سیدبشیر حسینی:
آموزش سواد رسانه ای نباید یک مسأله فرعی و فانتزی قلمداد شود
◻️رئیس شورای سیاستگذاری المپیاد سواد رسانه ای گفت: ما نیازمند برخورد ارگانیک و جامع با سواد رسانه ای هستیم و باید براساس نیازها و فرهنگ خود در این زمینه اقدام کنیم و وام گیری از رویکردهای دیگران بدون توجه به فرهنگ و اعتقادات خودمان اشتباهی بزرگ است.
◻️وی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل رویکرد انتقادی کانادایی ها در برابر هژمونی فرهنگ آمریکایی، که این جهت گیری انتقادی به یک رویکرد جنجالی در حوزه هویت ملی تبدیل شد و بسیاری از کتاب های ترجمه شده در ایران نیز کتاب های کانادایی است، تصور شد #رویکردانتقادی مهمترین یا تنها رویکرد مهم سواد رسانه ای است.
◻️حسینی گفت: برخی رسانه را ذیل فضای مجازی دانسته یا سواد فضای مجازی را مطرح می کنند، در حالی که مفهوم رسانه شامل همه موارد از جمله فضای مجازی است، لذا اصطلاح سواد رسانه ای یک اصطلاح و مفهوم جامع است که در همه مجامع عملی جهان مورد تایید است اما بعضی نیز واژه های دیگری را به دلیل برخی منافع به جای سواد رسانه ای مطرح می کنند که نه درست است و نه علمی و نه قابل فهم. اینگونه برخورد کردن به معنای ایجاد ابهام بیشتر در رابطه با این حوزه مهم علمی است.
◻️وی با ابزار تاسف از اینکه سواد رسانه ای در کشور ما یک مساله فرعی و #فانتزی بوده و هنوز به یکی از مسائل مهم و اصلی تبدیل نشده است، خواستار توجه به این مهم شد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
3 #میم را جدی بگیرید
اگر کودک شما #تلفن_همراه دارد یا در #شبکه_های_اجتماعی عضو است حتما سه #میم را فراموش نکنید:
1- مخاطب 2- مزاحمت 3- محتوا
میم اول؛ #مخاطب : آیا کودک شما مخاطب خود را در دنیای مجازی می شناسد. آیا می تواند او را به شما معرفی کند؟ آیا شما می توانید با او و یا خانواده اش در هنگام لزوم ارتباط بگیرید؟ یا همه شناخت او محدود به دنیای مجازی است؟ به یاد داشته باشید هویت های مجازی در بسیاری از مواقع کاملا مخالف با هویت های حقیقی است و ریشه بسیاری از خطرها در فضای مجازی نیز همین است.
میم دوم؛ #مزاحمت : آیا فرزندتان مورد مزاحمت اینترنتی قرار می گیرد یا کسی را مورد آزار اینترنتی قرار می دهد؟ مزاحمت گونه ای از رفتار مقدماتی بر ضد امنیت ، جان، آبرو و دارایی دیگری است ولی به طور واقعی نسبت به آنها آسیبی نمی رساند اما چون مزاحمت برای تهدید و به دردسر انداختن دیگری است می تواند زمینه بیشتر بزهکاری شود. رفتارهایی مانند دیده بانی اطلاعات دیگران، تهدید ، افترا، نشر اطلاعات نادرستدرباره دیگری، پخش اطلاعات محرمانه دیگران، گردآوری اطلاعات از دیگران، اراسال پیام های ناخواسته و رفتارهایی ازین دست آزار اینترنتی دانسته می شود.
میم سوم؛ #محتوا : آیا محتوایی که تماشا می کند متناسب با سن اوست؟ به یاد داشته باشید هر محتوایی مناسب سن کودک شما نیست. محتوای بسیاری از پیام ها حامل خشونت، مسائل جنسی و روابط غیر متعارف می باشد که به روان کودک شما آسیب می رساند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#اخلاق_رسانه
مخترع وب غولهای فناوری را ادب می کند / از تدوین #قانون_حریم_خصوصی تا کنترل سلطه #فیسبوک و #گوگل
به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، بسیاری از ما تیم #برنرزلی را به عنوان خالق یکی از جذاب ترین دستاوردهای بشر یعنی دنیای وب می شناسیم. اکنون او در پیامی از غولهای فناوری درخواست کرده که هرچه سریعتر اقدام به تغییر و تحول فضای کاری خود و البته رعایت #قوانین_اخلاقی #وب کنند.
"درواقع برنرزلی معتقد است این شرکت ها باید به نوعی قرارداد پایبند باشند که این شرکت ها را ملزم به رعایت حقوق و حریم شخصی کاربران می کند.
برنرزلی از مدت ها پیش به شرکت های سیلیکون ولی معترض شده است که چرا قوانین حریم خصوصی کاربران را زیر پا می گذارند.
او در سال جاری با مارک #زاکربرگ، مدیر عامل #فیس_بوک، ملاقات کرد تا درباره اینکه چگونه این شرکت می تواند بهتر عمل کند، سخن بگویند. برنرز لی و بنیاد جهانی وب در تلاشند، با استفاده از یک قرارداد جدید( مجموعه ای از اصول اساسی) به دولت ها، شرکت ها و شهروندان برای رعایت #حریم_خصوصی_کاربران، فشار بیاورند.
برنرزلی در جریان سخنرانی در لیسبون گفت: "ما با حفظ حریم خصوصی و پیشگیری از سوءاستفاده از اطلاعات شخصی، افراد را متقاعد می کنیم که دنیای #پلتفرم های خود را به گونه ای طراحی کنند که امکان سوء استفاده از اطلاعات افراد به صفر برسد."
#اصول پیشنهادی برنرز لی عبارتند از:
_ایجاد وب رایگان و برای همه
_احترام به اطلاعات و حریم شخصی افراد
_توسعه فناوری هایی که از انسان ها حمایت می کنند
_اصول اضافی برای دولتها و شرکت هایی که از داده های شهروندان حفاظت می کنند
_ارائه وب همگانی و رایگان به مردم
_احترام به حقوق اساسی شهروندان
جالب است که این توافقنامه از سوی گوگل، فیسبوک، بنیاد جهانی وب، دولت فرانسه و البته برخی چهره های سیاسی مثل گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا و همسرش سارا براون امضا شده است.
یکی دیگر از پروژه های برنرز لی، عدم سلطه برخی غول های فناوری بر فضای وب است. چیزی که به طور طبیعی شامل حذف غولهایی مثل فیسبوک و گوگل می شود که نفوذ زیادی بر اینترنت دارند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴 #سواد رسانهای و #حریم خصوصی
#دکترناصراسدی
👈 از مشکلات موجود در فضای مجازی ضعف در مدیریت حریم خصوصی است.
بسیاری از افراد آگاهانه یا نا آگاهانه اطلاعات خصوصی خود را به راحتی منتشر می کنند در مواردی که آگاهانه این اتفاق می افتد اغلب با هدف کسب درآمد، برقراری ارتباط، معرفی خود، حرفه و تخصص یا هنر شخصی یا در نهایت استفاده از این ابزار به عنوان مکانیزم دفاعی برای مدیریت بعضی از ناکامی های روانی است.
اما هنگامی که ناآگاهانه چنین اتفاقی از سوی کاربران میافتد معمولاً مخاطرات جدی تری در پی دارد. نوع جهان بینی، ایدئولوژی، نگرش به مسائل و ابعاد گوناگون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره، ویژگی های شخصیتی و روانی، سلیقه ها، تمایلات رفتاری، نوع دوستان، شاخصهای عشق و نفرت و دوستیابی و بسیاری از ویژگی های شخصیتی دیگر که مربوط به حریم خصوصی افراد است به طور ناآگاهانه در این افشاگری در اختیار بی شمار افراد گمنام قرار می گیرد، که این خود علاوه بر استفاده اطلاعاتی از سوی مالکان اپلیکیشنهای فعال در شبکههای مجازی است.
☑️ کاربران فضای مجازی پیش از ورود و فعالیت در این فضا باید قدری در خصوص حد و مرز حریم خصوصی و مولفه هایی که قابل افشا هستند نگاه دقیق تری داشته باشند و تعریفی روشن از آنها برای خود ارائه کنند به طوری که گویی قرار است در فضای واقعی جامعه آنها را فریاد بزنند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ #درک_رسانه ای و مواجهه هوشمندانه با رسانه ها
🔸رشد تکنولوژی های نوین ارتباطی، معنای با سواد بودن را در دنیای امروز تغییر داده است و در قرن جدید تنها به فردی که خواندن و نوشتن می داند، با سواد اطلاق نمی شود. بلکه #توانایی_تعبیر_و_تفسیر پیام های رسانه ای، به همان اندازه سواد محسوب میشود که خواندن و نوشتن ضروری و مهم است.
🔹 ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که آشنایی هر چه بیشتر با مفهوم سواد رسانه ای موجب می شود که رسانه در خدمت افراد جامعه باشد نه اینکه آن ها در خدمت رسانه باشند.
🔸 اصولا سواد رسانه ای را برخورداری از مهارت های کافی برای دریافت سودمند اطلاعات و پیام های رسانه ای تعریف می کنند و مفهوم گسترده تر آن، به معنای دریافت، تجزیه و تحلیل، ارزشیابی و پردازش اطلاعات رسانه ای است .
🔹سطح سواد رسانه ای یک جامعه مهم ترین عاملی است که افراد را در مواجهه با رسانه ها در حالت #انتخاب یا #انفعال قرار می دهد.
🔺درک سواد رسانه ای موجب می شود که مخاطبان رسانه ها با توانایی درک پیام های رسانه ای، به تعبیر و تفسیر آن ها پرداخته و از وضعیت مصرف کننده #منفعل به مصرف کننده #هوشیار و #انتقادی رسانه ها تبدیل شوند و این همان مواجهه هوشمندانه با دنیای رسانه ای است.
🔻🔻 از همین منظر باید گفت که سواد رسانه ای، #نهضتی_علیه_رسانه_ها_نیست بلکه این پدیده عادات رسانه ای افراد را تغییر داده و با هوشیار کردن مخاطب به او می آموزد که چطور از رسانه ها استفاده کند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴🔵 رسانههای سرد، رسانه های گرم
🔘 رسانههای سرد از عبارتهای ابداعی #مارشال_مک_لوهان، نظریهپرداز سرشناس کانادایی، است.
🔘 وی به رسانههایی سرد میگوید که کاربران برای دریافت پیام آنها، به تمرکز فراوان حواس نیاز دارند. برای مثال، #تلویزیون، خط تصویری و #تلفن رسانههای سرد هستند و چون کمتر به تشریح و توصیف میپردازند، مشارکت زیادی را میطلبند.
🔘 در مقابل، رسانههای گرم، رسانههایی هستند که کاربران در برخورد با آنها احتیاج به تمرکز شدید حواس ندارند و نحوه انتقال، عرضه پیام و معنی واضحی دارد و بار معنایی خود را به روشنی منتقل می کند.
برای مثال، #عکس، #رادیو و #سینما، وسایل ارتباطی گرم هستند، زیرا مک لوهان معتقد است این دسته از وسایل ارتباطی، فقط در امتداد یکی از حواس آدمی هستند و توصیف و تشریح زیادی را در بر دارند، یعنی با میزان زیادی از داده ها همراه و از نظر بیان مقصود کامل هستند.
🔘 برای گوشدادن به رادیو، به جمع کردن تمام حواس نیازی نیست و این وسیله میتواند به عنوان آوایی جنبی در کنار دیگر فعالیتهای انسان باشد، در حالی که در تلویزیون چنین وضعی وجود ندارد و تلویزیون تماشاگر را با تمام وجودش جذب برنامه خود میکند و او را وا میدارد تا از تمامی حواسش برای درک آن استفاده کند.
🔘 مک لوهان، جوامع را نیز به دو دسته سرد و گرم تقسیم می کند. وی، جوامع کم سواد را جامعه سرد و جامعه اروپایی را جامعه گرم مینامد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔸#مهارت_والدین_دیجیتال
توصیه ششگانه به والدین عصر ارتباطات و رسانه:
1️⃣کسب مهارت سواد رسانه و اتخاذ رژیم مصرف
2️⃣مهارت ارتباط عمیق عاطفی و موثر در خانه
3️⃣مدیریت زمانهای طلایی در خانه (رسانهها را به زمانهای باهم بودن راه ندهید)
4️⃣اقتدار منطقی و منعطف در خانه (وضع قوانین منطقی و منعطف با مشارکت فرزندان در خانه، طبعا والدین خود باید عامل به قوانین باشند)
5️⃣برنامهریزی فعالانه در خانه (اگر ما برای فرزندان برنامهریزی نکنیم رسانهها برای آنها برنامهریزی خواهند کرد.)
6️⃣هماهنگی والدین (پدر و مادر و حتی پدربزرگ و خاله و عمه و ...) در اجرای قوانین رسانهای در خانه
#سواد_رسانه
#خانواده
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan