♦️ حجتالاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان در خطبههای نماز جمعه سمنان (۱۶ شهریور ۱۴۰۳):
وجدان انسان، تفاوت پاکی و ناپاکی را تشخیص میدهد/ نمیتوان گفت همه درست میگویند یا همهچیزِ جوامع غربی خوب است/ کثرت آلودگیها، جوازی برای همراهی با آنها محسوب نمیشود!/ جامعه دینداران نباید از بزرگنمایی ضدارزش ها، هراسی به خود راه دهد/ دوران امامت امام حسن عسکری(ع) زمان تغییر «عصر حضور» به «عصر غیبت» بود/ خداوند به امام زمان(عج) مأموریت داد تا همه مخلوقات را سرپرستی کند/ ظهور امام عصر(عج) «وعده قطعی و ضمانتشده خداوند» است/ ایجاد «عدالت نسبی در عصر غیبت» مقدمه تحقق «عدالت مطلق در عصر ظهور» است/ «وقف» یکی از ساز و کارهای محرومیتزدایی است/ با انجام وقف، پرونده عمل انسان پس از مرگ نیز باز میماند/ «سینما» یک ابزار نافذ و فراگیر برای معرفی الگوهای تربیتی و اخلاقی است/ اگر مراقب تزریق آلودگیهای فرهنگی نباشیم، شاهد «مرگ فرهنگی جامعه» خواهیم بود!
🔹 شما عزیزان نمازگزار، خواهران گرامی و برادران عزیز و خودم را به رعایت تقوای الهی در برابر معاصی و گناهان در تمام عرصههای فردی و اجتماعی توصیه میکنم.
🔹 خداوند متعال در آیه ۱۰۰ سوره مبارکه مائده فرمود «قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ ۚ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ای پیامبر به مردم بگو: ناپاکی و پاکی مساوی نیستند؛ هر چند فزونی ناپاکها، تو را به شگفتی اندازد! از خدا بپرهیزید ای صاحبان خرد، شاید رستگار شوید!
قرآن کریم، پاکی را از ناپاکی و جهل را از علم تفکیک کرده است
🔹 در آیات متعددی از قرآن کریم، انسانها به وجدان عمومی ارجاع داده میشوند مثل آیه ۱۶ سوره رعد داریم «...قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ ،أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ...» آیا انسان بینا با نابینا برابر است؟ آیا تاریکی با نور برابر است؟
🔹 خداوند در آیه ۲۰ سوره حشر نیز میفرماید «اصحاب بهشت با اصحاب جهنم مساوی و یکسان نیستند»
🔹 قرآن همچنین میفرماید آیا انسان مؤمن با انسان فاسق یکسان است؟ یا انسان زنده با مرده برابر است؟ آیا انسان عالم با جاهل یکسان است؟ آیا کسانی که در راه خدا جهاد میکنند با آنان که از جهاد خودداری میکنند برابرند؟
🔹 خداوند وقتی در آیه ۱۵۷ سوره اعراف پیامبر(ص) را معرفی میکند میفرماید «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ...» همانها که از فرستاده خدا، پیامبر «امّی» پیروی میکنند؛ پیامبری که صفاتش را در تورات و انجیلی که نزدشان است مییابند؛ آنها را به معروف دستور میدهد و از منکر باز میدارد؛ چیزهای پاکیزه را برای آنها حلال میشمرد و ناپاکیها را حرام میدارد...
🔹 خداوند در آیه دیگری خطاب به پیامبرانش میفرماید «از طیبات روزی که دادهایم ارتزاق کنید»
🔹 خداوند در آیه ۱۰۰ سوره مائده تمام پاکی ها را از ناپاکیها تفکیک فرموده و آن را به وجدان انسانها ارجاع داده است و فرموده است «ای صاحبان عقل و خرد! تقوا پیشه کنید!» این امر بیانگر آن است که برای رشد و کمال و رستگاری، عقل و اندیشه کافی نیست و باید با رعایت تقوا باشد!
این گزاره که «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو» درست نیست!
🔹 امروز در جامعه ما هم ناپاکی وجود دارد و هم پاکی! لذا نمیتوان گفت همهچیز خوب است یا همه درست میگویند! ما نسبت به دیگران حسن ظن داریم اما در مقام ارزیابی جامعه نمیتوانیم بگوییم هرنوعی حجابی خوب است! مسلما عفاف و حجاب نوع پاکیزهای دارد که برخی رعایت میکنند و برخی به آن توجهی ندارند!
🔹 یا مثلا مصرفگرایی و مدگرایی که بطور وسیع تبلیغ میشود، طیب و پاک است یا در دسته ناپاکی ها قرار دارد؟ آنچه از فرهنگ غرب به ما میرسد مثل علم و فناوری را همه موظفیم بیاموزیم همانطور که فرموده است علم را حتی اگر در چین باشد فرابگیرید، اما آیا باید از جنبههای منفی و منحط فرهنگ غرب مانند مادیات و شهوات که افکار را آلوده میکند نیز استقبال کنیم؟ لذا نمیتوان استدلال کرد که چون همه یا بخش وسیعی از جامعه اینگونه رفتار میکنند باید از آن تبعیت کرد! قرآن نیز میفرماید «حتی ممکن است تعداد خباثت ها یا پلیدیها زیاد باشد» و یا زیاد جلوه داده شود و تبلیغات فراوانی برای آن صورت گیرد، لذا مؤمنین نباید تصور کنند فلان منکر یا پلیدی، تمام جامعه را فراگرفته است و در انفعال قرار بگیرند! آنها چون جلوه و هیاهوی بیشتری دارند بیشتر دیده میشوند!
🔹 قرآن فرمود ولو اینکه کثرت خباثت ها باعث تعجب ما شود نباید با آن همراهی کنیم! اینکه گفته شود «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» بطور کلی گزاره درستی نیست! ممکن است حق و طرفداران آن اندک باشند، ملاک و شاخص اصلی، حق و باطل است نه فراوانی مصادیق آنها! لذا ما موظف به انجام وظیفهمان هستیم.
🔹 دشمنان با استفاده از فضای مجازی که متأسفانه به ابعاد آن کمتوجه هستیم، تلاش میکنند پلیدی را ترویج کنند در حالی که قرآن میفرماید حتی اگر کثرت پلیدیها بیشتر بود باید از آن خودداری و پرهیز کنیم!
هرکس متقی، راستگو، امانتدار و خوشاخلاق باشد امام زمان(عج) را خوشحال کرده است
🔹 در آستانه سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) که در سال ۲۶۰ هجری قمری اتفاق افتاد قرار داریم، این مصیبت را به شما نمازگزاران عزیز و عموم مردم تسلیت عرض میکنم. پس از شهادت امام حسن عسکری(ع)، دوران سختی برای شیعیان آغاز شد. دوران امامت امام حسن عسکری(ع) سه ویژگی داشت: اول اینکه دوران امامت ایشان نسبت به سایر ائمه(س) مدت کوتاهی بود و شش سال بیشتر به طول نیانجامید. دیگر آنکه تغییر عصر حضور به عصر غیبت در دوران امام حسن عسکری(ع) رخ داد. و سوم آنکه اختناق و فشار کمنظیری بر امام حسن عسکری(ع) و شیعیان ایجاد شده بود لذا این امر مجاهدت بیشتری میطلبید، چون از پیامبر(ص) و ائمه(س) نقل شده بود که بعد از امام حسن عسکری(ع) امامی خواهد آمد که ریشه ظلم و ستم و ناپاکی را خشک خواهد کرد، لذا عوامل حکومت وقت، زنانِ منزل امام حسن عسکری(ع) را بطور ویژه کنترل میکردند تا آن نوزاد را شناسایی کنند!
🔹 امام حسن عسکری(ع) کارهای مهمی انجام دادند که به مواردی از آنها اشاره میکنم: زمینهسازی برای آگاهی شیعیان از وجود مقدس امام عصر(عج)، آماده کردن شیعیان برای عصر غیبت، ایجاد سازمان وکلا و افراد مورد وثوق (از طرف امام) برای مراجعات مردم و پاسخ به سوالات آنان در اقصی نقاط عالم، تربیت تعداد زیادی از علما، فقها و محدّثین با هدف ترویج معارف دینی در آغاز عصر غیبت، موضعگیری صریح حضرت عسکری(ع) در برابر انحرافات و خرافات.
🔹 در «تحف العقول» از امام حسن عسکری(ع) نقل شده است که فرمود «هرکدام از شما که در دینش پارسا و متقی و در سخنش راستگو و امانتدار و در رفتارش با مردم خوشاخلاق باشد، گفته مىشود: این یک شیعه است و اینگونه کارهاست که مرا خوشحال میکند»
🔹 امروز نیز اگر به دستورالعمل امام حسن عسکری(ع) پایبند باشیم امام زمان(عج) را از خود خوشحال کردهایم.
🔹 آغاز امامت امام زمان(عج) پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) تحمل این مصیبت را برای ما کمی آسان میکند، ما بیسرپرست نیستیم و همه ما تحت لوای حضرت امام عصر(عج) قرار داریم.
🔹 در زیارت جامعه کبیره جمله عجیبی آمده است که میخوانیم «و استرعاکم امر خلقه» یعنی خداوند به شما مأموریت داده است تا همه مخلوقات را نگهداری و رهبری کنید!
🔹 علامه طباطبایی(ره) فرمود «قلب مطهر امام زمان(عج) تمام قلبها را هدایت میکند»
ظهور امام زمان(عج) وعده قطعی و ضمانتشده خداوند است
🔹 اگر هدایت و عنایت امام زمان(عج) نبود مگر میتوانستیم بیش از بیست و یک میلیون نفر را در اربعین حسینی حاضر کنیم؟ مگر میتوانستیم میلیونها نفر را به سمت امام رضا(ع) هدایت کنیم؟ اینها همه مشمول هدایتهای امام زمان(عج) است و اگر گاهی متاسفانه ما هدایت نمیپذیریم ایراد از خودمان است!
🔹 در دوران غیبت دو موضوع انگیزهبخش است: نخست، انتظار فرج و امیدآفرینی حاصل از آن که زمینه صبر و تحمل تاریکی، ظلم و ستم و تسلط نااهل بر اهل را فراهم میکند! لذا ما بعنوان شیعه به آینده امیدواریم و از مسئولیت خود فرار نمیکنیم! اگر امروز جمهوری اسلامی ایران زمینهساز ظهور آن حضرت است امید آن داریم که به سمت کمال مطلق حرکت کنیم. وقتی در زیارت آل یس میگوییم «السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِي ضَمِنَهُ» سلام بر تو ای وعده خدا كه آن را ضمانت نمود! یعنی به آینده یقین و اطمینان داریم.
🔹 همچنین در این زیارت شریف میخوانیم «السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا العَلَمُ المَنصوبُ وَ العِلمُ المَصبوبُ وَ الغَوثُ وَ الرَّحمَةُ الواسِعَةُ وَعدُ غَیرُ مَکذوب» سلام بر تو ای پرچم بلندِ افراشته و ای دانش ریخته و انباشته، ای فريادرس درماندگان و ای رحمت گسترده که وعدهای قطعی و غیرکذب است!
🔹 نکته دیگر در عصر غیبت موضوع «عدالتگستری» است که بسیار امیدبخش و امیدآفرین است.
🔹 پیامبر اکرم(ص) بر اساس نقل منابع اهل سنت فرمود «روزگار به آخر نمیرسد تا زمانی که خداوند مردی از اهل بیت مرا که همنام من است ظهور دهد تا زمین را که از بیداد و ظلم و جور لبریز شده، پاک کند و به عدالت و قسط تبدیل کند»
ایجاد عدالت نسبی در عصر غیبت، زمینهساز عدالت مطلق در عصر ظهور است
🔹 مقام معظم رهبری در عبارتی میفرماید «نمیتوان پذیرفت که پیش از عدالت مطلق دوران ظهور امام زمان(عج)، شاهد عدالت نسبی نباشیم» یعنی کسی در عصر غیبت نمیتواند ضرورت تشکیل حکومت اسلامی را انکار کند و بگوید خود امام زمان(عج) میآید و حکومت را تشکیل میدهد! طبیعتا آن امر نیازمند زمینهسازی و ایجاد عدالت نسبی است که فلسفه تشکیل حکومت جمهوری اسلامی ایران نیز همین است. باید بدانیم انقلاب اسلامی در مسیر ظهور است و همه ما باید به وظیفه خود در این جهت عمل کنیم.
🔹 همه ادیان الهی و حتی ادیان غیرالهی از ظهور کسی که به ظلم و بیعدالتی پایان میدهد خبر دادهاند. امروز شاهد جنایات بیسابقه ای در کرانه باختری رود اردن و فلسطین و غزه هستیم که لزوم ظهور یک عدالتگستر جهانی را اثبات میکند. در کتب مسیحیان و یهودیان و بوداییان و برهماییان بر ظهور یک منجی برای عدالتگستری تاکید شده است.
🔹 همه ما منتظر ظهور آن حضرت هستیم و طبق آیه قرآن کریم میگوییم «أَلَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ» آیا صبح نزدیک نیست؟ امیدواریم همه ما جزو منتظران واقعی امام زمان(عج) باشیم.
🔹 در آستانه هفته تعاون هستیم، این روز را گرامی میداریم و به فعالان این حوزه تبریک عرض میکنیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند جهش تولید باید با «مشارکت مردم» محقق شود که یکی از لوازم آن توسعه بخش تعاون در کشور است.
🔹 یاد و خاطره شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی بویژه شهدای ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ را گرامی میداریم. امام راحل(ره) فرمود «۱۷ شهریور گزارشگر جنایات شاهنشاهی ضدانسانی و ضداسلامی و نشانگر مقاومت و شجاعت و ایستادگی ملت در برابر ستمکاران و جنایتکاران است، ملت شجاع و رزمنده ایران در آن روز و روزهای اختناق و جنایت به دست عوامل شاه مطرود، نشان داد که تا رسیدن به هدفهای اسلامی و انسانی خود چون سدّی آهنین ایستاده و از قتل عام و کشتارهای وحشیانه دست جمعی هراسی به خود راه نداده و راه خود را ادامه میدهد»
وقف، پرونده عمل انسان را پس از مرگ باز نگه میدارد
🔹 روز ۲۷ صفر که بعنوان روز وقف نامگذاری شده است را پشت سر گذاشتیم. اولین واقف نبی اکرم(ص) بودند. سازمان اوقاف و امور خیریه ماموریتهای مهمی دارد. موضوع «وقف» در اسلام یک ساز و کار اقتصادی کامل برای رفع محرومیتها و گسترش عدالت اجتماعی است. در دین مبین اسلام، امور واجب مثل خمس و زکات و امور مستحب مانند هبه، صدقات و وقف پیشبینی شده است تا دو کار اساسی انجام شود: یکی تقسیم عادلانه ثروت در جامعه و گسترش آن به عموم جامعه و دوم جلوگیری از تمرکز ثروت.
🔹 فرد واقف، ثروت خود را در دسترس دیگران قرار میدهد که الزاما نیز محرومان نیستند اما محرومان در اولویت بهرهمندی از آن هستند. واقف چند کار انجام میدهد: نمایش ایثار و مواسات و بخشندگی، عمل به تعهد و مسئولیت اجتماعی، تشویق دیگران به انجام مسئولیتهای اجتماعی. مثلا افرادی که ورثه ای ندارند بتوانند در آخرت از آثار وقف بعنوان «صدقه جاریه» یا «باقیات الصالحات» بهرهمند شوند.
🔹 افراد با انجام وقف میتوانند پرونده عمل خود را پس از مرگ باز نگهدارند و در آخرت از آن بهرهمند شود.
🔹 خطاب به مسئولان اوقاف نیز نکاتی را بیان میکنم: نکته اول اینکه زمینه انجام وقف های فرهنگی را فراهم کنید، یعنی افراد را به سمت وقف فرهنگی هدایت نمایید. اطعام برای ائمه اطهار(س) بسیار ارزشمند است و قطعا موجب برکت میشود اما باید وقف فرهنگی را نیز تبلیغ کرد. نکته دوم تسهیل امر وقف و کوتاه کردن فرآیندهای آن. سومین نکته هم تبلیغ و ترویج وقف های مشارکتی، یعنی ایجاد زمینه مشارکت عموم جامعه در امور خیریه نظیر ساخت مسجد، مدرسه یا درمانگاه و غیره.
🔹 در آستانه ۲۱ شهریور که بعنوان روز سینما نامگذاری شده قرار داریم. این روز را به اهالی پرتلاش سینما تبریک عرض میکنم. سینما بعنوان «هنر هفتم» یک هنر و رسانه بسیار جذاب و دارای ظرفیت است که باید از آن بهره گرفت، البته سینما یک تیغ دولبه است. الحمدلله در جمهوری اسلامی شاهد ساخت فیلمهای فاخر مذهبی، تاریخی و ملی بودهایم که با تلاش هنرمندان متعهد تولید شدهاند. کارهای سینمایی بسیار عالی و پرمضمون که گاهی از سخنرانیها نافذتر و فراگیرتر عمل میکنند.
تزریق آلودگیهای فرهنگی، به مرگ فرهنگی جامعه منجر میشود
🔹 سینما و فیلم متعهد میتواند انسان را به سمت کمال هدایت کند. در استان سمنان افتخار آن را داریم که جمع کثیری از بازیکنان یک تیم فوتبال به نام تیم «آزادی» همگی به فیض شهادت نائل آمدند و الحمدلله مقدمات ساخت فیلم این تیم فراهم شده است.
🔹 سوژههای تربیتی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی ارزشمندی در کشورمان وجود دارد که میتوان آنها را در قالب فیلم به جامعه معرفی کرد.
🔹 از سوی دیگر آنگونه که در غرب و هالیوود دیده میشود، سینما بعنوان یک ابزار برای انحطاط فرهنگی یا ذلیل کردن یک امت بکار گرفته شده است و متاسفانه شاهد نفوذ برخی مضامین ضدارزشی آن به سینمای کشورمان بویژه سینمای خانگی نیز هستیم که این امر نیازمند دقت و حساسیت بیشتر مسئولان امر است. طبیعتا تزریق زهر و آلودگی فرهنگی به جامعه در نهایت به مرگ فرهنگی جامعه میانجامد.
@Mortezamotiee_ir
@namazjome_semnan
khotbe1.mp3
20.74M
🎧#فایل صوتی | خطبه اول
🎙️ خطبه اول نمازجمعه شانزدهم شهریور ۱۴۰۳ به امامت حجتالاسلام والمسلمین #مطیعی «نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان» در مصلی بزرگ امام علی علیه السلام شهر سمنان
🏷️ نمازجمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ ؛
@namazjome_semnan
khotbe2.mp3
48.15M
🎧#فایل صوتی | خطبه دوم
🎙️ خطبه دوم نمازجمعه شانزدهم شهریور ۱۴۰۳ به امامت حجتالاسلام والمسلمین #مطیعی «نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان» در مصلی بزرگ امام علی علیه السلام شهر سمنان
🏷️ نمازجمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ ؛
@namazjome_semnan
🔹 دیدار نماینده رهبر معظم انقلاب در استان با امام جماعت خدوم مسجد آل محمد سمنان
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده رهبر معظم انقلاب در استان سمنان شامگاه جمعه با حضور در منزل حجتالاسلام والمسلمین سیدعباس سیادت حسینی، امام جمعه خدوم مسجد آل محمد سمنان، از بیش از ۳ دهه فعالیت تبلیغی و تبیینی این عالم وارسته تقدیر کرد.
حجتالاسلام والمسلمین سیادت حسینی از معلمان بازنشسته آموزش و پرورش است که چندین کتاب در حوزههای تربیتی و اعتقادی را به رشته تحریر درآورده است.
@Mortezamotiee_ir
@namazjome_semnan
🔸مراسم شهادت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت امام زمان (عج)
🔸 حجتالاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی (نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان)
🔸 بانوای: کربلایی محمد حسین سعادت پور
🔸 چهارشنبه ۲۱و پنجشنبه ۲۲شهریور ماه به مدت ۲شب بعد از نماز مغرب و عشاء
💠 مهدیه اعظم سمنان
@namazjome_semnan
4_5976613048704569879.mp3
10.2M
49.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞️ نمازجمعه هفته گذشته را به روایت ویدیو ببینیم ...
نمازجمعه شانزدهم شهریور ۱۴۰۳ به امامت حجتالاسلام والمسلمین مطیعی ، نماینده معزز ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان در مصلی بزرگ امام علی علیه السلام با حضور نمازگزاران محترم ، برگزار شد.
◇ @namazjome_semnan
📷 نشانِ بنـــــــدگی 🌱
تصویری از حضور نمازگزاران محترم جمعه در مصلی بزرگ امام علی علیه السلام شهر سمنان به امامت حجت الاسلام و المسلمین #مطیعی ، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان
🗓️ ۱۴۰۳/۶/۱۶
◇ @namazjome_semnan
📲 نماز جمعه سمنان از قاب دوربین (۱)
#گزارش_تصویری #حاشیه_نمازجمعه
📆 شانزدهم شهریور ماه ۱۴۰۳
ـــــــــــــــــــــــ
🔺با نماز جمعه همراه باشید...
کانال ستاد نماز جمعه سمنان ↙️
@namazjome_semnan