eitaa logo
نامه حبیب
163 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3هزار ویدیو
21 فایل
ایستگاه دین و زندگی
مشاهده در ایتا
دانلود
11.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دعوت‌نامه‌های امام رضا(ع) در دست دختران دهه هشتادی / همدلی زیر پرچم امام رئوف(ع) 🔸گزارشی از اردوی متفاوتِ دختران دهه هشتادی مشهد مقدس در اردوگاه امام رضا علیه‌السلام 〰🌴🌼🌴〰 قرارگاه مطالب ناب دینی 🌴کانال نامه حبیب🌴 https://eitaa.com/namahhabib
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸اعمـــال قـبل خــواب🌸 حدیثی پربار و زیبا از رسول اکرم ص 🔸️آیت الله مجتهدی تهرانی ره: تا به حال حدیثی به این پرباری یادم نمیاد. 〰🌴🌼🌴〰 قرارگاه مطالب ناب دینی 🌴کانال نامه حبیب🌴 https://eitaa.com/namahhabib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۹۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَ فِی سَبِيلِ اللهِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۖ فَرِيضَةً مِنَ اللهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ{۶۰} همانا صدقات (زكات) براى نيازمندان و درماندگان و كارگزاران زكات و جلب دلها و آزادى بردگان و اداى بدهى بدهكاران و هزینه جهاد در راه خدا و تأمين در راه مانده است اين دستور فرمانى است از جانب خدا و خداوند دانا و حكيم است(۶۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «صَدَقَةٍ» و «صِداق» از «صِدق» است «صَدَقَةٍ» نشان صداقت در ايمان به خدا و «صِداق» يا مهريه نشانه صدق و راستى در علاقه به همسر است مراد از صدقه در اين آيه زكات واجب است «فَقِيرٌ» از «فقر» به معناى كسى است كه نادارى ستون فقراتش را مى‌شكند و «مِسْكِينٍ» از «مسكن» يعنى آنكه به خاطر نادارى خانه نشين شده است طبق بعضى‌ روايات فقير نادارى است كه از مردم درخواست نمى‌كند ولى مسكين كسى است كه از شدّت بينوائی سؤال و درخواست مى‌كند «1» از اينكه در آيات قبل منافقان از نحوه تقسيم اموال به پيامبر صلى الله عليه و آله عيب مى‌گرفتند «يَلْمِزُکَ فِی الصَّدَقاتِ» و در اين آيه صدقات تنها براى گروه‌هاى خاصّى اجازه داده شده، مى‌فهميم كه منافقان به زكات چشم داشته‌اند «الْعامِلِينَ عَلَيْها» عاملان زكات همه آنانند كه در جمع آورى، نگهدارى، توزيع و محاسبات زكات، زحمت مى‌كشند كه اجرت آنان از زكات پرداخت مى‌شود «مؤلفة قلوبهم» آنانند كه زمينه‌اى براى گرايش به اسلام ندارند و با مصرف بخشى از زكات مى‌توان قلوب آنان را جذب كرد البته پرداخت زكات براى تأليف قلوب به مفهوم ايمان آوردن پولى نيست بلكه زمینه سازى براى حصول درک و آموزش و سپس معرفت و ايمان است «يتألّفهم و يعلّمهم كى ما يعرفوا» «2» «الْغارِمِينَ» كه يكى از مصارف زكات است بدهكارانى هستند كه بی تقصير زير بار قرض رفته‌اند مثل آنان كه در آتش‌سوزى سيل، غرق كشتى و حوادث طبيعى ديگر هستى و دارايى خود را از دست داده‌اند امام صادق عليه السلام فرمود: «ايّما مؤمن او مسلمِ ماتَ وترک ديناً و لم يكن فى فسادٍ ولا اسرافِ فعلى الأمام ان يقضيه» ↲تفسير كنزالدقائق هر مؤمن يا مسلمانى كه بميرد و بدهى برجاى گذارد كه بر اساس فساد و اسراف نباشد پرداخت بدهى او بر امام است «فِی سَبِيلِ الله» همه كارهاى خداپسندانه است و شامل مواردى چون تبليغات دينى، خدمات رفاهى و گره‌گشائی از مشكلات مسلمانان مى‌شود گرچه مصداق بارز آن در غالب تفاسير جنگ و جهاد معرفی شده است «ابْنِ السَّبِيلِ» كسى است كه در وطن خويش توانگر است، ولى در سفر، گرفتار و بى‌پول شده است «1 تفسير الميزان «2 تفسير نورالثقلين ⬅️ سيماى زكات‌: حكم زكات در مکه نازل شده است اما به علت كمى مسلمانان و اندک بودن كسانى‌كه زكات به آنان تعلق گرفته بود خودشان اقدام به پرداخت زكات مى‌كردند پس از تشكيل حكومت اسلامى در مدينه مسأله گرفتن زكات از مردم و واريز كردن آن به بیت المال و تمركز آن توسط حاكم اسلامى مطرح شد «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً» «1» ↲سوره توبه، آیه ۱۰۳ زكات مخصوص اسلام نيست بلكه در اديان پيشين نيز بوده است حضرت عيسى علیه‌السلام در گهواره به سخن آمد و گفت: «أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَالزَّكاةِ» ↲سوره مریم، آیه ۳۲ و حضرت موسى علیه‌السلام خطاب به بنی اسرائيل مى‌فرمايد: «أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ» ↲سوره بقره، آیه ۳۴ و درباره عموم پيامبران مى‌خوانيم: «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِيتاءَ الزَّكاةِ» ↲سوره انبیاء، آیه ۷۳ ⬅️ در قرآن چهار تعبير براى زكات بيان شده است: ❶ ايتاء مال «وَ آتَى الْمالَ عَلى‌ حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبى‌» ↲سوره بقره، آیه ۷۷ ❷ صدقه «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً» ↲سوره توبه، آیه ۱۰۳ ❸ انفاق «يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَ يُنْفِقُوا» ↲سوره ابراهیم، آیه ۳۱ ❹ زكات «يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ» ↲سوره مائده، آیه ۵۵ در قرآن معمولًا زكات همراه با نماز آمده است و طبق روايات شرط قبولى نماز پرداخت زكات است اين پيوند رابطه با خدا و رابطه با مردم را مى‌رساند در قرآن هيچ یک از واجبات دين این گونه مقارن با نماز نيامده است
گرفتن زكات بر سادات حرام است گروهى از بنى هاشم از پيامبر صلى الله عليه و آله تقاضا كردند تا مسئول جمع آورى زكات چهارپايان باشند و بدين وسيله سهمى به عنوان كارگزاران زكات‌ نصيبشان گردد حضرت فرمودند: زكات بر من و شما حرام است مگر آنكه دهنده و گيرنده زكات هر دو سيّد باشند ↲تفسير نورالثقلین ↲كافى، جلد۴، صفحه۵۸ قانون زكات به معناى تمايل اسلام به وجود قشر فقير زكات گيرنده و ثروتمند زكات دهنده نيست بلكه راه حلی براى یک واقعیت خارجی جامعه است اغنیاء هم گاهى با پديده‌هائی چون سرقت، آتش‌سوزى، تصادف، جنگ و اسارت مواجه مى‌شوند و در نظام اسلامى بايد بودجه‌اى براى تأمين اجتماعى باشد در روايات آمده است: خداوند در مال اغنیاء به مقدار حل مشكل نيازمندان حقّی قرار داده است و اگر مى‌دانست كه برايشان كافى نيست آن را مى‌افزود اگر مردم حقوق فقرا را به آنان مى‌پرداختند همه زندگى خوبى داشتند و اگر اغنیاء زكات مى‌دادند فقيرى در كار نبود ↲وسائل، جلد۶، صفحه۴ بر خلاف عقیده بعضى در مورد جلوگيرى از افزايش درآمد افراد و محدود ساختن آن اسلام عقيده دارد كه بايد به انسان آزادى نسبى داد تا با تلاش، ابتكار و بهره گیری از طبيعت رشد كند ولى ماليات هم بپردازد شرط مصرف زكات در راه خدا «فِی سَبِيلِ الله» فقر نيست بلکه در هر جا که کمک به حاكميّت خط اسلام كند مى‌توان خرج كرد ↲تفسیر روح المعانی براى نجات جامعه از شر افراد شرور مى‌توان از زكات استفاده كرد و اين مشمول «وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» است ↲تفسیر روح المعانی اگر بر گردن كسى ديه ثابت شد و توان پرداخت نداشت مشمول‌ «وَالْغارِمِينَ» است و مى‌توان از زكات به او کمک كرد ↲تفسیر مراغی شايد تعبير «وَ فِی الرِّقابِ» شامل مصرف زكات براى آزادسازى زندانيان يا تأمين مخارج آنان هم بشود تقسيم زكات در موارد هشتگانه لازم نيست يكسان باشد بلكه زير نظر حاكم اسلامى و به مقدار نياز و ضرورت تقسيم مى‌شود زکات عامل تعديل ثروت است زکات تشکر عملى از داده‌هاى الهى است زکات فاصله طبقاتى را كاسته کینه ميان فقرا و ثروتمندان را مى‌زداید زکات روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته از دنياطلبى و وابستگى مادّی مى‌كاهد زکات پشتوانه تأمين اجتماعى محرومان است به فقير مى‌گويد: نگران نباش به ورشكسته مى‌گويد: تلاش مجدّد كن به مسافر مى‌گويد: از ماندن در راه نترس به كارمند زکات مى‌گويد: سهم تو محفوظ است به بردگان وعده آزادى مى‌دهد بازار خدمات الهى را رونق مى‌بخشد و دل‌هاى ديگران را به اسلام جذب مى‌كند غفلت از ياد خدا، بهره كشى از مردم سنگدلى، طغيان و عيّاشى ثمره تكاثر و ثروت اندوزى است و زکات داروى بخشى از اين بيمارى است زکات علاوه بر محروميت زدائی گرايش به اسلام را مى‌افزايد و يا لااقل موجب ترک همکارى افراد با دشمنان اسلام مى‌گردد چنانكه در روايات آمده است كه گاهى افرادى كه ايمان ضعيفى دارند با کمکهای مالی و نزدیک شدن به اسلام ايمانشان استوار مى‌شود ↲تفسیر نورالثقلین زکات كه نمودارى از نظام اسلامى است زمینه ساز عدالت اجتماعى، فقرزدائی تأمين كارمندان، محبوبيت بین المللى آزادى بردگان و افراد در بند به حركت درآوردن نیروها حفظ آئین و كيان مسلمانان و گسترش خدمات عمومى است
◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① زكات نشانه صداقت در اظهار ايمان است «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ» ② تقسيم زكات بر اساس وحى است نه توقّعات در مقابل عیب جوئی منافقان فرمود: «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ ...» ③ مصرف زكات در غير موارد هشتگانه اين آيه جايز نيست «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ» ④ يكى از اصول عدالت اجتماعى اسلامى بيمه و تأمين زندگى محرومان است «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ» ⑤ همه دارائیهاى انسان از خودش نيست ديگران هم در آن سهم دارند «لِلْفُقَراءِ وَ ..» ⑥ پرداخت كنندگان زكات نبايد بر فقيران منّت بگذارند چون سهم زكات ملک فقيران است «لِلْفُقَراءِ» ⑦ فقر زدائی بايد در رأس برنامه‌هاى نظام اسلامى باشد «فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ» ابتدا «لِلْفُقَراءِ» مطرح شد و سپس موارد ديگر ⑧ تأمين زندگى كسانی که به دنبال اقامه احكام و فرائض دينى هستند لازم است «وَالْعامِلِينَ عَلَيْها» ⑨ هر كارى بها و ارزشى دارد خواه كارگر و كننده آن نيازمند باشد يا غنى «الْعامِلِينَ عَلَيْها» ⑩ همچنان كه قاضى بايد تأمين شود تا به فكر رشوه نيفتد دست اندركاران زكات هم بايد تأمين شوند تا به فكر رشوه و اختلاس نيفتند «الْعامِلِينَ عَلَيْها» ⑪ براى جمع آورى زكات بايد كسانى از سوی حكومت اسلامی مأمور شوند «الْعامِلِينَ عَلَيْها» ⑫ مسائل مادى و معنوى به هم آميخته است «وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» ⑬ اسلام برخلاف استعمارگران دروغگو و لاف زن با حل مشكلات اقتصادى جامعه‌ها و به قصد قربت همراه با برهان و ارشاد مكتب خود را توسعه مى‌دهد «الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» ⑭ از وظايف دولت اسلامى آن است که مال را وسیله جذب دلها قرار دهد «وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» در اسلام مسائلى همچون هديه سوغات و اطعام به عنوان اهرمى جهت جذب قلوب به حساب آمده است ⑮ اسلام براى آزادى بردگان بودجه قرار داده است «وَ فِی الرِّقابِ» ⑯ مخارج تشكيلات زكات بر دولت تحميل نمى‌شود بلكه خودكفاست «الْعامِلِينَ عَلَيْها» ⑰ حكومت اسلامى مسئول گرفتن زكات و پرداخت آن به فقراست يكى از فوائد اين كار آن است كه فقرا خود مستقيماً نزد اغنیاء نروند و احساس حقارت نكنند «الْعامِلِينَ عَلَيْها» آيه‌اى ديگر مى‌فرمايد: «خذ من اَموالهم صَدقة» ↲سوره توبه، آیه ۱۰۳ ⑱ بودجه جهاد و دفاع از سرزمين اسلامى از زكات و به دوش مردم است «فِی سَبِيلِ الله» ⑲ مال بايد وسیله قرب به خدا باشد «فِی سَبِيلِ اللهِ» ⑳ اسلام با تأمين بودجه براى واماندگان در سفر به مسأله سفر، تجارت و سياحت بها داده است «ابْنِ السَّبِيلِ» ㉑ قانون زكات قانونى حساب شده و حكيمانه است «الزكاة ... فريضةً ... عليم حكيم‌» ㉒ اسلام تنها دين عبادت نيست قوانين اقتصادى هم دارد «فَرِيضَةً» ↲تفسیر نور نامه حبیب (بیت الاحزان) ایستگاه دین و زندگی https://eitaa.com/namahhabib
♦️مونيكا هانگسلم تازه مسمان نروژی پس از آشنایی با اسلام فهمیدم که هیچ دینی بیشتر از قرآن زن را محترم نمی دارد. اسلام به کرامت و آزادی زن توجه شایانی داشته است. معتقدم که اسلام آزادی واقعی را به زن داده است و علی رغم اینکه حجاب را اهانت به زن نمی دانم بلکه حجاب را برای راحتی زن امری ضروری می دانم 〰🌴🌼🌴〰 قرارگاه مطالب ناب دینی 🌴کانال نامه حبیب🌴 https://eitaa.com/namahhabib
💠آیت الله آقا مجتبی تهرانی ره :این را بدان ! اگر در دنیا برای تأمین راحتی آخرتت تلاش کردی ، در دنیا هم تا حدی راحتی نصیبت تو میشود ، ولی اگر بخاطر راحتی دنیا اینجا دویدی ، بدان که به این راحتیات نمیرسی. 〰🌴🌼🌴〰 قرارگاه مطالب ناب دینی 🌴کانال نامه حبیب🌴 https://eitaa.com/namahhabib
‌🌼راهکار افزایش محبت به امام زمان عجل الله فرجه🌼 🔹خواندن داستانها و جزئیات زندگی ائمه، محبت ما به آنها را افزایش میدهد. اما از امام زمان که همیشه غائب بوده اند، مطالب زیادی نقل نشده؛ در عوض، باید از قدرت «تفکر» بیشتر استفاده کنیم! مثلاً بیایید کمی در مورد میزان علاقۀ امام زمان به خودمان «فکر» کنیم. ⁉️ چرا حضرت مهدی پروندۀ ما را به صورت هفتگی مرور می کنند؟ ☑️ از سرِ کنجکاوی یا از سرِ علاقه، و مانند پدر و مادر مهربانی که وضعیت تحصیلی فرزندش برایش مهم است؟ 🔺 از کنار این موضوع به سادگی عبور نکنیم، در موردش تأمل کنیم. این تفکر اگر برایش وقت بگذاریم ما را متحول میکند و علاقۀ ما به آن حضرت را افزایش می دهد 〰🌴🌼🌴〰 قرارگاه مطالب ناب دینی 🌴کانال نامه حبیب🌴 https://eitaa.com/namahhabib
13.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 تخریب مهدویت در صنعت بازی‌های رایانه‌ای 🔺در این جنگ هیبریدی همه‌جوره عقاید شیعیان را تخریب می‌کنند و ما در خوابِ ناز تشریف داریم! ⚠️ لازم به ذکر است که صنعت گیم مستقیماً با کودکان و نوجوانان سر و کار دارد ....پس با نشانه‌گیری دقیق و بعضاً بدون اطلاع والدین و با استفاده از غفلت مسئولین امر، عقاید ضد مهدویت و تشیع را در افکار حساس‌ترین و کلیدی‌ترین قشر جامعه تزریق خواهند کرد.... 〰🌴🌼🌴〰 قرارگاه مطالب ناب دینی 🌴کانال نامه حبیب🌴 https://eitaa.com/namahhabib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠استاد فاطمي نيا ره : مساله‌ی والدين شوخي نيست! ممكن است يك پرخاش،انسان را صد سال عقب بيندازد و بركات را ببرد.اگر كوتاهي كرده ايد، تا دير نشده است جبران كنيد.اگر در قيد حيات هستند دلشان را به دست آورید و به ايشان خدمت كنيد و اگر هم به رحمت خدا رفته اند ،براي آنها استغفار كنيد. 〰🌴🌼🌴〰 قرارگاه مطالب ناب دینی 🌴کانال نامه حبیب🌴 https://eitaa.com/namahhabib