در حالی آتش بس در لبنان عملیاتی شد و مردم جنوب لبنان در حالی به خانه های خود باز می گردند که رهبر دوست داشتنی و مجاهد حزب الله مرحوم شهید سید حسن نصر الله و یاران با وفای او دیگر در میان مردم نیستند.
آیا این حزن و اندوه به راحتی قابل تحمل است؟!
کلاس های هفتگی مجمع
کلاس معرفتی و قرآنی این هفته با عنوان
چالش های فرهنگی و ضرورت نهضت قرآنی
آیت الله دکتر علی نصیری
استاد حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی دانشگاه
محقق و پژوهشگر علوم قرآنی و حدیثی
یکشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷
سالن مرکز اسناد و کتابخانه های گیلان
واقع در بین پل میدان گاز و دانشکده علوم پایه
جمعیت قرآنیان گیلان
مجمع مدرسان و معلمان
✳️ هشدار فرونشست معنوی و اخلاقی مردم را باید جدی گرفت!
🔹این روزها اخباری در باره فرونشست زمین در برخی از شهرها همچون اصفهان، تهران و ... به گوش می رسد.
کارشناسان هدر رفت آب های زیر زمینی و گسست لایه ها را عامل آن می دانند و یکسره نسبت به خطرات آن هشدار می دهند.
🔹پیداست که خداوند برای ماندگاری و ثبات لایه ظاهری زمین دو برنامه را طراحی فرمود:
یک؛ کوه ها بسان میخ لایه های زمین را در هم تنیده و به هم می دوزند.
دو؛ آب ها از فروپاشی و فرونشست لایه های درونی زمین ممانعت می کنند.
🔹اینها برنامه خداوند در باره حیات مادی زمینیان است، اما خداوند در بستر حیات معنوی زمینیان نیز وجود حجت های خود؛ شامل پیامبران، اوصیای آنان و عالمان ربانی را پیش بینی کرده است.
🔹حجج الهی هم نقش کوه ها را بازی می کنند و هم بسان آب، مایه حیات بشری اند که نمی گذارند که مردم در بستر معنا و معنویت دچار فرونشست و گسست شوند.
از این جهت از حجت های الهی با عنوان «زر الارض»، «اوتاد الارض» و «ماء الارض» یاد شده است.
🔹امروز که حجت الهی در میان مردم به صورت آشکار حضور ندارد، دو مسئولیت سنگین میخ زمین بودن و آب حیات بودن بر دوش عالمان الهی و ربانی گذاشته شده است.
وقتی در عموم شهرهای ما از عالمان الهی و ربانی چندان خبری نباشد، معنایش آن است آب حیات و میخ ثبات از کف رفته است.
🔹در این صورت آیا فرونشست معنوی و اخلاقی در میان جامعه دور از انتظار خواهد بود؟!
آیا با فرض فقدان یا فروکاستن از شمار عالمان ربانی، دیگر می توان به سریان و جریان پویای حیات معنوی و اخلاقی در میان عامه مردم امید بست؟!
🔹باری؛ فرونشست ظاهری زمین در شهرها را خوب درمی یابیم و نسبت به خطر آن هشدارها می دهیم و در اندیشه چاره جویی بر می آییم، اما فرونشست معنوی مردم چون به چشم نمی آید، نه نگران آن هستیم، نه هشداری در بین است و نه کسی برای چاره جویی آن به خود زحمتی می دهد!
خطر فرونشست اخلاقی و معنوی جامعه را جدی بگیریم!
شب چهارشنبه
هفتم آذر ماه ۱۴۰۳
@nasirigilani_ir
🔸 اعمال شب و روز جمعه
🔹 زیارت سالار شهیدان (ع)
🔸 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 دعای پر نور کمیل
🔸 تلاوت سوره مبارکه یس
🔹 کثرت صلوات بر محمد و آل ایشان
🔸 صدقات و مبرات به مستمندان
🔹 استغفار از گناهان و لغرشها
🔸 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 زیارت مضاجع شریف و قبور مومنان
🔸 غسل جمعه و اهتمام به نماز جمعه
🔸 حضرت امیر (ع) فرمود:
«بر اساس نشانههاى روشن عمل كنيد، راه خدا مستقيم و واضح است كه شما را به بهشت مىخواند، اكنون در محلى هستيد كه مىتوانيد با فرصت و فراغت رضاى حق را به دست آوريد، در حالى كه پروندهها باز، قلمها براى ثبت اعمال در جريان، بدنها سالم، توبه پذيرفته و اعمال پذیرفته میشوند.»
(نهج البلاغه: خطبه ۹۴)
@nasirigilani_ir
🔹 پیام محبت آمیز یکی از اساتید مکرم همراه
سلام و درود بر شما
...
این حقیر مباحث خارج تفسیر حضرتعالی و دیگر سخنرانی ها را که به مناسبت های مختلف در کانال بارگذاری می فرمایید پیگیر هستم و گوش میدهم .
استاد عزیز
متاسفانه گروه وحی و خرد به دلایلی نامعلوم منحل شد؛
عاجزانه از شما درخواست دارم مطالب پربار خود را در کانال بازتاب دهید ما مشتاق عالمان وارسته و مهذب و با معرفت چون شما هستیم.
دستمان از همه جا کوتاه است و از بسیاری ناامید هستیم و از مردم و فرهنگ و جامعه ناامیدتر.
ما توفیق دیدار نورانی شما را نزدیک نداریم
امید ما شمایید.
ما دستمان از نزدیک به دامن پر معرفت شما نمی رسد اما از دور تمنای ادامه کلاس ها و بحث ها را داریم گاهی سخنان پر مغز و نغز شما را مناسب حال گروه های خاص و افراد علاقه مند تشخیص می دهم برای آنها ارسال می کنیم. آنان نیز دعاگوی شما می شوند.
توفیقات تان روزافزون
عمرتان با برکت
سایه پرمهرتان مستدام
التماس دعا
از در بخشندگی و بنده نوازی
مرغ هوا را نصیب ماهی دریا
خداوند روزی این مرغ ها را در لابلای پوست این گاو و آسودگی گاو از حشره و کنه را در رفت و روب این پرنده ها قرار داده است!
جل الخالق و عظم شأنه
@nasirigilani_ir
برگرفته از کتاب «فاطمه بانوی بیمثال» اثر استاد علی نصیری
💠 بخش اول
@nasirigilani_ir
باید اذعان کرد در روزگار ما سخن گفتن از اندیشه و منش فاطمه سلام الله علیها بیش از هر زمان دیگر ضروری مینماید، زیرا از سویی شبهات فمنیستها و در پی آنان شبهاتی که از سوی روشنفکران مدافع حقوق زنان در جهان اسلام پراکنده شده، زمینه لغزش فکری برخی را فراهم ساخته و از سویی دیگر، عصر ارتباطات و پدیده جهانیشدن، زمینه کنار گذاشتن حجاب و عفاف را در شماری از زنان و دختران تقویت نموده است.
آنچه که در این بین میتواند چون چراغی فروزان راه را از چاه بازشناساند، بازخوانی اندیشه و منش زنان اسوه است که در صدر آنان بزرگ بانوی اسلام صدیقه طاهره سلام الله علیها قرار دارد؛ همو که با اندیشه و منش پاک خود جایی برای این دست از لغزشها باقی نگذاشته است.
برگرفته از کتاب «فاطمه بانوی بیمثال» اثر استاد علی نصیری
💠 بخش اول
@nasirigilani_ir
برگرفته از کتاب «فاطمه بانوی بیمثال» اثر استاد علی نصیری
💠 بخش دوم
@nasirigilani_ir
در روایات آمده که وقتی امام علی سلام الله علیه تلاش جانکاه همسر خود فاطمه سلام الله علیها در تدبیر امور خانه و زخمیشدن دست او در پی دستاسکردن گندم برای آرد را دید، متاثر و متالم شد و از فاطمه خواست تا نزد پیامبر صلی الله علیه و آله رفته و از او بخواهد تا از غنایم جنگی، کنیزی به عنوان خدمتکار خانه در اختیار او بگذارد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در پاسخ به این درخواست دختر خود و به جای هدیهدادن کنیز، هنگامی که نزد آنان آمد تسبیح ویژهای را که پس از نماز انجام میگیرد، به آنان آموخت که بعدها به تسبیح فاطمه معروف شد که در روایات زیادی آثار و فضایلی برای آن برشمرده شده است.
این دست از رفتارهای پیامبر با فاطمه سلام الله علیها بهرغم علاقه شدید آن حضرت به دخترش، نشانگر آن است که ایشان به تعالی روحی فرزندش اهتمام ویژهای داشته و میخواست هیچگونه غبار دنیادوستی بر دامن فاطمه ننشیند.
برگرفته از کتاب «فاطمه بانوی بیمثال» اثر استاد علی نصیری
💠 بخش دوم
@nasirigilani_ir
✳️ مهجوریت اهل بیت در میان عامه و مهجوریت قرآن در میانه شیعه از نگاه علامه طباطبایی
ان ما جرى في أمر الخلافة بعد رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم أوجب اختلاف آراء عامة المسلمين في أهل بيته فمن عاكف عليهم هائم بهم ، ومن معرض عنهم لا يعبأ بأمرهم ومكانتهم من علم القرآن أو مبغض شانئ لهم ....
" أن أهل السنة أخذوا بالكتاب وتركوا العترة ، فآل ذلك إلى ترك الكتاب لقول النبي صلى الله عليه وآله وسلم : " انهما لن يفترقا " وأن الشيعة أخذوا بالعترة وتركوا الكتاب ، فآل ذلك منهم إلى ترك العترة لقوله صلى الله عليه وآله وسلم : " انهما لن يفترقا " فقد تركت الأمة القرآن والعترة ( الكتاب والسنة ) معا " .
وهذه الطريقة المسلوكة في الحديث أحد العوامل التي عملت في انقطاع رابطة العلوم الاسلامية وهى العلوم الدينية والأدبية عن القرآن مع أن الجميع كالفروع والثمرات من هذه الشجرة الطيبة التي أصلها ثابت وفرعها في السماء تؤتى اكلها كل حين بإذن ربها ، وذلك أنك إن تبصرت في أمر هذه العلوم وجدت أنها نظمت تنظيما لا حاجة لها إلى القرآن أصلا حتى أنه يمكن لمتعلم أن يتعلمها جميعا : الصرف والنحو والبيان واللغة والحديث والرجال والدراية والفقه والأصول فيأتي آخرها ، ثم يتضلع بها ثم يجتهد ويتمهر فيها وهو لم يقرء القرآن ، ولم يمس مصحفا قط ، فلم يبق للقرآن بحسب الحقيقة إلا التلاوة لكسب الثواب أو اتخاذه تميمة للأولاد تحفظهم عن طوارق الحدثان ! فاعتبر ان كنت من أهله .
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
سلام علیکم استاد وقت بخیر.
مطلبی که از علامه طباطبایی در کانال قرار داده شده، صحیح نمی باشد. رها کردن اهل بیت توسط اهل تسنن و رها کردن قران توسط شیعه (به فرض صحت این مورد) فرق ماهوی دارد. انها هیچ حجیتی برای اهل بیت قائل نیستند و امامت الهی اهل بیت را نمی پذیرند ولی شیعه حجیت قران را قبول دارد و از آن برای اعتقاد و فروع دین استفاده می کنند . بله مگر اینکه بگوییم برخی از شیعیان امثال علامه طباطبایی قرآن رها کردند صحیح می باشد زیرا که این بزرگواران در تفسیر قرآن نیازی به اهل بیت ندارند و در خیلی جاها به رای تفسیر می کنند و به ما اراد الهی نمی رسند.
علیکم السلام
مطلبی که در کانال بازتاب داده شد، متن المیزان است که البته مرحوم علامه آن را موافقانه از «بعض» نقل کرده است.
این مدعا به اجمال قابل پذیرش است نه به تفصیل.
تکلیف اهل سنت در بی توجهی به اهل بیت علیهم السلام آشکار است.
در میان شیعه هم نمی توان انکار کرد که قرآن چندان جایگاهی ندارد.
نه تلاوت آن چندان فرهنگ عمومی شده و نه فهم مدالیل و مفاهیم آن.
غربت و مهجوریت قرآن و اکتفا به حضور آن سر مزار مردگان و هنگام ازدواج و خرید خانه مایه تاثر و تالم بسیار است!
قاریان قرآن عموما بر تلاوت چند فقره از آیات آهنگین اهتمام دارند و به جای آن که در کنار تلاوت یک نکته قرآنی بگویند، گاه چند دقیقه را با تکرار مکرر تلاوت چند آیه می گذرانند!
باید بکوشیم قرآن از چنین غربت و غریبی خارج گردد.
موفق باشید.