✍🏻خلبان F-16 در نبرد هوایی شبیه سازی شده از هوش مصنوعی شکست خورد
آژانس پروژههای پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا یا به اختصار «دارپا» رقابتی به نام AlphaDogfight Trial با حضور شرکتهای مختلف برگزار کرده که در آن توانایی هوش مصنوعی در نبرد هوایی شبیه سازی شده سنجیده میشود. در این مسابقه فقط باید از مسلسل دماغه هواپیما برای سرنگون کردن حریف استفاده میشد.
پس از اتمام رقابت هوش مصنوعی در برابر هوش مصنوعی، نوبت به آزمایش هوش مصنوعی در برابر خلبان رسید و هوش مصنوعی شرکت Heron Systems موفق شد خلبان جنگنده F-16 را با نتیجه ۵ بر صفر شکست دهد. کارشناسان میگویند توانایی «مافوق انسانی» این هوش مصنوعی در هدف گیری سبب برتری آن در نبرد هوایی تن به تن شد.
پیشرفت در توسعه هوش مصنوعی خلبان به لطف استفاده از یادگیری عمیق تقویتی (DRL) بوده است که هوش مصنوعی را برای انجام یک وظیفه مشخص بارها و بارها در محیط مجازی آموزش میدهد.توسعه دهندگان هوش مصنوعی شرکت Heron Systems پس از برنده شدن آن در مورد برخی رفتارها و حرکات پیش بینی نشده آن صحبت کردند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎨 #ترفند ساخت #تم دلخواه خود متناسب با یک تصویرزمینه انتخابی دلخواه در #تلگرام
🔹 از تنظیمات تلگرام، تنظیمات گفتگو، تغییر پسزمینهگفتگو، یک رنگ و طرح یا یک تصویر از گالری یا از بالا علامت جستجو 🔎 را انتخاب و تصویر زمینه و رنگ و طرح دلخواه خودتون را جستجو کنید، مثلا کلمه sky یا هر کلمه ای را جستجو کنید
و طبق ویدیوی بالا تم با رنگ و طرح دلخواه خود را بسازید
🔹 میتوانید تم ساخته شده را در تنظیمات گفتگو بکمک علامت سه نقطه بالا ⋮ با دیگران به اشتراک بگذارید یا گزینه ایجاد پوسته جدید را انتخاب و حرفهایتر روی جزئیات بخشهای مختلف کار کنید، مانند این تمها
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بیماری #توهم_دانایی بیماری رسانه ای
🔸 بیماری رسانه ای که قشر عظیمی از مخاطبان را در بر گرفته است ...
🔹 نظرات ما از پرسهزدن در شبکههای اجتماعی سرچشمه میگیرند، نه مطالعه کتابها!
این تقلید از دانایی، در واقع الگوی جدید نادانی است
🔸 توهم دانایی انسان را از کسب دانش و افزودن بر آگاهی خویش باز می دارد و کسانی که دچار این توهم هستند خود را از هرگونه آموزش و راهنمایی بی نیاز می داند.
#سواد_رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅فضای مجازی و وحدت اسلامی؛ فرصتها و چالشها
🔸 تحولات و تبعات و پیامدهای مترتب بر گسترش فضای مجازی، بدون شک تحولاتی را برای موضوع مهم تقریب مذاهب و وحدت فرق اسلامی نیز به همراه داشته.
تهدیدها و فرصتها و پیشنهادهای مرتبط با این تحولات را برمی شماریم:
🔘 تهدیدها
۱. فضای مجازی، و پلتفرمهای بزرگ جهانی تحت سلطه شرکتهای بزرگ خارجی و عموما آمریکایی است و چنین شرایطی فی نفسه می تواند برای جهان اسلام مخاطره آمیز باشد.
۲. امکان دستکاری فضای مجازی از سوی صاحبان پلتفرمها که به کلان داده ها و ابزارهای هوش مصنوعی مسلطند و با شخصی سازی داده ها و خدمات می توانند تفرقه افکنی کرده و وحدت جامعه مسلمین را به مخاطره انداخته و یا حتی با قطبی سازی و کشمکش فرقه ای را شعله ور سازند (مانند اختلافات میان شیعه و سنی در نزاعهای سال پیش در عراق) به صورت جدی وجود دارد.
۳. امکان تغییر سبک زندگی مسلمین در نتیجهء سلطه پلتفرمهای بزرگ غیراسلامی بر زندگی بیشتر می شود.
۴. روند ایران هراسی و اسلام هراسی در فضای مجازی تشدید می شود.
۵. تکثیر اخبار جعلی، حملات و تحریم های سایبری، تروریسم سایبری علیه جبهه مقاومت و وحدت اسلامی و کشورهای موثر در این موضوعات.
🔘 فرصتها
۱. داعیه های فرامرزی اسلام در عصر فضای مجازی و نیز افزایش عمق راهبردی آن امکان تحقق بیشتری دارد.
۲. از فضای مجازی برای ارائه تصویر واقعی اسلام به سایر کشورها و جذب افراد دیگر می کند استفاده کرد.
۳. دسترسی به توده مردم (مسلمان و غیرمسلمان) در اقصی نقاط دنیا در این دوره بیشتر شده است.
۴. شبکه سازی میان مسلمین با سهولت صورت می گیرد.
۵. امکان ترویج سبک زندگی دینی با گسترش پلتفرمهای متناسب با ارزشهای اسلامی بیشتر می شود.
۶. ایده تقریب از سطح نخبگان فراتر رفته و با تکیه بر ویژگی شبکه ای فضای مجازی در میان توده مردم و کاربران رسوخ می کند.
۷. ایده تقریب از سطح عقیدتی فراتر رفته و با ویژگی تعاملی و خدماتی فضای مجازی در سطح زندگی روزمره و معطوف به تعایش گسترش می یابد.
۸. امکان بیشتری برای پیگیری ایده تقریب و وحدت مسلمین مستقل از اراده دولتها به وجود می آید.
۹. وحدت از حوزه حکومتی به بخش عمومی و خصوصی و مردمی نیز سریان پیدا می کند.
۱۰. جمعیت عظیم جهان اسلام بازار بزرگی برای فعالیت پلتفرمهای اسلامی فراهم کرده و می تواند رقبای غیراسلامی را از صحنه خارج کند.
۱۱. وحدت در حوزه تولید و مصرف خدمات به واسطه فضای مجازی گسترش می یابد.
۱۲. امکان شکلدهی به کمپینهای بزرگ اسلامی، به عنوان مثال، کمپین علیه اهانتکنندگان به مقدسات اسلامی و یا حتی تحریم اهانت کنندگان و شکلدهی جنبشهای مقاومت آنلاین وجود دارد.
۱۳. کرونا امکان اجتماعات عظیم، مانند حج، را ملغی کرد و فضای مجازی امکانهای جدیدی را برای شکلگیری چنین اجتماعاتی به دست می دهد.
۱۴. امکان استفاده از بستر فضای مجازی به جهت کمک به مسلمانان کشورهای مختلف با بهره گیری از تامین مالی جمعی به راحتی وجود دارد.
۱۵. ابزارهای دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی عمومی برای وحدت میان مسلمین در فضای مجازی بیشتر شده است.
۱۶. امکان ارتباط میان نخبگان جوامع اسلامی و حتی ارتباط میان مذاهب و ادیان مختلف به واسطه فضای مجازی بیشتر می شود.
۱۷. امکان شکلدهی به اکوسیستم فضای مجازی اسلامی.
🔘 پیشنهادها
۱. تدوین مدل حکمرانی اسلامی فضای مجازی.
۲. ایجاد پلتفرمها و اپلیکیشن های اسلامی مشترک.
۳. بازمهندسی و بازتولید فضای مجازی، بالاخص رسانه های اجتماعی بر اساس مبانی مشترک اسلامی.
۴. تعریف و استخراج و ترویج کدهای اخلاقی اسلامی برای فضای مجازی (مثلا کدهای اخلاقی حرفهای، کدهای اخلاقی ویژه مراقبت والدین از کودکان).
۵. استخراج حدود استقلال فضای مجازی از سلطه کفار بر اساس مبانی اسلام (از جمله قاعده نفی سبیل، قواعد مراودات با کفار و ...) در لایه زیرساخت، خدمات، محتوا و شبکه.
۶. ارائه استانداردهای دینی و اخلاقی فضای مجازی مطابق با اسلام.
۷. تدوین قواعد تولید سکوهایی منطبق با مبانی اسلامی. بالاخص سکوهای مالی، تجاری و اقتصادی منطبق با قواعد اسلامی (از جمله نفی ربا، نفی قمار و ...؛ در جهت تقویت اقتصاد اسلامی و ...؛ با ابزارهای نوین همچون تامین مالی جمعی و ....) (حتی ساخت پلتفرم فروش بر مبنای اسلام: ممنوعیت فروش کالای حرام مانند مشروبات) یا سکوهای اجتماعی منطبق با قواعد اسلامی (از جمله نفی محتوای پورن، اروتیک، محتوای ضد دین و ...؛ محتوای نامناسب برای سنین کمتر (بهتر و اسلامی تر= افراد نابالغ)؛ با ابزارهای نوین همچون هوش مصنوعی و ...).
۸. استفاده از فرصت های ویژه (همچون مناسک مذهبی اربعین، حج، اماکن مذهبی و ...) در جهت تبلیغ و عمومیت بخشیدن به سکوهای اسلامی.
۹. استفاده محتوایی از فضای مجازی در جهت ایجاد اتحاد در کلیت جهان اسلام./مهر
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
بی سوادی دوگونه است؛ سیاه و سفید!
🔹بی سوادی سیاه: شکلی از بی سوادی است که در نخستین نگاه، دیده می شود، اینکه فرد نمیتواند اسم خود را روی برگه کاغذ بنویسد یا تابلوی یک خیابان را بخواند، ارزانترین نوع بی سوادی است، که میتوان با آن مبارزه کرد
🔹️اما موضوع هراسناک بی سوادی سفید است:
کسانی که در ظاهر توانایی خواندن و نوشتن دارند؛ هر روز در فضای حقیقی و مجازی، مینویسند و حرف میزنند. کسانی که انبوهی از مدارک آموزشی و درجات و گواهینامهها را در کیف خود جابجا می کنند اما، هنوز در سادهترین تعاملها و ارتباطها و خوانش و نگارش کلمات دچار چالشهای جدی هستند و چنتهشان از موهومات و شبه علم پر است
این شکل از بی سوادی "بی سوادی سفید" است
چرا که در نگاه اول، دیده نمیشود
این بی سوادی به سادگی قابل سنجش نیست و در آمارها ثبت نمیشود
این نوع بیسوادی، وقتی با انواع مدارک رنگارنگ دانشگاهی ، تایید و تقویت شود، ندانستن مرکب را باعث میشود و خطرناکتر است.
حالا فرد به ابزارهایی جدید برای تقویت بی سوادی خود و دفاع از باورهای نادرست خود مجهز گشته است
و متاسفانه درد امروز جامعه ما از نوع بیسوادی سفید است.
#سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📌تیکتاک بالاخره تسلیم والدین شد
🔹 #تیک_تاک کنترلهای سختگیرانه والدین را به برنامه اضافه میکند.
🔸تیکتاک در برنامه اشتراک ویدئو خود، مراقبت از فرزندان را برای والدین آسانتر میکند.
🔸از ویژگیهای جدید میتوان به امکان تغییر تنظیمات کودک از راه دور توسط والدین برای جلوگیری از انجام جستجو و جلوگیری از دیدن پستهای کودکان توسط افراد غریبه اشاره نمود.
این اقدام دو هفته پس از آن صورت گرفت که بیبیسی پانوراما، نگرانیهایی در مورد مراقبت از کودکان در تیکتاک مطرح کرد./BBC
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✍یادداشت/ #سید_علیرضا_آل_داود پژوهشگر فضای مجازی و رسانه
🔶چه کسانی در پی محروم کردن مردم از مواهب راهاندازی «شبکه ملی اطلاعات» هستند
⭕️امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در حالی شبکه زیرساخت ملی خودشان را در دهه 90 میلادی راهاندازی کردند که شبکه جهانی اینترنت متعلق به خودشان بود و اینکه آنها با راهاندازی شبکه امن، سریع، پاک و ارزان در مقابل اینترنت دنبال دفاع از مرزهای افکار عمومیشان بودند بسیار قابل توجه است.
⭕️گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ایران در زمینه توسعه رایانش ابری در قوانین توسعهای کشورهای چین، کره جنوبی و انگلستان نشان داد هر سه کشور مدل مشابه شبکه ملی اطلاعات را در خاک خود پیادهسازی کردهاندبنابراین برای ایجاد دولت الکترونیکی بر بستر رایانش ابری تحقق شبکه ملی اطلاعات یک جزء اساسی است.
⭕️سرعت بالاتر و هزینه انتقال ترافیک پایینتر شبکه ملی اطلاعات نسبت به اینترنت جهانی موجب میشود شرکتهای خارجی مایل به حضور در بازار فناوری اطلاعات کشور پیادهکننده شبکه ملی اطلاعات برای بهبود خدمات خود به سرمایهگذاری در حوزه فناوری اطلاعات آن کشور تشویق شوند.
⭕️رهبر حکیم انقلاب اسلامی همیشه چندین قدم از مسئولان پیشتر حرکت کردهاند؛ ایشان طی سالهای گذشته با راهاندازی شورای عالی فضای مجازی نشان دادند همواره در سطوح بسیار بالاتر از مسئولان مرتبط با این فضا دارای منطق و برنامه مدون و قوی هستند و نشان دادند در خصوص وضعیت کشورهای دیگر در فضای مجازی و استفاده آنان از شبکه ملی اطلاعات اشراف کامل دارند.
ادامه متن👇
🌐 https://tn.ai/1442210
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️ قابلیت پیامهای ناپدیدشونده واتساپ فعال شد
🔹واتساپ اوایل این ماه پیامهای ناپدیدشونده (Disappearing messages) را راهاندازی کرد و اکنون این قابلیت در دسترس همه کاربران قرار گرفته است.
🔹به گزارش هندوستانتایمز، واتساپ اوایل نوامبر از راهاندازی پیامهای ناپدیدشونده در این پلتفرم خبر داد. این ویژگی اکنون برای همه کاربران واتساپ در Android ، iOS و وب نیز موجود است. همانطور که از نام آن مشخص است ، با فعال شدن ویژگی، پیامها از چتها ناپدید میشوند.
🔹واتساپ محدودیت زمانی هفتروزه را برای ناپدید شدن پیامها در چتها انتخاب کرده است. از زمان روشن بودن این ویژگی ، هر پیامی که در آن گپ ارسال شود به طور خودکار پس از هفت روز از بین میرود.
🔹این قابلیت هم در چتهای فردی و هم در چتهای گروهی قابل استفاده است اما در گروهها فقط ادمین اجازه فعال کردن آن را دارد.
🔹همچنین اگر کاربری طی هفت روز واتساپ را باز نکند و پیام ناپدیدشونده را نخواند، پیام حذف میشود اما همچنان در پیشنمایش اعلانها قابل مشاهده است.
🔹اگر کاربر به پیام ناپدیدشونده پاسخ دهد (reply) متن پاسخ پس از هفت روز در چت باقی میماند.
🔹برای فعال کردن این قابلیت بعد از بهروزرسانی، به قسمت اطلاعات تماس در هر چت بروید و این ویژگی را فعال کنید.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ چگونه میتوانیم در عصر #اشباع_محتوا بازاریابی محتوایی موفقی داشته باشیم؟
▫️آیا در عصر اشباع محتوا قرار گرفتهایم؟
🔸 با اینکه اشباع محتوا اغلب مترادف با از بین رفتن تولیدمحتوا یا نابودی محتوا در آینده در نظر گرفته میشود، اما منظور از این واژه به هیچ وجه, به معنی اتمام پادشاهی محتوا نیست.
اشباع محتوا برای صاحبان رسانه و بازاریابان محتوا یک چالش اساسی است. با وجود این چالش بزرگ اگر شما قبل از ایجاد محتوا برنامه ریزی منطقی انجام داده باشید، میتوانید مخاطب شناسی و بازاریابی محتوایی موفق داشته باشید.
لذا برای این مهم، محتواهای تولید شدهی خود را به صورت متناوب مورد بررسی و بروزرسانی قرار دهید تا مطالب شما کهنه نشود و در طول زمان موفقیت شما را بیشتر کند.
🔺لذا؛
۱) از تولیدمحتواهای کلیشهای اجتناب کنید.
اندی کریستودینا توصیه میکند که شکافهای محتوایی حوزهای را که در آن فعالیت میکنید، بشناسید. به این صورت که بر روی بخشهای نادیده گرفته شده تمرکز کنید و قبل از کشف آن موضوع محتوا توسط دیگران، آن را به شکلی عمیق مورد بررسی و مطالعه قرار دهید.
قبل از تولید محتوا، ایدههای محتوایی خود را بررسی کنید. از چهار نوع ابزار محتوا یعنی اطلاعات شخصی شما، رسانههای اجتماعی، جستجو و مخاطبانتان استفاده کنید تا مطمئن شوید که ایده و کلمات کلیدی شما مناسب هستند.
۲) محتوایی ارزشمند تولید کنید که واقعا ارزش تولید داشته باشد، تحقیق کنید، نظرسنجی برگزار کنید و محتواهایی را تولید کنید که براساس واقعیات باشند و بتوانند توجه مخاطبان و رسانهها را به خود جلب کنند. نشان دهید که حرفی برای گفتن دارید.
به جای تولید محتواهای زیاد و کمارزش، زمان خود را به بهبود محتواهای موجود اختصاص دهید.
۳) از روشهای خلاقانه برای توزیع محتوای خود بهره بگیرید.
ضمن آنکه برای تولید محتوای خود بایستی یک طرح و برنامهی دقیق داشته باشید سعی شود از ظرفیت رسانههای اجتماعی، پیام رسانهای محبوب و قدرت اینفلوئنسرها بهره بگیرید تا بتوانید توزیع موفقی داشته باشید.
🔺🔻 بنابراین با وجود اشباع محتوا شما میتوانید بازاریابی محتوایی موفقی داشته باشید زیرا دنیا در حال تغییر است، با تغییر دنیا کاربران نیز به محتواهای جدیدتر نیاز پیدا خواهند کرد. بازاریابی محتوایی خود را متوقف نکنید و از روشهای جدید و در حال پیشرفت برای بهینه کردن مطالب خود استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که آیا محتوای شما توانایی جذب مخاطبان هدفتان را خواهد داشت یا در بین سیل عظیم محتواهای موجود گم خواهد شد؟ لذا به دنبال ایدههای محتوایی باشید که ارزشمند و قابل توسعه اند، تا مخاطبان خود را خسته نکنید.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔵 رد پای دیجیتال ما در واتسآپ
🔹 واتس آپ در آخرین آپدیت خود ویژگی خود حذف شوندگی پیام را اضافه کرده است. در صورت انتخاب شما، پیام های ارسالی بعد از گذشت هفت روز به طور اتوماتیک پاک خواهند شد. البته ویژگی خود حذف شوندگی پیام شامل پیام های قبلی ارسال شده نخواهد بود.
🔹 این ویژگی واتس آپ را به هیچ عنوان نمی توان با خود حذف شوندگی پیام در چت مخفی(secret chat) تلگرام مقایسه کرد. شما در چت مخفی تلگرام با مکالمه ای مواجه هستید که قابلیت فوروارد کردن ندارد, در گالری ذخیره نمی شود ,تنها در ابزار اصلی قابل مشاهده است و نهایتا در صورتیکه از آن اسکرین شات گرفته شود,تلگرام شما را از این موضوع مطلع خواهد کرد.
▪️ هیچ یک از این ویژگی ها در واتس آپ وجود ندارد . بنابرای ممکن است دقیقا در همان زمان که کاربر با خیال آسوده از خود حذف شونده بودن پیام ,دست خود را در ارسال محتوا باز می بیند :
الف) از آن اسکرین شات بگیرد
ب) آن را به شخص ثالثی که ویژگی خود حذف شوندگی را فعال نکرده (یا حساب کاربری خودش) فوروارد کند.
🔸 همه این موارد را در کنار این موضوع قرار دهید که بر اساس تنظیمات پیش فرض واتس آپ, تمام تصاویر ارسالی از طرف کاربران دیگر بطور اتوماتیک در ابزار هوشمند ما ذخیره خواهد شد (مگر اینکه این تنظیمات را تغییر داده باشیم).
🔹 با توضیحات فوق واضح است که این قابلیت جدید واتس آپ هیچ تاثیری در حذف ردپای دیجیتال ما نخواهد داشت و تنها برای گفتگو با افرادی کاربرد دارد که به آنها اعتماد داریم.
◾️ همانند گذشته باید مراقب رعایت اصل " تفکر قبل از انتشار" باشیم.
#سواد_دیجیتال
#امنیت
#واتساپ
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔺سواد کرونا
🔸این روزها شیپور خطر کرونا در دور و نزدیک ما به گوش میرسد اما در یک داوری کلی به نظر میرسد نهادها و دستگاههای رسمی و مسئول در مدیریت بحران، گرفتار آنچنان تنگناها و ناتواناییهایی شدهاند که خود نیز به صراحت ابراز میکنند. جامعه بویژه گروههای در معرض خطر هم دچار نوعی #بیحسی و #بیتفاوتی در مشارکت برای کاهش دامنههای بیماری شدهاند.
🔸#نهادهای_مدنی، #رسانهها و #شبکههای_اجتماعی نیز حداقل به اثربخشی اقدامات و تلاشهای خود چندان #امیدوار نیستند. روشن است که در چنین شرایط دشوار و پیچیدهای که در آن هر لحظه بخشی از سلامت، حیات انسانی، سرمایه اجتماعی، منابع اقتصادی، قدرت مدیریت سیاسی و توانمندی جامعه مدنی به تحلیل میرود، مهمترین پرسش و مبرمترین وظیفه هر انسان مسئولی چیست؟
🔸شاید بتوان گفت در فرآیند مقابله با شیوع کرونا همه عوامل دخیل در آن از سیاستگذاران و برنامهریزان و مجریان تا کنشگران و فاعلان و عاملان اجتماعی در چنبره کمبهرگی #سواد_کرونا گرفتار شدند.
🔸سواد کرونا مترادف داشتن اطلاعات یا حتی #اطلاعرسانی_انبوه و شتابزده نیست. "سواد کرونا درست و بموقع فهمیدن و فهماندن خطر و جلب توجه، حساسیت و مشارکت ذینفعان در مواجهه با خطر و فراهم کردن زمینه و بستری مناسب و مساعد برای همدلی و همکاری همه اندیشمندان، متخصصان و کنشگران حرفهای، اجتماعی، مدنی و سیاسی در یک برنامه و اقدام همگانی است."
🔸#گام_اول برای رسیدن به این اقدام تفاهم بر سر ضرورت «ادراک همگانی خطر کروناست» که به نظر میرسد در حال حاضر ما در هر سه سطح حاکمیت، نخبگان و عموم شهروندان با این ضرورت عملاً فاصله داریم.
♦️تلخیص نوشتار دکتر خانیکی در باب لزوم توسعه سواد کرونا
#رکن_چهارم
#رسانه_و_بحران
#تفکر_انتقادی
#ویروس_کرونا
#نقش_رسانه
#مسئولیت_اجتماعی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan