يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱجۡتَنِبُواْ كَثِيرࣰا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعۡضَ ٱلظَّنِّ إِثۡمࣱۖ وَلَا تَجَسَّسُواْ وَلَا يَغۡتَب بَّعۡضُكُم بَعۡضًاۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمۡ أَن يَأۡكُلَ لَحۡمَ أَخِيهِ مَيۡتࣰا فَكَرِهۡتُمُوهُۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابࣱ رَّحِيمࣱ
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، از بسيارى از گمانها دورى كنيد؛ زيرا برخى از گمانها گناه است و [از اسرار ديگران] تجسس نكنيد، و غيبت همديگر را ننماييد [زيرا غيبت هم چون خوردن گوشت برادر خود است] آيا هيچ يك از شما دوست دارد كه گوشت برادرِ مرده خود را بخورد؟ كه مسلّماً آن را ناپسند مىداريد ،و از خدا پروا كنيد به راستى خدا توبه پذيرِ بس مهربان است.
✅️نکته:
کفاره یک روز روزه عمد که از مال حلال خودت خورده باشی طبق جستجوی هوش مصنوعی در گوگل ۹۶۰ هزار تومان است.
⁉️ سوال: کسی که گوشت برادر(یا خواهر) مرده خود را می خورد، چقدر باید کفاره بدهد؟
روی نمایشگر هیچ کدام از رایانههای ساخت بشر امکان نمایش عدد کفاره این گناه وجود ندارد.
#تلنگر
#گمان_بد ⛔️
#غيبت. ⛔️
#تجسس. ⛔️
#فضولی. ⛔️
#اسلام_دین_انسانیت
#انسانیت
┏━━━━━
✌️🇮🇷 @nameghalam
┗━━━━━━━━━━━
⁉️گفتم: چرا بعضی از ما به این راحتی گمان بدمان را به زبان میآوریم. تهمت می زنیم، غیبت می کنیم؟
گفت: دو تا دلیل داره، یکی اینکه بعضی از ما اصلا به قبر و قیامت و کارما اعتقاد نداریم، یا اینکه شیطان صفتیم.
⁉️گفتم: شیطان صفت یعنی چطور؟
⏺️گفت:روزی ابلیس ملعون خواست با فرزندانش از جایی به جای دیگر نقل مکان کند، خیمه ای را دید، و گفت: اینجا را ترک نمیکنم تا آنکه بلایی بر سر آنان بیاورم.
به سوی خیمه رفت و دید گاوی به میخی بسته شده و زنی را دید که آن گاو را می دوشد،بدان سو رفت و میخ را تکان داد.
با تکان خوردن میخ، گاو ترسید و به هیجان درآمد و سطل شیر را بر زمین ریخت و پسر آن زن را که در کنار مادرش نشسته بود لگدمال کرد و او را کشت.
مادر بچه با دیدن این صحنه عصبانی شد و گاو را با ضربه چاقو از پای درآورد و او را کشت.
شوهر آن زن آمد و با دیدن فرزند کشته شده و گاو مرده، همسرش را زد و او را طلاق داد.
سپس خویشاوندان زن آمدند و آن مرد را زدند، و بعداز آن نزدیکان آن مرد آمدندو همه با هم درگیر شدند و جنگ و دعوای شدیدی به پا شد!!
فرزندان ابلیس با دیدن این ماجرا تعجب کردند و از پدر پرسیدند: ای وای،
این چه کاری بود که کردی؟!
ابلیس گفت: کاری نکردم فقط میخ را تکان دادم.
✅️بیشتر مردم فکر می کنند کاری نکرده اند، در حالی که نمیدانند چند کلمهای که میگویند و مردم می شنوند، سخن چینی است
مشکلات زیادی را ایجاد می کند
آتش اختلاف را بر می افروزد
خویشاوندی را برهم میزند
دوستی وصفا صمیمیت رااز بین میبرد
کینه و دشمنی می آورد
طراوت و شادابی را تیره و تار میکند
دل ها را میشکند
بعدا کسی که اینکار را کرده فکر می کند کاری نکرده است فقط میخ را تکان داده است!
قبل از اینکه حرفی را بزنی، مواظب سخنانت باش !
مواظب باش میخی را تکان ندهی !
┏━━━━━
✌️🇮🇷 @nameghalam
┗━━━━━━━━━━━
1.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوستان و همرزمان عزیزم از سراسر ایران مهربانی، بستگان و آشنایان گرامیام ، مخاطبان محترم کانال! به بزرگواری خود، سپاسم را پذیرا باشید
این درد جز با همدلی و همدردیهایتان قابل تحمل نبود و نیست.
برای شاد بودنتان دعا میکنم ، برای صبور بودنم دعا کنید.
محمد رضائی پورعلمدار
مسکین به کسی گویند که نیازش از فقیر بیشتر است و دستش از کار کوتاه است، و به همین جهت، از این و آن تقاضای کمک میکند.
با این تعریف، اینم بشنوید از انسان کامل علی ابن ابیطالب:
المسکین
رسول الله
مسکین فرستاده خداست.
معنی و تفسیرش با خودتون
تکلیف همه ما هم معلومه.
┏━━━━━
✌️🇮🇷 @nameghalam
┗━━━━━━━━━━━
17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حماسه غیرت سنگین سواران ایرانی بر سر نام باستانی خلیج فارس
🔹در آستانه ۲۶ آذر و سالروز حماسه سنگین سواران با غیرت ایرانی در حمل بارهای جامانده در گمرکات جنوب به داخل کشور در سال ۱۳۶۲ بار دیگر نسل دوم و سوم آن غیورمردان حماسهای دیگر رقم زدند.
رانندگان تمامی کامیونها به مقصد افغانستان مدت ده روز است که در اعتراض به استفاده از نام جعلی خلیج عربی بر روی اسناد و بستههای بار توسط مسئولان امارات، اعتصاب کرده و اعلام کردهاند تنها در صورتی حرکت خواهند کرد که دولت امارات در اسناد و بارها به جای عنوان جعلی خلیج العربیه از اسم واقعی خلیج فارس. استفاده نمایند.
ظاهرا دولت امارات اشتباه خود را پذیرفته و در حال تغییر آن عنوان مجعول به نام نامی خلیج فارس است.
لازم بذکر است در آذر ماه سال ۱۳۶۲، تعداد کشتیهای منتظر تخلیه در بندرهای ایران به حدود ۱۰۰ فروند رسیده بود که مشکلات زیادی را برای ترابری ایران به بار آوردهبود. در سال ۱۳۶۲ با صدور فرمانی از سوی رهبر انقلاب اسلامی، امامخمینی، رانندگان کامیونها و تریلیهای زیادی برای تخلیه بارها بسیج شده و به بنادر مورد نظر اعزام شدند. با این فرمان و اعزام کامیونها مشکل تجمع کالاهای وارداتی و نوبتهای طولانی تخلیه کشتیها در بندرهای ایران به مرور تا اندازهای حل شد.
۱۴ سال پس از زمان صدور این فرمان، در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری روز ۲۶ آذر به عنوان روز حمل و نقل شناخته شد.
┏━━━━━
✌️🇮🇷 @nameghalam
┗━━━━━━━━━━━
💠 " بهترين سخنى كه دوست داريد مردم به خودتان بگويند، به آنها بگوييد! چرا كه خداوند، لعنتكننده، دشنام دهنده، زخمزبان زن، زشت گفتار، بدزبان و گداى سمج را دشمن مىدارد! و باحيا، بردبار و عفيفِ پارسا را دوست دارد."
💠 " از هفتاد هزار عابد بهتر است دانشمندی که از علمش سود برند."
🔷 "امام محمد باقر"
┏━━━━━
✌️🇮🇷 @nameghalam
┗━━━━━━━━━━━
1.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️ نقش "حکمت" در جنگ روایتها
ربِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ
پروردگارا! به من حکمت بخش، و مرا به شایستگان ملحق کن.
این دعای حضرت ابراهیم در آیه ۸۳ سوره شعراست.
زندگی امروز پر از «جنگ روایتها» است. هر رسانه، شبکه اجتماعی یا مکتب فکری، روایتی از «خوشبختی»، «موفقیت» و «حقیقت» را به ما میفروشد. در این جنگ، «حُکمًا» یعنی:
۱. توانایی فهمیدن این که در میان انبوه اخبار، کدام یک اصل است و کدام یک برای انحراف افکار ماست.
۲. حکمت فقط تشخیص دیگران نیست؛ مهمتر از آن، خودفریبی و توجیههای ذهنی درون خود ماست. وقتی میگویید «من برای پیشرفت کاریام فلان کار غیراخلاقی را میکنم»، حکمت آن جرقهای است که میپرسد: «آیا این واقعاً پیشرفت است یا سقوط؟»
۳. در موقعیتهای خاکستری زندگی (مثل تعارض بین وفاداری و عدالت، یا منفعت شخصی و کمک به دیگران)، حکمت به ما یک «قطبنمای درونی» میدهد که بر مبنای اصول ثابت و نه هیجانات تصمیم بگیریم.
۴. در دنیای امروز، ما حاصل معدل پنج نفری هستیم که بیشترین وقت را با آنها میگذرانیم (چه فیزیکی، چه در فضای مجازی).
«أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» یک استراتژی هوشمندانه برای انتخاب محیطی است که ما را به بالا میکشد، نه به پایین.
#ارسالی_مخاطب
┏━━━━━
✌️🇮🇷 @nameghalam
┗━━━━━━━━━━━
"نکات قرآنی"
"وَ اَنَّهُ هُوَ رَبُّ الشِّعری"
(و همانا او پروردگار شِعرَی است!)
💎 در حکایتی اسراری، بر مکتوبی از گِل نوشته ی روح، در شبی دیجور و در رؤیایی مسحور، چنین خواندم که سالکی هجرت کرده نوشته بود؛ این دومین باری است که به زمین آمده ام. سفر اول، سخت دهشتناک بود. سفری بود از نور به معجونی از غریبی و تاریکی و اندوه. سفری از خانه، از خوشه پروین، از منطقه ی "شِعری"، از جنب "رَبّ الشِعری"، از آن ستاره ی پر نور ثابت، پادشاه ستارگان، آن هم از مجرایی مرموز، به سوی آکواریومی به نام زمین، که در آن روح های تجسدیافته را پرورش می دهند. زمین، یک جوّ محدود و سربسته و پر غوقا. دارای فیزیکالیته سخت، و پر از برخورد. چنین آکواریومی را ساخته و پرداخته اند تا روح های تجسدیافته مجال آن بیابند تا درونیات خود را بروز دهند و هر وجهی از وجوه را که بخواهند، برگزینند! آنها در این آکواریومِ محصور و محدود به اجل، میتوانند عشق بورزند، یا نفرت پیشه کنند. میتوانند به فریاد یکدیگر برسند یا با خشونت کالبدهای یکدیگر را تکه پاره کنند، خون همدیگر را بریزند، فریبکاری کنند و به حقوق یکدیگر تجاوز نمایند، و... خلاصه مجازند هر طور که بخواهند نفسانیت شان را بارز و صفت غالب شان را بر مَلا کنند. مسئولین آکواریوم نیز اعمال و رفتارشان را به دقت ثبت کرده و زیر نظر دارند. و چون پایان هر دوره فرا رسد، گاهِ "یَوم الفَصل"، طبقه ی هر روحی را متناسب با عملکردش مشخص و هر کدام را به عوالم دیگری که متناسب با حال و روزشان است، گسیل می دارند. مهمترین کاربرد چنین آکواریوم های شناوری در فضا، آن است که مشخص می کند که هر روح با توجه به شأن و عملکردش، کدام صفت از اوصافش "غالب" می شود، پس با همان "قالب" اش را می گیرند!...
بر گِل نوشته ی اسراری روح، به ادامه چنین نوشته بود؛ اول بار به خواست خود نیامدم. آن یک تقدیر بود. اما بار دوم به خواست خود آمدم. دلم نیامد که روح های آشنا را در آن وضعیت سرد و تاریک و خشن رها کنم و تنها به خوشبختی خود بچسبم. پس دوم بار خودم آمدم. به میل خود. بی هیچ اجبار. آمدم تا ببینم آیا میتوان -نه همه روح ها را- بلکه فقط تعدادی از روح های نیمه بیدار را متوجه خانه حقیقی شان نمود و نزد "رَبّ الشِعری" برد؟! همان که به زیبایی می خنداند و به عشق می گریاند؟! همان "اَضحَکَ و اَبکَی"! آیا میتوان دوباره آنها را متوجه حقیقت عشق و زیبایی نمود؟! آیا از ثَری به "ثریا" یا همان "شِعری" یِ پُر نور روی خواهند نمود؟! آیا شجره را به یاد می آورند؟! خوشه ی خانه ی خود را؟! آیا به نیکی از این آکواریوم گورستان مانندِ سرد و تاریک و خشن خروج خواهند کرد؟!...
تا همینجا! تا همینجا بود! بقیه ی حکایت در گِل نوشته ی روح دیده نمی شد. بقیه چون منشوری شکسته و ناپیدا بود. نتوانستم چیزی بخوانم. چیزی نبود که بخوانم. پس ندانستم که آیا او موفق شده بود یا نه. هر چه باشد از اوضاع کنونی زمین می فهمم که حتی اگر موفق شده باشد، فقط تعداد انگشت شماری را موفق شده است.
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
http://www.masoudriaei.com
https://eitaa.com/masoudriaei
┏━━━━━
✌️🇮🇷 @nameghalam
┗━━━━━━━━━━━
تسلیت خدمت خانوادههای محترم شهید باقری و احمدی
روحش شاد همسایه امن و مهربان
#ننهشیرین
#خاله_گلبهار
#خواهر
#موقت
🔴 هفـــ۷ــت حدیث از امامهادی علیهالسلام
💠زمانى كه عدل و داد در جامعه بيش از ظلم وستم باشد، در آن موقع حرام است كه به كسى گمان بد ببرند مگر وقتى كه آن بـدى از وى معلوم شود، و زمانى كه ظلم و ستم بر عدل وداد غلبه داشته باشد، سزاوار نيست احدى گمان خوب به كسى ببرد، مگر وقتى كه آن خوبى از او معلوم شود. [بحارالانوار ، ج 17، ص 216.]
💠 از نشانه هاى غرور نسبت به خدا آن است كه بنده، استـمرار و اصرار بر گنـاه داشـته باشد و در همان حال، آرزومند بخشايش الهى باشد. [حياة الإمام على الهادى ص 164.]
💠 ارزش مردم در دنيا به اموال است و در آخـرت بـه اعـمال.
[بحارالانوار / /78 369.]
💠 نفاق و دورويى، دوستى ديرين را از بين مى برد و پيمانهاى محكم و مطمئن را نيز بر هم مى زند و كمترين اثر آن، كشمكش و نزاع است و نزاع، اصلى ترين سبب جدايى است. [بحارالانوار ج 78 ص 369.]
💠 از كسى كه نسبت به او كدورتى دارى خوشى نطلب، و از كسى كه به او خيانت كرده اى وفا نخواه، و از كسى كه به او بدگمانى، خيرخواهى نخواه، چون هر چه تو نسبت به او در دل دارى، او هم نسبت به تو در دل دارد. [بحارالانوار، ج 78 ص 370.]
💠 از حسد بپرهيز، چون حسادت تو (نزد دوستان) آشكار مىشود و در دشـمنت هـم تأثـيرى نـدارد. [بحارالأنوار، ج 78 ص 370.]
💠 نيكويى صورت، زيبايى ظاهر است، و نيـكى خرد، زيبـايى باطن است. [مآثراالكبراء، ج 3 ص 222.]
┏━━━━━
✌️🇮🇷 @nameghalam
┗━━━━━━━━━━━