eitaa logo
نسرا گیلان
456 دنبال‌کننده
940 عکس
243 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘یکی از عوامل کاهنده ارتباط در خانواده 🔳«اعتیاد اینترنتی» ▫️اینترنت و فضای مجازی میتواند هم زمان اثرات متعددی را در جنبه های مختلف زندگی افراد حوزه روانی تربیتی و اخلاقی بر جای بگذارد. اینترنت نیز مانند هر وسیله دیگری بسته به نوع استفاده کاربران میتواند جنبه های مثبت و منفی داشته باشد. این پدیده علیرغم اینکه فرصتهای مناسبی از قبیل دستیابی به اطلاعات فراوان و توسعه و تولید دانش را برای ما فراهم می آورد تهدیدهایی را نیز متوجه ما میکند. ▫️اعتیاد به اینترنت نوعی اختلال روان شناختی است که از نشانه های آن کناره گیری عاطفی و از هم گسیختگی روابط اجتماعی است. اعتیاد به اینترنت انسانها را به افرادی رها شده تبدیل میکند و بر روابط اجتماعی آنها تأثیر منفی گذاشته و سطح مسئولیت پذیریشان را کاهش میدهد. ▫️از علائم اختلال اعتیاد اینترنتی این است که شخص در کار یا مطالعه و مسئولیتهای خود در رابطه با خانواده و دوستان دچار مشکل میشود فضای مجازی و دوستی های اینترنتی خیلی سریع اهمیت و جایگاه روابط خانوادگی و دوستان قدیمی را میگیرد که این اعتیاد در اکثر موارد منجر به بی ثباتی در روابط خانوادگی و شکست در ازدواج ها میشود آمار اعلامی از سوی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد نشان میدهد که ایرانی ها حدود ۵ تا ۹ ساعت وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند؛ این در حالی است که میانگین حضور روزانه کاربران در شبکه های اجتماعی جهان ۱۰۹ دقیقه کمتر از ۲ ساعت است. ۶۲/۷ درصد کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی متأهل و ۳۷/۳ درصد مجرد هستند. ▫️این آمار نشان دهنده استفاده بی رویه و بدون برنامه ریزی کاربران ایرانی خصوصاً متأهلان از شبکه های اجتماعی است. برای دوری از آسیبهای اینترنتی میتوان کارهای زیر را انجام داد: 1️⃣ استفاده از فضای مجازی در زمانهای محدود و مشخص 2️⃣ استفاده هدفمند از اینترنت و پرهیز از وبگردی های بی مورد 3️⃣تمرکز بر روی مطلب مورد نظر و عدم توجه به مطالب دیگر؛ 4️⃣عضویت در گروههایی که محتوای غنی و ارزشمند دارند. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎯 ذهنتان پُر از تصویر است یا مملو از کلمه؟ — شیوۀ اندیشیدن آدم‌ها متفاوت از هم است 🔴 اگر از آدم‌های دور و برتان بپرسید: «روزت را چطور گذراندی؟» و با دقت به شیوۀ تعریف‌کردن آنچه بر آن‌ها گذشته است توجه کنید، خیلی زود به تفاوتی عجیب پی می‌برید: آدم‌ها در جواب‌دادن به سوالاتی تا این حد ساده، به چند شیوۀ مختلف «فکر می‌کنند». برخی فکرشان پر از تصاویر است. انگار یک دوربین فیلم‌برداری توی سرشان روشن است که از همه‌چیز تصویر برمی‌دارد. برخی ذهنشان پر از واژه‌هاست، انگار یک نفر مدام توی سرشان حرف می‌زد و برخی به شکل عجیبی هیچ‌چیز توی سرشان نیست. همه‌چیز ساکت است و خاموش. آیا توضیحی برای این تفاوت‌ها هست؟ 🔴 تمپل گراندین، متخصص رفتارشناسی حیوانی، که به بیماری درخودماندگی یا اوتیسم مبتلاست، در سال ۱۹۹۵ کتابی نوشت به نام «اندیشیدن با تصاویر». او در این کتاب می‌گوید جهان بین کسانی که فکرشان تصویری است و کسانی که با کلمه‌ها می‌اندیشند تقسیم شده است. اما مسئله این است که آدم‌هایی که با کلمه‌ها فکر می‌کنند، سایر انواع اندیشه را از بازی اخراج کرده‌اند. 🔴 گراندین می‌گوید: جلسات هیئت‌مدیره، اتاق‌های خبر، مجلس‌های قانون‌گذاری و مدرسه‌ها را ذهن‌های کلامی اداره می‌کنند. همین باعث شده است در مدارس برای کلاس‌های مهارتی و هنری ارزش چندانی قائل نباشند و دانش‌آموزان در معرض آزمون‌های نوشتاری استانداردی قرار بگیرند که تکراری و دلهره‌آور هستند. در حالی بخش‌های مهم و زیبایی از جهان را ذهن‌های تصویری ساخته‌اند: هنرمندان، طراحان صنعتی، برق‌کاران، معماران یا بنّاها. اما سیطرۀ ذهن‌های کلامی باعث شده است نتوانیم آن‌ها را درک کنیم، تشویقشان کنیم یا قدر کارهای خاصشان را بدانیم. 🔴 گراندین در کتاب جدیدش، اندیشۀ بصری، دستۀ سومی هم به تقسیم‌بندی قبلی خودش اضافه می‌کند: اگر شیوۀ اندیشیدن آدم‌ها را یک طیف در نظر بگیریم، یک‌سر آن را ذهن‌های تصویری در دست دارند، و سر دیگر را ذهن‌های کلامی. اما در آن وسط، «تجسم‌کنندگان فضایی» قرار می‌گیرند. کسانی که زبان و تصاویر را در هم ترکیب کرده و «انتزاعی» می‌اندیشند. 🔴 در مقابلِ گراندین که ذهن‌های تصویری را ستایش می‌کند، ایتان کراس، روان‌شناس و عصب‌شناسی که کتاب وراجی را نوشته است، بر شگفتی‌های ذهن کلامی تمرکز می‌کند. کراس به موضوعی علاقه‌مند است که «حلقهٔ واجی» نام دارد. این سیستم عصبی شرایطی را برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم «با خودمان حرف بزنیم». ما از این گفتگوها استفاده‌های مختلفی می‌کنیم. گاهی از آن‌ها برای نظارت بر مسیر رسیدن به اهداف استفاده می‌کنیم، مثلاً وقتی مشغول بازکردن کشوی کابینتی می‌شویم که گیر کرده است، و صدایی درونمان می‌گوید «زود باش دیگه؛ می‌تونی بازش کنی! تمرکز کن!» 🔴 گاهی هم از صدای درونی خود برای فکرکردن در مورد آدم‌های غریبۀ جذاب یا دشنام‌دادن به ترافیک استفاده می‌کنیم. در این مواقع، صداها اغلب با محتواهای منفی سروکار دارند و گاهی هم مصرانه ادامه می‌یابند. برخی تسلیم گفت‌وگوهای درونی منفی و دائمی می‌شوند و در نهایت «ناامیدانه تلاش می‌کنند از این صداهای درونی خلاص شوند، زیرا حس بسیار بدی به آن‌ها می‌دهند». 🔴 اریک شویتزگبل، فیلسوفی که دربارۀ شیوه‌های اندیشیدن تحقیق می‌کند، می‌گوید: فکرکردن خیلی شبیه به رؤیادیدن است و به همین دلیل، آدم‌ها نمی‌توانند به‌درستی افکارشان را توضیح دهند. از آن گذشته، بیشتر افراد اذهانشان ترکیبی از حالت‌های مختلف فکر را تجربه می‌کند. ما تجربه‌های درونی متنوعی داریم که با آن‌ها زندگی می‌کنیم و به شیوه‌های مختلف آن‌ها را توصیف می‌کنیم، اما آیا در نهایت، تجربه‌های فکری درونی ما و توصیفات ما از آن‌ها، واقعی هستند یا تخیلی؟ شویتزگبل می‌گوید: آن‌ها تخیلی‌اند، اما معنادار. ما آن‌ها را ساخته‌ایم، ولی برایمان سودمند هستند. 📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «بیشتر آدم‌ها واقعاً نمی‌دانند چطور فکر می‌کنند» که در سی‌وسومین شمارۀ مجلۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب تاریخ ۱۷ آذر ۱۴۰۳ در وب‌سایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ جاشوا راتمن است و بهناز دهکردی آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخۀ کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وب‌سایت ترجمان سر بزنید. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/f73593 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
28.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رفتار تحقیرآمیز آمریکا با رئیس‌جمهور کشوری که برای مذاکره به کاخ سفید رفته بود... 🌱آگاهی برای افزایش سواد رسانه - نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی «استان گیلان » 📍با ما همراه باشید 🌐 @nasra_guilan
🔘پیامد دیدن فیلم و انیمیشن های خشن ▫️ژانر اکشن یکی از محبوب ترین انواع سرگرمی است. دیدن رفتارهای پرخطر توسط کودکان و نوجوانان می تواند شامل خشونت علیه دیگران و عدم رعایت عواقب آن باشد. ▪️کودکانی که خشونت های رسانه ای را می بینند بیشتر احتمال بروز احساسات خصومت آمیز را دارند، واکنش احساسی نسبت به فیلم های خشن، از طریق تقلید می باشد. ▫️عمل تقلید آنچه که کودکان در یک انیمیشن یا فیلم خشن دیده اند باعث آسیب رساندن به خود یا دیگران می شود. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
⚠️ از خطرات بازی‌های آنلاین چه می‌دانید!؟ 🔷️ بازی‌های رایانه‌ای به ‌ویژه بازی‌های آنلاین به شدت اعتیادآور هستند و کاربر خود را از شرایط عادی زندگی دور می‌کند؛ این امر می‌تواند باعث ایجاد مشکلات رفتاری و آسیب‌های جسمی برای شما شود. بازی‌های آنلاین به دلیل طراحی هوشمندانه‌ای که دارند، گام به گام مخاطب را جذب می‌کنند و به تدریج با شناسایی نیازهای عاطفی، آن‌ها را هدف قرار می‌دهند. 🌱آگاهی برای افزایش سواد رسانه - نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی «استان گیلان » 📍با ما همراه باشید 🌐 @nasra_guilan
🔘خرابکاری دیجیتال و تأثیرات روانی ▪️در عصر مدرن جنگ، درگیری‌ها فراتر از میدان نبرد سنتی تکامل یافته‌اند. ▪️با پیشرفت فناوری، ابزارهای جنگ به خرابکاری دیجیتال نیز گسترش یافته‌اند، شکلی از جنگ سایبری که با هدف اختلال، تخریب یا آسیب رساندن به زیرساخت‌های فناوری دشمن طراحی شده است. ▪️در حالی که پیامدهای فیزیکی این اقدامات می‌تواند شدید باشد، تأثیرات روانی آن اغلب بسیار عمیق‌تر است و نه‌تنها بر نیروهای نظامی بلکه بر کل جمعیت غیرنظامی تأثیر می‌گذارد. ▪️خرابکاری دیجیتال شکلی منحصر به فرد از جنگ روانی است که می‌تواند اعتماد را تضعیف کند، ترس ایجاد کند و ساختار اجتماعی دشمن را بدون نیاز به نبردهای متعارف تضعیف نماید. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔹اثرات مخرب فیلترشکن‌ها بر انواع هوش کودکان 🔹در سال‌های اخیر، به دلیل سیاست‌های فیلترینگ گسترده در ایران، میزان استفاده از فیلترشکن‌ها در میان کودکان و نوجوانان افزایش یافته است. این امر نه‌تنها دسترسی آن‌ها را به محتوای کنترل‌نشده گسترش داده، بلکه پیامدهای شناختی و اجتماعی مهمی را نیز به همراه داشته است. 🔹استفاده از اینترنت در میان کودکان و نوجوانان در حال گسترش است و فیلترینگ گسترده باعث شده است که بسیاری از آن‌ها برای دور زدن محدودیت‌ها از فیلترشکن استفاده کنند. این پدیده، فراتر از دسترسی به محتوای فیلترشده، اثرات شناختی و روانی عمیقی دارد که تاکنون کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. 🔹کودکان ما «امروز» نیاز دارند که خوب زندگی کنند و به حقوقشان احترام گذاشته شود. صیانت از مصالح عالیه‌ی کودکان، مهمترین مبنای حقوق کودک و ابدیت ‌بخشیدن به حقِ دارا بودن از حق برای کودکان از مهمترین اهدافِ خاص نظام حقوق بین‌الملل کودکان در عصر جهانی شدن است.در نتیجه توجه به تکالیف دولت‌ها در حمایت و صیانت از حقوق کودک در سطح بین‌المللی و داخلی ضروری است. یادمان باشد که فرصت‌ها را نمی‌شود به تعویق انداخت، اگر چنین شود، فرصت‌ها فاسد می‌شوند و فرصت فاسد می‌تواند بدل به تهدید شود. لینک خبر @IRNA_1313 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💠چگونه با خواندن اخبار زیاد مضطرب می‌شویم؟ ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
هوش مصنوعی می‌تواند نابرابری‌های اجتماعی را افزایش دهد 🔹هوش مصنوعی مولد با سرعتی زیاد در حال فراگیر شدن است. طبق تحقیقات دفتر ملی تحقیقات اقتصادی (NBER)، تنها در دو سال، ۴٠ درصد بزرگسالان آمریکایی از ابزارهایی مانند ChatGPT استفاده کرده‌اند. رسیدن به این میزان پذیرش برای کامپیوترهای شخصی حدود ١٢ سال و برای اینترنت نزدیک به ۵ سال زمان برده است. 🔹«شبنم لشگری»، پژوهشگر فناوری‌های نوین، در گفتگو با دیجیاتو، کارایی بالای هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری و دسترسی راحت‌تر به آن را از جمله دلایل پذیرش سریع‌تر هوش مصنوعی می‌داند. 🔹این پژوهشگر همچنین هشدار می‌دهد با ادامه این روند ممکن است نابرابری‌های درآمدی تشدید شود. یعنی افرادی که از این فناوری استفاده می‌کنند، مهارت‌هایشان افزایش می‌یابد و از مزایای بیشتری بهره‌مند خواهند شد. در سوی مقابل، افرادی که توانایی تطبیق با این تغییرات را ندارند، از این تحولات کنار گذاشته خواهند شد./دیجیاتو ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢روزه رسانه‌ای ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘شگردهای رسانه‌ های فارسی زبان در تولید محتوا و فریب دادن مخاطب ▪️ تصویربرداری فیلم‌ها و گزارش‌ها در فضایی ناراحت‌کننده و تیره: ▫️از جمله شگردهایی که معمولاً برای سیاه نمایی مسایل مربوط به ایران در ذهن مخاطبان شبکه های فارسی زبان بیگانه مورد استفاده قرار می گیرد؛ «تصویربرداری در فضایی ناراحت‌کننده و تیره» است. ▪️این روش معمولا در تهیه گزارش‌های خبری و مستندسازی مورد استفاده قرار می گیرد تا برای مخاطب باورپذیرتر باشد. ▫️اکثر این محصولات رسانه ای محتوایی سیاه از وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران را به نمایش می گذارند. ▪️معمولا فضایی که تصاویر و مصاحبه‌ها در آن ضبط می‌شوند، دارای رنگ‌های سیاه و تیره‌اند تا نوعی شکست و غم ناشی از مشکلات را به ذهن مخاطب تزریق کند. ▫️ تهیه بعضی از گزارش‌ها از ایران در لوکیشن خاصی مانند ترافیک و شلوغی خیابان با استفاده از صداهایی مثل بوق ماشین در پس‌زمینه صورت می‌گیرد. ▪️معمولاً تجربه ترافیک یا شلوغی یک تجربه ی بد و ناراحت‌کننده برای تمام مردم دنیاست و همه مردم نیز معمولا این حس ناراحت‌کننده را در این فضاها تجربه کرده‌اند. ▫️آنها با دیدن این گزارش‌ها، ناخودآگاه حسی ناراحت‌کننده را به‌ واسطه تجربه‌های قبلی دریافت می‌کنند! ▪️این اتفاق به تدریج ذهن مخاطب را به گونه‌ای شکل می دهد که در محصولات رسانه ای تولید شده در مورد ایران، به دنبال تماشای فضایی متشنج، محزون یا کسالت آور است و این موضوع به تدریج جزو باورهای تثبیت شده در ذهن وی جای می گیرد..! ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
بسم الله الرحمن الرحیم دربارهٔ اولین اُسکاری که بردیم یا بردند… چند خط دربارهٔ اولین انیمیشن برای ایران🇮🇷 ✍🏻پرستو علی‌عسگرنجاد اسکار ۲۰۲۵ بهترین را از آن خود کرد. «حسین ملایمی» و «شیرین سوهانی»، این اثر را با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران ساخته‌اند. من اثرشان را دوست داشتم. همه‌جا آمده داستان دربارهٔ پدری‌ست که از اختلال پس از حادثه (PTSD) رنج می‌برد، اما داستان درواقع دربارهٔ زندگی یک جانباز اعصاب و روان است که گوشه‌گیر از دنیا، در انزوای جزیره‌ای با دخترش زندگی می‌کند. ایده از کجا آمده؟ از پدر شیرین که او هم جانباز جنگ است. کار به‌شدت استعاری و به‌قاعده ساخته شده. تکنیک عالی‌ست. عناصر ایرانی‌اش مثل لنج، لباس محلی، قوری گل‌قرمز، بالش مخمل سرخ و دار قالی چشم را نوازش می‌دهند. قصه را خوب تعریف می‌کند. از نهنگ به‌گل‌نشسته خوب فرامتن می‌گیرد. رنج جانبازان اعصاب را که خیلی‌هایشان در انزوای آسایشگاه‌های روانی حتی امکان زیستن با عزیزانشان را ندارند، هنرمندانه روایت می‌کند. نیز درد خانواده‌هایی را که عشقشان زیر سایهٔ جنگ به رنج روزمره و صبوری سالیانه آغشته شده… من خیلی خوشحال شدم که این دو جوان رنجی را که ما از تجاوز رژیم بعث بردیم به دنیا نشان دادند. قصه‌شان حماسه نداشت و من قصه‌های حماسی را دوست‌تر دارم، اما قبول دارم که نمایش شرافت‌مندانهٔ دردها هم لازم است و کسی باید باشد که سمت دردناک جنگ را هم نشان دهد، خاصه جنگی که در آن خون داده باشی، خاک نه. فقط می‌ماند دو نکته: چرا این همه شهید و جانباز دادیم؟ رفتند تا پرچممان بالا بماند. چرا جلوی چشم دنیا باید خودمان پرچم عزیزمان را لگدکوب کنیم؟ مگر سیمین یادمان نداد رخت‌های چرکمان را در خانهٔ همسایه نشوییم؟ از آن‌همه حماسه، رشادت، عشق، از میان منوچهر مدق‌ها، انتخاب این زوج این بود که رنج روزمرهٔ جانبازان اعصاب را روایت کنند، قبول و دست‌مریزاد. دیگر در سخنرانی مراسم اسکار که می‌شد آن متن ازپیش‌آماده‌شده را حتی با آن همه اشتباه تلفظی و لهجهٔ بد، طوری خواند که ایرانیانی که از همان‌جا که ویزا نمی‌دهد، این همه زخم برداشتند اما مثل سرو ایرانی سر خم نکردند، در چشم دنیا عزت‌مندتر و سربلندتر شوند، نه محتاج ترحم… دودیگر آن‌که نمی‌دانم چرا کسانی که به سفارش سازمان رسمی و دولتی جمهوری اسلامی و با حمایت آن انیمیشن می‌سازند باید بدون حجاب در یک رویداد بین‌المللی حاضر شوند! بعد، این را که توانسته‌اند یک انیمیشن دوبعدی ۱۹دقیقه‌ای را در ایران بسازند، معجزه قلمداد کنند! آن هم ایرانی که هر سال یک انیمیشن سینمایی ساخت ایران را در گیشه دارد! پی‌نوشت: اثر در عین ضرباهنگ آرامش، خشونت و تنش بالایی دارد، درگیری فیزیکی، بمباران و آتش‌سوزی را نشان می‌دهد و به‌هیچ‌عنوان مناسب کودکان نیست. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan