نسرا گیلان
📍 #کتاب : زندگی در عیش، مردن در خوشی
✍️ نویسنده: نیل پستمن
✍️ مترجم: صادق طباطبایی
🔖 انتشارات اطلاعات
📌 توضیحات :
📃 در این کتاب مولف تأثیرات رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی را به عنوان یکی از تکنولوژیهای فراگیر و مدرن بر فکر و اندیشه و شعور و رفتار انسانها و نیز بر فرهنگ و ارزشها و باورهای مذهبی جوامع مورد بررسی و پژوهش قرار داده است. توجه اصلی پستمن در این مطالعه، بر روی تلویزیون متمرکز است و از زوایای متفاوتی به روشن ساختن اثر تخریبی این رسانه بر شکل گیری فکر و رأی و اندیشه و جهان بینی انسان می پردازد. او بر این باور است که انسانهای عصر حاضر خاصه در ایالات متحده آمریکا حاکمیت و قدرت تعیین سرنوشت خویش را یکسره از دست داده و آن را یکجا به وسایل ارتباط جمعی سپرده اند. در حقیقت این وسایل ارتباط جمعی هستند که در بعد گسترده، از یک سو نقش روزافزون خود را بر آنچه بدان وقوف مییابیم، با آن آشنا میشویم، هر آنچه تجربه میکنیم و... برعهده گرفتهاند و بدانها شکل میدهند؛ از سوی دیگر، [رسانه ها]به گونهای رو به تزاید به ما تحمیل میکنند که چه بیندیشیم، چگونه بیندیشیم، چه و چگونه و چرا احساس کنیم و ... .
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🔴 راهحل مقابله با تاثیر ناخودآگاه رسانهها
💥 بسیاری از زمینه آسیبپذیری بچهها ریشه در نوع تربیت آنها در دنیای حقیقی دارد.
❗️بنابراین نباید نوع تربیتمان صرفا رسانهای باشد!
❕به همین خاطر توجه ما به زمینههای تربیت رسانهای در دنیای واقعی است.
✅ هویت دارای دو نوع سرمایه است:
1⃣ گرایشی: امیالی که برای بچهها شکل میگیرد. برای مثال دانشآموز میل به برنامهریزی دارد. دنبال یادگیری مهارت است.
🔺 طراحی محیط آموزشی به شدت در شکل گیری سرمایه گرایشی موثر است.
🔺 عامل موثر دیگر تنظیم روابط است. تنظیم روابط مربی با دانشآموز و دانشآموزان با یکدیگر
🔸 مثال: اگر نظم مشهودی در خانواده حکمفرما باشد؛ برای مثال والدین در ساعت مشخصی مطالعه کنند، تلویزیون تماشا کنند و غذا بخورند، باعث میشود فرزند خانواده هم میل به برنامهریزی و منظم بودن پیدا کند. به همین خاطر با برنامهریزی از فضای مجازی هم استفاده میکند.
⚠️ ریشه استفادههای نابهنجار از رسانه را، در خلأهای خودمان پیدا کنیم.
2⃣دشناختی: ذهن منطقی و تفکر نقادانه
معلم سر کلاس متکلم وحده نباشد و با دانشآموزان گفتوگو کند. دانشآموزان روی نظر همدیگر فکر کنند و نظر بدهند.
❓برای توانمندسازی کودکان در انتخاب آگاهانه چه کنیم؟
🔵 بچهها برای انتخاب باید دلیل داشته باشد. ارزش افزوده گزینهی انتخابی چیست؟
*⃣ تقسیمبندی محتوای رسانهای:
🔴 آسیب زننده
🟠 سرگرمی و کند شدن روند رشد
🟢 رشد و مهارت ایجاد میکند.
✅ فرزند ما باید یادبگیرد با بند و بار انتخاب و مصرف کند.
🟣 تحقیق قبل از مصرف:
🔥 داغ نبینیم!
❌ اصلا نبینیم!
👥 مشورت با کارشناسان تربیتی
🔸 شناخت ژانر و گونه محتوا
🤔 گمانه زنی در مورد روند داستان
👨👩👧👦 بررسی جریان مخاطبان و مصرفکنندگان
◻️ سامانههای هدایت مصرف:
▪️منظوم: نظرات و نقدهای دیگران در مورد فیلمها
▫️رامون: بررسی فیلمها، پیشنهادهایی برای گفتوگو، رده بندی سنی
▪️کدومو: ردهبندی سنی برای انیمیشنها، فیلمها، کتابها، بازیها و...
▫️چی خوبه: ردهبندی سنی، پیشنهاد گفت و گو
▪️Common sense media:
ردهبندی و ارزیابی محصولات رسانهای
⚠️دمعلمی که آبادی ایمن نباشد، نمیتواند آبادی ایمن بسازد.
🔶 در رابطه با گفتوگو با فرزندان:
🔹شروع از موضوعات مورد علاقه فرزندان
🔸زمان مناسب
🔹سوال پیچ نکنیم.
🔸گفتوگوی دورهمی
⬅️ برای منطقی کردن دانشآموزان باید گفتوگو داشت.
🗣 باید قدرت گفتوگو را افزایش داد و بعد سراغ قدرت نوشتن رفت.
🧠 خود معلمین هم باید تفکر منطقی و قدرت گفتوگوی خودشان را افزایش دهند.
✅رسانه موضوع جذابی برای گفتوگو با دانشآموزان است.
👬 استفاده از شیوههای گروهی در طرح درس
دانشآموزان با یکدیگر صحبت کنند، بحث کنند و به نتیجه برسند.
🪖 باید توجه داشت موضوعات چالشی برای گفتوگو انتخاب نشود که دعوا نشود!
❌ پیامدهای تصویری شدن:
❗️کم حوصلگی
❗️عدم تمرکز
❗️تفکر گریزی
✅ توصیهها:
🟢 مطالعه
🟢 بازیهای خواندنی
🟢 قصهگویی و قصه خوانی
🟢 بازیهای کلامی
🔵 قصهخوانی فعال:
🔹 تعیین ایستگاههایی در داستان
🔹 در ایستگاهها با بچهها گفتوگو میکنیم. (سوال میپرسیم، بچهها را به انتقاد وامیداریم و...)
✅ چهارگام تحلیل بعد از مشاهده فیلم
1⃣ داستان فیلم چه بود؟
از بچهها بخواهیم که داستان را روایت کنند. با این کار میزان فهم داستان را میسنجیم.
2⃣ نکات مثبت را بگویند.
صحنه، شخصیت و یا... که نوجوان ما از آن خوشش آمده را بگوید.
3⃣ نکات منفی را بگویند.
صحنه، شخصیت و یا... که نوجوان ما از آن خوشش نیامده را بگوید.
4⃣ اگر جای نویسنده بودید، چه تغییری ایجاد میکردید.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🔘 مواجهه با فرزندان در فضای مجازی
▫️مواجهه با فرزندان در فضای مجازی باید با آرامش و یا گاهی نادیده گرفتن عمدی باشد تا استفاده کودک از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی از کنترل خارج نگردد.
▫️نوع مواجهه ما با مسائل و اتفاقات پیرامون خود میتواند نقش پر رنگی در ادامه مسیر حل آن مسئله یا بیشتر شدن مشکلات داشته باشد.
▫️وقتی که برای اولین با با فرزند خود مواجه میشویم که در حال تماشای یک برنامه یا بازی خشن و یا فیلم نامناسب با سن خودش است؛
برخورد اول ما با اوست که انتهای ماجرا را مشخص میکند.
▫️امروزه بازخورد سلبی منفی ترین اثر را در این مسائل خواهد داشت.
اگر شخصی بخواهد با زور و حالت آمرانه فرزند خود را از انجام چنین فعالیت هایی منع کند درواقع کاملا نتیجه عکس خواهد گرفت.
این مسئله واقعیتی است که در جامعه امروز وجود دارد.
اگر به این موضوعات دقت کنیم
میتوانیم یک زندگی ایده آل به کودکان خودمان هدیه بدهیم.
▫️در تربیت رسانه ای نوع برخورد اولیه باید کاملا با آرامش باشد یا حتی گاهی اوقات با یک نادیده گرفتن عمدی و بی توجهی اولیه.
برای مثال با یک بهانه قشنگ مانند بردن فرزندمان به خرید یا پارک او را از این فضا دور کنیم و در فرصتی دیگر با یک بیان دوستانه واقعیت منفی را به شکلی دلسوزانه به او بگوییم.
جوری که فرزند احساس کند این اتفاقات همگی به نفع او صورت میگیرد.
▫️این شکل از مواجهه با فرزندان در رسانه و فضای مجازی او را در یک مسیر درست و مفید قرار خواهد داد...
#تربیت_رسانهای
#مادرانه
#تربیت_فرزند
#یادداشت
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
#والدگری
مامان و باباهای باسواد رسانه ای...!
این پست صفرتا صدش مخصوص مامان باباهاست👨👩👧👦
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
⭕️دقایقی بدون فضای مجازی
🔻 در مورد آدم بزرگا اینطوریه که اوقات فراغت از کارشون رو رسانه بازی میکنن؛ تلویزیون می بینن یا در شبکههای اجتماعی میچرخن.
🔻 در مورد بچهها، قضیه برعکسه؛ یعنی رسانه ها اوقات اصلیشون رو پر میکنن و ما والدین باید براشون اوقات فراغت از رسانه تعریف کنیم.
🔻 بچهها نیاز دارن گاهی به دور از هیاهوی رسانه باشن.
#پوستر
#بازی
#کودک
#تربیت_رسانهای
#آداب_مصرف_رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🎯 چطور عکسها و چتهایی باقیمانده از عزیزانمان معنای سوگواری را تغییر میدهند؟
🔴 اگر همانطور که ماریسا رنیلی، روزنامهنگار آمریکایی گفته است، معنی غم «تکرار تجربۀ کنار آمدن با فقدان» باشد، نوعی از غمِ خردکننده هست که فقط ما آدمهای عصر دیجیتال تجربهاش کردهایم: عزیزی را از دست میدهیم، اما ردپاهای دیجیتالش با ما میماند. وقت و بیوقت در یک «یادآوری خودکار تاریخ تولد» که به ایمیلمان میآید، یا هنگام اسکرولکردن این یا آن شبکۀ اجتماعی، اسمش را یا عکسش را میبینیم و دوباره فقدانش بر سرمان آوار میشود. برای این پیامهای خودکار فرقی نمیکند که گاهی چقدر به فراموشکردن و گذشتن نیاز داریم.
🔴 بعد از مرگ آدمها، داراییهای دیجیتال آنها بدون رسیدگی در فضای اینترنت معلق میماند. و وقتی وارثان کنترل حسابهای متوفی را برعهده میگیرند، با دوراهی چالشبرانگیزی روبهرو میشوند: آیا این یادگاریهای عجیب و غریب را نگه دارند، یا همۀ حسابها را ببندند و مرگ مجدد عزیزشان را بپذیرند؟
🔴 یکی از هزاران نمونه، اشلی ریس، زن جوانی است که همسر ۳۴ سالهاش را در اثر سرطان از دست داد. تازه بعد از آن بود که فهمید حضور رابرت در زندگی دیجیتال او چقدر محسوس است. هر گاه یوتوب را باز میکرد، الگوریتم هوشمند ویدئوهایی را نشانش میداد که رابرت میپسندید؛ نیرویی غمبار او را به خواندنِ هزاران بارۀ چتهایش با رابرت میکشید، هر گاه دلش تنگ میشد، گالری عکسهای گوشی همسرش را باز میکرد و لحظههای باهمبودنشان را میدید و همۀ اینها به زبان خودش «یعنی آسیب روحی هر روزه».
🔴 پرسهزدن در حسابهای کاربری کسی که از دنیا رفته همانقدر که آرامشبخش است، میتواند دردناک هم باشد و چیزهایی را آشکار میکند که بازماندگان انتظارش را ندارند و برایش آماده نیستند.
🔴 ماری، زنی که مادرش را از دست داده، چنین تجربهای داشت. مادرش قبل از مرگ اطلاعات همۀ حسابهای کاربریاش را به دخترش سپرد و تازه بعد از مرگ او بود که ماری فهمید مادرش یک حساب ناشناس توییتر داشته است که آنجا بحثهای سیاسی میکرده یا حساب اسپاتیفای او پر از آهنگهای تیلور سوئیفت بوده است. این یافتههای تازه اگرچه برای ماری جالب بود، اما غمی دردناک هم با خود داشت و یادآور این بود که رابطۀ او با مادرش، آنقدرها هم که فکر میکرد، نزدیک نبوده است.
🔴 فناوریهایی که میتواند یادگاریهای سابقاً ناملموس افراد را ثبت کند، نعمت است. خیلی از بازماندگان میگویند از پیامهای دیگران به حسابهای کاربری عزیزان درگذشتهشان حس خوبی پیدا میکنند، اما این حس آغشته به درد نیز هست.
🔴 وبسایتها تعطیل میشوند، حسابهای کاربری هک میشوند، دستگاهها خراب میشوند. نمیتوان به این خیال بود که پیامها و خاطرات شبکههای اجتماعی تا ابد باقی میمانند. اما آنها آنقدر باقی خواهند ماند که به فکرشان باشیم. شاید بد نباشد که «وصیتهای دیجیتال» را جدیتر بگیریم. به این فکر کنیم که راه درست مواجهه با میراث دیجیتال عزیزانمان چیست، یا شاید باید به اطرافیانمان بگوییم که اگر آن اتفاق حتمی افتاد، چه باید بکنند. چون این چیزها دیگر فقط مشتی آتوآشغال دیجیتال نیستند. روزی میرسد که اینها تنها چیزهایی هستند که از ما به جا مانده.
📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «مادرم میگوید بعد از مرگش برایم ایمیل میفرستد» که در بیستونهمین شمارۀ مجلۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب در تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۲ در وبسایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ کیت لیندزی است و آمنه محبوبینیا آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وبسایت ترجمان سر بزنید.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://B2n.ir/n41173
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🎯 هوش مصنوعی هیچوقت از مخترعانش باهوشتر نخواهد شد
—نظریۀ «انفجار هوش» بر مبنای درک نادرستی از هوش به وجود آمده است
📍آیا روزی هوش مصنوعی خودش را از دست ما انسانها آزاد میکند و بر ما مسلط میشود؟ تعداد قابلتوجهی از دانشمندان فکر میکنند نباید این سوال را شوخی گرفت. فرض کنید روزی هوش مصنوعی به چنان مرحلهای از پیشرفت برسد که بتواند نمونههای ارتقایافتهتری از خودش بسازد. یعنی دیگر برای تولید و بهبود خود نیازی به انسانها نداشته باشد. بدینترتیب خیلی زود به نقطهای میرسد که هیچ انسانی یارای مقابله با آن را ندارد. بااینحال فرانسوآ شوله میگوید این سناریو هیچوقت اتفاق نخواهد افتاد. چرا؟
.
🟡 حامی مالی این شماره از مجلۀ ترجمان علوم انسانی «آکادمی همراه اول» است.
@hamrah_academy
🔖 ۴۳۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۶ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/g00775
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
⭕️پنج نکته مهم در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی:
1️⃣اول فکر و تحقیق! هر مطلبی را بدون اینکه راجع به آن فکر یا تحقیق نکردیم چشم بسته انتشار ندهیم!
2️⃣ حساب می شود! هر لایک و هر بازنشری ، و سرک کشیدن در پیج ها و ... همه ثبت می شوند و روزی در برابر خداوند باید پاسخگوی رفتارمان باشیم.
3️⃣ فقط ایرانی! شک نکنید! شبکه های اجتماعی هم کیفیت بالایی دارند ، هم ایمن تر و سالم ترند.
4️⃣عضو نشویم! آشنایی با شبکه های اجتماعی خوب است ، اما لازم نیست در همه آن ها عضو شویم!
5️⃣اعتماد نکنیم! برای اعتماد و دوستی در فضای مجازی ؛ وسواس به خرج دهیم!
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
13 ویژگی یادداشت در رسانه
✍🏼رضا غبیشاوی
روزنامه نگاری جدید
1. یادداشت نظر نویسنده را دارد برخلاف خبر و گزارش و مصاحبه که نظر خبرنگار را ندارد. یادداشت به دور از بی طرفی و همراه با سوگیری است. برخلاف خبر و گزارش و مصاحبه که باید بی طرفانه و بدون سوگیری باشند.
2. یادداشت نسبت به مقاله کوتاه تر است.
3. یادداشت درباره موضوع و اتفاق روز است.
4. سوژه یادداشت باید برای مخاطبان، جذاب یا مهم باشد.
5. یادداشت باید نسبت به زمان بروز اتفاق و سوژه، با حداقل فاصله منتشر شود.
6. یادداشت باید نظر نویسنده را داشته باشد/ مهمترین بخش یادداشت، نظر نویسنده است.
7. کسی باید یادداشت بنویسد که نظر داشته باشد.
8. بهتر است در بخش اول یادداشت، نویسنده نظر خود را صریح بیان کند.
یادداشت حاوی نظر صریح و شفاف نظر نویسنده است. مگر در موارد استثنا، نظر باید صریح و شفاف بیان شود.
9. یادداشت نویس می تواند برای انتقال مفهوم خود در کنار بیان صریح موارد از تکنیک های زیر استفاده کند:
افعال معکوس، طنز، اغراق، اشاره غیرمستقیم، تصور آینده یا نتیجه و ...
10. یادداشت نویس باید کاملا نسبت به موضوع مسلط و اطلاعات کامل داشته باشد.
11. یادداشت ، نظر نویسنده را با استفاده از استدلال های منطقی و فنی بیان می کند.
12. در نتیجه مطالعه یادداشت، اطلاعات مخاطب باید افزایش یابد.
13. متن یادداشت باید جذاب و گیرا باشد.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
#سواد_رسانه
#سواد_بازی
❌کلاهبرداری با گفتگوهای آنلاین درون بازی❌
1️⃣ »»اطلاعات و مشخصات خود را برای آنها بازگو نکنید.
2️⃣»»با غریبهها در گفتگوهای آنلاین قرار ملاقات حضوری نگذارید.
3️⃣»» اگر شما را ترغیب به نصب نرمافزار خاص یا کلیک بر روی لینک خاصی نمودند، امتناع نمایید.
‼️چقدر نسبت به بازی های آنلاین آگاه هستید..؟!
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🎯 هوش مصنوعی هیچوقت از مخترعانش باهوشتر نخواهد شد
—نظریۀ «انفجار هوش» بر مبنای درک نادرستی از هوش به وجود آمده است
📍آیا روزی هوش مصنوعی خودش را از دست ما انسانها آزاد میکند و بر ما مسلط میشود؟ تعداد قابلتوجهی از دانشمندان فکر میکنند نباید این سوال را شوخی گرفت. فرض کنید روزی هوش مصنوعی به چنان مرحلهای از پیشرفت برسد که بتواند نمونههای ارتقایافتهتری از خودش بسازد. یعنی دیگر برای تولید و بهبود خود نیازی به انسانها نداشته باشد. بدینترتیب خیلی زود به نقطهای میرسد که هیچ انسانی یارای مقابله با آن را ندارد. بااینحال فرانسوآ شوله میگوید این سناریو هیچوقت اتفاق نخواهد افتاد. چرا؟
🔖 ۴۳۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۶ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/g00775
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan