eitaa logo
نامه جمهور|| آثار مظفر نامدار
184 دنبال‌کننده
2 عکس
9 ویدیو
0 فایل
بازتاب آثار و مواضع دکتر مظفر نامدار [استاد علوم سیاسی و سردبیر فصلنامه تخصصی ۱۵خرداد]
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌الله الرحمن الرحیم این رسانه جهت بازتاب آثار و مواضع دکتر مظفر نامدار [استاد علوم سیاسی و سردبیر فصلنامه تخصصی ۱۵خرداد] ایجاد شده است.
نقش مردم در حکمرانی از نگام مولا علی(علیه‌السلام) ☑️@namejomhoor لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ، و ما أخَذَ اللّه ُ عَلَى العُلَماءِ أن لا يُقارُّوا على كِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ ، لأَلقَيتُ حَبلَها على غاربِهِا. اگر آن اجتماع عظیم نبود و اگر تمام شدن حجت و بسته شدن راه عذر بر من‌، نبود و اگر پیمان خدا از دانشمندان نبود که در مقابل پرخوری ستمگر و گرسنگی ستمکش ساکت ننشینند و دست روی دست نگذارند، همانا افسار خلافت را روی شانه‌اش می‌انداختم و مانند روز اول کنار می‌نشستم. نهج‌البلاغه_ خطبه ۳. ▫️نامه جمهور؛ فرصتی برای گفتگو با اندیشوران عرصه وحی و خرد https://eitaa.com/namejomhoor
توصیف ایران در وصیتنامه الهی_سیاسی امام خمینی ☑️@namejomhoor من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی‏‎ ‎‏آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله ‏‎ ‎‏ـ صلی الله علیه و آله ـ و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و‏‎ ‎‏حسین بن علی ـ صلوات الله و سلامه علیهما ـ می باشند. آن‏‎ ‎‏حجاز که در عهد رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ مسلمانان‏‎ ‎‏نیز اطاعت از ایشان نمی کردند و با بهانه هایی به جبهه‏‎ ‎‏نمی رفتند، که خداوند تعالی در سوره «توبه» با آیاتی آنها را‏‎ ‎‏توبیخ فرموده و وعده عذاب داده است و آنقدر به ایشان‏‎ ‎‏دروغ بستند که به حسب نقل، در منبر به آنان نفرین‏‎ ‎‏فرمودند. و آن اهل عراق و کوفه که با امیرالمؤمنین آنقدر‏‎ ‎‏بدرفتاری کردند و از اطاعتش سر باز زدند که شکایات آن‏‎ ‎‏حضرت از آنان در کتب نقل و تاریخ معروف است. و آن‏‎ ‎‏مسلمانان عراق و کوفه که با سیدالشهدا ـ علیه السلام ـ آن‏‎ ‎‏شد که شد. و آنان که در شهادت دستْ آلوده نکردند، یا‏‎ ‎‏گریختند از معرکه و یا نشستند تا آن جنایت تاریخ واقع‏‎ ‎‏شد. اما امروز می بینیم که از قوای مسلح نظامی‏‎ ‎‏و انتظامی و سپاه و بسیج تا قوای مردمی از عشایر و‏ داوطلبان و از قوای در جبهه ها و مردم پشت جبهه ها، با‏‎ ‎‏کمال شوق و اشتیاق چه فداکاریها می کنند و چه حماسه ها‏‎ ‎‏می آفرینند. و می بینیم که مردم محترم سراسر کشور چه‏‎ ‎‏کمکهای ارزنده می کنند. و می بینیم که بازماندگان شهدا و‏‎ ‎‏آسیب دیدگان جنگ و متعلقان آنان با چهره های‏‎ ‎‏حماسه آفرین و گفتار و کرداری مشتاقانه و اطمینان بخش‏‎ ‎‏با ما و شما روبه رو می شوند. و اینها همه از عشق و علاقه و‏‎ ‎‏ایمان سرشار آنان است به خداوند متعال و اسلام و حیات‏‎ ‎‏جاویدان. در صورتی که نه در محضر مبارک رسول اکرم‏‎ ‎‏ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ هستند، و نه در محضر امام‏‎ ‎‏معصوم ـ صلوات الله علیه. و انگیزه آنان ایمان و اطمینان به‏‎ ‎‏غیب است. و این رمز موفقیت و پیروزی در ابعاد مختلف‏‎ ‎‏است. و اسلام باید افتخار کند که چنین فرزندانی تربیت‏‎ ‎‏نموده، و ما همه مفتخریم که در چنین عصری و در پیشگاه‏‎ ‎‏چنین ملتی می باشیم.‏ و اینجانب در اینجا یک وصیت به اشخاصی که به‏‎ ‎‏انگیزه مختلف با جمهوری اسلامی مخالفت می کنند و به‏‎ ‎‏جوانان، چه دختران و چه پسرانی که مورد بهره برداری‏‎ ‎‏منافقان و منحرفان فرصت طلب و سودجو واقع شده اند‏‎ ‎‏می نمایم، که بیطرفانه و با فکر آزاد به قضاوت بنشینید و‏‎ ‎‏تبلیغات آنان که می خواهند جمهوری اسلامی ساقط شود و‏ کیفیت عمل آنان و رفتارشان با توده های محروم و گروهها‏‎ ‎‏و دولتهایی که از آنان پشتیبانی کرده و می کنند و گروهها و‏‎ ‎‏اشخاصی که در داخل به آنان پیوسته و از آنان پشتیبانی‏‎ ‎‏می کنند و اخلاق و رفتارشان در بین خود و هوادارانشان و‏‎ ‎‏تغییر موضعهایشان در پیشامدهای مختلف را، با دقت و‏‎ ‎‏بدون هوای نفس بررسی کنید، و مطالعه کنید حالات آنان‏‎ ‎‏که در این جمهوری اسلامی به دست منافقان و منحرفان‏‎ ‎‏شهید شدند، و ارزیابی کنید بین آنان و دشمنانشان؛‏‎ ‎‏نوارهای این شهیدان تا حدی در دست و نوارهای مخالفان‏‎ ‎‏شاید در دست شماها باشد، ببینید کدام دسته طرفدار‏‎ ‎‏محرومان و مظلومان جامعه هستند.‏ وصیتنامه الهی_سیاسی امام خمینی، صص ۲۹ و ۳۰. ▫️نامه جمهور؛ فرصتی برای گفتگو با اندیشوران عرصه وحی و خرد https://eitaa.com/namejomhoor
نقش در حکمرانی از نگاه آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ☑️@namejomhoor مسأله‌ی حکومت و اداره‌ی امور جامعه در اسلام مسأله‌ی بسیار مهمّی است و اگر منتخبان مردم و خبرگان امّت دور هم جمع میشوند و درباره‌ی این مسأله و حواشی و لوازم آن بحث میکنند، هر دقیقه‌ی این بحثها میتواند مهم و سرنوشت‌ساز و موجب جلب ثواب الهی باشد؛ چون مسأله بسیار مهمّ است. در اسلام حاکمیت بر مردم، به معنای یک امتیاز و حقّ ویژه برای حاکم نیست؛ همچنین حکومت یک امر بیملاک و بیمناط نیست - مثل این‌که بر حسب شانس و اقبال، یک نفر بیاید زمام امور مردم را در هر رده‌ای از رده‌ها بر عهده گیرد - بلکه تابع معیارهاست و مهمترین کار این است که این معیارها رعایت شود. البته امکان خطا و اشتباه، هم در تشخیص و هم در عملکرد کسانیکه تشخیص درستی نسبت به آنها داده شده، همیشه متصوّر است؛ بنابراین ما از کسی انتظار عصمت نداریم؛ لیکن اسلام در باب گزینش حاکمان در هر رده‌ای از رده‌ها، چه رده‌های بالا - که سیاستهای کلان، کارهای بزرگ و اداره‌ی امور کلّی کشور در دست آنهاست - چه رده‌های متوسّط و پایین، معیارها و شرایطی گذارده است و آنچه بر عهده‌ی ماست، این است که این معیارها به‌طور کامل رعایت شود. لذا در اسلام آنچه ما به عنوان حاکمیت اسلامی شناخته‌ایم و امروز هم بنای کلّی این جامعه بر آن قرار دارد، است که با در بنیاد اختلاف دارد. ریشه‌ی در دمکراسیهای رایج دنیا اساساً با مشروعیت رأی مردم در نظام مردم سالاری اسلامی که ما به دنبال آن هستیم و آن را حکومت اسلامی و حاکمیت اسلام به حساب میآوریم، متفاوت است. لذا در روشها، تفاوت بین اینهاست. در دمکراسیهای رایجِ جهانی، ضوابطی که ما برای اداره‌ی کشور و برای مدیران آن قائل هستیم، وجود ندارد؛ ممکن است ضوابط دیگری باشد. در این‌جا قدرت‌طلبی وجود ندارد. این‌طور نیست که دعوا بر سر این باشد که چه کسی بر اسب قدرت سوار شود و بتازد تا بتواند از هر وسیله‌ای برای این‌کار استفاده کند. این‌که میگوییم سیاست ما عین دیانت است و دیانت ما عین سیاست است، یک طرف قضیه این است که سیاست و بنیان آن باید براساس دین باشد. روی دیگر سکّه هم این است که فعّالیت سیاسی نمیتواند از معیارها و ضوابط دینی و اخلاقی خارج باشد. کار غیراخلاقی برای کسب قدرت، مطلقاً جایز نیست و کسی را که در صراط مدیریّت قرار دارد، از اهلیّت و صلاحیت می‌اندازد؛ لذا این ضوابط باید به‌طور کامل در همه‌ی رده‌ها رعایت شود. قانون برای رهبری، ریاست‌جمهوری، مسؤولان قوای سه‌گانه و رده‌های مختلف مدیریّت، تا رده‌های شوراهای شهر و روستا و دیگر جاها ضوابطی را معیّن کرده است که برخاسته از همان دید و فکر اسلامی است. این ضوابط باید احراز شود. باید تشخیص داده شود که این شرایط در این شخص وجود دارد، بعد او در معرض رأی مردم قرار گیرد، اگر ملاک رأی مردم است؛ یا نصب شود، اگر ملاک، انتصاب است؛ مثل بعضی از مسؤولیتهایی که وجود دارد. حاکم اسلامی در قبال مسائل مهمّ جامعه، در مقابل فقر مردم، در مقابل تبعیض و شکافهای اجتماعی، در مقابل اخلاق و معنویت مردم، در قبال حفظ استقلال کشور و حفظ آزادی مردم - در آن حدودی که اسلام مقرّر کرده است - مسؤول است. اینها مسؤولیتهاست و چون اسلام این را خواسته و این به مردم تعلیم داده شده است و مردم ما به اسلام اعتقاد دارند، لذا توقّعشان از مسؤولان امر در کشور در هر رده‌ای این است که به این مسؤولیتها عمل کنند و آنچه را که به عنوان وظیفه بر عهده‌ی آنهاست، انجام دهند. کارآمدی حکومت به این معناست. بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۱۳۸۱/۱۲/۱۳. ▫️نامه جمهور؛ فرصتی برای گفتگو با اندیشوران عرصه وحی و خرد https://eitaa.com/namejomhoor