eitaa logo
🕋 نماز خوب
604 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.7هزار ویدیو
7 فایل
کپی مطالب حلال میباشد. هدیه به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها به نیت تعجیل در فرج فرزندش مولاصاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف❤ ارتباط با ما @fnemate
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋 راه دعوت فرزند به نماز 🕋 🍃 رفتار و حال خوب ما [مثل عبادت و نماز ما] ، وابسته به سبک زندگی [یعنی برنامه روزانه] ماست 💧 اگر بخواهم نمازم را سر وقت بخوانم باید همه کارهایم را سر وقت انجام بدهم! اگر بخواهم مؤدبانه بخوانم باید کلا آدم مؤدبی باشم، اگر بخواهم در نماز متوجه خدا باشم باید در کل زندگی متوجه خدا باشم. 🍃 مثلاً اگر می خواهی فرزندت برای نماز، منظم شود و دستور گوش بدهد، ده تا دستور دیگر برایش درست کن و بگو: نماز هم یکی از آنهاست! 💧 بچه ای که هرکاری دلش می خواهد انجام میدهد، وقتی با نماز «دستوری، تکراری و اجباری» مواجه می شود، نمی تواند تحمل کند. 🍃 بعضی ها میگویند: چه کار کنیم بچه مان نمازخوان بشود؟ مستقیماً روی نماز خواندنش فشار نیاور، بلکه روی برنامه ها و کارهای دیگرش مثل مرتب کردن اتاق، ورزش، غذاخوردن و... تأکید کن، 💧 وقتی اهل برنامه شد، نماز را هم به عنوان یک برنامه انجام می دهد! اما کسی که اهل برنامه نبود، نمی تواند برنامه نماز را انجام بدهد. 📚 ، چگونه مهربانی خدا را باور کنیم ، جلسه هفدهم.
🌻 یکی از بهترین زمان‌های استجابت پس از است. 🌻 پیامبر خدا فرمودند : زمانی که بنده ای  نمازش را به جماعت بخواند، خداوند از او حیاء می کند، و هنگامی  که از او طلب حاجت کرد، منصرف نشود، مگر این که حاجتش را برآورد. 🌻 «إنَّ الله یَستَحیِیَ مِن عَبدِهِ إذا صَلَّی فِی جَماعَهٍ ثُمَّ سَألَهُ حَاجَهً أن یَنصَرف حَتّی یَقضِیهَا» (بحار الانوار، ج ۸۸ ،ص ۴‌) 📚 ، شیوه‌های ترغیب و جذب به نماز، خلاصه ای از صفحه ۱۱۷.
💛 شیوه تدریج 💛 🌹 سهلِ شوشتری که اهل کرامت بود، می‌گوید: در کودکی پیش دایی‌ام زندگی می‌کردم، هفت ساله بودم که نیمه شبی از خواب بیدار شدم برای قضای حاجت. 💧 آمدم بخوابم، دایی‌ام را دیدم که مشغول نماز است. از حالتش خوشم آمد، کنارش نشستم تا نمازش تمام شد. پرسید: چرا نشسته‌ای؟ برو بخواب. گفتم از کارتان خوشم آمده، می‌خواهم کنارتان بنشینم. 🌹 گفت: نه برو بخواب. شب بعد هم دایی‌ام گفت: برو بخواب. گفتم دوست دارم هرچه می‌گویید تکرار کنم. مرا رو به قبله نشاند و گفت: یک بار بگو «یا حاضرُ یا ناظِر» ، گفتم. 💧 گفت: حالا برو بخواب. این کار چند شب تکرار شد. کم کم گرفتن را هم آموختم و پس از آنکه وضو می‌گرفتم، هفت مرتبه می گفتم: «یا حاضرُ یا ناظِر». 🌹 بالاخره کار به جایی رسید که من خودم قبل از صبح بیدار می‌شدم و می‌خواندم و تسبیح بدست می‌گرفتم و مدام آن اذکار را تکرار می‌کردم. و الان هر مقامی دارم مدیون دایی‌ام هستم. 📚 توشه ای از خرمن نماز؛ اصغر محمدی همدانی؛ ص ۴۶.
💧 با خوبان همنشین باش 💧 🍃 همان طور که برخی از بیماری ها واگیر دارند و از شخص بیمار به دیگران منتقل می شوند، روحیات انسان ها نیز قابل انتقال هستند، 🔻 اخلاق منفی آدم ها که در نگاه و زبانشان جاری می شود می تواند دیگران را هم مسموم کند و خوبیهای آنها را از بین ببرد. 🍃 لذا در تمام مباحث معنوی و اخلاقی، باید از یک عامل مهم حرف زد و آن «تأثیرپذیری از دیگران» است. 🔻 ما هر صفتی را بخواهیم در خودمان از بین ببریم باید با اهالی آن صفت نشست و برخاست نکنیم، و هر صفتی را بخواهیم در خودمان ایجاد بکنیم باید با اهالی آن صفت نشست و برخاست کنیم. 🍃 مثلاً برای اینکه نمازخوان بشوی، علاوه بر مطالعه، تفکر و تمرین، با آدم نمازخوان، نشست و برخاست کن و با آدم بی نماز نشست و برخاست نکن. 🔻 حتی فرموده اند که با بی نماز، سلام و علیک هم نکنید [مگر اینکه وسیله ای شود برای رفاقت و سپس هدایت او؛ بنابراین همنشین و رفیق] تا این حد همنشین و رفیق روی آدم تأثیر می گذارد. 👌 [برای اینکه فرزندان ما اهل نماز شوند با خانواده هایی که مذهبی و اهل نماز هستند رفت و آمد خودمان را بیشتر کنیم] 📚 ، چگونه مهربانی خدا را باور کنیم ، جلسه شانزدهم.
💟 متغیرهای موقعیتی ، متغیرهای مؤثر در خواندن است که فرد را از بیرون تحت تاثیر قرار می دهد و او را به نماز خواندن را می خواند یا از آن بیزار می کند. 💟 برخی متغیرهای موقعیتی مربوط به خانه عبارتند از ر 1⃣1⃣🦋 این که گفتار و رفتار والدین در دعوت به نماز دوگانگی دیده نشود. 🕯 (مثلاً به فرزند می‌گویند همیشه نماز اول وقت بخواند و وقتی مهمان می آید خودشان زمان نماز را به آخر وقت می‌اندازند) 2⃣1⃣🦋 با نزدیک شدن وقت نماز مسئولیت یا کاری به فرزند واگذار نشود که او را از نماز اول وقت باز دارد (مثل نوشتن مشق ، خواندن درس ، خرید نان و...) 3⃣1⃣🦋 کتاب یا نرم افزار با موضوع نماز در اختیار فرزندان قرار گیرد. 📚 ، شیوه‌های ترغیب و جذب به نماز، خلاصه ای از صفحه ۲۹۴ تا ۲۹۷.
💟 متغیرهای موقعیتی ، متغیرهای مؤثر در خواندن است که فرد را از بیرون تحت تاثیر قرار می دهد و او را به نماز خواندن را می خواند یا از آن بیزار می کند. 💟 برخی متغیرهای موقعیتی مربوط به خانه عبارتند از : 4⃣1⃣🌳 بیان خاطرات شیرین والدین از نماز و زیارت و معنویات در حضور فرزندان 5⃣1⃣🌳 پرهیز از تنبیه بدنی و رفتار خشونت آمیز به علت کوتاهی فرزندان در نماز 6⃣1⃣🌳 دعوت مستمر و پیگیر به نماز همراه با ملایمت و ملاطفت. (از تذکر زبانی زیاد به اقامه نماز خسته نشویم، بدانیم که برای عادت کردن فرزندان به نماز تذکر زبانی مدام ما ضرورت دارد) 📚 ، شیوه‌های ترغیب و جذب نماز
🌸 قرار بود تستی را در فضای باز انجام دهیم. همه چیز آماده بود که یک دفعه باران گرفت. به حاج حسن گفتیم: «امروز این تست را انجام ندهیم.» 🌼 گفت: «نمی شود، اگر هم جواب ندهد، مهم نیست، ولی این کار باید امروز انجام شود.» 🌸 آن روز شلیک انجام شد و حاج حسن اولین کسی بود که به سمت محل اجرای تست رفت. 🌼 تست با موفقیت انجام شده بود و بعد از او بقیه بچه ها هم آمدند. همه از خوشحالی همدیگر را در آغوش گرفتند. 🌸 حاج حسن همان جا، به عادت همیشه دو رکعت خواند. بعد بچه ها را برای صحبت کردن جمع کرد. 🌼 من پیش خودم گفتم: «الان حتما حاجی می خواهد حرف پاداش به بچه ها را بزند.» اما اصلا در این مورد حرف نزد و گفت: 🌸 «بچه ها! حالا که این تست با موفقیت انجام شده، یعنی خدا ما را نگاه کرده و به ما نظر دارد، پس بیاییم به هم قول بدهیم از این به بعد نمازمان را اول وقت بخوانیم.» 🌼 البته این را برای ما می گفت، چون خودش همیشه با بود و در هر شرایطی نماز اول وقتش ترک نمی شد. 📖 با دست‌های خالی، خاطراتی از ، صفحه ۹۳.
💥 ترساندن خیلی کار فنی و دقیقی است و کسی غیر از خدا اصلا حق ندارد انسان ها را بترساند! خداوند هم وقتی انسان را می ترساند، با یک عملیات خاصی این کار را انجام میدهد؛ 🔻 مثلا انسان را از عذابی می ترساند که نقد نیست و معلوم هم نیست که به انسان اصابت بکند. خداوند فقط شدت این عذاب را میگوید، اما خیلی دور است. 💥 فقط خداوند حق دارد بنده خودش را بترساند، چون او حمایت کننده بندگان خودش هست و وقتی آنها را می ترساند، همین کار، موجب سلامتی روح آنها میشود. 🔻 هیچکس حق ندارد کسی را بترساند. در روایت هست: یکی از علامت های بدترین آدم ها این است که مردم از دست و زبانش بترسند یا از ترس او یک کاری را انجام دهند. این خیلی بد است. 💥 شَرُّ اَلنَّاسِ مَنْ يَتَّقِيهِ اَلنَّاسُ مَخَافَةَ شَرِّهِ. (غررالحكم ، حدیث ۵۷۴۹) مَنْ خَافَ اَلنَّاسُ لِسَانَهُ فَهُوَ فِي اَلنَّارِ. (کافی ، ج ۲ ، ص ۳۲۷) 🔻 مثلا اگر همسرت یا فرزندت از ترس تو، یک کاری را انجام بدهند [مثلاً از ترس کتک یا تحقیر و توهین و سرزنش زبانی نماز بخوانند] ، این خیلی بد است. 👌 [شیوه درست بیان پاداش ها و تنبیه های خدا برای با نماز و بی نماز است تا تشویق و ترس از خدا در او ایجاد شود] 📚 ، ابعاد و آثار ترس از غیر خدا، جلسه اول.
🌸 ظاهر زیبا برای کودک و نوجوان جاذبه دارد و نشاط آور است پس با تهیه سجاده زیبا، مهر و تسبیح دلخواه، و لباس مناسب برای پسر، مقنعه و چادر زیبا برای دختر، شوق و رغبت او را به زیاد کنیم. 📚 ، شیوه‌های ترغیب و جذب به نماز، خلاصه ای از صفحه ۷۲.
🕋 راه دعوت فرزند به نماز 🕋 🍃 رفتار و حال خوب ما [مثل عبادت و نماز ما] ، وابسته به سبک زندگی [یعنی برنامه روزانه] ماست 💧 اگر بخواهم نمازم را سر وقت بخوانم باید همه کارهایم را سر وقت انجام بدهم! اگر بخواهم مؤدبانه بخوانم باید کلا آدم مؤدبی باشم، اگر بخواهم در نماز متوجه خدا باشم باید در کل زندگی متوجه خدا باشم. 🍃 مثلاً اگر می خواهی فرزندت برای نماز، منظم شود و دستور گوش بدهد، ده تا دستور دیگر برایش درست کن و بگو: نماز هم یکی از آنهاست! 💧 بچه ای که هرکاری دلش می خواهد انجام میدهد، وقتی با نماز «دستوری، تکراری و اجباری» مواجه می شود، نمی تواند تحمل کند. 🍃 بعضی ها میگویند: چه کار کنیم بچه مان نمازخوان بشود؟ مستقیماً روی نماز خواندنش فشار نیاور، بلکه روی برنامه ها و کارهای دیگرش مثل مرتب کردن اتاق، ورزش، غذاخوردن و... تأکید کن، 💧 وقتی اهل برنامه شد، نماز را هم به عنوان یک برنامه انجام می دهد! اما کسی که اهل برنامه نبود، نمی تواند برنامه نماز را انجام بدهد. 📚 ، چگونه مهربانی خدا را باور کنیم ،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💛 شیوه تدریج 💛 🌹 سهلِ شوشتری که اهل کرامت بود، می‌گوید: در کودکی پیش دایی‌ام زندگی می‌کردم، هفت ساله بودم که نیمه شبی از خواب بیدار شدم برای قضای حاجت. 💧 آمدم بخوابم، دایی‌ام را دیدم که مشغول نماز است. از حالتش خوشم آمد، کنارش نشستم تا نمازش تمام شد. پرسید: چرا نشسته‌ای؟ برو بخواب. گفتم از کارتان خوشم آمده، می‌خواهم کنارتان بنشینم. 🌹 گفت: نه برو بخواب. شب بعد هم دایی‌ام گفت: برو بخواب. گفتم دوست دارم هرچه می‌گویید تکرار کنم. مرا رو به قبله نشاند و گفت: یک بار بگو «یا حاضرُ یا ناظِر» ، گفتم. 💧 گفت: حالا برو بخواب. این کار چند شب تکرار شد. کم کم گرفتن را هم آموختم و پس از آنکه وضو می‌گرفتم، هفت مرتبه می گفتم: «یا حاضرُ یا ناظِر». 🌹 بالاخره کار به جایی رسید که من خودم قبل از صبح بیدار می‌شدم و می‌خواندم و تسبیح بدست می‌گرفتم و مدام آن اذکار را تکرار می‌کردم. و الان هر مقامی دارم مدیون دایی‌ام هستم. 📚 توشه ای از خرمن نماز؛ اصغر محمدی همدانی؛ ص ۴۶.
💧 با خوبان همنشین باش 💧 🍃 همان طور که برخی از بیماری ها واگیر دارند و از شخص بیمار به دیگران منتقل می شوند، روحیات انسان ها نیز قابل انتقال هستند، 🔻 اخلاق منفی آدم ها که در نگاه و زبانشان جاری می شود می تواند دیگران را هم مسموم کند و خوبیهای آنها را از بین ببرد. 🍃 لذا در تمام مباحث معنوی و اخلاقی، باید از یک عامل مهم حرف زد و آن «تأثیرپذیری از دیگران» است. 🔻 ما هر صفتی را بخواهیم در خودمان از بین ببریم باید با اهالی آن صفت نشست و برخاست نکنیم، و هر صفتی را بخواهیم در خودمان ایجاد بکنیم باید با اهالی آن صفت نشست و برخاست کنیم. 🍃 مثلاً برای اینکه نمازخوان بشوی، علاوه بر مطالعه، تفکر و تمرین، با آدم نمازخوان، نشست و برخاست کن و با آدم بی نماز نشست و برخاست نکن. 🔻 حتی فرموده اند که با بی نماز، سلام و علیک هم نکنید [مگر اینکه وسیله ای شود برای رفاقت و سپس هدایت او؛ بنابراین همنشین و رفیق] تا این حد همنشین و رفیق روی آدم تأثیر می گذارد. 👌 [برای اینکه فرزندان ما اهل نماز شوند با خانواده هایی که مذهبی و اهل نماز هستند رفت و آمد خودمان را بیشتر کنیم] 📚 ، چگونه مهربانی خدا را باور کنیم ،
🌻 یکی از بهترین زمان‌های استجابت پس از است. 🌻 پیامبر خدا فرمودند : زمانی که بنده ای  نمازش را به جماعت بخواند، خداوند از او حیاء می کند، و هنگامی  که از او طلب حاجت کرد، منصرف نشود، مگر این که حاجتش را برآورد. 🌻 «إنَّ الله یَستَحیِیَ مِن عَبدِهِ إذا صَلَّی فِی جَماعَهٍ ثُمَّ سَألَهُ حَاجَهً أن یَنصَرف حَتّی یَقضِیهَا» (بحار الانوار، ج ۸۸ ،ص ۴‌) 📚 ، شیوه‌های ترغیب و جذب به نماز، خلاصه ای از صفحه ۱۱۷.
💟 متغیرهای موقعیتی ، متغیرهای مؤثر در خواندن است که فرد را از بیرون تحت تاثیر قرار می دهد و او را به نماز خواندن را می خواند یا از آن بیزار می کند. 💟 برخی متغیرهای موقعیتی مربوط به خانه عبارتند از ر 1⃣1⃣🦋 این که گفتار و رفتار والدین در دعوت به نماز دوگانگی دیده نشود. 🕯 (مثلاً به فرزند می‌گویند همیشه نماز اول وقت بخواند و وقتی مهمان می آید خودشان زمان نماز را به آخر وقت می‌اندازند) 2⃣1⃣🦋 با نزدیک شدن وقت نماز مسئولیت یا کاری به فرزند واگذار نشود که او را از نماز اول وقت باز دارد (مثل نوشتن مشق ، خواندن درس ، خرید نان و...) 3⃣1⃣🦋 کتاب یا نرم افزار با موضوع نماز در اختیار فرزندان قرار گیرد. 📚 ، شیوه‌های ترغیب و جذب به نماز، خلاصه ای از صفحه ۲۹۴ تا ۲۹۷.
💟 متغیرهای موقعیتی ، متغیرهای مؤثر در خواندن است که فرد را از بیرون تحت تاثیر قرار می دهد و او را به نماز خواندن را می خواند یا از آن بیزار می کند. 💟 برخی متغیرهای موقعیتی مربوط به خانه عبارتند از : 4⃣1⃣🌳 بیان خاطرات شیرین والدین از نماز و زیارت و معنویات در حضور فرزندان 5⃣1⃣🌳 پرهیز از تنبیه بدنی و رفتار خشونت آمیز به علت کوتاهی فرزندان در نماز 6⃣1⃣🌳 دعوت مستمر و پیگیر به نماز همراه با ملایمت و ملاطفت. (از تذکر زبانی زیاد به اقامه نماز خسته نشویم، بدانیم که برای عادت کردن فرزندان به نماز تذکر زبانی مدام ما ضرورت دارد) 📚 ، شیوه‌های ترغیب و جذب نماز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 در سیره شهید 🌹 💛 از داخل کوچه سر و صدا بلند شد. ابراهیم از پنجره نگاه کرد و دید شخصی موتور شوهر خواهرش را برداشته و در حال فرار است. 💙 با سرعت به کوچه آمد و دنبال دزد دوید. یکی از بچه ‌محل‌ها لگدی به موتور زد؛ دزد با موتور به زمین خورد و خون از دستش جاری شد. 💛 ابراهیم او را به درمانگاه برد و دستش را پانسمان کرد. کارهای عجیب هادی باعث شد دزد به او علاقه مند شود و همه‌جا به دنبالش برود. 💙 شب هم با هم به مسجد رفتند. دزد هم ایستاد کنار ابراهیم و خواند؛ نمازی که شاید هیچ‌گاه از یادش بیرون نرود. بعد از نماز، ابراهیم کلی با او صحبت کرد و فهمید که آدم بیچاره ‌ای است و از زور بیکاری از شهرستان به تهران آمده و دزدی کرده است. 💛 ابراهیم با چندتا از رفقا و نمازگزاران حرف زد و شغل مناسبی برای آن آقا فراهم کرد؛ مقداری هم پول از خودش به آن شخص داد؛ شب هم با هم شام خوردند و استراحت کردند. 💙 وقتی بچه ها به این کار ابراهیم اعتراض کردند، در جواب گفت: مطمئن باشید اون آقا این برخورد رو فراموش نمی کنه و شک نکنید برخورد صحیح، همیشه کارسازه. 📚 قصه عاشقان؛ دعوت به نماز در سیره شهیدان؛ ص 51