eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
365 ویدیو
163 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
ترسیم نظام اخلاق اسلامی در روایتی از امام صادق (ع) «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه (ع) قَالَ: أَوْحَى اللَّه عَزَّ وجَلَّ إِلَى آدَمَ (ع) أَنِّي سَأَجْمَعُ لَكَ الْكَلَامَ فِي أَرْبَعِ كَلِمَاتٍ قَالَ يَا رَبِّ ومَا هُنَّ قَالَ وَاحِدَةٌ لِي ووَاحِدَةٌ لَكَ ووَاحِدَةٌ فِيمَا بَيْنِي وبَيْنَكَ ووَاحِدَةٌ فِيمَا بَيْنَكَ وبَيْنَ النَّاسِ قَالَ يَا رَبِّ بَيِّنْهُنَّ لِي حَتَّى أَعْلَمَهُنَّ قَالَ أَمَّا الَّتِي لِي فَتَعْبُدُنِي لَا تُشْرِكُ بِي شَيْئاً وأَمَّا الَّتِي لَكَ فَأَجْزِيكَ بِعَمَلِكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْه وأَمَّا الَّتِي بَيْنِي وبَيْنَكَ فَعَلَيْكَ الدُّعَاءُ وعَلَيَّ الإِجَابَةُ وأَمَّا الَّتِي بَيْنَكَ وبَيْنَ النَّاسِ فَتَرْضَى لِلنَّاسِ مَا تَرْضَى لِنَفْسِكَ وتَكْرَه لَهُمْ مَا تَكْرَه لِنَفْسِكَ» (الکافی، ج 2، ص 147) امام صادق عليه السلام می فرماید: خداوند عزّ و جلّ به آدم عليه السلام وحى فرمود : من همه سخن را در چهار كلمه براى تو گرد مى آورم. عرض كرد : اى پروردگار من! آن چهار كلمه چيست؟ فرمود : يكى از من است، يكى از تو، يكى به رابطه من و تو مربوط مى شود و يكى به رابطه ميان تو و مردم. عرض كرد : پروردگارا! آنها را برايم بيان فرما تا بدانمشان. فرمود : آنكه اختصاص به من دارد، اين است كه مرا بندگى كنى و چيزى را شريكم نگردانى. آنكه اختصاص به خودت دارد، اين است كه در برابر عمل تو پاداشى دهمت به آنچه كه بيش از هر چيز به آن محتاجى. آنكه به رابطه ميان من و تو مربوط مى شود، اين است كه تو دعا كنى و من اجابت كنم و آنكه به رابطه ميان تو و مردم مربوط مى شود، اين است كه براى مردم آن پسندى كه براى خود مى پسندى. در کتاب اخلاق اسلامی تاکید کرده ام که نظام اخلاق اسلامی بر ترسیم چهار ترابط استوار است: یک؛ رابطه انسان با خود (اخلاق فردی) دو؛ رابطه انسان با خداوند (اخلاق بندگی) سه؛ رابطه انسان با حیات انسانی (اخلاق بندگی) چهار؛ رابطه انسان با حیات طبیعی (اخلاق زیستی) مورد چهارم به خاطر ابتلای کمتر در سایر آموزه های دینی بازتاب یافته است. در این روایت کوتاه هر آن چه که لازم بود در سه عرصه پیشگفته بیان شود، در قالب یک جمله و یک توصیه بازتاب یافته است. @nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۷۱.mp3
زمان: حجم: 12.1M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1271 🗓 7 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: «بَابُ أَنَّ الْمَرْأَةَ إِذَا أَقَرَّتْ أَرْبَعاً بِأَنَّهَا زَنَتْ بِفُلَانٍ لَزِمَهَا حَدُّ الزِّنَا وَ حَدُّ الْقَذْفِ وَ لَيْسَ عَلَى الرَّجُلِ شَيْ‏ءٌ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه 217.mp3
زمان: حجم: 19.89M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 217 🗓 5 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: تفسیر آیه شریفه: «أَمْ تُرِیدُونَ أَنْ تَسْأَلُوا رَسُولَکمْ کمَا سُئِلَ مُوسَی مِنْ قَبْلُ وَمَنْ یتَبَدَّلْ الْکفْرَ بِالْإِیمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِیلِ» (بقره، 108) @nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی سوالی داشتم از خدمتتون با توجه به آنچه از دعای هفتم استفاده می شود که باید برای رفع گرفتاری ها تلاش کرد و دعا کرد و از دعای 15 نیز استفاده می شود که حداقل برای برخی از گرفتاری ها (بیماری) سپاسگزاری کرد. و نیز با توجه به این که سختی ها در ساخت شخصیت انسان و آشکار کردن استعدادهای نهفته در درون انسان نقش مهمی دارند حال آیا از گرفتار شدن به سختی ها باید فرار کرد یا باید به استقبال آنها رفت؟ و نیز با توجه به احادیثی در این مضمون «عِنْدَ تَعَاقُبِ الشَّدَائِدِ تَظْهَرُ فَضَائِلُ الْإِنْسَانِ؛ به هنگام سختي‌هاي متراکم است که فضيلت‌هاي انسان آشکار مي‌شود.» @nasirigilani_ir
✳️ در پایگاه وحی الهی چه می گذرد؟! عربستان به رغم همه کژمداری ها و کژاندیشی ها پس از حاکمیت وهابیان بر آن، در تمام این دوران بر طبل بازگشت به سنت آن هم با نگاه قشری و متحجرانه اش کوبید. حاکمان حجاز خود را پدر معنوی جهان اسلام معرفی کرده و همواره به خدمت به حرمین شریفین بالیده اند. آن چه در این چند سال اخیر و به ویژه در چند روز اخیر با عنوان برگزاری مجالس رقص، آواز و رژه مد در این کشور رخ نمود و صحنه هایی بسان آن چه در سالن های رقص در آمریکا و اروپا مشهود است، به جهان مخابره شد، از رویکرد یک خطر بزرگ فرهنگی در این کشور حکایت دارد. اگر جهان اسلام و اندیشمندان اسلامی هشیاری به خرج ندهند و با عتاب و خطاب خطر و زیان بی پایان این رویکرد ناصواب فرهنگی را گوشزد نکنند، در فرداهای نه چندان دور باید بساط حج و عمره را پایان یافته دید یا صورتی بس بی روح از آن را انتظار کشید! خدا کند سرزمین وحی بیش از این با حضور پرچمداران پلیدی و پلشتی آلوده نگردد! سه شنبه بیست و نهم آبان ماه ۱۴۰۳ @nasirigilani_ir
✳️ روایتی در نکوهش دنیا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى‏، عَنْ يَحْيَى بْنِ عُقْبَةَ الْأَزْدِيِّ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَثَلُ الْحَرِيصِ عَلَى الدُّنْيَا مَثَلُ دُودَةِ الْقَزِّ، كُلَّمَا ازْدَادَتْ مِنَ الْقَزِّ عَلى‏ نَفْسِهَا لَفّاً، كَانَ أَبْعَدَ لَهَا مِنَ الْخُرُوجِ حَتّى‏ تَمُوتَ غَمّاً». وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «أَغْنَى الْغِنى‏ مَنْ لَمْ يَكُنْ لِلْحِرْصِ أَسِيراً». وَ قَالَ: «لَا تُشْعِرُوا قُلُوبَكُمُ الِاشْتِغَالَ بِمَا قَدْ فَاتَ؛ فَتَشْغَلُوا أَذْهَانَكُمْ عَنِ الِاسْتِعْدَادِ لِمَا لَمْ يَأْتِ». نکته ها: 1. از روش های رایج در بیان قرآن، پیامبران و اوصیای آنان استفاده از تمثیل برای القای معارف و آموزه های دینی است. در این روایت نیز از این روش استفاده شده و حرص به دنیا به کرم ابریشم تشبیه شده است: «مَثَلُ الْحَرِيصِ عَلَى الدُّنْيَا مَثَلُ دُودَةِ الْقَزِّ، كُلَّمَا ازْدَادَتْ مِنَ الْقَزِّ عَلى‏ نَفْسِهَا لَفّاً، كَانَ أَبْعَدَ لَهَا مِنَ الْخُرُوجِ حَتّى‏ تَمُوتَ غَمّاً». 2. انسان دنیا دوست با انباشت و حرص ورزیدن به گردآوری دنیا به گمان خود در اندیشه نجات و رفاه خود است، اما نمی داند که هر چه بیشتر به دور خود می تند، به حبس و حصر خود افزوده و چند قدم خود را به مرگ نزدیک کرده است: «مَثَلُ الْحَرِيصِ عَلَى الدُّنْيَا مَثَلُ دُودَةِ الْقَزِّ، كُلَّمَا ازْدَادَتْ مِنَ الْقَزِّ عَلى‏ نَفْسِهَا لَفّاً، كَانَ أَبْعَدَ لَهَا مِنَ الْخُرُوجِ حَتّى‏ تَمُوتَ غَمّاً». 3. از جمله راه های موثر برای گریز از غم و اندوه دنیایی، تفکر در حقیقت دنیا و باور به فنا پذیری و نگونساری حرص زدن در باره دنیا است. 4. غنا مراحل و مراتبی دارد و از غنای ظاهری و مالی مهم تر غنای روحی است که خود مراتبی دارد. به استناد این روایت آزادی از اسارت حرص انسان را به عالی ترین مراتب غنا می رساند: «أَغْنَى الْغِنى‏ مَنْ لَمْ يَكُنْ لِلْحِرْصِ أَسِيراً». 5. از آن جا که دنیا و خوشی های آن در حال گذار است و گریزی نیز از گذار دنیا نیست، باید دل را از اندیشیدن در این باره رهایی داد: «لَا تُشْعِرُوا قُلُوبَكُمُ الِاشْتِغَالَ بِمَا قَدْ فَاتَ؛ فَتَشْغَلُوا أَذْهَانَكُمْ عَنِ الِاسْتِعْدَادِ لِمَا لَمْ يَأْتِ». 6. اشتغال ذهنی به سرمایه های از دست رفته انسان را از آماده شدن برای مسئولیت های آینده باز می دارد: «فَتَشْغَلُوا أَذْهَانَكُمْ عَنِ الِاسْتِعْدَادِ لِمَا لَمْ يَأْتِ» برگرفته از کتاب «شرح کافی شریف» اثر در دست انتشار استاد علی نصیری @nasirigilani_ir
✳️حراج های جهانی از جمله نمودهای پوچی دنیا! به این خبر توجه فرمایید: یک اثر هنری که چیزی جز یک موز چسب‌خورده به روی دیوار نیست، روز چهارشنبه ۲۰ نوامبر (۳۰ آبان) در حراج ساتبیز نیویورک با قیمت ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به فروش رفت. این اثر هنری مفهومی با عنوان «کمدین» اثر مائوریتزیو کاتلان، هنرمند ایتالیایی برای نخستین بار در نمایشگاه «آرت بازل» میامی در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و چنان جمعیت زیادی را جذب کرد که برای حفظ ایمنی عمومی و حفاظت از سایر آثار به نمایش درآمده مجبور شدند آن را بردارند. در حراج ساتبیز این اثر با نرخ پایه ۸۰۰ هزار دلار به فروش گذاشته شد و ظرف پنج دقیقه به قیمت ۵.۲ میلیون دلار رسید. با احتساب هزینه‌های اضافی خریدار، قیمت نهایی موز ۶.۲ میلیون دلار چکش خورد. فروش این موز زرد که با نوار چسب نقره‌ای به دیوار سفید چسبانده شده در حالی از ۶ میلیون دلار فراتر رفت که برآورد اولیه حراجی ساتبیز برای آن ۱.۵ میلیون دلار بود. این موز توسط خریداران حاضر در سالن، تلفنی و آنلاین به مزایده گذاشته شد و نام جاستین سان، کارآفرین ارزهای دیجیتال، به عنوان خریدار این اثر هنری مدرن اعلام شده است. باور می کنید که موز که تنها چند سنت خریداری شد در یک رفتاری سراسر پوچ به مبلغی بیشتر از شش میلیون دلار فروخته شد؟! یعنی بیش از چهارصد میلیارد تومان ناقابل!! آیا در همان نیویورک بسیاری از افراد بی خانمان و بی پناه در کنار جاده و پارک رها نشده اند که گاه به نان شبی و مبلغی ناچیز برای امرار معاش بسیار نیازمند هستند؟! ما اکثر العبر و اقل الاعتبار! 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
از این دعا که همه پیامبران بر زبان جاری می کردند، غفلت نکنید! «بْنِ أَبِي قُرَّةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ ثَلَاثٌ تَنَاسَخَهَا الأَنْبِيَاءُ مِنْ آدَمَ ع حَتَّى وَصَلْنَ إِلَى رَسُولِ اللَّه ص كَانَ إِذَا أَصْبَحَ يَقُولُ - اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ إِيمَاناً تُبَاشِرُ بِه قَلْبِي ويَقِيناً حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّه لَا يُصِيبُنِي إِلَّا مَا كَتَبْتَ لِي ورَضِّنِي بِمَا قَسَمْتَ لِي ورَوَاه بَعْضُ أَصْحَابِنَا وزَادَ فِيه حَتَّى لَا أُحِبَّ تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْتَ ولَا تَأْخِيرَ مَا عَجَّلْتَ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ أَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّه ولَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً وصَلَّى اللَّه عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِه» (الکافی، ج 2، ص 524) 🆔 @nasirigilani_ir
علی نصیری
از این دعا که همه پیامبران بر زبان جاری می کردند، غفلت نکنید! «بْنِ أَبِي قُرَّةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ
🔹متن نهایی دعا: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ إِيمَاناً تُبَاشِرُ بِه قَلْبِي ويَقِيناً حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّه لَا يُصِيبُنِي إِلَّا مَا كَتَبْتَ لِي ورَضِّنِي بِمَا قَسَمْتَ لِي حَتَّى لَا أُحِبَّ تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْتَ ولَا تَأْخِيرَ مَا عَجَّلْتَ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ أَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّه ولَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً وصَلَّى اللَّه عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِه»
🔹 لطفا فکری به حال برخی از خطبه های نماز جمعه بفرمایید! کسانی که به خاطر قول به وجوب عینی نماز جمعه، خود را ملتزم به حضور در این عمل عبادی و الهی می دانند، گاه از ضعف و کژتابی خطبه ها می نالند. آنان معتقداند که گاه حال و وضع خطبه ها رنج آور شده است! گویا همه امامان جمعه (ایدهم الله تعالی) موظف اند برنامه اعلامی را در مدار خطبه های خود قرار دهند. نتیجه آن می شود که در دورترین شهر و شهرک این کشور که گاه شمار حاضران در نماز جمعه در حد حاضران در یک نماز جماعت است، امام جمعه خود را مکلف می بیند که در هر هفته، رئیس جمهور آمریکا، رؤسای جمهور دول اروپایی و ... را مورد عتاب و خطاب قرار داده و به آنان اعلام هشدار کند! یا رئیس جمهور و هیات وزرا را لازم التوصیه ببیند و به آنان رهنمون دهد! در چنین حال و وضعی چگونه انتظار می رود که فرهیختگان و صاحبان فکر و اندیشه خود را ملتزم به حضور در چنین نمازی سازند؟! سخنان برون مرزی را به همان نماز جمعه تهران و قم واگذارید که قرار است از سیما پخش شود! پیداست که آنان در محدوده مسایل کشور و منطقه خود سخن خواهند گفت. سخنان درون مرزی و محدوده هر استان را به امامان جمعه مراکز استان بسپارید. از امامان جمعه هر شهر و شهرکی نخواهید فراتر از محدوده توان و توانش و بیرون تر از محدوده خطاب، وارد گفتگو شوند. این دست از امامان محترم جمعه اگر هم لازم می بییند که گفت و شنودی در این عرصه داشته باشند، اولا بس کوتاه باشد و در ثانی توصیف باشد نه توصیه! آن چه به عکس، بیشتر از امامان محترم جمعه انتظار می رود پرداختن به مباحث و مسایل در محدوده شهر و شهرک خود آنان است. هم مدیران آن منطقه را مورد عتاب و خطاب قرار دهند و هم عموم مردم را. زیرا بسیاری از کاستی های کنونی هم متوجه کم کاری شماری از مدیران است و هم متوجه ضعف فرهنگ عمومی. خداوند به توفیقات امامان جمعه خدوم بیافزاید و موانع رنگ و رونق نمازهای جمعه را مرتفع سازد! حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس در بند این مباش که نشنید یا شنید! عصر جمعه دوم آذر ماه ۱۴۰۳ @nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۷۲.mp3
زمان: حجم: 8.61M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1272 🗓 8 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: «بَابُ اسْتِحْبَابِ طَلَاقِ الزَّوْجَةِ الزَّانِيَةِ وَ جَوَازِ إِمْسَاكِهَا» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۸.mp3
زمان: حجم: 9.88M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 218 🗓 12 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: تفسیر آیه شریفه: « وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکمْ مِنْ خَیرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» (بقره، 110) @nasirigilani_ir