eitaa logo
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
3.2هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
319 ویدیو
109 فایل
مطالب کاربردی تربیت اسلامی ومشاوره رایگان توسط: دکتر زهرانجفی منش مادر سه فرزند ارشد روانشناسی بالینی (ارشد)سطح سه حوزه علمیه رشته تعلیم و تربیت اسلامی دکتری تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی عضو سازمان نظام روانشناسی خادمیار رضوی @Nazrevelayat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5⃣1⃣ نکات جزء پانزدهم ✅ محاسبه نفس اسراء ۱۴ اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا محاسبه نفس از موارد لازمیه که از بچگی باید تمرین بشه👌 به مرور سن کم کم با بچه‌ها صحبت بشه که امروز چه کار خوبی کردی؟ چه کار بدی کردی؟ چیکار میکردی بهتر بود؟ چیکار کنیم دیگه این کار بد تکرار نشه؟ چیکار کنیم دفعه بعد بیشتر کار خوبی انجام بشه؟🤔 واز همه مهمتر اینه که بفهمه علت اصلی اشتباهش چی بوده؟🧐 مثلاً دوستش رو هول داده، چراش باید معلوم بشه.😱 مثلا چون دوستش اسباب بازی خوشگل داشته و ممکنه بهش حسادت کرده😒 پس بعدش باید راهکارهای از بین بردن حسادت برای بچه ها انجام بدیم و باز ببینیم چی شده که حسد در اخلاق بچه امون وارد شده؟😔 ✅ فرزندان رفاه زده اسراء ۱۶ وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا یکی از مسائلی که مخصوصاً بچه های این دوره زمونه، که در خانواده های کم جمعیت بزرگ میشن، رفاه زدگی هست😎😏 بعضی ها فکر می‌کنن اگر تمام خواسته های بچه رو فراهم کنن، بچه بهتر تربیت میشه😳 مثلا اگر بچه ای یه تبلت شخصی داره و میشینه باهاش بازی میکنه بچه فوق العاده ایه😒 ولی بچه های قدیم که با چند تا تیله بازی می‌کردند عقب مانده بودن😳 اما توجه کنید که اونها با خلاقیت خودشون با کمترین اسباب‌بازی و امکانات بهترین بازی ها رو می کردن ولی بچه های الان با بیشترین اسباب بازی و امکانات همیشه حوصله سر رفته و کسل😣 و در آخر هم طبق آیات قرآن افراد رفاه زدن که طغیان می کنند و در زمین فساد ایجاد می کنن😡 ✅ نتیجه اش تبذیر و غرور و تفاخر و بخل اسراء ۲۷ إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ اسراء ۳۷ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا کهف ۳۴ أَنَا أَكْثَرُ مِنْكَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا  اسراء ۱۰۰ قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزَائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذًا لَأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ الْإِنْفَاقِ وَكَانَ الْإِنْسَانُ قَتُورًا تو این آیات چند تا صفت خطرناک با منشاء رفاه بیان شده که باید سعی کنیم از کودکی مانع جوانه زدنشون بشیم🧐 غرور و تفاخر و بخل و تبذیر فرزندان رفاه زده و بخصوص اینکه برای رفاه هیچ تلاشی نکرده باشن، به شدت متکبر و اهل پوز دادن هستند و ناتوان از بخشندگی و اهل اسرافهای همراه با حیف و میل😤 جلوه اش در نوجوانی، میشه شاخهای اینستاگرام و آقازادگی 😏😡 ✅ فرزند با کرامت دستآوردهاش را باقیات الصالحات میکند اسراء ۷۰ وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ کهف ۴۶ الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا درعوض باید عزت نفس فرزندمون تقویت بشه، که ریشه اش کرامتی است که خداوند به انسان داده، به خاطر تقوا و تلاش و پشتکار خودش باشه و چیزهایی که با تلاش خودش بدست آورده💪 اون وقت دستاوردهای مادی اش راهم، که زیباییهای زندگی دنیاست، تبدیل می کنه به باقیات و صالحات که نزد پروردگار میمونه😇 ✅ مثال زدن اسراء ۸۹ وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا کهف ۵۴ وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ وَكَانَ الْإِنْسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا بحث قصه‌گویی رو مطرح کردیم در کنار قصه گویی، قرآن بسیار بسیار از مثال استفاده می کنه و دو بار هم در آیات این جز به این نکته اشاره می کنه که برای انسان در این قرآن از هر چیز مثال می زنیم ولی خب متاسفانه اکثریت مردم، که معیار حق اکثریت نیست، کافرانه مجادله می‌کنن😡 مثال زدن باعث میشه که ذهن انسان نسبت به مطلب روشن بشه پس همانطور که قراره تو تربیت از ابزار قصه‌گویی استفاده کنیم، خیلی وقتا هم برای بچه هامون مثال بزنید مثلا اگر بچه ی خیلی بدیا رو میبینه مثال تفاوت زنبور عسل و مگس رو بزنیم که هرکدوم نگاهشون به دشت گل و یک تکه فاضلاب چیه و چه انتخابی دارند، چه چشم زیبابین دارن یا غلط گیر؟🤔 ✅ نپرسیدن سوال بی فایده کهف ۲۲ تعداد اصحاب کهف در مورد پرسشگری یک نکته‌ای هست، که خدا توی این آیات به من یاد میده، اینه که حواسمون باشه سوالای بی خود نپرسیم🤫 حالا چه فرقی میکنه اصحاب کهف چند نفر بودن؟!😮 مهم نتیجه ای هست که قراره از این داستان واقعی بگیریم، و اون امکان زنده شدن پس از مرگه👌 پس یه وقتایی تو جواب سوال های بچه ازش بپرسیم: «هدفت از دونستن جواب این سال چیه؟» ادامه 👇
✅ دعای قرآنی کهف ۱۰ رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا چقدر قشنگه، حالا که نصف قرآن رو خوندیم و به ولادت امام حسن مجتبی ع رسیدیم، تو این جزء هم به دعایی که اول بحث مون رو باهاش شروع کردیم رسیدیم😍 ان شاء لله همانطور که رب العالمین ما را تربیت کرده، مادر ربانی بشیم و فرزندانمان در بزرگسالی، زمانی که ان شاء الله با دعاهای ما، از جانب خدا شامل رحمت و رشد شدند این دعا رو در حق ما بکنند: اسراء ۲۴  رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا  ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
عرض سلام و احترام.خسته نباشید سوالی داشتم: در مورد میزان تاثیر پذیری بچه ها از دیگران مانند اقوام ،چه راهکارهای پیشنهاد می کنید؟ اگر اقوام نزدیک تاثیر بد داشته باشند و اگر اثر بد گذاشت چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟ https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
خروج صوت از کانال جایز نیست ،برای استفاده از صوت ،دوستان تون رو به کانال دعوت کنید 🌸 https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
تربیت فرزند در سیره امام حسن مجتبی علیه السلام🌹 حضرت امام مجتبی علیه السلام در تربیت فرزندان خویش به نقش مهم توجه داشته و به داشتن دوستانی سالم عنایت ویژه مبذول کرده است. (پاک نیا، 1382، 23-24) قال علیه السلام لبعض ولده :« یا بنیَّ لا تواخ أحدا حتی تعرف موارده و مصادره، فإذا استنبطت الخبره و رضیت العشره فآخه علی إقاله العثره و المواساه فی العشره.» (حرّانی، 1385، 404 ) آن حضرت به فرزندش سفارش می کند که : « فرزندم! با هیچ کس دوستی مکن مگر اینکه از رفت و آمد ( ویژگی های روحی، اخلاقی و رفتاری) وی آگاه گردی، هنگامی که دقیقا بررسی و تحقیق نمودی و معاشرت و دوستی با او را برگزیدی، آن گاه با او بر اساس گذشت و چشم پوشی از لغزش ها و یاری کردن در سختی ها همراه باش. » (دشتی، 1390، 287) https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6⃣1⃣ نکات جزء شانزدهم ✅اعتقاد به ربوبیت مقدمه مادر ربانی طه ۵۰ قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى بنای بحثمون رو روی صفت مهم ربوبیت گذاشتیم و حالا به مهمترین آیه ربوبیت رسیدیم😍 اینکه چه کسی حق داره برای ما برنامه زندگی بده و ما رو هدایت میکنه و ما تحت تربیت و قانون اش قرار بده؟🤔 البته کسی که ما را خلق کرده و خالق آسمانها و زمین و تمام عوالمه😇 اونی که مادر رو ساخته با تمام جزئیات ساختار جسمی و روحی اش و علم به گذشته و آینده و با احاطه به تمام ارتباطاتش با انسانهای دیگر و طبیعت و کل هستی🤗 حالا هر کنوانسیون حقوقی ای بگه حقش مثلا سقط جنین هست، اما رب العالمین این اجازه رو نمیده🤫 نگاه کنیم در زندگی تحت ربوبیت فراعنه هستیم یا الله جل جلاله؟!🧐 ✅اعتماد فرزند به حکیمانه بودن رفتار مادر اگر ما با مشاهده این همه نعمات و آیات رب العالمین به حکیم بودن خالقش پی ببریم، اونوقت اگر حکمت یکی از دستورات روهم ندونیم میگیم همون که حکیمه و همه چیزش منظم و سر جاش بوده و آفریننده عالمه این دستور را داده🤔 پس اگه من دلیل حُکم رو نمی دونم حتماً حِکمتی داره و من مطیع ام😌 مثل همین داستان موسی ع و خضر ع👌 در مورد بچه هامون هم همینطور باید باشه وقتی با بچه هامون حکیمانه برخورد بکنیم، احساس میکنه که اگر ما چیزی رو براش میخوایم بخاطر نفع و ضرر خودشه نه به دلبخواه ما🤗 همون کاری که خدا با ما میکنه😍 اونوقت اگر یه جایی هم اصلا دلیل کارمون رو ندونه و برخلاف میلش باشه، میگه مامانم دوستم داره، صلاح ام رو میخواد❤️ ✅محبت کلامی مادرانه در عالم ثبت میشه مریم س ۷۹ سَنَكْتُبُ مَا يَقُولُ طه ۲۷ وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي طه ۴۴ فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا حواسمون باشه که هر چی میگیم، ثبت میشه حداقل علمی اش کشف شده که صوت مادی در فضا باقی میمونه😳 هم با این تلنگر مهربانانه تر و مودب (لسان باز و قول لین) با همه بخصوص فرزندانمون صحبت کنیم به یه قولی مثل بچه همسایه هستیم باهاش😜 و هم به اونها یاد بدیم و بگیم هیچکس هم نباشه خدا صداتون رو میشنوه 😍 ✅جایزه دادن هامون هدفمند و تلاش محور باشه طه ۱۵  لِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى جایزه های خدا به هر کس به اندازه سعی آنهاست🎁 حواسمون باشه ما هم هدیه ها و جایزه هایی که می خواهیم به بچه هامون بدیم سعی کنیم به بهونه یکی از تلاش‌هاشون باشه 💪 شاید مثلاً بهتره رسم سالروز تولد گرفتن رو که بچه برای اون هیچ تلاشی نکرده و فقط روزیه که با تلاش ما مادرها به دنیا آمده 😂 تبدیل کنیم به یک روز محاسبه تلاش‌های سال گذشته😇 و در واقع هدیه روز تولد هدیه مجموع کارهای شایسته یک سال بزرگ تر شدنش هست🎉🎊 ✅مادر موسی ع - مادر شهید - مادر ربانی طه ۳۸ إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّكَ مَا يُوحَا به شخص وقتی داستان مادر موسی ع را در قرآن می خونم و حالات ایشون در جدایی از فرزند و نگرانی احوالش و به چنگال دشمن افتادنش رو می‌بینم، حال و هوای مادران شهدا جلوی چشمم میاد😔 مادر ربانی، مادر موسی ع هست که از همان بدو تولد باید دلبستگیهای مادرانه اش رو در راه خدا متعالی تر کنه☺️ ✅راهکار پیشگیری و مبارزه با ترس طه ۴۶ لَا تَخَافَا إِنَّنِي مَعَكُمَا طه ۶۸ ا تَخَفْ إِنَّكَ أَنْتَ الْأَعْلَى دو راه پیشگیری و درمان ترس در این آیات آمده👌 یکی عزت نفس هست، که من بر ترم از اینکه بخوام از این امور واهی ترس داشته باشم و دیگری اینکه خدا با ماست و حال و هوای ما رو میبینه و کمکمون میکنه پس ترسی وجود نداره و البته پنهان کاری ای😌 عزت نفس و با خدا بودن هم نتیجه تقوا و ایمان به خداست😇 ✅ دعای قرآنی حالا مادرانه دعا کنیم در راه تربیت نسل مون که حتماً از تلاش‌های موسی ع در راه هدایت فرعون و بنی اسرائیل سخت‌تر نیست بالسان این پیامبر بزرگ: طه ۲۵_۲۸ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي - وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي -وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي - يَفْقَهُوا قَوْلِي https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7⃣1⃣ نکات جزء هفدهم ✅ یگانگیِ تربیتی انبیاء ۲۲ لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا اگر بجای خدای یگانه، خدایان بودند، بیچاره میشدیم😱 این آیه هم استدلال خداشناسیه برای ما و بچه هامون هست😇 و هم یک راهکار عملی تربیت فرزند👌 همانطور که وجود خدایان چندگانه (که مساوی تدابیر و دستورات متفاوت و متناقض میشه) باعث فساد در عالم خواهد شد😳 حالا که عالم پابرجاست پس خدا یکی است☺️ نتیجه اینکه دوگانگی رفتاری در خانواده هم موجب حداقل فروپاشی شخصیتی فرزندان خواهد شد😏 ✅ عذرخواهی بجای توجیه انبیاء ۸۷_۸۸ وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ _ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ در داستان یونس ع چند مرحله اتفاق میافته: - بعد از سالیان سال هدایت ایشان🙏 - آمدن نشانه‌های عذاب😱 - سنت الهی که با وجود مصلح در قوم عذاب نازل نمیشه🤭 - بخاطر اینکه مانع وقوع عذاب الهی نباشن😢 - از اون وادی میروند، اما ظاهر رفتنشون ممکنه برای مخاطب گمان خروج از حیطه قدرت الهی را تداعی کند🧐 - پس دچار ابتلای سختی میشوند که مقدمه ارتقاء مقام ایشان است💪 - در این امتحان یونس ع به محض وقوع سختی بجای توجیه کردن، خودشان را مقصر می‌دانند و خداوند را منزه و بلافاصله مورد اجابت الهی قرار میگیرند😍 نتیجه خداوند می فرماید که حالا همینجوری مومنین رو نجات میدیم و این میشه ذکر یونسیه😇 چقدر خوب میشه که ما این ذکر (یعنی یادآوری این ماجرا) رو توی زندگیمون پیاده کنیم و بچه هامونم یاد بگیرن که به جای توجیه کردن، راه بازگشت و اصلاح را انتخاب کنن😊 ✅ ادب درخواست بجای طلبکاری انبیاء ۸۳ وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ انبیاء ۸۹ وَزَكَرِيَّا إِذْ نَادَى رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ ایوب ع و زکریا ع تو این دو آیه از خدا به زیبایی درخواست میکنند گ نه طلبکارانه و نه گستاخانه، بلکه در کمال ادب میگن به من سختی رسید و تو مهربونی یا من تنها نمونم البته تو بهترین وارثی❤️ نمیگن سختی من را برطرف کن یا به من فرزند بده😏 یاد بگیریم از هیچکس طلبکار نباشیم اینطوری بچه های قانع خواهیم داشت و ادب درخواست یاد می گیرند نه طلبکاری👌 ✅ عدم جدال بدون علم حج ۳و۸ وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ بعضی از مردم به بحث و مجادله می پردازند ‌بدون اینکه علمی داشته باشند😳 ماشالله مردم ما توی سیاست، اقتصاد، فرهنگ، هنر، ورزش و از همه مهمتر اجتهاد دینی متخصص هستند🙄 پس ما به نسل آینده آموزش بدیم که اگر در موضوعی اطلاع کامل و تخصص لازم را ندارند، نظر ندهند🤫 چه بهتر که اهل مطالعه و تحقیق باشند و البته درخت هرچه پربارتر، سربه زیرتر😌 https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
⁉️چگونه کودکمان را  بالا ببریم؟ ۱. دلیل این امر اینست که آن‌ها خودباوری و اعتماد به نفس پایینی دارند و احساس منفی درباره خود دارند که باید تلاش نمود تا اعتماد به نفس شان را بالا ببرید. ۲. او را با خواهر و برادر و همسالانش مقایسه نکنید. درباره برد و باخت و اینکه لازم نیست انسان همیشه برنده شود و برد و باخت نوبتی است به او توضیح دهید. ۳. هرگز به‌ گونه‌ای با کودک بازی نکنید که همیشه برنده شود، بگذارید گاهی باختن را هم تجربه کند، و در آن زمان برد قبلیش را به او یادآوری کنید. ۴. بیشتر بازی‌های غیر رقابتی را در لیست بازی‌هایش قرار دهید. ۵. رفتار والدین در مسئله برد و باخت نیز بسیار تأثیرگذار است.مثل اظهار ناراحتی یا اعطای جایزه و غیره . ۶. بهتر است بی‌اهمیت بودن باختن را در روش الگویی به‌صورت عملی به او بیاموزید. https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا