🔴 خودکشی تلخ سه برادر ایرانی در ایتالیا
▪️امروز اول بهمن ماه ۱۴۰۳ در یکی از خبرگزاریهای برون مرزی آمده بود که سه برادر ایرانی در ایتالیا در پی از دست دادن اموال و زیان در بورس، دریچه های درب و پنجره آپارتمان خود را بسته و با روشن گذاشتن شعله های ذغال سنگ دست به خودکشی زدند!
البته خبر بسیار تاسف باری است!
تاسف بار است حداقل به چند دلیل ذیل:
#یک؛ چرا نباید ایران شاهد مجد و عظمت شایسته خود باشد تا شهروندان آن به جای شوق به کوچیدن از وطن، مهاجرت معکوس را برگزینند؟!
#دو؛ چرا به رغم وجود کاستی های بسیار در کشور، شماری از هموطنان گمان می کنند رفاه و آسایش بیشتر و بهتری در خارج از کشور برای آنان مهیا است؟!
#سه؛ چرا خام اندیشانه به انباشت یک روزه پول در بسترهای گاه کاذب بورس، رمز ارز و سکه و دلار می اندیشیم که گاه کل سرمایه یک روزه برباد می رود!
اگر سن شما اقتضا ندارد از دهه شصتی ها بپرسید ماجرای قطعه ۵۹۸ بهشت زهرا چیست؟ این قطعه حقا عبرت ها با خود دارد!
#چهار؛ حال اگر کسی در ایده مهاجرت یا ایده سرمایه گذاری دچار خبط و خطا شود، دیگر چرا بدترین، تلخ ترین و بدفرجام ترین راه؛ یعنی خودکشی را برای خود رقم زند؟!
☑️ همه پیامبران خیرخواه آدمیان و همه مصلحان و حکیمان بارها ما را نصیحت کرده اند که مشکلات گاه بسیار سخت زندگی را مدیریت کنید و نگذارید مشکلات بر شما چیره شوند!
به مشکلات بگویید هنوز خدا داریم و جهان به پایان نرسیده و از ابن درب تا دربی دیگر فرجی است و پایان شب سیه سپید است!
🔹به نصیحت قرآن چرا گوش فرانمی دهیم که فرمود: «لاتقتلوا انفسکم ان الله کان بکم رحیما»
چرا به سخن معصومان توجه نمی کنیم که فرمودند بالاترین عذاب پس از ابلیس از آن کسی است که خودکشی کند!
✅ خدا کند همواره اندکی دین و عقل در انبان وجود ما ذخیره بماند که روز مبادا خود را تا این اندازه بدفرجام و بدانجام نسازیم!
عصر دوشنبه
اول بهمن ماه ۱۴۰۳
@nasirigilani_ir
✳️ تفسیر حدیث «إِنَّ اللَّه خَلَقَنَا فَأَحْسَنَ خَلْقَنَا وصَوَّرَنَا فَأَحْسَنَ صُوَرَنَا»
خداوند در چهار مورد ذیل آفرینش و تصویر گری همه هستی و انسان را زیبا و بلکه در زیباتری وجه دانسته است:
یک؛ «الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِينٍ» (سجده، 7) چنان که پیداست در این آیه خداوند آفرینش همه چیز را در زیباترین شکل ممکن معرفی کرده است.
دو؛ «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ» (تین، 4) در این آیه شریفه آفرینش انسان به زیباترین شکل متصور اعلام شده است.
سه؛ «اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ قَرَارًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ» (غافر، 64)
چهار؛ «خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ» (تغابن، 3)
در دو آیه سوره غافر و تغابن تصویرگری انسان در عالی ترین سطح زیبایی دانسته شده است.
از کنار هم گذاشتن چهار آیه گذشته، می توان نتیجه گرفت که خداوند همه هستی و از جمله انسان را در دو مرحله: آفرینش و تصویرگری به زیباترین شکل و سطح ممکن سامان داده است.
حال با این مقدمه، باید پرسید که چگونه امام صادق در این فراز از حدیث، خلقت و تصویری اهل بیت (ع) توسط خداوند را به زیباترین شکل ممکن معرفی کرده است؟
دو پاسخ به این پرسش می توان ارایه کرد:
یک؛ زیبایی از مقوله کیف است که دارای مراتب مختلف شدت و ضعف است و حتی عالی ترین مراتب آن نیز می تواند خود ذومراتب باشد.
بر این اساس، پیام چهار آیه پیشگفته آن است که خداوند همه هستی و از جمله آدمیان را به بهترین شکل متصور زیبا آفرید، اما با این حال معنای آن این نیست که همه اجزا و ارکان هستی و همه افراد انسانی از نظر زیبایی در یک سطح باشند؛ چنان که واقعیت های موجود در سراسر هستی به آشکارا اثبات می کند که زیبایی با شدت و ضعف میان اجزای هستی و در میان آدمیان توزیع شده است.
با این نگاه مقصود امام صادق (ع) از جمله «إِنَّ اللَّه خَلَقَنَا فَأَحْسَنَ خَلْقَنَا وصَوَّرَنَا فَأَحْسَنَ صُوَرَنَا» آن است که خداوند ما اهل بیت (ع) را در مقایسه با همه هستی و همه آدمیان زیباتر آفریده و تصویر گری کرده است.
آن چه که در متون کلامی در باره لزوم سرآمدی امام از نظر ابعاد جسمی نسبت به همگنان خود در عصر حضور گفته می شود، بیانگر همین نکته قرآنی و روایی است.
دو؛ مقصود معدل و برآیند مجموع زیبایی های ظاهری و باطنی اهل بیت (ع) است که در این صورت آنان قطعاً از همه جهانیان و همه آدمیان زیباتر خلق شده و تصویرگری شده اند. افزن بر همه ادله ای که بر برتری اندیشه و منش اهل بیت (ع) دلالت دارند، آن چه در ادامه روایت آمده نیز همین معنا را تایید می کند؛ زیرا زیبایی های باطنی و کمالات علمی و معنوی اهل بیت (ع) است که آنان را چشم، زبان، دست و باب خداوند قرار داده است.
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ نامه یک جوان به علامه طباطبایی و پاسخ درس آموز ایشان
جوانی در نامهای به علامه طباطبایی در دوران حیاتشان چنین نوشت:
«محضر مبارک نخبة الفلاسفه آیة الله العظمی جناب آقای طباطبائی ادام الله عمرکم ماشاءالله، سلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
کوتاه سخن آنکه جوانی هستم 22 ساله، ...چنین تشخیص میدهم که تنها ممکن است شما باشید که به این سؤال من پاسخ دهید. در محیط و شرایطی که زندگی میکنم هوای نفس و آمال و آرزوها بر من تسلط فراوانی دارند و مرا اسیر خود ساختهاند و سبب آن شدهاند که مرا از حرکت به سوی الله، و حرکت در مسیر استعداد خود بازداشته و میدارند.
درخواستی که از شما دارم برای من بفرمایید بدانم به چه اعمالی دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و این طلسم شوم را که همگان گرفتار آنند بشکنم و سعادت بر من حکومت کند؟
یادآور میشوم نصیحت نمیخواهم و الا دیگران ادعای ناصحیت فراوان دارند. دستورات عملی برای پیروزی لازم دارم. همان گونه که شما در تحصیلات خود در نجف پیش استاد فلسفه داشتید، همان شخصی که تسلط به فلسفه اشراق داشت. (مسموع است).
باز هم خاطر نشان میسازم که نویسنده با خود فکر میکند که شفاها موفق به پاسخ این سؤال نمیشود. وانگهی شرم دارم که بیهوده وقت گرانمایه شما را بگیرم. لذا تقاضا دارم پدرانه چنانچه صلاح میدانید و بر این موضوع میتوانید اصالتی قائل شوید مرا کمک کنید. در صورت منفی بودن، به فکر ناقص من لبخند نزنید و مخفیانه نامه را پاره کنید و مرا نیز به حال خود وا گذارید. متشکرم.»
امضا 23/10/1355
*پاسخ علامه طباطبائی به این نامه:
« بسم الله الرحمن الرحیم، السلام علیکم
برای موفق شدن و رسیدن به منظوری که در پشت ورقه مرقوم داشتهاید لازم است همتی برآورده، توبهای کرده ، به مراقبه و محاسبه پردازید. به این نحو که هر روز که طرف صبح از خواب بیدار میشوید قصد جدی کنید که در هر عملی که پیش آید رضای خدا - عز اسمه - را مراعات خواهم کرد.
آن وقت در سر هر کاری که میخواهید انجام دهید نفع آخرت را منظور خواهید داشت، به طوری که اگر نفع اخروی نداشته باشد انجام نخواهید داد، هر چه باشد. همین حال را تا شب، وقت خواب ادامه خواهید داد و وقت خواب، چهار پنج دقیقهای در کارهایی که روز انجام دادهاید فکر کرده، یکی یکی از نظر خواهید گذرانید. هر کدام مطابق رضای خدا انجام یافته شکری بکنید و هر کدام تخلف شده استغفاری بکنید.
این رویه را هر روز ادامه دهید. این روش اگر چه در بادی حال سخت و در ذائقه نفس تلخ است ولی کلید نجات و رستگاری است.
و هر شب پیش از خواب اگر توانستید سور مسبحات یعنی سوره حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن را بخوانید و اگر نتوانستید تنها سوره حشر را بخوانید و پس از بیست روز از حال اشتغال، حالات خود را برای بنده در نامه بنویسید. ان شاء الله موفق خواهید بود. والسلام علیکم.
محمد حسین طباطبایی».
🆔 @nasirigilani_ir
میلاد مسعود منجی بشریت بقیه الله فی الارضین (سلام الله تعالی علیه) را تبریک و تهنیت عرض می کنیم.
امیدواریم از منتظران راستین آن حضرت باشیم.
@nasirigilani_ir
✳️ یکی از بهترین دعاها در شب نیمه شعبان
إِلَهِی تَعَرَّضَ لَکَ فِی هَذَا اللَّیْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ وَ قَصَدَکَ الْقَاصِدُونَ وَ أَمَّلَ فَضْلَکَ وَ مَعْرُوفَکَ الطَّالِبُونَ وَ لَکَ فِی هَذَا اللَّیْلِ نَفَحَاتٌ وَ جَوَائِزُ وَ عَطَایَا وَ مَوَاهِبُ تَمُنُّ بِهَا عَلَى مَنْ تَشَاءُ مِنْ عِبَادِکَ وَ تَمْنَعُهَا مَنْ لَمْ تَسْبِقْ لَهُ الْعِنَایَةُ مِنْکَ وَ هَا أَنَا ذَا عُبَیْدُکَ الْفَقِیرُ إِلَیْکَ الْمُؤَمِّلُ فَضْلَکَ وَ مَعْرُوفَکَ فَإِنْ کُنْتَ یَا مَوْلایَ تَفَضَّلْتَ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ وَ عُدْتَ عَلَیْهِ بِعَائِدَةٍ مِنْ عَطْفِکَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ الْخَیِّرِینَ الْفَاضِلِینَ وَ جُدْ عَلَیَّ بِطَوْلِکَ وَ مَعْرُوفِکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیما إِنَّ اللهَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ اللهُمَّ إِنِّی أَدْعُوکَ کَمَا أَمَرْتَ فَاسْتَجِبْ لِی کَمَا وَعَدْتَ إِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْمِیعَادَ.
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۸۷.mp3
15.8M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1287
🗓 26 آذر ماه 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات:
«بَابُ حُكْمِ مَا لَوْ وُجِدَتِ الْمَرْأَتَانِ فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ مُجَرَّدَتَيْنِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۳۵.mp3
27.59M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 235
🗓 8 دی ماه 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
««وَإِذْ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُک لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّیتِی قَالَ لَا ینَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ» (بقره، 124)
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۸۸.mp3
9.89M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1288
🗓 1 دی ماه 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات:
«بَابُ حُكْمِ الْمَرْأَةِ إِذَا اقْتَضَّتْ بِكْراً بِإِصْبَعِهَا»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۳۶.mp3
11.03M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 236
🗓 9 دی ماه 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
««وَإِذْ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُک لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّیتِی قَالَ لَا ینَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ» (بقره، 124)
@nasirigilani_ir
✳️ پرسش در باره چگونگی تحفظ بر جماعت پیامبر اکرم (ص) با مسلمانان در عین تغییر قبله
سلام علیکم
حضرت استاد، پیشتر در کلاس درباره ابهام در تغییر قبله، در کلاس پرسیدم.
در تفسیر نمونه چنین آمده است:
مى دانیم: این تغییر قبله ـ طبق روایات ـ در حال نماز ظهر بود، و در یک لحظه حساس و چشمگیر انجام گرفت، پیک وحى خداوند، بازوان پیامبر(صلى الله علیه وآله) را گرفته و از بیت المقدس به سوى کعبه بر گردانید، و فوراً مسلمانان صفوف خود را تغییر دادند، حتى در روایتى مى خوانیم: زن ها جاى خود را به مردان و مردان جاى خود را به زنان دادند(من لایحضره الفقیه ، جلد 1، صفحات 274 و 275 (انتشارات جامعه مدرسین) ـ) (بیت المقدس تقریباً در سمت شمال مدینه بود، در حالى که کعبه درست در سمت جنوب آن قرار داشت).
اگر گفته میشد بین نماز ظهر و عصر، مانعی نبود که جای ابتدا (محل امام جماعت) و انتها (آخرین صف از بانوان)، عوض شود.
اما اگر در وسط نماز باشد، بدون صحبت کردن و توجیه مامومین، به هرج و مرج و حرکات اضافی و بطلان نماز میانجامد. واقعا درکش سخته
علیکم السلام
پاسخ:
می دانیم که بیت المقدس در سمت شمال مدینه و مسجدالحرام در جهت جنوب آن است. از این رو، پیامبر اکرم (ص) به عکس آن جهت که روی بدان داشت، چرخیده است.
بر این اساس، این شبهه پدید آمده است که در این نماز، مأمومان بر امام و نیز زنان بر مردان پیش افتادهاند؛ برخی از منابع گفتهاند، پیامبر اکرم (ص) پس از چرخیدن به سوی کعبه، از جای خود در جلو مسجد به سمت آخر آن حرکت کرده و مأمومان نیز به پیروی از امام جماعت خود، رو به کعبه جا به جا شدهاند.
بر پایهٔ این گزارش، امام جماعت به چرخش ۱۸۰ یا ۱۶۰ درجهای اکتفا نکرده است؛ زیرا پشت سر او در مسجد، جایی نبود تا صف مردان و زنان تشکیل شود.
چنان که مشهود است تحلیل چگونگی تحقق و تحفظ بر نماز جماعت با این حد از تغییر قبله مشکل است، مگر بگوییم که به همان میزان که جبرئیل در گرفتن و جهت دادن شانه پیامبر اکرم (ص) دخالت داشت، به صورت غیر آشکار در تحفظ بر جماعت و جابجا کردن مردم تاثیر گذاشت.
موفق باشید.
🆔 @nasirigilani_ir
#حقیقت_دنیا_ظلمت_و_گرداب_است
در بخشی از دعای ماه شعبان که مستحب است هر روز خوانده شود، چنین آمده است:
«اللهم صل على محمد وآل محمد الفلك الجارية في اللجج الغامرة يأمن من ركبها ويغرق من تركها المتقدم لهم مارق والمتأخر عنهم زاهق واللازم لهم لاحق.»
نیز در یکی از دعاها در باره اهل بیت (ع) چنین آمده است:
«فجعلتهم أئمة الهدى ، ومصابيح الدجى»
پرسش این است که چرا در متون دینی، به صورت مکرر از اهل بیت (ع) به عنوان کشتی های نجات و چراغ های هدایت یاد شده است؟
آیا این امر بدان معنا نیست که ما در دنیایی بسر می بریم که گر چه در ظاهر آرام است، اما در باطن و در حقیقت گرداب هایی است عمیق که هر لحظه شماری را در خود غرق می سازد: «في اللجج الغامرة»
چنان که حرکت در دنیا را باید بسان حرکت در بیابانی برهوت دانست که سمت و سوی آن فاقد هر گونه نشانه است و چه بسا آدمی بسان بنی اسرائیل که در بیابان «تیه» چهل سال سرگردان بودند، سالیانی بی هدف سرگردان و سرگشته باشد و با خود بگوید:
ای کاش بدانمی که من کیستمی
سر گشته بعالم از پی کیستمی
گر مقبلم آسوده و خوش زیستمی
ورنه بهزار دیده بگریستمی .
خدایا! حال ما آدمیان تا چه میزان غمبار است!
سوار بر کشتی ای هستیم که سراسر اسیر گردابِ خطرناک است و هر لحظه در آستانه غرق شدن قرار دارد.
و اگر بخواهد حرکت کند مسیر خود را نمی شناسد!
این حال و وضع آدمیان است!
و تنها راه نجات، یافتن کشتی نجات و پیداکردن چراغ های هدایت است؛ این کشتی و آن چراغ تنها و تنها در خانه خداوند یافت می شود.
و اگر از اهل بیت به عنوان کشتی نجات و چراغ هدایت یاد شده، از آن جهت است که آنان از طرف خداوند برای نجات و هدایت مردم نمایندگی می کنند.
در کنار آدمیان می زیند و به آنان راه درست زیستن را نشان می دهند.
قدر اهل بیت (ع) را بدانیم!
@nasirigilani_ir