eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
365 ویدیو
163 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا این گفتار از ملا صالح مازندرانی به عنوان یکی از مجتهدان اصولی در باره ضرورت استناد گزاره های اعتقادی به شارع شگفت آور نیست؟! ایشان در تحلیل روایت: «فأنت إذن شريك رسول الله ...» چنین آورده است: «وفيه دلالة على أنّ اُصول العقائد ينبغي أن يكون مستنده إلى صاحب الشرع كفروعها وقد صرَّح به أيضاً الشريف في حاشيته على شرح المختصر وبالغ فيه الفاضل الأمين الأسترآبادي في فوائده المدنيّة وشنّع على مَن اتّكل بعقله في المعارف الالهيّة وهو الحقُّ الصريح والمذهب الصحيح وإلاّ لزم أن يكون الخاطئون السالكون بمقتضى عقولهم معذورين يوم القيامة.» (شرح أصول الكافي - مولي محمد صالح المازندراني - ج 5 - ص 91) اگر این تحلیل ایشان قابل دفاع باشد، سخن استاد ایشان؛ یعنی علامه مجلسی در بحار قابل دفاع بوده و دفاع از نقد علامه طباطبایی به ایشان بسیار دشوار خواهد بود.
✳️ برگزاری سومین اجلاس نخبگان منابر شیعه در کربلا به گزارش خبرگزاری مهر، داود منافی پور دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر علیه السلام در ابتدای این مراسم با بیان اینکه برای انتقال پیام مظلومیت و بزرگداشت حضرت علی اصغر (ع) از ۲۱ سال پیش (سال ۱۳۸۲) اقدام به برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی با حضور اطفال شیرخوار و مادرانشان در مهدیه تهران کردیم، افزود: امسال در اولین جمعه ماه محرم به برگزاری ۸ هزار جلسه در ایران و جهان می رسیم و این جلسات به ۲۱ هزار جلسه خواهد رسید و حتی دیگر مذاهب به سمت برگزاری این جلسات آمده اند. منافی پور عنوان کرد: تصویرگری یک طفل کوچک شیرخوار که با مادر به این روضه خوانی میاید، بهترین تصویری بود که برای جهانیان مصور گردید و آن موجب شد توجه ملل به این موضوع جلب شد. منافی پور، پیراهن سیدالشهدا علیه السلام و جغرافیای مقدس سرزمین کربلا را از دیگر نیروهای مظلومیت عنوان کرد و به ارائه تحقیقات درباره اسناد موجود درباره پیراهن معظم سیدالشهدا علیه السلام و لزوم نمادسازی از آن پرداخت و افزود: ویژگی‌های این تحقیق یک بازنگری در منابع قابل استناد است. دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر (علیه السلام) در ادامه با بیان اینکه در اجلاس اول در مشهد و در اجلاس دوم در قم حتی یکنفر هم نتوانست نسبت به روایات در این زمینه خدشه‌ای وارد نماید، به روایت شیعی اشاره و در ادامه از منابع اهل سنت مواردی را نیز عنوان کرد. وی با بیان اینکه، مکتبی که نماد نداشته باشد منفعل است افزود: سه روز قبل از شهادت حضرت صدیقه کبری (س)، ایشان پیراهنی را به حضرت زینب کبری (س) به ودیعه دادند و فرمودند آنروز که حسین (ع) از تو پیراهن را طلب کرد، بدان که ساعتی بیشتر زنده نخواهد ماند. وی با اشاره به سند صحیح روایتی گفت؛ هنگام محشر اولین تا اخرین ادم جمع می‌شوند و ندا می‌آید سرها را پایین بیاندازید و چشم‌ها را ببندید. حضرت فاطمه (س) دختر رسول خدا (ص) بر ناقه ای سوار است وارد صحرای محشر می‌شود. هفتاد هزار ملک در سمت راست و هفتاد هزار در سمت چپ وارد می‌شوند. حضرت از ناقه پایین می آیند و پیراهن سیدالشهدا علیه السلام را بدست می‌گیرند و ندا می‌دهند یا رب این پیراهن حسین من است. خودت می‌دانی با او چه کردند. از طرف خدا ندا می‌آید یا فاطمه (س) امروز روز رضای تو است. وی در ادامه به پرسش‌هایی درباره نام پیراهن، جنس پیراهن، چیستی این پیراهن و سیر این پیراهن در بین ۱۲۴ هزار پیامبر پاسخ داد و گفت: پیراهن از ازل خلق شده است. حضرت امام صادق علیه السلام به فردی می‌فرماید میدانی این کدام پیراهن است؟ پاسخ داد خیر یابن رسول الله. حضرت پاسخ فرمودند، این همان لباس ابراهیم خلیل الله (ع) است هنگامی که ابراهیم را به آتش انداختند و جبراییل این پیراهن را از بهشت نازل کرد تا از آتش نجات پیدا کند. وی از سیر پیراهن از حضرت ابراهیم تا حضرت یعقوب و بعد حضرت یوسف (ع) گفت و افزود: در کتاب خصال شیخ صدوق روایتی از امیرالمومنین (ع) نیز نقل شده که براساس آن خداوند توبه حضرت آدم (ع) را بواسطه این پیراهن قبول کردند و نام این پیراهن در ابتدای خلقت "قمیص الرضا" بود. منافی پور در ادامه به روز عاشورا اشاره کرد و گفت: حضرت سیدالشهدا (ع) در عاشورا این لباس را به تن کردند و در انتها ملعون‌ها این پیراهن را از تن امام حسین (ع) بیرون آوردن و این بی احترامی از سوی آنها انجام گرفت. وی سپس درباره ارض کربلا و اهمیت آن به روایتی از قول امام صادق (ع) اشاره کرد که فرمودند پیغمبری نبوده که کربلا را زیارت نکرده باشد. منافی پور ادامه داد: این پیراهن معظم بعد از شهادت سیدالشهدا (ع) بدست ائمه اطهار بوده و در زمان جور ظالمان به تن می‌کردند و در روایات است که در زمان ظهور، حضرت حجت (عج) این پیراهن را به تن دارند. وی در پایان روایت دیگری اشاره کرد که براساس آن شب اول محرم پیراهن اباعبدالله (ع) بر عرش خدا آویزان می‌شود درحالی که خضاب به خون است. منبع: خبرگزاری مهر دین و اندیشه اسلام در جهان ۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۰۳
✳️ حاشیه ای بر مطالب ذکر شده در سومین اجلاس نخبگان منابر شیعه در کربلا برای آن که همراهان مکرم در جریان برخی از ملاحظات مطالب ذکر شده در «سومین اجلاس نخبگان منابر شیعه در کربلا» قرار گیرند، نخست گزارش برگزاری این نشست به نقل از خبرگزاری مهر ارایه شد. نخست لازم است به سهم خود از برگزارکنندگان این همایش؛ به ویژه فاضل مکرم حجت الاسلام دکتر حسین مرادی (زید عزه) تقدیر و تشکر ویژه کنم که افزون بر بهره بردن از مباحث علمی مفید، بهره بردن از مداحی ها، نقالی ها و شعر خوانی های بسیار تاثیرگذار، زمینه زیارت مراقد شریف اهل بیت (ع) را فراهم آوردند. خداوند به همه آنان پاداش خیر فراوان ارزانی بفرماید. در جلسه مفصل و صمیمانه ای که در تاریخ شانزدهم خرداد ماه در محل اسکان با فاضل محترم جناب آقای داود منافی پور در حضور برخی از فضلاء برگزار شد، نکات ذیل مورد بحث و گفتگو قرار گرفت: 🔹 یک؛ موکدا از تلاش های ایشان برای تعظیم شعائر سالار شهیدان (ع) و همه خدمات گذشته و کنونی ایشان؛ به ویژه پایه گذاری مراسم شیرخوارگان حسینی تقدیر و تشکر شد. الحق و الانصاف جا دارد که از امثال ایشان که بیش از سی سال از عمر خود را به مطالعه در باره جریان عاشوراء اختصاص داده و در ترویج فرهنگ کربلا در سطح فراملی خدمات بسیار با ارزش و ماندگاری به انجام رساندند، تقدیر و تحسین شایسته انجام گیرد. ایشان حسب گزارش خود برای ارایه مبحث «قمیص الحسین (ع)» سال ها وقت گذاشته و هزار صفحه مطلب فراهم کرده اند. عشق و دلداگی به سالار شهیدان (ع) از هر جهت در ایشان مشهود است. خداوند تمام تلاش های ایشان را مورد رضایت خود و ذخیره یوم الحساب ایشان قرار دهد! 🔹 دو؛ عرض شد که با پدیده نماد سازی و ضرورت آن برای انتقال سریع و رسای معارف الهیه موافق هستم. شواهد فراوانی در متون دینی وجود دارد که پدیده نماد و نماد سازی البته با تاکید بر ابتنای آن بر متون وحیانی، امر موکدی است؛ همان گونه که کلمه توحید «لا اله الا الله» نماد اسلام و اذان نماد نماز و مسجد تلقی می گردد. نیز در روایت امام حسن عسکری (ع) مصادیقی همچون آشکاری در قرائت بسمله و انگشتر به دست راست کردن، به عنوان علامت و نماد تشیع اعلام شده است. ضمن این که شواهد آشکاری در روایات وجود دارد که اهل بیت (ع) پیراهن خونین سالار شهیدان (ع) را نماد کربلا می دانند. بهترین گواه مدعا روایت معروف ورود صدیقه طاهره (ع) به محشر و در دست داشتن همین پیراهن به عنوان شکایت به محضر الهی است. 🔹 سه؛ با توجه به آن که فاضل محترم جناب آقای منافی پور در دو روز همایش پیوسته از کتاب کامل الزیارات تمجید کرده و موکدا و مکررا از صحت همه روایات آن دفاع کرد، به ایشان عرض شد که به رغم جایگاه بلند ابن قولویه؛ به حدی که از توثیق ایشان نسبت به راویان کتاب خود، به عنوان یکی از توثیقات عام یاد می شود و به رغم جایگاه فرازمند کتاب کامل الزیارات، اما باید دانست که چنان نیست که بزرگان گذشته و معاصر شیعه، همه روایات این کتاب را صحیح و بدون هیچ مناقشه بدانند. بهترین شاهد مدعا آن که ابن قولویه شاگرد محدث بی بدیل شیعه؛ یعنی ثقه الاسلام کلینی بوده و البته کتاب او در مرحله فروتر از کافی شریف شناخته می شود. با این حال به جز اخباریان آن هم شمار غالب و نه همه آنان، همه روایات کافی شریف را صحیح نمی انگارند. 👇👇👇
🔹سه؛ با توجه به این ایشان برای دفاع از نماد بودن پیراهن سالار شهیدان (ع)، تمام روایات ناظر به پیراهن ملکوتی ارسال شده از بهشت توسط جبرئیل (ع) که در طول تاریخ میان پیامبران دست بدست شده و مایه حفظ آنان از آفات معرفی شده است، را منطبق با همان پیراهنی دانستند که در کربلا بر تن شریف سالار شهیدان (ع) بوده است، سه نکته به ایشان عرض شد: نکته اول: به رغم دفاع از این دست از روایات، هیچ نشانه روشنی از آن که پیراهن ملکوتیِ مورد اشاره در روایات همان پیراهنِ برتن سالار شهیدان (ع) بوده است، وجود ندارد و خود ایشان پذیرفت که دلیل روشنی برای اثبات این مدعا نیافته است. نکته دوم: به استناد روایات و اسناد تاریخی، پیراهنی که بر بدن شریف سالار شهیدان (ع) بود، در اثر غارت تاریک دلان (لعنة الله علیهم اجمعین) و اسب تازاندن بر بدن مطهر، اثری از آن برجا نماند و ما هیچ سند و مدرک تاریخی و روایی در دست نداریم که این پیراهن پس از عصر عاشوراء در اختیار حضرت سجاد (ع) یا حضرت زینب (ع) قرار گرفته باشد. این در حالی است که ادعای ملکوتی بودن این پیراهن در کنار ملکی بودن آن، می طلبد که امکان محو آن میسر نباشد؛ چنان که روایات به این امر اشاره دارند. آقای منافی پور هم پذیرفتند که چنین مدرکی وجود ندارد و مدعی شدند که یک یا دو مقتلِ عصر قاجار اشاره کرده اند که پیراهنی که در روز عاشورا بر تن سالار شهیدان (ع) بود، همان پیراهن مورد اشاره در روایات است. به ایشان عرض شد که چنین منابعی ابداً برای اثبات یک آموزه دینی قابل اعتنا نیستند؛ مطلبی که جنابشان از هر جهت با آن موافقت داشتند. نکته سوم: از آن جا که ایشان ادعا کردند که این پیراهن به عنوان میراث انبیاء نزد اهل بیت (ع) نگاه داری می شود؛ بی آن که لزوماً کسی را از آن آگاهی دهند، به ایشان عرض شد که طبق روایات کافی شریف، اهل بیت (ع) اعلام فرمودند که سلاح پیامبر اکرم(ص)، صحیفه، جفر، جامعه و مصحف صدیقه طاهره (ع) و احیاناً مواردی دیگر، نزد آنان نگاه داری می شود و می دانیم که اهل بیت (ع) جز اصحاب خاص، اجازه آشکار شدن آنها را به کسی ندادند. با این فرض، اگر پیراهن مورد ادعا جزو مواریث خاص اهل بیت (ع) باشد، باید آنان حداقل یک بار در روایات نقل شده از زبان امام سجاد تا حضرت حجت (علیهم آلاف التحیة و الثناء) نامی از پیراهن ملکوتی سالار شهیدان برده باشند. ایشان هم با کمال انصاف پذیرفتند که چنین مدرک و سندی وجود ندارد. در پایان جلسه ایشان ابراز علاقه کردند که چنین جلسه علمی استمرار داشته باشد. بدون تردید اعلام برخی از تشکیک ها به دعاوی علمی فاضل محترم جناب آقای داود منافی پور (دام افضاله) به معنای فروکاستن از خدمات و زحمات ایشان نیست. خداوند همه ما در جهت رضایت خود رهنمون فرماید و نورانی ترین فرجام را برای ما رقم زند! بمنه و کرمه علی نصیری صبح صادق پنجشنبه هفدهم خرداد ماه 1403 کربلای معلی محل اسکان @nasirigilani_ir
✳️ روایت بسیار درس آموز در باره میزان ورع موالیان اهل بیت (علیهم السلام) الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَمْزَةَ الْعَلَوِيِّ قَالَ أَخْبَرَنِي عُبَيْدُ اللَّه بْنُ عَلِيٍّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الأَوَّلِ ع قَالَ كَثِيراً مَا كُنْتُ أَسْمَعُ أَبِي يَقُولُ لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ لَا تَتَحَدَّثُ الْمُخَدَّرَاتُ بِوَرَعِه فِي خُدُورِهِنَّ ولَيْسَ مِنْ أَوْلِيَائِنَا مَنْ هُوَ فِي قَرْيَةٍ فِيهَا عَشَرَةُ آلَافِ رَجُلٍ فِيهِمْ مِنْ خَلْقِ اللَّه أَوْرَعُ مِنْه نکات: یک؛ كَثِيراً مَا كُنْتُ أَسْمَعُ أَبِي يَقُولُ؛ این فقره بیانگر اهمیت زیاد ورع است که امام صادق (ع) این چنین پیوسته آن را تکرار می فرمود. لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا؛ بارها در روایات تاکید شده که صف محبان اهل بیت (ع) با شیعیان آنان جدا است. شیعه کسی است که حقیقتا پیرو و تابع اهل بیت (ع) باشد. مَنْ لَا تَتَحَدَّثُ الْمُخَدَّرَاتُ بِوَرَعِه فِي خُدُورِهِنَّ؛ یعنی ورع و تقوای او باید آن قدر پر شهره و پر آوازه باشد که حتی زنانی که در پرده نشسته و به پا به بیرون اجتماع نگذاشته یا کم می گذارند، از ورع او ستایش کنند. ولَيْسَ مِنْ أَوْلِيَائِنَا؛ تعبیر «أولیاء» حسب ظاهر به مرتبه ای بالاتر از شیعه ناظر است؛ یعنی کسی که به مرتبه دوستی و ولاء با اهل بیت (ع) رسیده است. مَنْ هُوَ فِي قَرْيَةٍ فِيهَا عَشَرَةُ آلَافِ رَجُلٍ فِيهِمْ مِنْ خَلْقِ اللَّه أَوْرَعُ مِنْه؛ این فقره شگفت آور است. امام کاظم (ع) برای حد ورع معیاری آشکار ارایه فرموده است و آن این که مدعیان ولاء باید از میان ده هزار نفر ساکن در یک شهر با ورع تر باشند. حقا روایت تکان دهنده ای است! @nasirigilani_ir
ان شاء الله تعالی دروس خارج استاد علی نصیری از فردا شنبه نوزدهم خرداد ماه طبق برنامه قبلی برگزار خواهد شد.
✳️ جایگاه ماه ذوالحجه در متون دینی بعد از جایگاه ماه مبارک رمضان، ماه شعبان و‌ ماه رجب، ماه ذوالحجه را باید چهارمین ماه برتر سال دانست. مهم ترین دلیل مدعا مقرر داشتن برنامه حج در این ماه و گره خوردن آن با حضرت ابراهیم (ع) و بیت الله الحرام است. به ویژه دهه آغازین آن که زمان تکمیل ملاقات موسی (ع) با خداوند و لیال عشر است. جریان به مذبح بردن اسماعیل، نمایان شدن ابلیس در سه موضع برای منصرف ساختن ابراهیم (ع) ، سعی میان صفا و مروه توسط هاجر و ... در این ماه رخ داد یا حداقل آن است که برای یادبود برخی از آنها حج در این ماه مقرر شده است. در باره جایگاه و شخصیت حضرت ابراهیم، جایگاه حج، اسرار مناسک حج، جایگاه بیت الله الحرام و ... هزاران نکته قابل بیان است. روز عرفه، روز عید قربان به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی، روز عید غدیر؛ بزرگ ترین عید اسلامی و ... همه در این ماه رخ نموده اند. خوشا به حال کسانی که این ایام توفیق درک مکه و مدینه را دارند! خوشا به حال اهل عبادت روز عرفه! خوشا به حال اهل قربانی در روز عید قربان! خوشا به حال اهل غدیر و اهل ولایت! آیا بدون اصرار و الحاح به محضر ربوبی و داشتن برنامه ریزی مناسب می توان از فیوضات و برکات کم نظیر این ماه بهره گرفت؟! @nasirigilani_ir
✳️ خداوندا به داد ناله های جانسوز فلسطینیان برس! دولت خبیث و غاصب اسرائیل در اردوگاه پناهندگان فلسطین برای هزارمین بار جنایتی جدید و بس هولناک مرتکب شد که حقا دیدن صحنه های آن فراتر از تاب و توان است. در برابر چنین جنایت های تکان دهنده و مکرر، تمام دولت های تاریک نهاد در آمریکا و اروپا و از آن زشت تر دولت های اسلامی، چشم خود را بسته و گوش خود را مهر کردند! البته این رنج ها و رنجش ها روزی پایان خواهد یافت. روزی خواهد رسید که صدای سوز و گداز بی پایان همه جنایت کاران عالم از درون آتش جهنم بلند باشد و خداوند و بهشتیان چشم و گوش خود را بر آن ناله ها خواهند بست و خطاب خواهد شد: اخسئوا و لا تکلمون آن روز دیر نخواهد بود! انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا @nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام خدمت حضرت استاد بزرگوار دامت برکاته در سوره مبارکه مجادله آیه بیست و یکم خداوند متعال فرموده «کتب الله لاغلبن آنا و رسلی..» سوال کرده‌اند که چرا خداوند به جای الله که اسم ظاهر است ضمیر نیاورده چون این کتب الله حالت غایب را داره و لاغلبن انا و رسلی حالت متکلم و تخاطب را دارد که با هم در ظاهر جور نیستند. اگر می‌فرمود کتبت بهتر نبود!؟ @nasirigilani_ir
15.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان ارزنده مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) درباره علامه طباطبایی(ره) و تألیف تفسیر المیزان با توسل به امام حسین(علیه السلام) بسیار شنیدنی و درس آموز... @nasirigilani_ir