خارج فقه جلسه ۱۱۳۵.mp3
15.02M
✳️ #خارج_فقه (جلسه ۱۱۳۵)
مباحث این جلسه:
۱. کتاب القضاء بر مبنای کتاب شریف وسائل الشیعه
۲. بررسی چهار دیدگاه در باره کفایت سوگند از بینه
۳. برابری شهادت دو زن در برابر شهادت یک مرد
http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر جلسه ۹۰.mp3
20.04M
✳️ #خارج_تفسیر (جلسه ۹۰)
مباحث این جلسه:
۱. ادامه بررسی آیه شریفه «کلما رزقوا منها من ثمره رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل و اوتوا به متشابها»
۲. واژه «کلما» شاهد جریان این سخن در جهان آخرت است.
http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج حدیث جلسه ۷۶.mp3
21.43M
✳️ #خارج_حدیث (جلسه ۷۶)
مباحث این جلسه:
بررسی روایاتی ناظر به اخلاق متعالی پیامبر اکرم (ص) برگرفته از کتاب سنن النبی و سایر منابع روایی فریقین
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ بررسی وقت مغرب شرعی بر اساس روش اجتهادی روایت محور و فقاهت مدار (بخش 21)
بررسی روایت بیست و سوم
4849- 23- وَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ وَ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى جَمِيعاً عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ مُوسَى بْنِ يَسَارٍ الْعَطَّارِ عَنِ الْمَسْعُودِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَيْرِ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنِ الرَّبِيعِ بْنِ سُلَيْمَانَ وَ أَبَانِ بْنِ أَرْقَمَ وَ غَيْرِهِمْ قَالُوا أَقْبَلْنَا مِنْ مَكَّةَ حَتَّى إِذَا كُنَّا بِوَادِي الْأَخْضَرِ إِذَا نَحْنُ بِرَجُلٍ يُصَلِّي وَ نَحْنُ نَنْظُرُ إِلَى شُعَاعِ الشَّمْسِ فَوَجَدْنَا فِي أَنْفُسِنَا فَجَعَلَ يُصَلِّي وَ نَحْنُ نَدْعُو عَلَيْهِ (حَتَّى صَلَّى رَكْعَةً وَ نَحْنُ نَدْعُو عَلَيْهِ) وَ نَقُولُ هَذَا مِنْ شَبَابِ أَهْلِ الْمَدِينَةِ- فَلَمَّا أَتَيْنَاهُ إِذَا هُوَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ× فَنَزَلْنَا فَصَلَّيْنَا مَعَهُ وَ قَدْ فَاتَتْنَا رَكْعَةٌ فَلَمَّا قَضَيْنَا الصَّلَاةَ قُمْنَا إِلَيْهِ فَقُلْنَا جُعِلْنَا فِدَاكَ هَذِهِ السَّاعَةَ تُصَلِّي فَقَالَ إِذَا غَابَتِ الشَّمْسُ فَقَدْ دَخَلَ الْوَقْتُ.
أَقُولُ: صَدْرُ الْحَدِيثِ يَدُلُّ عَلَى أَنَّهُ كَانَ مُقَرَّراً عِنْدَ الشِّيعَةِ أَنَّهُ لَا يَدْخُلُ الْوَقْتُ قَبْلَ مَغِيبِ الْحُمْرَةِ الْمَشْرِقِيَّةِ وَ لَعَلَّهُ× صَلَّى ذَلِكَ الْوَقْتَ لِلتَّقِيَّةِ وَ يَحْتَمِلُ كَوْنُهُ صَلَّى بَعْدَ ذَهَابِ الْحُمْرَةِ بِالنِّسْبَةِ إِلَى الْوَادِي وَ يَكُونُ الشُّعَاعُ خَلْفَ الْجَبَلِ إِلَى نَاحِيَةِ الْمَغْرِبِ وَ قَدْ رَآهُ الْجَمَاعَةُ مِنْ أَعْلَى الْجَبَلِ وَ قَدْ ذَكَرَ ذَلِكَ الشَّيْخُ أَيْضاً وَ اللَّهُ أَعْلَمُ.
1. تخریج و سند
این حدیث نیز تنها در منبع پیشین؛ یعنی امالی شیخ صدوق بازتاب یافته است و در سند آن افراد ذیل قرار دارند:
علی بن حسین بن بابویه، مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بن احمد بن ولید، أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى العطار، سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قمی، مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ، مُوسَى بْنِ يَسَارٍ الْعَطَّارِ، الْمَسْعُودِيِّ، عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَيْرِ، أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ، الرَّبِيعِ بْنِ سُلَيْمَانَ وَ أَبَانِ بْنِ أَرْقَمَ.
در این روایت مُوسَى بْنِ يَسَارٍ الْعَطَّارِ، مسعودی و ربیع بن سلیمان مجهول و عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَيْرِ زیدی ممدوح است. از این جهت روایت بر اساس نظر مشهور ضعیف است.
2. متن
یک؛ قَالُوا أَقْبَلْنَا مِنْ مَكَّةَ؛ ظاهراً به هنگام بازگشت از مکه بوده است.
دو؛ حَتَّى إِذَا كُنَّا بِوَادِي الْأَخْضَرِ؛ در نسخه امالی صدوق و بحار «وادی الاجفر» آمده که در سی و سه فرسخی مکه قرار دارد.
سه؛ إِذَا نَحْنُ بِرَجُلٍ يُصَلِّي وَ نَحْنُ نَنْظُرُ إِلَى شُعَاعِ الشَّمْسِ؛ ما به آفتاب چشم دوخته بودیم تا غروب آن را احراز کنیم. در این حال دیدیم که فردی نماز میخواند. از ادامه روایت بر میآید که مراد از شعاع خورشید، شعاع هنگام غروب آن و انتظار آنان برای خواندن نماز مغرب بوده است.
چهار؛ فَوَجَدْنَا فِي أَنْفُسِنَا؛ پیش خود خشمناک شدیم که چگونه هنوز مغرب نشده، این شخص نماز مغرب میخواند.
پنج؛ فَجَعَلَ يُصَلِّي وَ نَحْنُ نَدْعُو عَلَيْهِ؛ ظاهراً یعنی پشت سر او حرفی میزدیم. در برخی از نسخهها چنین آمده است: (حَتَّى صَلَّى رَكْعَةً وَ نَحْنُ نَدْعُو عَلَيْهِ)؛
شش؛ وَ نَقُولُ هَذَا مِنْ شَبَابِ أَهْلِ الْمَدِينَةِ؛ یعنی اقتضای جوانی چنین شتابی است.
هفت؛ فَلَمَّا أَتَيْنَاهُ إِذَا هُوَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ×؛ وقتی نزد او رفتیم، دیدیم که امام صادق× است!
هشت؛ فَنَزَلْنَا فَصَلَّيْنَا مَعَهُ وَ قَدْ فَاتَتْنَا رَكْعَةٌ؛ پیاده شدیم و با ایشان نماز جماعت خواندیم و یک رکعت را از دست دادیم؛ یعنی یک رکعت به جماعت نرسیدیم.
نه؛ فَلَمَّا قَضَيْنَا الصَّلَاةَ قُمْنَا إِلَيْهِ فَقُلْنَا جُعِلْنَا فِدَاكَ هَذِهِ السَّاعَةَ تُصَلِّي؛ با تعجب پرسیدیم که آیا شما در این ساعت نماز مغرب میخوانید؟ این امر از وجود تصور اشتباه حاکم بر شیعه که میانگاشتند وقت مغرب حتماً پس از ذهاب حمره مشرقیه است، حکایت دارد.
ده؛ فَقَالَ إِذَا غَابَتِ الشَّمْسُ فَقَدْ دَخَلَ الْوَقْتُ؛ وقتی خورشید غائب شود، وقت نماز مغرب در رسیده است.
3. تحلیل
یک؛ از این روایت بدست میآید که عموم اصحاب اهل بیت^ تحت تاثیر ابوالخطاب یا تحت تاثیر برخی از فتاوای عامه، نماز مغرب را تاخیر میانداختند، اما امام صادق× به صراحت وقت آن را غیبوبت شمس دانسته است.
دو؛ روایت به صراحت تمام و کامل اعلام میکند که سیره عملی امام صادق× نماز در اول وقت غروب آفتاب است. وقتی امام تنها است و به تنهایی و بدور از چشم مردم نماز میخواند؛ نشانگر آن است که این عمل بدور از هر تقیه و احتیاطی انجام گرفته است.
سه؛ از این جا معلوم میگردد که فرمان به تاخیر نماز مغرب تا زوال سرخی یا زردی خورشید یا آشکار شدن ستارگان یا ذهاب حمره مشرقیه، از باب احتیاط عملی برای مردم بوده است. با این فرض جایی برای نظر مشهور باقی نمیماند.
برگرفته از کتاب «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» از استاد علی نصیری
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
جایگاه معنوی و علمی قم .m4a
37.5M
✳️ جایگاه معنوی و علمی شهر قم و فاطمه معصومه (ع)
این مبحث به مناسبت سالروز ورود نورانی فاطمه معصومه (ع) به قم، امروز بیست و هشتم مهر ماه ۱۴۰۱ پس از نماز صبح در مسجد علی بن ابی طالب (ع) شهرک زین الدین قم ارایه شد.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ اعمال شب های جمعه را مغتنم بدانیم!
🔹 زیارت سالار شهیدان (ع)
🔹 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 دعای پر نور کمیل
🔹 استغفار از همه گناهان و لغرش ها
🔹 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 تلاوت سوره مبارکه یس
🔸 حضرت امیر (ع) فرمود:
«اعْمَلُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ عَلَى أَعْلَامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ يَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة»
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ برگزاری جلسه زیارت آل یاسین و درس خارج حدیث در موسسه معارف وحی و خرد
🔹 زیارت آل یاسین؛
ساعت ده و نیم تا یازده
🔹 خارج حدیث؛
استاد علی نصیری
(از ساعت یازده تا دوازده)
🔸 زمان: جمعه بیست و نهم مهر ماه 1401
(از ساعت ده و نیم تا دوازده)
🔸 مکان: قم، خیابان جمهوری اسلامی، کوچه ۳۶، پلاک ۳۶
(موسسه معارف وحی و خرد)
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
📚دروس حضرت آیت الله علی نصیری
🔰لینک عضویت قرارگاه طلاب و فضلای گیلانی:
https://eitaa.com/joinchat/2551775325C326138c3cc
🇮🇷اختصاصی اساتید گیلانی:
https://eitaa.com/joinchat/1482817587Cb91ddbc963
✳️ پرسش یکی از اساتید مکرم همراه در باره چگونگی تعامل با روایات نقصان عقل زنان
🔹 با توجه به طولانی بودن پرسش، متن آن و در ادامه پاسخ آن در قالب فایل صوتی ارایه می گردد:
عرض سلام وادب واحترام خدمت استاد محترم؛
احترامابه استحضارمی رساند پیرواستماع درس خارج فقه حضرتعالی پیرامون برخی مباحث بانوان ازجمله مبحث شهادت و...وبه تبعیت آن بررسی عقل نظری وعقل عملی و...ورای نهایی شمااستادمحترم مبنی بر ناقص بودن براساس برخی روایات واخبار و...همچنین مثال برمصادیق نقصان یادشده ازجمله خاطره ای ازسفربه یکی ازکشورها ورویت برخی بانوان به سبک مدل غربی و به تعب ورنج انداختن خود مبنی برمدل پوشش و...واستنتاج برنقصان عقل .....ویابه هیجان درآمدن بانوان به هنگام عصبانیت وگفتارهایی که دراین حالت موجب دلالت برنقصان عقلشان داشته ویا برخی حالات فیزیولوژی وآناتومی بانوان که تکوینی بوده وازطرف خودخداوندمتعال براساس اهداف آفرینش تعبیه گردیده که متاسفانه این مبحث هم استنباطی برنقصان ایمان درفرمایشات حضرتعالی قرارگرفت
که برای اینجانب سوالاتی را ایجاد نمود که منتظراجوبه ی شمااستادمحترم خواهم بود
ابتدا سوال خودرابراساس فرمایشات حضرتعالی مبنی برنقصان عقل نظری وعقل عملی بیان می دارم .
همانطورکه مستحضریدآنچه موجب مشروعیت قواعد می شوداراده حکیمانه خداوندبوده که جلوه گاه اراده تشریعی مبتنی برکتاب وسنت می باشد.
وآیاعقل جدای ازکتاب وسنت درافاده اراده تشریعی درک دارد؟ یا فقط مختص به مردان بوده وبانوان فاقد این درک هستند یا مطلق نوع انسان فاقد این درک هست .
عقل ازواژه هایی است که کاربرد فراوانی داشته که البته به یک معنانبوده ونیستند ومعانی متعددی مانند دانایی /ادراک/امساک/منع /و....برای آن متصوراست .لکن برخی مشتقات آن درقرآن کریم مانند (تعقلون ویعقلون )بارهاذکرگردیده است .
استادمحترم همانطور که درتدریس فرمودید درعقل نظری وعقل عملی که هست هاونیست ها وباید ها ونبایدها راشامل می گردد
که عقل نظری به مدرکات عقلی گفته می شود که ازچیزهایی بوده که شایسته دانستن است (ممّا ینبغی ان یُعلم )ودرمورد عقل عملی میز که همان بایدها ونبایدهاست به مدرکات عقلی که شایسته انجام شدن باشند (ینبغی ان یُفعل )می گویند .
همچنین کارکردهای عقل ازجمله متفاوت است ازابزاری واستقلالی الی استلزامی وترخیصی وتاسیسی و....که جسارتاتمامی آنها مورد موضوع نبوده واراده ای به پرداختن تمامی آنها نیز نمی باشد .
👇👇👇
استادمحترم همانطورکه مستحضرید درتمامی رساله های عملیه که غالبا بامبحث اصول دین شروع می گردد درهیچ کدام به این مطلب اشاره نگردیده که اصول دسن وشناخت آن برمردان واجب ولازم الاجرابوده وبربانوان لازم نبوده وتقلیدی می باشد .زیراشناخت اصول دین مبتنی برعقل نظری می باشد واگرقراراست عقل نظری بانوان نقصان داشته باشد پس درتمامی استفتائات حکم به تقلیدی بودن اصول دین بربانوان باید مترتب گردد که جسارتااینطورنمی باشد .
۲_دربحث عقل عملی نیز که بایدها ونبایدها راشامل شده وبه نوعی دربحث فروعات دین قابل بررسی است دراینجانیز باید اوامرونواهی ازپایه واساس برمردوزن به صورت مجزا احکام آن انشاءگردد .درصورتی که براساس نص صریح قرآن اوامرونواهی به طورمطلق بیان گردیده وبرخی نکات جزیی آن یاتوسط کریمه های مختلف مقید به احکامی گردیده ویارخصتهایی جزیی را دربرخی عبادات به همراه داشته که براساس سنت نبوی وولوی یاجبران مافات(قضا) برآن حمل گردیده ویا ساقط گردیده است .
حال اگربانوان درعقل عملی نقصان دارند آیا مطلق الفاظی مانند
اقم الصلوه اتواالزکوه امربالمعروف وانهوا عن المنکر ویا مهمترین بحث فروعات دین تولی وتبری در بانوان وآقایان باید مجزا احکام آن صادرگردد
آیادرپذیرش مطلق اسلام وایمان به ولایت تامه الهی وپذیرش ولایت امیرمومنان علیه السلام تفاوتی وجود دارد؟
اگرجواب خیراست که جسارتاعدم نقصان رامی رساند
واگرجواب دلالت برنقصان باشد آیا ازخداوندمتعال جائزاست حکم نماید بردستوراتی که عقل بانوان توان درک وانجام آن رانداشته وبه نوعی امر مالایطاق را برآنان حمل فرموده است ؟
👇👇👇