🔷فالوور (دنبال کننده) شما، همیشه طرفدار شما نیست!
▫️شاید بد نباشد نگاهی داشته باشیم به چند دسته از فالوورها (دنبال کننده ها) در فضای مجازی که گاهی خیلی جدی بر روی آنها حساب باز میکنیم:
✔️هواداران: این دسته واقعا سمپات کسی هستند که او را در فضای مجازی دنبال میکنند. آنها دوست دارند ببینند چگونه زندگی میکنید تا مثل شما باشند.
✔️کنجکاوها: این دسته تنها برای کنجکاوی عضو صفحات میشوند. آنها تنها هزینهای که میدهند زدن یک کلیک است. آنها فقط دوست دارند بدانند شما چه کار میکنید. این دسته بیشتر دوست دارند سرگرم شوند.
✔️دشمنان: این دسته تنها به دنبال گرفتن سوتی هستند. پستی، استوری، کلمه اشتباهی و ...
✔️فیکها: این دسته خریدنی هستند. پول میدهید یک سری آدم مثل مترسک میایستند میان فالوورهای شما تا تعداد آنها بیشتر شوند. آنها نه در عروسی دست میزنند و نه در عزا گریه میکنند.
▫️این اعداد را زیاد جدی نگیرید.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🛑 پژوهشگر ارشد فضای مجازی و رسانه: اعتیاد اینترنتی موجب بی نیازی کاذب از مطالعه کتاب می شود
✅آل داوود بیان داشت: مخاطبی که به رسانه های جدید اعتیاد پیدا می کند هیج وقت به سمت کتاب نمی رود و یک احساس بی نیازی کاذب به مطالعه کتاب پیدا خواهد کرد و اولین آسیب آن کاهش سرانه مطالعه کتاب است.
⭕️برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع نقش رسانه در مطالعه و کتابخوانی با حضور سید علیرضا آل داوود پژوهشگر ارشد فضای مجازی و رسانه به روی آنتن رفت.
⭕️آل داوود در ابتدای این برنامه وضعیت فعلی کتابخوانی را در کشور نامطلوب خواند و اظهار کرد: غرب از دهه 60 میلادی موضوع بسیار مهم سواد رسانه ای را برای کاهش آسیب های رسانه مطرح کرد و نتیجه آن هم تأسیس دانشگاه های متعدد در این حوزه و پیشرفت های زیاد است.
⭕️وی در ادامه این مطلب افزود: طبق آخرین پژوهش های انجام شده در کشور، هر فرد ایرانی 5 تا 9 ساعت خود را در درون پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی با محتواهای کوچک و بدون منبع سپری می کند که این محتواهای بدون منبع به تدریج ذهن فرد را با بمباران اطلاعاتی مواجه کرده و بعد از مدتی توهّم همه چیز دانی پیدا خواهد کرد و همین موجب دور شدن از از کتاب می شود.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ مولفه های ترویج سبک زندگی اسلامی در یک رسانه دینی
📌 #گفتمان_دينی: از ديدگاه پست مدرنها، گفتمان محور شناخت و حتی وسيلهای برای توليد دانش است. رسانه با توجه به ویژگی گفتمان و در اختيار داشتن فرارسانههایی چون كامپيوتر، اينترنت، ماهوارهها و ساير رسانههای ديجيتالی نوين در فرايند تربيت دينی، منجر به نهادينه كردن و ترویج سبک زندگی اسلامی می شود.
📌 #الگوآفرينی_دينی: در رسانههای غربی افرادی چون آرنولد، استالونه و افرادی ديگر، نماد خشونت و ايثارگری در فيلمهای هاليوودی هستند و يا سامورايی ها در فيلمهای ژاپنی كه از طريق خشونتطلبی، مصرفگرایی و سكس به ارائه تصويری از انسان ايده آل غربی كه خود را فدای ديگران می كنند می پردازد. رسانه اسلامی با توجه به رسالت دينی و اسلامی خود، نهتنها از ارائه خشونتطلبی و مصرفگرايی جلوگيری می كند، بلكه آن را نهی میكند. رسانه اسلامی با خلق كتابها، فيلم ها و بازيهای رايانهای به خلق اسطوره تربيت دينی پرداخته و با تبعيت از سيره ائمه اطهار و ارائه تصويری از سبک زندگی آنها، به ارائه الگو میپردازد.
📌 #تمثيل_و_كنايه: با توجه به سرمايه گذاريهای رسانههای غربی كه نه از راه مستقيم، بلكه از طريق غيرمستقيم، جامعه اسلامی را تهديد کرده و وانمود کرده كه برنامه ارائه شده، برنامهای مناسب است ولی در لفافه به پيادهسازی برنامه خود می پردازند. رسانة اسلامی نيز با ارائه تمثيلگونه اهداف خود، منظور خود را به بيننده منتقل می كند؛ چراكه بيننده به ارائه مطالبی كه مستقيماً به او گفته می شود، واكنش نشان داده و مقاومت میکند؛ ولی در روش تمثيلوار، رسانه پيامهای تربيتی و دينی خود را به صورت غيرصريح بيان میکند و از اين طريق به «آموزش پنهان» می پردازد. رسانة اسلامی منظور خود را با استفاده از فرامين دينی و معنوی سازی رسانهای، علم روانشناسی، علم ارتباطات و ترفندهای رسانهای به فراگير القاء می كند، بدون آنكه منظور و هدف خود را به صورت مستقيم بازگو كند.
📌 #سرگرمی_و_تفريح: علمآموزی و تربيت با ابزار سرگرمی، از شگردهای رسانهها است؛ از اينرو رسانة اسلامی با ارائه داستانها، پخش فيلم، سخنراني و...، از داستانهای قرآنی و زندگانی ائمه اطهار در ارتباط با سبک زندگی اسلامی به روشی که کودک و يا نوجوان دوست دارد، استفاده کرده و بدون هيچ مقاومتی به ارائه پيام خود می پردازد. برعكس رسانههای غربی كه با ارائه برنامههای ضدارزشی و تبليغ مصرفگرایی، قصد بيهويت كردن بيننده را دارند، رسانه اسلامی با ارائه برنامههای مفيد و مفرح در حیطه معرفی و ترویج سبک زندگی اسلامی كه بيننده هم در صورت خستگی از مطالعه يا كار روزانه، ميتواند از امكانات تفريحی قابل دسترس در رسانه استفاده كند و هم فراگير را سرگرم كرده و نيز به «آموزش پنهان» او ميپردازد.
📌 #مسجد_مجازی: زيستن در دنيای مجازی، تمام زندگی و حتی فهم انسان را تغيير ميدهد. رسانه اسلامی با بمباران اطلاعاتي در زمينه تربيت اخلاقی و دينی افراد جامعه، بدون اينکه نيازی به حضور فيزيکی فرد باشد، تعاليم ديني و ارزشی مساجد، از جمله مؤلفههای سبک زندگی اسلامی را به او می آموزد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
12.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ چشم چرانی اینستاگرام!
💢 آیا میدانید اینستاگرام متهم به استفاده بیاجازه از دوربین گوشی شما شده است...
📌 آیا میدانید امنیت مجازی و حریمتان به صفر رسیده است ؟؟
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
21.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷آنچه از اینستاگرام باید بدانید...
❓آیا میدانید که اینستاگرام تمام اطلاعات شما را ذخیره میکند ؟
❓آیا میدانید که اینستاگرام حتی ساعت خواب شمارا حدس میزند؟
❓اما این اطلاعات را برای چه میخواهد و به چه کاری می آید؟
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رسانه و پزشکی ...
📌 اندام های بدن از طریق واقعیت مجازی در علم پزشکی ...
👈 جامعه بعدی جامعه الحاقی است یعنی رسانه با انسان ترکیب خواهد شد به سمت این فضا بروید.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📣آنچه باید درباره #پروپاگاندا یا #تبلیغات_سیاسی بدانید
پروپاگاندا یعنی چه؟
گونهای ارتباط است که در آن، اطلاعات #هماهنگ و #جهتدار برای بسیج افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده میشود. #پروپاگاندا برخلاف تهیه اطلاعات غیر جانبدارانه، در اصلیترین معنای خود، دادن اطلاعات با هدف نفوذ بر مخاطب است. در این راستا، اغلب اوقات، واقعیتها به طور #گزینشی بیان و بازنمایی میشوندتا از سوی مخاطب، واکنش و رفتاری احساسی و نه آگاهانه و خردمندانه سربزند.
🔻روش های رایج برای موفقیت پروپاگاندا
#برچسب_زدن: برانگیختن وحشت یا تعصب افراد جامعه علیه یک گروه.
#شعار_های_فریبنده: دادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلّی.
#حمله_شخصی: حمله کردن به شخصیت فرد؛ اتهام روابط نامشروع یا خیانت به کشور به جای رد کردن منطقی افکار و سخنان او.
#تکرار: تکرار بی وقفه یک حرف، مخصوصاً اگر یک شعار ساده باشد، باعث می شود که کم کم به عنوان یک حقیقت بدیهی پذیرفته شود.
#توسل_به_اکثریت: القای این حس که اکثریت مردم پیرو این فرد یا حزب هستند و پیروزی آن قطعی است.
#دروغ_بزرگ: بیان دروغی چنان بزرگ که هیچ کس فکرش را هم نمیکند که کسی آنقدر بی شرم باشد که چنین گستاخانه حقیقت را تحریف کند، در نتیجه همگان آن دروغ را باور خواهند کرد.
هر چه به ایام انتخابات نزدیک تر می شویم با نمونه های پروپاگاندا بیش از پیش مواجه خواهیم شد. از حالا به گفتمان ها و دو قطبی ها دقت کنیم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💢برخی از اصول کلی حاکم بر رسانهها:
🔻هیچکس همه داستان را برای شما تعریف نمیکند.
🔻هر کس چیزی را میبیند که میخواهد.
🔻رسانهها جهان را دوباره میسازند.
🔻رسانهها میخواهند جهانبینی بسازند.
🔻اهداف و اثرات تجاری، سیاسی و اجتماعی رسانهها انکارشدنی نیست.
🔹در ارائه و درک مطالب رضایت خداوند را در نظر بگیریم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
9.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📸 بحران عکس خصوصی در فضای مجازی
🔻اگر عکس های ما در فضای مجازی مورد سوء استفاده قرار گرفت چه کنیم؟
✅روایت و توصیههای رئیس تشخیص و پیشگیری پلیس فتا درباره چگونگی محافظت از عکسهای خصوصی در فضای عمومی را ببینید.
#حقوق_سایبری
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ترفند ارسال عکس به صورت استیکر در #تلگرام !.
❋ با تغییر پسوند عکس از jpg ، png و .. به webp و ارسال در تلگرام فایل عکس بصورت استیکر ارسال میشه...
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ابتکار جالب #گوگل برای عرضه اینترنت با پرتوی نوری!
گوگل در حال آزمایش سیستمی در هند و آفریقا است که بتواند از طریق پرتوهای نور، اینترنت پرسرعت را به مکانهای دور افتاده برساند.
این پروژه Taara نام دارد و توسط آزمایشگاه ایکس شرکت Alphabet (شرکت مادر گوگل) توسعه پیدا میکند و روشی است تا بتوانند در مکانهایی که امکان کشیدن فیبر نوری به دلایل مختلف نیست یا انجام چنین کاری خیلی گران درمی آید و به صرفه نیست، اینترنت پرسرعت را به آن مکانها برسانند.
این پروژه از طریق نصب ترمینال های کوچکی؛ یکی در مکان های دور افتاده و یکی در مکان هایی که به فیبر نوری دسترسی دارند، انجام می شود و این دو ترمینال با داشتن دید مستقیم به هم می توانند از طریق پرتوهای نور و با سرعت حداکثر ۲۰ گیگابیت بر ثانیه به تبادل اطلاعات با هم بپردازند. فاصله آن ها هم حداکثر می تواند ۲۰ کیلومتر از هم باشد. ترمینالی که در مکان دور افتاده قرار دارد هم بعد از دریافت اطلاعات، می تواند از طریق شبکه های موبایل یا وایفای اینترنت را به ساکنان آن محل برساند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#️⃣ ۱۰۰هشتگ برتر توییتر فارسی در آذر ۹۹
🔹آخرین ماه پاییز، هشتگ #بسیج_مردم به مناسبت هفته بسیج، بیشترین میزان استفاده را داشته است اما مجموع هشتگهای به کار برده شده برای موضوع ترور #شهید_محسن_فخری_زاده با اختلاف اول است. هشتگهای #اخراج_بازرسان_اژانس و #غنی_سازی_۲۰درصد نیز، درخواستهای کاربران در پی وقوع این حادثه هستند.
🔸واکنشها به اعدام #روح_الله_زم و درخواست آزادی دیگر زندانیان سیاسی با هشتگهای مختلف، از فعالیتهای کاربران مخالف جمهوری اسلامی در این ماه بوده است.
🔹رویدادهای مهم گروههای موسیقی کرهای به ویژه #EXO، تعدد هشتگهای هواداران را به همراه داشته است.
🔸واکنشهای عمدتا انتقادی به شعرخوانی اردوغان، موجب فراوانی هشتگ #erdoğan_kapa_çeneni شده است.
🔹#پرستار_کربلا به مناسبت روز پرستار، #فاجعه_بودجه در واکنش به تدوین بودجه ۱۴۰۰ و #روز_ضدآمریکایی به مناسبت روز دانشجو از دیگر هشتگهای پر تکرار این ماه بوده است.
🔸گروه منافقین با هشتگ #shutdowniranterrorembassies، طرفداران #احمدالحسن و گروه ریاستارت از دیگر گروههای فعال در این ماه بودهاند.
#هشتگ_ماهانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragil