eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
365 ویدیو
163 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸بکوشیم خاطری را شاد کنیم🔸 حضرت امیر سلام الله علیه در سخنی نغز فرمود: من کفارات الذنوب العظام اغاثه الملهوف و التنفیس عن المکروب؛ از جمله كفاره‌هاى گناهان بزرگ، فريادرسى ستمديده و شاد كردن غمناک است. (نهج البلاغه، حكمت ۲۴) ❓چرا دادرسی از گرفتار و زدودن اندوه از یک غمزده گناهان کبیره را می‌پوشاند و زمینه رحمت الهی را فراهم می‌آورد؟ ✅ زیرا خداوند بی‌حد و حساب بندگانش را دوست دارد و به هیچ وجه نمی‌پسندد که سختی، فشار، اندوه و تالم جسم و جان آنان را فرسایش دهد. اما چه می‌توان کرد؟! بسیاری از سختی‌ها و رنج‌ها ریشه در ستم‌ها و کوتاهی‌های آدمیان نسبت به یکدیگر دارد. بخشی از آنها ناشی از کوتاهی‌های خود آنان است. ❇ خداوند می‌تواند در صورت وجود مصلحت بدون دخالت دیگران رنج‌ها را پایان دهد و دردها را التیام بخشد. ✴ اما مصلحت بزرگ‌تر را در آن می بیند که خود به صورت مستقیم دخالت نکند و کار گره‌گشایی از غمزدگان را بدست بندگان دیگر خود احاله دهد تا از این رهگذر زمینه پاک شدن آنان از زنگار گناه و رشد و بالندگی روحی آنان فراهم گردد. 👈 به این آیه توجه فرمایید: يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ؛ خداوند بدست مومنان اراده خود مبنی بر ویرانی خانه‌های یهود مخاصم را فراهم آورد. (سوره حشر: آیه ۲) ✳ این سنت جاودانه الهی است. هر کس باید با خود بیاندیشد که چگونه می‌تواند غمی را از دل غمدیده‌ای بزداید و جان محزونی را لبریز از شادی سازد. ☝ یادمان باشد که تحقق این منظور فقط به هزینه کرد مالی نیست تا گفته شود ما توانایی آن را نداریم! گاه با یک جمله، یک سخن، یک نگاه، یک لبخند، یک دست محبت و ... می‌توان خاطری را شاد کرد. خواهی چو خلیل کعبه بنیاد کنی دل را به نماز و روزه آباد کنی روزی که هزار بنده آزاد کنی به زان نبود که خاطری شاد کنی 🏷 @nasirigilani_ir
🔸از ستم نسبت به یکدیگر جداً اجتناب کنیم!🔸 💠 ابى بصير گويد: دو مرد براى گفتگو پيرامون معامله‌اى كه باهم داشتند، خدمت امام صادق (عليه السلام) رسيدند. چون امام سخن هر دو را شنيد فرمود: همانا راستش اين است كه هر كس به خيرى دست نيافته به خيرى بهتر از آن‌چه به وسيله ظلم به آن دست يافته است، دست بيابد. همانا براستى، مظلوم از دين ظالم بيش از آنچه ظالم از مال او گرفته است، بگيرد. سپس فرمود: هر كس به مردم بد كند، زشت و بى‌انتظار نشمارد كه به او بد كنند، آدمى همان را درو کند كه كشت كرده، هيچكس از تخمه تلخ، شيرينى درو نكند و نه از تخمه شيرين، تلخى (درو کند)، آن دو مرد پيش از آنكه از جا برخيزند، باهم صلح و سازش كردند. (کافی: ج ۴، ص ۳۰) 🔽 نکته‌ها: ✅ دَخَلَ رَجُلَانِ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي مُدَارَاةٍ بَيْنَهُمَا وَ مُعَامَلَةٍ؛ اهل بیت (علیهم السلام) افزون بر همه هدایت‌ها و تربیت‌ها مرجع مراجعات و مرافعات مردم بودند. عالمان دین نیز باید ملجأ و پناه مردم در مرافعات و اختلافات باشند. ❇ فَلَمَّا أَنْ سَمِعَ كَلَامَهُمَا؛ به هنگام داوری باید سخنان هر طرف دعوا مورد توجه قرار گیرد. 🔰 قَالَ أَمَا إِنَّهُ مَا ظَفِرَ أَحَدٌ بِخَيْرٍ مِنْ ظَفَرٍ بِالظُّلْمِ؛ بیشترین خیری که به انسان می‌رسد از سر آن است که به او ستم می‌شود. یعنی دیگران به او ستم می‌کنند و او در برابر ستم آنان صبوری می‌کند. خداوند به ازای این مواجه با ستم و صبوری بیشترین پاداش و بیشترین پیشبرد در کارها را برای او در نظر می‌گیرد. ❎ باور به آن که خوشحالی و دست افشانی ستمکار چیزی جز پیروزی ظاهری نیست و در باطن عالم ستم او از هر جهت به زیان او تمام می‌شود، انسان را در مواجه با انواع ستم و گاه بی‌کسی خود و ناتوانی از کنار زدن ستم و دور کردن ستمکار آرام می‌کند و از سوز و گداز مداوم او که گاه به رنجوری و حتی مرگ می‌انجامد، پایان می‌دهد. ⚠ أَمَا إِنَّ الْمَظْلُومَ يَأْخُذُ مِنْ دِينِ الظَّالِمِ أَكْثَرَ مِمَّا يَأْخُذُ الظَّالِمُ مِنْ مَالِ الْمَظْلُومِ؛ ظالم از مال مظلوم بر می‌دارد، اما مظلوم از دین ظالم بر می‌دارد؛ یعنی خداوند از اعمال و ثواب‌های ظالم برداشته و به مظلوم می‌دهد و اگر عمل صالح نداشته باشد، از گناهان مظلوم برداشته و بر دوش ظالم می‌گذارد. ‼ ثُمَّ قَالَ مَنْ يَفْعَلِ الشَّرَّ بِالنَّاسِ فَلَا يُنْكِرِ الشَّرَّ إِذَا فُعِلَ بِهِ؛ کسی که به دیگران شر می‌رساند، نباید انتظار داشته باشد که با او به خیر و نیکی برخورد شود. ♻ بخشی از بیچارگی‌ها و آسیب‌هایی که از جامعه به ما می‌رسد، بازتاب شر و پلیدی است که خود به جامعه تزریق کردیم. این امر جزو سنت‌های ثابت خداوند است. ✴ حق انتقاد از بدی‌ها و پلیدی‌ها از آنِ کسی است که خود از بدی و پلیدی فاصله گرفته باشد. 🔄 جامعه یک مجموعه به هم تافته و در هم تنیده و بسان جمعی نشسته در یک کشتی می‌ماند که رفتارها و رویه‌های آنان نسبت به یکدیگر با بازتاب‌های متقابل روبرو خواهد شد. ⛔ أَمَا إِنَّهُ إِنَّمَا يَحْصُدُ ابْنُ آدَمَ مَا يَزْرَعُ وَ لَيْسَ يَحْصُدُ أَحَدٌ مِنَ الْمُرِّ حُلْواً وَ لَا مِنَ الْحُلْوِ مُرّاً؛ امام صادق (علیه السلام) برای اثبات قوانین باطنی عالم از قوانین جاری ظاهری هستی بهره گرفت و آن قانون این است که اولاً در پی هر کشتی درویی در بین است و چنان نیست که کسی گمان کند کشت او در عالم گم می‌شود و ثانیاً هر درویی در گرو و مطابق با آن چیزی است که کشت شده است. از این جهت از تلخی، شیرینی و از شیرینی، تلخی نمی‌توان برداشت کرد. ☝ قوانین باطنی عالم همسان و همسو با قوانین ظاهری عالم است؛ زیرا قانون‌گذار هر دو دسته از قوانین خداوند است که آنها را بر اساس دو اصل حکمت و عدالت مقرر کرده است. ✳ درو کردن اعمال و مطابقت نتایج اعمال با آن چه آدمیان انجام می‌دهند، تنها ناظر به جهان آخرت نیست، بلکه بخشی از درو کردن اعمال در همین دنیا محقق می‌شود. ☑ بخش زیادی از منازعات و مرافعات مردم ناشی از ستم‌هایی است که آنان نسبت به یکدیگر روا می‌دارند و اگر هر یک از افراد جامعه دست از ستم، شر و پلیدی بردارد، با شر و پلیدی طرف مقابل روبرو نخواهد شد. برگرفته از کتاب اثر استاد علی نصیری 👈 نسخه الکترونیک کتاب 🏷 @nasirigilani_ir
🔸امروز سالروز ارتحال والد استاد علی نصیری🔸 🔰 امروز سالروز ارتحال والد متدین و مومن استاد علی نصیری؛ مرحوم مشهدی حسن نصیری است که عمری با عشق به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و دلدادگی به منبر و محراب گذراند. 🤲 امید است همراهان مومن و مکرم با قرائت فاتحه از آن مرحوم یاد فرمایند. @nasirigilani_ir
🔸خاطره‌ای از آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی🔸 🤲 خدا رحمت کند همه عالمان الهی و ربانی گذشته را و در شمار آنان مرحوم میرزا جواد آقا تهرانی را. ❇️ سال ۱۳۶۳ در اوان تحصیل در حوزه نورانی مشهد دو بار توفیق زیارت آن متاله الهی و عالم ربانی در منزل ایشان برایم فراهم شد. آرزو می‌کنم ای کاش این توفیق هم چنان تکرار پذیر بود. ✳️ در یکی از این جلسات که تنها در برابر ایشان به ادب و ارادت تام و سراسر گوش و هوش نشسته بودم، فرمود: 📝 مفسران عموما آیه «ما یفعل الله بعذابکم ان شکرتم و آمنتم» را این چنین معنا کرده‌اند: خداوند با وجود شکر و ایمان، شما را عذاب نمی‌کند. یعنی «ما» را نافیه معنا کردند. ✅ سپس فرمود: اما به نظر من «ما» استفهامیه است و معنای آیه چنین است: خداوند چه کار دارد که شما را عذاب کند اگر اهل شکر و ایمان باشید؟! 🔰 به عبارت دیگر خداوند دنبال بهانه است که بندگان خود را ببخشاید و بهترین سود و سرمایه را به آنان برساند و بسان معلم‌های گذشته مکتب خانه ها در پی یافتن بهانه برای ادب و تنبیه نیست. 💠 خوشا به حال کسانی که خود را از باران رحمت الهی معطر می‌کنند. 🏷 @nasirigilani_ir
🔸پیاده‌روی اربعین، معبر ورود به بهشت🔸 ✴ هر قلب دین آشنا، به نیکی درمی‌یابد که جاده نجف تا کربلا با فرش‌های بهشتی گسترده شده و با سایبان محبت فرشتگان مسقف شده است و در حقیقت باید آن را پلی دانست که افراد را به بهشت منتهی می‌سازد. 🔽 شاهد مدعا حضور حال و هوای بهشتیان در این عرصه نورانی است که برخی از نشانه‌های آن به شرح ذیل است: ✅ در پیاده‌روی هویت فردی و شخص افراد؛ یعنی کوچک و بزرگ بودن که عموماً مبتنی بر اعتباریات دنیوی است از اساس رنگ می‌بازد؛ درست نظیر حالت احرام در ایام حج که دیگر نمی‌توان میان شاه و گدا تمییز داد. ❇ پیاده‌روی اربعین را می‌توان مصداق «تخففوا تلحقوا» دانست؛ جایی که فرد می‌آزماید که می‌تواند برای چند روز از دنیای پر غوغا فاصله گیرد و از همه مایملک و تعلقات خود به یک کوله پشتی با نیازهای ساده اولیه سرکند، بی آن که زندگی او مختل شود. ✳ قرآن در وصف بهشتیان از تعبیری همچون «وَنَزَعْنَا مَا فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ (حجر، ۴۷) «فِی جَنَّاتِ النَّعِيمِ عَلَى سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ» (صافات، ۴۳-۴۴) بهره جسته است که اشاره به یک جانی مومنان دارد. حال و هوای کسانی که در پیاده‌روی اربعین می‌آیند چنین است؛ یعنی چنان حس برادری، همدلی و همراهی قوی است که هر کس مایل است بیشتر از سهم خود بکاهد و به سهم دیگران بیافزاید. مردان خدا گر چه هزارند، یکی اند. یکی شدن حس مشترک این میدان است؛ نظیر آن چه که در جبهه‌ها قابل شهود بود. دشمنت کشت ولی نور تو خاموش نشد آری آن جلوه که فانی نشود نور خداست نه بقا کرد ستمگر، نه بجا ماند ستم ظالم از دست شد و پایه مظلوم بجاست 🤲 خدایا! هر قدمی که در سال جاری و سالیان و سده‌های گذشته برای زیارت سالار شهیدان برداشته شد، به بهشت رهنمون فرما! 🏷 @nasirigilani_ir
🔸پیاده‌روی اربعین را غنیمت بدانیم که شاید مجال دوباره برای آن پیدا نکنیم!🔸 ❇ به صورت مکرر عرض کردم که کربلا بالاترین بستر انتقام شیطان و لشکریان او از دستگاه الهی و از تمام پیامبران و اولیای محسوب می‌گردد و خداوند در برابر، از باب «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» کربلا را بالاترین بستر رحمت و لطف خود بر بندگان قرار داده است؛ ✅ یعنی درست از همان نقطه و ناحیه که شیطان بیشترین ضربه را به دین و دین داران زد، خداوند از همان نقطه و ناحیه بالاترین خیر و خوبی را به دین و داران رسانده و می‌رساند. ☝ آن چه که در انبوهی از روایات درباره ثواب و پاداش هر اقدام خُرد و کلان در دستگاه سالار شهیدان علیه السلام بازتاب یافته تنها گوشه‌ای از رشحات رحمت الهی در این زمینه است. ✴ به یقین پیاده‌روی اربعین یکی از آن اقدام شایسته در تعظیم و تبجیل مقام شامخ سالار شهیدان و تقدیر از خدمت بی بدیل ایشان و یاران با وفایشان به دین و دین داری است که بدون تردید با توجه به مشقات خاص چنین سفری، هر کسی که در این مدار و مسیل قرار گیرد، مشمول رحمت و لطف ویژه خداوند قرار خواهد گرفت. 🔽 خوشبختانه در این سال‌ها و هر چه پیش‌تر می‌رویم، پیاده‌روی اربعین شیرین و شیرین‌تر می‌شود: 🔹 گرفتن ویزا و تامین هزینه‌های آن برداشته شده است. به استثنای هزینه ایاب و ذهاب، تقریباً تمام هزینه‌های اسکان و صرف غذا در طول مدت پیاده روی مجانی است. 🔸 تمام دستگاه‌های نظامی، انتظامی و اطلاعاتی دو کشور ایران و عراق همه همّ و همت خود را برای تامین امنیت و آرامش زائران بکار بسته‌اند. تمهیدات بسیاری از قبیل فضا سازی مناسب برای توقف ماشین زائران، تسهیل ارتباطات در فضای مجازی و تمهیدات بهداشتی و ... انجام یافته است. 🔹 در سراسر مسیر و در مواکب مهر و مهربانیِ مردم دلداده به اهل بیت علیهم السلام اعم از عراقی و ایرانی صحنه‌های بی نظیری را می‌آفریند. ❎ آیا در طول سال در هیچ نقطه از این خاکدان چنین پیاده‌روی با این همه خوبی و خوشی همراه با روح و ریحان و رحمت و رضوان الهی سراغ داریم؟! دعا کنید که ما از محرومان نباشیم! 🏷 @nasirigilani_ir
13.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 دوباره مرغ روحم هوای کربلا کرد؛ با نوای حاج حسن خلج تهیه شده در ماوا 🏷 @nasirigilani_ir
🔸نگاهی به عبارتی از زیارت اربعین🔸 در بخشی از زیارت اربعین چنین آمده است: «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة وحیرة الضلالة، وقد توازر علیه من غرته الدنیا وباع حظه بالأرذل الأدنی وشری آخرته بالثمن الأوکس وتغطرس وتردی فی هواه وأسخطک وأسخط نبیک وأطاع من عبادک أهل الشقاق والنفاق وحملة الأوزار المستوجبین للنار» در این بخش از زیارت سه محور اساسی در تحلیل نهضت سالار شهیدان علیه السلام مورد توجه قرار گرفته است: ☝ هدف نهضت امام حسین علیه السلام نجات بندگان خداوند از جهالت و سرگردانی ضلالت بوده است؛ یعنی امام هدف و آرمانی برای خود و خانواده خویش در سر نداشت و هر چه بود، به هدف خدمت به مردم دنبال شد. ✴ از این جهت معتقدم که «قیام سالار شهیدان علیه السلام نامه محبت الهی به سوی بندگان بوده است که با خون خداوند امضا شده بود.» ❌ آنان که در برابر امام صف آرایی کردند، فریفته دنیا شدند و فریب دنیا را خوردند و خود را بسیار ارزان در برابر قیمت گزاف آخرت فروختند و در پی هواپرستی لعن و نفرین ابدی خداوند، فرشتگان و بندگان صالحش را برای خود خریدند. ⚠ این خطر هماره مردم دنیا را تهدید می‌کند و همگان باید دریابند که در هر زمان ممکن است در پی هواخواهی و فریب دنیا، دچار نگونساری شده و خود را دچار هلاک ابدی سازند. ‼ حکومت بنی‌امیه و کارگزاران آنان اهل شقاق، نفاق و اهل آتش بودند که باعث سقوط خود و زمینه ساز سقوط بسیاری از مردم سست ایمان شدند. به عبارت روشن‌تر، حکومت‌های باطل و ناپاک سهم مهمی در نگونساری امت‌های خود دارند. 🏷 @nasirigilani_ir
🔸در وصف سالار شهیدان علیه السلام🔸 ❇ سخن از صفات و ویژگی‌های والای انسانی خداگونه است که در کتاب دین، اخلاق و عرفان زیباترین واژه‌ها را با خون و قیام خود به ثبت رساند و به ارزش‌های والای الاهی و انسانی همچون عبودیت، حرّیت و آزادگی معنا بخشید. 💠 سخن از امام حسین علیه السلام است که مدال همراهی با تابناک‌ترین گروه پاکان یعنی اهل بیت علیهم السلام را بر گردن دارد که آیه تطهیر در اثبات پیراستگی و عصمت آنان نازل شد و سوره دهر در ستایش از اخلاص و روح خیررسانی آنان به نیازمندان فرود آمد و آیه مباهله بر جایگاه بلند و آسمانی آنان گواهی داد و سوره فجر به نیل او به مقام «نفس مطمئنه» شهادت داد. 🔅 سخن از سید و سالار شهیدان و سرور جوانان بهشت است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با ریحانه و گل خوشبوی خود خواندن او و با جمله «حسین منی و أنا من حسین» میزان پیوستگی گسست ناپذیر او با رسالت را آشکار ساخت. ☝ سخن از امامی است که در هر برگ از رخدادهای عاشورا ارزش‌های اخلاقی و معنوی را به تصویر کشید و نشان داد که آموزه‌های بلند و نورانی اسلام در هر شرایطی قابل تبلور است و اثبات کرد که عاشورا را می‌توان قرآن مجسّد دانست. ✅ سخن از کسی است که با خون خود و یاران مخلص و باوفایش به اذعان هر تاریخ‌نگارِ حقیقت‌بینی حیات جاودانه اسلام را ضمانت بخشید و شعار «مرگ در نظرم برتر از زندگی با ستمکاران است» را بر تارکِ تاریخ جاودانه ساخت. ✳ از سویی دیگر، عاشورا را باید پس از پدیده رسالت پیامبر| و شهادت حضرت امیر سلام الله علیه بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین رخداد تاریخ اسلام بویژه در سده نخست دانست. ✴ گرچه شماری از مورخان همچون طبری و ابن خلدون و محدثانی همچون بخاری و متکلمانی همچون ابوالحسن اشعری و عموماً خواسته و از روی غرض‌ورزی خواستند تا از کنار این رخداد بزرگ به سادگی گذشته و آن را کم اهمیت جلوه دهند و چشم خود را از بسیاری از اسرار و حقایق آن فرو بندند، اما عظمت و تاثیرگذاری این رخداد آن چنان شگرف و گسترده بوده و هست که یاد و خاطره آن هرگز از جان‌ها محو نمی‌گردد و روز به روز فروغ آن فزونی می‌یابد. برگرفته از مقدمه کتاب 👈 نسخه الکترونیک کتاب 🏷 @nasirigilani_ir
🔸خاطره‌ای از اسوه اخلاق مرحوم آیت‌الله حاج میرزا جواد آقا تهرانی🔸 ✴️ دو نفر برای طرح شکایتی نزد مرحوم آیت‌الله میرزا جواد آقای تهرانی «قدس‌سره» آمده بودند، آنکه شاکی بود وقتی خواست مسئله خود را عنوان کند. آقا فرمودند: اجازه بدهید من چند کلمه‌ای صحبت کنم بعد شما بفرمائید. و خود اینگونه آغاز فرمودند: ✳️ «بسم الله الرحمن الرحیم و لا تستوی الحسنه و لا السیئه ادفع بالتی هی احسن فاذا الذی بینک و بینه عداوه و بینه عداوه کانه ولی حمیم» ✅ یعنی بدی و نیکی مساوی نیستند، بدی را به نیکی دفع کن پس در این هنگام آنکه دشمن توست، دوست صمیمی تو خواهد شد ... ❇️ تا این آیه به وسیله ایشان خوانده و ترجمه شد، یک مرتبه اشک از دیدگان آن دو نفر فرو ریخت؛ برخاستند و یکدیگر را در آغوش کشیده و گفتند: ما دیگر با هم دشمن نیستیم، دوست و برادریم و شکایتی نداریم و رفتند!!! 🔹 عکس استاد نصیری (کیف به دست) کنار تصویر مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا مشهود است. این عکس در نخستین روز تلبس استاد در صحن رضوی گرفته شد. 🏷 @nasirigilani_ir
🔸اتقان کارها در سیره پیامبر اکرم🔸 🔰 مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه در بابی با عنوان «وجوب توجيه الميت في قبره إلى القبلة بأن يجعل على جنبه الأيمن» این روایت را ذکر کرده است: 👈 امام صادق عليه السلام: پيامبر خدا پايين رفت تا سعد بن معاذ را در لحد گذارد و روى آن خشت بچيند و مرتب مى‌فرمود: سنگ بده، گل بده و با آنها درز خشتها را پر مى‌كرد. وقتى كار تمام شد و روى لحد خاک ريخت و قبر را هموار كرد فرمود: من مى‌دانم كه بزودى اين فرسوده و خراب مى‌شود، اما خداوند بنده‌اى را دوست دارد كه چون كارى انجام دهد، آن را درست انجام دهد. (وسائل الشيعه، ج ۲، ص ۸۸۴) ✴ این روایت در برخی از کتب فقهی مورد توجه قرار گرفته است؛ نظیر کشف اللثام، الحدائق الناضرة، ریاض المسالک، جواهر الکلام، مصباح الفقیه، و از متاخران مصباح الهدی، مهذب الأحكام في بيان الحلال والحرام، مدارک العروة. ☝ مراد از مورد توجه قرار گرفتن ذکر متن روایت به عنوان شاهدی بر یک مساله شرعی؛ نظیر احکام دفن است؛ بی آن که در هیچ یک از کتب پیشگفته کلمه‌ای درباره متن و محتوای این حدیث؛ به ویژه جمله «لَكِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا أَحْكَمَهُ» بیانی آمده باشد. ❇ این حدیث که در ضمن سیره عملی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بیان شد، یکی از مهم‌ترین سرخط‌های رفتاری برای تمام افراد یک جامعه، مدیران، دانشگاهیان، مراکز علمی و تحقیقاتی، مراکز آموزشی اعم از حوزه و دانشگاه و تمام کمپانی های تولید کننده کالای مورد نیاز مردم را بیان کرده است. ✳ به گمانم اگر این جمله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را روی پرچم کشورهای اسلامی حک کنند، جا دارد. ایشان چنان که خود بیان داشت در حالی لابلای سنگ لحد سعد معاذ با دقت زیاد گل‌اندود کرد که می‌دانست به زودی خاک روی آن ریخته شده و همه آن زحمت بر باد خواهد رفت، با این حال فرمود که خداوند دوست دارد وقتی بنده‌ای کاری را انجام می‌دهد، از روی اتقان و استحکام انجام دهد. آیا این سیره عملی و قولی برای رشد و بالندگی علمی، فن‌آوری، صنعتی، اقتصادی و ده‌ها عرصه دیگر یک کشور کافی نیست؟! 🏷 (صلی الله علیه و آله) @nasirigilani_ir
🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شخصیتی ماندگار در سراسر تاریخ🔸 🔰 رسول اکرم در ظاهر همان انسان گمنامی بود که بسان هزاران گمنامِ عصر خود دوران خردسالی، نوجوانی و جوانی را طی کرد. از قضای روزگار سایه مهر و عطوفت والدین را در همان دوران آغازین حیات از دست داد و یتیمی و غربت را با پوست و استخوان خود چشید. ❎ محیطی که در آن می‌زیست متوحش‌ترین محیط فرهنگی در عصر خود بود و زمانی که در آن پا به عرصه وجود گذاشت، تاریک‌ترین دوران عصر به حساب می‌آمد؛ دورانی که در آن هیچ اثر روشنی از علم، دانش و تمدن به چشم نمی‌آمد. دورانی که هیچ وسیله و ابزار شناخته شده امروزین بسان رسانه‌ها برای ثبت رخدادها و بزرگ کردن صادقانه یا کاذبانه چهره‌ها قابل تصور نبود. 🔅 پیامبر در میان سالی در مکه به پیامبری برانگیخته شد، اما در دوران سیزده سال حضور در مکه اجازه چندانی برای بروز و نمودی از اندیشه و منش به ایشان داده نشد. او و همه یاران اندکش در محاصره کامل و در بایکوت خبری کامل نگاه داشته شدند و بارها تا سرحد مرگ و شهادت پیش رفتند. ✴ آن گاه که پیامبر با رنج جانکاه و خطر فراگیر راهی مدینه شد، در ظاهر شوکت و شاهی پدید آمد و دوران انزوا و انعزال به دوران شهود و شکوه تبدیل شد، اما چندی نپایید که از درون جامعه اسلامی پدیده آزار دهنده نفاق و از برون هجوم بی امان مشرکان و همراهی یهود و نصارا خودنمایی کرد و آرامش و آسایش را از آن چهره پرتبسم و آرام گرفت تا آن جا که حتی امن و امان در خانه او هم کمتر یافت شد. ✳ تحمیل هشتاد غزوه و سریه و ماجراهای تلخ هر روزه دوست و دشمن آن قدر فزون و شکننده بود که برای در هم شکستن تاب و توان سلسله‌ای از کوه‌ها کافی می‌نمود. این انسان الهی در این دوران به ظاهر طلایی مدینه تنها ده سال فرصت یافت که در لابلای همه افت و خیزها، از خود خودی نشان دهد و از جلوات بی بدیل خود جلوه‌ای را آشکار سازد. 💠 همه این‌ها کاری کرد که عمر او به شصت و سه سال قد ندهد! یعنی حدود یک شصتم عمر لقمان و یک چهلم عمر نوح و یک سوم عمر ابراهیم و یک دوم عمر موسی علیهم السلام و ... ⁉ چگونه یک انسان در حدود پانزده سده پیش در تاریک‌ترین دوران تاریخ در مقایسه با عصر ما و در منحط‌ترین محیط فرهنگی در مقایسه حتی با محیط فرهنگی ایران و روم آن روز، در عمری بس کوتاه که تقریباً مجالی برای به تصویر کشیدن خود نداشت و نیافت، این چنین در تاریخ بشری می‌ماند و دین او امروز بزرگ‌ترین دین دنیا شناخته می‌شود و بخش‌هایی زیادی از جهان حتی در کشورهای اروپایی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؟! ❇ پیامبر چگونه این چنین در اعماق دل و جان پیروان خود نفوذ و تاثیر دارد که پانزده سده پس از ارتحال او، صدها نفر از پیروانش برای دفاع از شخصیت و به عشق و ارادت به او در رخدادهایی همچون ماجرای کتاب آیات شیطانی و انتشار تصاویر موهن در مطبوعات غرب، جان خود را فدا می‌کنند؟! ‼ چگونه متصور است که در تمام پهنه تاریخ اسلام از آغاز تا کنون موذّنان بالای مأذنه ها و نمازگزاران در دل نمازهای روزانه خود با شور و شیدایی او را به رسالت و وارستگی می‌ستایند و دل‌ها به نام او ابتهاج می‌یابد و چشم‌ها از یاد او اشکبار می‌شود؟! 🔸 آیا به این پرسش مهم، پاسخی جز این می‌توان داد که مانایی در جان‌ها و جاودانی در دل‌ها، زمان، مکان، محیط، ابزار و افزار عصر مدرنیته نمی‌شناسد؛ بلکه باید به حقیقت و به کمال و تمام و به ظاهر و باطن و به همه وجود و همه هستی ناب و پاک شد و ناب و پاک زیست؛ الهی اندیشید و الهی کوشید و الهی زیست؛ زیبا وشانه نفس کشید و زیبا وشانه به جان‌ها جان بخشید؟! 🔆 باری، آن کس که جان جهانیان در اختیار او و دل‌ها در قبضه قدرت اوست، می‌داند چگونه چنین بنده نابی را در جهان جاودانه و مانا سازد! مگر خود نفرمود: «إِنَّ الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» (مریم، ۹۶) ✳ مگر خود به پیامبر وعده نداد که به او مقام محمود و رفعت نام خواهد بخشید: «وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَکَ عَسَى أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا (اسراء، 79) «وَ رَفَعْنَا لَکَ ذِکْرَكَ» (انشراح، ۴) از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر یادگاری که در این گنبد دوار بماند 🏷 (صلی الله علیه و آله) @nasirigilani_ir