eitaa logo
نسیم هدایت۱۸۵
175 دنبال‌کننده
45.3هزار عکس
23.8هزار ویدیو
1.8هزار فایل
┅✿💠❀🇮🇷❀💠✿┅ 🇮🇷 سیاسی،روشنگری و هدایت # ✍ به کانال #نسیم هدایت۱۸۵ بپیوندید:👇 @nasimhedayat185
مشاهده در ایتا
دانلود
‏فیلم از طرف MH.ansari
‏عکس از MH.ansari
📌متن شبهه👇 چرا اسلام اصل برده داري را ممنوع و حرام اعلام نکرد؟! 📌پاسخ به شبهه👇 برای پاسخ به این پرسش توجه به چند نکته ضروری است: 1) اصل اولیه در اسلام آزادی انسانهاست. از نظر اسلام اصل اولیه آزادی انسانها می باشد، مگر اینکه خودشان اقرار به بردگی خود کنند یا در جنگ علیه اسلام اسیر شوند. در مورد این افراد نیز اسلام برنامه دقيق و زمانبندى شده براى آزادى آنها دارد كه در نتیجه آن همه آنها تدريجا آزاد مى‏ شوند، بى ‏آنكه اين آزادى عكس العمل نامطلوبى در جامعه به وجود آورد.(1) اسلام در عصری ظهور کرد که بسیاری از انسانهای آزاد بدون دلیل به بردگی گرفته می شدند و تا زنده بودند این بردگی ادامه داشت و راهی برای آزادی نداشتند. اما با ظهور اسلام تمامی راه های بردگی مسدود شد و برای آزادی بردگان برنامه دقیقی ارائه شد. [بنابراین] از نظر اسلام همه انسانها آزاد هستند و جز افراد خونریزی که در کشاکش جنگ با مسلمانان اسیر می شوند کسی را نمی توان به بردگی گرفت.(2) در روایتی از امام صادق(علیه السلام) نیز نقل شده است که امام علی(علیه السلام) فرمود: «براستى كه انسانها همگى آزاد هستند جز آنكه خود به بندگى خويش اقرار نمايد در حالى كه بالغ و عاقل باشد...».(3) در هر عصری هم که کسی به عنوان فقهی برده نیست و آزاد است، همه انسانها مشمول حکم اولیه اسلام در حرمت برده گرفتن آزاد هستند؛ نیز در عصری که قراردادهای بین المللی روشن و مورد پذیرش اسلام و امکان زندانی کردن اسیر کافر و محارب وجود دارد از بردگی گرفتن آنها اجتناب می شود. آنچه در صدر اسلام بر «جواز» و نه «رجحان و مطلوبیت» آن حکم شده جواز به بردگی گرفتن «اسیر جنگی کافر» است که حکم جواز آن از وضعیت و امکانات آن عصر نشأت گرفته بود. 2) تفاوت برده داری مد نظر اسلام با آنچه امروزه از این لفظ برداشت می شود. اسلام با استثمار انسان مخالف است و تدوین احکام برده داری فقط برای خدمت به برده های آن زمان و فراهم شدن زمینه آزادی آنها بود. در اینکه برده داری در صدر اسلام مجاز بوده و احکام فراوانی نیز برای آن هم در آیات و هم در روایات بیان شده است شکی وجود ندارد، اما مسأله این است که مقصود از برده داری که در صدر اسلام و حتی قبل از آن مطرح بوده است و مورد تایید اسلام قرار گرفته با آنچه امروزه مطرح می باشد و امری مذموم و ناپسند است تفاوت فراوانی دارد. امروزه برداشت ما از برده یعنی استثمار انسانها و بکار گرفتن کسی که توانایی زندگی مستقل را دارد و از روی اجبار در منزل کسی برای نوکری و انجام کارهای ارباب خود زندگی کند. گرچه برده داری به این معنی نیز قبل از اسلام وجود داشته است اما این قسم از برده داری هرگز مورد تایید اسلام قرار نگرفت. در اسلام کنیز و غلام دقیقا مصداق همین شرکتهای خدماتی امروزی است که افرادی که توان اداره زندگی خود را ندارند، در قبال تامین مایحتاج زندگی خود برای ولی و ارباب خود خدماتی را انجام می دادند. حتی این قسم از برده داری نیز بصورت کلی مورد تایید اسلام نمی باشد، بلکه تمام احکا می که در اسلام در مورد کنیز و غلام بیان شده است در راستای خدمت به برده ها و عزت بخشیدن به آنها و در نهایت ریشه کن کردن برده داری و از بین بردن آن می باشد. 3) حكم قطعى و عمومى آزادى همه بردگان در صدر اسلام ممکن نبود و لازم بود برنامه دقيق و زمانبندى شده براى آزادى بردگان وضع شود هنگام ظهور اسلام، بردگى در سراسر جهان آن روز - حتى در مهد تمدن آن زمان یعنى یونان و روم - رواج داشت، و لغو چنین پدیده گسترده ‏اى به یکباره مقدور نبود. آنچه غالباً مورد توجه قرار نمى‏ گيرد اين است كه اگر نظام غلطى در بافت جامعه‏ اى وارد شود ريشه كن كردن آن احتياج به زمان دارد، و هر حركت حساب نشده نتيجه معكوسى خواهد داشت، درست همانند انسانى كه به يك بيمارى خطرناك مبتلا شده و بيماريش كاملا پيشرفت نموده است، و يا شخص معتادى كه ده ها سال به اعتياد زشت خود خو گرفته، در اينگونه موارد حتماً بايد از «برنامه ‏هاى زمانبندى شده» استفاده كرد(4)، خصوصا وقتی اعلام آزادی بردگان به یکباره به نفع بردگان نیز نبود؛ زيرا آنها از كشورهاى دور دست به عربستان آمده بودند و در آنجا كس و كارى نداشتند؛ علاوه براين، هيچ سرمايه و ثروتى هم نداشتند، حال تصوّر كنيد كه اگر يكباره تمام بردگان در جامعه اسلامى آزاد مى ‏شدند و در كوچه‏ ها و خيابان‏ها رها مى‏ شدند، چه فاجعه اى رخ مى داد! بدون شك اين كار به نفع آنها نبود و عّده اى از آنها از گرسنگى مى مردند یا مجبور می شدند به سمت مشرکین روی آورده و برای آنها کار کنند که خود این باعث تقویت جبهه مشرکین می شد و در عین حال سختی و فشار بیشتری هم متحمل بردگان می شد بی آنکه هیچ اقدامی برای آزادسازی آنها رخ داده باشد، به اين جهت تدريجاً آزاد مى شدند تا به راحتى جذب جامعه گردند.(5) اسلام در ضمن ارائه یک برنامه دقیق برای آزادسازی برده ها، سفارش فراو
ن نيست، چرا كه اگر دشمن رها شود باز ممكن است نيروى خود را تجديد سازمان دهد و حمله مجددى را آغاز نمايد. اما حكم اسير بعد از خاتمه جنگ يكى از سه چيز است: آزاد كردن بى قيد و شرط (که در مورد همه اسیران معقول و منطقی نیست)، آزاد كردن مشروط به پرداخت فديه (غرامت، که این نیز برای همه اسیران امکان پذیر نیست)، و یا طبق روایات برده ساختن او. البته انتخاب يكى از اين سه امر منوط به نظر امام و پيشواى مسلمين است و او هم با در نظر گرفتن شرائط اسيران و مصالح اسلام و مسلمين از نظر داخل و خارج آنچه را شايسته تر باشد برمى گزيند و دستور اجرا مى دهد. یقینا حکم برده ساختن آنها نیز از کشتن یا زندانی کردن آنها که در بسیاری از جنگها توسط غیر مسلمانان اتفاق می افتد هم منصفانه تر و هم معقول تر می باشد. ضمن اینکه در آن روز زندانهايى نبود كه بتوان اسيران جنگى را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت، و همه اسیران را نیز عقلائی و مصلحت نبود آزاد کنند؛ لذا راهى جز تقسيم كردن آنها در ميان خانواده ها و نگهدارى به صورت برده وجود نداشت.(18) پی نوشت: (1). يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، مکارم شیرازی، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1386 هـ ش، چاپ چهارم، ص 449. (2). من لا يحضره الفقيه، ابن بابويه، محمد بن على، ترجمه: غفاري، محمد جواد، دار الكتب الاسلامية، تهران، 1385 هـ ش، چاپ اول، ج 4، ص 146. (3). همان، ج 4، ص 183. (4). يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، همان. (5). مثالهاى زيباى قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات نسل جوان‏، قم، 1382 هـ ش، چاپ اول‏، ج ‏2، ص 179. (6). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، دار إحياء التراث العربي‏، بيروت، 1403 هـ ق، چاپ دوم، ج ‏71، ص 144؛ ر.ک: تفسير نمونه، مكارم شيرازى‏، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1374 هـ ش‏، چاپ سى و دوم، ج ‏21، ص 421. (7). «شَرُّ النَّاسِ مَنْ باعَ النَّاس‏»؛ (بدترين مردم كسانى هستند كه بردگان را خريد و فروش مى كنند). ر.ک: الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1407 هـ ق، چاپ چهارم‏، ج ‏5، ص 114. (8). بردگى در اسلام، ايرجى، محمد صادق (پايان نامه درجه ليسانس مولف از دانشگاه تهران)، کتابفروشی محمدی، تهران، 1339 هـ ش، چاپ اول، ص 73؛ سیره پیشوایان، پیشوایی، مهدی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1374هـ ش، چاپ دوم، ص 300. (9). ر.ک: تفسير نمونه، همان، ج ‏21، ص 418. (10). در زمينه مكاتبه و احكام جالب آن بحث مشروحى در تفسیر نمونه بیان شده است. ر.ک: تفسير نمونه، همان، ج 14، ص 459 و 467. (11). وسائل الشيعة، شيخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، مؤسسة آل البيت(عليهم السلام‏)، قم‏، 1409 هـ ق، چاپ اول‏، ج ‏23، ص 11، ابواب العتق، باب 1، حديث 6. (12). همان، ج ‏23، ص 53. (13). همان، ج‏ 23، ص 59: «مَنْ كَانَ مُؤْمِناً فَقَدْ عَتَقَ بَعْدَ سَبْعِ سِنِينَ أَعْتَقَهُ صَاحِبُهُ أَمْ لَمْ يُعْتِقْهُ وَ لَا يَحِلُّ خِدْمَةُ مَنْ كَانَ مُؤْمِناً بَعْدَ سَبْعِ سِنِينَ». (14). ر.ک: شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، محقق حلی، ابو القاسم نجم الدین جعفر بن حسن، انتشارات استقلال، تهران، 1409 هـ ق‏، چاپ اول، ج 3، ص 661، کتاب العتق. (15). ر.ک: يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، همان، ص 451 - 453. (16). مستند الامام المجتبى(عليه السلام)، عطاردی، عزیز الله، نشر عطارد، تهران، 1373 هـ ش، چاپ اول، ص 702. (17). ر.ک: مثالهاى زيباى قرآن، همان، ج ‏2، ص 178. (18). تفسير نمونه، همان، ج ‏21، ص 410 -411. پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی https://b2n.ir/425548 -------------------------- ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
انی نیز به مهربانی با آنها دارد. پیامبر اسلام به مسلمانان توصیه کرد که با بردگان (همچون عضوى از خانواده) رفتار انسانى داشته باشند و دستور داد صاحبان بردگان از غذاهایى که خود مى‏ خورند و از لباس هایى که خود مى‏ پوشند، به آنان بدهند. امام على(علیه السلام) به غلام خود «قنبر» مى فرمود: «من از خداى خود شرم دارم كه لباسى بهتر از تو بپوشم، زيرا رسول خدا(صلی الله علیه وآله) مى فرمود: از آنچه خودتان مى پوشيد بر آنها بپوشانيد و از آنچه خود مى خوريد به آنها غذا دهيد».(6) 4) برنامه های اسلام برای آزادسازی برده ها اسلام از راه هاى مختلفى زمینه لغو تدریجى برده داری را فراهم ساخت؛ بدین ترتیب که از یک طرف راه هاى برده ‏گیرى را تقلیل داده آن را محدود ساخت و خرید و فروش آن را محکوم کرد؛ چنانکه طبق روايتى از پیامبر(صلى الله عليه و آله) بدترين معاملات معامله انسان است.(7) از طرفی، آزاد سازى بردگان آنچنان داراى ارزش و ثواب و فضیلت می باشد که در روایات ما بسیارى از اعمال صالح، از نظر کثرت ثواب و فضیلت، به آزاد کردن بردگان تشبیه گشته و از این طریق مسلمانان به این کار تشویق شده اند.(8) از طرف سوم اسلام برنامه های مختلفی برای آزادسازی تدریجی برده ها قرار داده است. رئوس اين برنامه چنين است: الف_ يكى از مصارف هشتگانه زكات در اسلام خريدن بردگان و آزاد كردن آنها است (توبه- آيه 60) و به اين ترتيب يك بودجه دائمى و مستمر براى اين امر در بيت المال اسلامى در نظر گرفته شده كه تا آزادى كامل بردگان ادامه خواهد داشت.(9) ب_ براى تكميل اين منظور مقرراتى در اسلام وضع شده كه بردگان طبق قرار دادى كه با مالك خود مى ‏بندند بتوانند از دسترنج خود آزاد شوند (در فقه اسلامى فصلى در اين زمينه تحت عنوان «مكاتبه» آمده است).(10) ج_ آزاد كردن بردگان يكى از مهمترين عبادات و اعمال خير در اسلام است، و پيشوايان اسلام در اين مسأله پيشقدم بودند، تا آنچه كه در حالات على(عليه السلام) نوشته ‏اند: «هزار برده را از دسترنج خود آزاد كردند».(11) د_ پيشوايان اسلام بردگان را به كمترين بهانه ‏اى آزاد مى‏ كردند تا سرمشقى براى ديگران باشد، تا آنجا كه يكى از بردگان امام باقر(عليه السلام) كار نيكى انجام داد امام(عليه السلام) فرمود: «برو تو آزادى كه من خوش ندارم مردى از اهل بهشت را به خدمت خود درآورم».(12) ه_ در بعضى از روايات اسلامى آمده است: بردگان بعد از هفت سال خود به خود آزاد مى‏ شوند، چنانكه از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «كسى كه ايمان داشته باشد بعد از هفت سال آزاد مى شود صاحبش بخواهد يا نخواهد و به خدمت گرفتن كسى كه ايمان داشته بعد از هفت سال حلال نيست».(13) و_ كسى كه برده مشتركى را نسبت به سهم خود آزاد كند موظف است بقيه را نيز بخرد و آزاد كند و هرگاه بخشى از برده اى را كه مالك تمام آن است آزاد كند اين آزادى سرايت كرده و خود بخود همه آن آزاد خواهد شد.(14) ز_ هرگاه كسى پدر يا مادر و يا اجداد و يا فرزندان يا عمو يا عمه يا دائى يا خاله، يا برادر يا خواهر و يا برادر زاده و يا خواهرزاده خود را مالك شود فوراً آزاد مى شوند. ح_ هرگاه مالك از كنيز خود صاحب فرزندى شود فروختن آن كنيز جائز نيست و بايد بعداً از سهم ارث فرزندش آزاد شود. اين امر وسيله آزادى بسيارى از بردگان می شد، زيرا بسيارى از كنيزان به منزله همسر صاحب خود بودند و از آنها فرزند داشتند. ط_ كفاره بسيارى از تخلفات در اسلام آزاد كردن بردگان قرار داده شده (كفاره قتل خطا، كفاره ترك عمدى روزه، و كفاره قسم را به عنوان نمونه در اينجا مى توان نام برد). ى_ پاره‏ اى از مجازاتهاى سخت است كه اگر صاحب برده نسبت به برده‏ اش انجام دهد خود به خود آزاد مى شود.(15) نکته دیگر در این باره این است که بزرگان دين در عمل مشوّق مردم در آزادى بردگان بودند، امام حسن مجتبى(عليه السلام) حتی به بهانه شاخه گلى كه يكى از كنيزانش به او هديه مى كند، كنيز خود را آزاد مى كند.(16) مجموع اینها دیدگاه اسلام در مورد بردگى و تلاش آن برای ریشه کن شدن این مسأله را تا حدى روشن مى‏ سازد.(17) 5) حکم برده برای کافر محارب از کشتن و اسیر کردن او معقول تر بود. همانطور که اشاره شد اسلام راه هاى برده ‏گیرى را محدود ساخت و تنها در يك مورد اجازه برده گيرى داد و آن در مورد اسيران جنگى بود که آن نیز در دوران غیبت منتفی است و قبل از آن نيز جنبه الزامى نداشت. طبق آیه 4 سوره محمد، بعد از پيروزى بر دشمن بايد بجاى كشتن آنها اقدام به اسارت آنان كرد: (هنگامى كه با دشمن روبرو شديد ضربات سنگين خود را بر آنها وارد كنيد و هنگامى كه به قدر كافى نيروى آنها را درهم كوبيديد به گرفتن و بستن آنها به پردازيد)؛ «فَإِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّى إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ». به اين ترتيب بعد از غلبه بايد بجاى كشتن آنها را اسير كرد، كارى كه گريزى از آ
🔴 | اگر فرضاً ترامپ مُرد، تکلیف انتخابات چه خواهد شد؟ 🔻 ترامپ دیروز با هلیکوپتر مخصوص به بیمارستان رفت تا دوران نقاهت را طی کند ؛ برای بسیاری این سوال پیش آمده که اگر کاندیدای ریاست جمهوری در آمریکا فوت کند انتخابات آمریکا چگونه برگزار خواهد شد؟ 🔹در دوران دویست و اندی ساله دموکراسی آمریکایی تاکنون هیچ موردی یافت نشده که رئیس جمهور مستقر هنگام کارزار انتخاباتی فوت کند؛ لکن مواردی از عزل یا کشته شدن رئیس جمهور هنگام مسئولیت وجود داشته است... 🔹 برای مثال پس از کشته شدن جان اف کندی معاون او لیندون جانسون به ریاست جمهوری رسید یا با وقوع رسوایی واترگیت و عزل نیکسون جرالد فورد معاونش عهده دار سمت ریاست دولت شد... 🔹 حال با توجه به بدیع بودن پیشامد ابتلای ترامپ به کرونا، برخی حقوقدانان معتقدند که باتوجه به اعلام رسمی کاندیداتوری وی از طرف حزب جمهوری خواه ، دیگر امکان جایگزینی معاون اول به جای کاندیدا وجود ندارد و حتی اگر او فوت کند باید مردم به او رای دهند... 🔹 اگر شکست خورد که هیچ، اما اگر پیروز شد مجمع حزب جمهوری خواه باید برای جایگزینی وی تصمیم بگیرد.... 🔹 نظریه فوق قطعی نیست و با توجه به بی سابقه بودن این اتفاق در دوران حیات سیاسی ایالات متحده، باید دید در حالت فوت ترامپ بزرگان این کشور چه تصمیمی خواهند گرفت... 🔹 در اینجا لازم است این نکته راهم ذکر کنم که انتخابات آمریکا با ۲ کاندیدا برگزار نمی شود و کاندیداهای دیگری هم در عرصه حضور دارند، ولی با توجه به عدم پشتیبانی رسانه ها ، سرمایه داران و ۲ حزب اصلی ایالات متحده ، کسی آنها را جدی نمی گیرد.... 🔹 تنها در یک مورد راس پرو میلیاردر آمریکایی در سال ۱۹۹۲ ( که رقابت اصلی بین جرج بوش پدر و بیل کلینتون بود )، به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرد و توانست حائز ۱۹ درصد آرا شود که در تاریخ انتخابات آمریکا برای کاندیدایی مستقل بی سابقه بود.... 🔻 در نهایت باید گفت به احتمال بسیار زیاد رئیس جمهور آمریکا از این بیماری جان سالم به در خواهد برد اما از اکنون محاجه حقوقی برای دانستن سرنوشت کاندیدای حزب جمهوری خواه در صورت فوت ترامپ آغاز شده است... 🖌
🏴 ۴ روز تا اربعین حسینی.... نامه‌ای به امام هادی(عليه‌السلام) نوشت و از دوری‌راه برای عرض حاجت و پرسش از ايشان گلايه كرد. امام مرقوم فرمودند: هرگاه... درخواست و كاری داشتی، كافی است آن را بر لب آوری! به تو پاسخ خواهيم داد. 📚 كَشفُ المُحجّة، صفحه۲۱۱ 😭😭😭 یا حضرت ارباب با نفسی که از دلی بیرون میآید که از عشقت دیوانه شده است، میگویم... لبیک یا حسین.... ▪️هرسال در این ایام با کوله باری بسته به پیشواز اربعین رفته و قدم هایمان را بر سینه ی جاده حک می کردیم و به سوی کوی عشق پَر ‌می زدیم. اما ارباب عالم، امسال تقدیر دیگری برای ما رقم زده است... ▪️گاهی به بنده، "من حیث لا یحتسب" نعمتی و رزقی عطا میشود، که از محاسبه و فهم او خارج است... تقدیرات الهی فوق تدبیر و محاسبات عباد است، "العبد یدبّر، و الربّ یقدّر" خیلی اوقات، درب های رحمت پروردگار بر ما گشوده است، اما چشمانمان قادر به درک درست آن نیست. هر گاه آفریدگار دری را از روی حکمت والای خود بر ما ببندد بدون شک سرنوشت ما را صورتي دیگر رقم زده است و قطعا دری دیگر از روی رحمت بی نهایت خود می گشاید. "خدا گر ز حکمت ببندد دَری ز رَحمَت گُشاید درِ دیگری" ▪️امسال، مومنین مبتلا به بلایی شده اند، بلای فراق... 📜اما این اعتقاد ما است، که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام میفرمایند: "ما من بَلية الّا و لله فيها نعمةً تحيط بها ؛ هيچ گرفتاري و بلايي نيست مگر آنکه نعمتي از خداوند آن را احاطه کرده است" ❕اما آن نعمت مستتر در این بلا چه بود؟ آن نعمت، عمق معرفتی بود که امسال در عزاداری ها و در روضه های خانگی دیدیم، سوز و گداز مخلصانه و ندبه های عاشقانه ای بود که در خلوت دلها، قلب ها را آتش میزد و جان ها را میسوزاند و نفس ها را مهموم میساخت.... که " نَفَس المهموم لظلمنا تسبیح و همّه لنا عباده" ▪️نعمت اربعین امسال ما، وسعتی است که ندای لبیک یا حسین، در جهان پیدا خواهد کرد، ندایی که در هر دم و باز دم، از سینه های داغدار بر میخیزد، و بوی اربعین را در تمام عالم منتشر خواهد کرد ... اراده سالار عشّاق امروز بر این مقدر شده است که خریدن قلب های بی قرار را محدود به زمان و مکان نکند، هر دلی در هر جایی او را خواند و هر دیده ای که پنهانی اشك ریخت و هر نفسی که مهموم شد، همه به ملاقات رب می رسند ✨و این است آن حکمتی که فراق مشایه ی اربعین امسال را برایمان تبديل به رحمتِ حسينيه شدن قلوبمان كرده، ✨و عجب احلي من العسل است كه همه خلق هم نَفَس ، دعوت تو را لبيك مي گويند....
✅از سوالات مطرح شده در کانال های ثامن: ❌ سوال اول: نقش رهبری در مواجهه با مشکلات اقتصادی جامعه چیست؟ چرا رهبری ورود نمی کنند؟ چرا روحانی را عزل نمی کنند یا با استیضاح و برکناری وی موافقت نمی کند؟ 👈 پاسخ 🔹 ۱) این درست است که مشروعیت تمام اجزای حکومت به تایید ولی فقیه است، اما جمهوری اسلامی ایران کاملاً به مردم سالاری دینی معتقد و ملتزم است، به این معنا که این مردم هستند که مسئولان اجرایی و قانونگذار خود را انتخاب می‌کنند، لذا بر اساس تقسیم کاری که صورت گرفته مباحث اجرایی به عهده دولتی است که با رای مستقیم مردم روی کار آمده و تعیین مسیر آن و نظارت بر عملکرد آن به عهده مجلسی است که نمایندگان آن با رای مردم بر کرسی مجلس تکیه می‌زنند. اگر رهبری مدام در هر امری که وظیفه این قوا است ورود کنند، فلسفه وجودی این قوا زیر سوال می رود، ضمن آنکه روش امام راحل و رهبر معظم انقلاب مدیریت سیستمی بوده و هست، چرا که نمی خواستند و نمی خواهند نظام قائم به فرد بشود، کما اینکه با رحلت امام خمینی جامعه و نظام بدون هیچ چالشی پذیرای رهبر جدید شدند. به زبان دیگر در مدیریت الهی و ولایی همه مسئولان و آحاد جامعه باید رشد و تعالی یابند و این با دخالت رهبری در تمام امور جامعه منافات دارد. البته رهبری روشنگری و هشدارها را همواره ارائه می کنند. 🔸 ۲) اینکه گفته می‌شود رهبری کاری برای حل این مشکلات انجام نمی‌دهند اشتباه است، چرا که رهبری به چند صورت برای کاهش مشکلات مردم ورود می کنند. یکی با هشدارهای علنی و دوم دستورات و هشدارهای غیر علنی در جلسات، ایشان خود به این اشاره کردند که هر دستور یا نهیبی به یک مسئول دولتی نباید علنی شود. همچنین اجازه به دولت برای فعالیت‌های فراقانونی مثل برداشت از صندوق توسعه ارزی برای حل مشکلات و ... رهبری زمانی وارد عزل و نصب مسولان می شوند که انحراف اساسی در مسیر انقلاب رخ دهد. در سال آخر ریاست جمهوری استیضاح یا برکناری و حتی استعفای دولت هیچ مشکلی را از جامعه برطرف نمی‌کند، بلکه بر مشکلات موجود می افزاید. 🔹 ۳) این دولت وعده داده که با مذاکره با کدخدا مشکلات را حل می کند. همه باید اشتباه بودن این راهبرد بدانند، امروز دولت در سال آخر خود باید پاسخگوی وعده های داده شده و مسئولیتهای خویش باشد نه آنکه با کنار رفتن آن، بخش های تبلیغاتی همسو با دولت با اغواگری از آن دولتی مظلوم بسازند که مثلاً "نگذاشتند کار کند". باید سطح آگاهی های عمومی چنان افزایش پیدا کند که بدون ورود مصداقی، انتخاب قاطبه مردم بر اساس مصالح ملت و کشور ایران باشد تا مشکلات موجود نیز حل شود. بصیرتی کمالی @nmotahari7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ کلیپ جذاب/ ❌موضوع: مقایسه رفتار منافقین و یهودیان در زمان پیامبر اکرم و حال حاضر از نگاه مقام معظم رهبری‌ #نشستهای بصیرتی #شهید کمالی #ثامن @nmotahari7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نصرالله: هدف ترور سردار سلیمانی احیای داعش بود دبیرکل حزب الله لبنان: 🔹هدف تروریست‌های آمریکایی از به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی، آغاز روند احیای داعش بود. 🔹می‌خواهند داعش را احیا کنند تا آن را بهانه کنند برای ماندن در عراق و منطقه. @nmotahari7
26.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویدئو// منبر مجازی (جلسه دوم - بخش اول) 🔹 موضوع: عاشورا، تجلی سازش ناپذیری، ظلم ستیزی و عدالت طلبی جبهه حق در مقابل جبهه باطل 🔹 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین رضایی #منبر_مجازی #کلام_بزرگان @nmotahari7
حجت الاسلام رضایی جلسه2 بخش1.mp3
4.17M
صوت// منبر مجازی (جلسه دوم - بخش اول) 🔹 موضوع: عاشورا، تجلی سازش ناپذیری، ظلم ستیزی و عدالت طلبی جبهه حق در مقابل جبهه باطل 🔹 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین رضایی #منبر_مجازی #کلام_بزرگان @nmotahari7
✅یادداشت/ پاسخ به اعتماد 🔻بعد از فرازونشیب‌های زیاد و یک وقفه طولانی پنج ماهه که وزارتخانه مهم صنعت، معدن و تجارت که در خط مقدم جنگ اقتصادی است با سرپرست اداره می‌شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۷۵ رأی موافق، ۸۰ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع به «علیرضا رزم‌حسینی» گزینه پیشنهادی این وزارتخانه رأی اعتماد دادند. 🔹نکات تحلیلی: 1ـ وزارت صمت که سه حوزه مهم اقتصادی صنعت، معدن و تجارت ایران را شامل می‌شود به نوعی بیشترین سهم اقتصادی کشور را داراست. این وزارتخانه تعامل گسترده‌ای با سایر بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه ایران دارد و می‌تواند یکی از مؤثرترین پیشران‌های اقتصادی کشور باشد. 2ـ برنامه‌ها و سیاست‌های درست وزارت صمت می‌تواند علاوه بر رضایتمندی مردم، ساماندهی معیشت جامعه، تصویر روشنی از وضعیت و توان آینده اقتصادی ایران به نمایش بگذارد و فراتر از آن می‌تواند اقتدار و کارآمدی کشور را برای دستیابی به امنیت، عدالت، رفاه، آزادی، استقلال و عزت ملی تقویت کند. 3ـ ارتباط گسترده این وزارتخانه با بخش‌های مختلف مانند حوزه پولی و بانکی، بورس، تولید، توزیع، اشتغال، واردات، صادرات، ارتباط بین مصرف‌کننده و تولیدکننده میزان اثرگذاری و اثرپذیری از این بخش‌ها نشانگر اهمیت بالای وزارت صمت است. 🔺نکات راهبردی: از آنجا که وزیر محترم فردی با تجربه و توانمند است، در ابتدا باید وضعیت آشفته بازار را کنترل کند. پس از مهار آشفتگی بازار، سامانه‌های نظارت بر کالا را فعال کند تا ضمن شکستن انحصار در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت، عدالت در توزیع کالاهای اساسی را سرلوحه اقدامات فوری قرار دهد. از سویی دیگر چند اقدام اساسی همچون حل مشکلات واحدهای بحران زده، احیا و فعال‌سازی معادن کوچک، تنظیم بازار فولاد، فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و تجاری در سفارت‌خانه‌های خارج از کشور، توسعه صادرات و مبادلات مرزی، زنجیره تأمین کالا، نظارت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، جلوگیری از فساد اداری و توجه ویژه به صنعت خودرو می‌بایست در دستور کار وزیر جدید باشد. مضاف بر اینها استفاده از نیروهای جوان، انقلابی، متخصص و وفادار به نظام و انقلاب که دارای روحیه جهادی باشند، اگر در صدر برنامه‌های وزیر جدید باشد، موفقیت او دوچندان خواهد شد. 🔴(نویسنده: علی قاسمی) بصیرتی کمالی @nmotahari7
💫 مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت ( رحمه الله علیه) 🍃 گریه بر سیدالشهداء علیه السلام از نماز شب بالاتر است. 🍃🌸 یا سیدالشهداء 🌸🍃 #آموزه_های_اخلاقی @nmotahari7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم 🔻 گزیده ای از بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با شرکت‌کنندگان در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس @nmotahari7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️سخنرانی در خصوص امام زمان(عج) ✍استاد پناهیان #اللهم_عجل_لولیک_الفرج #جمعه_موعود @nmotahari7
✅چرا جنگ قره‌باغ پایانی ندارد؟ 🔻قره‌باغ همچنان یکی از کانون‌های مهم بحران در منطقه قفقاز است. درگیری‌های روزهای اخیر در قره‌باغ سومین درگیری مهم از زمان توافق‌نامه آتش‌بس بیشکک در سال ۱۳۷۳ تاکنون است. درگیری‌های فروردین ۱۳۹۵ و تیر ۱۳۹۹ دو درگیری شدید دیگر در این زمینه است. 🔸یکی از علل مهمی که در کنار سایر علل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی باعث می‌شود هر از چند گاهی شاهد تبادل آتش در این منطقه باشیم دقیقاً در توافق‌نامه آتش‌بس بیشکک نهفته است. همچنان که از نامش پیداست چیزی که به جنگ چند ساله ارمنستان و آذربایجان از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۳ پایان داد نه پیمان صلح بلکه توافق آتش‌بس بوده است که بیش از ۲۶ سال قره‌باغ را در حالت نه صلح و نه جنگ نگه داشته است. 🔺در روابط بین‌الملل شرایطی که بر قره‌باغ حاکم است را نبرد منجمد می‌نامند، به این معنا که یک درگیری مسلحانه فعال به پایان رسیده اما هیچ چهارچوب سیاسی یا حقوقی و یا قراردادی که دارای ضمانت اجرایی قوی باشد، درگیری و جنگ و اشغالگری را برطرف نکرده است. تجربه تاریخ روابط بین‌الملل چند قرن اخیر نشان داده است مناطق و موضوعاتی هم که وضعیت نبرد منجمد بر آن‌ها حاکم باشد، همواره از استعداد بالایی برای شعله‌ور شدن زبانه‌های جنگ و خشونت برخوردار بوده است. بصیرتی کمالی @nmotahari7
🌷 این انقلاب متصل می شود به ظهور امام زمان 📚 حاجتی نویسنده کتاب عصر خمینی: اوایل انقلاب علامه طباطبایی (ره) در حال رفتن به خانه امام بودند. خودم را به ایشان رساندم، سئوال کردم آینده این انقلاب را چطور می بینید؟ ایشان یک لحظه تاملی کردند و فرمودند: 💫 این انقلاب متصل می شود به ظهور آقا امام زمان! 🌸🍃 #آموزه_های_اخلاقی @nmotahari7
♦️سه خواسته امام سجاد(ع) ♦️وعده‌ای یزید به حضرت (ع) داد تا سه خواسته را برآورده سازد، امام (ع) خواست تا ۱.سر امام (ع) را بازگرداند۲. آن چه را که از اهل بیت (ع) گرفته است به آنان باز گرداند و ۳. این که اگر آهنگ کشتن حضرت (ع) را دارد کسی را با زنان همراه کند تا آن‌ها را به حرم جدشان باز گرداند. یزید به امام (ع) گفت: «چهره پدرت را نخواهی دید و از کشتن تو چشم پوشیدم و زنان را تو به مدینه برمی‌گردانی و اموالی که از گرفته شده را من چندین برابر قیمت به شما می‌پردازم» امام (ع) فرمود: «ما را به مال تو نیازی نیست. درخواست آن است كه آنچه از ما به غارت برده شدبازگردانند. يزيد دستور داد اموال غارت شده را برگردانند و دويست دينار بر آن افزود.امام سجاد (ع) آن را گرفت و ميان فقرا تقسيم كرد. 📚منابع - ابن طاوس، علی بن موسی، اللهوف، - حلی، مثیر الاحزان - بحرانی، العوالم الامام الحسین (ع)، - کتاب عاشورا ريشه ‏ها، انگيزه‏ ها، سعید داودی ورستم نژاد،زیر نظر آيت الله مكارم شيرازى، امام على ع، قم‏1388 #روز_سی_و_چهارم #الحسین_یجمعنا #ما_ملت_امام_حسینیم @nmotahari7
✅ سوال های وارده در کانال های ثامن 👌 سوال سوم: ❌ اهداف جریان تحریف چیست؟ راهکار های عملی برای مقابله با این جریان کدام است؟ آیا توجه دارید گرانی، بیکاری و رکود اقتصادی زمینه پذیرش تبلیغات جریان تحریف را افزایش داده است؟ 👈 پاسخ 🔻جریان تحریف واقعیات تلخ جامعه را ضریب می دهد و آنها را بزرگنمایی می کند. بیکاری، گرانی، ضعف تدبیر و مشکلات موجود واقعیت‌های غیرقابل انکاری هستند. اما جریان تحریف در سه حوزه مشخص تمرکز می کند: 🔸 الف) ریشه مشکلات موجود؛ جریان تحریف چنین القا می کند که اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی مانند استقلال و حاکمیت دین در جامعه، ریشه اصلی مشکلات فعلی است، چرا که این آرمانها در عرصه بین‌الملل برای ایران دشمن تراشی کرده است. در حوزه مدیریت نیز تلاش زیادی دارند که سیستم نظام اسلامی را فاسد جلوه دهد که باعث مشکلات فعلی شده است. در حوزه‌های مصداقی سیاست‌های منطقه‌ای ایران را عامل مشکلات معرفی میکنند، مانند حضور ایران در سوریه یا کمک به عراق برای مبارزه با داعش و کمک به لبنان و فلسطین در مبارزه با اسرائیل 🔹 ب) روش حل مشکلات؛ متناسب با القائات پیش گفته، جریان تحریف برای راه حل مشکلات موجود آدرس های غلط ارائه می‌کند. این جریان در یک بیان کلی، مذاکره و سازش یا بهتر بگوییم کرنش مقابل آمریکا را راه حل برون رفت از مشکلات فعلی القا می‌کند، در حالی که کشورهای زیادی در این مسیر قرار گرفتند، اما با مشکلاتی به مراتب بدتر مواجه شدند، مصر و لیبی دو نمونه روشن از کرنش مقابل آمریکا هستند؛ اولی در اوج مشکلات اقتصادی به ورطه فلاکت افتاده و دومی گرفتار جنگ های داخلی و خطر تجزیه می باشد. بی تردید اگر ملت ایران مسیر سازش و تسلیم مقابل آمریکا را در پیش بگیرد، سرنوشتی به مراتب بدتر از لیبی در انتظار آن خواهد بود. 🔸ج) توانمندی و قدرت نظام اسلامی؛ سومین حوزه ای که جریان تحریف بر آن می دمد توان و قدرت جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با مشکلات و دشمنانش است. در حوزه قدرت دفاعی تا چندی پیش ایران را مقابل دشمنانش ضعیف جلوه می‌دادند، اما اکنون با نمایش قدرت و اقتدار ایران به تناقض‌گویی افتادند و قدرت موشکی و نظامی ایران را تهدیدی علیه امنیت جهانی ! تبلیغ می‌کنند. 🔺 البته بیشترین تمرکز را در ضعف مدیریت حل مشکلات اقتصادی دارند که زمینه این امر را ضعف تدبیر دولت ایجاد کرده است. در نهایت باید گفت ایستادگی مقابل تبلیغات جریان تحریف و صبر فعال مقابل مشکلات ( یعنی روشنگری برای عامه و مطالبه گری از مسئولان) و افزایش سطح آگاهی های مردم برای انتخاب درست مجریان و قانونگذاران، ملت ایران را از این برهه حساس نیز با سرافرازی عبور خواهد داد. نظام اسلامی توان پالایش مدیران کم توان و ناسالم را دارد، اما این امر را با اراده جمعی ملت انجام میدهد که لازمه آن انتخاب های صحیح مردم است. ان شاء الله @habib49 بصیرتی کمالی @nmotahari7
🔴 کرونای ترامپ و انتخابات آمریکا‼️ 🔻 ترامپ کرونا گرفت؛‌ حالا تکلیف آمریکا و انتخابات چه خواهد شد: 1️⃣ در قانون اساسی آمریکا وقتی یک رییس جمهور از انجام وظائف خود ناتوان شود و قدرت تصمیم گیری و اداره کشور نداشته باشد ، معاون اول او کفیل ریاست جمهوری خواهد شد و این امر در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است. برای مثال در دوره ریگان ، زمانی که وی عمل جراحی کرد معاونش جرج بوش پدر کفیل شد، یا در دوره بوش پسر ۲ بار دیک چنی وظایف رییس جمهور را برعهده گرفت. 2️⃣ انتخابات آمریکا پابرجاخواهد بود چرا که یک دولت حتی یک روز بیش از موعد مقرر نمی تواند بر مسند قدرت باقی بماند و اگر رییس جمهور فوت کند یا اتفاقی برایش رخ دهد معاون او تا پایان دوره، مسئولیت های وی را عهده دار خواهد بود. 3️⃣ حداقل ترامپ ۲ هفته در قرنطینه باقی می ماند و برنامه انتخاباتی او تحت الشعاع قرار خواهد گرفت و سفرهای انتخاباتی اش تعطیل می شوند و مناظره ۱۵ اکتبر با جو بایدن نیز به احتمال زیاد لغو می شود‌. 4️⃣ ناتوانی در کنترل ویروس کرونا توسط دولت که حتی به رئیس جمهور هم سرایت کرده ، اتفاق خوبی برای جمهوری خواهان نخواهد بود زیرا ترامپ و حامیانش به کرات اصول بهداشتی را رعایت نکرده و معمولا ماسک به همراه نداشتند. 5️⃣ در مورد تاثیر ابتلای رییس جمهور به کووید ۱۹ و نتایج انتخابات نمی توان زود قضاوت کرد چرا که ممکن است سوپرایز اکتبر ترامپ واکسن کرونا باشد و او خود برای سوپرمن بازی هایش از این واکسن استفاده کند تا از آن بهره تبلیغاتی ببرد. البته ممکن است عکس این قضیه هم صادق باشد‌. 🖌
✅ یادداشت/ 🔷مخاطرات مناقشه قره‌باغ 🔻با توجه به اوج‌گیری درگیری‌های نظامی میان آذربایجان و ارمنستان، توجه به نکات زیر اهمیت و ضرورت دارد: ☑️1ـ مناقشه بر سر قره‌باغ بیش از 29سال است که میان دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان در جریان است و از سال 1994 که میان این دو کشور آتش‌بس برقرار شد، در تمام این مدت سیاست مبنایی جمهوری اسلامی ایران حمایت از مذاکرات مستقیم جمهوری آذربایجان و ارمنستان و اعلام آمادگی برای میانجی‌گری بوده است. در رویدادهای اخیر نیز مسیر دیپلماسی ایران بر همین اساس فعالیت کرده است. به دلایل مشخص ایران به معنای واقعی کلمه از حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ و رعایت تمامیت ارضی کشورها در منطقه نفع می‌برد، از این‌رو بر خلاف بسیاری از بازیگران داخلی و فرامنطقه‌ای، در پی آن است تا مناقشه در فرآیند مذاکره و حل و فصل قرار گیرد؛ چرا که وجود یک کانون ناامنی در نزدیکی مرزهای شمالی ایران، شرایط مساعدی را برای دخالت‌های رقبا و دشمنان ایران اسلامی فراهم می‌کند. ☑️ 2ـ گروه مینسک (آمریکا، روسیه، فرانسه) سه دهه است که نتوانسته‌اند یا نخواسته‌اند این مشکل را حل کنند و ناکارآمدی خود را نشان داده‌اند و ضرورتی بر تداوم محوریت این گروه در مدیریت بحران نیست. برخلاف برخی کشورها از جمله سران گروه مینسک که از مناقشه قره‌باغ استفاده ابزاری می‌کنند، سیاست اصولی ایران حل این مناقشه بر اساس قواعد حقوق بین‌الملل و احترام به تمامیت ارضی کشورهاست؛ جمهوری اسلامی برخلاف دیگر بازیگران، به دنبال اداره ابزاری و مدیریت بحران قره‌باغ نیست. ☑️ 3ـ رژیم صهیونیستی با ایجاد یک رقابت کاذب و هدفمند میان آذربایجان و ارمنستان برای افزایش نفوذ در هر دو طرف منازعه برای این رژیم جعلی و فروش تسلیحات، بالاترین نقش را در ایجاد درگیری و دامن زدن به آن با هدف بی‌ثبات‌سازی در مرزهای ایران دارد. ☑️ 4ـ طی روزهای گذشته برخی گروه‌های قوم‌گرا، اخبار جعلی و هدفمند که گفته می‌شود ترانزیت کامیون‌های حامل تسلیحات نظامی روسیه از مسیر ایران به ارمنستان است، به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر کرده‌اند که هدف آن القای حمایت ایران از ارمنستان با هدف تحریک هموطنان آذری زبان است که چنین خبرهای جعلی کاملاً کذب و بی‌اساس است. 🔺نکته راهبردی: هیچ راه‌حلی غیر از مذاکره و توافق میان آذربایجان و ارمنستان برای خاتمه دادن به این بحران 29 ساله وجود ندارد و به طور قطع تداوم جنگ نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه به وخامت وضعیت کمک می‌کند. پیشنهاد می‌شود در یک ترکیب ۳+۳ (ایران، روسیه، ترکیه به عنوان سه همسایه قفقاز با سه کشور قفقازی آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) مسیر آتش‌بس فوری، شروع مذاکرات و سازوکارهای رسیدن به توافق طراحی شود. ❇️(نویسنده: عزیز غضنفری) بصیرتی کمالی @nmotahari7
♦️مأموریت نعمان بن بشیر ♦️وقتی کاروان آماده سفر شد، یزید نعمان بن بشیر را به ریاست گروهی مامور بازگرداندن آن‌ها به مدینه کرد نعمان بن بشیر و همراهانش موظف شدند با اسرا برخورد شایسته‌ای داشته باشند و احترام آن‌ها رعایت کرده و هنگام استراحت از کاروان آن‌ها فاصله بگیرند. ♦️یزید به نعمان بن بشیر دستور داد به همراه عده‌ای دیگر اسرای کربلا به مدینه بازگردانند. . . ♦️در مسیر شام به کربلا یا مدینه ماموان یزید با اهل بیت (ع) با خوبی رفتار کردند و برخی معتقدند این که یزید عده‌ای را به عنوان همراه و محافظ اسرای کربلا می‌فرستد هراس داشت که در شهرهای واقع در مسیر اسرا علیه او شورش‌هایی برپا شود. 📚منابع - شیخ مفید، الارشاد، ج۲،، ترجمه سید هاشم رسولی محلاتی، ۱۳۷۸. - ابو مخنف، وقعة الطف، تحقیق محمد هادی یوسفی غروی، قم، مجمع جهانی اهل بیت، ۱۳۸۵، چاپ سوم. -دینوری، اخبار الطوال، ابوحنیفه، قم، منشورات آلرضی، ۱۳۶۸. - امینی، محمدامین ، الرکب الحسینی،ج۶ #روز_سی_و_پنجم #الحسین_یجمعنا #ما_ملت_امام_حسینیم @nmotahari7
✅سوالات وارده در کانال های ثامن 👌سوال چهارم ❌ چرا مجلس در تراز مجلس انقلابی برخورد نمی کند؟ 👈 پاسخ 🔻الف) مجلس با قریب به ۲۹۰ نماینده برآیند نظرات و عملکردهای متفاوتی است و برخی رسانه های خاص قبل از تشکیل مجلس جدید از هیچ تخریبی علیه آن فروگذار نکردند، لذا طبیعی است از هر اظهارنظری از سوی هر نماینده‌ای، بهانه ای برای تخریب مجلس جدید استفاده نمایند. 🔹ب) از آنجا که نمایندگان مجلس از فرآیندهای حزبی بالا نیامده و بیشتر بر اساس سابقه و شخصیت خود و البته تایید جریان‌های سیاسی به کرسی مجلس رسیدند، ممکن است افرادی پیدا شوند که چندان از اولویت‌های اکثریت انقلابی مجلس پیروی نکنند. 🔸ج) برعکس تبلیغات منفی، مجلس در ۱۰۰ روز اول خود اقدامات اساسی مانند طرح مالیات بر خانه‌های خالی، طرح حمایت معیشتی مردم، طرح قیر رایگان برای توسعه مناطق محروم، مقابله با انحصار طلبی حقوقی ها در بورس، طرح خرید تضمینی گندم و مهمتر از همه افزایش نظارت‌های میدانی را در دستور کار قرار داده است. 🔺 د) یکی از اهرم‌های مجلس استیضاح وزرای کم‌تحرک است، اما شرایط حقوقی کابینه به گونه ای است که با برکناری یک یا دو وزیر، کل کابینه از اعتبار ساقط می شود . عقل سلیم حکم می کند در کمتر از یک سال عمر باقی مانده دولت، بی‌ثباتی و مجادلات بی‌حاصل برای رای اعتماد مجدد به وزرا، بر جامعه تحمیل نشود، ضمن آنکه از منظر بودجه‌ای هم تا پایان سال جاری مجلس نمی‌تواند تغییر چندانی در موضوعات اعتباری دولت ایجاد نماید. 🔴 خلاصه آنکه هر چند می‌توان انتظار بیشتری از مجلس جدید داشت، اما اتهام غیر انقلابی بودن آن، بیشتر ناشی از فضاسازی های رسانه‌ای علیه مجلس است. @habib49 بصیرتی کمالی @nmotahari7