#گزیده_کتاب
#سیره_نامه_امیرالمومنین
📚 از بزرگواریهای امیرالمؤمنینعلی علیهالسلام آن است که (بعد از کشتن عمرو بن عبدود در جنگ احزاب) از کندن جامه عمرو چشم پوشید. افزون بر این، من جایی ندیدهام که وی از تن هیچ یک از کسانی که کشت، جامه درآورده باشد. گزارش شده است: هنگامی که علی عمرو را بر خاک افکند، عمرو گفت: «ای عموزاده! مرا از تو خواهشی است. عموزاده ات را عریان مکن و جامهاش را درنیاورا» على علیهالسلام فرمود: «این کار برایم بسیار آسان است.» او در همین زمینه سروده است:
از جامههایش چشم پوشیدم. اگر او بر من دست مییافت، جامههایم را میربود!
محمد بن اسحق گزارش کرده که عمر به علی گفت: «چرا جامهاش را درنیاوردی؟ آن جامه ۳۰۰ درهم می ارزد و در عرب مانند آن نیست !» على فرمود: «شرم ورزیدم که عموزادهام را عریان کنم!»
گزارش کردهاند که خواهر عمرو آمد و او را در جامهاش دید. پس اندوهناک نگشت و گفت: «او را مردی کریم کشتهاست!»
نیز علی علیهالسلام فرمود: «ای قنبر! کسانی را که من میکشم، عریان نساز!»
شیران بیشه روز نبرد به مقتول می پردازند، نه به جامه او!
📌 برگرفته از ص 294 و 295 از جلد اول کتاب «سیرهنامۀ امیرالمؤمنین علیهالسلام»، تألیف علی کورانی و ترجمۀ سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#معرفی_کتاب
#عقل_شناخت
📚 نویسنده در کتاب عقلشناخت کوشیده است موضوع عقل را در سه حوزۀ چیستی، هستی و معرفتشناسی از منظر متکلمان، فلاسفه و مفسران مورد پژوهش و بررسی قرار دهد.
در همه این مباحث تلاش شده است دیدگاه گروههای یادشده به گونهای تبیین شود که خواننده بتواند با اندک تأملی وجوه تمایز دیدگاههای مختلف را تشخیص دهد و خود به گزینش قول صحیح مبادرت ورزد. البته در برخی موارد ضروری تشخیص داده شد که دیدگاههای رقیب نقد شود و نظریۀ نویسنده ارائه گردد و با دلایل قرآنی، روایی و عقلی تقویت شود.
از مهمترین نوآوریهای این نوشتار، بخش عقل و دین آن است. تلاش شده است با نگاه جامع از منظر قرآن، مفسران و متکلمان به این بحث پرداخته شود. در این قسمت رویکردهای عقلگرایی و ایمانگرایی به قرآن عرضه و از قرآن استنطاق و در نهایت رویکرد عقلگرایی اعتدالی و نقش دین و عقل در این رویکرد تبیین شدهاست.
📌 «عقلشناخت؛ چیستی، هستی و معرفتشناسی عقل»، تألیف قاسم ترخان، در 248 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه، به قیمت 70 هزار تومان بهتازگی توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل روانۀ بازار شدهاست.
چاپ و نشر بینالملل
#معرفی_کتاب #تحریر_اخلاق_ناصری 📚 «اخلاق ناصری»، اثری است از خواجه نصیر الدین طوسی، به زبان فارسی
#گزیده_کتاب
#تحریر_اخلاق_ناصری
📚 از آنچه گفته شد، تفاوت بین حقوق پدران و مادران نیز معلوم می شود که حقوق پدر روحانیتر و معنویتر است و به این سبب، فرزندان برای آگاهی از آن، نیاز به فکر و تعقل دارند، ولی حقوق مادر جسمانیتر است و به این علت، فرزندان در نخستین احساسات خود آن را درک کرده، به مادران میل بیشتری دارند. به همین سبب، برای ادای حقوق پدران، بیشتر باید از ایشان اطاعت نمود و ذکر خیر و دعا و ثنا، که جنبۀ روحانی بیشتری دارند، برای احوال ایشان مناسبتر است. برای ادای حقوق مادران، بذل مال و ثروت و فراهم نمودن اسیاب زندگی و انواع احسان، که جنبۀ جسمانی و مادی بیشتری دارند، پسنديدهتر است.
📌 برگرفته از ص 204 کتاب «تحریر اخلاق ناصری»، نوشتۀ خواجه نصیرالدین طوسی و تحریر سید رحیم حسینی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
چاپ و نشر بینالملل
#معرفی_کتاب #تحریر_اخلاق_ناصری 📚 «اخلاق ناصری»، اثری است از خواجه نصیر الدین طوسی، به زبان فارسی
#گزیده_کتاب
#تحریر_اخلاق_ناصری
✅ آداب غذا خوردن
📚 قبل از حاضر شدن بر سر سفره، ابتدا دست و دهن و بینی خود را پاک کند و با آماده شدن غذا بر سر سفره، شروع به خوردن نکند، مگر اینکه میزبان باشد. هنگام غذا خوردن، دست و آستین خود را آلوده نکند و اگر با دست غذا میخورد، با بیش از سه انگشت نخورد و دهان خود را بیش از حد باز نکند و لقمۀ بزرگ تر از دهان خود برندارد و غذا را زود فرونبرد و به مدت طولانی در دهان نگه ندارد و انگشتان خود را نلیسد. به رنگ غذاها نگاه نکند و آن را نبوید و برای خوردن نگزیند و اگر بهترین غذای بر سر سفره اندک بود، آن را با ولع نخورد، بلکه بر دیگران ایثار کند. انگشت خود را چرب نکند و از تر کردن نان و نمک بپرهیزد و به کسی که با او غذا میخورد نگاه نکند و چشم به لقمۀ او ندوزد. از طرف مقابل خود بخورد و آنچه به دهان میبرد، مانند استخوان و غیر آن، بر نان و سفره نگذارد و اگر در لقمه خود، استخوان یا مویی یافت، به گونهای از دهان بیرون آورد که دیگری متوجه نشود.
کاری که صدور آن از دیگران باعث تنفر اوست، خود انجام ندهد و این را در نظر بگیرد که اگر کسی میخواهد باقیماندۀ غذا را بخورد، رغبت به آن داشته باشد و چیزی از دهان و لقمه در کاسه و سفره و نان نیندازد. اگر جمعْ دست از غذا خوردن برداشتند، او نیز دست بکشد و به خوردن ادامه ندهد، اگرچه هنوز سیر نشده باشد؛ مگر اینکه در خانۀ خود یا در جایی باشد که غریبهای در آنجا نیست.
📌 برگرفته از ص 201 کتاب «تحریر اخلاق ناصری»، نوشتۀ خواجه نصیرالدین طوسی و تحریر سید رحیم حسینی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#معرفی_کتاب
#حسین_علی
📚 کتاب «حسین علی، درود خداوند بر او»، اثر محمدحسین مهدوی مؤید، در 641 صفحه، با بهای 55 هزار تومان از سوی شرکت چاپ و نشر بینالملل به زیور طبع آراسته شدهاست.
موید در کتاب «حسین علی» در قالب 128 فصل کوتاه به روایت واقعۀ عاشورا میپردازد. کتاب از حرکت امام از مدینه آغاز میشود و با شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام به پایان میرسد. این کتاب در عین حال که از لحاظ ادبی اثری ارزشمند و قوی است، ولی از لحاظ روایات تاریخی نیز متکی بر منابع متعدد است و در پایان هر فصل از این منابع نام برده شدهاست.
ویژگی مهم کتاب حسین علی، نثر منحصر به فرد و شعرگونۀ آن است که به زبان فارسی سره نوشته شدهاست و در آن کمتر از لغات عربی استفاده و جایگزینهای مناسب برای لغات و عبارات عربی در نظر گرفته و ترجمهای جدید از احادیث و روایات ارائه شدهاست؛ همچنین در بعضی از فصلهای کتاب شعرهایی در رثای سالار شهیدان و یارانشان آورده شدهاست.
#گزیده_کتاب
#سیمرغ_سی_مرغ
📚 او که از ابتدای نهضت تیغش را بر گلوی عمال اسرائیل گذاشته بود، جمعه آخر ماه مبارک رمضان آن سال و سال های بعد را #روز_قدس خواند، تا خواب راحت را از چشم صهیونیستها تا همین امروز ربوده باشد.
«روز قدس یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، در مقابل قدرت هاست.»
#معرفی_کتاب
#رساله_حقوق_امام_سجاد علیهالسلام
📚 با وجود اینکه شرحهای فراوانی بر «رساله حقوق» نوشته شده، عمدۀ این شرحها افزون بر درازدامن و مفصّل بودن، بدون توجّه به نکات موشکافانه که در سخن امامسجّاد علیهالسلام نهفته، نگارش یافته است. كتاب «رساله حقوق امام سجّادعلیهالسلام؛ ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخهها و شرح متن» درصدد است اولاً: از نظر سبک و روش کار، با تمرکز بر متن رساله حقوق و ژرفاندیشی در ظرایف کلام زینالعابدین علیهالسلام، در حدّ توان، پرده از زوایای پنهان سخنان آن حضرت بردارد و ثانیاً: اشارههای توحیدی امام سجّاد علیهالسلام را در حدّ فهم نویسنده نشان دهد. بدین ترتیب، توجّه اصلی نگارنده در این شرح، به استخراج نکات و ظرایف سخن امام سجّاد علیهالسلام بهویژه نکات توحیدی معطوف خواهد بود.
📌 «رساله حقوق امام سجّاد علیهالسلام؛ ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخهها و شرح متن»، تألیف کاووس روحی برندق، در 327 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 68000 تومان توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل بهتازگی روانۀ بازار شدهاست.
#گزیده_کتاب
#احکام_کاربردی
✅ منشأ اختلافات فقها در بحث اول ماه قمری
📝 در مورد ثابتشدن اول ماه، فقهای بزرگوار در دو مسئلۀ عمده با هم اختلاف نظر دارند:
1- کیفیت رؤیت ماه؛ یعنی آیا اگر ماه با چشم مسلح دیده شود ولی با چشم عادی دیده نشود، برای رؤیت کافی است یا خیر؟
2- آیا اگر ماه در جایی دیده شد، برای مناطق دیگر هم کفایت میکند؟ آن مناطق باید چه ویژگیای داشته باشند تا برای اهالی آنجا هم اول ماه ثابت شود؟
پاسخ سوال اول: در مورد کیفیت رؤیت ماه، بسیاری از مراجع از جمله آیتالله سیستانی معتقدند که ماه باید بطور عادی دیده شود و اگر ماه با چشم عادی قابل رؤیت نباشد، اول ماه ثابت نمیشود؛ اما برخی دیگر از فقها از جمله آیتالله خامنهای میفرمایند: «رؤيت با وسيله، فرقی با رؤيت به طريق عادی ندارد و معتبر است.» از نظر ایشان ملاک این است که عنوان «رؤیت» برای کار کسانی که استهلال میکنند، صادق باشد ولو با تلسکوپ.
پاسخ سوال دوم: اگر در شهری اوّلِ ماه ثابت شود، به نظر برخی فقها چون آیتالله خامنهای و آیتالله سیستانی در شهرهای دیگر كه در افق، با آن شهر متّحد میباشند و اصطلاحاً اتّحاد افق دارند، نیز اوّلِ ماه ثابت میشود و منظور از اتّحاد افق در اینجا آن است كه اگر در شهر اوّل، ماه دیده شود، در شهر دوم هم اگر مانعی مانند ابر یا گرد و غبار نباشد، ماه دیده میشود؛ به عبارتی مبنای این دسته از فقها، «اتحاد افق» است.
برخی دیگر از فقها مبنای «اتحاد افق» را قبول ندارند؛ به این معنی که معتقدند اگر در شهر الف ماه دیده شود، در هر جای دیگری که در قسمتی از شب با شهر الف، اشتراک داشته باشد، اول ماه ثابت میشود؛ یعنی کافی است هر دو نقطه در برخی دقایق، شب باشند؛ مانند مرحوم آیتالله خویی و صافی گلپایگانی رحمتاللهعلیهما و طبق نظر حضرت آیتالله وحید خراسانی حفظهالله رؤیت ماه در شهری که در بیشتر شب با شهر مکلف مشترک است، کافی است و در غیر این صورت ثبوت هلال در آن، محلّ اشکال است.
📌 برگرفته از کتاب احکام کابردی، تألیف حجت الاسلام و المسلمین کریمی که بهزودی توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر خواهد شد.
چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب #احکام_کاربردی ✅ منشأ اختلافات فقها در بحث اول ماه قمری 📝 در مورد ثابتشدن اول ماه، فق
#گزیده_کتاب
#احکام_کاربردی
✅ توضیحاتی در مورد اتحاد افق
📝 همافق بودن یا نبودن دو منطقه نسبت به یکدیگر، امر ثابتی نیست؛ بلکه در ماههای مختلف، با توجه به مختصات هلال، ممکن است متفاوت باشد. اما بطور کلی و عموم، معمولاً اگر شهری که ماه دیده شده، در شرق شهر دوّم - که مثلاً مانعی از دیدهشدن ماه در آن بوده - قرار داشته باشد، چنانچه در خط عرض جغرافیایی، بیش از یک یا دو درجه اختلاف نداشته باشند، غالباً ملازمه وجود داشته و غالباً دیده شدن ماه در شهر اوّل، اوّل ماه را برای شهر دوّم نیز ثابت میکند؛ بنابراین مثلاً ثابت شدن رؤیت ماه در مشهد، اوّل ماه را غالباً برای نیشابور، سبزوار، شاهرود، دامغان، تهران، قروین، سقز، سردشت و ... ثابت میکند.
⚠ نکتۀ مهم این است که مرزها و تقسیمات کشوری و شهری به هیچ وجه در اتّحاد افق و عدم آن، دخیل نمیباشند.
📌 برگرفته از کتاب احکام کابردی، تألیف حجت الاسلام و المسلمین کریمی که بهزودی توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر خواهد شد.
#معرفی_کتاب
#رهگذر_پر_آشوب
📚 رهگذر پر آشوب، تألیف سید محمدعلی دیباجی (دانشیار دانشگاه تهران)، عبدالرضا آتشین صدف (کارشناس ارشد فلسفه دین دانشگاه تهران) و قادر حافظ (دکترای عرفان دانشگاه ادیان) به نقد مبانی و رویکردهای فرقههای نوظهور از منظر فلسفه و حکمت میپردازد و عنوان کتاب از شعر حافظ عاریت گرفته شدهاست که گفت:
به چشم عقل در این رهگذار پرآشوب
جهان و کار جهان بی ثبات و بی محل است
در این کتاب بحث میشود که فرقههای نوظهور که به صورت التقاطی یا اختراعی به وجود آمدهاند، ناشی از جبران خلاء نظامهای متافیزیکی در غرب است. البته جبران صوری نه محتوایی. حضور اینها در کشورهای شرقی نیز به همین دلیل و نوعی غربزدگی است و در کشورهای اسلامی کاملاً صوری یا سیاسی است؛ و نتیجه عدم توجه و عدم بازخوانی میراث متافیزیک به عنوان دانش بنیادین در عقلانیت و تمدن اسلامی است.
📌 «رهگذر پر آشوب؛ بررسی فسلفی و حِکْمی جنبشهای نومتافیزیکی غرب»، با همکاری پژوهشکده باقر العلوم علیهالسلام، در 404 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 64900 تومان توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر شدهاست.