eitaa logo
نسرا استان قم
1هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
473 ویدیو
168 فایل
‏•|﷽|• . • نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی استان قم . 🔸آپارات aparat.com/Nasra_Qom . 🔹اینستاگرام Instagram.com/Nasra_Qom . 🔸روبیکا rubika.ir/Nasra_Qom . 🔹توییتر twitter.com/Nasra_Qom . 🔸ایتا eitaa.com/Nasra_Qom . • ارتباط با ما | @NasraQom
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نگاهی به یک تکنیک مهم اقناعی 🔻 🔸این تکنیک تا حدودی نقطه مقابل تکنیک تداعی معانی به شمار می‌رود. هرچقدر در آنجا سعی می‌شود تا احساسات خوب در پیام‌های رسانه‌ای به اهداف خاصی سنجاق شود، در اینجا از چیزهای دوست نداشتنی و بعضا ترسناک (مثل بوی بد دهان، شکست و ناکامی، مالیات زیاد، تروریسم و …) برای جلب توجه مخاطب استفاده می‌شود. 🔹اینگونه پیام‌های رسانه‌ای معمولا از این طریق مدام سعی در طرح یک مشکل و یا یک مسأله می‌کنند تا پس از آن با ارائه راه حلی مطابق با هدف خود، به نتیجه مطلوب نظر خود برسند. 🔸چهره چندش‌آور سوسک در یک آگهی بازرگانی بخاطر این است که مطمئنا بعد از آن یک اسپری سوسک‌کش برای نجات شما ترسیم شود. هشدارهای سیاستمداران یا گروه‌های حامی آن‌ها و ترسیم هراس‌آور وضعیت موجود در اخبار، سخنرانی‌ها و گزارش‌های آن‌ها هم نمونه دیگری برای استفاده از این تکنیک است تا خود و برنامه‌های خود را نجات‌بخش وضعیت ترسیم شده معرفی کنند. 📚منبع: کتاب «سواد رسانه‌ای: مفاهیم و کلیات»؛ حمیدرضا آیت‌اللهی 🆔 @majaziha_q
💠 کدام کشورها بیشترین کاربران توئیتر را دارند؟ 🆔 @majaziha_q
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 غرق شدن در میان حجم انبوهی از تغییرات و تکنیک‌هایی که در رسانه‌ها وجود دارد مانع از فهم صحیح رسانه می‌شود. 📌 رسانه امروز از عدم، وجود خلق میکند و قادر است کاری کند تا انسان آگاهانه فریب بخورد. 🆔 @majaziha_q
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ ابتکار جالب یک طراح برای تبریک میلاد امام رضا(ع) 🆔 @majaziha_q
▪️ شهوت شهرت طلبی 🆔 @majaziha_q
💢 اهانت روزنامه سعودی الشرق الاوسط به حضرت آیت الله سیستانی موج خشم و نفرت کاربران شبکه‌های اجتماعی عراق را برانگیخت. 💢 این روزنامه دیروز در صفحه سیزدهم خود کاریکاتوری توهین‌آمیز از آیت الله سیستانی منتشر کرد که با واکنش کاربران عراقی و درخواست آنها از مسؤلین این کشور برای مقابله با اینگونه اقدامات همراه بود. 🔗 البته رسانه‌های وابسته به سعودی سابقه بسیار طولانی در توهین به عراقی‌ها و مراجع این کشور دارند. 🆔 @majaziha_q
📌 گوشه‌ای از واکنش کاربران عراقی نسبت به اقدام توهین آمیز روزنامه سعودی 🆔 @majaziha_q
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 رئیس سازمان پدافند غیرعامل: درباره فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام در کشور یک اهمال و یک سستی راهبردی صورت گرفته است. 🖇 چندی پیش مارک زاکر برگ٬ مالک فیس‌بوک و اینستاگرام و چند شبکه اجتماعی دیگر در یک دورهمی٬ صحبتهایی را درباره کشورهای مجازی به زبان آوردند و شبکه‌های اجتماعی خود را به عنوان کشورهای جدید و پرجمعیت جهان، دولت مجازی و بزرگترین موجودیت ها در جهان مطرح کردند. 🖇 این دولت‌های مجازی٬ قوانین ویژه خود را دارند که از پیش‌ شرط‌های اجباری عضویت در این شبکه‌ها است. 🆔 @majaziha_q
▫️ فریب آگاهانه 🆔 @majaziha_q
🔹 آینده پژوهی یک سایت اینترنتی از ميزان تحول اينترنت اشيا تا سال 2025 🆔 @majaziha_q
📌 به گفته پارکر٬ خط فکری سازندگان شبکه‌های اجتماعی حول این محور بوده است که چگونه می‌توان حداکثر ممکن از زمان و توجه مخاطب را مصرف کرد. ▪️ پارکر از اعضای شرکت فیس‌بوک معتقد است که هرازگاهی باید نوعی نشئگی دوپامین به مخاطب داد و با ایجاد نوعی شهوت در مخاطب برای لایک شدن عکس و یا نظر دادن روی مطالب و چیزهایی از این قبیل او را وادار کرد تا محتوای بیشتری بیافرینید. ▪️ این دوپامین‌ها سبب می‌شود تلاش مخاطب برای کسب لایک‌ها و نظرهای روزافزون بیشتر شود و او را در یک دور باطل نگه دارد. ▪️ اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی سطوح مختلفی داشته و در جوامع متعددی دیده می‌شود. رفتاری که اگر از آن آگاه نباشیم می‌تواند کارایی را کاهش داده و ما را گرفتار چرخه بی‌پایان لذت از دریافت لایک و کامنت نگه دارد. 🆔 @majaziha_q
⭕️ «آقازاده» نیامده «هم‌گناه» را پشت سر گذاشت ▫️ سریال «آقازاده» که پخش آن از جمعه گذشته در نماوا آغاز شده، توانست در یک رکورد جدید به پرمخاطب‌ترین سریال هفته تبدیل شود. نکته قابل توجه این است که تنها با گذشت یک قسمت از پخش «آقازاده» این سریال توانست در اولین هفته پخش خود پربیننده ترین سریال نماوا باشد. ▫️ این در حالی است که معمولا سریال ها با گذر زمان و با پخش چندین قسمت می توانند مخاطبان خود را جذب کنند. 🆔 @majaziha_q
🔹 چرخه باطل 🆔 @majaziha_q
🔸 حال و روز برخی از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی که درپی تغییر رسانه مطلوب و مورد استفاده خود هستند اما نمی‌دانند که چگونه این کار را انجام دهند. 🔸 الوین تافلر، آینده‌پژوه آمریکایی معتقد است؛ این صفحاتی که مردم با عجله به آنها یورش می برند تا مطالبی را از آنها بخوانند یا اضافه کنند؛ برای تجربه یک پدیده نو است و احتمالا مردم برای دانش عمیق به سوی وسایل ارتباط جمعی سنتی نظیر کتاب و روزنامه باز خواهند گشت. 🆔 @majaziha_q
⭕️ چرا آقازاده درخشید 🔹 گاهی سوژه‌ها می‌توانند خود ابژه باشند و حتی مناسب‌تر دیده شوند و در نگاه بیرونی شاید به مراتب بسیار هیجانی‌تر از سوژه‌های دیگر رخ داده باشند که هیچ کارگردان خلاقی نتواند واقعیت بیرونی را به تصویر بکشد و از قضا این موضوع از جمله اتفاقاتی است که پنجره بزرگی به سمت فضای اجتماعی بازکرده است و رخدادهایی حتی در مقابل چشم مردم اتفاق می‌افتد که تصویرگری سخت‌تری دارد و مهمترینش همین ماجرای روح الله زم است. 🔹 سریال آقازاده می‌تواند بستری باشد برای فهم بهتر موضوع آقازادگی در کشور ما و راهکاری کنار پدرانی قرار گیرد که بر عرصه‌های حساس تکیه زده‌اند و غافل از اطرافیان آگاه یا ناآگاه فضا را برای خیانت باز می‌کنند و همین موجب بستن گلوگاه‌های جدی در عرصه‌های مختلف می‌شود و دشمن نطقه‌زنی خوبی را صورت می‌دهد و این ابتدای ماجرا است. 🌐 rasanews.ir/002ksc 🆔 @majaziha_q
📌 فیس بوک هنوز هم اطلاعات کاربران را می‌فروشد ▫️ فیس‌بوک دوباره اعتراف کرد اطلاعات کاربران را به شیوه ای نامناسب در اختیار شرکت های طرف سوم قرار داده است. ▫️ فیس‌بوک ادعا می کند پس از کشف این باگ آن را برطرف کرده اما هنوز اعلام نکرده چرا این مشکل به مدت ۲ سال رصد نشده بوده یا اطلاعات چه تعداد کاربر به دلیل وجود آن فاش شده است 📝 مهر 🆔 @majaziha_q
🔸 ترس عامل توجه 🆔 @majaziha_q
▪️ ترس از جداشدن از تلفن همراه به یک بیماری تبدیل شده و علم روانشناسی آن‌را «نوموفوبیا» نامیده است. 🆔 @majaziha_q
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رسانه ها واقعیت را می سازند آشنایی با چند مفهوم 🔻«رسانه‌ها ساختگی و سازه‌ای هستند» : رسانه‌ها دنیایی رابه نمایش می‌گذارند که اگرچه حقیقی به نظر می‌رسد، اما ازیک نگاه گزینش‌ شده آن را در معرض دید قرار می‌دهند. 🔻«رسانه‌ها واقعیت رابازسازی می‌کنند»: میان شیوه ارائه وقایع بوسیله رسانه‌ها و شیوه درک آن از سوی مصرف‌کنندگان، رابطه قطعی و معناداری وجود دارد. 🔻«محصولات رسانه‌ای اهداف تجاری دارند»: هر نوع درک واقعی ازمحتوای رسانه‌ها را نمی‌توان از زمینه اقتصادی و ضرورت‌های مالی محرک صنعت رسانه‌ها جدا دانست. 🆔 @majaziha_q
🔸 آقازاده بستر فهم آقازادگی 🆔 @majaziha_q
⭕️ عنوان‌سازی‌های ‌رسانه‌ای 🔘 «عنوان سازی» یکی از مهمترین و در عین حال موثرترین روش های رسانه ای برای تاثیر مشخص بر مخاطب است. با این روش رسانه می تواند به صورت هدفمند مفهوم موردنظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد و ضمن ، آن را در ذهن نهادینه سازد. 🔘 آنچه در این روش رخ می دهد هدف گیری ضمیرناخودآگاه مخاطب است. در عنوان سازی، با استفاده از کلماتی با مفاهیم نزدیک بهم اما متفاوت در معنا، وارد عمل می شود و مخاطب بدون در نظر گرفتن بار معنایی متفاوت واژه ها، تحت تاثیر آنها قرار می گیرد. 🔘 به کلمات زیر دقت کنید و ببینید که به ظاهر همه آنها یک معنا دارند٬ درحالی که در واقع بار معنایی و روانی هر کدام از کلمات با دیگری تفاوت دارد. همین باعث می‌شود ما فردی را شهید اما بی بی سی کشته بخواند. همین روش باعث می شود ما برخی را منتقد اما رسانه هایی آنها را معترض بنامند. در ظاهر برای مخاطب هر دو اینها یکی است اما در عمل با یکدیگر فرق دارند. ▫️ رزمنده ـ جنگجو ـ مبارز ▪️دولت ـ نظام ـ رژیم ـحکومت ــ حاکمیت ▫️واکنش ـ تلافي ـ دفاع ▪️عدم احراز صلاحیت ـ رد صلاحيت ▫️سانسورـ تحريف ▪️معترض ـ آشوبگر ▫️فرار ـ عقب نشيني ▪️اعتصاب ـ تحصن ـ تجمع ـ راهپیمایی ـ تظاهرات ▫️هلاکت ـ مرگ ـ وفات ـ شهادت و...... 📌 واژه‌ها در اخبار، بی دلیل انتخاب نمی شوند. هر واژه بر روی مخاطب اثر خاص خود را دارد. حواسمان به واژه ها باشد. 🖊 معصومه نصیری 🆔 @majaziha_q
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ورود هر فناوری به یک جامعه بدون بسترسازی فکری و فرهنگی باعث بروز مشکلاتی در زمینه های مختلف می شود و یکی از این عوامل و محورها موضوع الگوی مصرف وسبک زندگی است. 🔘 متأسفانه با ورود فضای مجازی، اینترنت و شبکه های مجازی انواع مصرف ها وارد زندگی مردم شده است و در جامعه ما مصرف گرایی، تشریفات و رقابت های ناسالم در انتخاب الگوهای مصرف باعث شده تا مصرف به عنوان یکی از ارکان زندگی بخشی از مردم قلمداد شود. 🆔 @majaziha_q
⭕️ همه‌چیز در این چارچوب تعیین می‌شود 🔹 آن چیزی که به روایت رسانه از یک واقعه، جهت می‌دهد چارچوب خبری است. هر رسانه‌ای با استفاده از خط‌مشی و سیاست‌های درون‌سازمان و برون‌سازمانی که دارد یک چارچوب برای خبرنویسی خودش انتخاب می‌کند؛ در واقع بر اساس اتاق خبر و آنچه سردبیران و استراتژیست‌های سازمان تعیین می‌کنند، این چارچوب مشخص می‌شود. 🔸 نظریه‌پردازان زیادی تعاریف مختلفی برای چارچوب خبری ارائه داده‌اند. چارچوب خبری یک مفهوم بین‌رشته‌ای بین جامعه‌شناسی، روانشناسی و ارتباطات است. البته برای اولین بار یک جامعه‌شناس به‌نام «گافمن» این مفهوم را مطرح کرد. نظریه‌پردازان دیگری که نیز متناسب با حوزه دانشی خودشان برای چارچوب خبری تعریف ارائه کرده‌اند. 🔹 به‌نظر من مهم‌ترین تعریفی که ژورنالیست‌ها می‌توانند به آن نگاه کنند، تعریفی است که آقای «رابرت متیو انتمن» در حوزه ارتباطات ارائه داده است. انتمن که رییس موسسه دیپلماسی همگانی و ارتباطات جهانی است برای اولین بار مفهوم چارچوب‌بندی خبری را به ادبیات مطالعات ارتباطی وارد کرد. 🔸 انتمن چارچوب بندی را اینگونه تعریف می‌کند: «چارچوب بندی شامل انتخاب و تاکید است؛ چارچوب بندی یعنی انتخاب برخی جنبه های یک واقعیت درک شده و برجسته تر کردن آنها در متن ارتباطی به روشی که یک تعریف خاص از مشکل، تفسیر علّی، ارزیابی اخلاقی و یا توصیه هایی برای حل آن را تبلیغ کند.» 🖊 اردشیر زابلی‌زاده 🆔 @majaziha_q
📌 لازم است نسبت به ورودی های ذهن خودمان مراقبت داشته باشیم. باید مراقب باشیم که چه چیزی را به ذهن خودمان می دهیم، چرا که در اغلب اوقات رسانه‌ها تنها به تصرف ذهن و وقت مخاطب می‌اندیشند و کیفیت کار برایشان اهمیتی ندارد. 🆔 @majaziha_q
🔹اعتیاد به لذت‌ها 🆔 @majaziha_q