eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
977 عکس
345 ویدیو
142 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
از در بخشندگی و بنده نوازی مرغ هوا را نصیب ماهی دریا خداوند روزی این مرغ ها را در لابلای پوست این گاو و آسودگی گاو از حشره و کنه را در رفت و روب این پرنده ها قرار داده است! جل الخالق و عظم شأنه @nasirigilani_ir
برگرفته از کتاب «فاطمه بانوی بی‌مثال» اثر استاد علی نصیری 💠 بخش اول @nasirigilani_ir
باید اذعان کرد در روزگار ما سخن گفتن از اندیشه و منش فاطمه سلام الله علیها بیش از هر زمان دیگر ضروری می‌نماید، زیرا از سویی شبهات فمنیست‌ها و در پی آنان شبهاتی که از سوی روشن‌فکران مدافع حقوق زنان در جهان اسلام پراکنده شده، زمینه لغزش فکری برخی را فراهم ساخته و از سویی دیگر، عصر ارتباطات و پدیده جهانی‌شدن، زمینه کنار گذاشتن حجاب و عفاف را در شماری از زنان و دختران تقویت نموده است. آن‌چه که در این بین می‌تواند چون چراغی فروزان راه را از چاه بازشناساند، بازخوانی اندیشه و منش زنان اسوه است که در صدر آنان بزرگ بانوی اسلام صدیقه طاهره سلام الله علیها قرار دارد؛ همو که با اندیشه و منش پاک خود جایی برای این دست از لغزش‌ها باقی نگذاشته است. برگرفته از کتاب «فاطمه بانوی بی‌مثال» اثر استاد علی نصیری 💠 بخش اول @nasirigilani_ir
برگرفته از کتاب «فاطمه بانوی بی‌مثال» اثر استاد علی نصیری 💠 بخش دوم @nasirigilani_ir
در روایات آمده که وقتی امام علی سلام الله علیه تلاش جانکاه همسر خود فاطمه سلام الله علیها در تدبیر امور خانه و زخمی‌شدن دست او در پی دستاس‌کردن گندم برای آرد را دید، متاثر و متالم شد و از فاطمه خواست تا نزد پیامبر صلی الله علیه و آله رفته و از او بخواهد تا از غنایم جنگی، کنیزی به عنوان خدمتکار خانه در اختیار او بگذارد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در پاسخ به این درخواست دختر خود و به جای هدیه‌دادن کنیز، هنگامی که نزد آنان آمد تسبیح ویژه‌ای را که پس از نماز انجام می‌گیرد، به آنان آموخت که بعدها به تسبیح فاطمه معروف شد که در روایات زیادی آثار و فضایلی برای آن برشمرده شده است. این دست از رفتارهای پیامبر با فاطمه سلام الله علیها به‌رغم علاقه شدید آن حضرت به دخترش، نشان‌گر آن است که ایشان به تعالی روحی فرزندش اهتمام ویژه‌ای داشته و می‌خواست هیچ‌گونه غبار دنیادوستی بر دامن فاطمه ننشیند. برگرفته از کتاب «فاطمه بانوی بی‌مثال» اثر استاد علی نصیری 💠 بخش دوم @nasirigilani_ir
✳️ مهجوریت اهل بیت در میان عامه و مهجوریت قرآن در میانه شیعه از نگاه علامه طباطبایی ان ما جرى في أمر الخلافة بعد رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم أوجب اختلاف آراء عامة المسلمين في أهل بيته فمن عاكف عليهم هائم بهم ، ومن معرض عنهم لا يعبأ بأمرهم ومكانتهم من علم القرآن أو مبغض شانئ لهم .... " أن أهل السنة أخذوا بالكتاب وتركوا العترة ، فآل ذلك إلى ترك الكتاب لقول النبي صلى الله عليه وآله وسلم : " انهما لن يفترقا " وأن الشيعة أخذوا بالعترة وتركوا الكتاب ، فآل ذلك منهم إلى ترك العترة لقوله صلى الله عليه وآله وسلم : " انهما لن يفترقا " فقد تركت الأمة القرآن والعترة ( الكتاب والسنة ) معا " . وهذه الطريقة المسلوكة في الحديث أحد العوامل التي عملت في انقطاع رابطة العلوم الاسلامية وهى العلوم الدينية والأدبية عن القرآن مع أن الجميع كالفروع والثمرات من هذه الشجرة الطيبة التي أصلها ثابت وفرعها في السماء تؤتى اكلها كل حين بإذن ربها ، وذلك أنك إن تبصرت في أمر هذه العلوم وجدت أنها نظمت تنظيما لا حاجة لها إلى القرآن أصلا حتى أنه يمكن لمتعلم أن يتعلمها جميعا : الصرف والنحو والبيان واللغة والحديث والرجال والدراية والفقه والأصول فيأتي آخرها ، ثم يتضلع بها ثم يجتهد ويتمهر فيها وهو لم يقرء القرآن ، ولم يمس مصحفا قط ، فلم يبق للقرآن بحسب الحقيقة إلا التلاوة لكسب الثواب أو اتخاذه تميمة للأولاد تحفظهم عن طوارق الحدثان ! فاعتبر ان كنت من أهله . 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
سلام علیکم استاد وقت بخیر. مطلبی که از علامه طباطبایی در کانال قرار داده شده، صحیح نمی باشد. رها کردن اهل بیت توسط اهل تسنن و رها کردن قران توسط شیعه (به فرض صحت این مورد) فرق ماهوی دارد. انها هیچ حجیتی برای اهل بیت قائل نیستند و امامت الهی اهل بیت را نمی پذیرند ولی شیعه حجیت قران را قبول دارد و از آن برای اعتقاد و فروع دین استفاده می کنند . بله مگر اینکه بگوییم برخی از شیعیان امثال علامه طباطبایی قرآن رها کردند صحیح می باشد زیرا که این بزرگواران در تفسیر قرآن نیازی به اهل بیت ندارند و در خیلی جاها به رای تفسیر می کنند و به ما اراد الهی نمی رسند. علیکم السلام مطلبی که در کانال بازتاب داده شد، متن المیزان است که البته مرحوم علامه آن را موافقانه از «بعض» نقل کرده است. این مدعا به اجمال قابل پذیرش است نه به تفصیل. تکلیف اهل سنت در بی توجهی به اهل بیت علیهم السلام آشکار است. در میان شیعه هم نمی توان انکار کرد که قرآن چندان جایگاهی ندارد. نه تلاوت آن چندان فرهنگ عمومی شده و نه فهم مدالیل و مفاهیم آن. غربت و مهجوریت قرآن و اکتفا به حضور آن سر مزار مردگان و هنگام ازدواج و خرید خانه مایه تاثر و تالم بسیار است! قاریان قرآن عموما بر تلاوت چند فقره از آیات آهنگین اهتمام دارند و به جای آن که در کنار تلاوت یک نکته قرآنی بگویند، گاه چند دقیقه را با تکرار مکرر تلاوت چند آیه می گذرانند! باید بکوشیم قرآن از چنین غربت و غریبی خارج گردد. موفق باشید.
✳️ خلاصه مباحث مطرح شده در جلسه جمعیت قرآنیان گیلان به لطف الهی در روز یازدهم آذر ماه ۱۴۰۱ در مرکز اسناد و کتابخانه استان در شهر رشت نشست علمی با عنوان «چالش های فرهنگی معاصر و ضرورت نهضت قرآنی» برگزار شد. خلاصه مباحث به شرح ذیل است: یک؛ وضعیت فرهنگی و دینی بخش قابل توجهی از جامعه از حالت دین سوزی و دین گریزی فراتر رفته و به مرحله دین ستیزی رسیده است؛ شبیه دوران پس از رنسانس! دو؛ باید به تبلیغ فرهنگ قرآنی اهتمام تام داشت و لازم است مراحل دعوت و تبلیغ از خود، خانواده، تبار، قوم و شهر را درنوردد. سه؛ همه کسانی که در عرصه قرآن فعالیت دارند، باید در سایه توسعه و تعمیق مطالعات قرآنی دامنه آگاهی خود را بیش از هر زمان دیگر بیافزایند. عصر ما عصر دانش و آگاهی است. چهار؛ معلم و مربی قرآن بسان یک عالم دینی، به معنای واقعی کلمه باید متعبد و متنسک باشد. اهتمام به نماز، نوافل، تلاوت قرآن، دعا و مناجات و در یک کلمه دین مداری سرخط اساسی منش او باید باشد. پنج؛ اصل احسان و اهتمام به نیازهای عاطفی و مالی اطرافیان و عموم افراد جامعه در حد وسع و توان خواسته موکد آموزه های دینی است که التزام به آن از اهل قرآن بیش از دیگران انتظار می رود. شش؛ از متون روایی بدست می آید که برای طبابت و تعلیم دین و قرآن نباید مزد و مواجب خواست. حداقل حکم کراهت گریز ناپذیر است. اگر هم ضرورتی در بین است بدون پیش شرط و صرفا به عنوان هدیه پذیرفته شود. اساسا از اول ورود مزد و مواجب به عرصه تبلیغ دین اشتباه بزرگی بود که معلوم نیست از کجا آغاز شد. شاگردان اهل بیت همه دارای شغل و کار بودند. هفت؛ در کنار تعلیم و تربیت روخوانی، تجوید و نیز برگزاری مجالس تلاوت قرآن به بیان مفاهیم و پیام های قرآن اهتمام تام داشته باشید. @nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ اخلاق بندگی (جلسه دوم) (دوازدهم آذرماه ۱۴۰۳) استاد علی نصیری 🔹مباحث این جلسه: ۱ نظام اخلاق مبتنی بر قوای نفس ۲. نظام اخلاق مبتنی بر موضوعات رفتاری ۳. نظام اخلاق مبتنی بر ترابط چهارگانه انسان 🔹برآیند نظام اخلاق مبتنی بر ترابط چهارگانه انسان: یک؛ اخلاق فردی دو؛ اخلاق بندگی سه؛ اخلاق اجتماعی چهار؛ اخلاق زیستی ارایه نمونه ها از آیات و سیره پیشوایان دینی @nasirigilani_ir
✳️ صدیقه طاهره (ع) نماد مبارزه با ناپاکی ها و پلشتی ها کسانی که نسبت به برترین بانوی هستی ستم ها روا داشتند و به حیات سراسر نور ایشان با گذار عمری کوتاه پایان دادند و نگذاشتند جهانی از خرمن بیکران دانش و اقیانوس معنا و معنویت آن زن بی مثال بهره گیرند، ترک و دیلم یا گبر و یهود و ترسا نبودند، بلکه از جمله سرآمدان یاران و همراهان رسول خدا (ص) به شمار می رفتند که هر روز پنج نوبت پشت سر آن پیامبر بی بدیل نماز می گذاردند و بارها پای منبر و محراب او حضور می یافتند. اما ناگهان چه شد که عرشیان را از خود رنجاندند و فرشیان را از کار شنیع خود سوگوار ساختند؟! باری، بزرگترین ابتلای آنان ناپاکی و پلشتی دل و نهادشان بود. سه رذیلت بزرگ که در گفتار امام صادق (ع) از آنها به عنوان اصول کفر یاد شده، با تمام شاخ و برگ خود در نهان خانه جان آنان ریشه دوانده بود؛ یعنی کبر، حرص و حسادت! چون گردن فرازی داشتند، نتوانستند در برابر کوه علم و دیانت حضرت امیر (ع) فروتنی و کرنش کنند! چون حرص به دنیا داشتند و می خواستند تا از پستان خلافت بدوشند، آن امام الهی را مزاحم خود می شناختند! چون به حسادت مبتلا بودند، نمی توانستند شٱن و شوکت خاندان نبوت را ببینند! اینها همه دست به دست هم داد تا آن که سپیدی محاسن خلیفه اول را بر سپیدی دل حضرت امیر (ع) ترجیح دادند. در این میان صدیقه طاهره (ع) که چون کوه در برابر زیاده خواهی و گران جانی آنان ایستاده بود، البته مزاحم تلقی شد که باید به کناری نهاده شود و چون نتوانستند خاموشش سازند، او را با رفتن از این خاکدان خاموش کردند! چقدر ماجرای ستم بر این بانوی پاک و بی بدیل تلخ و توان سوز است! آنان که چنین ستم هستی براندازی را در کارنامه خود ثبت کردند، ندانستند که چه ستمی بر خود روا داشتند که یک نمونه آن تاکید اهل بیت (ع) بر جریان لعن و نفرین بر آنان در هر صبح و شام است! مراقب باشیم که مبادا ما را در ظاهر، مدار و محور دین مداری بشناسند، اما در باطن و در درون جان و نهاد خود به همان آفت و آسیب ها؛ یعنی کبر، حرص و حسادت مبتلا بوده و خود از آن بی خبر باشیم! نکند ما نیز در محیط کسب و کار، در اداره و سازمان یا در وزارت و وکالت به همین پلیدی ها مبتلا باشیم و راه های رشد و رشاد را بر همگنان خود بسته و ستم ها روا می داریم و در عین حال از این همه ستم غفلت داشته و به چند رکعت نماز و نیاز خود بسی دلشاد باشیم! باید از خداوند بنده نواز ملحانه بخواهیم که جان و نهاد ما را از همه پلیدی ها و پلشتی ها پاک و پیراسته سازد! بمنه و کرمه یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم شب سه شنبه سیزدهم اذر ماه ۱۴۰۳ @nasirigilani_ir
✳️ فاطمه (ع) و خاموشی غریبانه بنا به روایت امام‌باقر(ع)، حضرت‌فاطمه(س) در حالی که هیجده سال و 75 روز داشت، چشم از جهان فرو بست. در روایت دیگر از آن حضرت آمده: «فاطمه پس از پدر، 75 روز زنده بود.» در روایات ائمۀ اطهار(علیهم السلام) از تألمات روحی فاطمه(س) که منجر به بیماری و شهادت ایشان شد، سخن به میان آمده است. به عنوان نمونه امام‌صادق(ع) می‌فرماید: هنگامی که پیامبر(ص) از دنیا رفت و از مردم تلخی‌های آن‌چنانی به فاطمه(س) رسید، ‌فاطمه با بستر بیماری همراه شد و بدن او از شدت بیماری چون نی نحیف شد. او پس از پیامبراکرم هفتاد روز بر این حال بود. فاطمه به هنگام احتضار به اسماءبنت‌عمیس گفت: چگونه آشکارا بر دوش مردان حمل شوم، در حالی که چون استخوانی که بر آن تنها پوستی مانده، شده‌ام؟ در روایت دیگر از امام‌سجاد(ع) چنین آمده است: عباس عموی پیامبر، از علی(ع) خواست که در روزهای پایانی عمر فاطمه اجازه دهد تا مهاجران و انصار به عیادت او بیایند و پس از مرگش بر او نماز بخوانند. امام پس از تأکید بر مظلومیت فاطمه، پاسخ داد که این درخواست، خلاف وصیت فاطمه(س) است. نیز در برخی از روایات بر این نکته تأکید شده است: «از آن‌جا که فاطمه(س) صدیقه بود و تنها می‌بایست صدّیق او را غسل دهد، حضرت امیر(ع) متکفل غسل ایشان شد.» در این دست از روایات، از این نکته نیز سخن به میان آمده که بنا به درخواست فاطمه(س) برای ایشان تابوت مخصوصی ساخته شد. این تابوت را اسماء بنت عمیس که در یمن دیده بود، به آن حضرت پیشنهاد کرد. در همین روایت آمده: نخستین تابوت به‌کار بسته شده در اسلام، برای نعش فاطمه(س) بوده است. از این گذشته در تمام روایات عامه و خاصه بر این نکته تأکید شده که بنا به درخواست فاطمه(س) و از روی اعتراض به دستگاه حاکمه، آن حضرت شبانه و پنهانی با حضور شماری محدود و خواص اصحاب امام‌علی(ع) تغسیل و تکفین شده و بر او نماز خوانده شد. در روایتی از امام‌صادق(ع) از سلمان، مقداد، ابوذر، ابن‌مسعود، عباس و زبیر به عنوان کسانی که شاهد تغسیل و تکفین صدیقه طاهره بودند، یاد شده است. بر اساس برخی از منابع روایی، وقتی دستگاه حاکم از این امر اطلاع یافت، تصمیم گرفت قبرهای مشکوک را نبش کنند تا خود بر فاطمه نماز بخوانند، اما حضرت‌امیر(ع) به شدت به آنان اعتراض کرد و آنان را به جنگیدن هشدار داد و در پی هشدار آن حضرت، آنان از کار خود منصرف شدند. در برخی از روایات از مکان دفن صدیقه طاهره گفت‌وگو شده است. در برخی از روایات آمده: مکان دفن آن حضرت خانه ایشان است. در روایت دیگر از امام‌رضا(ع) چنین آمده است: «قبر فاطمه(س) در خانه ایشان بود، اما هنگامی که بنی‌امیه مسجد نبوی را توسعه دادند، قبر ایشان در میان مسجد واقع شد.» 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 هندوستان و مداحی فوق‌العاده زیبا در سوگواری حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها