eitaa logo
نسرا گیلان
432 دنبال‌کننده
859 عکس
236 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
نسرا گیلان
📍 : زندگی در عیش، مردن در خوشی ✍️ نویسنده: نیل پستمن ✍️ مترجم: صادق طباطبایی 🔖 انتشارات اطلاعات 📌 توضیحات : 📃 در این کتاب مولف تأثیرات رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی را به عنوان یکی از تکنولوژیهای فراگیر و مدرن بر فکر و اندیشه و شعور و رفتار انسانها و نیز بر فرهنگ و ارزشها و باورهای مذهبی جوامع مورد بررسی و پژوهش قرار داده است. توجه اصلی پستمن در این مطالعه، بر روی تلویزیون متمرکز است و از زوایای متفاوتی به روشن ساختن اثر تخریبی این رسانه بر شکل گیری فکر و رأی و اندیشه و جهان بینی انسان می پردازد. او بر این باور است که انسانهای عصر حاضر خاصه در ایالات متحده آمریکا حاکمیت و قدرت تعیین سرنوشت خویش را یکسره از دست داده و آن را یکجا به وسایل ارتباط جمعی سپرده اند. در حقیقت این وسایل ارتباط جمعی هستند که در بعد گسترده، از یک سو نقش روزافزون خود را بر آنچه بدان وقوف می‌یابیم، با آن آشنا می‌شویم، هر آنچه تجربه می‌کنیم و... برعهده گرفته‌اند و بدان‌ها شکل می‌دهند؛ از سوی دیگر، [رسانه ها]به گونه‌ای رو به تزاید به ما تحمیل می‌کنند که چه بیندیشیم، چگونه بیندیشیم، چه و چگونه و چرا احساس کنیم و ... . ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔴 راه‌حل مقابله با تاثیر ناخودآگاه رسانه‌ها 💥 بسیاری از زمینه آسیب‌پذیری بچه‌ها ریشه در نوع تربیت آنها در دنیای حقیقی دارد. ❗️بنابراین نباید نوع تربیت‌مان صرفا رسانه‌ای باشد! ❕به همین خاطر توجه ما به زمینه‌های تربیت رسانه‌ای در دنیای واقعی است. ✅ هویت دارای دو نوع سرمایه است: 1⃣ گرایشی: امیالی که برای بچه‌ها شکل می‌گیرد. برای مثال دانش‌آموز میل به برنامه‌ریزی دارد. دنبال یادگیری مهارت است. 🔺 طراحی محیط آموزشی به شدت در شکل گیری سرمایه گرایشی موثر است. 🔺 عامل موثر دیگر تنظیم روابط است. تنظیم روابط مربی با دانش‌آموز و دانش‌آموزان با یکدیگر 🔸 مثال: اگر نظم مشهودی در خانواده حکم‌فرما باشد؛ برای مثال والدین در ساعت مشخصی مطالعه کنند، تلویزیون تماشا کنند و غذا بخورند، باعث می‌شود فرزند خانواده هم میل به برنامه‌ریزی و منظم بودن پیدا کند. به همین خاطر با برنامه‌ریزی از فضای مجازی هم استفاده می‌کند. ⚠️ ریشه استفاده‌های نابهنجار از رسانه را، در خلأهای خودمان پیدا کنیم. 2⃣دشناختی: ذهن منطقی و تفکر نقادانه معلم سر کلاس متکلم وحده نباشد و با دانش‌آموزان گفت‌وگو کند. دانش‌آموزان روی نظر همدیگر فکر کنند و نظر بدهند. ❓برای توانمندسازی کودکان در انتخاب آگاهانه چه کنیم؟ 🔵 بچه‌ها برای انتخاب باید دلیل داشته باشد. ارزش افزوده گزینه‌ی انتخابی چیست؟ *⃣ تقسیم‌بندی محتوای رسانه‌ای: 🔴 آسیب زننده 🟠 سرگرمی و کند شدن روند رشد 🟢 رشد و مهارت ایجاد می‌کند. ✅ فرزند ما باید یادبگیرد با بند و بار انتخاب و مصرف کند. 🟣 تحقیق قبل از مصرف: 🔥 داغ نبینیم! ❌ اصلا نبینیم! 👥 مشورت با کارشناسان تربیتی 🔸 شناخت ژانر و گونه محتوا 🤔 گمانه زنی در مورد روند داستان 👨‍👩‍👧‍👦 بررسی جریان مخاطبان و مصرف‌کنندگان ◻️ سامانه‌های هدایت مصرف: ▪️منظوم: نظرات و نقدهای دیگران در مورد فیلم‌ها ▫️رامون: بررسی فیلم‌ها، پیشنهادهایی برای گفت‌وگو، رده بندی سنی ▪️کدومو: رده‌بندی سنی برای انیمیشن‌ها، فیلم‌ها، کتاب‌ها، بازی‌ها و... ▫️چی خوبه: رده‌بندی سنی، پیشنهاد گفت و گو ▪️Common sense media: رده‌بندی و ارزیابی محصولات رسانه‌ای ⚠️دمعلمی که آبادی ایمن نباشد، نمی‌تواند آبادی ایمن بسازد. 🔶 در رابطه با گفت‌وگو با فرزندان: 🔹شروع از موضوعات مورد علاقه فرزندان 🔸زمان مناسب 🔹سوال پیچ نکنیم. 🔸گفت‌وگوی دورهمی ⬅️ برای منطقی کردن دانش‌آموزان باید گفت‌وگو داشت. 🗣 باید قدرت گفت‌وگو را افزایش داد و بعد سراغ قدرت نوشتن رفت. 🧠 خود معلمین هم باید تفکر منطقی و قدرت گفت‌وگوی خودشان را افزایش دهند. ✅رسانه موضوع جذابی برای گفت‌وگو با دانش‌آموزان است. 👬 استفاده از شیوه‌های گروهی در طرح درس دانش‌آموزان با یکدیگر صحبت کنند، بحث کنند و به نتیجه برسند. 🪖 باید توجه داشت موضوعات چالشی برای گفت‌وگو انتخاب نشود که دعوا نشود! ❌ پیامدهای تصویری شدن: ❗️کم حوصلگی ❗️عدم تمرکز ❗️تفکر گریزی ✅ توصیه‌ها: 🟢 مطالعه 🟢 بازی‌های خواندنی 🟢 قصه‌گویی و قصه خوانی 🟢 بازی‌های کلامی 🔵 قصه‌خوانی فعال: 🔹 تعیین ایستگاه‌هایی در داستان 🔹 در ایستگاه‌ها با بچه‌ها گفت‌وگو می‌کنیم. (سوال می‌پرسیم، بچه‌ها را به انتقاد وامی‌داریم و...) ✅ چهارگام تحلیل بعد از مشاهده فیلم 1⃣ داستان فیلم چه بود؟ از بچه‌ها بخواهیم که داستان را روایت کنند. با این کار میزان فهم داستان را می‌سنجیم. 2⃣ نکات مثبت را بگویند. صحنه، شخصیت و یا... که نوجوان ما از آن خوشش آمده را بگوید. 3⃣ نکات منفی را بگویند. صحنه، شخصیت و یا... که نوجوان ما از آن خوشش نیامده را بگوید. 4⃣ اگر جای نویسنده بودید، چه تغییری ایجاد می‌کردید. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘 مواجهه با فرزندان در فضای مجازی ▫️مواجهه با فرزندان در فضای مجازی باید با آرامش و یا گاهی نادیده گرفتن عمدی باشد تا استفاده کودک از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی از کنترل خارج نگردد. ▫️نوع مواجهه ما با مسائل و اتفاقات پیرامون خود میتواند نقش پر رنگی در ادامه مسیر حل آن مسئله یا بیشتر شدن مشکلات داشته باشد. ▫️وقتی که برای اولین با با فرزند خود مواجه میشویم که در حال تماشای یک برنامه یا بازی خشن و یا فیلم نامناسب با سن خودش است؛ برخورد اول ما با اوست که انتهای ماجرا را مشخص میکند. ▫️امروزه بازخورد سلبی منفی ترین اثر را در این مسائل خواهد داشت. اگر شخصی بخواهد با زور و حالت آمرانه فرزند خود را از انجام چنین فعالیت هایی منع کند درواقع کاملا نتیجه عکس خواهد گرفت. این مسئله واقعیتی است که در جامعه امروز وجود دارد. اگر به این موضوعات دقت کنیم میتوانیم یک زندگی ایده آل به کودکان خودمان هدیه بدهیم. ▫️در تربیت رسانه ای نوع برخورد اولیه باید کاملا با آرامش باشد یا حتی گاهی اوقات با یک نادیده گرفتن عمدی و بی توجهی اولیه. برای مثال با یک بهانه قشنگ مانند بردن فرزندمان به خرید یا پارک او را از این فضا دور کنیم و در فرصتی دیگر با یک بیان دوستانه واقعیت منفی را به شکلی دلسوزانه به او بگوییم. جوری که فرزند احساس کند این اتفاقات همگی به نفع او صورت میگیرد. ▫️این شکل از مواجهه با فرزندان در رسانه و فضای مجازی او را در یک مسیر درست و مفید قرار خواهد داد... ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
مامان و باباهای باسواد رسانه ای...! این پست صفرتا صدش مخصوص مامان باباهاست👨‍👩‍👧‍👦 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
⭕️دقایقی بدون فضای مجازی 🔻 در مورد آدم بزرگا اینطوریه که اوقات فراغت از کارشون رو رسانه بازی می‌کنن؛ تلویزیون می بینن یا در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخن. 🔻 در مورد بچه‌ها، قضیه برعکسه؛ یعنی رسانه ها اوقات اصلیشون رو پر می‌کنن و ما والدین باید براشون اوقات فراغت از رسانه تعریف کنیم. 🔻 بچه‌ها نیاز دارن گاهی به دور از هیاهوی رسانه باشن. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎯 چطور عکس‌ها و چت‌هایی باقی‌مانده از عزیزانمان معنای سوگواری را تغییر می‌دهند؟ 🔴 اگر همانطور که ماریسا رنی‌لی، روزنامه‌نگار آمریکایی گفته است، معنی غم «تکرار تجربۀ کنار آمدن با فقدان» باشد، نوعی از غمِ خردکننده هست که فقط ما آدم‌های عصر دیجیتال تجربه‌اش کرده‌ایم: عزیزی را از دست می‌دهیم، اما ردپاهای دیجیتالش با ما می‌ماند. وقت و بی‌وقت در یک «یادآوری خودکار تاریخ تولد» که به ایمیل‌مان می‌آید، یا هنگام اسکرول‌کردن این یا آن شبکۀ اجتماعی، اسمش را یا عکسش را می‌بینیم و دوباره فقدانش بر سرمان آوار می‌شود. برای این پیام‌های خودکار فرقی نمی‌کند که گاهی چقدر به فراموش‌کردن و گذشتن نیاز داریم. 🔴 بعد از مرگ آدم‌ها، دارایی‌های دیجیتال آن‌ها بدون رسیدگی در فضای اینترنت معلق می‌ماند. و وقتی وارثان کنترل حساب‌های متوفی را برعهده می‌گیرند، با دوراهی چالش‌برانگیزی روبه‌رو می‌شوند: آیا این یادگاری‌های عجیب و غریب را نگه دارند، یا همۀ حساب‌ها را ببندند و مرگ مجدد عزیزشان را بپذیرند؟ 🔴 یکی از هزاران نمونه‌، اشلی ریس، زن جوانی است که همسر ۳۴ ساله‌اش را در اثر سرطان از دست داد. تازه بعد از آن بود که فهمید حضور رابرت در زندگی دیجیتال او چقدر محسوس است. هر گاه یوتوب را باز می‌کرد، الگوریتم هوشمند ویدئوهایی را نشانش می‌داد که رابرت می‌پسندید؛ نیرویی غمبار او را به خواندنِ هزاران بارۀ چت‌هایش با رابرت می‌کشید، هر گاه دلش تنگ می‌شد، گالری عکس‌های گوشی همسرش را باز می‌کرد و لحظه‌های باهم‌بودنشان را می‌دید و همۀ این‌ها به زبان خودش «یعنی آسیب روحی هر روزه». 🔴 پرسه‌زدن در حساب‌های کاربری کسی که از دنیا رفته همان‌قدر که آرامش‌بخش است، می‌تواند دردناک هم باشد و چیزهایی را آشکار می‌کند که بازماندگان انتظارش را ندارند و برایش آماده نیستند. 🔴 ماری، زنی که مادرش را از دست داده، چنین تجربه‌ای داشت. مادرش قبل از مرگ اطلاعات همۀ حساب‌های کاربری‌اش را به دخترش سپرد و تازه بعد از مرگ او بود که ماری فهمید مادرش یک حساب ناشناس توییتر داشته است که آنجا بحث‌های سیاسی می‌کرده یا حساب اسپاتیفای او پر از آهنگ‌های تیلور سوئیفت بوده است. این یافته‌های تازه اگرچه برای ماری جالب بود، اما غمی دردناک هم با خود داشت و یادآور این بود که رابطۀ او با مادرش، آنقدرها هم که فکر می‌کرد، نزدیک نبوده است. 🔴 فناوری‌هایی که می‌تواند یادگاری‌های سابقاً ناملموس افراد را ثبت کند، نعمت است. خیلی از بازماندگان می‌گویند از پیام‌های دیگران به حساب‌های کاربری عزیزان درگذشته‌شان حس خوبی پیدا می‌کنند، اما این حس آغشته به درد نیز هست. 🔴 وب‌سایت‌ها تعطیل می‌شوند، حساب‌های کاربری هک می‌شوند، دستگاه‌ها خراب می‌شوند. نمی‌توان به این خیال بود که پیام‌ها و خاطرات شبکه‌های اجتماعی تا ابد باقی‌ می‌مانند. اما آن‌ها آنقدر باقی خواهند ماند که به فکرشان باشیم. شاید بد نباشد که «وصیت‌‌های دیجیتال» را جدی‌تر بگیریم. به این فکر کنیم که راه درست مواجهه با میراث دیجیتال عزیزانمان چیست، یا شاید باید به اطرافیانمان بگوییم که اگر آن اتفاق حتمی افتاد، چه باید بکنند. چون این چیزها دیگر فقط مشتی آت‌وآشغال دیجیتال نیستند. روزی می‌رسد که این‌ها تنها چیز‌هایی هستند که از ما به ‌جا ‌مانده‌. 📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «مادرم می‌گوید بعد از مرگش برایم ایمیل می‌فرستد» که در بیست‌‌ونهمین شمارۀ مجلۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب در تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۲ در وب‌سایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ کیت لیندزی است و آمنه محبوبی‌نیا آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وب‌سایت ترجمان سر بزنید. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://B2n.ir/n41173 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎯 هوش مصنوعی هیچ‌وقت از مخترعانش باهوش‌تر نخواهد شد —نظریۀ «انفجار هوش» بر مبنای درک نادرستی از هوش به وجود آمده است 📍آیا روزی هوش مصنوعی خودش را از دست ما انسان‌ها آزاد می‌کند و بر ما مسلط می‌شود؟ تعداد قابل‌توجهی از دانشمندان فکر می‌کنند نباید این سوال را شوخی گرفت. فرض کنید روزی هوش مصنوعی به چنان مرحله‌ای از پیشرفت برسد که بتواند نمونه‌های ارتقایافته‌تری از خودش بسازد. یعنی دیگر برای تولید و بهبود خود نیازی به انسان‌ها نداشته باشد. بدین‌ترتیب خیلی زود به نقطه‌ای می‌رسد که هیچ انسانی یارای مقابله با آن را ندارد. بااین‌حال فرانسوآ شوله می‌گوید این سناریو هیچ‌وقت اتفاق نخواهد افتاد. چرا؟ . 🟡 حامی مالی این شماره از مجلۀ ترجمان علوم انسانی «آکادمی همراه اول» است. @hamrah_academy 🔖 ۴۳۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۶ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/g00775 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
⭕️پنج نکته مهم در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی: 1️⃣اول فکر و تحقیق! هر مطلبی را بدون اینکه راجع به آن فکر یا تحقیق نکردیم چشم بسته انتشار ندهیم! 2️⃣ حساب می شود! هر لایک و هر بازنشری ، و سرک کشیدن در پیج ها و ... همه ثبت می شوند و روزی در برابر خداوند باید پاسخگوی رفتارمان باشیم. 3️⃣ فقط ایرانی! شک نکنید! شبکه های اجتماعی هم کیفیت بالایی دارند ، هم ایمن تر و سالم ترند. 4️⃣عضو نشویم! آشنایی با شبکه های اجتماعی خوب است ، اما لازم نیست در همه آن ها عضو شویم! 5️⃣اعتماد نکنیم! برای اعتماد و دوستی در فضای مجازی ؛ وسواس به خرج دهیم! ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
13 ویژگی یادداشت در رسانه ✍🏼رضا غبیشاوی روزنامه نگاری جدید 1. یادداشت نظر نویسنده را دارد برخلاف خبر و گزارش و مصاحبه که نظر خبرنگار را ندارد. یادداشت به دور از بی طرفی و همراه با سوگیری است. برخلاف خبر و گزارش و مصاحبه که باید بی طرفانه و بدون سوگیری باشند. 2. یادداشت نسبت به مقاله کوتاه تر است. 3. یادداشت درباره موضوع و اتفاق روز است. 4. سوژه یادداشت باید برای مخاطبان، جذاب یا مهم باشد. 5. یادداشت باید نسبت به زمان بروز اتفاق و سوژه،‌ با حداقل فاصله منتشر شود. 6. یادداشت باید نظر نویسنده را داشته باشد/ مهمترین بخش یادداشت، نظر نویسنده است. 7. کسی باید یادداشت بنویسد که نظر داشته باشد. 8. بهتر است در بخش اول یادداشت، نویسنده نظر خود را صریح بیان کند. یادداشت حاوی نظر صریح و شفاف نظر نویسنده است. مگر در موارد استثنا، نظر باید صریح و شفاف بیان شود. 9. یادداشت نویس می تواند برای انتقال مفهوم خود در کنار بیان صریح موارد از تکنیک های زیر استفاده کند: افعال معکوس، طنز، اغراق،‌ اشاره غیرمستقیم، تصور آینده یا نتیجه و ... 10. یادداشت نویس باید کاملا نسبت به موضوع مسلط و اطلاعات کامل داشته باشد. 11. یادداشت ، نظر نویسنده را با استفاده از استدلال های منطقی و فنی بیان می کند. 12. در نتیجه مطالعه یادداشت، اطلاعات مخاطب باید افزایش یابد. 13. متن یادداشت باید جذاب و گیرا باشد. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
❌کلاهبرداری با گفتگوهای آنلاین درون بازی❌ 1️⃣ »»اطلاعات و مشخصات خود را برای آنها بازگو نکنید. 2️⃣»»با غریبه‌ها در گفتگوهای آنلاین قرار ملاقات حضوری نگذارید. 3️⃣»» اگر شما را ترغیب به نصب نرم‌افزار خاص یا کلیک بر روی لینک خاصی نمودند، امتناع نمایید. ‌‌‌‌‼️چقدر نسبت به بازی های آنلاین آگاه هستید..؟! ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎯 هوش مصنوعی هیچ‌وقت از مخترعانش باهوش‌تر نخواهد شد —نظریۀ «انفجار هوش» بر مبنای درک نادرستی از هوش به وجود آمده است 📍آیا روزی هوش مصنوعی خودش را از دست ما انسان‌ها آزاد می‌کند و بر ما مسلط می‌شود؟ تعداد قابل‌توجهی از دانشمندان فکر می‌کنند نباید این سوال را شوخی گرفت. فرض کنید روزی هوش مصنوعی به چنان مرحله‌ای از پیشرفت برسد که بتواند نمونه‌های ارتقایافته‌تری از خودش بسازد. یعنی دیگر برای تولید و بهبود خود نیازی به انسان‌ها نداشته باشد. بدین‌ترتیب خیلی زود به نقطه‌ای می‌رسد که هیچ انسانی یارای مقابله با آن را ندارد. بااین‌حال فرانسوآ شوله می‌گوید این سناریو هیچ‌وقت اتفاق نخواهد افتاد. چرا؟ 🔖 ۴۳۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۶ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/g00775 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘نشست های مجازی میخوانمت 💢 قرآن در زندگی انسان عصر جدید 💠کارشناس: دکتر شهریار پرهیزگاری قاری برجسته بین المللی ♻️ شنبه ۲۶ اسفند ماه ⚫️ ساعت ۲۱ 💢 پخش زنده از کانال بصیرت در پیام رسان روبیکا https://rubika.ir/baseeratt ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎯 ما بازی می‌کنیم چون بازی‌ها پوچ و بی‌معنی‌اند — افسون سیاه بازی‌های احمقانه 📍در سال ۲۰۱۳، یک طراح بازی گمنامِ ویتنامی، بازی ساده‌ای به نام فلپی‌برد منتشر کرد. نام این بازی -پرندۀ شل‌و‌ول- تقریباً همه‌چیز را دربارۀ آن لو می‌دهد. بازیکن باید با ضربه‌زدن روی صفحۀ گوشی‌اش پرنده‌ای را دائماً در حال سقوط است، روی هوا نگه دارد و جلو ببرد. این بازی ناگهان محبوبیتی جهانی پیدا کرد؛ اما راز آن چه بود؟ وقتی طراح بازی حاضر به هیچ مصاحبه‌ای نشد، این راز عجیب‌تر هم شد. ایان بوگاست معتقد است علاقۀ جهانی به این بازی را باید طور دیگری دید. 🔖 ۱۰۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۶ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/w72958 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢 سلسله نشست‌های تخصصی قرآنی 📌 کنشگری قرآنی در فضای مجازی 👈چه کنیم فضای مجازی رنگ و بوی قرآن بگیرد؟ 🔻کارشناس: آقای حسین نقی 📌جانشین سازمان فضای مجازی بسیج 📆 یکشنبه ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ 🕗 ساعت ۲۱:۰۰ 📲 پخش زنده از کانال بصیرت در پیام رسان روبیکا 👇👇👇 https://rubika.ir/baseeratt 🚩نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی(نسرا) 🆔 @nasraa_ir
نسرا گیلان
دلزدگی رسانه‌ای یا : آیا ما عامدانه در حال بی‌ارزش کردن فجایع انسانی برای مخاطب هستیم؟ یکی از نظریه‌ها در تبلیغ رسانه‌ای باورها، پدیده Media BackFire یا شلیک معکوس رسانه‌ایست. این تئوری می‌گوید: زیاده‌روی در اظهار عقیده"الف" از طریق رسانه می‌تواند موجب فراگیری عقیده متفاوت "ب" شود. تصور کنید شما در یک مهمانی یک‌ساعت پیوسته نطق می‌کنید. حالا در‌این‌ میان اگر شخصی حرف بی‌ارزشی هم بزند، احتمالاً با اقبال حضار مواجه می‌شود. ایده "شلیک معکوس" بیان می‌دارد که اقبال افراد به آن حرف، نه الزاماً بابت ارزش آن، که نوعی اعتراض به تکرار شما و استقبال از هر چیز جدیدی است. در فضای رسانه‌ای کشور نیز مشاهده می‌کنیم رویه بسیاری از فعالان مذهبی نیز متفاوت نیست: نه الزاماً به فکر جذب و اقناع مخاطبین بیرونی‌تر هستند نه نگران دلزدگی و ریزش مخاطبین شبیه به خود هستند. اثر دیگر این اشباع - که در ماجراهای این روزهای غزه نیز کم‌وبیش شاهد آن بودیم- چیزی‌ست که خانم دی‌مولر (پژوهشگر حوزه رسانه) از آن به عنوان "خستگی از شفقت" یاد می‌کند: "یعنی که مواجهه‌ی بیش از حد با تصاویر وحشتناک یا روایت غصه در گزارش‌های خبری، می‌تواند باعث سردیِ عواطف بیننده شود و کاری کند که او، به جای واکنش به شواهد، آن‌ها را پس بزند." و شاید به همین دلیل است که این سری حجم واکنش‌ها به ماجرای غزه در خارج کشور، به مراتب بیشتر از مخاطب اشباع‌شده ایرانی بوده است. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
نسرا گیلان
دلزدگی رسانه‌ای یا : آیا ما عامدانه در حال بی‌ارزش کردن فجایع انسانی برای مخاطب هستیم؟ یکی از نظریه‌ها در تبلیغ رسانه‌ای باورها، پدیده Media BackFire یا شلیک معکوس رسانه‌ایست. این تئوری می‌گوید: زیاده‌روی در اظهار عقیده"الف" از طریق رسانه می‌تواند موجب فراگیری عقیده متفاوت "ب" شود. تصور کنید شما در یک مهمانی یک‌ساعت پیوسته نطق می‌کنید. حالا در‌این‌ میان اگر شخصی حرف بی‌ارزشی هم بزند، احتمالاً با اقبال حضار مواجه می‌شود. ایده "شلیک معکوس" بیان می‌دارد که اقبال افراد به آن حرف، نه الزاماً بابت ارزش آن، که نوعی اعتراض به تکرار شما و استقبال از هر چیز جدیدی است. در فضای رسانه‌ای کشور نیز مشاهده می‌کنیم رویه بسیاری از فعالان مذهبی نیز متفاوت نیست: نه الزاماً به فکر جذب و اقناع مخاطبین بیرونی‌تر هستند نه نگران دلزدگی و ریزش مخاطبین شبیه به خود هستند. اثر دیگر این اشباع - که در ماجراهای این روزهای غزه نیز کم‌وبیش شاهد آن بودیم- چیزی‌ست که خانم دی‌مولر (پژوهشگر حوزه رسانه) از آن به عنوان "خستگی از شفقت" یاد می‌کند: "یعنی که مواجهه‌ی بیش از حد با تصاویر وحشتناک یا روایت غصه در گزارش‌های خبری، می‌تواند باعث سردیِ عواطف بیننده شود و کاری کند که او، به جای واکنش به شواهد، آن‌ها را پس بزند." و شاید به همین دلیل است که این سری حجم واکنش‌ها به ماجرای غزه در خارج کشور، به مراتب بیشتر از مخاطب اشباع‌شده ایرانی بوده است. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
📚کتاب «آرایش رسانه‌ای» منتشر شد 📖کتاب «آرایش رسانه‌ای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی و همراهی اسماعیل ارجمندی توسط انتشارات ساقی روانه بازار نشر شد. 📚کتاب «آرایش رسانه‌ای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی با همکاری اسماعیل ارجمندی الگوی گام به گام طراحی آرایش رسانه‌ای را مورد بررسی قرار داده است، برای کسانی که علاقمند به آینده شناسی رسانه و مطالعات ارتباطات و ساختار مدیریت رسانه در شرایط نوین رسانه ای جهان هستند قابل مطالعه است. برشی از کتاب: 🖊زندگی امروز در عصر روند تحولات پرشتاب رقم می‌خورد و این تحولات بیش از همه بر عرصه‌های تصمیم سازی و سیاست گذاری تاثیر گذارده است. 🔹عرصه رسانه نیز از این دگردیسی و تطورات چشمگیر و تصمیم سازی های پرفشار بی بهره نمانده است و در مواجهه و ملازمت با چالش‌هایی نظیر تنوع و تکثر انواع رسانه‌های نوین و پاسخگویی به نیازهای متنوع مخاطب متکثر داخلی و جهانی به یکی از چالش برانگیزترین حوزه‌های تصمیم سازی بدل شده است. 📖کتاب «آرایش رسانه‌ای» در ۲۰۸ صفحه به چاپ رسیده و جز تازه ترین کتاب های انتشارات ساقی است.
📖کتاب «آرایش رسانه‌ای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی و همراهی اسماعیل ارجمندی توسط انتشارات ساقی روانه بازار نشر شد. 📚کتاب «آرایش رسانه‌ای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی با همکاری اسماعیل ارجمندی الگوی گام به گام طراحی آرایش رسانه‌ای را مورد بررسی قرار داده است، برای کسانی که علاقمند به آینده شناسی رسانه و مطالعات ارتباطات و ساختار مدیریت رسانه در شرایط نوین رسانه ای جهان هستند قابل مطالعه است. برشی از کتاب: 🖊زندگی امروز در عصر روند تحولات پرشتاب رقم می‌خورد و این تحولات بیش از همه بر عرصه‌های تصمیم سازی و سیاست گذاری تاثیر گذارده است. 🔹عرصه رسانه نیز از این دگردیسی و تطورات چشمگیر و تصمیم سازی های پرفشار بی بهره نمانده است و در مواجهه و ملازمت با چالش‌هایی نظیر تنوع و تکثر انواع رسانه‌های نوین و پاسخگویی به نیازهای متنوع مخاطب متکثر داخلی و جهانی به یکی از چالش برانگیزترین حوزه‌های تصمیم سازی بدل شده است. 📖کتاب «آرایش رسانه‌ای» در ۲۰۸ صفحه به چاپ رسیده و جز تازه ترین کتاب های انتشارات ساقی است. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💐 شعار سال ۱۴۰۳ جهش تولید با مشارکت مردم ✏️ رهبر معظم انقلاب اسلامی: اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم باید پای مردم را به عرصه‌ی تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد که من ان‌شاءاللّه توضیح خواهم داد در این باره و این ظرفیّتها بایستی فعّال بشود، باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود. لذا من به این مناسبت شعار امسال را این قرار دادم: «جهش تولید با مشارکت مردم» این شعار امسال است. ۱۴۰۳/۱/۱ 🌷 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
. طبق آیات قرآن، [کُتِبَ عَلیکُمُ الصِیام….. لَعَلَّکُم تَتقون] مهم‌ترین فلسفه روزه، رسیدن به تقواست! 1️⃣ رسانه در تعریف ما عبارت از قدرت حکمرانی 2️⃣ قدرت حکمرانی بر مردم در نظام توحیدی، شایسته پاک ترین و برترین انسان رسانه‌ هاست. 3️⃣ مهم‌ترین آفت جریان رسانه‌ای امروز، آلودگی هیجانی و توهمی در دنیای رسانه است. ✅ نتیجه: روزه رسانه‌ای از ضروریات فعالیت رسانه‌ای برای ماست تا به تقوای رسانه‌ای برسیم که بتوانیم قدرت حکمرانی برای جامعه سازی در تمدن نوین اسلامی را محقق کنیم. [ مصادیق تقوای رسانه‌ای ] 🔹کنترل ورودی های ذهنی 🔸رعایت نظام مصرف (رژیم غذایی) رسانه‌ای 🔹 مدیریت رسانه به جای مدیریت شدن با رسانه 🔸داشتن برنامه ریزی مشخص برای مواجه با رسانه 🔹 خویشتن داری در نوع شنیدن و دیدن ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢روزه رسانه‌ای ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘قرق رسانه ای چه می گوید؟ ▪️قرق در فرهنگ لغت دهخدا به ممانعت‌کردن، قدغن‌کردن، چیزی را راه ندادن معنا شده است. قرق رسانه‌ای می گوید رسانه‌های قدرتمند و بزرگ به کمک رسانه‌های همگرا و همسو، قرقی رسانه‌ای ایجاد می کنند که اجازه ورود دیگر رسانه‌ها را به آن قرق نمی‌دهند و بدین ترتیب جریان اخبار و اطلاعات را یا پوشش خبری نمی‌دهند و یا با انتشار اخبار مخالف و منحرف‌کننده، جریان اخبار و اطلاعات را به‌کلی از مسیر خارج می‌سازند. ▪️قرق رسانه‌ای در دو سطح ملی و فرا ملی به وقوع می‌پیوندد. ▪️در سطح فراملی و بین‌المللی آنچه حائز اهمیت است و است که در اختیار قرق‌گران جهانی قرار دارد؛ به این مفهوم که قرق‌گران جهانی به دلیل در اختیار داشتن زیرساخت‌های سخت‌افزاری مانند اینترنت و ماهواره‌ها و فناوری‌های ارتباطی از یک سو، و داشتن قدرت نرم‌افزاری همچون دانش استفاده از سخت‌افزار و داشتن منابع انسانی متخصص با استفاده از تکنیک و یا بهره‌جستن از باورپذیری را در مخاطب ایجاد می‌کنند. قدر‌ت‌های بزرگ در واقع با رسانه‌های خود، ملت‌ها را تغییر می‌دهند، همان‌طور که در جنگ سخت اساساً مطرح است، در فضای رسانه‌ای نیز جامعه هدف مطرح است؛ آنها کشور‌ها و ملت‌ها را به‌عنوان جامعه هدف مطرح می‌کنند و با استفاده از نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌ها، باورها و ارزش‌ها را تغییر می‌دهند. ▪️جریان قرق رسانه‌ای در سطح ملی جریان معیوبی است که را دگرگون می‌کند به‌گونه‌ای که بعضاً اخبار جهت‌دار از سوی رسانه‌های استکباری و عناصر داخلی آنها در کشور ، در فضای مجازی منتشر می‌شود (جریان نفوذ) و سپس برخی رسانه‌های مکتوب نیز آن را بازنشر می‌دهند درحالی که این نسخه‌ها می‌ماند و آیندگانی که با تاریخی دگرگون و نامطلوب مواجه می‌شوند؛ از همین حیث یک پژوهشگر 20 سال آینده به منابع مجهولی دست پیدا می‌کند که تحت سیطره جریان قرق رسانه‌ای به وجود آمده و ثبت شده است. ✍️🏻 مهدی یار ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
📚 : درباره اینترنت 🔸نویسنده: هیوبرت ال.دریفوس 🔹 نشر ساقی 🔰 توضیح مختصر: این اثر کتابی است درباره اینترنت. دریفوس شخصی متفکر است. او نمی‌تواند از کنار پدیده‌ای مثل اینترنت راحت رد شود. این کتاب حاصل نگاه او به اینترنت است. نگاهی برای بررسی این پدیده تازه. دریفوس در شناخت رسانه ها، به نظر کی‌یرکگارد درباره رسانه ها و نشریات متکی است. او اینترنت را هم از این حیطه بیرون نمی داند. به اعتقاد او اینترنت نظام پایگانی را ویران می کند بی آنکه جایگزینی برایش بیاید. در واقع اینترنت با هم سطح کردن پدیده هایی که پیش از این در نظمی پایگانی چیده شده بودند، آشوبی پدید می آورد که در زمان و مکان محدود خوش آیند است، اما در نهایت، نگاه ما را به عالم پیرامون مختل می کند. افزون بر این بحث هایی را هم که خاص اینترنت هستند را فراموش نکرده است، بحث‌هایی مانند آموزش از راه دور، حضور در عین غیبت و حضور و هویت مجازی. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
⛔️فریب فضای مجازی و رسانه‌ها را نخوریم! 🔸در کوچه‌ها و آپارتمان‌ها را که نگاه کنیم هنوز موقع سحری، چراغ خانه‌ها یکی‌یکی روشن میشود. 🔸هنوز در مهمانی‌های خانوادگی، درباره «» بحث میکنند. 🔸هنگام تحویل سال جمعیت چند میلیونی رو میبینیم که در مکان های زیارتی و مذهبی مثل حرم امام رضا (علیه السلام)، کربلا، حرم امام زادگان، گلزار شهدا و... سال نو خود را با زبان روزه شروع می‌کنند. 🔸هنوز هم فامیل به دخترها و پسرهای روزه‌اولی، ماشاءالله می گویند و انها با شوق و ذوق از خاطرات روزه گرفتنشان میگویند. 🔸دختر و پسرهایی در بین نزدیکان و آشنایان روزه داری میکنند که اصلا به ظاهرشان نمی‌اید. 🔸هنوز نزدیک اذان مغرب که می شود، فوج فوج جمعیت را میبینیم که به سمت خانه‌هایشان میروند تا افطار کنند و خیابان‌ها راه‌بندان میشود. بعضی‌ها هم به مساجد میروند تا بعد از اقامه نماز به جماعت در مسجد، افطار کنند. 🔸هنوز صدای اذان از مأذنه‌ها بلند است. 🔸هنوز بی‌دین‌ها پویش روزه‌خواریِ علنی راه می‌اندازند تا با رمضان مبارزه کنند. اینها یعنی هست و ده‌ها میلیون‌ نفر روزه‌دارند. ⚠️ مبادا هوچی‌گری و سروصدای بلند رسانه‌ها و روزه‌خوارها ناامیدمان کند. ⚠️مبادا «برو بابا کی دیگه روزه میگیره» گفتن‌های چند نفر، عصبی‌مان کند و جامعه را کافر بپنداریم. «مبادا دچار بشویم» ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
📚 : کم‌عمق‌ها (اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟) ▪️ نویسنده: نیکلاس کار 🔰 توضیح مختصر: آیا اینترنت ما را احمق می‌کند؟ پرسشی که نیکلاس کار مطرح کرد، تلنگری بود برای آغاز یکی از مهم‌ترین بحث‌های دوران ما: وقتی‌که داریم از مواهب اینترنت لذت می‌بریم، آیا درواقع توانایی‌مان را برای خواندن و تفکر عمیق فدا می‌کنیم؟ کار در این کتاب با تکیه‌بر دامنه‌ی وسیعی از مطالعات تاریخی و علمی تلاش می‌کند تأثیرات شناختی اینترنت را بر ذهن انسان بکاود. در جهان امروز که فناوری اطلاعات با سرعتی خیره‌کننده به‌پیش می‌تازد و در میانه‌ی مسابقه‌ی شتابان همگامی با فناوری‌های روز، این بحث دعوتی است به توقفی کوتاه و تامل در مسیری که تاکنون طی کرده‌ایم و راهی که پیش رو داریم. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💠آیا ما در دنیای حقیقی زندگی می‌کنیم؟ 💬 🔹جناب افلاطون تمثیلی داره که به یا The Allegory Of The Cave معروفه؛ خلاصه‌ش اینه که عده‌ای در غاری نشستن و صرفا سایهٔ موجودات رو می‌بینن و فکر می‌کنن همین سایه هاست. 🔹اگر پذیریم حقیقت،یعنی ، تمام این جهان مثل یک سایه‌ست در مقابل جهان حقیقی که اصل و ریشهٔ همه چیز از اونجا تدبیر می‌شه؛ پس می‌شه گفت مثال جناب افلاطون بیراه نیست و ما هم در سایهٔ حقیقت، گرفتاریم 🔹عجیب‌تر اینه که با ظهور های جدید و دیجیتال، بشر امروز در دام سایه‌ای از سایه های حقیقته؛ وقتی فیلمی رو می‌بینیم، شاهد سایه‌ای از واقعیت هستیم که خودش سایهٔ حقیقته؛ یعنی ما حتی سایه رو هم نمی‌بینیم، بلکه در سایهٔ سایه غرق شدیم! 🔹این جهان سیاه اندر سیاهی که برای خودمون ساختیم، جنایت رو مبتذل کرده؛ اگر روزی خبر تجاوز کفار یهودی به مسلمان یا قتل یک عالِم در حال مسافرکشی رو، می‌شنیدیم، مجامع جهانی به هم می‌ریخت و کمی در خودمون فرو می‌رفتیم که، چه کسانی مسبب شرایط امروز جهان و ایرانن 🔹اما صاحبان پول و قدرت، خبر قرارداد میلیاردی توپ‌بازی یه نفر رو در کنار ده ها خبر بی‌ارزش دیگه قرار می‌دن، تا اخبار نفوذشون رو از دست بدن و هرروز مخاطب خودش رو نسبت به حقیقت، بی‌تفاوت‌تر ببینه 🔹تنها راه خلاص شدن از این زندگی در سایه، پررنگ کردن و زنده کردن حس حقیقت‌جویی در انسان هاست؛ اگر افق دید ما از تور کردن چند تا پسر/دختر برای خوشگذرونی، بره روی با موجود بی‌نهایت و کسب رضایتش، تک نفری می‌تونیم تمام معادلات کفر رو به هم بریزیم. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
📚 : اینترنت (مجموعه سواد رسانه‌ای میزان) ▪️ نویسنده: حمیدرضا آیت اللهی و همکاران 🔰 توضیح مختصر: مجموعه کتاب های سواد رسانه‌ای با رویکردی کاربردی، کارگاهی، ساده و همه فهم، به روز و کاملا آموزشی سعی می کند تا چارچوبی باشد برای آموزش الفبای سواد رسانه ای برای نوجوانان، دانش آموزان و سایر علاقه مندان. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔴 آداب رسانه ❗️توجه به هوش دیجیتال: آیا برای آینده دیجیتال آماده هستید؟! 🌱 یکی از شاخص‌های جدی هوش دیجیتال در هفت سال دوم استفاده اخلاقی از فضای مجازی است. ☁️ چهار ریسمان زندگی ابری 📣 ویژگی‌های چهارگانه فضای مجازی 1⃣ بی زمانی 🔸کلیدواژه های مهم: همیشه وجود دارد، شب، برنامه ریزی، چه ساعتی؟، چند ساعت؟، اعتیاد مجازی، طول زندگی ✅ فواید: ▪️تسهیل و تسریع در ارتباطات ▪️سرعت در تبادل اطلاعات ▪️تسهیل در خدمات مالی، پزشکی، آموزشی و... ❌معایب: ▪️از دست رفتن آرامش شب ▪️بی برنامگی (اعتیاد رسانه ای) ▪️اشباع اطلاعاتی و... 🔸راه حل: ▫️برای پیام دادن به افراد و پیام گذاشتن در گروه‌های مجازی، مقید به زمان‌های خاصی باشیم. ▫️به زمان دقت کافی داشته باشیم. ▫️زمان‌بندی استفاده سرگرم محور از فضای مجازی بر اساس سن: ⬅️ زیر ۲ سال: ❌ به هیچ عنوان ⬅️ ۲ تا ۷ سال: 🟢 ۳۰ دقیقه 🟡 ۶۰ دقیقه 🔴 ۹۰ دقیقه ⬅️ ۷ تا ۱۴ سال: 🟢 ۶۰ دقیقه 🟡 ۹۰ دقیقه 🔴 ۱۲۰ دقیقه ⬅️ بزرگسال 🟢 ۹۰ دقیقه 🟡 ۱۲۰ دقیقه 🔴 ۱۵۰ دقیقه 2⃣ بی مکانی 🔹کلیدواژه های مهم: عرض زندگی، حریم، تجربه ورزی، سفر، مرز، حریم خصوصی ✅فواید: ▪️دسترسی آسان و کم هزینه به خدمات ▪️توسعه تجارت الکترونیک ❌معایب: ▪️همیشه در دسترس بودن ▪️کم شدن مرز مکان خیر و شر 3⃣ بی جسمی 🔹کلیدواژه های مهم: قدرت ذهن، هویت، اعتماد، خطرپذیری ✅فواید: ▪️تسهیل و تسریع مبادله اطلاعات ▪️تسهیل و تسریع ارتباطات ❌معایب: ▪️امکان ایجاد هویت سایبری ▪️تغییر مناسبات ارتباطی: عاطفی، آموزشی و... ▪️عدم استفاده از زبان بدن 🔸راه حل: ▫️استفاده از ایموجی ▫️استفاده از پیام صوتی ▫️امنیت اقتصادی و توجه به علائم ▫️نشان ملی ثبت ▫️نشان شامد ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan