روزنامهنگاری هوش مصنوعی؛ امکانات و محدودیتها
✳️ برداشتی از روزنامهنگاری نوین به قلم دکتر مارک ون رایمنام،عضو هیئتعلمی مؤسسه تحقیقات بلاک چین کانادا؛
🔸مترجم: سینا تفنگ چی
🔹نقش هوش مصنوعی در روزنامهنگاری چیست و چه چالشها و ملاحظاتی هنگام آوردن هوش مصنوعی به اتاق خبر وجود دارد؟
🔹هماکنون روزنامهنگاران هوش مصنوعی در قسمتهای کثیری همچون جمعآوری دادهها، پیادهسازی مصاحبهها و نوشتن مقالات بدون نیاز به تحقیق و... توانستهاند مؤثر عمل کنند بااینحال نباید از یاد برد که وقتی صحبت از یک سازمان خبری میشود، آنچه سبب افزایش مخاطب و جلبتوجه بیشتر میشود، گزارش و تجزیهوتحلیل عمیق، تفسیرهای سیاسی و ... است که هوش مصنوعی در این زمینهها کماکان ناتوان است.
متن کامل را در روزنامه رسالت مورخ 8 آذر 1399 بخوانید.
📎 t.ly/azqS
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ رسانهها و چشماندازسازی امیدوارانه به آینده
🔹رهیافت رسانه ای کارآمد همانگونه که نسبت به گذشته و حال موضع گیری و هدف دارد نسبت به آینده هم در پیش روی جامعه چشم اندازی را تصویر میکند که این چشم انداز #امیدبخشی است.
🚫بزرگترین آسیب حقیقی به امنیت ملی ایجاد روحیه ناامیدی و یأس نسبت به آینده در جامعه است. پیچیدگی کار اینجاست که بسیاری از رفتار و اقدامات بدون اینکه ترویج یأس و ناامیدی را هدف قرار داده باشد منتج به این آفت بزرگ فرهنگی میشود.
ملتی میتواند با تکیه بر هویت ملی خود به سوی پیشرفت و توسعه حرکت کند که مملو از امید به آینده باشد برای حیات فردی و اجتماعی خود چشم انداز روشنی تصویر کند و خود و جامعه خود را در مسیر دستیابی به آن ببیند. لذا ضرورت نقد و رویکرد انتقادی در رسانه ها از همین جهت قابل تأمل است.
🔺 رسانه منتقد رسانه ای امیدبخش است و منتقدان و نقادان بیشترین سهم را در ایجاد امید در جامعه دارند، در حالی که رسانه های غیرمنتقد مانند پزشک غیرمتعهدی هستند که توان تشخیص علائم بالینی بیماری را نداشته و با تلقین دروغینِ سلامتی به بیمار و عدم درمان، در واقع بیمار را به وضعیت بغرنجی هدایت میکند. در حالی که تشخیص بیماری برای درمان و ارائه راه حل برونرفت به وضعیت سلامت و تعادل مهمترین رسالت و وظیفه پزشک است.
🔻🔺در نظام اجتماعی نیز رسانه چنین نقشی دارد و نمیتواند با رویکردهای محافظه کارانه و غیرمسئولانه اجازه دهد، انحراف در جامعه نهادینه شود.
شهروندان هیچگاه از طرح نارسایی ها و انحرافات ناراحت و ناامید نمیشوند، همانگونه که هیچ بیماری از تشخیص بیماری خود ناامید نمیشود؛ بلکه شهروندان از دیده نشدن و معطل ماندن مشکلات وضعف ها و بیتفاوتی نسبت به آنها دچار یأس و ناامیدی میشوند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رسانهها واقعیت را میسازند!
🔸سواد رسانهای مبتنی بر تفکر انتقادی و آشنایی با تکنیکهای رسانهای کمک میکند تا مواجهای فعالانه، هوشمندانه و ایمن با تولیدات رسانهای داشته باشیم!
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ انتقام سخت رسانه ای :
🔸️ در حالی که رویدادها و روندهای یک سال اخیر کشور ایالات متحده آمریکا نشان از بحران های امنیتی شدید دارد ، دیگر زمان آن است که رسانه های دنیا به واقعیت نابسامانی های اجتماعی و اقتصادی و امنیتی آمریکا به صورت فعال بپردازند.
🔹️اگر بخواهیم به صورت دقیق بگوئیم دیگر زمان آن است که رسانه ها از لاک دفاعی خارج شوند و با جنگ شناختی و عملیات روانی بر علیه سیستم ناکارآمد آمریکا چهره واقعی این کشور و مدعیان لیبرال دموکراسی و نظم نوین جهانی را به جهانیان نشان دهند.
🔸️در همین رابطه پیشنهاد می شود رسانه ملی اقدام جدی کند و برنامه های متنوع در جهت به چالش کشیدن و انتقام از نوع رسانه راه اندازی کند ، قطعا انتخاب مخاطب و نوع محصول تولید شده و ... نیاز به یک طراحی دقیق و هدفمند دارد ، در حوزه عملیات روانی تحکیمی نیزاین اقدام در داخل اثرات بسیار مطلوبی خواهد داشت.
🔹بنابراین محصولات تولید شده باید به زبان انگلیسی، عبری،عربی،اسپانیولی در رسانه های مختلف کشورهای همسو یا
بی طرف پخش شوند .
🔸️چطور می شود که ساعت ۹ صبح بودجه سال ۱۴۰۰ با آن وضعیت تقدیم مجلس می شود ولی شبکه های معاند چند ساعت بعد با جزئیات بودجه به تحلیل و بررسی آن به صورت زنده می پردازند؟
🔹️یعنی ما توان مقابله به مثل نداریم؟
🔹️وقتی بی بی سی و ایران اینترنشنال و ... و بسیاری دیگر از رسانه های دشمن به صورت شبانه روزی در حال جنگ شناختی و رسانه ای و عملیات روانی برعلیه کشور ما هستند چرا ما چند شبکه خبر ی و تحلیلی به زبان های مطرح شده و در کشورهای مختلف نداشته باشیم تا به صورت آشکار و علنی ولی دقیق و هدفمند آخرین وضعیت آمریکا را برای دنیا تحلیل کنند.
✍محسنی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴افشاگری مشرق از پشت پرده تبلیغات وسیع «بایا»+فیلم
🔹«بایا» چه ارتباطی با متهمان اقتصادی و سیاسی دارد؟
🔸شرکت «دانش پارسیان» چه نقشی در افشای اطلاعات کشور داشته است؟
🔹هزینه فرصت در اختیار قرار دادن چنین بستری برای یک کسبوکار اینترنتی برای مجموعه صداوسیما چقدر است؟
🔸سود حاصل از این کسب و کار در شرایط فعلی فروش اینترنتی کشور عاید چه گروهی می شود؟
🔹یکی از مهمترین ابهاماتی که در حال حاضر در خصوص فعالیت این وبسایت فروش مطرح است اینکه با چه پیوست امنیتی در حال جمعآوری اطلاعات تولیدکنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات در سراسر کشور است،
🔸بطوریکه از جزئیترین اطلاعات مالکان تا کلیترین اطلاعات کسب و کارها را جمعآوری میکند.
🔹فرد دیگری با هویت علی ابراهیم بای سلامی نیز از بستگان و نزدیکان مدیر بایا است که اتهاماتی در پروندههای اقتصادی متوجه وی بود و برای او وثیقه هزاران میلیاردی در نظر گرفته شده بود. نام او بارها در جریان جلسات دادگاه مربوط به موسسات مالی و اعتباری که سال ۹۶ هزینههای بسیاری را بر کشور تحمیل کردند آورده شده بود.
🔹این شرکت مجری سایت غربالگری کرونا بوده است که در فروردین ماه سال جاری عملکردش
🔵 محبوبترین شبکه اجتماعی برای کاربران ایرانی
♦️براساس آمار مرکز پژوهشی «بتا»، واتساپ با 50 میلیون کاربر ایرانی به شبکه اجتماعی و پیامرسان اول ایران تبدیل شده است و بعد از آن تلگرام با 49 میلیون کاربر در رتبه دوم و اینستاگرام با 47 میلیون کاربر رتبه سوم را از نظر تعداد کاربران دارا هستند.
♦️نکته بسیار مهم رشد اپلیکیشن لایکی است که در مدت کوتاهی در میان نوجوانان محبوب شده و بیش از 11میلیون کاربر ایرانی دارد.
♦️البته از نظر زمان استفاده و حجم داده هنوز اینستاگرام برترین شبکه اجتماعی است که کاربران ایرانی بیشترین زمان را در آن سپری میکنند.
♦️در میان اپلیکیشنهای داخلی نیز سروش حدود 12 میلیون و بله حدود 7.5 میلیون کاربر دارند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴واکاوی و دادهکاوی واکنشهای کاربران به مناسبت روز دانشجو | ۱۶ آذر ۹۹
#️⃣ هشتگهای بهکار برده شده: #روز_دانشجو - #جنایت_پهلوی #روز_ضدآمریکایی - #ویروس_سرکوب - #این_تنفس_مقاومت_است
📝 شرح اجمالی
📌کاربران انقلابی شبکههای اجتماعی روز 16 آذر را روز ضد آمریکایی نامیده و به جنایات خاندان پهلوی اشاره و از اقدامات دانشجویان تعریف کردند.
📌در مقابل برخی رسانهها و کاربران شبکههای اجتماعی همزمان با روز 16 آذر، مدعی مواجه شدن دانشجویان با احکام قضایی ناعادلانه و زندانی شدن آنان به دلیل فعالیتهای صنفی یا ابراز عقیده شدند.
📌این طیف از کاربران یکشنبه شب با هشتگهای #ویروس_سرکوب و #این_تنفس_مقاومت_است، کارزاری توییتری به راه انداخته و به بهانهی روز دانشجو به جمهوری اسلامی حمله کردند.
🔷محورهای جریانهای سیاسی
1️⃣ موافقان
۱. تحسین جنبش 70 ساله دانشجویی در ایران و علیالخصوص اقدامات دانشجویان در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و ۱۳ آبان ۱۳۵۸
۲. تاکید بر فتنهشناسی و روشنگری دانشجویان
۳. حماقت محض دانستن اعتماد به خاندان پهلوی و آمریکا
۴. تاکید بر مقاومت و ایستادگی دانشجویان در برابر استعمار غرب، استبداد و دیکتاتوری
۵. تاکید بر تکرار 16 آذر در زمان حاضر و هوشیاری دانشجویان امروز در برابر برجام و استکبار
2️⃣ مخالفان
۱. ادعای زندانی بودن دانشجویان به دلیل فعالیتهای صنفی یا ابراز عقیده
۲. تشبیه جمهوری اسلامی به ویروس سرکوبکننده و متهم کردن نظام به مکیدن جان و عمر معترضان از هر گروه و قشر اجتماعی
📊دادهکاوی
🔻روز دانشجو که همواره توسط دانشجویان و جریانات سیاسی مختلف به انحای گوناگون تفسیر میشود و هر فرد و مکتبی آن را در راستای ارزشها یا اهداف خود تفسیر میکند؛ امسال با فعالیت حضوری دانشجویان در سطح دانشگاههای کشور همراه نشده و در عوض، فعالیت نسبتا چشمگیری در رسانههای جمعی صورت گرفته است. «گرامیداشت روز دانشجو» مفهومی است که در غالب توییتها مشاهده میشود و کاربران به طور خاص در مورد وقایع ۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲ صحبت کردند. اشاره به فلسفهی اصلی نامگذاری این روز به نام روز دانشجو، اهمیت آن را برای دانشجویان مذهبی روشن میکند و بخشی از محتوای منتشر شده در توییتر، اعتراض به مصادرهی این روز توسط جریانات ضدانقلاب و یا دانشجویان چپ داخلی است. برخی دیگر از جریانات هم به مناسبت این روز، نام دانشجویان با اتهامات امنیتی مثل «علی یونسی» را مجددا مطرح کردند و با این گونه اقدامات سعی در ادامه دادن خط اعتراض بناگذاری شده در سالهای گذشته را دارند. حدود ۳۳ درصد از محتوای منتشر شده در توییتر حاوی عکس است و قالب اصلی برای ارائهی محتوای این موضوع «متن» است.
🔻با بررسی روند انتشار توییتها حدود ۱۴ هزار توییت دستهاول یافت شد که در دو موج منتشر شدهاند. موج اول از ساعت ۱۵ روز ۱۵ آذر تا ساعت ۳ بامداد روز ۱۶ اذر ادامه یافته و موج دوم از ساعت ۷ صبح روز ۱۶ آذر آغاز شده و تا ساعت ۱۶ همین روز تقریبا به پایان رسیده است. میانگین مشارکت کاربران تولیدکنندهی محتوا با هشتگها و کلیدواژههای اصلی موضوع، ۲.۲ توییت است در حالی که فاصلهی زیادی با میانگین فعالیت ۱۰ کاربر برتر که ۷۸ توییت و ریتوییت است دارد.
🔻محتوای منتشر شده در تلگرام، کمتر سیاسی است و حتی میتوان فضای کلی تلگرام در این موضوع را طنز و فکاهی ارزیابی کرد. قالب تصویری رایجترین فرمی بود که رسانههای تلگرامی برای انتشار محتوا در نظر گرفتند و «گیزمیز»، «کاف»، «کانال آخرین خبر»، «ویدلش»، «football bad news» و «خبر فوری» صاحب پربازدیدترین پستهای این موضوع بودند. روند انتشار مطالب به هیچ وجه با توییتر همخوانی ندارد و ساعت ۶ صبح روز یکشنبه ۱۶ آذر را میتوان نقطهی شروع مهمترین موج این موضوع معرفی کرد.
🔻یکی از موارد قابل توجه که در فضای اینستاگرام روی داده، اظهار نظر داریوش اقبالی، خوانندهی لسانجلسی است که پا در میدان سیاست گذاشته و از رویش جوانهها سخن میگوید. ایران اینترنشنال را میتوان فعالترین رسانهی خارجی دانست که به صورت گسترده به موضوعات مرتبط با ۱۶ آذر پرداخته و تصاویری هم از دانشجویان با چهرههای پوشیده و پلاکارد به دست منتشر کرده است.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
♦️چجوری حساب جیمیل رو حذف کنیم؟
🔹اول با کلیک بر روی این قسمت به صفحه تنظیمات یا همان Settings اکانت گوگل برید
🔹در بخشی که با عنوان Account Preferences مشخص شده روی گزینه Delete Account or Services کلیک کنید
🔹حالا روی گزینه Delete Google account and data کلیک کنید
🔹در بخش انتهایی صفحه دو باکس وجود دارند که باید به منظور تایید شرایط و قبول کردن ضوابط گوگل اونها رو تیک دار کنید.
🔹در نهایت بر روی گزینه Delete Acoount کلیک کنید و تمام!
🔹نکته مهم: با حذف اکانت گوگل یا جیمیل (Gmail) تمام سرویسهای گوگل در تعامل با اون اکانت نظیر گوگل درایو، تقویم (Calendar) و … از دست میرن.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💢یک روش مهم رسانهای
#عقاید_اکثریت
🔻فرضیه اصلی این روش این است که اگر اکثریت مردم کاری را انجام می دهند یا به چیزی اعتقاد دارند و این موضوع به گونهای بازنمایی می شود که آن کار یا عقیده حتما درست است. نکته اینجاست به دلیل اینکه انسان میل به قرار گرفتن در میان گروه اکثریت را دارد، اغلب بطور ناخودآگاه تحت تاثیر این موضوع قرار میگیرد.
🔻استفاده از #نظرسنجی_ها در پیام های رسانه ای هم دقیقا به همین منظور صورت می گیرد. گاهی #هشتگ_ها و تلاش برای ترندسازی آنها نیز در همین راستا انجام میشود. سازندگان پیام های رسانه ای می خواهند نشان دهند که اکثر مردم نظر خاصی را دنبال می کنند، پس شما هم چنین باشید.
🔻این روش یکی از روش های رایج برای #تغییر_سبک_ زندگی است. همه این طور لباس می پوشند، همه این طور حرف میزنند، همه این طور رفتار میکنند و ......
🔻همیشه "همه این طور هستند" ها را باور نکنید. گاهی همه این طور هستندها #ساختگی اند برای اینکه شما احساس کنید در اقلیت قرار گرفته اید و مجبور به تبعیت شوید.
✍معصومه نصیری_مدرس سواد رسانهای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💢یک نکته #مهم درباره بازیهای رایانهای که والدین باید بدانند
📌 #پیام_بازی_های_خشن
بازی های خشن در واقع پیام های زیر را میفرستند:
❌ مشکلات به سرعت و با کمی سرمایه گذاری شخصی حل میشوند.
❌ بهترین راه حل مشکل حذف کردن منبع مشکل است.
❌ مشکلات از پایه سفید یا سیاه و خوب یا بد هستند.
❌ قابل قبول است که کاراکتری را در بازی و بر اساس قوانین بازی غرق کنید بدون اینکه از این قوانین سوالی بکنید.
❌برای واکنش به مشکلات از پاسخ های غریزی استفاده کنید، نه از پاسخ های منطقی
❌ تصور انسان مهارت مهمی در حل مسئله نیست.
پس از مدت طولانی انجام بازی های رایانه ای خشن موارد بالا جزء باور ها و تصورات شما میشود. آن وقت به جای اینکه برای حل مشکلاتتان با دیگران با آنان منطقا گفت وگو کنید احتمالا کتک کاری یا هر رفتار غریزی غیرمنطقی دیگر را انجام می دهید.
#خانواده_رسانه
#بازی_های_رایانه_ای
#تغییر_سبک_زندگی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan