eitaa logo
نشر معارف
1.9هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
182 ویدیو
0 فایل
🍀 فراتر از خواندن 🍀 -وابسته به نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها- 🔅با بیش از ۴۰ فروشگاه پاتوق کتاب در سراسر کشور🔅 https://www.nashremaaref.ir/ ‌ ‌ ارتباط با مدیران: @nashremaaref_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🖇️عاشورا داستان همیشه‌ی انسان و هر انسان حامل یک کربلا.❤️ 📌همه باید به خود بگویند (در خودت هم ابن سعد و حرمله‌ای وجود دارد، مواظبشان باش و به آنها لعن کن و به حسین وجود و فطرتت سلام کن)‼️ 🚩کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا عموم زمانی و مکانی دارد. شهدا آن‌هایی بودند که وقتی لعن می‌کردند، نفس اماره‌ی خودشان را از قلم نمی‌انداختند و وقتی به حسین‌بن‌علی‌«علیه‌السلام» سلام می‌کردند ، عقل و نور خودشان را که از نور اهل‌بیت «علیهم‌السلام» بود، فراموش نمی‌کردند. آن‌ها نور عقل را جدی گرفتند و متابعتش کردند تا به مقام شهادت رسیدند. 🚫در طرف مقابل، اشقیایی که در جبهه‌ها مرتکب این شقاوت شدند به نورشان اهمیت ندادند و هواهای نفسانی خود را جدی گرفتند و شدند آنچه شدند. عاشورا قصه‌ی همیشه‌ی انسان در سراسر تاریخ است. داستان سعادت و شقاوت انسان و داستان بهشت آخرت و بهشت دنیا و جهنم آخرت و جهنم دنیاست. عاشورا انسان را به انسان معرفی کرد. 👈🏼آنچه در اشقیای کربلا بود ،در همه‌ی موجودات است. 👈🏼آنچه در شهدای کربلا بود نیز در همه‌ی موجود است. هر انسان حامل کربلاست؛ هروقت حق می‌گوید و برای حق کار می‌کند، امام حسین وجودش را به کرسی خلافت پذیرفته است و هر وقت غضب و شهوت و آز را ترجیح می‌دهد، یزید وجودش را بر کرسی نشانده است. وقتی انسان جناح‌گرایی می‌کند، به یزیدبن معاویه‌ی وجودش گفته است:( بفرما ،کرسی خلافت در انتظار توست) و وقتی پا روی تعصبات و گرایش جناحی خود می‌گذارد ،به حسین وجودش گفته (بفرمایید!) برشی از کتاب نوشته آیةالله 🥀 _🔹🔸_ ‏📱@Nashremaaref_official
🖇️راز بی‌وفایی کوفیان، دین‌داری بخاطر دنیا.🚫 📌هر کس منظورش دنیاست به وسیله‌ی دنیا نابود و نابینا می‌شود و هر کس دنیا برایش وسیله‌ی رسیدن به هدف و آیینه‌ی جمال محبوب است، همین دنیا مرکب خوبی برای رسیدن به مقصودش خواهد بود؛ از این جهت، در روایات هر جا از دنیا مذمت می‌شود، منظور وقتی است که دنیا هدف، محبوب و مقصد انسان باشد که با کلمات حب، هدف، مقصد و علاقه همراه است و یا از مضمون آن فهمیده می‌شود.(هسته‌ی مرکزی مذمت، رضایت و اطمینان به دنیاست) منظور از محبت به دنیا این است که انسان محبت بی‌واسطه به دنیا داشته باشد، و همین کشش است که انسان را از مقصد اصلی خود بازمی‌دارد.
 🔻انسان به هر چیزی بی‌واسطه بچسبد، از دین و ایمان که علاقه‌ی بی‌واسطه به خداست باز می‌ماند. ممکن است انسان باواسطه‌ی دنیا به دین علاقه‌مند شود؛ از این‌رو امام حسین «علیه‌السلام» می‌فرمایند: همانا مردم بندگان دنیا هستند، دین آویزه‌است بر زبانشان که تا زندگی و معاش آن‌ها روبه‌راه است، به دور زبان می‌گردانند و تا زمانی که دین دنیا زاست او را می‌خواهند، اما وقتی دین دنیا گذار شد و چون دوران آزمایش رسد، دین‌داران کمیاب می‌شود.‼️ برشی از کتاب نوشته آیةالله 🥀 _🔹🔸_ ‏📱@Nashremaaref_official
🖇️ریزش‌هایی که رویش می‌شوند.🌱 💠جاودانه‌ترین نمونه‌ی رویش و ریزش کربلاست. مردودشدگان در امتحان بعد از رحلت حضرت رسول «صلی‌الله علیه‌و‌آله»، پی‌در‌پی سقوط داشتند تا کارشان به جنایات هولناک کربلا کشیده شد. آن جنایات، از خسارت‌بارترین ریزش‌هاست، اما قبول‌شدگان در امتحان بعد از رحلت حضرت رسول، پی‌درپی رویش داشتند. 🔻اوج رویش آن‌ها هم در عاشورا بود. از بدنه‌ی جامعه‌ی بشری، عاشوراییان روییدند. چه رویش مبارکی! هنوز بر آن ریزشی‌ها نفرین و بر این رویشی‌ها سلام می‌دهیم. نفرین بر آن ریزشی‌ها ما را از عامل ریزش در خود فاصله می‌دهد و موجب می‌شود که طغیان را در خود سرکوب کنیم. و سلام بر آن رویش‌ها، خواستگاه رویش و تسلیم در مقابل حقیقت را در ما زنده می‌کند.✨ برشی از کتاب نوشته آیةالله 🥀 _🔹🔸_ ‏📱@Nashremaaref_official
💠بررسی دقیق و موشکافانه عصر معصومین «علیهم السلام» ✨ 📌یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه اسلامی و فعالین این حوزه، نحوه مواجه و برخورد با جریانات مختلف آن هم به سیره اهل بیت است. بسیاری از ما دوست داریم بدانیم در عصر معصومین چه گروه‌های فکری و چه جریاناتی وجود داشته و برخورد معصومین «علیهم السلام» با آنها چگونه بوده است؟ 📚کتاب جریان شناسی عصر معصومین«علیهم‌السلام» نوشته استاد نام آشنا عبدالحسین خسرو پناه دزفولی به بررسی دقیق، علمی و تاریخی در این زمینه پرداخته است. ✍🏼در اسلایدها بیشتر با این کتاب آشنا شوید. _🔸🔹_ 📤برای تهیه این کتاب به سایت نشر معارف مراجعه کنید. 🛜👇🏼 ‏ Nashremaaref.ir _🔸🔹_ ‏📱@Nashremaaref_official
🖇️سرمایه‌ای به نام اشک.🔻 💧گریه مثل باران است، به اذن الله می‌بارد و همان خواص باران را دارد. زمین مرده به وسیله‌ی باران زنده می‌شود. اشک هم همینطور عمل می‌کند. گریه بسیار سازنده است، دستگاه اشک برای تطهیر انسان ساخته شده است. خدا خالق اشک است و این فوق‌العادگی انسان است. این انسان است که اشک تابع نیتش است. وقتی که اشک برای استغفار است، مقام بلندی پیدا می‌کند و جز مطهرات می‌شود. اشک اگر از روی محبت باشد می‌شود سرمایه‌گذاری در محبت. اشک از محبت نشات می‌گیرد و دوباره به محبت می‌ریزد. ✨بهترین راه برای اینکه اشک جاری شود، یاد حسین‌بن‌علی «علیه‌السلام» است. اشک در عزای امام حسین «علیه‌السلام» برای ما سرمایه می‌شود. ✨ ▪️اشک‌های ما از بین نمی‌رود؛ آن‌ها را جمع می‌کنند برای شب اول قبر. اشک برای سید‌الشهدا پاک کننده است. هر وقت قلبتان برای اباعبدالله شکست این را علامت خیر قلبتان بدانید. و اشکتان جاری شد این را علامت خیر چشمتان بدانید. این چراغی است که امام حسین «علیه‌السلام» روشن کرده و خاموش نمی‌شود. برشی از کتاب نوشته آیةالله 🥀 _🔹🔸_ ‏📱@Nashremaaref_official
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠در کربلا وقتی قتل فرزند پیامبر و آل الله محقق شد، ناگهان آسمان متغیر گشت و دریاها به تلاطم درآمدند و زمین شروع به لرزیدن کرد. به محض بروز اولین علائم عذاب، سجاد«علیه‌السلام» مشت بر زمین کوفت و به عالم خطاب کرد: "آرام! من حجت خدام! زمین هنوز از حجت خالی نشده است. این منم! علی بن حسین بن علی. ولی و حجت خدا در زمین" و زمین آرام گرفت آسمان قرار یافت کوه‌ها و دریاها ساکن شدند. شهادت امام سجاد«علیه‌السلام» تسلیت باد🏴 _🔸🔹_ ‏📱@Nashremaaref_official
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴إنه لجهاد نصرٌ أو استشهاد🖤✊🏻 شهــادت در مسیر آرمان های قــدس افتخار ما است و در این راه، خون‌های ریخته شده سیل خواهد شد و ظالمان را در طول تاریخ غرق خواهد کرد. 📌بدین وسیله ترور ناجوانمردانه شهــید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حمـاس را در تهران محکوم و برای رزمندگان اسلام موفقیت و عزم راسخ را آرزومندیم. به امید آزادی قـدس و رهایی مستضعفین جهان از چنگال استبداد. _🔸🔹_ ‏📱@Nashremaaref_official
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت 🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! ✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. ✏️ شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. ✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶ _🔹🔸_ 📱@Nashremaaref_official
💠 اهالی تپه ندبه 📌 کتاب اهالی تپه ندبه به تاریخ شکل‌گیری کوفه، از نقطه‌ی شروع و مبدأ و پیدایش‌آن و نهضت ها و نظام های حاکم بر این شهر می‌پردازد کتاب اهالی تپه ندبه نمایی نزدیک از کوفه است؛ چه در نهضت فساد ستیزش علیه عثمان و چه استقرار حکومت عدل علی «علیه السلام»؛ آنچه برآنها گذشت برای ما عبرت ها دارد تا ملتی بهتر از کوفه‌ی امیرالمؤمنین برایمان تسهیل کند تا را رهبری امت اسلام در این مرحله تاریخ را بهتر انجام دهیم.🗯️ 📚این کتاب قصه‌ی عبرت آموزی است که بی طرفی بین حق و باطل را به چالش می‌کشد و آدمیان را در جای درستشان قرار می‌دهد. نوشته حجت الاسلام 📜 _🔸🔹_ ‏📱@Nashremaaref_official
💠نظام ها را آرمان ها می‌سازند.🗯️ 🔺قبل از به قدرت رسیدن حضرت علی «علیه السلام»، مسلمانان به دنبال فتوحات و افزایش قدرت نظامی بودند. اما دوره‌ی امیرالمؤمنین «علیه السلام» با آرمانی متفاوت آغاز می‌شود. ایشان آرمانی متفاوت داشت، سازماندهی را عوض کرد. 🔺آرمان علی «علیه السلام» گسترش فتوحات نبود. ایشان فتوحات را به شکل خلفای قبل قبول نداشت. روش ایشان روش پیامبرصلی «الله‌علیه‌وآله» بود. پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله ابتدا پیام حق را ابلاغ می‌کرد و سپس به آن احتجاج می‌نمود. اگر شاه ستمگر مانع بروز و حرکت فطرت مردم می‌شد، با او ستیز می‌کرد. آری اگر آرمان عدالت است، اگر آرمان مساوات است، باید سازمان ها به هم بریزند. 🔺حضرت امیرالمومنین «علیه السلام» چینش آن ها را به هم ریخت. بعضی از قبایل را با بعضی دیگر ترکیب کرد و جای برخی را تغییر داد تا نظمی متناسب با آرمانی که می‌خواست ایجاد کند: قاعده‌ی اول این است که نظام ها را آرمان‌ها می‌سازند. آرمان ها به مثابه‌ی روح، و نظام ها و نهاد ها پیکر هستند. امیرالمؤمنین «علیه السلام» سازمان ها را تغییر داد و چینش را عوض کرد. بعد از امیرالمؤمنین «علیه السلام» و امام حسن مجتبی «علیه السلام» اموی‌ها حاکم شدند. معاویه دوباره نظام و بافت قدرت را عوض کرد. 📌برای مثال، خیلی از افراد و سلحشوران قبایل شیعه را کشت و تعداد زیادی را مهاجرت داد تا بافت جمعیت و سازماندهی را به هم زند و بتواند آرمان خودش را محقق کند. ▪️برشی از کتاب نوشته حجت الاسلام _🔸🔹_ ‏📱@Nashremaaref_official
💠رفتار اعراب با عجمان مسلمان کوفه🗯️ 🔺در کوفه گروه های جدید مسلمان، بافت جمعیتی جدید را پدید آورده بودند یک گروه موالی بودند که با مسلمانان جنگ نکرده و اسیر نشده بودند، اینها از اقوام عجم بودند که تحت حمات یک قبیله قرار می‌گرفتند و بینشان (ولاء حلف) انشاء می‌شد. شیخ بزرگ قبیله این افراد را تحت حمایت خودش قرار می‌داد و به این گروه (موالی) می‌گفتند و مانند برده های آزاد شده با آن ها رفتار می‌شد. همه‌ی این افراد مسلمان بودند نماز می‌خوانند، روزه می‌گرفتند، جهاد می‌کردند، و باید از بیت المال سهمی می‌داشتند و اگر در سپاه بودند، باید از غنائم به دست آمده سپاه هم به آنها چیزی تعلق می‌گرفت، اما آنها سهم چندانی از بیت المال و غنائم نداشتند. 🔗 اموی ها شدیدا این افراد را تحقیر می‌کردند در جنگ ها به عنوان پیاده نظام از آنها استفاده می‌شد و سواره به حساب نمی‌آمدند تا نتوانند غنیمت سواره ها را بگیرند. سواره ها غنیمت بیشتری می‌گرفتند. حتی گاهی از دادن غنیمت پیاده نظام نیز به موالی خودداری می‌شد.در سالهای بعد از این افراد به بهانه‌ی اینکه چون بیت المال کم است جزیه می‌گرفتند. از آنها زن می‌گرفتند، اما نمی‌توانستند از خانواده های عرب زن بگیرند، چون اعراب خودشان را شریف‌تر می‌دانستند. حتی اگر موردی پیدا می‌شد که دو طرف خاطر خواه هم بودند و ازدواج می‌کردند، حاکم عرب به طلاق اجباری حکم می‌داد و آنها را جدا می‌کرد. عجم‌ها از ایران که سطح دانش در آن بالاتر بود به کوفه رفته بودند و از اعراب با سوادتر بودند. با این حال نمی توانستند صاحب منصبی شوند و بر کرسی قضاوت تکیه دهند. ▪️برشی از کتاب نوشته حجت الاسلام _🔸🔹_ ‏📱@Nashremaaref_official
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱آب شد دل ز انتظار و چهره ی مطلب ندید در دل آیینه ی ما حسرت تمثال ماند ...🌱 💗 نماهنگ | دعای امام زمان(عج) 🎥 قرائت دعای سلامتی امام زمان(عج) توسط حضرت آیت الله خامنه‌ای ✏️ رهبر انقلاب: وقتی «اَلّلهُمَّ کُن لِوَلِیّک» را میخوانید، در واقع دارید ارتباط میگیرید با امام زمانتان، که فرموده‌اند: ما را دعا کنید، ما هم شما را دعا میکنیم.📿 _🔸🔹_ ‏📱@Nashremaaref_official
💠چگونگی شکل گیری اصحاب قعود یا بی‌طرف❌ 🔎بعد از اینکه عثمان بین اموی‌ها و سایر قبیله‌های عرب تبعیض‌های فراوانی در مصرف بیت المال و تبارگزینی اموی داشت، مورد اعتراض شدید بزرگان قبایل عرب و دیگر مسلمانان قرار گرفت و کشته شد. بعد از اینکه نهضت کوفه شکل گرفت و مردم حضرت امیر «علیه‌السلام» را برگزیدند، نظام علوی وعده داده شد. ✅ ⬅️در این دوره حوادث مهمی اتفاق افتاد و بعضی از مشاهیر اسلام با خلیفه‌ی مشروعی که انتخاب کرده بودند، بیعت نکردند. یا اصل بیعت را انجام ندادند. یا اگر بیعت کردند، در جهاد با او همراهی نکردند. جهادهای حضرت علی «علیه‌السلام» به نوعی با مسلمانان اتفاق افتاد، یعنی همان جنگ جمل و صفین و نهروان. برخی از چهره‌های شاخص در این جهادها در بیعت با حضرت نبودند. ما از این افراد به (اصحاب قعود)یا (اصحاب بی‌طرف) تعبیر می‌کنیم. الهیات قعود در کوفه نظریه‌پردازی شد و کوفه مشخصا با این اندیشه شناخته شد. در نتیجه کوفه شهری بی‌طرف و درواقع به عنوان قطب سوم، در مقابل شام و مدینه مطرح شد و می‌توان گفت به گونه‌ای دولت ملی در آن شکل گرفت تا فقط مراقب خودش و قلمرو خودش یعنی عراق کنونی باشد. 🔺مبتکر اصلی این نظریه ابوموسی اشعری است.در ماجرای صفین تعداد جماعت اهل قعود به سی هزار نفر رسید. که نه با امیرالمومنین «علیه‌السلام» هستند و نه با معاویه، بلکه بی‌طرف اند. آنها گفتند ما وارد فتنه‌ی مسلمان‌کشی نمی‌شویم. باید توجه داشت که تعداد زیادی از افراد که در قلمرو امیرالمومنین «علیه‌السلام» بودند چنین اندیشه‌ای داشتند، درحالیکه شام متحد و یکپارچه با معاویه همراه بود. 📜کوفیان می‌خواستند علی «علیه‌السلام» و معاویه درگیر شوند، باهم بجنگند و یکدیگر را تضعیف کنند. اما خود قوی بمانند و قطب سوم را تشکیل دهند. ابوموسی‌اشعری نظریه پرداز قعود می‌خواست کوفه مرکز قلمرو جدیدی شود تا حوادث بعدی را رقم بزند. در این‌صورت دو مرکز مدینه و شام آشوب می‌شد و کوفه أمن می‌ماند ، او می‌توانست خود را خلیفه‌ی خودخوانده کند. ▪️برشی از کتاب نوشته حجت الاسلام _🔸🔹_ ‏📱@Nashremaaref_official
📌به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت در ایران. 📆حامد اشتری در کتاب با نگاهی داستانی، وقایع و رخدادهای دوران مشروطه را بررسی کرده است. در این داستان با جوانی عدالت‌خواه آشنا می‌شویم که با رویای عملی کردن آرمان‌هایش و به هدف برقرار کردن عدالت، به تهران می‌آید. جایی که مرکز تحولات آن روزگار است ولی او چیزی کاملاً متفاوت از آنچه که در روزنامه‌ها خوانده است، در تهران می‌بیند. 📨 این داستان همزمان در تهران و پاریس رخ می‌دهد. در بخشی از کتاب که در پاریس می‌گذرد، شاهد بازتابی از حضور روشنفکران و سیاسیون اواخر دوره قاجار در دولت‌های اروپایی هستیم. 📗 کتاب قربانی طهران را به دوستداران رمان‌های تاریخی و علاقمندان به تاریخ معاصر ایران یشنهاد می‌کنیم. 📝 _🔸🔹_ 📤برای تهیه این کتاب به سایت نشر معارف مراجعه کنید. 🛒👇🏼 ‏ Nashremaaref.ir _🔸🔹_ ‏📱@Nashremaaref_official