🔰 ... و رانتهای بالاتر از خودرو وجود دارد که باز هم باید افشا شود!
_ مسئله مهم این است که #رانتخوری به موضوعی عادی و تبدیل به یک حق برای نمایندگان مجلس و سیاستمدارن شده است!
_ ترمیم حکمرانی و پیگیری پروژه #دولت_اسلامی باید با فشار افکار عمومی به مسئله اصلی نظام بازگردد. بخشی از افکار عمومی خود را خارج از دایره حکومت میداند اما آن بخشی که از همراهان و وفاداران نظام است، دست از روزمرگیهای سیاست بردارد و به این موضوع مهم چه در دانشگاه و چه در بدنه مردمی بپردازد!
ویراستی مجله نامیرا 👇
https://virasty.com/Namira/1683531857335008590
🔰 فرایند تشکیل امت اسلامی:
«یک زنجیرهی منطقی وجود دارد؛ پیشها این را گفتیم، بحث شده. #حلقهی_اول، انقلاب اسلامی است، بعد تشکیل نظام اسلامی است، بعد تشکیل #دولت_اسلامی است، بعد تشکیل جامعهی اسلامی است، بعد تشکیل امت اسلامی است؛ این یک زنجیرهی مستمری است که به هم مرتبط است. منظور از انقلاب اسلامی - که حلقهی اول است - حرکت انقلابی است؛ والّا به یک معنا انقلاب شامل همهی این مراحل میشود. اینجا منظور ما از انقلاب اسلامی، یعنی همان حرکت انقلابی و #جنبش انقلابی که نظام مرتجع را، نظام قدیمی را، نظام وابسته و فاسد را سرنگون میکند و زمینه را برای ایجاد نظام جدید آماده میکند»
🎙️ سخنرانی رهبر انقلاب مهر ۱۳۹۰
🆔@namiramag 👈 عضویت
•••
🔰... اين مرحله سوم است كه از آن تعبير به ايجاد دولت اسلامى مى كنيم. نظام اسلامى قبلاً آمده، اكنون دولت بايد اسلامى شود. دولت به معناى عام، نه به معناى هيأت وزرا؛ يعنى قواى سهگانه، مسؤولان كشور، رهبرى و همه.
ـ(12/9/79)
🆔@namiramag 👈 عضویت
10.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰عرض کردم که مارکسیستها چگونه سر از سینما درآوردند! ابوالقاسم طالبی (کارگردان) میگوید رضا کیانیان و خانوادهاش (داود)، در سازمان پیکار عضویت داشته است.
🔻 سازمان «پیکار در راه آزادی طبقه کارگر»، با تمایلاتِ قویِ مارکسیستی بود که در دهه شصت ( تا مهر ۱۳۶۰) به رفتار سیاسی خشونتآمیز دست زد. پیکار که گرایش لِنینیستی [اینجا بخوانید] داشت به مارکسیسم_مائوئیسم (بعدا توضیح داده میشود) تغییر عقیده دادند!
📌همچنین بهزاد فراهانی پدر گلشیفته نیز از اعضای حزب توده بوده است. حزب توده نیز سازمان سیاسی مارکسیستی بود!
📌 حلقه وصل همه اینها، در هنر، فرهنگ و سیاست، بیشتر از همه فردی بنام صالح نجفی پسر محمدعلی نجفی (کارگردان و بازیگر) که در رادیو زمانه و موسسه پرسش! مقالات زیادی برای از پا درآوردن جمهوری اسلامی از طریق اهرم فشار حجاب دارد!
قرار شد که با هم پس از پرداختن به مارکسیسم به اینجا برسیم...
🆔@namiramag 👈 عضویت
🔰 از سال ۹۶، موضوع حجاب بر سر زبانها آمد و به گفته نجفی در این گفتگوها، باید ساحت نمادین جمهوری اسلامی را زد!
_ امشب مفصل درباره این موضوع مطلب خواهم گذاشت!
🆔@namiramag 👈 عضویت
•••
🔰 در چند پست چگونگی ائتلاف و همدستی چپهای ایرانی و یا همان مارکسیستها با لیبرالهای ایرانی که در عمل باید سایه یکدیگر را با تیر بزنند اما آغوش خود را برای براندازی جمهوری اسلامی باز کردند، بررسی و واکاوی خواهیم کرد که در دو بخش الف و ب خواهد بود
(با دقت خوانده شود)
🆔@namiramag 👈 عضویت
(الف) 1️⃣ آغاز دعوای ساختگی!
🔰 افول و پایان هر گفتمان درونِ قدرت، باعث ظهور خردهگفتارهایی میشود که بهنوعی با آن گفتمان، در ستیز و نزاع، قرار میگیرند.
در فضای سیاسی اجتماعی کشور و پس از عبور از روی کار آمدن دولتی با مشی #نولیبرال و شکست ایده اصلیاش، یعنی «توسعه برونزای اقتدارگرا از طریق سیاست خارجه تعاملگرا»، یا همان توسعه از راه اتصال ایران به کشورهای مرکز اقتصاد جهان، فضا مهیایِ نارضایتیهای سیاسی و اجتماعی شد. حرکتهای اعتراضی نسبت به مسائل بهوجود آمده معیشتی برای اقشار پایین جامعه از جمله مسائل مربوط به معلمان، کارگران، صندوقهای بازنشستگی، محیطزیست و...، صحنه را برای ظهور خردهگفتارهای بدیل و رقیب گفتمان دولت نولیبرال فراهم کرد.
ظهور جنبشهای عدالتخواهی سکولار و مبارزه با فساد، چپ اسلامی، حرکت چپ نو و موارد مشابه دیگر را هم باید درنتیجه وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از افول گفتمان نئولیبرال دانست.
🆔@namiramag 👈 عضویت
2️⃣ چپ نو یا نئومارکسیسم!
🔰همانگونه که گفته شد تفکر مارکسیستی، با انقلاب اکتبر روسیه [اینجا بخوانید] و آغاز حکومت شوروی ریزشهایش آغاز شد و به مرور نحلههای غیرسیاسی و فلسفی آن در صحنه اندیشه ظهور کرد.
🔻 از جمله خردهگفتارهای متکی به پشتوانه نظریِ «چپ نو» که متکی به مباحث معرفتی شکل گرفته در اروپای پس از جنگ جهانی دوم در نقد نظام سرمایهداری است، با تلاشهایی که عمدتا از طریق ترجمه آثار اندیشمندان این حوزه شکل گرفته توسط حلقههای روشنفکری در ایران بازتولید شده است؛
اندیشمندانی چون آلن بُدیو، اسلاوی ژیژک، ژاک لکان، ژیل دلوز، جورجو آگامبن، آنتونیو گرامشی و مکتب فرانکفورت.
🔻 حلقههای روشنفکری چپ در ایران، خارج از دانشگاه معمولا در موسسات غیر دولتی مثل #پرسش توسط مراد فرهادپور، محمد مالجو، صالح نجفی و ... تشکیل شده و از دی ما ۱۳۹۶ از حالت غیرسیاسی و نظری (تئوریک) به سیاسی و عملی(پراتیک) تغییر فاز دادند!
«چپ داخل کشور در شرایط کنونی چندان یک نیروی سیاسی نیست... ابتدا چپ باید به قامت نیرویی سیاسی درآید. بنابراین مساله اصلی در شرایط کنونی... بازسازی چپ است. چپ برای اجرای موفقیتآمیز پروژه بازسازی باید ابتدا همآهنگسازی نیروهای خودش با یکدیگر را در دستور کار قرار دهد (محمد مالجو – دیماه ۹۶)
🆔@namiramag 👈 عضویت
🔰 راهکار عملیاتی شدن چپها!
🔻 تحلیل صالح نجفی، از وضعیت 40 ساله و ارائه راهکاری برای شکلدهی به امر سیاسی بین نیروهای چپ کمک گرفتن از «حَلقات سهگانه برومهای»، چارچوب تحلیلی #ژاک_لاکان، فیلسوف و روانکاو فرانسوی است. نجفی ابتدا تحلیلی از وضعیت 40 ساله اخیر ارائه و سپس با نظر به دو رخداد اعتراضات 88 و اغتشاشات دیماه 96، توصیههایی برای رهایی از «انسداد سیاسی» و وارد شدن به فاز عملیاتی، ارائه میکند.
_لاکان برای توصیف روانِ انسانی از سهگانهی مبتنی بر حلقات برومهای استفاده میکند. با چارچوب نظری که او پیشنهاد میکند، میتوان روان انسان و هر امر دیگری را در سه ترازِ «امر نمادین»، «امر خیالی» و «امر واقعی» تحلیل کرد. در این صورتبندیِ مفهومی، هر تراز از طریق تقابل و تداخل با دو تراز دیگر هستی (موجودیت) مییابد و قاعدتا فقدان یکی موجب خلل در هر سه حوزه خواهد شد.
♦️ادامه در پست بعد ...
🆔@namiramag 👈 عضویت
•••
🔰 ... صالح نجفی که با سایر اعضای حلقه پرسش بر سر «ساختار سرمایهداری جامعه ایرانی» اتفاق نظر دارد، میکوشد با بهرهگیری از این مدل مفهومی حیات 40 ساله اخیر ایران را توصیف کند. به باور او این ساختار سیاسی از ترکیب سه نظم «دموکراتیک» در «تراز نمادین»، «تئوکراتیک» یا همان خداسالاری و حکومت دینی در «تراز خیالی» و «تیموکراتیک» یا مالک سالاری در «تراز واقعی» تشکیل شده است و استمرار حیات جمهوری اسلامی را نیز باید در تلفیق پیچیده این سه امر شناسایی کرد.
♦️او در ادامه با تحلیلی از وقایع سال 88، این اعتراضات را در ساحت سیاسی و علیه «نظم دموکراتیک» و اغتشاشات 96 را در ساحت اقتصادی و علیه «نظم تیموکراتیک» ارزیابی میکند و معتقد است بر طبق تحلیل پیش گفته از صورتبندی لکانی، مبارزه سیاسی تنها زمانی ممکن خواهد شد که در هر سه این حلقات اتفاق بیفتد. «اعتراضات سال ۸۸ حلقه اول (دموکراسی) و تناقض و تعارض آن با تئوکراسی را هدف گرفته بود. اعتراضات دی ۹۶ حلقه سوم (تیموکراسی) و عمدتا تناقض آن را با تئوکراسی هدف گرفته بود. به این شکل است که میبینیم، اعتراضها از مطالبات اقتصادی آغاز میشود، اما بهسرعت معطوف به مرکز قدرت میشود. پس باید از مطالبهای سخن گفت که «حلقه واسط» این دو اعتراض ظاهرا از هم جدا باشد.»
🔻 بنابراین برای تکمیل این حلقات و شکلگیری مبارزه سیاسی واقعی باید حلقه سوم یا «واسط» یعنی مبارزه علیه «نظم تئوکراتیک» نیز رخ دهد. برای تحقق این مهم در وضعیت نامتعین فعلی و در زمانی که «هیچ فرمی برای فعالیت سیاسی وجود ندارد» باید یک «نقطه صفر فعالیت سیاسی» مشخص کرد. این «نقطه صفر» خواهد بود که امکان تجمیع کنشگران بر سر یک مطالبه مشخص یا همان تشکیل «جبهه واحد برای مبارزه مشترک» مدنظر فرهادپور را ممکن خواهد کرد و تکثر موجود در جریان چپ را در یک زنجیره واحد به هم پیوند خواهد داد: «میتوان به مطالبهای اشاره کرد که بیواسطه یا در نگاه نخست مطالبه اصلی یا حتی گاهی فرعی هیچیک از این جریانها نباشد، اما به جهت ارتباطش با گفتار مسلط میتواند امکان سازماندهی بالنسبه فراگیری برای گفتارهای چپ فراهم سازد. این تکمطالبه میتواند در هیات ضعیفترین حلقه مطالبات موجود نقش ایفا کند.»
📌 ادامه دارد...
🆔@namiramag 👈 عضویت
24.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•••
🎬 «پوستم کنده شد تا به اینا حالی کنم با این تفکرات دگم، سازمان به بنبست میرسه، هر جای #دین رو خواستم به تار و پود #مبارزه گره بزنم دیدم صد تا جای دیگش پاره میشه!!»
🎥 سینمایی « سیانور» اثر
بهروز شعیبی
_________________ـ
🅰️فیلم _ اندیشه مجله نامیرا
🆔@namiramag 👈 عضویت