eitaa logo
نامه حبیب
162 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3هزار ویدیو
21 فایل
ایستگاه دین و زندگی
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴🌼🌴🌼🌴 🔆متن شبهه: 1⃣ آیا حجاب اجباری است؟ 2⃣ اگر حجاب زمان حکومت انبیا اجباری نبوده است، چرا ما اجباری کردیم؟ 3⃣ چرا باید حکومت از قوه قهریه برای حجاب استفاده کند؟ مگر دین اختیاری نیست؟ 4⃣ آیا حجاب واجب است؟ 🔆 پاسخ شبهه: 🔮قریب به اتفاق فقها حجاب را جزء ضروریات دین می دانند. آیه "قل للمومنات یغضضن...." به تعبیر اکثر مفسرین مانند طبرسی و علامه طباطبائی و مکارم شیرازی و...با این شان نزول است که چون زنان پیراهنی می پوشیدند که گریبانشان باز بوده است، این آیه نازل شده است که باید روسری راطوری ببندند که قسمت های یاد شده و مو و دور گردن و غیره پوشیده شود. بعد از نزول این آیات داریم که عایشه زنان انصار را چنین ستایش می کرد که «حتی یک نفر آنان مانند سابق بیرون نیامدند و سر خود را با روسری مشکی می پوشاندند.» 1⃣ اما آیا حجاب اجباری است؟ سوال را باید دقیق کرد. اجبار به چه معنا؟ ما در دین اجبار نداریم. نه در اعتقاد و نه در عمل. پس بدین معنا حجاب اجباری نداریم. اما حجاب قانونی داریم. 🔮تفاوت این دو چیست؟ فرد مسلمان می‌تواند نماز نخواند و روزه نگیرد. اما در حجاب ماجرا متفاوت است. حجاب برخلاف نماز و روزه، امری فردی و در خلوت نیست و بروز اجتماعی دارد. یعنی فرد می تواند اعتقادی به حجاب نداشته باشد اما به جهت اجتماعی نمی تواند خلاف قانون عمل کند. دین اختیاری است. مردم می توانند دینی که پذیرفته‌اند را عمل نکنند که البته متضمن آثار اخروی است. اما رفتار آنها نباید منجر به ضرر جامعه شود. لذا شرب خمر در خانه یک حکم دارد و در خیابان متضمن ضرر اجتماعی و یک حکم. جلوگیری از ضرر جامعه در مقابل آزادی و تعرض فرد، از بینات است و در همه جای عالم نیز همین اصل برقرار است. 2⃣ آیا حجاب در زمان انبیا نیز اجباری بوده است؟ برخی معتقدند در زمان انبیا حجاب اجباری نبوده است. اولا در این رابطه اجماع نیست. مثلا به اعتقاد شهید مطهری اساساً دوره‌ای را نمی توان نشان داد که به طور عمومی شدت حجاب بیش از زمان رسول اکرم باشد. و احتمالا این شدت حجاب بیانگر اهتمام حکومت نبوی در اجرای این دستور الهی است. با این حال استدلال ما اینجا نیست. حجاب امری اجتماعی است. احکام اجتماعی و حکومتی عقلا و شرعا جزء اختیارات حاکم است. منحصر به سیره اهل بیت نیست و کاملا منطبق با شرایط زمان و مکان است. یعنی یک مساله می تواند در یک دوره ای موضوعیت نداشته باشد و در دوره دیگر مساله آن روز جامعه باشد. مثل اینکه امیرالمومنین مالیات بر اسب قرار می دهند حال آنکه در زمان پیامبر اینطور نبوده است. یا اینکه برخی ائمه در دوره خود خمس را از شیعیان نمی گرفتند. پس قانون گذاری برای حجاب جزء اختیارات حاکم است و نیازی به انطباق با دوره زعامت اهل بیت ندارد. حجاب می تواند در دوره ای به جهت اجتماعی سخت گیرانه نباشد و در دوره دیگر الزام آور باشد. همین امروز نیز این تفاوت وجود دارد. مثلا زنان روستایی در شالیزار ممکن است آستین لباس خود را تا آرنج هم بالا بزنند اما هیچ گشت ارشادی به آنها تذکر ندهد اما همین حجاب در شهر مورد توجه قانون باشد. هردو خلاف شرع است اما یکی بجهت اجتماعی و عرفی می تواند مساله قانون نباشد و مجری قانون از کنار آن عبور کند. 3⃣ وقتی برخورد با بی حجابی در زمان اهل بیت نداشتیم پس این مجازات از کجا آمده است؟ مجازات در حقوق اسلامی 4 عنوان دارد. دیات و قصاص و حدود و تعزیر. حدود در شرع آمده است. دیات و قصاص هم روشن است و برای جرائم عمدی و غیرعمدی و جبران است. اما تعزیر کاملا بر اساس شرایط زمان و مکان است که حاکم وضع می کند. حجاب نیز تعزیری است مثل بسیاری از مجازات های دیگر. 🌱🌱🌱🌱🌱🌱 🌴کانال بیت الاحزان فسا🌼 ایستگاه دین و زندگی در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱🌱🌱🌱🌱🌱 🌴کانال بیت الاحزان فسا🌼 ایستگاه دین و زندگی در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ ۖ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنْثَيَيْنِ ۖ نَبِّئُونِی بِعِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ{۱۴۳} خداوند براى شما حلال كرده است هشت زوج از حيوانات را از گوسفند دو زوج نر و ماده و از بز دو زوج، به كسانى كه از پيش خود بعضى چهارپايان را تحريم مى‌كنند بگو: آيا خداوند نرهاى آنها را حرام كرده يا ماده‌هاى آنها را يا آنچه را شكم آنها در برگرفته است؟ اگر راست می‌گوئید از روى علم و دانش به من خبر دهيد(۱۴۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنْثَيَيْنِ ۖ أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ بِهَٰذَا ۚ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللهِ كَذِبًا لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ اللهَ لَا يَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ{۱۴۴} و از شتر دو زوج نر و ماده و از گاو دو زوج نر و ماده را براى شما حلال كرده است، بگو: آيا خداوند نرهاى اين دو را حرام كرده يا ماده‌ها را يا آنچه را كه شكم آن دو در برگرفته است؟ يا مگر شما شاهد و حاضر بوده‌ايد كه خداوند به حرمت اين گوشت‌ها به شما سفارش كرده است؟! پس كيست ستمكارتر از كسى كه به خداوند دروغ بندد تا مردم را از روى نادانى گمراه سازد؟ قطعاً خداوند گروه ستمكار را هدايت نمى‌كند(۱۴۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ کلمه «زوج» هم به مجموع نر و ماده گفته مى‌شود و هم به هر یک از نر و ماده به تنهايى در اين آيه به هر كدام به تنهايى گفته شده و مراد از هشت جفت، هشت عدد است چهار نر و چهار ماده كه چهار تا در آیه ۱۴۳ و چهار تا در آیه ۱۴۴ بيان شده است ⬅️ در آیه ۴۵ سوره نجم نيز کلمه «زوج» در یک فرد بكار رفته است نه در دو تا «خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثى‌» در آيه ۶ سوره زمر خلقت هشت نر و ماده حيوانات در كنار خلقت انسان بيان شده است «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها وَ أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ» ⬅️ احتمال دارد كه ترتيب نام بردن از حيوانات چهارگانه اشاره به برترى آنها در مصرف باشد《گوسفند، بز، شتر و گاو》 در بعضى روايات «ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ» به ۱۶ فرد تفسير شده كه اين چهار حيوان هر كدام دو نوع يكى نر يكى ماده و هر كدام اهلى و وحشى دارد ⬅️ امام هادى علیه‌السلام فرمود: گاوميش از نوع گاو وحشى است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ در فتوا يا عقيده به حلال و حرام چيزى علم لازم است «نَبِّئُونِی بِعِلْمٍ» ⓶ حلال بودن نيازى به دليل ندارد زيرا اصل در خوردنى‌ها حِلّيّت است بلكه حرام بودن دليل لازم دارد «قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ‌ .. نَبِّئُونِی بِعِلْمٍ‌» ⓷ افترا بر خدا بزرگ‌ترين ظلم است «فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‌ عَلَى الله» ⓸ دروغ بستن به خدا مایه گمراه ساختن مردم است «لِيُضِلَّ النَّاسَ» ⓹ افترا انسان را از هدایت پذيرى خارج مى‌كند «لا يَهْدِی» ⓺ باورها و عقائد يا بايد بر اساس علم و عقل باشد كه در آیه قبل خوانديم «نَبِّئُونِی بِعِلْمٍ» و يا بر اساس شرع «أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ» 📗 تفسیر نور 🌼🌴کانال بیت الاحزان🌼🌴⬇️کانال بیت الاحزان↪️ ایستگاه دین و زندگی 🌴در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa 🌴در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
هرروزتلاوت یک صفحه ازقران(صفحه۱۵۵) ⬇️کانال بیت الاحزان↪️ ایستگاه دین و زندگی 🌴در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa 🌴در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
شیخ محمود شحات...‌..سوره غاشیه ⬇️کانال بیت الاحزان↪️ ایستگاه دین و زندگی 🌴در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa 🌴در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰دکتر کریگ کانسیداین (Craig Considine) پژوهشگر امریکایی: 🔺 محمد پیامبر توانست بین دین و دانش، بین دعا و عقل تعادل برقرار کند. او نخستین کسی است که در تاریخ بشر، بهداشتِ ویژه و قرنطینه‌سازی مناسب طی یک بیماری همه‌گیر (پاندمی) را پیشنهاد کرده است. 🔺لینک مستقیم به متن مقاله: https://www.newsweek.com/prophet-prayer-muhammad-covid-19-coronavirus-1492798 مطالعه متن کامل ترجمه: www.adyannet.com/fa/news/33982 🌱🌱🌱🌱🌱🌱 🌴کانال بیت الاحزان فسا🌼 ایستگاه دین و زندگی در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
🌴🌼🌴🌼🌴 💢 پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: لا ینال شفاعتی من اخر الصلوة بعد وقتها ✅کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.  🌱🌱🌱🌱🌱🌱 🌴کانال بیت الاحزان فسا🌼 ایستگاه دین و زندگی در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
◈ ✍ 🌷ایت الله مجتبی تهــرانی: اگر می‌خواهید حال خود را هنگام هنگام ملاقات حضرت حـجت عج بدانید ببینید در ملاقات با چه حالی دارید. اگر مشتاق قرآنید امیدوار باشید ڪه حضرت حجت عج هـــــم هستید. 🌹🌹🌹🌹🌹 🌱🌱🌱🌱🌱🌱 🌴کانال بیت الاحزان فسا🌼 ایستگاه دین و زندگی در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ لَا أَجِدُ فِی مَا أُوحِیَ إِلَیَّ مُحَرَّمًا عَلىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللهِ بِهِ ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحِيمٌ{۱۴۵} بگو در آنچه به من وحى شده بر كسى كه چيزى مى‌خورد هيچ حرامى نمى‌يابم مگر آنکه مردار يا خون ريخته شده يا گوشت خوک باشد كه قطعاً پليد است يا حيوانى كه از روى فسق و نافرمانى به نام غير خدا ذبح شده باشد پس هر كس كه به خوردن آنها ناچار و مضطر شد به شرط آنکه از روى سركشى و بيش از حدّ ضرورت نباشد مانعى ندارد همانا خداوند تو آمرزنده و مهربان است(۱۴۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «مَيْتَةً» منحصر در حيوانى نيست که خود به خود مرده باشد بلكه هر حيوانى كه بر طبق دستور اسلام ذبح نشود در حكم مردار و حرام است حرمت مردار و خون چهار مرتبه در قرآن مطرح شده است: ◽️دوبار در سوره‌هاى مکی سوره انعام، آیه ۱۴۵ سوره نحل، آیه ۱۱۵ ◽️دوبار در سوره‌هاى مدنی سوره بقره، آیه ۱۷۳ سوره مائده، آیه ۳ ⬅️ «أُهِلَّ» از «اهلال» به معنای بلند كردن صدا هنگام ديدن هلال اول ماه است سپس به هر صداى بلندى گفته شده است ⬅️ مشركان در هنگام ذبح حيوانات با صداى بلند نام بت‌ها را مى‌بردند از اين رو «أُهِلَّ» گفته شده است جمله‌ «لا أَجِدُ ... إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً» در برابر تحريم‌هاى جاهلانه مشركان است وگرنه گوشت بعضى پرندگان و درندگان ديگر نيز حرام است كه در اين آيه نيامده است و به اصطلاح اين حصر حصر اضافى است نه حقيقى از نظر اسلام احكام مضطر شامل حال كسى مى‌شود كه خود را از راه ستمگرى و گردن كشى و گناه مضطر نكرده باشد «غَيْرَ باغٍ» و آنگاه تنها به مقدار رفع اضطرار تصرف مجاز است نه بيشتر از آن «وَ لا عادٍ» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① يگانه منبع علم پيامبر ﷺ براى بيان احكام وحى الهى است «لا أَجِدُ فِی ما أُوحِیَ إِلَیَّ» ② اصل و قانون اولیه حلال بودن حيوانات است «لا أَجِدُ» ③ تنها محرمات ابلاغ شده در آيات و روايات تكليف‌آور است پس اگر با جستجو و تتبع دليلى بر حرمت چيزى نيافتيم براى ما حلال است «لا أَجِدُ» ④ وقتى در مسأله خوردن و نخوردن شخص پيامبر هم بايد از «وحى» دستور بگيرد ديگران چگونه از پيش خود چيزى را حرام مى‌كنند؟ «فِی ما أُوحِیَ إِلَیَّ» ⑤ دليل تحريم گوشت خوک آلودگى و پليدى آن است «فَإِنَّهُ رِجْسٌ» ⑥ احكام تغذيه براى مرد و زن يكسان است «طاعِمٍ يَطْعَمُهُ» در مقابل آن عقيده خرافى در آيه ۱۳۹ كه براى مردان گوشت همه حيوانات را حلال و براى‌ زنان برخى موارد را حرام مى‌دانستند «خالِصَةٌ لِذُكُورِنا وَ مُحَرَّمٌ عَلى‌ أَزْواجِنا» ⑦ در قانون بايد اهمّ و مهم رعايت شود حفظ جان مهمتر از حرام بودن مصرف مردار است «فَمَنِ اضْطُرَّ» ⑧ در اسلام بن بست نيست وقتی اضطرار پيش آيد مصرف حرام‌ها مجاز مى‌شود «فَمَنِ اضْطُرَّ» ⑨ سوء استفاده از قانون در موارد استثنا ممنوع است و بايد به همان مقدار اضطرار بسنده شود «غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ» ⑩ خون باقيمانده در گوشت پس از ذبح شرعى حرام نيست خون ريخته شده حرام است «دَماً مَسْفُوحاً» ⑪ در جايى كه اضطرار به طور قهرى پيش آيد مى‌توان از گوشت حرام استفاده كرد ولى اگر با دست خودمان كارى كرديم كه مضطر شديم استفاده مجاز نمى‌شود «اضْطُرَّ» (به صورت مجهول آمده است) ⑫ وجود قوانين تخفيفى و اضطرارى جلوه‌اى از مغفرت و رحمت الهى است «فَمَنِ اضْطُرَّ ... فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌» 📗 تفسیر نور 🌼🌴کانال بیت الاحزان🌼🌴⬇️کانال بیت الاحزان↪️ ایستگاه دین و زندگی 🌴در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa 🌴در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D