eitaa logo
نسرا گیلان
434 دنبال‌کننده
878 عکس
239 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 نیازمند فضای امن است نه امنیتی 🔻 وسیع‌تر از مهارت‌هاست 🔹شعور سواد رسانه‌ای وسیع تر از مهارت‌هاست؛ چراکه سواد رسانه‌ای به کاربر می گوید که چه محتوایی را با چه هدفی ببیند و حتی در مقابل با محتوا و تولیدات چه واکنشی باید داشته باشد. 🔹پیش از این زمانی که فردی خلوتی را پیدا می‌کرد، باید از جمع می‌رفت، اما هم‌اکنون به‌گونه‌ای شده که آن خلوت ممکن است در داخل جمع اتفاق بیفتد یعنی کاملا از جمع ایزوله است و فرد با دیگرانی ارتباط دارد که پیش از این برای ارتباط با آنها باید به جمع آنها می رفت، اما امروزه خلوتش در میان جمعی است که به صورت مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند. 🔹ما در فضا مجازی ضعف های اساسی در امن کردن برای استفاده عام داریم، همانطور که شهر را برای زندگی مردم امن می کنیم باید فضای مجازی را هم تبدیل به محیطی امن برای کاربران کنیم. البته منظور از امن کردن، ایجاد فضای امنیتی نیست و این دو کلمه نباید با یکدیگر اشتباه شود؛ امن از این جهت که افراد بدون هیچ دردسری بتوانند از فرصت های فضای مجازی بهره مند شوند. 🔹افزایش مهارت به تنهایی کافی نیست چراکه مهارت بخش کوچکی از سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای وسیع تر از مهارت ها به شمار می رود چرا که در این نوع سواد کاربر می تواند بداند که محتوا با چه هدف و منظوری تولید شده و در پشت صحنه تولید آن چه خبر است. او به واسطه این نوع سواد می تواند فضا را درک کند؛ چراکه درک این فضا سخت است و دانش و معارف بسیار می طلبد. 🔹مهارت توسعه یافته در کنار سواد رسانه و دانش مناسب می تواند کاربر را در فضای مجازی به ویژه لایوهای اینستاگرامی در امان نگهدارد. زمانی که مهارت و سواد در کنار هم باشند، بهتر می توان مصرف کننده را به سمت محتوای مفید سوق داد. 🔹متأسفانه برخی از لایوهای اینستاگرامی یک سری سبک زندگی را تغییر می‌دهند، از مدل پوشش گرفته تا نظر کارشناسی دادن درباره هر موضوعی. در واقع بسیاری از افراد پرمخاطب در لایوها در مورد هر چیزی نظر می دهند .مصرف کننده نیز به نوعی مشوق تولیدکننده است، یعنی او با شرکت در لایوهای اینستاگرام به نوعی به صاحب آن لایو می بخشد؛ بنابراین مخاطبان اینستاگرام باید مراقب باشند با شرکت در لایو چه کسانی چه اعتباری به آن‌ها می‌دهند. 🔸دکتر حسن خجسته ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🕣 زمان استفاده از اینترنت را مدیریت کنید: 📌قبل از اتصال به شبکه بنویسید که چه‌کاری در اینترنت دارید و تخمین بزنید که کارتان چقدر طول می‌کشد. به برنامه‌ريزي‌‌هاي خود پایبند باشید و به وبگردی نپردازید. 👆 این فرمول کوتاه بهترین راه‌حل برای جلوگیری از اتلاف وقت در اینترنت، اعتیاد اینترنتی و مشکلات بعدی است. 👬 در مورد کودکان و نوجوانان این مسئله جدی‌تر است و باید مراقب اعتیاد فرزندان خود به زندگی در فضای مجازی باشیم و برای آن‌ها تفریحات سالم جایگزین در نظر بگيريم. بریده ای از فصل / کتاب 150 هشتگ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🖌تحلیلی بر بیانات دیدار دانشجویی حضرت آقا: 🔎سه گانه تمدن ساز در یک دیدار راهبردی 🔸بحران بهداشتی جهانی خودساخته یا غرب باعث شد که نقاط ضعفِ معرفتی، مدیریتی و اجتماعی غرب، رو شده و ضعف الهیاتی برای تولیدمعنای برتر و کارآمد و امیدبخش زندگی و جهت انسجام و انظباط بخشی به جامعه، علنی شده و به اثبات بین الاذهانی برسد. 🔸در چنین فضایی و در شرایطی که دنیا در حال تغییر وضعیت تمدنی است و جهان بشریت یک جهش و شیفت فکری_معرفتی را در زمینه مدیریت و تحولات پارادایمی دارد، رهبرانقلاب با همان درایت و آرامش و تیزبینی همیشگی، قرار سالانه اش با جوانان تحصیلکرده و بدنه علمی_انرژیک جامعه را تعطیل نمی کند و به مقولات بسیار جدی و جریان ساز تاکید و اشاره می نماید. 🔸در این نشست صمیمی که با وجود چاشنی مجازی بودن، چیزی از ارزش های معرفتی و معنوی و تشکیلاتی آن کم نمی شود، به موضوعات متعددی اشاره می شود که اگر بخواهیم در سه مقوله بسیارمهم خلاصه کنیم، ۱.تقویت فرد و خانواده، ۲.چابک سازی و پاسخگوبودن ساختارها و ۳.مساله گفتمان سازی، بعنوان سه عنصر برجسته در یک تحلیل اجتماعی و ساخت تمدنی قابل فهم و اشاره است. ◽️مستحضرید که هرساختاری برای حفظ پویایی و فرار از خستگی و ناکارآمدی، بایستی پاسخگو بوده و از نیروهای تازه نفس و خوش فکر برای خود بهره مند شود. بنظر می رسد که رهبرانقلاب با درک درست این نکته که جریان نیازمند کنترل و بازتعریف و ایجاد پویایی است، مساله جدی را در صحبت هایشان پررنگ تر از همیشه مطرح نمودند. ◽️در همین راستا و درجهت چابک سازی و شکوفایی ساختارها، و عامل را بعنوان راه حل کارآمدسازی و کاستن از ضعف های نظام بروکراتیک برشمردند و با نام بردن‌از و جریان سازی چون و همچنین بعنوان راه علاج مشکلات مدیریتی کشور، بر این مساله صحه گذاشتند. دقت در اینکه عامل را مکمل و راهبر و نه نقطه مقابل و بدیل ساختار می دانند، نکته مهمی در فهم ذهنیت اجتماعی حضرت آقا می باشد. ◽️نکته مهم دیگر گفتمان سازی و ایجاد ذهنیت صحیح در افکارعمومی بود که بعنوان یک ضرورت فوری مطرح گردید تا ایده های انقلابی و تمدنی در اتاق فکرها و اندیشکده ها جانماند و طبیعتا داشتنِ اندیشه های دینی و انقلابی، لازمه این امر مهم و ضروری است. ◽️لازم به توضیح می باشد که هرساختاری برای تثبیت و مردمی سازی ایده هایش نیازمند و کاررسانه ای فعال می باشد اما بدون تربیت عناصر و انسان های تربیت یافته، به مرور دچار فرسودگی و کهنگی خواهد شد و از تب و تاب اولیه خواهد افتاد و قابلیت انتقال به نسل های آینده را از دست خواهد داد. ◽️بهمین منظور ایشان با دقت نظر به ویژگی های انسان طراز انقلابی، و را جهت رفع انحراف و انفعال بعنوان فاکتورهای جدی مطرح نمودند که طبیعتا نقش تربیت و کارفرهنگی در محیط های آموزشی رسمی و غیررسمی و حتی رسانه ای بسیار مهم و چشمگیر خواهد بود. 🔹تاکید بر معرفت افزایی و تکیه بر معنویت اصیل دینی در حرکت های علمی و اجتماعی و در عصر پست مدرن و ، نوعی ساختارشکنی و راهبری تمدنی است که نشان از تسلیم نشدن و حفظ استقلال جریان انقلاب در برابر و چارچوب سازی معنایی غربی است که عقلانیت بشر را در تنگنایِ و جبری_رسانه ای خودشان، به مرحله حذف کامل کشیده اند. 🔹همانگونه که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت، بعنوان هسته اصلی تمدن دینی مقوله ای است که بایستی جدی گرفته شده و تمام‌ظرفیت های رسانه ای و ذخیره های معرفتی و آموزشی نظام در خدمت تقویت این ساز و محوری قرار بگیرد که اگر چنین نشد، در بلندمدت، آسیب هایی چون طلاق و اعتیاد و افسردگی و بی هویتی ناشی از ضعف بنیه خانوادگی، بعنوان نظام، گریبان جامعه را خواهد گرفت. 🔹پس تقویت فرد و خانواده، گفتمان سازی و فهم درست کاررسانه ای، تقویت ساختارهای کارآمد و مهربان و پاسخگو مقولاتی است که با تربیت انسان های مومن، انقلابی و جریان ساز و دریک کلام، (اینتروپر) ممکن و هموار خواهد شد. 🖋علیرضامحمدلو، پژوهشگر حوزه دین و رسانه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
📚 🔹چرا باید سواد رسانه‌ای را ترویج کنیم؟ ◽️آموزش سواد رسانه‌ای شامل پس گرفتن حقوق ذاتی ما در زمینه آزادی افکار است، آن‌هم از رسانه‌ای که همواره تلاش می‌کند ذهن ما را رصد، ترغیب و شرطی کند. ◽️ما باید سواد رسانه‌ای خود را بالا ببریم که در برابر احساس "انتخاب گری" که رسانه‌ها به ما القا می‌کنند، آگاهانه ظاهر شده و بتوانیم واقعاً نقش فعالانه‌ای در گزینشگری و تأثیرات رسانه‌ای ایفا کنیم. رسانه، شما را چنان برنامه‌ریزی کرده است که فکر کنید حق انتخاب دارید، حال‌آنکه درواقع دایره انتخاب شما به‌شدت محدود است. ◽️سواد رسانه‌ای به ما کمک خواهد کرد جای مخاطب و رسانه عوض شده و بتوانیم تصمیم بگیریم چه چیزی را ببینیم و چه چیزی را بشنویم. ترویج سواد رسانه‌ای ما را به خواندن نانوشته‌ها و دیدن آنچه در تصویر نیست، مسلط می‌کند. پس ترویج سواد رسانه‌ای از چرا و اما عبور کرده و به باید و حتماً رسیده است. 🔹سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا مخاطبان: 🔻استفاده‌کنندگانی متفکر در برخورد با رسانه‌ها باشند. 🔻مدیریت اطلاعات داشته باشند و تسلیم ابزارهای چندرسانه‌ای قدرتمند فرهنگ رسانه‌ای جهانی نشوند. 🔻تفکر انتقادی نسبت به محیط رسانه‌ای داشته باشند و خود را تسلیم هر پیامی نکنند. زمانی که این رویکرد درونی می‌شود تفکر انتقادی حتی می‌تواند ماهیت زندگی را شکل دهد. 🔻فرصتی را برای ترکیب موضوعات و مدیریت اطلاعات برای مخاطبان فراهم می‌کند تا در زمان نیاز از اطلاعات دسته‌بندی‌شده خود در برخورد با مسائل مختلف استفاده کنند. 🔻توانایی و مهارت مخاطبان را افزایش می‌دهد تا بتوانند ارتباطی دوسویه و تعاملی با محتوای پیام‌های رسانه‌ای برقرار کنند. 📚کتاب: ✍️به قلم: و ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
در عصر رسانه محمد صرفی سال ۲۰۰۱ اندیشکده آمریکایی رند کتابی پژوهشی با عنوان «شبکه ها و » منتشر کرد. جان آرکیولا و دیوید رونفلد در این پژوهش ۳۸۰ صفحه ای، جمله ای طلایی دارند که گذشت زمان ارزش و اعتبار آن را بیش از پیش روشن کرده است. آنان می نویسند؛ «در های_فردا برنده کسی نیست که بزرگ ترین بمب ها را دارد، کسی است که را دارد.» اهمیت و عمق این نظر را می توان در نظرات متفکران قرن ها پیش هم جست. حدود ۲۵۰۰ سال پیش فرمانده ای نظامی در چین باستان، تجارب و تفکرات نظامی خود را روی ورق های نازک چوب به رشته تحریر درآورد و کتاب خود را «شیوه های جنگی» یا «روش های به کارگیری نیروها» نام نهاد. «سان تزو» به شکلی عجیب و افسانه وار، پس از فتوحات بزرگ، به طور خودخواسته ناپدید شد اما کتاب وی، او را به یکی از مشهورترین چهره های تاریخ مبدل کرد. کتاب از چنان قوتی برخوردار بود که فرمانروایان چینی ۱۳ قرن آن را به صورت محرمانه و نسل به نسل حفظ کردند تا آنکه بالاخره ژاپنی ها موفق شدند در قرن هشتم میلادی نسخه ای از آن را به دست آورده و به کشور خود منتقل کنند. ۳۰۰ سال پیش کتاب به فرانسوی ترجمه و وارد اروپا شد و « » نام گرفت. این کتاب اکنون نه تنها در آکادمی های نظامی بلکه توسط شرکت های تجاری و بازاریابی ها نیز مطالعه و تدریس شده و از آموزه های عمیق آن بهره برداری می شود. تزو در کتاب خود بر تاکید بسیاری دارد و بزرگ ترین پیروزی را آن می داند که بدون جنگ به دست آید. مفهومی که اینک تحت عنوان «پیروزی بدون جنگ»(Winning Without Fighting) مورد توجه محافل دانشگاهی، رسانه ای، نظامی و دولت هاست. دنیای امروز خالی از جنگ و بمب نیست و هر کشوری برای تضمین امنیت و حتی بقای خود نیاز به بمب و موشک دارد اما در سطحی بالاتر از جنگ بمب ها و موشک ها، در جریان است. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔻 نیازمند فضای امن است نه امنیتی 🔻 وسیع‌تر از مهارت‌هاست 🔹شعور سواد رسانه‌ای وسیع تر از مهارت‌هاست؛ چراکه سواد رسانه‌ای به کاربر می گوید که چه محتوایی را با چه هدفی ببیند و حتی در مقابل با محتوا و تولیدات چه واکنشی باید داشته باشد. 🔹پیش از این زمانی که فردی خلوتی را پیدا می‌کرد، باید از جمع می‌رفت، اما هم‌اکنون به‌گونه‌ای شده که آن خلوت ممکن است در داخل جمع اتفاق بیفتد یعنی کاملا از جمع ایزوله است و فرد با دیگرانی ارتباط دارد که پیش از این برای ارتباط با آنها باید به جمع آنها می رفت، اما امروزه خلوتش در میان جمعی است که به صورت مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند. 🔹ما در فضا مجازی ضعف های اساسی در امن کردن برای استفاده عام داریم، همانطور که شهر را برای زندگی مردم امن می کنیم باید فضای مجازی را هم تبدیل به محیطی امن برای کاربران کنیم. البته منظور از امن کردن، ایجاد فضای امنیتی نیست و این دو کلمه نباید با یکدیگر اشتباه شود؛ امن از این جهت که افراد بدون هیچ دردسری بتوانند از فرصت های فضای مجازی بهره مند شوند. 🔹افزایش مهارت به تنهایی کافی نیست چراکه مهارت بخش کوچکی از سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای وسیع تر از مهارت ها به شمار می رود چرا که در این نوع سواد کاربر می تواند بداند که محتوا با چه هدف و منظوری تولید شده و در پشت صحنه تولید آن چه خبر است. او به واسطه این نوع سواد می تواند فضا را درک کند؛ چراکه درک این فضا سخت است و دانش و معارف بسیار می طلبد. 🔹مهارت توسعه یافته در کنار سواد رسانه و دانش مناسب می تواند کاربر را در فضای مجازی به ویژه لایوهای اینستاگرامی در امان نگهدارد. زمانی که مهارت و سواد در کنار هم باشند، بهتر می توان مصرف کننده را به سمت محتوای مفید سوق داد. 🔹متأسفانه برخی از لایوهای اینستاگرامی یک سری سبک زندگی را تغییر می‌دهند، از مدل پوشش گرفته تا نظر کارشناسی دادن درباره هر موضوعی. در واقع بسیاری از افراد پرمخاطب در لایوها در مورد هر چیزی نظر می دهند .مصرف کننده نیز به نوعی مشوق تولیدکننده است، یعنی او با شرکت در لایوهای اینستاگرام به نوعی به صاحب آن لایو می بخشد؛ بنابراین مخاطبان اینستاگرام باید مراقب باشند با شرکت در لایو چه کسانی چه اعتباری به آن‌ها می‌دهند. 🔸دکتر حسن خجسته ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
✍️ ✅ مصرف نمایشی و نمایش مصرف در اینستاگرام" 🔸در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی، مخصوصا شبکه‌ی اینستاگرام، با چند الگو برای عکس‌برداری از زیستِ فردی روبه‌رو خواهیم شد. الگوهایی چون: «عکسِ فرد در مهمانی‌ها و جشن‌ها»، «عکس از غذا، در خانه و یا در رستوران»، «عکس با آرایشِ بسیار و لباس‌هایی عموما جدید و مطابق با مدِ روز»، «عکس از وسایل شخصی لوکس» و الگوهای بسیارِ دیگر. تقلید از این الگوها نیز، بنا به طبقه اقتصادی هر فرد، شدت و ضعف‌‌هایی دارد. این الگوها چگونه و با چه انگیزه‌ای ساخته می‌شوند؟ 🔸یادداشتِ حاضر در پی نزدیک شدن به پاسخ‌هایی است که شاید بتواند تبیینی از این پدیده بدست آورد. بنظر می‌رسد که الگوهای (غذا،لباس مارک، آرایشِ صورت، وسایل شخصی لوکس)، الگوهایی هستند که ابتدا در افرادِ طبقات بالادستی (طبقه مرفه) به اجرا در می‌آید و سپس به نوعی ارزش تبدیل می‌شود و بعد از آن است که به طبقات پایین دستی انتقال می یابد . 🔸گسترش این رفتار را می‌توان با مفهوم مد توضیح داد؛ رفتارِ پر تکرارِ موقتی‌یی که خیلی سریع، پیدا می‌شود و گویی زمانی که به طبقاتِ مختلف ( مخصوصا طبقات پایین دست) رسوخ کرد، ناگهان ناپدید می‌شود. رفتاری که اگر از منظر زیملی به آن بنگریم، به جهت ایجاد تفاوت، پیدا می‌شود. 🔸 معتقد است: «به محض اینکه طبقات پایین، شیوه‌ی طبقات بالا را کپی می‌کنند، طبقات بالا آن شیوه را تغییر داده و خود را با شیوه‌‌ای جدید تطبیق می‌دهند و در این حالت است که تفاوت را با توده‌ی مردم حفظ می‌کنند و این بازی به همین صورت ادامه می‌یابد». از منظر زیمل ، طبقه‌ی بالادستی به این سبب الگوهای تولیدی را سریعا جذب می‌کند، که به دنبالِ ایجادِ تمایز میان خود با طبقاتِ پایین دستی است. همچنین گویی منزلتی را نیز از این تمایز بدست می‌آورد. منزلتی که به ناتوانی طبقات پایین دستی گره خورده است، زیرا که او نمی‌تواند براحتی و سریعا آن الگو را تقلید کند و مجبور است آن را در بهترین حالت، در سطحی پایین‌تر تجربه کند. 🔸به الگوهای تصویری شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز می‌توان از چنین منظری نگریست؛ رفتارهایی که برای ایجاد تفاوت و یا ایجادِ منزلتِ اجتماعی ایجاد می‌شود و هنگامی که این رفتار، به طبقاتِ مختلف رسوخ کرد، تغییر می‌کند، زیرا که از هدفِ اولیه خود، یعنی ایجاد تمایز دور شده است. برای مثال، هنگامی که رفتارِ عکس گرفتن فردِ متعلقِ به طبقه‌ی بالادستِ اقتصادی از غذای رستورانِ لوکس، به طبقه‌های پایین دست نیز سرایت کرد و آنان نیز، حتی در سطحی پایین‌تر، از غذاهای ارزانِ‌تر رستوران خود عکس گرفتند، دیگر کارکرد اولیه‌ آن رفتار از دست می‌رود و تبدیل به می‌شوند تا . 🔸این‌گونه است که چنین رفتارِ پر تکراری، کم‌کم می‌تواند کم‌رنگ شود و مثلا جای خود را به عکس گرفتن از بدهد و یا عکس گرفتن در کنارِ خودروی شخصی و یا ویلا و منزلِ لوکس شخصی. گویی این طبقه‌ی بالادستی است که بازی را آغاز می‌کند و هنگامِ همه‌گیر شدنش، میدان را برای مدتی ترک می‌کند تا با استراتژی جدید، دوباره پا به میدان بگذارد؛ استراتژی‌یی که فاصله‌ او را با افرادِ دیگر حفظ خواهد کرد. 🔸گویی فردِ متعلقِ به طبقه‌ی بالادستی دیگر با انباشتِ سرمایه و مصرف ارضا نمی‌شود و نیازمندِ یک رفتارِ جدید است تا هویتِ فعلی‌اش را درک کند و از آن لذت ببرد و همچنین به خود و دیگران، وجود آن را در زبان و رفتار بازتولید کند. در چنین وضعیتی است که مصرف، جنبه‌ی نمایشی به خود می‌گیرد تا لذتِ جدیدی را به لذت‌های گذشته اضافه کند و همچنین هویتِ متمایز را به « دیگری» بیرون از طبقه، گوش‌زد کند. 🔸تورستین وبلن معتقد است که: «ثروت برای اینکه برای فرد منزلت بیشتری به همراه آورد باید بصورت به نمایش گذاشته شود. طبقه مرفه علاوه بر بدست آوردن ثروت و به تبع آن قدرت، ‌همواره در پی نشان دادن این ثروت برای کسب افتخار اجتماعی بوده‌اند. این تظاهر در ابتدا بصورت «فراغت خودنمایانه» از طریق اشتغال فرد به کارهای غیرتولیدیست، زیرا کار مولد تنها متعلق به طبقات پائینتر بوده». 🔸در مجموع می‌توان چنین استدلال نمود که میلِ به ، در پرتویِ خواست کمپانی‌های گوناگون، الگوهایی را جذب و حتی تولید می‌کند که ابتدا توسطِ افرادِ این طبقه‌‌ی قدرت‌مند اقتصادی تجربه می‌شوند و هنگامی که به سایر طبقات سرایت کرد، تغییر می‌کنند و الگوهای جدید، جای آنها را می‌گیرند. و حال چه فضایی بهتر از شبکه‌ اجتماعی که مهم‌ترین علتِ وجودی‌اش، نمایش است. نمایشِ هر آن‌چه فرد در زیستِ خود به دنبال آن است. 🖌مسعود ریاحی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
👇سواد رسانه ای/ - فضای مجازی نداریم چیزی به اسم فضای مجازی دیگر وجود ندارد! ما در فضایی که اسمش را مجازی گذاشته‌ایم خرید می‌کنیم، به آدم‌هایی که هرگز ندیده‌ایم اعتماد می‌کنیم، پول به حساب‌شان می‌ریزیم، در این فضای مجازی با هم به صورت واقعی حرف می‌زنیم، از هم گله می‌کنیم، غذای واقعی سفارش می‌دهیم، اوقات فراغت‌مان را اینجا می‌گذرانیم، روزمان را آنجا شروع می‌کنیم و شب هم آخرین تصویری که می‌بینیم آنجاست، چطور اسمش هنوز مجازی است؟ اصولاً دیگر مرزبندی میان دنیای مجازی و واقعی آن قدر به هم ریخته که نمی‌توان خط مشخصی برایش کشید. زندگی ما به شدت تحت تاثیر این دنیای هنوز مرموز است. دنیایی که در حال کشف و شهود در آنیم و حتی کسانی که مدعی هستند آن را می‌شناسند وقتی با زوایای تازه اش روبرو می شوند با دهان های باز، از حرکت می‌مانند. 🔹فضای مجازی به زندگی واقعی خط می‌دهد، اما به شدت تحت تاثیر زیست واقعی شهروندان است و بازتابنده کنش‌های واقعی ماست. 🔸درک دغدغه کسانی که معتقدند این فضا فسادزا است، دشوار نیست اما این فضا در امتداد زندگی واقعی قرار دارد. تکمیل کننده لذت های بشری است و خلاءهایی را برای کاربران پُر می‌کند که امکان پاسخگویی به آنها در دنیای واقعی وجود ندارد. 🔸وقت‌گذرانی در فضای مجازی ارزان است. وقتی سینما و تئاتر و رستوران و سفر رفتن در دنیای واقعی بسیار پرهزینه می شود، بسیاری از کاربران بر اساس اصل «وصف العیش نصف العیش» در این فضا بخشی از نیازهای حسی‌شان را دنبال می‌کنند. 🔸در بازاریابی می‌گویند در کنار خریداران واقعی، کسانی هم هستند که به آنها window shopper می‌گویند. "ویندو شاپرها" کسانی هستند که به دید زدن ویترین مغازه ها علاقه دارند. در امریکا مشهور است که دید زدن ویترین مغازه ها و پرسه زدن در مراکز خرید کار مورد علاقه نیویورکی ها برای گذراندن زمان است. در ایران هم این نوع گذران که برخی آن را «پرسه زنی در شهر» هم می‌خوانند وجود دارد، شبکه های مجازی- به ویژه اینستاگرام که عکس محور است- این امر را بسیار آسان، متنوع، ارزان و لذتبخش کرده است. آفرینندگان شبکه‌های مجازی این نیازهای بشری را شناسایی کرده‌اند و بر اساس یک رفتارشناسی و روان‌شناسی اجتماعی آن ، این نرم افزارها را طراحی کرده‌اند. همه گیری، اثرگذاری و نفوذ این شبکه ها اتفاقی نیست. اگر دنبال راهی هستیم که این فضا را مدیریت کنیم، آن راه شناخت جامعه واقعی و پاسخ به نیازهای واقعی مردمِ واقعی است. محمدی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
در دام شایعات گرفتار نشوید:🙊🙉 📌گاهی اوقات رسانه‌ها هم اشتباه می‌کنند و خبری را بدون تحقیق دربارۀ صحت و دقت آن منتشر می‌کنند و ممکن است بعد از مدتی متوجه غلط بودن شوند و آن را تکذیب یا اصلاح کنند، اما معلوم نیست همۀ خواننده‌های آن خبر، اصلاحیه یا تکذیبیۀ آن را نیز مطالعه کنند. 📌 برای این‌که در دام شایعات و اشتباهات رسانه‌ها نیفتید صحت و دقت یک خبر را از حداقل دو منبع بررسی کنید. قدم بعدی توجه به منبعی است که خبر از قول آن نقل‌شده است. «یک منبع آگاه»، فیس‌بوک یا «شاهدان عینی» نمی‌توانند منابع معتبری برای نقل اخبار باشند. فصل نشریات / کتاب 150 هشتگ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⚜⚜پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب به مناسبت همزمانی روز قدس و فتح خرمشهر ⚜ قدس، خرمشهر دیگر می‌شود... ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔔🚦کودکانِ امروزی می‌توانند از چهارماهگی منظماً از وسایل استفاده کنند. پدر و مادرها هم طبیعتاً از این بابت نگران و ناراحت‌اند؛ حق هم دارند، اما تهدید بزرگتر، نه به ، بلکه دلمشغولی پدر و مادرها به این وسایل است. بررسی‌ها نشان می‌دهند هر چه استفادۀ والدین از گوشی‌ها بیشتر می‌شود، به همان میزان، کودکانِ بیشتری راهیِ اورژانس بیمارستان‌ها می‌شوند یا آسیبِ روحی و شناختی می‌بینند. ▫️ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢یک ضرب المثل آلمانی می گوید: یک عکس، گویا تر از هزار کلمه است. 🔹تصویر پیام را «متنوع و جذاب»، « خلاصه و فشرده» می کند. 🔸 تصویر سریع تر از خواندن یا نوشتن به حافظه ما نقب می زند. 🔻تصویر پیام را «نمایش» می دهد. 📣هر چه تصویر کوتاه تر باشد، پیام آن واضح تر است. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan