«شیطان» در اندیشه تفسیری علّامه طهرانی ره (قسمت اوّل)

یکى از مباحث مطرح شده در ادیان الهى خصوصا دین مبین اسلام بحث پر دامنه و مورد تأمل شیطان میباشد. در این مقاله طىّ چندین اصل مجموع نظرات مرحوم علّامه از خلال آثار ایشان پیرامون حقیقت و ماهیّت شیطان از منظر اسلام بدست آمده تا مخاطب را با افکار عالى این عارف و حکیم گرانقدر در این مسأله آشنا سازد.
أعوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیم وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ وَ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى أعْدائِهِمْ أجْمَعینَ مِنَ الآنَ إلَى قِیامِ یَوْمِ الدّینِ وَ لا حَوْ لَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللَّهِ الْعَلیِّ الْعَظیم
«شیطان» از منظر مرحوم علامه آیۀ الله حسینی طهرانی قدّس الله نفسَه الزکیّۀ
منبع: کانال تلگرامی عرفان و حکمت از منظر قرآن و عترت
مقدمه
بى شک مجموعه تالیفات مرحوم علامه آیۀ الله حاج سید محّمدحسین حسینى طهرانى موسوم به دوره علوم و معارف اسلام را می توان یک دوره جامع اسلام شناسى بر مبنای بینش عرفان اصیل شیعى و روش حکمت متعالیه و بسط دستاوردهای قرآنى مفسر عظیم الشأن قرآن کریم مرحوم علامه طباطبایى و نوآوری های دلچسب و بکر مؤلف فقید آن دانست. در این مجموعه آثار که با هدف نشر مبانى اصیل تشیّع برای عموم اقشار جامعه اعمّ از متخصّص و غیر آن تألیف شده است عمدۀ معارف قرآن و عترت مورد واکاوی و تحلیل عمیق قرار گرفته و مخاطب را با منظومه معارف ثقلین به خوبى آشنا مى سازد.
یکى از مباحث مطرح شده در ادیان الهى خصوصا دین مبین اسلام بحث پر دامنه و مورد تأمل شیطان مى باشد. قرآن کریم بر اساس نگرش تماماً توحیدی خود شیطان را به گونۀ ای برای انسان مسلمان ترسیم مى کند که رنگ و بویى کاملا متفاوت از ترسیم مادّی گرایانه (ماتریالیستى) و ثنوی و مشرکانه آن دارد. در این مقاله طى چندین اصل مجموع نظرات مرحوم علامه آیۀ الله حسینى طهرانى از خلال آثار ایشان پیرامون حقیقت و ماهیت شیطان از منظر اسلام بدست آمده و مخاطب را با افکار عالى این عارف و حکیم گرانقدر در این مسأله آشنا سازد.
اصل اوّل: شیاطین موجوداتی حقیقی اند
یکى از حقایق غیر قابل انکار قرآن کریم و معارف اهل بیت علیهم السلام اصل وجود فرشتگان و شیاطین در عالم خلقت است. قرآن کریم بارها و بارها پیرامون حقیقت داشتن اینگونه موجودات سخن گفته و آثاری را به هر یک از ایشان نسبت داده است. تأثیر برخی از جریان مادیّ گرایى علمى و پزیتویسم که عمدتا ریشه در تحولاّت فکری اروپا در عهد رُنسانس دارد شماری از دانشمندان و متفکران اسلامى را برآن داشت تا بدنبال حسىّ سازی آموزه های قرآن کریم رفته و جنبه های غیبى و غیر مادّی قرآن و معارف اسلامى را تا حدّ زیادی مادّی سازند.
مرحوم علامه طهرانى در قامت یک مفسّر سیراب شده از آموزه های ناب عرفان اسلامى و اندیشه های راقى علامه طباطبایى نه تنها از وجود جنیّان و ملایکه در عالم تفسیری، وجودی حسیّ و مادّی ارایه نمى دهند بلکه به شدت در راستای عینی و حقیقى بودن بیان قرآن کریم در توصیف این موجودات قلم زده و با تفسیر افراطى در حسىّ سازی آیات قرآن کریم مخالفت ورزیده اند.
ایشان بعد از تثبیت این نکته، در جای جای آثار خود بیان می دارند که ابلیس از جنیّان بوده و یکى از اشخاص آنان به شمار مى آید در مطلبى تحت عنوان تفسیرهای غلیط از جنّ و موجودات ملکوتیّه مى فرمایند:
«بعضى از افرادی که خیال میکنند تمام مُلک و ملکیوت را تفحّص و گردش کرده و در تحت تکفّل علوم مادّی خود گرفته اند و در لابراتوار شیمیائى و فیزیکى خود تجزیه و تحلیل نموده اند میگویند: جنّ همان میکروب است چرکِ زیرِ ناخن میکروب است خاکروبه محلّ اجتماع میکروبهاست دسته کوزه بواسطه اینکه محلّ گرفتن کوزه با دست است محلّ اجتماع چرک و بالنّتیجه میکروب است کثافاتى که در مَزابل و گلخن های حمّام موجود است محلّ اجتماع میکروب است که در لسان این روایات به جنّ تعبیر شده است. اینها تفسیرهاى غلطى است که از نزد خود مى کنند، اینها میکرب نیست، و میکروب یک پدیده مادّى است. و آن موجودى که داراى فهم و شعور است و شیطنت دارد و بدجنس است و با موجودات فاسده این عالم چون چرک و میکروب انس میگیرد و ربط برقرار میکند و در جاى متعفّن میرود و به لباس سیاه علاقمند است؛ جنّ است.
و لذا کراهت شدید دارد که انسان لباس سیاه در بر کند. لباس سیاه لباس اهل جهنّم است و مستحبّ است که انسان لباس سفید بپوشد، لباس سفید لباس فرشتگان است.
جنّ- که موجودى داراى شعور و فهم است مانند انسان، منتهى از انسان بسیار ضعیف تر؛ چون خلقت او از دُخان است یعنى از گازها و دودها و بخارها، و لذا به چشم افراد معمولى دیده نمىشود- از داخل شدن در جاهاى گناه و شرب خمر و زنا و قمار و نمیمه و سخن چینى و جاى کثیف و متعفّن مسرور میشود، به
زنهائى که بدون مقنعه باشند گرچه در منزل، جنّ علاقه دارد؛ البتّه اصناف کفّارِ از جنّ.
چون جنّ نیز مانند انسان، مسلمان و کافر است، و سورهاى در قرآن مجید به نام سوره جنّ وارد است که بعضى از حالات آنانرا بیان میکند.
بارى، فرشتگان از زنهاى محجّبه مشعوف میشوند، و از زنهاى مقنعه دار مسرور میگردند و به منازلى که چنین زنهائى باشند وارد میشوند و جنّیان از چنین خانه ها بیرون می روند. (معادشناسى ج 3 ص ۱۳۶و۱۳۷)
ایشان در مقامى دیگر و بعد از ذکر چندین آیۀ از قرآن کریم در توصیف جنیّان مى فرمایند:
« هرکس مختصر دقّتى در این آیات نماید، در مى یابد که جنّیان همدوش با انسان آفریده شده اند، و در تکلیف و مؤاخذه و اختیار و اراده و ثواب و عقاب و رهسپار شدن به سوى بهشت و یا فرو افتادن در دوزخ على السّویّه هستند. البتّه وجودشان از انسان ضعیف تر است؛ همان طورکه افراد خود انسان هم در قوّت و ضعف تفاوت دارند. و چون انسان از جنّ قوى تر است لهذا پیامبر جنّیان از انسان است، و آنها از میان خود پیغمبرى ندارند. و آیه اى که ذکر شد: أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ «آیا به سوى شما پیامبرانى از خود شما نیامدند؟» یعنى: از جنس مادّه و طبیعت، در برابر فرشتگان که موجوداتى ملکوتى هستند. بنابراین پیامبران هم، چون از جنس بشرند، و بشر هم با جنّیان از جنس واحد یعنى از مادّه و طبیعتاند، صحیح است که گفته شود: پیامبران از جنس جنّیان مىباشند.
حضرت علّامه طباطبائى قدّس الله نفسه الزّکیّة فرمودند: اتّفاقا در این باره از خود جنّیان هم سؤال شده که: آیا پیغمبر شما از جنس خود شماست؟! در پاسخ گفته اند: پیامبران ما انسانند و اینک ما به رسالت حضرت ختمى مرتبت ایمان آورده ایم، و او را آخرین پیامبر مى دانیم.
با وجود این مطالب، و این آیات واضحات، آیا مضحک نیست که کسى بگوید: جنّ در قرآن به معناى میکرب است، یا بعضى از انواع آن، میکرب ها هستند؛ چون میکرب موجود زنده و ریز و ذرّه بینى است که از دیدگان مخفى است؟! آیا میکرب ها را خدا محشور مى فرماید و مورد عذاب و مؤاخذه قرار مى گیرند؟ آیا آنها هستند که با انسان ها و در ردیف آنها در جهنّم ریخته مى شوند؟ آیا میکرب ها هستند که در مکّه به حضور رسول الله رسیده و ایمان آوردند، و گفتارشان را خدا در قرآن حکایت فرمود؛ و محلّ نزولشان در مکّه اینک معیّن است، و به نام مسجد الجنّ- قریب مسجد الحرام در شارع مسجد الحرام- نامیده شده است و مستحبّ است حاجیان در آن مسجد بروند و دو رکعت نماز گزارند؟!...
این افرادى که تفسیر مى نویسند و به منطق قرآن آشنائى ندارند، و مى خواهند طبق علوم و مدرکات خودشان قرآن را پیاده کنند، سر از این مطالب در مى آورند که میکرب را شیطان مى گویند، و قصص قرآن را تمثیل و در حقیقت خیال بافى و افسانه ارائه مى دهند؛ و حاشا من کلامه العالى که خودش فرمود: إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ* وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ که تا این حدّ به مطالب کوتاه و تخیّلات وهمیّه سقوط کند.» (نور ملکوت قرآن ج ۲ ص ۳۷۱ تا ۳۷۳)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقت بگذارید و ببینید
خلاصهای از مستند ماجرای کنترل جمعیت در ایران ( تولید شبکه ۳ سیما )
آن زمانی که سیستم همه توانش را برای کاهش جمعیت گذاشت
زنانی که به دستور سیستم درمانی بدون آگاهی عقیم شدند
داستانی که منجر به دریافت جایزه از WHO شد✋
@hzamanim
هدایت شده از عتید
✅ میدانید ماجرای شعر مشهور '' با آل علی هر که در افتاد ور افتاد '' چیست و این اثر از چه کسی هست؟
این شعر را سید اشرف الدین حسینی ( مدیر نشریه نسیم شمال) خطاب به نیکلای اول سزار یا تزار روسیه سرود... بعد از اینکه نیکلای فرمان داد که حرم مطهر رضوی (ع) گلوله باران شود وگفت حرم را زیرورو میکنم تا ببینم چه کسی جلوم را میگیره....بحالت مستی توهین میکرد . دین و مذهب مارو نشون گرفت. اما همان شب بطور نامحسوس و بطور معجزه اسایی که هیچ پزشکی علتش را نفهید به درک واصل شد صبح که منتظر دستورش بودن با جنازه...… روبرو شدن. اکثریت فرماندهان یا جنون گرفتن یا فرار کردن بعضیها هم بقدرت اهل بیت سلام الله علیها پی برده و متاثر شدن..در همان روز بطور نا باورانه طبع شعر اقا سید اشرف الدین شعله ور میشه...
شعر کامل را بدین ترتیب سرودن..
دیشب به سرم باز هوای دگـر افتـاد
در خواب مرا سوی خراسان گذر افتاد
چشمم به ضریـح شه والا گهر افتاد
این شعر همان لحظه مرا در نظر افتاد:
با آل علی هرکه درافتـاد، ورافتاد
این قبر غریبُ الغُـرَبا، خسرو طوس است
این قبر مُعین الضعفا، شمس شموس است
خاک در او ملجأ ارواح و نفـوس است
باید ز ره صدق بر این خاک درافتاد
با آل علی هرکه درافتاد، ورافتاد
حـوران بهشتی زده اندر حرمش صف
خیل ملَک از نور، طبقها همه بر کف
شاهـان به ادب در حرمش گشته مشرف
اینجاست که تاج از سر هر تاجوَر افتاد
با آل علی هر که درافتاد، ورافتاد
اولاد علی شافع یوم عرصاتند
دارای مقامات رفیـعُ الدرجاتند
در روز قیامت همـه اسباب نجاتند
ای وای بر آن کس که به این آل درافتاد
با آل علـی هـرکه درافتاد، ورافتاد
کام و دهن از نام علی یافت حـلاوت
گل در چمن از نام علی یافت طراوت
هر کس که به این سلسله بنمود عداوت
در روز جزا جایگهش در سقر افتاد
با آل علی هرکه درافتاد ورافتاد
هرکس که به این سلسله پاک جفا کرد
بد کرد و نفهمید وغلط کرد و خطا کـرد
دیدی که یزید از ستم و کینه چهها کرد
آخر به درک رفت و به روحش شرر افتاد
با آل علی هرکه درافتاد ورافتاد
ای قبله هفتم که تویی مظهر یاهو
ای حجت هشتم که تویی ضامن آهو
ما جمله نمـودیم به سوی حرمت رو
از عشق تو در قلب و دل ما شرر افتاد
با آل علی هرکه درافتاد، ورافتاد
جریان "عقیمکردن یکمیلیون زن ایرانی" در دهه ۷۰ چیست؟!
اگر میخواهید عمق فاجعه را بفهمید این مطلب رو بخونید؛
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/05/24/2554385/
تسنیم این مطلب را
از کتاب #رساله-نکاحیّه علامه حسینی طهرانی آورده است
هدایت شده از شمارش معکوس ظهــ🌼ــور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴استاد پناهیان :
‼️تشکر از رئیس جمهور به خاطر توصیه به برخورد اقناعی درباره واکسن
‼️از صدا و سیما تقاضا میکنم از شیوۀ غلط تبلیغات در موضوع کرونا و کرونا هراسی دست بردارد
‼️به پزشکان مخالف واکسن اجازه حضور در صدا وسیما بدهند
‼️دکتری به من گفت واکسن خوبه دلایل علمی هم اورد ولی گفت نه خودم و نه خونواده ام واکسن نمیزنیم به جاش سیستم ایمنی رو تقویت میکنیم
پناهیان :اقا دیر گفتی من یه دوز واکسن رو زدم !
#نه_به_واکسن
➖➖➖➖➖
⏰ @shomareshmakooszohor
هدایت شده از سلام «واحد سلامت مصاف»
♨️ مصاحبه واحد سلامت مؤسسه مصاف با دکتر احمد کریمی، مدیر پروژه واکسن فخرا
چرا واکسن فخرا؟
🔺 بررسی امنیت، کارآمدی و اثربخشی واکسن فخرا و پاسخ به سوالات و شبهات موجود
📆 دوشنبه ۲۶ مهرماه ساعت ۲۰
🎥 پخش از اینستاگرام واحد سلامت مصاف
@masaf_salam
و
پیج رسمی پروژه فخرا در اینستاگرام
@fakhravac
✅ واحد سلامت مؤسسه مصاف(سلام)
@masaf_salam
هدایت شده از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
1-26-7-استاد نخاولی.mp3
17.17M
هوالعلیم
🔈 #صوت
📁#درس_اخلاق
👤حضرت استاد حاج شیخ مهدی #نخاولی
🌖 دوشنبه 11 ربیع الاول ۱۴۴۳ / 26 مهر ۱۴۰۰
┄┅══••✾❀✾••══┅┄
🏫موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️
🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴صحبت های آیت الله ضیایی بعد از تایید کدام واکسن ها
عوارض را هم می فرمایند : لخته شدن ، غلظت ، انعقاد ، جا به جایی لخته خون یا آمبولی که منجر به مرگ فرد می شود
☠ایست قلبی ☠
😏قابل توجه عزیزانی که علمای اسلام را تحریف و حرف هایشان را گزینشی پخش می کنند
#عوارض_واکسن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 عرفان؛نظری یا عرفان عملی؟
حسرت امام خمینی ره از اینکه بجای شاگردی آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و عرفان عملی عمرش را پای عرفان نظری صرف کرده است.
#مرحوم_امام
#رهبر_انقلاب
#عرفان
#مهدوی_ارفع
🆔 @mahdavi_arfae
#قواعد_زندگی_الهی0⃣2⃣
#استاد_نخاولی
❤️واقعیت، خوب یا بد نیست؛ بلکه این ذهنیّت ماست که واقعیت را خوب و یا بد نمایان میکند.
نکتۀ مهم دیگری که در اینجا باید اشاره کنیم آن است که واقعیت، خوب یا بد نیست، بلکه این ذهنیّت ماست که واقعیت را خوب و یا بد نمایان میکند.
به این دو مثال توجه کنید:
مثال اول:
فرض کنید همراه با خانوادۀ خود سوار اتوبوس شده و به مسافرت میروید، و پشت سر شما یک خانواده ای با دو فرزند خود نشسته اند در حالی که این دو بچه، دائماً اذیت میکنند، جیغ میزنند، صندلی شما را تکان میدهند، به خوراکی های شما دست میزنند و خلاصه اعصاب شما را به هم ریخته اند! پدر و مادر آنها هم هیچ گونه تذکری به این بچه ها نمیدهند و خیلی با آرامش نشسته اند!
ما نسبت به این آقا و خانم و فرزندان آنها چه تصوری داریم؟ معمولاً گفته میشود: عجب بچه های بی تربیتی! و عجب پدر و مادر بی خیالی! وقتی این فکر و خیال در ذهن ما نقش بست، چه احساسی نسبت به آنها در ما پدید می آید؟ حسّ نفرت و عصبانیت! حال با وجود چنین حسّی، در صورت بروز اذیت و آزار آن بچه ها، چه رفتاری از ما سر خواهد زد؟
ادامه👇👇👇👇
🔰طبعاً ممکن است آن بچه ها را دعوا کنیم و آنها را از خود برانیم و اگر خواستند به خوراکی ما دست بزنند، روی دست آنها میزنیم و...!
پس از اینکه اتوبوس توقف میکند، این بچه ها به سرعت از اتوبوس پیاده میشوند و پدر آنها جهت عذرخواهی به سراغ ما آمده و توضیح میدهد که:
ببخشید اگر این بچه ها باعث اذیت و آزار شما شدند! خانم بنده، خالۀ این بچه هاست و پدر و مادر این دو کودک، هفتۀ پیش در اثر یک سانحۀ دلخراش در جلوی چشم دو فرزند خود سوختند، و از آن روز تا کنون، این دو کودک تعادل خود را از دست داده اند! پس از مشاوره با یک روانشناس، تصمیم بر آن شد تا این بچه ها را به یک شهر دیگری ببریم تا مدتی از آن فضا دور باشند تا شاید مشکل آنها حل شود.
پس از توقفی کوتاه، اتوبوس حرکت میکند، و آن بچه ها دوباره شروع میکنند به اذیت کردن! اکنون نسبت به این آقا و خانم و آن دو کودک چه تصوری داریم؟! خواهیم گفت: این مرد و زن، عجب انسانهای نیکی هستند که اینگونه برای درمان آن دو کودک تلاش میکنند؛ و نیز نسبت به آن دو کودک، احساس ترحم و دلسوزی در ما نقش میبندد به گونه ای که اگر این بار به خوراکی ما دست بزنند، با ترحم و مهربانی، خوراکی خود را در اختیار آنها قرار میدهیم!
آنچه که در این بین تغییر کرد، ذهنیت ما بود؛ و تغییر ذهنیت، موجب تغییر رفتار گشت.
☀️مثال دوم:
فرض کنید مشغول رانندگی در یک خیابان یک طرفه هستید و یک اتومبیل بر خلاف قانون، عبور ممنوع را نقض کرده و در حالی که چراغ میدهد و بوق میزند از شما انتظار دارد تا به کنار رفته و مسیر را برای عبور او باز کنید! ما نسبت به این عمل چه تصور و ذهنیتی داریم؟
معمولاً گفته میشود: عجب آدم خودخواه و متکبری! (در حالی که شاید برای خود ما هم چنین تخلفی پیش آمده باشد!) اما وقتی از کنار شما عبور میکند، میبینید در حال انتقال یک مریض اورژانسی است! با مشاهدۀ این وضعیت، چه تصور و ذهنیتی برای شما به وجود می آید؟!
تمام بدبختیهای ما به خاطر ذهنیت های غلط ماست؛ و لازم است که این ذهنیت های غلط را تغییر دهیم.
ما اگر به جای حضرت یوسف (عليه السّلام) بودیم، چه میگفتیم؟! میگفتیم: خدایا! چرا با من که یک بچۀ پنج ساله ام، چنین میکنی؟! این چه وضعی است؟! مگر من چه کرده ام!؟ و...
ما فقط بخشی از قضایای پیرامون خود را میبینیم و متأسفانه زود قضاوت میکنیم! به راستی چقدر از قضاوت های ما صحیح بوده است؟!
پس اولین چیزی که بر همۀ ما لازم است، «تغییر ذهنیتها» و به عبارت دیگر، «واقع بینی» است؛ نباید بخشینگر باشیم؛ چه در حوادثی که در کل نظام عالم رخ میدهد، و چه در حوادث کوچکتری که در اطراف ما جریان دارد، و چه در ارتباطات پیرامون ما، و چه در سایر حوادث.
ادامه دارد...
هدایت شده از 🔶موسسه پرتو سبز هستی🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠👆 تماس تلفنی جدید با دفتر مقام معظم رهبری (دامت برکاته) در خصوص ترریق واکسن کرونا؛ زمانی که فرد پس از بررسی به این نتیجه رسیده باشد که تزریق واکسن برای او ضرر قابل اعتنا دارد.
⭕️ این جدیدترین استفتاء منتشر شده مورخه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ است.
که صراحتاً استفتاء قبلی منتشر شده دال بر حرام بودن تزریق واکسن زمانی که تزریق آن ضرر قابل اعتنایی برای فرد در پی داشته باشد؛ را تایید می کند.
✅ قابل توجه افرادی که با زور و جنجال می خواهند حتی احکام شرعی را هم تغییر دهند.
🔻جهت اطلاع رسانی عمومی نشر دهید.
هدایت شده از 🔶موسسه پرتو سبز هستی🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 👆 افشاگری علی اصغر زارعی نماینده سابق مجلس از جنایت وحشتناک فرانسویها بر علیه مردم آفریقا از طریق واکسن!!
❗️با وجود این چرا اکثر واکسنها در ایران وارداتی است؟!
هدایت شده از استاد وکیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥منظور از مِی و مِیخانه در لسان عُرفا چیست؟
میخانه ی اصلی کجاست؟
▫️گفتاری از حضرت آیتالله حاج سیدمحمدصادق حسینی طهرانی حفظه الله تعالی
☑️ @ostad_vakili | towhid.org
هدایت شده از صدای حوزه
هشدار جمعیتی نشر حداکثری.mp3
13.81M
#سیلی_کاهش_جمعیت
❗️ مهم با نشرفوری و حداکثری❗️
⭕️ آنچه تا به حال در مورد کاهش جمعیت ایران نشنیده ایم😓
✅ سخنرانی طوفانی حجت الاسلام محمدمسلم وافی در مورد اتفاقات مهم جمعیتی
#فاجعه #طوفانی #نشرحداکثری #وافی #فعال_جمعیتی
🔶 داستان دو سیلی بزرگ ....
👇 در ثواب نشر این صوت در تمام گروه و کانال ها شریک باشید❗️ شاید اتفاقی مهم بیفته...
👇 در کانال زیر هم انواع محتواهای جمعیتی وجود داره👇
https://eitaa.com/joinchat/3788177457C1c24ab6741
هدایت شده از نهضت مردمی جمعیت
⭕️ اطلاعیه : ۲۰۰ کلیپ کوتاه
✅ قابل توجه مبلغین و فعّالین جمعیتی
🌸 صفحه اختصاصی در آپارات با موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت
🔶 دهها کلیپ با عناوین ذیل 👇👇
🔹سقط جنین و عقیم سازی ( ۱۱ کلیپ)
🔸معایب تک فرزندی (۱۱کلیپ)
🔹 ارزش فرزندآوری (۹ کلیپ)
🔸 بررسی آمارهای جمعیتی (۲۱ کلیپ)
🔹فرزندآوری و تربیت (۱۸ کلیپ)
🔸سبک زندگی و فرزندآوری (۲۹ کلیپ)
🔹 اهمیت جوان ماندن جمعیت(۱۳ کلیپ)
🔸پاسخ به شبهات فرزندآوری (۲۹کلیپ)
🔹 تبیین اصطلاحات جمعیتی(۵ کلیپ)
🔸تبیین مفاهیم برکت،رزق و توکل (۷کلیپ)
🔹 فرزندآوری در نگاه رهبری(۸ کلیپ)
🔸 موشن گرافی (۷کلیپ)
🔹 پست ویژه (۳۲کلیپ)
⭕️ جهت دریافت برنامه ها به آدرس ذیل مراجعه فرمایید 👇👇
https://www.aparat.com/andishekosar
🔹جهت اطلاع از برنامه های موسسه اندیشه کوثر(کانون تخصصی فرزندآوری و افزایش جمعیت)
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2386952243Ca908266e74
#موسسه_اندیشه_کوثر_فرزندآوری
📞 ۰۹۱۹۲۵۱۳۴۰۷
📞 ۰۹۱۰۴۴۴۱۴۱۲
🌸معاونت رسانه موسسه اندیشه کوثر
علل ناپایداری توجه به خدا
2 رکعت نماز انقلاب ایجاد میکند، این کشش را دارد که کل اعمال روی آن سوار شود.
حج باید انسان را تکان دهد، باید انسان را دگرگون کند.
یکسال دین داری باید نور ایجاد کند.
بعضی از دوستان ما خدمت استاد رسیدند و در کمتر از یکسال چشم ملکوتی شان باز شد.
پس چرا عمل ما تغییری ایجاد نمیکند؟! چرا عمل ما اثری نمی گذارد؟!
عوامل ناپایداری توجه به خدا و مداوم نبودن اثر عمل عبارتند از:
1. بی کیفیتی عمل
وقتی دارو اثر نمیکند شاید دارو فاسد یا ضعیف و بی کیفیت بوده است.
آیا نماز ما نماز بود یا فقط خم و راست شدیم؟!
2. عدم التزام به نبایدها
گاهی دارو مصرف میشود اما پرهیزهایی که دکتر تجویز کرده عمل نمیشود.
اینکه انسان نماز بخواند و روزه بگیرد و ... اما نگاه به نامحرم را، کم فروشی را، غیبت را و... رعایت نکند کار درست نمیشود، واجبات و مستحبات در کنار محرمات و مکروهات باید رعایت شود.
3. عدم تمرکز و تداوم در عمل
یکروز خوردن و یکروز نخوردن دارو اثری پایدار ایجاد نخواهد کرد.
هیچ چیز با حرکت سینوسی رشد نمیکند! تمرکز و مداومت میخواهد.
عواملی که باعث از بین رفتن توجه میشود را باید با تلاش و مراقبت دائم حذف کرد.
گاهی در موقعیتی انسان تأثیر میپذیرد، اصل بر حفظ اثر است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرمودند اگر حالتان را حفظ کنید به ملکوت راه پیدا میکنید و همنشین ملائکه میشوید. ( بیانات استاد نخاولی 30 خرداد 1392 )
منبع: Gofteman-bartar.ir
منبع: Gofteman-bartar.ir
هدایت شده از راه حق
خانواده توحیدی.mp3
8.5M
✅ استاد نخاولی (مدظله العالی)
📢 #پرسش_پاسخ
🎤خانواده توحیدی 00.02.24
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
بسیار شنیدنی از استاد نخاولی.mp3
6.4M
علت عدم برقرای ارتباط با قرآن برای ما چیست ؟
بیسوادها ، غیرعربها ، غیر متخصص ها و ... چطور تدبر کنند ؟
رکن حصول علم، تزکیه و تهذیب است
پاسخ حضرت به درخواست کننده علم در حدیث عنوان بصری
فطلب اولا حقیقه العبودیه
لزوم حتمی مطالعه شرح حال علمای ربانی
علت مشکل شدن هوش زیاد در تحصیل
مضرات خواندن کتابهای ملحدین
نکاتی بسیار زیبا و قابل تامل از زندگی علامه طباطبائی ره
خدایا ، یا فهم یا مرگ
کلاس هیچ چیز بر علم علامه اضافه نمیکرد
عبودیت خاکساری میاورد
#استادنخاولی
مطالبی بسیار مهم و شنیدنی
از استاد نخاولی
بجای شنیدن چند فایل
چندبار با تامل و با گوش جان این فایلو
گوش کنیم