حرکت گذاری کدام گزینه صحیح است:
«اذا ذکر جلیسک عندک أحداً بالسوء فاعلم انّک ثانیه»
الف) جَلیسُ, عِندَ، أنَّک، ثانِیه
ب) إذَا، ذُکِرَ، جَلیسُ، أعلَمُ
ج) ذَکَرَ، السَّوء، أعَلَمُ، ثانِیَه
د) عِندَک، السُّوءِ، أعلَمُ، إنَّک
#آزمون
تستهای بیشتر در تلگرام
https://t.me/nahvekarbordi
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
حرکت گذاری کدام گزینه صحیح است: «اذا ذکر جلیسک عندک أحداً بالسوء فاعلم انّک ثانیه» الف) جَلیسُ,
جواب گزینه «الف»
اذا ذَکَرَ جَلیسُکَ عِندَکَ أحداً بِالسوءِ فَاعلُم انّکَ ثانیهِ.
(وقتی همنشین تو از کسی نزد تو به بدی ساد کرد پس بدان که تو نفر دوم آن هستی)
ذَکَرَ: فعل معلوم و جلیسُ فاعلش است
عِندَ: مفعول فیه ومنصوب
احداً: مفعول به ومنصوب
بالسوء: جار ومجرور
اعلَم: فعل امر و فاعل آن ضمیر مستتر «أنتَ»
أنّ: حرف مشبه بعد از فعل غیر از قال آمده بنابراین همزه آن مفتوح است.
ثانی: خبر انَّ و اسم منقوص لذا اعرابش تقدیری است
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
▫️الإمام زينُ العابدين عليه السلام:
جاءَ رَجلٌ إلى النبيِّ صلى الله عليه و آله فقالَ : يا رسولَ اللّه ِما مِن عَمَلٍ قَبيحٍ إلّا قَد عَمِلتُهُ ، فهَل لِي مِن تَوبَةٍ؟
فقالَ لهُ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : فهَل مِن والِدَيكَ أحَدٌ حَيٌّ؟
قالَ: أبي ، قالَ : فاذهَبْ فَبَرَّهُ .
قالَ : فلَمّا ولّى ، قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : لَو كانَت اُمُّهُ!
🔘امام سجاد علیهالسلام میفرماید؛
مردى خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمد و به ايشان عرض كرد: هيچ كار زشتى نيست كه نكرده باشم. آيا راه توبه و بازگشت برايم وجود دارد؟
حضرت فرمود: آيا از پدر و مادرت كسى زنده هست؟ عرض كردم: پدرم.
فرمود: برو و به او نيكى كن. وقتى آن مرد رفت، رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: كاش مادرش مى بود!
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
<فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ>
نقش «أحسن» چیست؟
الف. بدل
ب. خبر
ج. عطف بیان
د. نعت
با جواب به این تست مشخص میشود به مباحث اضافه لفظی و معنوی مسلّط هستید یا خیر.
#آزمون
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
<فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ> نقش «أحسن» چیست؟ الف. بدل ب. خبر
جواب گزینه الف.
نکات 1. عطف بیان و نعت در تعریف و تنکیر باید از متبوع تبعیت کنند. بر خلاف بدل که میتواند مخالف باشد.
2. اضافهی لفظی اضافهای است که مضاف وصفی است که به معمول خود اضافه میشود. منظور از وصف در اینجا اسم فاعل، اسم مفعول، اسم مبالغه و اسم منسوب است، لذا شامل مصدر، و همچنین سایر مشتقات صرفی ـ اسم آلت، اسم مکان و اسم زمان ـ که عامل نیستند، نمیشود
3. در اینکه اضافه اسم تفضیل و صفت مشبهه، لفظی است یا معنوی بین نحویون اختلاف است اگر اضافه معنوی بدانیم، «احسن» از «الخالقین» کسب تعریف کرده و میتواند صفت الله واقع شود، اما اگر اضافه لفظی باشد، احسن از خالقین کسب تعریف نمی کند در نتیجه نکره باقی مانده و نمیتواند نعت الله قرار گیرد.
<فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ>
نقش «أحسن» چیست؟
الف. بدل
ب. خبر
ج. عطف بیان
د. نعت
با جواب به این تست مشخص میشود به مباحث اضافه لفظی و معنوی مسلّط هستید یا خیر.
#آزمون
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در کدام عبارت نعت به کار نرفته است
الف. مررتُ بإمرأةٍ حسنة الوجهِ
ب. مررتُ بهندٍ حسَنَة الوجهِ
ج. مررتُ بهندٍ الحسنة الوجهِ
د. مَرَرتُ بزیدٍ الضارب الرجلِ
#آزمون
با جواب به این تست مشخص میشود به مباحث اضافه لفظی و معنوی مسلّط هستید یا خیر.
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در کدام عبارت نعت به کار نرفته است الف. مررتُ بإمرأةٍ حسنة الوجهِ ب. مررتُ بهندٍ حسَنَة ال
جواب گزینه ب
در این مثال «حسنة الوجه» اضافهی لفظی است، لذا «حسنة» از «الوجه» کسب تعریف نکرده است، بنابراین «حسنة» حال از «هند» است.
اما در گزینه د «الضارب الرجل» اضافهی لفظی است و «الضارب» از «الرجل» کسب تعریف نکرده است، ولی به واسطهی «ال» معرفه است، لذا نعت «زید» است.
در الف «إمرأة» نکره است. و اضافه «حسنه» به «الوجه» لفظی است، لذا «حسنة» از «الوجه» کسب تعریف نکرده و نکره است لذا نعت «إمرأة» است.
در ج «الحسنة الوجه» اضافهی لفظی است، ولی «حسنة» به واسطهی «ال» معرفه شده است. پس کسب تعریف آن از «ال» است نه به واسطهی اضافه. لذا «الحسنة» نعت «هند» است.
نکته
دو نوع اضافه داریم اضافه لفظی و معنوی . اضافه صفت به معمولش، اضافه لفظی است. لذا اضافه اسم فاعل و صفت مشبهه به معمولش لفظی است لذا کسب تعریف یا تخصیص ندارد و بر نکره بودن خود باقی میماند.
در کدام عبارت نعت به کار نرفته است
الف. مررتُ بإمرأةٍ حسنة الوجهِ
ب. مررتُ بهندٍ حسَنَة الوجهِ
ج. مررتُ بهندٍ الحسنة الوجهِ
د. مَرَرتُ بزیدٍ الضارب الرجلِ
#آزمون
با جواب به این تست مشخص میشود به مباحث اضافه لفظی و معنوی مسلّط هستید یا خیر.
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
درباره «نعم» و «العمل» کدام گزینه صحیح است
«نعم ما تعمل العمل الصالح»
الف) فعل للمدح، مبتدا مؤخر
ب) فعل للمدح، مفعول و منصوب
ج) فعل للمدح، خبر نعم و مرفوع
د) حرف جواب، مبتدأ و مرفوع
#آزمون
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
سئِلَ الاْمامُ الْحُسَینُ علیه السلام عَنِ الاْدَبِ، فَقالَ:
هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَیتِک، فَلا تُلْقِی اَحَداً اِلاّ رَأَیتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَیک
از امام حسین علیه السلام معنای ادب را پرسیدند؟ امام علیه السلام فرمود:
(ادب) آن است که از خانه که خارج می شوی به هرکسی برخورد می کنی او را برتر از خود بینی (یعنی همیشه دیگران را از خود بهتر بینی و احترام آنها را نگهداری)
ترکیب عبارت
هو: مبتدا
ان تخرج: فعل و فاعل
تأویل به مصدر، خبر هو محلا مرفوع
من بیتک: جارومجرور متعلق به تخرج
لا: نافیه
تلقی: فعل و فاعل
احدا: مفعول به
الا: ادات استثنا
رایت: فعل و فاعل
له: متعلق به رایت
الفضل: مفعول رایت
علیک: متعلق به فضل
موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، ص 910
🆔
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
کدام گزینه دربارهی «هدی» در «وَ یَزیدُ اللهُ الّذینَ اهتَدَوا هدیً» درست است؟
الف) تمییز
ب) مفعول له
ج) مفعول مطلق
د) مفعول به
#آزمون
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
سئِلَ الاْمامُ الْحُسَینُ علیه السلام عَنِ الاْدَبِ، فَقالَ: هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَیتِک، فَلا ت
جواب گزینه د
«یزید» از افعال دو مفعولی است، مفعول اولش «الذین» است.
و كسانى كه هدايت يافتهاند خدا بر هدايتشان افزوده
#ضرب_المثل
✅ مالٌ تَجْلِبهُ الرِّیاحُ تَأَخذهُ الزَّوابعُ
(باد آورده را باد میبرد.)
ترکیب:
مال: مبتدا
تجلب: فعل
ه: مفعول محلا منصوب
الریاح: فاعل
تجلب الریاح: جمله وصفیه محلا مرفوع
تاخذ: فعل
ه: مفعول محلا منصوب
الزوابغ: فاعل
تاخذ الزوابغ: جمله خبریه، محلا مرفوع
#آزمون
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9