✅فضای مجازی و وحدت اسلامی؛ فرصتها و چالشها
🔸 تحولات و تبعات و پیامدهای مترتب بر گسترش فضای مجازی، بدون شک تحولاتی را برای موضوع مهم تقریب مذاهب و وحدت فرق اسلامی نیز به همراه داشته.
تهدیدها و فرصتها و پیشنهادهای مرتبط با این تحولات را برمی شماریم:
🔘 تهدیدها
۱. فضای مجازی، و پلتفرمهای بزرگ جهانی تحت سلطه شرکتهای بزرگ خارجی و عموما آمریکایی است و چنین شرایطی فی نفسه می تواند برای جهان اسلام مخاطره آمیز باشد.
۲. امکان دستکاری فضای مجازی از سوی صاحبان پلتفرمها که به کلان داده ها و ابزارهای هوش مصنوعی مسلطند و با شخصی سازی داده ها و خدمات می توانند تفرقه افکنی کرده و وحدت جامعه مسلمین را به مخاطره انداخته و یا حتی با قطبی سازی و کشمکش فرقه ای را شعله ور سازند (مانند اختلافات میان شیعه و سنی در نزاعهای سال پیش در عراق) به صورت جدی وجود دارد.
۳. امکان تغییر سبک زندگی مسلمین در نتیجهء سلطه پلتفرمهای بزرگ غیراسلامی بر زندگی بیشتر می شود.
۴. روند ایران هراسی و اسلام هراسی در فضای مجازی تشدید می شود.
۵. تکثیر اخبار جعلی، حملات و تحریم های سایبری، تروریسم سایبری علیه جبهه مقاومت و وحدت اسلامی و کشورهای موثر در این موضوعات.
🔘 فرصتها
۱. داعیه های فرامرزی اسلام در عصر فضای مجازی و نیز افزایش عمق راهبردی آن امکان تحقق بیشتری دارد.
۲. از فضای مجازی برای ارائه تصویر واقعی اسلام به سایر کشورها و جذب افراد دیگر می کند استفاده کرد.
۳. دسترسی به توده مردم (مسلمان و غیرمسلمان) در اقصی نقاط دنیا در این دوره بیشتر شده است.
۴. شبکه سازی میان مسلمین با سهولت صورت می گیرد.
۵. امکان ترویج سبک زندگی دینی با گسترش پلتفرمهای متناسب با ارزشهای اسلامی بیشتر می شود.
۶. ایده تقریب از سطح نخبگان فراتر رفته و با تکیه بر ویژگی شبکه ای فضای مجازی در میان توده مردم و کاربران رسوخ می کند.
۷. ایده تقریب از سطح عقیدتی فراتر رفته و با ویژگی تعاملی و خدماتی فضای مجازی در سطح زندگی روزمره و معطوف به تعایش گسترش می یابد.
۸. امکان بیشتری برای پیگیری ایده تقریب و وحدت مسلمین مستقل از اراده دولتها به وجود می آید.
۹. وحدت از حوزه حکومتی به بخش عمومی و خصوصی و مردمی نیز سریان پیدا می کند.
۱۰. جمعیت عظیم جهان اسلام بازار بزرگی برای فعالیت پلتفرمهای اسلامی فراهم کرده و می تواند رقبای غیراسلامی را از صحنه خارج کند.
۱۱. وحدت در حوزه تولید و مصرف خدمات به واسطه فضای مجازی گسترش می یابد.
۱۲. امکان شکلدهی به کمپینهای بزرگ اسلامی، به عنوان مثال، کمپین علیه اهانتکنندگان به مقدسات اسلامی و یا حتی تحریم اهانت کنندگان و شکلدهی جنبشهای مقاومت آنلاین وجود دارد.
۱۳. کرونا امکان اجتماعات عظیم، مانند حج، را ملغی کرد و فضای مجازی امکانهای جدیدی را برای شکلگیری چنین اجتماعاتی به دست می دهد.
۱۴. امکان استفاده از بستر فضای مجازی به جهت کمک به مسلمانان کشورهای مختلف با بهره گیری از تامین مالی جمعی به راحتی وجود دارد.
۱۵. ابزارهای دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی عمومی برای وحدت میان مسلمین در فضای مجازی بیشتر شده است.
۱۶. امکان ارتباط میان نخبگان جوامع اسلامی و حتی ارتباط میان مذاهب و ادیان مختلف به واسطه فضای مجازی بیشتر می شود.
۱۷. امکان شکلدهی به اکوسیستم فضای مجازی اسلامی.
🔘 پیشنهادها
۱. تدوین مدل حکمرانی اسلامی فضای مجازی.
۲. ایجاد پلتفرمها و اپلیکیشن های اسلامی مشترک.
۳. بازمهندسی و بازتولید فضای مجازی، بالاخص رسانه های اجتماعی بر اساس مبانی مشترک اسلامی.
۴. تعریف و استخراج و ترویج کدهای اخلاقی اسلامی برای فضای مجازی (مثلا کدهای اخلاقی حرفهای، کدهای اخلاقی ویژه مراقبت والدین از کودکان).
۵. استخراج حدود استقلال فضای مجازی از سلطه کفار بر اساس مبانی اسلام (از جمله قاعده نفی سبیل، قواعد مراودات با کفار و ...) در لایه زیرساخت، خدمات، محتوا و شبکه.
۶. ارائه استانداردهای دینی و اخلاقی فضای مجازی مطابق با اسلام.
۷. تدوین قواعد تولید سکوهایی منطبق با مبانی اسلامی. بالاخص سکوهای مالی، تجاری و اقتصادی منطبق با قواعد اسلامی (از جمله نفی ربا، نفی قمار و ...؛ در جهت تقویت اقتصاد اسلامی و ...؛ با ابزارهای نوین همچون تامین مالی جمعی و ....) (حتی ساخت پلتفرم فروش بر مبنای اسلام: ممنوعیت فروش کالای حرام مانند مشروبات) یا سکوهای اجتماعی منطبق با قواعد اسلامی (از جمله نفی محتوای پورن، اروتیک، محتوای ضد دین و ...؛ محتوای نامناسب برای سنین کمتر (بهتر و اسلامی تر= افراد نابالغ)؛ با ابزارهای نوین همچون هوش مصنوعی و ...).
۸. استفاده از فرصت های ویژه (همچون مناسک مذهبی اربعین، حج، اماکن مذهبی و ...) در جهت تبلیغ و عمومیت بخشیدن به سکوهای اسلامی.
۹. استفاده محتوایی از فضای مجازی در جهت ایجاد اتحاد در کلیت جهان اسلام./مهر
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
بی سوادی دوگونه است؛ سیاه و سفید!
🔹بی سوادی سیاه: شکلی از بی سوادی است که در نخستین نگاه، دیده می شود، اینکه فرد نمیتواند اسم خود را روی برگه کاغذ بنویسد یا تابلوی یک خیابان را بخواند، ارزانترین نوع بی سوادی است، که میتوان با آن مبارزه کرد
🔹️اما موضوع هراسناک بی سوادی سفید است:
کسانی که در ظاهر توانایی خواندن و نوشتن دارند؛ هر روز در فضای حقیقی و مجازی، مینویسند و حرف میزنند. کسانی که انبوهی از مدارک آموزشی و درجات و گواهینامهها را در کیف خود جابجا می کنند اما، هنوز در سادهترین تعاملها و ارتباطها و خوانش و نگارش کلمات دچار چالشهای جدی هستند و چنتهشان از موهومات و شبه علم پر است
این شکل از بی سوادی "بی سوادی سفید" است
چرا که در نگاه اول، دیده نمیشود
این بی سوادی به سادگی قابل سنجش نیست و در آمارها ثبت نمیشود
این نوع بیسوادی، وقتی با انواع مدارک رنگارنگ دانشگاهی ، تایید و تقویت شود، ندانستن مرکب را باعث میشود و خطرناکتر است.
حالا فرد به ابزارهایی جدید برای تقویت بی سوادی خود و دفاع از باورهای نادرست خود مجهز گشته است
و متاسفانه درد امروز جامعه ما از نوع بیسوادی سفید است.
#سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📌تیکتاک بالاخره تسلیم والدین شد
🔹 #تیک_تاک کنترلهای سختگیرانه والدین را به برنامه اضافه میکند.
🔸تیکتاک در برنامه اشتراک ویدئو خود، مراقبت از فرزندان را برای والدین آسانتر میکند.
🔸از ویژگیهای جدید میتوان به امکان تغییر تنظیمات کودک از راه دور توسط والدین برای جلوگیری از انجام جستجو و جلوگیری از دیدن پستهای کودکان توسط افراد غریبه اشاره نمود.
این اقدام دو هفته پس از آن صورت گرفت که بیبیسی پانوراما، نگرانیهایی در مورد مراقبت از کودکان در تیکتاک مطرح کرد./BBC
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✍یادداشت/ #سید_علیرضا_آل_داود پژوهشگر فضای مجازی و رسانه
🔶چه کسانی در پی محروم کردن مردم از مواهب راهاندازی «شبکه ملی اطلاعات» هستند
⭕️امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در حالی شبکه زیرساخت ملی خودشان را در دهه 90 میلادی راهاندازی کردند که شبکه جهانی اینترنت متعلق به خودشان بود و اینکه آنها با راهاندازی شبکه امن، سریع، پاک و ارزان در مقابل اینترنت دنبال دفاع از مرزهای افکار عمومیشان بودند بسیار قابل توجه است.
⭕️گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ایران در زمینه توسعه رایانش ابری در قوانین توسعهای کشورهای چین، کره جنوبی و انگلستان نشان داد هر سه کشور مدل مشابه شبکه ملی اطلاعات را در خاک خود پیادهسازی کردهاندبنابراین برای ایجاد دولت الکترونیکی بر بستر رایانش ابری تحقق شبکه ملی اطلاعات یک جزء اساسی است.
⭕️سرعت بالاتر و هزینه انتقال ترافیک پایینتر شبکه ملی اطلاعات نسبت به اینترنت جهانی موجب میشود شرکتهای خارجی مایل به حضور در بازار فناوری اطلاعات کشور پیادهکننده شبکه ملی اطلاعات برای بهبود خدمات خود به سرمایهگذاری در حوزه فناوری اطلاعات آن کشور تشویق شوند.
⭕️رهبر حکیم انقلاب اسلامی همیشه چندین قدم از مسئولان پیشتر حرکت کردهاند؛ ایشان طی سالهای گذشته با راهاندازی شورای عالی فضای مجازی نشان دادند همواره در سطوح بسیار بالاتر از مسئولان مرتبط با این فضا دارای منطق و برنامه مدون و قوی هستند و نشان دادند در خصوص وضعیت کشورهای دیگر در فضای مجازی و استفاده آنان از شبکه ملی اطلاعات اشراف کامل دارند.
ادامه متن👇
🌐 https://tn.ai/1442210
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️ قابلیت پیامهای ناپدیدشونده واتساپ فعال شد
🔹واتساپ اوایل این ماه پیامهای ناپدیدشونده (Disappearing messages) را راهاندازی کرد و اکنون این قابلیت در دسترس همه کاربران قرار گرفته است.
🔹به گزارش هندوستانتایمز، واتساپ اوایل نوامبر از راهاندازی پیامهای ناپدیدشونده در این پلتفرم خبر داد. این ویژگی اکنون برای همه کاربران واتساپ در Android ، iOS و وب نیز موجود است. همانطور که از نام آن مشخص است ، با فعال شدن ویژگی، پیامها از چتها ناپدید میشوند.
🔹واتساپ محدودیت زمانی هفتروزه را برای ناپدید شدن پیامها در چتها انتخاب کرده است. از زمان روشن بودن این ویژگی ، هر پیامی که در آن گپ ارسال شود به طور خودکار پس از هفت روز از بین میرود.
🔹این قابلیت هم در چتهای فردی و هم در چتهای گروهی قابل استفاده است اما در گروهها فقط ادمین اجازه فعال کردن آن را دارد.
🔹همچنین اگر کاربری طی هفت روز واتساپ را باز نکند و پیام ناپدیدشونده را نخواند، پیام حذف میشود اما همچنان در پیشنمایش اعلانها قابل مشاهده است.
🔹اگر کاربر به پیام ناپدیدشونده پاسخ دهد (reply) متن پاسخ پس از هفت روز در چت باقی میماند.
🔹برای فعال کردن این قابلیت بعد از بهروزرسانی، به قسمت اطلاعات تماس در هر چت بروید و این ویژگی را فعال کنید.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ چگونه میتوانیم در عصر #اشباع_محتوا بازاریابی محتوایی موفقی داشته باشیم؟
▫️آیا در عصر اشباع محتوا قرار گرفتهایم؟
🔸 با اینکه اشباع محتوا اغلب مترادف با از بین رفتن تولیدمحتوا یا نابودی محتوا در آینده در نظر گرفته میشود، اما منظور از این واژه به هیچ وجه, به معنی اتمام پادشاهی محتوا نیست.
اشباع محتوا برای صاحبان رسانه و بازاریابان محتوا یک چالش اساسی است. با وجود این چالش بزرگ اگر شما قبل از ایجاد محتوا برنامه ریزی منطقی انجام داده باشید، میتوانید مخاطب شناسی و بازاریابی محتوایی موفق داشته باشید.
لذا برای این مهم، محتواهای تولید شدهی خود را به صورت متناوب مورد بررسی و بروزرسانی قرار دهید تا مطالب شما کهنه نشود و در طول زمان موفقیت شما را بیشتر کند.
🔺لذا؛
۱) از تولیدمحتواهای کلیشهای اجتناب کنید.
اندی کریستودینا توصیه میکند که شکافهای محتوایی حوزهای را که در آن فعالیت میکنید، بشناسید. به این صورت که بر روی بخشهای نادیده گرفته شده تمرکز کنید و قبل از کشف آن موضوع محتوا توسط دیگران، آن را به شکلی عمیق مورد بررسی و مطالعه قرار دهید.
قبل از تولید محتوا، ایدههای محتوایی خود را بررسی کنید. از چهار نوع ابزار محتوا یعنی اطلاعات شخصی شما، رسانههای اجتماعی، جستجو و مخاطبانتان استفاده کنید تا مطمئن شوید که ایده و کلمات کلیدی شما مناسب هستند.
۲) محتوایی ارزشمند تولید کنید که واقعا ارزش تولید داشته باشد، تحقیق کنید، نظرسنجی برگزار کنید و محتواهایی را تولید کنید که براساس واقعیات باشند و بتوانند توجه مخاطبان و رسانهها را به خود جلب کنند. نشان دهید که حرفی برای گفتن دارید.
به جای تولید محتواهای زیاد و کمارزش، زمان خود را به بهبود محتواهای موجود اختصاص دهید.
۳) از روشهای خلاقانه برای توزیع محتوای خود بهره بگیرید.
ضمن آنکه برای تولید محتوای خود بایستی یک طرح و برنامهی دقیق داشته باشید سعی شود از ظرفیت رسانههای اجتماعی، پیام رسانهای محبوب و قدرت اینفلوئنسرها بهره بگیرید تا بتوانید توزیع موفقی داشته باشید.
🔺🔻 بنابراین با وجود اشباع محتوا شما میتوانید بازاریابی محتوایی موفقی داشته باشید زیرا دنیا در حال تغییر است، با تغییر دنیا کاربران نیز به محتواهای جدیدتر نیاز پیدا خواهند کرد. بازاریابی محتوایی خود را متوقف نکنید و از روشهای جدید و در حال پیشرفت برای بهینه کردن مطالب خود استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که آیا محتوای شما توانایی جذب مخاطبان هدفتان را خواهد داشت یا در بین سیل عظیم محتواهای موجود گم خواهد شد؟ لذا به دنبال ایدههای محتوایی باشید که ارزشمند و قابل توسعه اند، تا مخاطبان خود را خسته نکنید.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔵 رد پای دیجیتال ما در واتسآپ
🔹 واتس آپ در آخرین آپدیت خود ویژگی خود حذف شوندگی پیام را اضافه کرده است. در صورت انتخاب شما، پیام های ارسالی بعد از گذشت هفت روز به طور اتوماتیک پاک خواهند شد. البته ویژگی خود حذف شوندگی پیام شامل پیام های قبلی ارسال شده نخواهد بود.
🔹 این ویژگی واتس آپ را به هیچ عنوان نمی توان با خود حذف شوندگی پیام در چت مخفی(secret chat) تلگرام مقایسه کرد. شما در چت مخفی تلگرام با مکالمه ای مواجه هستید که قابلیت فوروارد کردن ندارد, در گالری ذخیره نمی شود ,تنها در ابزار اصلی قابل مشاهده است و نهایتا در صورتیکه از آن اسکرین شات گرفته شود,تلگرام شما را از این موضوع مطلع خواهد کرد.
▪️ هیچ یک از این ویژگی ها در واتس آپ وجود ندارد . بنابرای ممکن است دقیقا در همان زمان که کاربر با خیال آسوده از خود حذف شونده بودن پیام ,دست خود را در ارسال محتوا باز می بیند :
الف) از آن اسکرین شات بگیرد
ب) آن را به شخص ثالثی که ویژگی خود حذف شوندگی را فعال نکرده (یا حساب کاربری خودش) فوروارد کند.
🔸 همه این موارد را در کنار این موضوع قرار دهید که بر اساس تنظیمات پیش فرض واتس آپ, تمام تصاویر ارسالی از طرف کاربران دیگر بطور اتوماتیک در ابزار هوشمند ما ذخیره خواهد شد (مگر اینکه این تنظیمات را تغییر داده باشیم).
🔹 با توضیحات فوق واضح است که این قابلیت جدید واتس آپ هیچ تاثیری در حذف ردپای دیجیتال ما نخواهد داشت و تنها برای گفتگو با افرادی کاربرد دارد که به آنها اعتماد داریم.
◾️ همانند گذشته باید مراقب رعایت اصل " تفکر قبل از انتشار" باشیم.
#سواد_دیجیتال
#امنیت
#واتساپ
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔺سواد کرونا
🔸این روزها شیپور خطر کرونا در دور و نزدیک ما به گوش میرسد اما در یک داوری کلی به نظر میرسد نهادها و دستگاههای رسمی و مسئول در مدیریت بحران، گرفتار آنچنان تنگناها و ناتواناییهایی شدهاند که خود نیز به صراحت ابراز میکنند. جامعه بویژه گروههای در معرض خطر هم دچار نوعی #بیحسی و #بیتفاوتی در مشارکت برای کاهش دامنههای بیماری شدهاند.
🔸#نهادهای_مدنی، #رسانهها و #شبکههای_اجتماعی نیز حداقل به اثربخشی اقدامات و تلاشهای خود چندان #امیدوار نیستند. روشن است که در چنین شرایط دشوار و پیچیدهای که در آن هر لحظه بخشی از سلامت، حیات انسانی، سرمایه اجتماعی، منابع اقتصادی، قدرت مدیریت سیاسی و توانمندی جامعه مدنی به تحلیل میرود، مهمترین پرسش و مبرمترین وظیفه هر انسان مسئولی چیست؟
🔸شاید بتوان گفت در فرآیند مقابله با شیوع کرونا همه عوامل دخیل در آن از سیاستگذاران و برنامهریزان و مجریان تا کنشگران و فاعلان و عاملان اجتماعی در چنبره کمبهرگی #سواد_کرونا گرفتار شدند.
🔸سواد کرونا مترادف داشتن اطلاعات یا حتی #اطلاعرسانی_انبوه و شتابزده نیست. "سواد کرونا درست و بموقع فهمیدن و فهماندن خطر و جلب توجه، حساسیت و مشارکت ذینفعان در مواجهه با خطر و فراهم کردن زمینه و بستری مناسب و مساعد برای همدلی و همکاری همه اندیشمندان، متخصصان و کنشگران حرفهای، اجتماعی، مدنی و سیاسی در یک برنامه و اقدام همگانی است."
🔸#گام_اول برای رسیدن به این اقدام تفاهم بر سر ضرورت «ادراک همگانی خطر کروناست» که به نظر میرسد در حال حاضر ما در هر سه سطح حاکمیت، نخبگان و عموم شهروندان با این ضرورت عملاً فاصله داریم.
♦️تلخیص نوشتار دکتر خانیکی در باب لزوم توسعه سواد کرونا
#رکن_چهارم
#رسانه_و_بحران
#تفکر_انتقادی
#ویروس_کرونا
#نقش_رسانه
#مسئولیت_اجتماعی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔷 در جنگ نرم دقیقا چه اتفاقی رخ میدهد؟
🔸تردیدآفرین است. ایجاد تردید و بدبینی نسبت به بسیاری از مسائل یك اصل و قاعده است. حركت در این جنگ با خلق تردید و ایجاد ناامیدی و یاس شروع می شود و برای توفیق با نوپردازی به صورت ظریف و آرام در باورها و اعتقادات اساسی تردید ایجاد می شود و به مرور بر دامنه این تردیدها افزوده شده تا درنهایت به ایجاد تغییرات اساسی در ارزشها و باروها دست یابند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️استعفای شبانه معاون وزیر بهداشت؛ واکنش کاربران فضای مجازی چه بود؟
🔹درست شبی که قرار است از فردایش محدودیتهای جدید کرونایی به مدت دو هفته اعمال شود، معاون وزیر بهداشت با انتشار شبانه نامهای ضمن طرح این ادعا و اتهام که مدیریت وزیر بهداشت عامل تلفات بالای کرونا در ایران است، استعفا میدهد. استعفایی که در ادامه با کناره گیری نوبخت معاون دیگر وزارت بهداشت نیز همراه شد. البته ادعای این دو معاون وزیر روز قبل از آن نیز توسط محمود احمدینژاد مطرح شده بود؛ گزارههایی که طی ماههای اخیر نیز بارها از سوی رسانههای فارسی زبان خارج از کشور مطرح شد و آنها در یک خط رسانهای ثابت سعی در القای کم کاری تعمدی و ناتوانی مدیریتی در کنترل کرونا به مخاطبان را داشتند و دارند.
🔹اما در میانه نبرد با کرونا آیا افکار عمومی واقعا این استعفاها را با هدف اعتراض به سوءمدیریت و نگرانی برای مردم میدانند یا موضوع ابعاد دیگری دارد که لباس مردمدوستی به تن کرده است؟
📊نگاهی به پربازنشرترین و پرلایکترین محتواهای توئیتر در خصوص این موضوع نشان میدهد مخاطبان درگیر با این محتوا، ادله معاون وزیر را باورپذیر ندانستهاند.
توئیت با این محتوا که «درباره استعفای معاون وزیر بهداشت، طرح دعوای طب سنتی و طب مدرن سرکاریه. ماجرا اینه که معاون مستعفی مدافع نظریه «ایمنی گله ای» بود که مدتی همین ایده رو به روحانی هم القا کرد و نزدیک بود ملت رو به فنا بده. بعد هم بزرگوار ما رو موش آزمایشگاهی کرد و حالا که گندش دراومده، در رفت!» با ۲۳۵ ریتوئیت پربازنشرترین محتوا طی چند ساعت گذشته از استعفای معاون وزیری است که البته برخی منابع خبری نیز گفتهاند پیش از استعفا عزل شده بوده است.
🔹توئیت علیحسین قاضیزاده با این محتوا که «"مدیریت بسیار غلط وزیر بهداشت و رجزخوانی های بی اساس برای واکسنی که وجود ندارد" ؛ این را اپوزیسیون برانداز آنسوی آب نگفته است. اینها سخنان رضا ملک زاده معاون وزارت بهداشت است که دقایقی پیش با استعفا، مدیریت وزیر بهداشت را عامل تلفات بالای کرونا در ایران اعلام کرد.» با ۱۸۵۴ لایک پرلایکترین محتوای کمتر از ۱۲ ساعت گذشته است.
🔹طبق رصد دیتاک کاربران با ۲٫۱ هزار توئیت، ۱٫۴ ریتوئیت و ۱۴٫۳ هزار لایک و با هشتگهای #کرونا، #طب_سنتی، #استعفا، #ملک_زاده و #وزارت_بهداشت به این موضوع واکنش نشان دادهاند.
🔹در تلگرام اما خبر این استعفا را بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. ۱٫۴ هزار پست بعد از انتشار نامه استعفا و ۶٫۶ میلیون بازدید و مورد توجه قرار دادن متن نامه در خبر فوری با ۱۷۲۶۵۲ بازدید، در کنار این روایت که مخالفت معاون وزیر بهداشت با طب سنتی یکی از دلایل جدی این استعفا بوده و عدهای نیز این استعفا را فرافکنی برای فرار از پاسخگویی دانستهاند، واکنش کانالهای تلگرامی بوده است.
🔹از ابتدای پاندمی کرونا گروههایی سعی در تضادآفرینی، تردیدآفرینی و ایجاد ابهامات جدی درباره توانایی مسئولان حوزه بهداشت و درمان در حفاظت از جان شهروندان داشتهاند. استعفای معاون وزیر بهداشت که در ادامه توسط برخی چهرههای سیاسی در قالب توصیه به وزیر برای استعفایش دنبال شد، فارغ از تنازعات درونی که به هر دلیلی ممکن است جریان داشته باشد، بازی با امنیت روانی مردمی است که این روزها متاثر از کرونا و شرایط اقتصادی و ... حال خوبی را تجربه نمیکنند. نمیتوان با استدلال حمایت از مردم استعفا داد اما امنیت روانی مردم را نادیده گرفت. کمک به کاهش تابآوری اجتماعی این روزها توسط هر فرد و نهاد و مقامی پذیرفته نیست.
✍️معصومه نصیری؛ کارشناس رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔹کتاب فرمانی
این کتابها با این کتابت زیبا به کتاب فرمانی معروفند. چرا فرمانی؟ چون هنگام مطالعه کتاب را مثل فرمان خودرو کتاب را میچرخانی و میخوانی.
چرا میچرخانی؟ چون در ساعات طولانی مطالعه سر، دست، چشم و گردنت خسته نشود.
خلاصه ارگونومی و تجربه کاربری مفاهیم وارداتی نیستند👌
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan