eitaa logo
علی نصیری
1.1هزار دنبال‌کننده
939 عکس
327 ویدیو
125 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مناجات شعبانیه (بخش ۱) اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکِینا لَکَ مُتَضَرِّعا إِلَیْکَ رَاجِیا لِمَا لَدَیْکَ ثَوَابِی وَ تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَ تَخْبُرُ حَاجَتِی وَ تَعْرِفُ ضَمِیرِی وَ لا یَخْفَى عَلَیْکَ أَمْرُ مُنْقَلَبِی وَ مَثْوَایَ وَ مَا أُرِیدُ أَنْ أُبْدِئَ بِهِ مِنْ مَنْطِقِی وَ أَتَفَوَّهَ بِهِ مِنْ طَلِبَتِی وَ أَرْجُوهُ لِعَاقِبَتِی وَ قَدْ جَرَتْ مَقَادِیرُکَ عَلَیَّ یَا سَیِّدِی فِیمَا یَکُونُ مِنِّی إِلَى آخِرِ عُمْرِی مِنْ سَرِیرَتِی وَ عَلانِیَتِی وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ باید قدر اوقات طلایی را دانست! اهل بیت (ع) بارها گذار سریع عمر و ضرورت استفاده از فرصت ها به ویژه فرصت های طلایی را مورد تاکید قرار داده اند؛ از جمله گفتار زیبای آنان در این زمینه روایت ذیل است: اغتنموا الفرص فانها تمر مر السحاب شب صحبت غنیمت دان که بعد از روزگار ما بسی گردش کند گیتی بسی لیل و نهار آرد همه ما در عمر کم و بیش کوتاه و بلند خود به اندازه کافی مرگ عزیزان و مردان نام آور دین، علم، هنر و ادب را دیده ایم. به تعبیر حضرت امیر (ع) به نیکی دریافته ایم که مرگ چنگال خود را در درون سینه ضعیف ما فرو کرده است. راه چاره ای نداریم جز غنیمت شمردن آنات و لحظات عمر! از جمله لحظات طلایی ماه هایی است که دعا، مناجات و گفت و شنود خداوند در آن مورد عنایت ویژه است. سه ماه رجب، شعبان و رمضان چنین اند. شیخ صدوق که عمر بابرکت خود را وقف معارف اهل بیت (ع) کرد، با تفطن ستودنی به عظمت این سه ماه، کتاب «فضایل الاشهر الثلاثه» را نگاشت و محدث قمی با درایت قابل تحسین در کتاب مفاتیح الجنان، اعمال را از ماه رجب آغاز کرد. با صرف نظر از ماه مبارک رمضان که بنان و بیان از ترسیم عظمت آن ناتوان است، ماه شعبان که مقدمه ورود پاک به ماه ضیافت الهی است، از جایگاه ممتازی برخوردار است. این را از کثرت دعاها در این ماه و ژرفنای آنها همچون مناجات شعبانیه می توان دریافت. به ویژه آن که این ماه شاهد ولادت آخرین حجت و خاتم اوصیای الهی (روحی فداه) است. بیاییم قدر این روزها و شب ها را بیش از گذشته دریابیم؛ شاید که به ما افتخار ورود به ضیافت بی بدیل خداوند را ارزانی دارند. عصر پنجشنبه چهارم اسفند ماه ۱۴۰۱ http://eitaa.com/alinasirigilani
«صَلَّي اللَّهُ عَلَيْكَ عَدَدَ مَا فِي عِلْمِ اللَّهِ لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّه» صلوات خاصه امام حسین علیه السلام: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ الرَّشِید قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ وَ أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ صَلاَهً نَامِیَهً زَاکِیَهً مُبَارَکَهً یَصْعَدُ أَوَّلُهَا وَ لاَ یَنْفَدُ آخِرُهَا أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلاَدِ أَنْبِیَائِکَ الْمُرْسَلِینَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ‏».
گفتاری در باره جایگاه مناجات شعبانیه.m4a
19.42M
✳️ گفتاری کوتاه در بیان عظمت مناجات شعبانیه راز تفاوت و برتری این مناجات با سایر دعاها و مناجات اهل بیت (ع) http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ ولادت پر از نور و سرور سالار شهیدان (ع) مبارک باد! امروز ولادت امامی است که در كتاب دين، اخلاق و عرفان زيباترين واژه‌ها را با خون و قيام خود به ثبت رساند و به ارزش‌هاى والاى الهى و انسانى همچون عبوديت، حرّيت و آزادگى معنا بخشيد. همو که سيد و سالار شهيدان و سرور جوانان بهشت است كه پيامبر اکرم| با ريحانه و گل خوشبوي خود خواندن او و با جمله «حسين مني و أنا من حسين» ميزان پيوستگي گسست ناپذير او با رسالت را آشکار ساخت. همو که در هر برگ از رخدادهاي عاشورا ارزش‌هاي اخلاقي و معنوي را به تصوير کشيد و نشان داد که آموزه‌هاي بلند و نوراني اسلام در هر شرايطي قابل تبلور است و اثبات کرد که عاشورا را مي‌توان قرآن مجسّد دانست. همو که با خون خود و ياران مخلص و باوفايش به اذعان هر تاريخ‌‌نگارِ حقيقت‌‌بينى حيات جاودانه اسلام را ضمانت بخشيد و شعار «مرگ در نظرم برتر از زندگي با ستمکاران است» را بر تارکِ تاريخ جاودانه ساخت. ولادت با سعادت سالار شهیدان (ع) و روز پاسدار مبارک و میمون باشد. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
〽️اهل سلوک اگر یک کار مکروه انجام می‌دادند یقین داشتند از قرب الهی دور می‌شوند آیت الله سید مجتبی (ره) ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◼️ @kashkolenab
خارج فقه جلسه ۱۱۶۷.mp3
14.4M
✳️ (جلسه ۱۱۶۷) مباحث این جلسه: ۱. مبحثی در باره مقامات پیامبر اکرم (ص) به مناسبت روز بعثت ۲. بررسی فقهی روایی شهادت دروغ و پیامدهای فقهی و اخلاقی آن http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر جلسه ۱۲۲.mp3
22.18M
✳️ (جلسه ۱۲۲) مباحث این جلسه: ۱. بررسی تفسیری آیه شریفه «و قلنا اهبطوا منها ...» ۲. وجود دو نیاز مادی و معنوی در آدمیان و ضرورت دین در عرصه نیازهای معنوی http://eitaa.com/alinasirigilani
❇️ روز ولادت با سعادت حضرت عباس؛ یار مخلص، با وفا و جان نثار سالار شهیدان (ع) و روز جانباز بر همگان به ویژه جانبازان عزیز مبارک و میمون باشد. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 11) اشاره فرمودید دربرنامه‌های حوزه باید اصلاحاتی صورت بگیرد. نظرتان را دربارۀ اصلاح برنامه‌ها، وضع مدیریت حوزه، و معیشت طلاب مطرح بفرمائید. قابل ذکر یکی از مواد امتحان کنکور ورود به مقطع دوم، تسلط بر زبان عربی باید باشد. و برنامۀ آمادگی که جهت اشتغال به کار مواد درسی آن به دو گروه تقسیم می‌شود یکی عمومی که عبارت است از همان درس‌های جنبی. دوم اختصاصی، با کاری که توسط کمیتۀ مربوطه تعیین شده، متناسب مزا برسید. مثلاً برای فردی که به عنوان استاد تعیین شده، دورۀ تربیت مدرس و تعلیم، و شیوه‌های تدریس و معرفی بهترین شیوه‌ها در تدریس، حوزه یا دانشگاه و دبیرستان باید باشد. و برای فردی که اعزام می‌شود به بخش روستا، یک دوره مسائل شرعی و احکام، کیفیت برخورد با مردم، ضعف‌ها و قوت‌های دینی و غیر دینی مردم، محل اعزام، و شناخت اجمالی نسبت به آنان و... و همچنین نسب سائر افراد، سائر کارها از قبیل تبلیغ، خصوصی مسائل، و مصیبت خوانی، نسبت به مقطع اول و بیان دستورات اسلام و تفسیر آیات برای مقطع دوم و سوم و چهارم و از قبیل مسئولیت‌های عقیدتی سیاسی و غیره. اضافه می‌کنم که در برنامه ریزی جامع، حتی باید محل سکونت روحانیین یک شهر نیز مورد نظر باشد. یعنی طوری نباشد که در یک محله یا یک خیابان یا یک کوچه چند نفر روحانی سکونت داشته باشند، در حالی که در محله یا خیابان دیگر یا هیچ روحانی نباشد و یا نسبت به اهالی آن خیابان داغ نباشد.و بلکه باید محل سکونت اهل علم، از نظر سطح معلومات و فرهنگ اهالی آن محل، با روحانی ساکن آن محل، تطابق و تشابه داشته باشد. به یک خیابانی که اهالی آن طبقۀ تحصیل کرده و احیاناً نقاد نسبت به روحانیت هستند، نگذارند یک روحانی کم معلومات و یا بی‌قید، نسبت به رعایت شئون روحانیت سکونت داشته باشد. همچنین عکس آن یک روحانی وارسته و متخلق به اخلاق اسلامی، دارای معلومات و اطلاعات حزب در کوچه‌ای که مردم آن خیلی اهل تشخیص نیستند، نگذارند سکونت کند و نسبت به ملبس شدن به لباس روحانیت نیز باید مرز تبیین شده و خلاصه همانگونه که اشاره شد، هم تدریس و هم تبلیغ و هم سائر کارها، باید هماهنگ و متناسب با سرمایۀ علمی طلبه باشد تا مردم هم از هر طلبه که چیزی را که برای تعیین شده انتظار داشته، این‌طور نباشد که فارغ‌التحصیل مقطع اول «حوزه» در هنگام منبر و سخنرانی به عنوان یک مفسر قرآن و یا اسلام شناس و یا سیاست‌مدار، سخنرانی نکند و شرق و غرب را به اصطلاح به شدت محکوم نکند. بلکه فقط در همان محدودۀ بیان مسائل و احکام و مصیبت خوانی حرکت کند و کسی که فارغ‌التحصیل مقطع دوم «حوزه» است، در محدودۀ بالاتر و همچنین مقاطع دورۀ «جامعه» باید محدودۀ سخن برایشان مشخص باشد، تا هم خودشان دچار لغزش نشوند و هم مردم سخن بر روحانی را مدرک برای تأیید و یا انتقاد به مذهب و دین ندانند، و کذلک تدریس در حوزه، دانشگاه و دبیرستان و محل سکونت و لباس روحانیت پوشیدن و... و نسبت به این‌که نحوۀ تدریس چگونه باشد، به عنوان پیشنهاد مطلبی را عرض می‌کنم که روی آن فکر شود. آن این‌که تدریس جنبۀ گروهی باید پیدا کند و مثل کارهای تحقیقی باید بشود. یعنی برای هر کتابی در هر حوزه‌ای مثلاً دو یا یه استاد کافی است و یا هر استادی، گروهی کمک و همکاری کنند، تلخیص‌تر عرض می‌کنم. در تدریس دو چیز لازم است. یکی اطلاعات قوی استاد نسبت به کتابی که تدریس می‌کند. که خودش وارد باشد و یکی هم بیان و سلیقۀ خاصی لازم است و این سلیقۀ خاص را هر کسی ندارد. بعضی معلومات در سطح عالی دارند ولی بیانشان کند است و یا سلیقۀ ایشان خیلی درست نیست. لذا شاگرد خیلی نمی‌تواند از آنها استفاده کند. در حوزه کمیته تشکیل شود. بررسی کنند ببیند چند نفر در ادبیات، در تدریس خوش سلیقه هستند. سه نفر به عنوان استاد ادبیات انتخاب کنند که شما بیان‌تان خوب است و سلیقه‌تان خوب است و طلبه‌ها می‌توانند از شما استفاده کنند. شما استاد و معرفی بشوند و چند نفر هم کمک این سه استاد باشند و این‌که می‌گویم گروهی، معنایش این است که چند نفر مطالعه کنند و دسته بندی کنند، مطالب را در اختیار این آقا بگذارند تا با وقت بیشتر و دقت بیشتر بتوانند مطالب را به شاگرد تحویل بدهد. و همچنین اصول و فقه. الآن خود بنده در کفایه، گاهی هست که 4-5 ساعت دارم زحمت می‌کشم روی مقدماتی که می‌خواهم جمع و جور کنم. و نمی‌رسم واقعاً. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
وَ قالَ الاِْمامُ السَّجادُ عليه السلام: اِيّـاكُمْ وَصَحْـبَةَ الْعاصـينَ وَمَعُونَهَ الظالِمينَ وَمجاوِرَة الْفاسقينَ اِحْذَروُا فِتْنَتَهُمْ وَتَباعِدُوا مِنْ ساحَتِهِمْ. [الروضة من الكافى، ص 16.] امام سجاد عليه السلام فرمود: هـشدار، از همنشـينى گنـاهـكاران و يارى ستمگران و همسايگى بدكاران بپرهيزيد، از فتنه آنان برحذر باشيد و از ناحيه آنان دور شويد. ظلم بـر بیكسـان وَ قالَ السَّجادُ عليه السلام: يـابُنّـى ايّاكَ وَظُلْمَ مَنْ لايَجِدُ عليكَ ناصِرا اِلاّ اللّه . [اصول الكافى، ج 2، ص 331.] امام سجاد عليه السلام فرمود: فرزنـدم! بپرهـيز از سـتم بر كسى كه ياورى جز خدا ندارد. وَ قالَ سيّدُ العابِدين عليه السلام: وَالذّىَ بَعَثَ مُحمَّدا بِالْحَقِّ بَشيرا ونَذيرا اِنّ الاَْبـْرارَ مِنّـا اهـلَ الْبَيْتِ وَشْيعَتِهِمْ بِمَنْزَلَةِ مُوسى وشيعَتِهِ وَاِنّ عـَدُوَّنـا وَاَشْيـاعَهِمْ بَمْنِزِلَةِ فِرْعَوْنَ وَاَشْياعِهِ. [مجمع البيان، ج 7، ص 239.] امام زين العابدين عليه السلام فرمود: سوگند به كسى كه محمّد صلي الله عليه و آله را به عنوان مژده بخش و بيم رسان برانگيخت، نيكان ما اهل بيت و پيروان ما همانند موسى و شيعيان اويند و دشمنان ما و پيروان ايشان همانند فرعون و پيروان آنان محسوب مى شوند عظـمت انسـانها قَيلَ «للسَّجادُ» عليه السلام: مَنْ اَعْظَمُ النّاسِ خَطَرا، قالَ: مَنْ لَمْ يَرَىَ الدّنيا خَطَرا لِنَفْسِهِ. [كشف الغمه، ج 2، ص 107.] به امـام سـجاد عليه السلام گفتند مهمـترين مـردم كيست؟ فرمود: آنكه دنيا را مايه ارزش خود نداند حـلم و بردبـارى عَنْ ابى حمزه عَن عَلّىِ بنِ الْحُسَينِ عليهم السلام قال: وَدَدْتُ وَاللّه ِ اَنّى افْتَدَيْتُ خَصْلَتينِ فى الشّيَعةِ لَنا بِبْعضِ لَحْمِ ساعِدى، النَزْقَ وَقِلَّةَ الْكِتْمانِ. [اصول كافى، ج 3، ص 314.] ابو حمزه ثمالى مى گويد، امام سجاد عليه السلام فرمود: به خدا سوگند، دوست داشتم قدرى از گوشت بازويم را فديه مى دادم تا دو خصلت «تندخوئى» و «نا راز دارى» از ميان شيعه برداشته شود. عَنْ أبى حَمزَةَ عَنْ عَلِىِّ بنِ الحُسَين عليهماالسلام قال: مِنْ اَخْـلاقِ الْمُؤمِـنِ، الاْنِفاقُ عَلى قَدْرِ الاْقِتـارِ وَالتَوَسُّعُ عَلى قَدِرْ التَوَّسُعَ وَ اِنـْصــافُ النـاسِ وَابْتِداؤُهُ بالسّلام عَلَيْهِمْ. [اصول كافى، ج 3، ص 338.] ابو حمزه ثمالى مى گويد، امام سجاد عليه السلامفرمود: از جمله اخلاق مؤمن آن است كه به قدر تنگدستى و توسعه خرج مى كند و «بر اهل و عيال» توسعه مى دهد با مردم به انصاف رفتار مى كند و در سلام كردن پيشى مى گيرد.
خارج فقه جلسه ۱۱۶۸.mp3
20.05M
✳️ (جلسه ۱۱۶۸) مباحث این جلسه: ۱. بررسی فقهی روایی رجوع شهود از شهادت خود از روی خطا یا تعمد ۲. حکم شهادت دروغ در باره طلاق زن با وجود انکار همسر آن زن http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر جلسه ۱۲۳.mp3
12.4M
✳️ (جلسه ۱۲۳) مباحث این جلسه: ۱. بررسی مدالیل آیه شریفه «فاما یاتینکم منی هدی فمن تبع هدای ...» ۲. بررسی مدلول فقره «لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» ۳. بررسی تفسیری آیه « ان الذین کفروا و کذبوا بآیاتنا ...» http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 12) اگر مثلا تشخیص دادند بنده بیان درسی‌ام مثلاً خوب است، جمعی با من بیایند کمک کنند، آقا شما در کلام و دیگری در فقه این مطلب را پیدا کنید و با مثال‌های فقهی ادبی اخلاقی و تفسیری برای این بحث من پیدا کنید که همه اش مثلاً ضرب زیدٌ عمرٌ را نگوئیم. فرض کنید چند نفر با بنده کار کنند که بعضی مثال‌هایی را پیدا کنند از روایات و کتب ادبیات و اگر چنین باشد با خواندن کفایه، یک دوره قواعد ادبیات، فقه،تفسیر و نیز اخلاق، در ضمن همین مثال‌ها، محصل فرا گرفته و یا یادش آمده است. باصطلاح باید مثال پیام داشته باشد. البته اخیراً در بعضی از کتاب‌های ادبیات، مثال‌ها تا حدی تغییر کرده، اما ناقص است. باید کامل شود. دو سه نفر هم کارشان این باشد که استاد بگوید این بحثی را که من می‌خواهم بگویم، نیاز به چند مقدمه دارد. این مقدمه اش مربوط به منطق است، این را شما پیدا کن، این مقدمه اش مربوط به فقه است، یا... دیگری پیدا کند. و شمارۀ صفحه به استاد بدهند و بعد استاد با سلیقۀ خاص خودش آنها را کم و زیاد کند و بگوید. آن وقت این استاد وقت بیشتری دارد و قهراً بیشتر می‌تواند با شاگرد کار کند و وقتش را بیشتر صرف شاگردش کند و یا به جای دو درس سه یا چهار درس بگوید. هم طلبه‌ها بیشتر استفاده می‌کنند. هم استاد خیلی به زحمت نمی‌افتد. ضمناً در چنین درسی با این کیفیت، قهراً شاگرد زیادی شرکت می‌کنند و خود استاد نمی‌رسد از این شاگرد‌ها سوال کند و... من سابق که درس می‌گفتم، چون شاگردم کم بود، در برنامۀ تدریسم این بود که هر روز درس روز گذشته را سوال می‌کردم. هر چه درس گفته بودم، در طول هفته و ده روز، پنج شنبه از یکایک آقایان سوال می‌کردم. اخیراً که دیدم پنج شنبه نمی‌شود جلسه تشکلی داد، اکتفا می‌کردم به این‌که هر روز درس جلسۀ قبل را سؤال می‌کردم. حالا با یان جمعیت دویست سیصد نفری که شرکت می‌کنند، سه ربع هم وقت بیشتر نیست، آقایان هم در آن ساعت گرفتار هستند، می بینم وقت سؤال کردن دیگر نیست. لذا آنطور که مایل هستم شاگرد تربیت شود، از من دیگر ساخته نیست. آن آقایان که به استاد کمک می‌کنند، استاد می‌تواند محصلین را در گروه‌های ده نفره و... تقسیم کند و برای آنان کارهای تحقیقی در نظر بگیرد و هر گروهی را در تحت نظر یکی از این آقایان بگذارد، به عنوان استاد راهنما که از آنان کتبی یا شفاهی امتحان بگیرند و مشکلات آنان را حل کنند. پس این پیشنهاد من است که تدریس گروهی باشد و یا سه استاد در هر علمی، بیشتر درس نگویند. و هر یک کمک‌هایی داشته باشند با همان کیفیت که گفتم. و اگر چنین شود، رشد طلبه بیشتر خواهد بود. برای استاد هم وقت بیشتر است و بهتر می‌توان از او استفاده کرد. و چنآن‌چه در ایام تحصیلی برای استاد مشکلی پیش آمد، که یک یا چند روز درس تعطیل شود، محصلین بیکار نخواهند ماند. استاد راهنما برای آنان، با بیان چند سوال از دروس و یا کتب قبل و پیشنهاد پاسخ کتبی، کمک مفیدی به آنان خواهد کرد. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
🔵توصیه به خواندن 🌕 محدث عظیم و سالک وارسته، مرحوم مجلسی(پدر علامه مجلسی) می فرماید: «در اوایل جوانی مایل بودم نماز شب بخوانم، اما نماز قضا بر عهده ام بود و به همین دلیل احتیاط می کردم و نمی خواندم. خدمت شیخ بهائی عرض نمودم که فرمود: نماز قضا بخوان. اما من با خودم می گفتم نماز شب، خصوصیات خاص خود را دارد و با نمازهای واجب فرق می کند. 🔹 یک شب بالای پشت بام خانه ام در خواب و بیداری بودم که امام زمان را در بازار خربزه فروش های اصفهان در کنار مسجد جامع دیدم. با شوق و شعف، نزد او رفتم و سئوالاتی کردم که از جمله آن، خواندن نماز شب بود. فرمود: بخوان! عرض کردم: یابن رسول الله، همیشه دستم به شما نمی رسد. کتابی به من بدهید که به آن عمل کنم. فرمود: برو از آقا محمد تاج، کتاب بگیر. گویا در خواب، او را می شناختم؛ رفتم کتاب را از او گرفتم. مشغول خواندن بودم و می گریستم که از خواب بیدار شدم. از ذهنم گذشت که شاید «محمد تاج» همان شیخ بهایی است و منظور امام از «تاج» این است که شیخ بهایی، ریاست شریعت را در آن دوره به عهده دارد. 🔹 نماز صبح را خواندم و خدمت ایشان رفتم. دیدم شیخ با سید گلپایگانی مشغول مقابله صحیفه سجادیه است. ماجرا را برایش نقل کردم. فرمود: ان شاءالله به چیزی که می خواهی می رسی. بعد ناگهان یاد جایی که امام را در آن ملاقات کرده بودم، افتادم و به کنار مسجد جامع رفتم. در آنجا آقا حسن تاج را دیدم که از آشنایان قدیم ما بود. مرا که دید، گفت: ملا محمد تقی! بیا برویم خانه، یک سری کتاب به تو بدهم. 🔹 مرا به خانه اش برد. در اتاقی را باز کرد و گفت: هر کتابی را که می خواهی بردار. کتابی را برداشتم؛ ناگهان دیدم همان کتابی است که در خواب دیده بودم؛ صحیفه سجادیه. به گریه افتادم. برخاستم و بیرون آمدم. گفت: باز هم بردار. گفتم: همین بس است. پس شروع نمودم به تصحیح و مقابله و آموزش صحیفه سجادیه به مردم؛ و چنان شد که از برکت این کتاب، بسیاری از اهل اصفهان مستجاب الدعوه شدند.»(۱) 🔹 مرحوم علامه مجلسی (نویسنده کتاب بحارالانوار) می فرماید: «پدرم چهل سال از عمر خود را صرف ترویج صحیفه کرد و انتشار این کتاب، توسط او باعث شد که اکنون هیچ خانه ای بدون صحیفه نباشد. این حکایت بزرگ مرا بر آن داشت که بر صحیفه شرح فارسی بنویسم تا عوام و خواص از آن بهره مند شوند.»(۲) 📚 (۱) . امام شناسی، ج ۱۵، ص ۴۹ 📚 (۲) . بحارالانوار، ج ۱۱۰ ، ص ۵۱ توصیه_های
✳️ لزوم برخورد معتدلانه در آموزش جنسی به کودکان و نوجوانان وقتی که خداوند سوره‌ای به نام سوره یوسف در قرآن آورده و در آن تقاضای جنسی زنی که همسر دارد را با یک جوان به نام یوسف را مطرح می‌کند، این یعنی اصل مسأله جنسی و آسیب‌پذیر بودن این موضوع را اسلام پذیرفته است. مسأله‌ی قوم لوط نیز در قرآن مطرح شده است. در نگاه افراطی نسبت به مسائل جنسی هرگونه رابطه‌ای مجاز است و فقط مسائلی از قبیل پورنوگرافی کودکان، آزار کودکان و ابتلای افراد به بیماری‌های مقاربتی ممنوع و بقیه مسائل آزاد است. یک نگاه تفریطی نیز مطرح است که نگاه سنت گرای اردوگاه سلفی‌ها است که در آن همه مسائل جنسی باید از کودکان و نوجوانان تا زمان ازدواج مخفی نگه‌داشته شود. این هم یعنی عملاً به رسمیت نشناختن غریزه جنسی و به رسمیت نشناختن آسیب‌های مرتبط با آن. جامعه ما و حداقل نهادهای رسمی کشور به سمت نگاه تفریطی و حذف کامل آموزش‌های مسائل جنسی تمایل دارند؛ رسانه‌های ما جوری فضا را کاملاً مردانه کرده‌اند که گویی مسائل جنسی وجود خارجی ندارد و هیچ بحثی به نام آموزش را پی نمی‌گیرند. ما نباید مانند غربی‌ها که همه مسائل را باز کرده و سلفی‌ها که همه مسائل را بسته نگه‌ داشته‌اند، رفتار کنیم. اگر به روایت‌ها مراجعه کنیم می‌بینیم که در آنها مسائل خصوصی زناشویی مطرح می‌شود و حتی حریم رفتاری و حضوری دختر بچه‌ها و پسربچه‌ها هم بیان شده است. مطرح شدن این مسائل در احادیث هم نوعی آگاهی است که مسائل جنسی و آسیب‌های آن واقعیات جامعه هست و هم برای پیشگیری از آسیب‌ها راه‌ها را نشان می‌دهد. پاک کردن صورت مسئله «نیاز جنسی» همین عوارضی که اکنون شاهد آن هستیم را در پی دارد. ۹۰ درصد مواردی که در ایران بچه‌ها چه در درون خانواده و چه بیرون آن آسیب می‌بینند به دلیل آموزش نداشتن کودکان است و موارد بسیار زیادی هم اتفاق می‌افتد که به قتل کشیده نمی‌شود اما تعرض صورت می‌گیرد و کسی از آن مطلع نمی‌شود. ما باید غریزه جنسی را به رسمیت بشناسیم و بپذیریم که کودکان و نوجوانان در معرض آسیب هستند و باید به جا و به موقع آنها را آموزش دهیم. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 13) کاری که الآن در تفسیر آقای قرائتی دارد انجام می‌شود، ایشان یک روز در هفته در رادیو تفسیر می‌گویند، ولی یک گروهی که بیش از ده نفرند، تحقیقاتش را انجام می‌دهند و تمام منابع را می‌بینند و مطالب را به ایشان می‌دهند و ایشان در رادیو با تنظیم بیان می‌کنند. اگر در این جهت اضافه‌ای دارید،بفرمائید؟ اینکه آقای قرائتی تفسیرشان به این شکل است، من می‌دانم. پس معلوم می‌شود که در رشتۀ تبلیغ هم این کار هست. خلاصه تدریس به این کیفیت به نفع شاگرد است. تشکیل کمیته، تعیین و تشخیص استاد، در این برنامۀ جامع ضرورت دارد. چه این‌که محصل به خاطر شناخت درستی که از استاد ندارد، نه از بعد علمی و نه عملی، ممکن است وقتش تلف شود. زمانی متوجه شود که دیگر وقتی برایش باقی نیست یا فراغت آنچنانی ندارد، یا احیاناً انحراف‌های عقیدتی و یا اخلاقی پیدا کرده. اما این کمیته بوسیلۀ چه افراد تعیین شود که غرض شخصی و یا سیاسی و خطی نداشته باشد و به جای باصطلاح «اصلاح ابرو، هر دو چشم کور نشود.» آن بحث آخری است. اما به درس خارج که رسیدند، اینها به چه کیفیتی باشند، اعتقاد من این است که قبل از ورود به آن محصل، دو یا سه سال اعزام شود جهت تدریس شهرتان و یا بخش، و به تعبیر دیگر یکی از شرایط شرکت در کنکو مقطع سوم «جامعه» خدمت دو یا سه سال در شهرستان یا بخش و روستا و تدریس کتب ادبیات، و خلاصه برداری از کتب سطح باشد. این کار هم برای محصل مفید است و رشد به مراتب بیشتری خواهد داشت. در رشته‌های بعدی و هم برای حوزه‌های کوچک شهرستان‌ها و بخش‌ها که به خاطر نبود استاد، گاهی به تعطیلی کشیده می‌شود. گذشته بر این‌که تماس با مردم و وارد اجتماع شدن برای محصل آمرزندگی زیادی دارد، آنگاه مقطع اول «جامعه» که تمام شد، که یکی دو ماه خارج اصول فشرده همراه با فقه پیدا شد، کمیتۀ تبیین صلاحیت بررسی و افراد را برای رشته‌های متعدد، تدریس سطوح متوسطه، تدریس در دبیرستان‌ها، تبیلغ و... و از جمله ادامۀ تحصیل و شرکت در آزمون مقطع نهایی «جامعه» تعیین و گروه بندی می‌کند. و بغیر از گروه اخیر «ادامه دهندگان تحصیل»، سائر گروه‌ها در «برنامۀ آمادگی» شرکت و با کسب موفقیت، کارت فارغ‌التحصیل آن مقطع را همراه با تعیین شغل دریافت نموده و به کار تعیین شده ادامه خواهند داد. و کسانی که برای مقطع چهارم، تعیین شدند، بعد از قبولی در کنکور مقطع چهارم، کمیتۀ تعیین صلاحیت‌ها، آنان را طبق نیاز جامعه به چند گروه تقسیم، و هر گروهی در یک رشته، با برنامۀ خاصی که برای وی تعیین شده، تا مرز تخصص و صاحب‌نظر شدن در آن رشته ادامه تحصیل بدهند. مثلاً تدریس سطح عالی در حوزه، یا تدریس در دانشگاه‌ها، در رشته‌های متعدد از قبیل روان‌شناسی و یا نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و ارگانها یا تبلیغ در داخل و یا خارج و... جامعه‌شناسی، اقتصاد، کلام، فلسفه، تفسیر، فقه، اصول و گروهی هم برای فقاهت و استنباط تعیین شده‌اند و در همان رشته به طور وسیع و عمیق ادامه به کار خواهند داد. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ مسئولیت سنگین حوزویان در شرایط کنونی این سخنان در عصر روز شنبه هفته جاری ششم اسفند ماه در جامعه آل البیت العالمیه (ع) در حضور شماری از فاضلان خارجی این مرکز علمی توسط استاد آیت الله دکتر علی نصیری ارایه شد. http://eitaa.com/alinasirigilani
توقیع حضرت بقیة الله(ارواحنا له الفداء) خطاب به محمّدبن نعمان ملّقب به«شیخ مفید»(رحمة‌ الله علیه) و مَعْرِفَتُنَا بِالذُّلِّ الَّذِی أَصَابَکُمْ مُذْ جَنَحَ کَثِیرٌ مِنْکُمْ إِلَى مَا کَانَ السَّلَفُ الصَّالِحُ عَنْهُ شَاسِعاً و نَبَذُوا الْعَهْدَ الْمَأْخُوذَ وَراءَ ظُهُورِهِمْ کَأَنَّهُمْ لا یَعْلَمُونَ إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ و لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ و لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ و اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاء ما از لغزشهائى که از برخى شیعیان سر می‌زند از وقتى که بسیارى از آنان میل به‏ بعضى از کارهاى ناشایسته‏‌اى نموده‏‌اند که نیکان گذشته از آن دوری می‌نمودند و پیمانى که از آنان براى توجّه به خداوند و دورى از زشتی‏ها گرفته شده و آن را پشت سر انداخته‏ اند اطّلاع داریم، گویا آنان نمیدانند که ما در رعایت حال شما کوتاهى نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده‌‌ایم، و اگر جز این بود از هر سو گرفتارى به شما رو می‌آورد و دشمنانتان، شما را از میان می‌بردند بحارالانوار،ج۵۳،ص۱۷۵و۱۷۶
خارج فقه جلسه ۱۱۶۹.mp3
19.53M
✳️ (جلسه ۱۱۶۹) مباحث این جلسه: ۱. راز جاودانگی اولیای الهی در تاریخ به مناسبت اعیاد شعبانیه ۲. پیامدهای اخلاقی و فقهی شهادت دروغ http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر جلسه ۱۲۴.mp3
21.44M
✳️ (جلسه ۱۲۴) مباحث این جلسه: ۱. بررسی تفسیری آیه شریفه «یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم ...» ۲. مفهوم شناسی واژه «اسرائیل» و راز نامگذاری یهود به عنوان بنی اسرائیل ۳. شدت لجاجت و عناد بنی اسرائیل در برابر الطاف و نعمت های مستمر خداوند http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 14) آن‌چه امروز معرکۀ آراء است، می‌فرمایند بعضی از علما، طلاب باید دارای مدرک باشند و عده‌ای مخالفند. نظر شما با سبک مدرک در حوزه چیست؟ اگر موافقید به چه سبک باید باشد؟ آیا صلاح هست که طلاب بروند به دانشگاه که آنها به طلاب مدرک بدهند، در حالی که گزافه نیست که بگوئیم، دانشگاه را حوزه باید ارزیابی بکند. به هر حال نظرتان را بفرمایید؟ ما اصولاً ناچاریم که مدرک به طلبه‌ها بدهیم. اما مدرک به چه شکلی باشد؟ آیا به نحو دانشگاه که مثلاً کارشناسی، کارشناسی ارشد باشد، برای ما به آن شکل خیلی ضرورت ندارد. منظور از مدرک این است که این محصل که مدرک به دستش رسید، بداند که در کجا کار کند و مردم هم بدانند حد معلومات او چقدر است و کاری که برایش معین شده چیست. وقتی برنامۀ حوزه تغییر کرد و طلبه را برای کارهای تخصصی تربیت کرد، مجبور است کمیتۀ مربوط به او، مدرک فارغ‌التحصیلی مقطع اول یا دوم «حوزه»، یا اول و دوم «جامعه»، با تعیین کار و تخصص بدهد. مثلاً فارغ‌التحصیل مقطع اول حوزه، کار امامت جماعت در روستا و یا فارغ‌التحصیل مقطع چهارم و کار تدریس سطح عالی در حوزه و یا متخصص، و با این مدرک این محصل در هر کجا می‌تواند کار کند و مدرک به این معنا لازم است و کار هم باید برایش تعیین شود. اما در مورد دانشگاه و حضور در آن‌جا، نظر بنده این است، پیشنهاد به بعضی از آقایان هم کرده‌ام، که در حوزه‌های علمیه باید افرادی انتخاب شوند برای حضور در دانشگاه ها. البته انتخاب این طلبه‌ها هم باید حساب شده باشد. یعنی طلبه‌هایی که از بعد تقوی و درک مطلب نسبتاً قوی و همچنین از نظر بیان و جذابیت و حتی از نظر قیافه، باید آن افراد تناسب با دانشگاه داشته باشند. و این افراد انتخاب شده را از بعد علمی، تقویت و تربیت کنند برای دانشگاه. به گونه‌ای که زبان دانشگاهیان را خوب بفهمند و یکی از بهترین مصرف‌های سهم امام(ع)، به نظر من تربیت همین افراد است. دانشگاه‌ها نیاز به استادهای متبحر و با شخصیتی دارد که پاسخ‌گوی حرف دانشگاهیان باشند و محو در دانشگاه و به اصطلاح دانشگاه‌زده هم نباشد. به بیان دیگر، مؤثر باشد نه متأثر، و الآن به اندازۀ کافی نداریم. یعنی طلبه‌هایی که هستند، هر چند فاضلند، اما چون تربیت برای این کار نشده‌اند، شاید آن استفاده‌ای که لازم است، از این آقایان نشود. و اگر تربیت برای این کار بشوند، بهتر می‌توانند کار کنند. چندین سال است نظر من دربارۀ دانشگاه این است و همانگونه که اشاره کردم، به بعضی از آقایان هم گفته، ولی متأسفانه مورد قبول واقع نشده است. خلاصه آن‌چه دربارۀ برنامۀ حوزه گفتم این شد که: 1. اولاً اهداف از تحصیلات حوزه مشخص شده تا بر آن اساس برنامه ریزی شود. 2. مرکز تحصیل طلاب باید دو اسم باشد و در هر مرکزی دو مقطع تحصیلی منظور گردد. 3. برای هر مقطعی دو برنامه باشد. یکی برنامۀ علمی و درسی. دیگری برنامۀ آمادگی و عملی. 4. ارتقاء از هر مقطعی به مقطع بالاتر با آزمون و کنکور باشد. 5. هشت نوع کارت باید برای طلاب باشد. چهار نوع کارت تحصیلی برای چهار مقطع و چهار نوع هم کارت فارغ‌التحصیلی از آن چهار مقطع. 6. کارهایی که برای فارغ‌التحصیل‌ها منظور می‌شود، باید مثل مقاطع تحصیلی شماره‌گذاری و داری مراتب باشد. مثلاً اگر کار امامت جماعت است، چهار مرتبه باید منظور شود: یک. امامت در روستا. دو. امامت در بخش. سه. امامت در شهرک. چهار. امامت در شهرستان. تدریس نیز چهار مرتبه: یک. مقدمات «صرف و نحو». دو. سطح متوسط، «لمعه و اصول فقه، معالم» سه. سطح عالی، «رسائل و مکاسب، کفایه». چهار.درس خارج، تبلیغ: یک. گفتن احکام تجوید قرآن و مصیبت خوانی. دو. روایات اخلاقی. سه. روایات و تفسیر. چهار. روایات تفسیر و امور سیاسی. مسئولیت‌ها هم دارای همین چهار مرحله، تدریس در مدارس آموزشی، و در دانشگاه هم دارای همین چهار مرحله را دارد و هیچ فردی نباید در مرحلۀ بالاتر دخالت داشته باشد. البته دخالت در مرحلۀ پائین‌تر در صورت لزوم مجاز است. 7. کتب درسی هم باید هماهنگ با سایر تغییرات، به گونه‌ای که بیان شد تغییر کند. تکرار فقط دو بار در دو کتاب باشد و بعضی از موضوعات مهمی که فعلاً در کتب درسی نیست، داخل شود. 8. دروس جنبی، جز چند مادۀ لازم آن‌هم در حد چند واحد، کلا باید در برنامۀ «آمادگی» منظور شود. 9. تدریس باید گروهی باشد، هر استادی چند نفر همکار داشته باشد.10. کمیته‌هایی باید جهت تعیین کار و تشخیص صلاحیت تشکیل شود که قهراً بعضی از همکاران اساتید در کمیته‌ها عضویت خواهند داشت. 11. مدرک به همۀ فارغ‌التحصیل‌های مقاطع چهار‌گانه داده خواهد شد. 12. کار برای همۀ فارغ‌التحصیل‌ها معین و در کارت فارغ‌التحصیلی نوع کار مشخص خواهد شد. 👇👇👇
اما موضوع مدیریت که در سؤال قبل اشاره کردید، به نظر بنده در سراسر حوزه‌های علمیه، باید یک برنامه اجرا شود. مانند آموزش و پرورش. اگر یک برنامه و مدیریت واحدی بشود، منافع زیادی دارد. یکی از آنها این است که افراد متخصصی که تربیت می‌شوند، کارشان معلوم است. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir