eitaa logo
نَجوایِ اقتصادی | مسعود داودی‌پور
446 دنبال‌کننده
148 عکس
84 ویدیو
13 فایل
نوشتجات و پسندهای اقتصاد مسعود داودی‌پور @khamenei2 https://masuoddavodi.andishvaran.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اندیشکده قصد
15.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌فضای مهار تورم، یک فضای حاکمیتی است. 🔹سیاست گذار باید نسبت به تک تک قیمت ها خودش را مسئول بداند، با دقت رفتار کند، رصد کند و همه‌ی سازوکار های قیمتی تحت نظرش باشد. 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
مناظره امشب تک مضراب های فراوانی داشت. قطعا ژورنالیست های لیبرال مانع شنیده شدن این تک مضراب ها خواهند شد. غنی نژاد بسیار لخت و عریان از لیبرالیسم دفاع کرد تا اتمام حجت شود که چه کسانی لیبرال هستند و لیبرالیسم چیست. لیبرالیسم ایرانی نه می داند که مخالف سرمایه داری است نه می داند که موافق آن است. لیبرالیسم ایرانی در عین حالی که مدافع لا ادری گری است، لیبرالیسم را در بندگی خدا می داند! لیبرالیسم ایرانی اقتصاد اسلامی را قبول ندارد و در عین حال که خود را صالح می داند که در مورد اقتصاد اسلامی نظر بدهد، امام و رهبری را صالح نمی داند که در این زمینه اظهار نظر کند. لیبرالیسم ایرانی در عین حال که هایک و میزس و میل و کانت را قبول دارد، خود را تابع آرای آنها نمی داند. لیبرالیسم ایرانی بانک دولتی را سرمایه داری رفاقتی می داند اما بانک خصوصی را سرمایه داری رقابتی می‌خواند! لیبرالیسم ایرانی هایک را قبول دارد اما معتقد به تأثیرپذیری هایک از پشتیبانانش نیست. لیبرالیسم ایرانی امام را مخالف کمونیسم و موافق لیبرالیسم می داند در عین حال معتقد است امام در اقتصاد قابل اعتنا نیست. لیبرالیسم ایرانی آمریکا را از این حیث که سرمایه داری مذهبی است امپریالیست می داند اما از این حیث که بازار آزاد! دارد می ستاید. لیبرالیسم ایرانی معتقد است که آمریکا امپریالیست است اما نباید با او مخالفت کرد. لیبرالیسم ایرانی مخالف انقلاب است. لیبرالیسم ایرانی دشمنی با آمریکا را شعاری و غلط می داند اما می گوید من با امام موافقم! سطح نقد لیبرالیسم ایرانی به هایک، در حد نقد به قبول نداشتن مطلوبیت خواهی و مطلوبیت جویی متاثر از خوی حیوانی است. یعنی پناه بردن به نئولیبرالیسم. این ها تنها بعضی از تک مضراب های لیبرالیسم ایرانی بود. از این به بعد بدانیم که لیبرالیسم کاملا شناسنامه دار است. هم حرف هایش مشخص است و هم منادیانش. از این به بعد بدانیم کسی که میگوید که لیبرالیسم وجود ندارد و تنها یک برچسب است، یا بی سواد است یا مغرض. از این به بعد بدانیم که لیبرال انقلابی، یک واژه پارادوکسیکال است و افراد ناچارند تکلیفشان را با این واژه روشن کنند. نمی توانند هم خود را انقلابی بدانند و هم از منویات لیبرالیسم دفاع کنند. مراقب باشیم جریان های رسانه ای با برجسته سازی برخی از بگو مگوهای کم اهمیت، این مناظره را کم اهمیت جلوه ندهند. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
برخی از نکات دریافتی از مناظره امشب دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد ۱. سرمایه داری رقابتی ایده آل در عمل وجود ندارد و در عمل هر نوع سرمایه داری به سرمایه داری مافیایی تبدیل می شود. ۲. لیبرالیسم با حاکمیت الله بر جامعه مخالف است ولی اگر یک نفر دوست داشت مسلمان باشد مشکلی ندارد. ۳. نظم طبیعی، نظم خودجوش و قانون کلی   دارای تناقض درونی است. ۴. آزادی بیان شده در لیبرالیسم در نهایت منجر به بردگی مستضعفان می شود.(رک آزادی مثبت و آزادی منفی) ۵. از همه مهم تر لیبرال ها از اول هم با انقلاب نبودند و بر خلاف ظاهرشان در باطن با دیکتاتوری معتقدند مردم اشتباه کردند، پس صلاحیت ندارند برای انقلاب منتخب مردم نسخه پیچی کنند و این همان دلیل هشدارهای مکرر حضرت امام در خصوص نفوذ لیبرال ها بود. نگذاریم این دعاوی مهم در میان بگومگوها گم شود. ژورنالیست ها استاد پنهان کردن حقیقت هستند. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔹ما اگر بتوانیم این حرفهای خودمان را حرفهای نویی است در دنیا منتشر کنیم و به گوشها برسانیم، پذیرنده و طلبکار زیاد خواهد داشت. این یکی از خصوصیّات امروز است. 🔰یک روزی بود که این‌جور نبود؛ «یک‌ روزی» که عرض میکنم، نه صد سال پیش، [بلکه] همین زمان جوانی ما. فرض بفرمایید مارکسیسم، در بین جوانها در اغلب کشورها [رایج بود]؛ فقط در بعضی‌ از کشورها مثل آمریکا یا بعضی کشورهای اروپا به این شدّت نبود امّا در اغلب کشورها جاذبه‌ی مارکسیسم [بود]؛ بخصوص در زمینه‌ی ،جاذبه‌ی سوسیالیسم، یک جاذبه‌ی همه‌گیر بود؛ [حتّی] در کشورهای اسلامی. در کشور خود ما و در بین علاقه‌مندانِ همین خطّ اسلامی، کسانی بودند از معاریف -که اگر بگویم می‌شناسید؛ یعنی همه‌تان می‌شناسید- که صریحاً با همین تعبیر «سوسیالیسم» از آن دفاع میکردند و حمایت میکردند و میل داشتند که فکر را تطبیق بدهند با سوسیالیسم یا آن را در قالب تعبیرات سوسیالیسم بیان کنند. 🔺ما جلساتِ صحبت گوناگون و بحث و مباحثه و مانند اینها با بعضی از اینها داشتیم. امروز این‌جوری نیست. 1396/06/06 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
3.65M
تحلیلی از مناظره دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
✳️ و اینک اقتصاد اسلامی در برابر اقتصاد لیبرال ✳️ مناظره دیشب دکتر و ، این سوال قدیمی را بازطرح کرد که حرف حساب اقتصاد اسلامی چیست و نقطه محوری تمایز آن از سرمایه داری و سوسیالیسم کدامست؟ ✳️ پاسخ در مبانی فلسفی الهی آن نهفته است، اقتصاد اسلامی یک اقتصاد الهی است که می‌گوید امور اقتصادی باید بر اساس فرامین الهی نه عقلانیت محدود بشر اداره شود، عواید اقتصادی باید عادلانه و متوازن توزیع شود نه بر اساس نظم کور بازار آزاد، ✅ در اقتصاد الهی، اقتصاد ابزاری برای تکاثر سرمایه و تفاخر بدان نیست(الهیکم التکاثر حتی زرتم المقابر)، بلکه ابزاری برای کمک به تکامل و کوثری شدن انسان است، انسانی که نماز می خواند و در راه خدا انفاق میکند(فصل لریک و انحر) ✅ اقتصاد لیبرال در تدبیر امور اقتصادی جامعه خدا را کنار می‌گذارد (خدای ساعت‌ساز) و تدبیر را به نظم خودجوش بازار می سپارد، نظم رقابتی خیالی که دچار شکست می‌شود و توزیع منافع در آن به شدت ناعادلانه و نامتوازن است، مشکلی که حتی مداخله سوسیالیستی دولت نیز نمی‌تواند آن را حل کند. ✅ اقتصاد اسلامی خلق پول از هیچ را آکل مال به باطل و رباخواری را حرام می داند و دنبال نظم اقتصادی است که طبقه محروم زیر چرخ دنده‌های کارخانه سرمایه دار له نشود. ❇️ ما هنوز در جنگ فکری ترسیم مرزهای اقتصاد اسلامی و مکاتب رقیب قرار داریم، باید نسخه های عملیاتی آن برای تدبیر امور اقتصادی را استخراج و طراحی کنیم، راهی دراز در پیش است و تلاش فکری زیادی نیاز است، ما به های زیادی نیاز داریم که خطوط مرزی اقتصاد ما را ترسیم کنند. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
اندیشه اسلامی! 📌یکی از نتائج یا حواشی حوادث منطقه‌ی ما - که بالاتر از حواشی است - غلط از آب درآمدن تئوری‌های غربی است. همه‌ی تئوری‌های اینها در زمینه‌ی اقتصاد - که حالا وضع اقتصادی‌شان را دارید مشاهده میکنید - در زمینه‌ی سیاست، اداره‌ی سیاسی آنها، مدیریت سیاسی آنها، اینجور دارد در این منطقه به گل می‌نشیند. 📍بعد از این همه کاری که در این منطقه کردند و نفوذی که پیدا کردند، حضور سیاسی و اقتدار سیاسی آنها اینجور دارد نابود میشود. اینها نشان میدهد که تئوری‌پردازی‌های غربی در زمینه‌ی سیاست، در زمینه‌ی اقتصاد، تئوری‌های ناقص و عقیم و بی‌خاصیتی است؛ ✅ما را بیشتر تشویق میکند که برویم به درون خودمان مراجعه کنیم و فکر اسلامی و اندیشه‌ی اسلامی را پیدا کنیم. 1390/06/02 💠 @najvaeqtesad
معرفی کتاب 📚کتاب پول راستین: طرح کتاب مقدس برای پول و بانکداری، اثر گری نورث و ترجمه سید مجتبی فائزی چاپ شده در انتشارات دنیای اقتصاد، به بررسی تاریخی تحول و تطور پول می‌پردازد. 📕این کتاب با بهره‌گیری از متن کتاب مقدس به عنوان منبع تاریخی، مفهوم و مصداق پول در طول تاریخ را در اقوام مختلف از جمله قوم بنی اسرائیل توضیح می‌دهد. علاوه بر نگاه تاریخی کتاب، به نگاه اخلاقی نسبت به پول پرداخته و توضیح می‌دهد چگونه پول و بانکداری انحراف یافته و شاخص پول راستین از لحاظ علمی و فنی چیست. پول متعارف و نظام‌های اقتصادی مبتنی بر پول در عصر حاضر حاصل تغییر و تحولات بسیاری در طول تاریخ است. این کتاب با بهره‌گیری از نمونه‌های آشنا و قابل فهم عموم و با رجوع به آیات کتاب مقدس، سیر این تغییر و تحولات تاریخی را بیان کرده است و مسائل پیچیده اقتصادی مانند قانون گرشام، نظریه برابری ارزش، بانکداری اندوخته کسری، تورم، ربا و موارد دیگر را با زبانی ساده روشن کرده و فاصله وضع موجود نظام پولی را با پول راستین نشان می‌دهد. مطالعه بیشتر در https://masuoddavodi.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=20852 💠 @najvaeqtesad
این نظام ماست! 🔰حالا من و شما که مسئول در این نظام هستیم، مظهر واقعی و حقیقی صبر ما، صبر بر این اصول و این مبانی و این پایه‌‏هاست. باید از میدان در نروید. این‏جور نباشد که اگر چنانچه درباره‏‌ی قصاص اسلامی، درباره‌‏ی اقتصاد اسلامی، در باره‏‌ی شکل حکومت اسلامی، درباره‌‏ی قانون اساسی شما، هو و جنجال و هیاهو در دنیا راه انداختند- که امکانِ این کار را هم دارند که هیاهو راه بیندازند- شما جا بزنید؛ نه، بر مبانی خودتان پافشاری کنید. ❇️مبانی شما، عبودیت خداست، خدمت به بندگان خداست، دشمنی با دشمنان خداست، دشمنی با دشمنان بندگان خداست؛ این‌‏هاست شعارهای ما. ✅نظام جمهوری اسلامی نظامی است بر این پایه‏‌ها؛ نظامی است عقلانی، نظامی است دانشی. عقلانیت باید بر تمام ارکان این نظام از بالا تا پائین حاکم باشد؛ اما عقلانیت به معنای تسلیم نیست؛ عقلانیت به معنای هزیمت نیست؛ عقلانیت برای پیش رفتن و در جهت یافتن راه‌هائی برای هرچه موفق‌‏تر شدن در رسیدن به این آرمان‏‌هاست. 1387/06/19 💠 @najvaeqtesad
10.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 چرا تغییر رویکرد اقتصادی، آغاز نمی‌شود؟ گفت‌و‌گویی با دکتر درخشان 🔺 تصمیم‌گیران ما مقهور فضای کارشناسی هستند 🔺 دانشگاه‌ها نمی‌خواهند از چارچوب کتاب‌های درسی فراتر بروند 🔺 نیاز به جریان‌سازی فکری داریم هرچند خیلی‌ها درمقابل ما موضع بگیرند. @dr_izadkhah
هدایت شده از KHAMENEI.IR
15.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب هم‌اکنون در دیدار کارگران: باید فرهنگ ثروتهای بادآورده در کشور متوقف شود/ درآمد باید با کار ارتباط مستقیم داشته باشد 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔸چی زیر سر این عمامه است!؟🔸 🔰از این شعائر اسلامی چه چیزی دارد که اینها با آن مخالفند. چی زیر سر عمامه است که اینها مخالفند و چی زیر سر مجالس عزاست که اینها با آن مخالفند.از این، چه چیزی می‌آید از مجالس عزا، هماهنگ کردن همه ملت. همه ملت در یک روزی از منزلها بیرون می‌ریزند و فریاد می‌زنند. 🔰 اگر یک وقتی اینها فکر این را کرده‌اند، اگر یک وقتی خطبایی که در بین اینها هستند و علمایی که در بین اینها هستند، با هم قرار دادند که در این روز، اینها را منسجم بر ضد یک قدرتی بکنند، چه خواهد شد؟ 🔰اینها از این می‌ترسند. با گریه، شما هی بنشینید گریه کنید، اما نفت را به ما بدهید، ما اشکال نداریم! هی مجلس بگیرید، با ما مخالفت نکنید، اشکال ندارد! 📌امام خمینی (ره)؛ 14 آبان 1359 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/08/14/1 💠 @najvaeqtesad