🔹اغلب کساني که در خانه اهل بيت نيامدند و قائل به امامت و ولايت اهل بيت نيستند روي حسادت و دانسته کنار رفتند.( بحارالأنوار ج : 9 ص : 210) مثل حَارِثَ بْنَ النُّعْمَانِ الْفِهْرِي،* موقعي که پيغمبر بعد از نصب و معرفی اميرالمومنينعلیه السلام به مدينه برگشتند، حارث گفت: يا رسول الله! تو هر چه گفتي ما شنيديم. گفتي بگویید لا اله الا الله، گفتيم. گفتي که نماز بخوانيد، نماز خوانديم. گفتي زکات بدهيد، زکات داديم. گفتي حج برويد، جهاد برويد، هر چه گفتي قبول کرديم. حالا پسر برادرت را خليفهي خودت کردي؟! آيا این کار به دستور خودت بود يا به دستور خدا بود؟ حضرت فرمود: خدا شاهد است که از طرف خودم نبود. آنچه خدا به من دستور داد عمل کردم، من از طرف خود کاري را انجام نميدهم. صريح قرآن هم هست که:
وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الهْوَى*إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ يُوحَی (نجم:3و4)
و سخن از روى هوى نمىگويد.*نيست اين سخن جز آنچه بدو وحى مى شود.
🔸حارث پشتش را به پيغمبر صلی الله علیه و آله کرد و رويش را آن طرف کرد و گفت:
اللَّهُمَّ إِنْ كانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ أَوِ ائْتِنا بِعَذابٍ أَليمٍ
پروردگارا! اگر اين حق است و از طرف توست، بارانى از سنگ از آسمان بر ما فرود آر! يا عذاب دردناكى براى ما بفرست!
خدايا اگر پيغمبر صلی الله علیه و آله راست ميگويد که نصب اميرالمومنينعلیه السلام از طرف تو بوده است ، يک سنگ از آسمان بر سر من بفرست. من طاقت ندارم ببينم علي بن ابيطالب جانشين پيغمبر است.( بحارالأنوار ج : 37 ص : 136.) نميتواند ببيند!
*در روایات این سخن به افراد متعددی نسبت داده شده است. از جمله الْحَارِثُ بْنُ عَمْرٍو الْفِهْرِي و ابوجهل و نضر بن الحارث.مولف
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔻کانال رسمی آیت الله ناصری
👉 @naseri_ir
🔹عمار، بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله ملازم امیرالمومنین علیه السلام بود. در همه جنگ ها در رکاب حضرت حاضر میشد. در سنهفتاد و سه سالگی در جنگ صفین ملازم امیرالمؤمنین علیه السلام بود و در همان جنگ هم به درجه شهادت رسید و همان جا هم او را دفن کردند. منظور اینکه از بزرگانِ روات و اصحاب پیغمبر و اصحاب امیرالمؤمنین بود. خوشا به حالشان که حق را پیدا کردند و تا آخر عمر ثابت قدم بودند و بار را سالم به منزل رساندند.
حضرت نبی اکرم صلی الله علیه و آله به عمار فرمودند:
وَ إِنْ سَلَكَ النَّاسُ كُلُّهُمْ وَادِياً وَ سَلَكَ عَلِيٌّ وَادِياً فَاسْلُكْ وَادِيَ عَلِيٍّ وَ خَلِّ عَنِ النَّاسِ إِنَّ عَلِيّاً لَا يَرُدُّكَ عَنْ هُدًى وَ لَا يَدُلُّكَ عَلَى رَدًى يَا عَمَّارُ طَاعَةُ عَلِيٍّ طَاعَتِي وَ طَاعَتِي طَاعَةُ اللَّهِ(بحارالأنوار ج : 33 ص : 16) یعنی ای عمار اگر دیدی که تمام مردم به راهی میروند و امیرالمؤمنین تنهایی یک راه دیگری میرود، تو دنبال علی باش! و مردم را رها کن. چون علی تو را از راه هدایت دور نمیکند و تو را به ضلالت و پستی رهنمون نمیشود.. عمار! اطاعت علی اطاعت از من است و اطاعت من اطاعت خداست.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔻کانال رسمی آیت الله ناصری
👉 @naseri_ir
🔹ابابصیر از اصحاب و شاگردهای شماره یک امام محمد باقرعلیه السلام است، چشم های او نابینا بود. یک روز حضرت باقرعلیه السلام در مسجد النبی به ابابصیر فرمودند: برو از مردم بپرس که حضرت باقر علیه السلامرا ندیدید؟ ایشان کجایند؟ ابابصیر از مردم پرسید و همه گفتند: ما او را ندیدیم. در همان وقت ابو هارون مکفوف نابینا وارد شد. حضرت فرمودند: از ابو هارون بپرس حضرت باقر علیه السلام را ندیدی؟ ابابصیر! نزد ابو هارون رفت و به او گفت: حضرت باقرعلیه السلام را ندیدی؟ گفت: مگر همان نیست که آنجا ایستاده است. ابابصیر از او پرسید از کجا فهمیدی؟! ابو هارون جواب داد چطور ندانم در حالی که او نور ساطع است.( بحار الانوار ج46 ص 243. ) با نور ایمان میدید. روایت هم دارد که الْمُؤْمِنُ يَنْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ.( بحار الانوار ج : 7 ص : 323) یعنی مومن با نور خدا میبیند. نور ولایت جلوه گر است. چشمهای او نمیدید، اما از کجا فهمید؟ این اثرات نور ولایت است، سرایت میکند.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔻کانال رسمی آیت الله ناصری
👉 @naseri_ir
▪️شهادت عالم مجاهد، حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم صفی الدین رحمةالله عليه، از رهبران برجسته و باسابقه حزب الله که عمری به مجاهدت و تلاش در راه خدا گذرانده بود را به محضر مبارک امام زمان علیه السلام و رهبر معظم انقلاب و عموم شیعیان و مسلمانان و آزادگان عالم تسلیت عرض مینماییم.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔻کانال رسمی آیت الله ناصری
👉 @naseri_ir
🔹روایتی از زراره است که سند روایت هم خوب هست. نقل میکند که من در محضر امام باقرعلیه السلام بودم، یک نفر آمد و در مورد این فرمایش امیر المومنین علیه السلام که فرمود سَلُونِي عَمَّا شِئْتُمْ فَلَا تَسْأَلُونِّي عَنْ شَيْءٍ إِلَّا أَنْبَأْتُكُمْ بِه(هر چه میخواهید از من سوال بکنید، و از هر چه هم سوال کردید من جواب آن را به شما میدهم)، پرسید که این یعنی چه؟ حضرت فرمودند:
إِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ عِنْدَهُ عِلْمُ شَيْءٍ إِلَّا خَرَجَ مِنْ عِنْدِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَلْيَذْهَبِ النَّاسُ حَيْثُ شَاءُوا فَوَ اللَّهِ لَيْسَ الْأَمْرُ إِلَّا مِنهاهُنَا وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى بَيْتِهِ(الكافي ج : 1 ص : 399)
یعنی هیچ علمیدر نزد شخصی نیست مگر اینکه از نزد امیر المومنینعلیه السلام صادر شده است. مردم هرجا میخواهند بروند اما به خدا قسم هیچ چیزی نیست مگر اینکه از اینجا صادر میشود و با دستشان به خانه¬شان اشاره نمودند. جمیع علوم از خانه امیرالمومنین سر زده و طلوع میکند. مخزن علوم آنجاست. و بعد از ایشان در دست وارثان ایشان یعنی اهل بیت علیهم السلام میباشد.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔻کانال رسمی آیت الله ناصری
👉 @naseri_ir
🔹خدا میداند اهل بیت چه عظمتی دارند! حضرت امیرعلیه السلام با چند نفر از اصحاب در مسجد نشسته بودند، اصحاب عرض کردند یا علی مطلبی بفرمایید. حضرت فرمودند: سخنان من سخت و دشوار است، فقط عالمان به آن پی میبرند، اصحاب اصرار کردند. حضرت بلند شدند و فرمودند همراه من بیایید و آنها را به خانه برد. بعد فرمودند: من آن کسی هستم که برتری یافتم و قاهر شدم، من کسی هستم که زنده میکنم و میمیرانم، من اول و آخر و ظاهر و باطن هستم! اصحاب با شنیدن این کلمات، غضبناک شدند و گفتند: این مرد کافر شده است، و بلند شدند تا بروند. در آن لحظه امیر المومنین علیه السلام به در فرمود: ای در! اینها را نگه دار. سپس فرمودند: مگر نگفتم که صحبتهای من سخت و دشوار است و فقط علما آنرا درک میکنند، بیایید تا برایتان معنا کنم.
🔸اما اینکه گفتم من آن کسی هستم که برتری جستم و قاهر شدم یعنی با این شمشیر بر شما برتری جستم و بر شما پیروز شدم تا اینکه شما به خدا و رسولش ایمان بیاورید؛ اینکه گفتم من میمیرانم و زنده میکنم یعنی من سنت رسول الله را زنده میکنم و بدعتها را میمیرانم؛ اینکه گفتم من اول هستم یعنی من اولین ایمان آورنده به اسلام هستم؛ اینکه گفتم من آخر هستم یعنی من آخرین کسی هستم که بعد از مرگ رسول الله به او کفن پوشاندم و دفنش نمودم؛ اینکه گفتم من ظاهر و باطن هستم یعنی در نزد من علم ظاهر و باطن هست، اصحاب تا این کلمات را شنیدند گفتند: مشکل را برای ما برطرف کردی خداوند مشکلاتت را برطرف کند.( بحارالأنوار ج : 42 ص : 190، الاختصاص ص : 163) البته حضرت کلماتشان را در حد فهم اینها برایشان توجیه کردند.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔻کانال رسمی آیت الله ناصری
👉 @naseri_ir
🔹همین ابابصیر که او هم نابینا بوده از امام محمد باقر و امام صادق علیهما السلام سوال میکند که یابن رسول الله! آیا شما وارث جدت هستی؟ حضرت فرمودند: بله من هم وارث جدم هستم. باز سوال میکند: آیا حضرت رسول صلی الله علیه و آله وارث همه پیغمبرها بود و آنچه همه پیغمبرها میدانستند او میدانست. حضرت فرمود: بله ابابصیر عرض کرد که شما هم مثل حضرت عیسی میتوانید مرده زنده کنید و مریضها را شفا بدهید؟ فرمودند: بله که میتوانم، بیا جلو. ابابصیر جلو آمد حضرت دستی بصورتش کشید. ابابصیر میگوید: چشم هایم باز شد. شروع کردم آسمان و زمین را قشنگ دیدم فرمودند: دیدی؟ گفتم: بله، یابن رسول الله! فرمودند: میخواهی همین طور باشی باش لکن قیامت حسابت با خودت. اما اگر مثل قبل نابینا ماندی حسابت را ما تصفیه میکنیم. یعنی ما ضمانت بهشت را برایت میکنیم.
🔸گفتم: یابن رسول الله نمیخواهم صورت اشخاصی که مخالف شما هستند را ببینم، میخواهم مثل اول باشم. حضرت دست دیگری بصورتش کشیدند و مثل اول نابینا شد. (بحار الانوار، ج : 46 ص : 237)آنچه که همه انبیاء داشتند، و آنچه که نبی اکرم صلی الله علیه و آله داشتند تک تک اوصیائشان داشتند، و الان طبق مدارک و دلائل صحیح، حضرت بقیة الله علوم اولین و آخرین و معجزات اولین و آخرین را دارند. ما الان چنین پناهگاه و ملجا و ماوایی داریم. مرده زنده کردن که برای این خانواده چیزی نیست، شاگردهای مکتبشان چنین کارهایی میکردند.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔻کانال رسمی آیت الله ناصری
👉 @naseri_ir
🔹در زیارت جامعه خطاب به اهل بیت علیهم السلام میخ وانیم: وَ الْحَقُّ مَعَكُمْ وَ فِيكُمْ وَ مِنْكُمْ وَ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ أَهْلُهُ وَ مَعْدِنُهُ یعنی حق با شما و در شما و از شما و به سوی شما است و شما اهل حق و معدن آن هستید. حق معانی متعددی دارد.
معنای اول حق
یکی از معانی حق، در مقابل باطل است. حق و باطل، این دو از اضداد هستند. این حقی که الان داریم ترجمه میکنیم، آن حقی است که در مقابل باطل است. معنی عبارت این میشود که حقانیت و حقیقت در خانه شماست.
الحق معکم یعنی حق با شماست. عقاید حقه، دانش، علم صحیح با شماست. حق با شماست و از خانه شما صادر میشود و به خانه شما ختم میشود. هر عقیده و عملی و هر چه که از شما صادر بشود، حق است. یعنی اهل بيت عصمت و طهارت هر چه بگویند حق است. هر حرکتی بکنند حق است. حق چیست؟ حق آنچیزی است که مورد رضای حق باشد. جمیع علومیکه الان در عالم هست، آنهایی که از خانه اهل بيت عليهم السلام صادر شده است اینها حق هستند. اما آنچه از غیر اهل بيت عليهم السلام صادر شده اگر مطابق با نظرات اهل بیت باشد، حق است. اگر نباشد، باطل است. این عقیده ماست.
🔸در این زمینه روایات زیادی وارد شده است. مثلا این روایت را عدهای از بزرگان اهل سنت(رک: کتاب جام اسرار) نقل کردهاند که نبی اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: الحق مع علی و علی مع الحق یعنی حق با علی و علی با حق است. یعنی هر کجایی که علی هست حق هم همانجاست. علی از حق جدا نیست، آنچه بگوید، حق است. هر حرکتی بکند، حق است. هر فعلی از او سر بزند، طبق حق و خود حق است. باطل از اینها صادر نمیشود. آنچه صادر میشود، حق است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔻کانال رسمی آیت الله ناصری
👉 @naseri_ir