✳️ تفسیر حدیث: تَتَوَاضَعُوا بَعْدِي فِي النَّاسِ كَتَوَاضُعِي لَكُمْ
6 - وبِهَذَا الإِسْنَادِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ رَفَعَه قَالَ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ (ع) يَا مَعْشَرَ الْحَوَارِيِّينَ لِي إِلَيْكُمْ حَاجَةٌ اقْضُوهَا لِي قَالُوا قُضِيَتْ حَاجَتُكَ يَا رُوحَ اللَّه فَقَامَ فَغَسَلَ أَقْدَامَهُمْ فَقَالُوا كُنَّا نَحْنُ أَحَقَّ بِهَذَا يَا رُوحَ اللَّه فَقَالَ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالْخِدْمَةِ الْعَالِمُ إِنَّمَا تَوَاضَعْتُ هَكَذَا لِكَيْمَا تَتَوَاضَعُوا بَعْدِي فِي النَّاسِ كَتَوَاضُعِي لَكُمْ ثُمَّ قَالَ عِيسَى ع بِالتَّوَاضُعِ تُعْمَرُ الْحِكْمَةُ لَا بِالتَّكَبُّرِ وكَذَلِكَ فِي السَّهْلِ يَنْبُتُ الزَّرْعُ لَا فِي الْجَبَلِ
...
ماجرای شستن پای حواریان توسط عیسی (ع) در انجیل مسیحیان بازتاب یافته است که در این جا متن انجیل یوحنا را ذکر می کنیم:
«عیسی با اینكه میدانست كه پدر همه چیز را به دست او داده است و از نزد خدا آمده و به جانب خدا میرود 4 از شام برخاست و جامة خود را بیرون كرد و دستمالی گرفته به كمر بست. 5 پس آب در لگن ریخته شروع كرد به شستن پایهای شاگردان و خشكانیدن آنها با دستمالی كه بر كمر داشت. 6 پس چون به شمعون پطرس رسید او به وی گفت: “ای سرور تو پایهای مرا میشویی؟” 7 عیسی در جواب وی گفت: “آنچه من میكنم الآن تو نمیدانی لكن بعد خواهی فهمید.” 8 پطرس به او گفت: “پایهای مرا هرگز نخواهی شست.” عیسی او را جواب داد: “اگر تو را نشویم تو را با من نصیبی نیست.” 9 شمعون پطرس گفت: “ای سرور نه پایهای مرا و بس بلكه دستها و سر مرا نیز.” 10 عیسی بدو گفت: “كسی كه غسل یافت محتاج نیست مگر به شستن پایها بلكه تمام او پاك است. و شما پاك هستید لكن نه همه.” 11 زیرا كه تسلیم كنندة خود را میدانست و از این جهت گفت: “همگی شما پاك نیستید.” 12 و چون پایهای ایشان را شست رخت خود را گرفته باز بنشست و بدیشان گفت: “آیا فهمیدید آنچه به شما كردم؟ 13 شما مرا استاد و سرور میخوانید و خوب میگویید زیرا كه چنین هستم. 14 پس اگر من كه سرور و معلّم هستم پایهای شما را شستم بر شما نیز واجب است كه پایهای یكدیگر را بشویید. 15 زیرا به شما نمونهای دادم تا چنانكه من با شما كردم شما نیز بكنید. 16 آمینآمین به شما میگویم غلام بزرگتر از سروری خود نیست ونه رسول از فرستندة خود. 17 هرگاه این را دانستید خوشابحال شما اگر آنرا به عمل آرید.» (انجیل یوحنا، فصل 13، آیات 4 – 17)
از مقایسه میان آن چه در کافی شریف بازتاب یافت با آن چه با تفصیل در انجیل یوحنا انعکاس یافته می توان شبهات های ذیل را میان آنها برشمرد:
یک؛ بر اساس آن چه در انجیل یوحنا آمده که نظیر آن در برخی یگر از اناجیل نیز گزارش شده است، آن چه رخ داد، شستن پای حواریان توسط عیسی مسیح (ع) بود و نه بوسیدن آنها و این امر قرائت رایج کافی شریف شریف که در آن در فراز «فَقَامَ فَغَسَلَ أَقْدَامَهُمْ» واژه «فغسل» آمده را تقویت می کند.
دو؛ در انجیل یوحنا نیز همصدا با کافی شریف تاکید می شود که عیسی (ع) کار شستن پا را علی رغم میل حواریون انجام داد و هدف ایشان تعلیم تواضع به آنان بوده است.
سه؛ طبق هر دو کتاب عیسی (ع) نخست هدف خود از شستن پای حواریان را بیان نفرمود، بلکه در پایان توضیح داد که مقصود ایشان تعلیم تواضع به انان بوده است.
چهار؛ از آن چه در کافی شریف و نیز انجیل یوحنا به یکصدا بازتاب یافته است، بر می آید مقصود حضرت عیسی (ع) خصوص شستن پا نبود، بلکه این کار نمادین نشانه ای بود از بالاترین سطح تواضع استاد و بلکه هر فردی که از مرتبه برتری نسبت به زیردستان خود برخوردار است. فقره «به شما میگویم غلام بزرگتر از سروری خود نیست ونه رسول از فرستندة خود» در انجیل یوحنا ناظر به این نکته است.
به رغم این شباهت ها در نقل داستان شستن پای حواریان، میان این دو منبع تفاوت هایی هم دیده می شود که عبارتند از:
یک؛ ماجرا در انجیل یوحنا با تفصیل آمده است، اما در گزارش کافی کوتاه است و البته این امر طبیعی است؛ زیرا سبک اناجیل بیان تفصیلی حوادث زندگانی حضرت عیسی است.
دو؛ در انجیل یوحنا افزون بر شستن پای حواریان از خشک کرد آنها نیز گفتگو شده است، اما در کافی شریف فقط به شستن پای آنان اشاره شده است.
سه؛ گفتار پایانی حضرت عیسی (ع) خطاب به حواریان که در کافی شریف بازتاب یافته است: «ثُمَّ قَالَ عِيسَى (ع) بِالتَّوَاضُعِ تُعْمَرُ الْحِكْمَةُ لَا بِالتَّكَبُّرِ وكَذَلِكَ فِي السَّهْلِ يَنْبُتُ الزَّرْعُ لَا فِي الْجَبَلِ» در اناجیل وجود ندارد و نقطه قوت نقل قول کافی شریف است؛ زیرا با بیانی بسیار لطیف رفتار نمادین حضرت عیسی (ع) را مدلل و مبین ساخت.
برگرفته از کتاب «تفسیر برگزیده کافی شریف» اثر استاد علی نصیری
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ پاسخ به پرسشی در باره حکم استفاده از سلاح های مجهز روز به قصد بازدارندگی
سلام و ارادت خدمت استاد عزیز
با توجه به شرایط جدید جهاد و اینکه می بینیم به خاطرات ملاحظات فقهی زن و بچه کفار در امنیت کامل هستند و زن و بچه شیعه و مسلمان مدام و مکرر مورد غارت قرار می گیرند آیا لزوم بازنگری در فقه جهاد به خاطر تغییر شرایط جنگ و دفاع لازم نیست؟ و اینکه آیا با سلاح های متعارف ما امکان پیروزی و نفی سبیل و ترهبون به عدو الله ممکن است؟ و ظاهرا فقه جهاد جزو مواردی است که کمتر کار شده و با شرایط جدید جنگی تطبیق شده است؟
علیکم السلام
بسم الله الرحمن الرحیم
پرسش بسیار مهم و به جایی هست یعنی با توجه به تحولاتی که در عرصه امنیت جهانی پیدا شده و بسیاری از کشورهای متخاصم یا کشورهایی که به نحوی با جهان اسلام دشمنی دارند، خودشان را به انواع سلاح های روز و حتی سلاح های هسته ای مجهز کردند و به زندگی خودشون امنیت کامل داده اند، آیا سزاوار است که جهان اسلام حالا به خصوص کشور ما مدعی باشد که ما نیاز به تامین این دست از سلاح ها نداریم و با همون سلاح های گذشته می توانیم از خود دفاع بکنیم؟
مطلبی که چند روز قبل در کانال بازتاب داده شد؛ مبنی بر ضرورت تغییر در دکترین هسته کشور ناظر به همین پرسش این عزیز است و پرسش هایی از این دست و در آن جا اعلام کردیم که به استناد آیه شریفه «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» همانگونه که دشمنان ما خود را به سلاح های هسته ای مجهز کرده اند، ما هم نه تنها جایز است که این کار را انجام بدهیم، بلکه به اقتضای ظهور امر در این آیه شریفه بر وجوب، لازم است و واجب است که خود را به چنین سلاحی مجهز بکنیم البته به هدف بازدارندگی
و این نکته را هم در آن نگاشته آوردیم که اگر قرار باشد تعداد و شماره کشته شدگان در هر جنگ را مبنای حلیت و حرمت قرار بدهیم، این امر شامل سلاح های غیر هسته ای و هسته ای میشود؛ یعنی این طور نیست که ما بگوییم چون مثلا در سلاح های غیر هسته ای تعداد کشته شدگان و آسیب دیدگان این دست از سلاح ها کمتر است، پس نگاه داشتن یا استفاده از آن جایز است، ولی در سلاح های کشتار جمعی یا سلاح های هسته ای که فراتر از این آسیب وجود دارد، بگوییم که در سلاح هسته ای حرام است؛ زیرا از منظر آموزه های دینی جان یک انسان بی گناه برابر با جان همه انسان هاست.
بنابر این یک نفر در سایه استفاده از هر سلاحی به صورت بی گناه کشته بشود با اینکه تعداد کشته شدگان صد هزار نفر یا یک میلیون نفر باشد، اصل حرمت یا قبح این کار برابر است؛ هرچند در آن جا که شدت بیشتری پیدا کند، حرمت شدیدتر می شود.
بنابر این منطق، یک جامعه اسلامی یا حکومت اسلامی نه تنها می تواند، بلکه لازم است که خود را به پیشرفته ترین سلاح های روز مجهز کند و این امر را منطقی می دانیم که هم مورد دفاع عقل است و هم مورد دفاع شرع.
ان شاء الله تعالی موفق باشید
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
@nasirigilani_ir
هر چه گفتيم جز حکايت دوست
در همه عمر از آن پشيمانيم
سعديا بي وجود صحبت يار
همه عالم به هيچ نستانيم
ترک جان عزيز بتوان گفت
ترک يار عزيز نتوانيم
✳️ انتشار شصت و ششمین اثر استاد علی نصیری با عنوان «راهنمای تحصیل در حوزه»
به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «راهنمای تحصیل در حوزه» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
نگارنده که توفیق حضور چهار دهه از عمر خود در حوزه علمیه را دارد، پیش از این، با تدوین نخستین اثر خود در سال 1374، با عنوان سازمان روحانيت؛ کاستيها و بايستگيها دغدغه خود نسبت به مسایل حوزه را آشکار ساخت و به دنبال آن، مدتها مترصد فرصتی مناسب بود تا کتابی با عنوان راهنماي تحصيل در حوزه تدوین نماید تا برای بسیاری از طلاب جوانی که عموماً با شور وصف ناشدنی پا به حوزه علمیه میگذارند، انگیزهها و روشهای تحصیل در حوزه را بازشناساند.
آن چه که توفیق تدوین این کتاب را تسریع بخشید، دو عامل بود:
1. در سال 1391 که به مناسبت تبلیغ دهه صفر در مدرسه علمیه شهر لردگان متوطن شدم، سکونت در حجره و نشست و برخاست با طلاب جوان و مشاهده پرسشهای فراوانی که آنان در باره حوزه و روش تحصیل در آن داشتند، حال و هوای روزهای آغازین طلبگی و حیرانی آن روزها را برای این ناچیز مجدداً تداعی کرد و از همان مدرسه تدوین کتابی با موضوع مورد اشاره را آغاز کردم.
2. در سال 1396 بنا به دعوت معاونت تهذیب حوزه علمیه قم، در برنامه هفتگی در مدرسه دارالشفاء، آموزش فضلایی که در آستانه تلبس به لباس مقدس روحانیت هستند، توفیق خدمتگزاری یافتم و مباحثی را در زمینه جایگاه روحانیت و روش تحصیل و رشد در آن، ارایه کردم. این امر به نوبه خود، انگیزه بیشتری برای به فرجام رساندن این کتاب را فراهم ساخت تا فاضلان حوزه در کنار مباحث شفاهی، اثری مکتوب در این زمینه در اختیار داشته باشند. مجموعه این عوامل، تدوین کتاب راهنماي تحصيل در حوزه به منظور تبیین انگیزه و روش تحصیل در حوزه را تسریع بخشید که اینک در اختیار همه خوانندگان مکرم؛ به ویژه طلاب و فضلاء عزیز حوزه قرار میگیرد.
بر این اساس، مباحث کتاب در چهارده فصل به شرح ذیل بازتاب یافته است: فصل اول: جایگاه فراگیری علوم اسلامی؛ فصل دوم: حوزه و استمرار هدایت پیامبران؛ فصل سوم: حوزه و سنگربانی از مرزهای اعتقادی؛ فصل چهارم: حوزه و سنگربانی از مرزهای اخلاقی؛ فصل پنجم: حوزه و برعهده گرفتن مسؤلیتهای اجتماعی؛ فصل ششم: حوزه راهی برای کمال و جاودانگی؛ فصل هفتم: حوزه و خدمتگزاری به ولی عصر×؛ فصل هشتم: آشنایی با دروس حوزه؛ فصل نهم: جایگاه علوم حوزوی در فرآیند اجتهاد؛ فصل دهم: روش فراگیری دروس حوزه؛ فصل یازدهم: آشنایی با روش تدریس؛ فصل دوازدهم: روش تحقیق و پژوهش؛ فصل سیزدهم: کوشش خستگیناپذیر و فرصتشناسی؛ فصل چهاردهم: تمشیت امور زندگی.
همان گونه که از عناوین فصول می توان دریافت، هفت فصل نخست کتاب ناظر به «انگیزه شناسی تحصیل در حوزه» و هفت فصل بعدی؛ یعنی از فصل هشتم تا فصل چهاردهم ناظر به «روش شناسی تحصیل در حوزه» است.
در پایان از خداوند منّان و مهربان که به این ناچیز توفیق تدوین این کتاب را ارزانی داشت، سپاسگزارم و امیدوارم به آگاهی بیش از پیش طلاب و فاضلان حوزه با انگیزهها و روشهای تحصیل و نقش حوزه در تعلیم، تربیت و سنگربانی از مرزهای اعتقادی و اخلاقی دینداران و عشق و شیدایی بیشتر آنان به این راه بیافزاید.
والله ولی التوفیق و علیه التکلان
علی نصیری
قم، موسسه معارف وحی و خرد
20/10/1393
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «راهنمای تحصیل در حوزه» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214046/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
راهنمای تحصیل در حوزه.jpg
حجم:
10.9K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «راهنمای تحصیل در حوزه» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214046/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ مدرسه قرآن و حدیث
مشهد تابستان 1403
فیلم سخنرانی استاد نصیری با عنوان:
«کاربرد قواعد اصولی در فهم قرآن و حدیث»
جلسه اول
https://www.aparat.com/v/mujdd3y?playlist=11626143
✳️ مدرسه قرآن و حدیث
مشهد تابستان 1403
فیلم سخنرانی استاد نصیری با عنوان:
«کاربرد قواعد اصولی در فهم قرآن و حدیث»
جلسه دوم
https://www.aparat.com/v/mujdd3y
✳️ مدرسه قرآن و حدیث
مشهد تابستان 1403
فیلم سخنرانی استاد نصیری با عنوان:
«کاربرد قواعد اصولی در فهم قرآن و حدیث»
جلسه سوم
https://www.aparat.com/v/qvpg1iq?playlist=11626143
✳️ مدرسه قرآن و حدیث
مشهد تابستان 1403
فیلم سخنرانی استاد نصیری با عنوان:
«کاربرد قواعد اصولی در فهم قرآن و حدیث»
جلسه چهارم
https://www.aparat.com/v/iovu55a?playlist=11626143