eitaa logo
نشر اسراء - ناشر اختصاصی مجموعه آثارحضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی
3.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
561 ویدیو
92 فایل
ناشر مجموعه آثارحضرت آیت الله جوادی آملی دفترفروش: قم-خیابان معلم-مجتمع ناشران-طبقه همکف-پلاک 38 و 39 02537765356-7 02537842460-1 🌐 Nashresra.ir 🔰instagram.com/nashresrair اینستاگرام 🔰 sapp.ir/nashresrair سروش
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️راز دار زندگی ⚫️«زن و شوهر حافظ یكدیگرند،حافظ آبروی یكدیگرند، اسرار یكدیگر را خودشان می ‌دانند. ⚫️ شوهر، اسرار همسر را برای خانواده خودش هم نقل نمی ‌كند؛ خانم او، اسرار شوهر را برای خانواده خودش هم نقل نمی ‌كند «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ» [۱]؛ ⚫️فرمود زن و شوهر، لباس یكدیگرند كه آبروی یكدیگر را حفظ می ‌كنند،یک؛ یكدیگر را در سردی و گرمی روزگار حفظ می ‌كنند،دو.» [۱]سوره بقره آیه ۱۸۷ ۹۲/١۰/١۵ ⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱ https://rubika.ir/nashresra 🌍  nashresra.ir 📱 @nashresrair Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️﴿رِجَالاً كَثِيراً﴾ درباره نساء ذكر نكرد. ⚫️چرا خدا فرمود: ﴿وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاءً﴾ ⚫️ نفرمود «وبثّ منهما رجالاً كثيراً ونساء كثيرا» ⚫️ فقط فرمود: ﴿رِجَالاً كَثِيراً﴾ درباره نساء ذكر نكرد. ⚫️آن‌گاه به فكر بيان نكته افتادند و آن اينكه, چون كثرت با شهرت, هماهنگ است و همسو و در مردها مشهور بودن و ظاهر بودن مطلوب است و در زنها استتار و خفا مطلوب است, از اين جهت درباره زنها كثرت را ذكر نفرمود, فقط درباره مردها كثرت را ذكر كرد,  اين نكته‌اي است كه ايشان گفتند. ⚫️🎧📖برگرفته از تفسیر گویا ⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱ https://rubika.ir/nashresra 🌍  nashresra.ir 📱 @nashresrair Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️﴿وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاءً﴾ ⚫️آنها كه جريان عالم ذر را پذيرفته‌اند, اين آيه را حمل بر حقيقت مي‌كنند ⚫️آنها كه جريان عالم ذر را نپذيرفتند اين آيه را حمل بر مجاز مي‌كنند. ⚫️چون ظاهر آيه اين است كه همه اين افراد كثير از رجال و نساء از آدم و حوّا هستند; ⚫️ آنها كه عالم ذر را قبول دارند چون همه ذرّات ريز از صُلب آدم(عليه السلام) بيرون آمد, صادق است كه بگوييم از او و همسرش رجال كثير و نساء كثير مبثوث و متفرّق شدند ⚫️ولي كساني كه جريان عالم ذر را نمي‌پذيرند, اين آيه را حمل بر مجاز مي‌كنند; مي‌گويند منظور از ﴿بَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاءً﴾ يعني «منهما و من اولادهما و من أعقابهما و من أحفادهما و من أسباطهما و من نجلهما و من ذريّتهما» مثلاً «رجالاً كثيرا» از آدم و وحوّا و فرزندان اينها و نوه‌هاي اينها و اسباط و نبيره‌‌هاي اينها, خدا رجال كثير و نساء كثير را مبثوث كرد وگرنه از خود آدم و حوّا,بيش از چند فرزند مبثوث نكرد 🎧📖برگرفته از تفسیر گویا ⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱ https://rubika.ir/nashresra 🌍  nashresra.ir 📱 @nashresrair Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️﴿وَاتَّقُوا اللّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ﴾; ⚫️از خدا بپرهيزيد و از ارحام هم بپرهيزيد. ⚫️ پرهيز از هر چيزي, مناسب با همان چيز يا همان شخص است. پرهيز از خدا، پرهيز از مخالفت با اوست. بعضيها كه خوفِ نفسي دارند, تقواي اينها تقواي متوسّط است كه از عذاب خدا مي‌ترسند. ⚫️ عذاب خدا در حقيقت, نتيجهٴ اعمال خود آدم است, لذا در سورهٴ مباركهٴ «زمر» فرمود: ﴿أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِداً وَقَائِماً يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ﴾  كه اميد را به رحمت حق اسناد داد و ترس را از عاقبت كار خود آدم, نه اينكه از خدا بترسيد او كه ارحم‌الراحمين است [او] ترسي ندارد. ⚫️نفرمود مردان الهي كساني‌اند كه از خدا مي‌ترسند و به رحمت خدا اميدوارند, فرمود از پايان كار مي‌ترسند و به رحمت او اميدوارند: ﴿يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ﴾. ⚫️ گرچه در آيات ديگر هست كه ﴿يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَطَمَعاً﴾  اما اين‌گونه از آيات مشروح است به آياتي كه روشن مي‌كند كه ترس مربوط به پايان اعمال خود آدم است. ⚫️ گروهي كه برتر از اينها مي‌انديشند, آنها داراي خوف عقلي‌اند; همان احراري‌اند كه «خوفاً من الهجران» خدا را عبادت مي‌كنند. اينها پرهيز از جهنم براي آنها مطرح نيست, بلكه پرهيز از هجران الهي براي آنها مطرح است كه «خوفاً من الهجران» 🎧📖برگرفته از تفسیر گویا ⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱ https://rubika.ir/nashresra 🌍  nashresra.ir 📱 @nashresrair Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️﴿لاَ يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم﴾ ⚫️چون نسل، نسل واحد است نه تنها حقّ تفاخر ندارند بلكه موظف‌اند با يكديگر متعاوناً زندگي كنند حالا اگر دليلي آمد كه گفت «يابن آدم» به همين ظهورش مأخوذ است ﴿لاَ يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم﴾ ⚫️ ظهورش مأخوذ است «كلّكم من آدم و آدم مِن تراب» ظهورش مأخوذ است ﴿أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لاَّ تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ﴾ ظهورش مأخوذ است. اين مسئله ﴿يَا بَنِي آدَمَ﴾ ⚫️ كه در قرآن كم نيست و «يا ابن آدم» كه در روايات فراوان است, نشان [از] وحدت نسل است يا ﴿إِنَّ مَثَلَ عِيسَي عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ﴾ آدم يعني يك واحد شخصي ديگر, يك اسم براي نوع كه نيست كه, آدم بود و حوّا، آدم كه مثل انسان نيست, آدم مثل بشر نيست كه آدم يعني انسانِ اوّلي، آدم يعني بشر اوّلي, اين‌‌چنين نيست. ⚫️ پس بنابراين ظواهر اين آيات, محفوظ است و خود اين آيات, بر ظواهرش حمل مي‌شوند, مگر برهان عقلي يا دليل معتبري بر خلافش اقامه بشود. 🎧📖برگرفته از تفسیر گویا ⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱ https://rubika.ir/nashresra 🌍 nashresra.ir 📱 @nashresrair Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️ ﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِن نَفْسٍ وَاحِدَةٍ﴾ ⚫️ بحث سورهٴ «نساء» دو مطلب را دارد: يكي وحدت نوع كه حقيقت همه انسانها يكي است ﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِن نَفْسٍ وَاحِدَةٍ﴾ يعني «من أصل واحدٍ», «من حقيقة واحدة» اين وحدت نوعي. ⚫️ ﴿وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاءً﴾ اين‌هم وحدت نسل يعني همه شما حقيقتهايتان يكي است همه‌تان انسان هستيد و پدر و مادر شما هم يكي است, همه برادريد, اين دو مطلب را اين سوره دارد. مسئله اُوليٰ اين است كه همه افراد يك حقيقت دارند اگر همه افراد يك حقيقت دارند, هيچ فخري بعضها بر بعض ندارند كه, اين براي عقد سلبي قضيه خوب است. 🎧📖برگرفته از تفسیر گویا ⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱ https://rubika.ir/nashresra 🌍  nashresra.ir 📱 @nashresrair Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️خاك به صورت انسان درآمد ⚫️آدم و حوّا(عليهما السلام) فرزند حيوان يا انساني نيستند از خاك خلق شدند آيا به نحو عادي, خاك به صورت انسان درآمد يعني تطوّراتي را گذراند همان طوري كه يك قطره آب در رَحِم زن با طيّ مراتب كمال به انسانيّت مي‌رسد, يك مقدار خاك در بيرونِ رَحِم با طيّ مدارج كمالي به انسانيّت رسيده است يا نه، طيّ مراتبي در كار نبود [بلكه] دفعتاً خداوند خاك را به صورت جسم انسان درآورد و به او روح دَميد. ⚫️اين دو نظر در مبحث سوم هست ممكن است آراي ديگري هم در مبحث سوم ارائه بشود و آن آراي ياد شده هم در مبحث اول و در مبحث دوم هست. هيچ‌كدام از اينها ضروريِ دين نيستند يعني به صورت روشن و قطعي, صاحب شريعت در اينجا بياني داشته باشد, همان طوري كه فرمود نماز واجب است، روزه واجب است، زكات واجب است، خمس واجب است، جهاد واجب است، حج واجب است، نماز صبح دو ركعت است، ظهر چهار ركعت است، مغرب سه ركعت است; به صورت روشن از صاحب شريعت چيزي رسيده است اينجا به صورت روشن چيزي نرسيده. ⚫️البته اگر مي‌گذاشتند كه كار به دست اهلش برسد يا شاگردان خوش‌استعدادي كه آنها داشتند, نظير اويسها و سلمانها و ابوذرها و مالكها و كميلها سؤال مي‌كردند يا خود معصومين(عليهم السلام) اين معارف را به آنها تعليم مي‌كردند, به هر حال خيلي از چيزهاست كه سؤال نشده. 🎧📖برگرفته از تفسیر گویا ⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱ https://rubika.ir/nashresra 🌍  nashresra.ir 📱 @nashresrair Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️يأس در مقابل اميد است؛ ⚫️ولي طمع و يأس يا اميد و يأس دو قسم است: يك وقتي اميد از بهره برداري است، يعني كسي به يك چيزي اميدوار است كه از او بهره ببرد که يأس در مقابل چنين اميدی به اين معناست که ديگر نا اميد شد و آيس شد كه از او بهره ببرد؛ ⚫️يك وقت هم اميدِ در نفوذ است، يعني قبلاً اميدوار بودند كه در اين امر نفوذ كنند و او را براندازند و الآن نااميد شدند كه در او نفوذ كنند، پس يأس در مقابل طمع و رجاست اولاً، رجا و طمع دو قسم است ثانياً، ⚫️در نتيجه يأس هم دو قسم است. 🎧📖برگرفته از تفسیر گویا ⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱ https://rubika.ir/nashresra 🌍  nashresra.ir 📱 @nashresrair Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️رجا ⚫️اينكه رجا گاهي به اين معنا است كه كسي اميدوار باشد از چيزي يا از شخصي طرفي ببندد، مشابه اين در سورهٴ مباركهٴ «هود» آمده؛ آيه 62  سورهٴ «هود» اين است كه قوم صالح به [حضرت] صالح مي‌گفتند: ⚫️ ﴿قالُوا يا صالِحُ قَدْ كُنْتَ فينا مَرْجُوًّا قَبْلَ هذا﴾؛ تو قبل از اينكه داعيه نبوت داشته باشي ما به تو اميد بسته بوديم، چون آثار نبوغ در تو بود و ما به تو اميد بسته بوديم كه براي جامعه ما يك عنصر سودمندي باشي؛ ⚫️ ولي بر خلاف اميد و انتظار ما آمدي به مكتب ما تاختي و اهانت كردي؛ اينجا رجا يعني اميدِ بهره برداري و در مقابل چنين رجائی يأسِ از بهره برداري است؛ ولي گاهي رجا و طمع در بهره برداري نيست؛ ⚫️بلکه در براندازي است، يعني بيگانه اوّل اميدوار بود و طمع داشت كه يك نظام را براندازد يا شخصي را از بين ببرد و الآن از براندازي يك چنين نظامي يا طرد چنين شخصي نااميد شد. 🎧📖برگرفته از تفسیر گویا ⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱ https://rubika.ir/nashresra 🌍  nashresra.ir 📱 @nashresrair Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️سوره نساء ⚫️در سورهٴ مباركهٴ «نساء» بسياري از قوانين مربوط به خانواده، رابطه اعضاي خانواده با هم اعمّ از زن و شوهر يا فرزند و پدر و مادر و مانند آن ياد مي‌كنند، مسائل اقتصادي و مالي را ياد مي‌كنند، مسائل رعايت حقوق ايتام را ياد مي‌كنند، مسائل ارث را ياد مي‌كنند و مانند آ‌ن. ⚫️ در جاهليت همه اين امور يادشده با معيارهاي باطل ارزيابي مي‌شد. قرآن كريم همه آنها را با بطلانش گوشزد مي‌كند و يك نظام نويي طرح مي‌كند و ارائه مي‌كند. ⚫️ يكي از آن مهم ترين مسائل، مسئله زن و مرد بود كه خطّ كلي را در آيهٴ اول بيان فرمود و ساير خطوط را در خلال آيات ديگر تبيين مي‌فرمايد. 🎧📖برگرفته از تفسیر گویا ⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱ https://rubika.ir/nashresra 🌍  nashresra.ir 📱 @nashresrair Admin:📬 @nashresrair_admin
💠 محدوده رسالت رسول اکرم 📒نام کتاب: «پیامبر رحمت» 📕مؤلف: «آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی)» 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin