eitaa logo
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
2.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
294 ویدیو
84 فایل
مطالب کاربردی تربیت اسلامی +مشاوره رایگان توسط: دکتر زهرانجفی منش مادر سه فرزند ارشد روانشناسی بالینی (ارشد)سطح سه حوزه علمیه رشته تعلیم و تربیت اسلامی دکتری تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی عضو سازمان نظام روانشناسی کشور راه ارتباطی @Nazrevelayat
مشاهده در ایتا
دانلود
به پیشنهاد مخاطبین گرامی مبنی بر قرار دادن فایل های صوتی کتاب استاد عبدالعظیم کریمی ،به عنوان کتاب های اثرگذار بر تربیت فرزندان فایل صوتی کتاب رو براتون قرار میدم 🌸📝 هسته اصلی کتاب اثرات پنهان تربیت آسیب زا ،بازنمایی آسیب‌ شناسی روش‌ های تربیتی است‌، منظومه‌ ای از تحلیل‌ های متنوع‌ مسائل‌ تربیتی در رابطه‌ با خانه‌ و مدرسه‌ است‌، كه‌ از نظر افشای آثار پنهان‌ و غیر مستقیم‌ آن‌ میتواند هشداری تكان‌ دهنده‌ به‌ عملكرد تربیتی اولیا و مربیان‌ باشد. بر این‌ اساس‌، عنوان‌ تربیت‌ آسیب‌زا در این‌ كتاب‌ جایگاه‌ خود را باز مییابد و از موضع‌ آسیب‌ شناسی تربیتی پاره‌ ای از عوامل‌ بازدارنده‌ نظیر، آموزش‌های صوری، عادت‌های كلیشه‌ای و مكانیكی، تشویق‌ و تنبیه‌ بیرونی، یاددهی های ضد یادگیری، مهارت‌ دهی كاذبی و امنیت‌ بخشی تصنعی را به‌ معرض‌ دید اولیا و مربیان‌ قرار میدهد، چرا که مربیان قصد دارند که رفتارهای بزرگسالانه به بچه ها بیاموزند که این رفتارهای چون نمیتواند از طرف بچه ها تجزیه و تحلیل شود تبدیل به عادت دروغگویی، تظاهر و ریاکاری میشود. ۱۱ تا فایل صوتی هست که هر روز یک صوت ارسال خواهم کرد زا https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب اثرات تربیت آسیب زا گفتار اول نویسنده به مشاهداتش از جو غالب استناد میکند. ✅آموزش های دینی موجب دینداری نشده. ❓سوال: چرا در گذشته نتیجه ی آموزش های مکتب، انسان هایی دیندار میشد؟تفاوت زمانه ی ما با زمانه ی قدیم چیست؟ ✅ویژگی عصر ما: عصر جنون اطلاعات. ✅هدف شکوفایی فطرت انسان است. علمی که با پذیرش باطن و آماده سازی روانی و جذبه ی قلبی همراه نباشد🛑 بزرگترین مانع این شکوفایی است. سوال:گاهی علم خودش شوق می آورد. چه بسا کسی بالاجبار سر کلاسی بنشیند ولی با توجه به استاد علاقه مند به علم شود. یا مثلا کسی بود که تحقیق در اسلام را با هدف ضربه زدن شروع کرده بود و نهایتا مسلمان شده بود. به نظر این جمله به صورت مطلق صحیح نباشد. یا شاید بحث فقه و اخلاق است. این که فقه را بگوییم بدون گفتن مباحث اخلاقی، رشد صورت نمیگیرد. بالاخره مباحث اخلاقی هم علم هستند. و آنچه امروز به اسم دین گفته می‌شود فقه به تنهاییست. ✅در ادامه نویسنده میگوید امروزه مفهوم و معنای سواد اشتباه جا افتاده. ✅در اسلام علم فضیلت دارد. ❓سوال:چه علمی در اسلام فضیلت دارد؟ آیا برای علم قیدی زده شده؟ علم نافع داریم در روایات. نافع چیست؟ 🤔این که پیامبر بی سواد بوده درست است؟ به نظرم سواد خواندن و نوشتن داشته اند. نداشتنش نقص حساب میشود و برای پیامبر نقصی وجود ندارد. ✅این که پیامبر نگاه معنایاب داشته اند، به آسمان نگاه میکرده اند و این نگاه و تامل به معرفت منجر میشده صحیح است.😔 چقدر محتاج تفکریم. ما هم به طبیعت میرویم ولی بهره ی ما از رفتن در طبیعت کجا و بهره ی اولیا کجا. 🔴🔴دو سوال مطرح شده که قابل تامل است 1_آیا اساسا نظام آموزشی فرصت این نگاه را برای متربی ایجاد میکند؟ 2_اگر فرصت ایجاد شد، آیا شرایطی از درون برای فهم آیه یاب به طور خودجوش و وجد آور ایجاد میشود؟ ❓❓سوال: چطور شرایط ازدرون ایجاد شود؟ این وظیفه ی مربیست در آن لحظه یا منظورش روحیات خود شخص است؟ مربی در جهت دهی این روحیات نقش دارد؟ ❌نویسنده برای اولیا و انبیا و عارفان در کل میگوید، هر چه دارند به علت بیرون رفتن از چارچوب آموزش های صوری است. ❓❓سوال: این حرف چقدر صحیح است؟ این که بدانند تمام طبیعت مظهر خداست، خودش علم است. نمیشود برای کودک از بزرگی خدا نگفت و انتظار داشت دریا را که میبیند به عظمت خدا برسد. بالاخره همین که فکر کند هر مخلوقی خالقی دارد، خودش علم است. شاید برای دین، ما بد عمل کرده ایم آن هم از این جهت که فقط فقه به بچه ها گفته ایم و اخلاق هیچ.. ✅برای پرورش تفکر شهودی و گسترش ارزش های دینی باید به قلب توجه کنیم. هدف تربیت دینی برانگیختن شوق و رغبت به خداپرستی و پی بردن به کارکرد لذت بخش دین است. ❓سوال:خیلی گنگ گفته کارکرد لذت بخش. خب یعنی چه؟ کدام لذت؟ برانگیختن شوق به خدا مگر با عدم‌شناخت خدا ممکن است؟ خب شناخت خدا مستلزم داشتن علم است. ❓سوال: حدیٍث امام کاظم اشتباه معنا شده ✅دو نوع آموزش و پرورش داریم. فعال، و فعل پذیر. وظیفه ی مربی تشنه کردن متربی برای یادگیریست. برای ایمان هم مراحلیست. باید قبل از وارد شدن به مرحله ای متربی در مرحله ی قبل به پختگی برسد. این بحث را به تعادل جویی ربط داده. خیلی باز نشده. ❓❓آن پختگی در مرحله ی ایمان چطور عدم تعادل ایجاد میکند؟ پیاژه: لزوم خروج از هر مرحله مواجهه با یک چالش یا بحران است تا برای فرار از عدم تعادل به مرحله ی بعد برود. پس هنر مربی ایجاد نیاز و خلا و عدم تعادل است. ✅حس دینی در فطرت کودک هست. تنها باید با زمینه سازی، کمک دهیم کودک از درون آنرا کشف کند. نباید فرآورده های دینی را از بیرون و آماده در اختیار او قرار دهیم. ❓سوال: در روایت داریم به کودک سه ساله لااله الا الله یاد دهید!!!!!!!! " ✅مشخصه ی تربیت اکتسابی: با کوچکترین غفلت و با حذف ضعیف ترین کنترل بیرونی از بین میرود. انگیزه ی کمالجویی باید از درون بجوشد و وابسته به منابع بیرونی و ساز و کارهای پاداش و تنبیه در قالب شرطی سازی نباشد. در ساختار های رایج منابع تربیت بیرون از فرد هستند. تشویق، تنبیه جریمه و توبیخ. ❌پس رفتار دینی ارزشی ندارد. پایدار هم نیست. پس از خود عمل لذت نمیبرند. تقویت روش تنبیه و تشویق در نظام دینی یعنی تضعیف تربیت دینی. هیچ گاه شوق دینی لذت دین باوری و ایمان قلبی تقویت نمیشود. ✅نقش مربی تسهیلگر و نه تحمیل کننده است. زمینه سازی غیرمستقیم و فعال برای دست یابی کودک به حقیقت انجام میدهد. ✅در تربیت عجول نباشیم. فرایند رشد مهم است نه سرعت آن. بگذاریم کودک آرام از َطریق قوه ی کشف و قدرت عقل خود به فطرت خود برسد. تامل و تعمق خود یک عامل خلاقیت و کمالزاست. https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
خلاصه کتاب هم توسط مادران بزرگوار مدرسه ای در شیراز تهیه شده که برای علاقمندان به مطالعه قرار می‌دهم 📝😊 https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
داشتن الگو و سرمشق مناسب از منظر امام هادی(ع) وقتی کودک متولد می‌شود، استعداد فطری و آمادگی ذاتی برای یادگیری و تربیت را دارد و می‌بایست یک الگوی تربیتی صحیح را برای او ایجاد کرد تا از مشاهده رفتار آنان، به ویژه از والدین، الگو گیرد و از آنان تبعیّت کند و اگر چنین الگویی فرا روی فرزند نباشد، مسلماً تربیت او دچار انحراف خواهد شد. امام هادی(ع) در مرحله اول، قرآن و اهل بیت(ع) را به عنوان بالاترین الگوی تربیتی معرفی می‌کند . نخستین خبری که حقانیت و صدق آن از قرآن به دست می‌آید و می‌توان کتاب خدا را بر آن گواه گرفت، حدیثی است که بر طبق کتاب خدا و پیامبر(ص) نقل شده است و اختلاف کلمه‌ای در آن نیست که فرمود: من در میان شما دو چیز گران بها می‌گذارم: کتاب خدا و عترتم یعنی اهل بیتم را که هر گاه به آن تمسّک جویید، گمراه نمی‌شوید و این دو هیچ گاه از هم جدا نشوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره، ائمه معصوم را به عنوان بهترین سرمشق‌های انسان‌های هدایت‌جو می‌داند. امام هادی(ع) سرپیچی از الگوهای هدایت و نداشتن سرمشق جامع را موجب هلاکت و نابودی انسان معرفی می‌کند . علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
امروز با مترو رفتم مرکز شهر برای جلسه ای در حوزه تعلیم و تربیت📝 واقعا از وضعیت حجاب عده ای دلم گرفت😔 به نظرم یکی از علل مشکلات فرهنگی تربیت نادرست هست و علت دیگری فضای مجازی😔 مادران به عنوان اصلی ترین الگوی تربیت و مربی نسل جدید بیشترین اثر را در تربیت فرزندان می‌توانند داشته باشند . با تربیت صحیح فرزند نه تنها بر فرزندان خودمون اثر می‌گذاریم بلکه بر تمام دوستان فرزندمون و جامعه مون اثرگذاری می کنیم و برعکس اگه فرزندمون رو درست تربیت نکنیم اثر منفی اون فقط در خانواده دیده نمیشه بلکه بر کل جامعه اثر می‌گذارد. در نتیجه برای اصلاح وضع موجود اول باید خودمون و خانواده مون رو تربیت و تزکیه کنیم تا جامعه اصلاح بشه🌹 نظر شما چیه؟ https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
عزیز 🌸 سلام و ارادت خداقوت از مطالب خوبتون در کانال استفاده می کنیم. ان شاء الله که در مسیر ترویج فرهنگ اهل بیت ثابت قدم و موفق باشید. این صوت استاد غلامی رو براتون ارسال می کنم در صورت صلاحدید در کانال قرار بدید.
jahadetabien.mp3
20.83M
🔹چرا ؟ چون دشمن تحریف می‌کند! 🔸همایش جهاد تبیین 🎤 آقای قرآن در آیه ۷۵ سوره بقره می‌فرماید: «عملکرد دشمن اینگونه است؛ شما میل دارید که آنها به شما ایمان بیاورند در حالی که برخی از آنها کلام شما را می‌شنوند تا بتوانند آن را تحریف کنند!» و آن را از کاربرد حقیقی آن خارج نمایند. در آیه ۴۶ سوره نساء می‌فرماید: «تخصص برخی از یهودیان این است که کلام را می‌گیرند و از موضع خودش آن را خارج می‌کنند» یهودیان چون نتوانستند قرآن را تحریف کنند، قصص قرآنی و آیات الاحکام با تحریف کردند... ❓ حالا چه کنیم؟ ➖معنویت را درست کنید حجاب درست می‌شود ➖ حیا را درست کنید حجاب درست می‌شود ➖ خودتان را درست کنید جامعه درست می‌شود... ‼️ مشکل راهبردی ما این است که ما می‌خواهیم مردم را جذب کنیم!... ✅ پیامبر اکرم صلوات الله علیه برای جذب مردم کاری نمی‌کرد، کار خودش را انجام می‌داد، مردم خودشان جذب او می‌شدند... 🚫 به جای تلاش برای جذب کردن کاری، کنید که مردم خودشان جذب شوند! ⛔️ و برای جذب شدن، راهی نیست غیر از اصلاح رابطه با خدا ‼️ ✳️ رابطه خودتان را با خدا درست کنید تا خدا محبت شما را در دل بندگان قرار دهد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یکی از ویژگی های آخرالزمان ،افزایش سختی ها و مشکلات هست .و اگر دقت کرده باشید پای درد و دل هر کسی می نشینیم از سختی ها و گرفتاری هایش می گوید .و به خاطر همین مشکلات و گرفتاری ها ،آستانه صبر و تحمل افراد کاهش پیدا کرده و پرخاشگری ها بیشتر شده است. در حالیکه نسل های گذشته میزان تحمل و صبر بیشتری داشتند .مثلا مادران ما زمان جنگ رو تجربه کردند و با فرزندان زیادی که داشتند و شرایط اقتصادی دشوارتر و نبود همسران شون( که در جبهه بودند) میزان صبر و تحمل بالاتری داشتند. حالا چرا میزان تحمل و صبر کم شده است؟ اگر موافق هستید برای افزایش میزان صبر و تحمل که در روانشناسی تاب آوری هم نامیده میشه راهکار ارائه بدهیم تا از این طریق بتوانیم از پس مشکلات بربیاییم. https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
تفاوت صبر و تاب آوری به لحاظ سازه های مفهومی صبر شامل بازداری از خشم، بازداری از شهوات، شکیبایی، استقامت، انتظار و گشایش عقل است؛ در حالی که سازه های مفهومی تاب آوری شامل تحمل پذیری، انطباق، بازگشت، سازگاری، افزایش ظرفیت و تغییر و بازسازی است. به همین ترتیب فرایند رشد صبر عبارتند از: بازداری هیجانی؛ شکیبایی؛ استقامت؛ انتظار و کمال. پس می توان نتیجه گیری کرد که روش صبر بهعنوان یک مدل در سبک زندگی اسلامی می تواند هم در پیشگیری و مداخله و هم در رشد و تکامل آدمی، به ویژه در مداخلات مرتبط با بحران به کار رود. این رویکرد می تواند جایگزین مناسبی برای دیدگاه های هیجان مدار و تاب آوری باشد. https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
با نظرات تون ما رو در بهتر و پربارتر شدن مطالب کانال یاری کنید😊🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خلاصه کتاب اثرات پنهان تربیت آسیب زا سلام و رحمت جمع بندی گفتار سوم «تربیت کردن مانع تربیت شدن است» نگارنده در ابتدا با مطلبی از مولوی سعی دارد انتقال محتوا و اطلاعات بدون ایجاد مسأله و نیاز مخاطب را مهر باطل بزند.... در ادامه با آوردن تعبیرات مختلف مثل این مطلب که برای ترویج و تبلیغ گوهر گرانبها باید آن را مخفی و پنهان کرد،،سعی دارد که «مفهوم احساس نیاز و تشنگی ایجاد کردن »در مخاطب را باز کند و اهمیت آن را نشان دهد.‌.. نویسنده در ابتدای این فصل گریزی به سوالاتی که ممکن است نسبت عنوان این فصل پیش بیاید که مگر(تربیت کردن با تربیت شدن) تفاوتی دارد ؟ زده است واز خندقی عمیق بین تربیت کردن و تربیت شدن صحبت کرده است... هرچه در این فصل عمیق تر میشویم نگارنده اهمیت «کشف» توسط متربی را پررنگ می‌کند، و کماکان تربیت کردن را نفی می‌کند،چرا که فاعل تربیت کردن را مربی میداند و فاعل تربیت شدن متربی .... ادامه میدهد که انتقال محتوا و اطلاعات بدون ایجاد زمینه و تشنگی در راستای آموزش بی اثر خواهد بود و مانع خودانگیختگی یا به عبارتی مانع جوشش درونی و ماندگار خواهد شد..... نگارنده در این فصل از عشق به حقیقت سخن به میان می آورد و اینکه حقیقت دست نیافتنی هست و متربی در مسیر این گوهر گرانبها (حقیقت) که قرار میگیرد و به طور مستقیم محتوا دریافت نمی‌کند میل به کنجکاوی و جویندگی و خودانگیختگی در او ایجاد میشود و روحیه ی کشف کردن در او شکل می‌گیرد...... نگارنده در ادامه این مطالب به این راه حل می رسد که برای تحقق همه ی اینها (تربیت درونی، خودانگیختگی و روحیه ی کشافی و جستجو گر) *تقویت حس نیاز* را پیش می‌کشد و هنر مربی را در ایجاد این حس نیاز می‌بیند،تا اینکه بخواهد بدون ایجاد این حس نیاز استعداد و زمینه ی شکوفایی او را کور و به عبارتی اورا آماده خور بار بیاورد..... نگارنده در اواسط این فصل دست بر روی نکته ای میگذارد که هرگونه شروع بدون عشق و امید به اینکه در میانه ی راه اثر بگذارد رد می‌کند..... و اظهار می دارد:« که تربیت اگر از بنیاد و آغاز با ایمان و عشق و رغبت درونی همراه نباشد اثر آن بی ریشه و موقت خواهد بود»نگارنده این نوع تربیت که به عبارتی پرداختن به شاخ و برگهاست را ایستگاه میداند و نه راه ،،،طبقه می داند نه اساس و پایه.... و چنین تربیتی را آسیب زا و مانع شکوفایی استعداد ها می‌بیند...... نگارنده ول کن ماجرا نیست و در راستای اهمیت فطرت درونی انسانی ادامه می دهد که اگر قصد تربیت کردن است بایدخمیر مایه درونی متربی و فطرت اورا به باروری و پرورش واداشت.....زیرا هر اقدام اضافی از بیرون مانع شکل گیری و دونی شدن تربیت و تربیت فطریست.... نگارنده در اواخر فصل سخن و کلام را فرع می‌داند و تنها مقصود را اصل می‌داند که باید از جانب متربی دریافت معنی صورت گیرد.....که در اینجا تربیت غیر کلامی را جایگزین تربیت کلامی می داند و تربیت خاموش را نافذتر از کلامی می‌بیند https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
هدایت شده از Aminikhaah🇵🇸
🔶 تربیت در رجب 🔷 ماه تغییر و اصلاح، حتی به اندازه یک قدم @Aminikhaah