#گزیده_کتاب
#تحریر_اخلاق_ناصری
✅ انواع محبت
📚 محبت در نوع انسان، بر دو گونه است، یکی طبیعی و دیگری ارادی. محبت طبیعی مانند محبت مادران به فرزندان که ا گر این نوع محبت در سرشت مادران نبود، تربیت و ادامۀ حیات برای اطفال و کودکان ممکن نمیشد.
محبت ارادی نیز خود دارای چهار نوع است:
۱- محبتی که بهسرعت شکل میگیرد و بهسرعت از میان میرود؛
۲- محبتی که بهکندی شکل مییابد و بهسرعت زایل میگردد؛
۳- محبتی که بهسرعت شکل گرفته، بهکندی از بین میرود؛
۴- محبتی که دیرهنگام شکل میگیرد و بهکندی از میان میرود.
📌 برگرفته از ص ۲۲۸ و ۲۲۹ کتاب «تحریر اخلاق ناصری»، نوشتۀ خواجه نصیرالدین طوسی و تحریر سید رحیم حسینی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب #تحریر_اخلاق_ناصری ✅ انواع محبت 📚 محبت در نوع انسان، بر دو گونه است، یکی طبیعی
#گزیده_کتاب
#تحریر_اخلاق_ناصری
✅ دلایل شکلگیری محبتهای ارادی
📚 اما لذت علت محبتی است که زود شکل میگیرد و سریع از میان میرود.
اما نفع علت محبتی است که دیرهنگام شکل میگیرد و زود از بین میرود.
اما خیر علت محبتی است که زود شکل میگیرد و دیر از میان میرود.
اما مرکب از این سه مؤلفه (لذت و نفع و خیر) را علت محبتی میتوان دانست که دیر شکل میگیرد و دیر از میان میرود.
📌 برگرفته از ص 229 کتاب «تحریر اخلاق ناصری»، نوشتۀ خواجه نصیرالدین طوسی و تحریر سید رحیم حسینی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب
#تحریر_اخلاق_ناصری
✅ عدالت، موجب پیوند قلبها
📚 محبتی که بین پادشاه و رعیّت و رئیس و مرئوس و غنی و فقیر وجود دارد نیز در معرض شکایت و ملامت است، چراکه هریک از طرفِ خود انتظار چیزی دارد که در اغلب اوقات، حاصل نمیگردد و حاصل نشدن و فقدان توأم با انتظار، موجب فساد نیّت است و فاسدشدن نیّتْ درنگکردن را به دنبال دارد و به دنبال درنگ، ملامت و سرزنش میآید، اما با رعایت شرط عدالت، این فسادها نیز از میان میروند.
📌 برگرفته از ص ۲۳۴ کتاب «تحریر اخلاق ناصری»، نوشتۀ خواجه نصیرالدین طوسی و تحریر سید رحیم حسینی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب
#کوفه_و_نقش_آن_در_قرون_نخستین_اسلامی
📚 امام حسن علیهالسلام با آگاهی از پراکندگی کوفیان و نفاق لشکریان خود به منظور اتمام حجت به آنها فرمود: «میدانم شما در مقام مکر و حیله با من هستید، ولی میخواهم حجت خود را بر شما تمام کنم. فردا در فلان موضع جمع شوید و بیعت خود را نشکنید و از عقوبات الهی بترسید.» سپس ده روز در آن موضع توقف کرد، اما بیش از چهارهزار نفر جمع نشدند. آنگاه به منبر رفت و خطاب به آنها فرمود:
عجب دارم از گروهی که نه دین و نه حیا دارند. وای بر شما! به خدا سوگند، معاویه به آنچه برای شما در کشتن من ضمانت کرده است، وفا نخواهد کرد. من میخواستم برای شما دین حق را برپا دارم، ولی مرا یاری نکردید. من خود بهتنهایی میتوانم خدا را عبادت کنم (و نیازی به شما ندارم)؛ اما به خدا قسم، شما هرگز در حکومت بنیامیه فرح و شادی نخواهید دید و انواع عذابها بر شما وارد خواهد آمد؛ گویا فرزندانتان را میبینم که بر در خانههای فرزندان ایشان ایستادهاند و آب و طعام میخواهند، ولی به آنها نمیدهند. به خدا اگر یاوری میداشتم کار را به معاویه واگذار نمیکردم؛ زیرا به خدا و رسول او سوگند یاد میکنم که خلافت بر بنیامیه حرام است. پس اف بر شما باد ای بندگان دنیا! به زودی وبال اعمال خود را خواهید یافت.
📌 برگرفته از ص 293 و 294 کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی»، تألیف محمدحسین رجبی دوانی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
✅ صلوات بر پیامبر اعظم، سایر انبیاء و ائمه علیهمالسلام
#گزیده_کتاب
#احکام_کاربردی
📚 مستحب است هنگام شنیدن نام حضرت خاتم الانبیاء، محمد مصطفی، صلوات فرستاده شود و هنگام نوشتن نام ایشان هم صلوات نوشته شود. همچنین هنگام شنیدن نام سایر انبیاء و ائمه نیز صلوات بر آنها مستحب است؛ اما هنگام صلوات بر سایر انبیاء اول باید (این «باید» به معنای وجوب نیست؛ به معنای استحباب است) بر حضرت خاتم الانبیاء و اهل بیت ایشان صلوات فرستاده شود و بعد بر سایر انبیاء؛ مثلاً گفته شود: حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام). بجز حضرت ابراهیم که جایز است تنها بر ایشان صلوات فرستاده شود: حضرت ابراهیم (علیه السلام).
📌 برگرفته از ص ۱۲۱ کتاب «احکام کاربردی»، پژوهش علیرضا کریمی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
هدایت شده از چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب
#فرهنگ_جامع_سخنان_امام_حسین
📚 ابوالبختری از امامصادق علیهالسلام و [ایشان هم] از امامباقر علیهالسلام نقل میکند که فرمود: «امامحسین علیهالسلام هر شب جمعه، قبر (برادر خود) امامحسن علیهالسلام را زیارت میکرد.»
📌 برگرفته از کتاب «فرهنگ جامع سخنان امامحسین علیهالسلام»، تآلیف گروه حدیث پژوهشکدۀ باقرالعلوم علیهالسلام، ترجمۀ علی مؤیدی، ص ۷۰۸، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب
#کوفه_و_نقش_آن_در_قرون_نخستین_اسلامی
📚 نکتۀ قابل توجه دیگر، پس از انعقاد قرارداد صلح و کنارهگیری امام حسن علیهالسلام از خلافت، به فراموشی سپردن بهانۀ اصلی و ظاهری سرکشی معاویه، یعنی خونخواهی عثمان است. او با اینکه اعلام کرد قرارداد صلح با امام حسن را اجرا نخواهد کرد، از تعقیب باقیماندۀ افرادی که مدعی بود، قاتل عثمان هستند و به هنگام اشغال کوفه در چنگ او گرفتار بودند، صرف نظر کرد و از این بابت مورد بازخواست اهل شام و دیگر هواخواهان عثمان هم واقع نشد!
📌 برگرفته از ص ۲۹۶ و ۲۹۷ کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی»، تألیف محمدحسین رجبی دوانی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب
#کوفه_و_نقش_آن_در_قرون_نخستین_اسلامی
📚 حجربنعدی در سخنانی که حاکی از محبت زیاد او به اهل بیت پیغمبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم بود ولی لحنی گستاخانه و دور از ادب داشت به امام حسن گفت: به خدا سوگند دوست داشتم در این روز تو مُرده بودی و ما هم با تو مُرده بودیم و چنین روزی را نمیدیدیم که ما از نبرد با معاویه با نارضایتی و رنجیدگی خاطر برگشتیم، ولی دشمنان ما شاد و راضی از صحنۀ نبرد خارج شدند. سخن او بر امام حسن علیهالسلام گران آمد و چهرۀ آن حضرت را دگرگون ساخت. امام حسین علیهالسلام به حجر اشاره نمود، و او را ساکت کرد. در این هنگام امام حسن فرمود: »ای حجر ! همۀ مردم آنچه را تو دوست داری نمیپسندند و عقیدۀ همۀ آنها مثل تو نیست. کاری را که من انجام دادم، جز با هدف نگاه داشتن و بقای تو (و امثال تو) نبود و ارادۀ خدا هر روز بهگونهای است.
📌 برگرفته از ص 299 کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی»، تألیف محمدحسین رجبی دوانی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب
#بانوی_آندلس
📚 در ارتباط با لقب «رضا» از احمدبنمحمدبنابینصر بزنطی نقل شده است:
به حضرت جوادالائمه علیهالسلام عرض کردم: گروهی از مخالفین شما میپندارند که چون مأمون پدر شما را برای ولایتعهدی خود برگزید، ایشان را «رضا» نامیدهاند. امام جواد علیهالسلام در پاسخ فرمودند:
به خدا دروغ میگویند، خلاف میگویند، بلکه خداوند –تبارک و تعالی- او را «رضا» نامید؛ زیرا او برای خداوند – عز و جل- در آسمانش، و برای رسولش و ائمۀ بعد از او در زمینش مرضیّ بود.
بزنطی میگوید عرض کردم: مگر سایر پدرانتان برای خدا و رسولش و ائمه علیهمالسلام رضی نبودند؟ حضرت فرمودند: چرا.
عرض کردم: پس برای چه از این میان فقط پدرتان «رضا» نامیده شده است؟
حضرت فرمودند: چون همانطور که دوستان و طرفدارانش به ایشان رضایت داده و ایشان را پذیرفتند، مخالفین نیز ایشان را قبول کرده، به ایشان رضایت داده بودند. این حالت برای پدران و اجداد ایشان اتفاق نیفتاد؛ و لذا از بین آنان فقط ایشان «رضا» نامیده شدهاند.
📌 برگرفته از کتاب «بانوی آندلس»، تألیف سید محمدصادق مصباح موسوی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب #بانوی_آندلس 📚 در ارتباط با لقب «رضا» از احمدبنمحمدبنابینصر بزنطی نقل شده است: به ح
معرفی کتاب «بانوی آندلس»
دیشب؛ برنامۀ باران؛ شبکۀ دو
چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب #تحریر_اخلاق_ناصری ✅ دلایل شکلگیری محبتهای ارادی 📚 اما لذت علت محبتی است ک
#گزیده_کتاب
#تحریر_اخلاق_ناصری
📚 از جمله ویژگیهای این نوع محبت، یعنی محبت اهل خیر به یکدیگر، آن است که کاستی و کم شدن به آن راه ندارد، سعایت و بدگویی دیگران بر زوال آن تأثیری ندارد، صاحب چنین محبتی از داشتن آن خسته و دلزده نمیشود و دیگر اینکه اشرار از چنین محبتی بهره و نصیبی ندارند.
در مقابل، محبتی که به منظور منفعت و لذت شکل گرفته است بین اهل شر و اهل خیر مشترک است و ویژگی اصلی آن این است که بهسرعت پایان پذیرفته و از میان میرود، زیرا چیزی که به منظور نفع یا لذت طلب شود، مطلوب بالعرض است نه مطلوب بالذات، مانند دوستیها و محبتهایی که در غربت و مسافرت، به واسطۀ انسی که بین انسانها وجود دارد حاصل میشود.
📌 برگرفته از ص 231 و 232 کتاب «تحریر اخلاق ناصری»، نوشتۀ خواجه نصیرالدین طوسی و تحریر سید رحیم حسینی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب
#تحریر_اخلاق_ناصری
📚 بر مَلِک واجب است دائماً در حال رعیت نظر کرده، از احوال ایشان جویا شود و بر حفظ قوانین عادلانه تأکید فراوان ورزد، چراکه قوام دولت و مملکت به عدالت استوار است.
📌 برگرفته از ص ۲۷۳ کتاب «تحریر اخلاق ناصری»، نوشتۀ خواجه نصیرالدین طوسی و تحریر سید رحیم حسینی، شرکت چاپ و نشر بینالملل