وابستگی شدید این روزهای ما به ابزار های هوشمند، ما را از اطرافیانمان و توجه به احساسات آنها غافل کرده است.
تنها وقتی به خود می آییم خیلی زود، دیر شده است...
تا دیر نشده به خود بیاییم و قدر اطرافیان مهربانمان را بدانیم... به آنها مهر بورزیم پیش از آنکه با حقیقت تلخ مرگ برای خود یا آنها روبرو شویم...
ما یکبار زندگی میکنیم.
سواد رسانه ای به ما یاد میدهد چطور هوشمندانه از رسانه ها استفاده کنیم که نزدیکانمان هم آسیب نبینند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
10.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦 توی سبد مصرف رسانهای بچهها چی بذاریم؟
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
⭕️برای یادگیری سواد رسانه چه کتابی بخوانیم؟
🔻کتاب جنگ رسانه اجتماعی، سلاحی در دست همه در قالب پانزده فصل، ورود رسانه اجتماعی به عرصههای مختلف اجتماعی، سیاسی، نظامی و تجاری را به تصویر میکشد و کنشگران هر عرصه، اعم از بازیگران دولتی و نظامی تا شرکتهای خصوصی، فعالان اجتماعی، طرفداران محیطزیست، اقلیتها و گروههای «موضوع ویژه» را معرفی میکند.
🔻 این کتاب چگونگی استفاده از رسانه اجتماعی در انتخابات، کاربرد آن برای سلبریتیها و آسیبها و خسارات اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی که ممکن است به کودکان و بزرگسالان تحمیل شود پرداخته و واکنش نهادهای اعمال قانون و مراکز آموزشی به آن را بررسی کرده است.
🔸خواننده با مطالعه کتاب جنگ رسانه اجتماعی، سلاحی در دست همه، ضمن آشنایی با عرصههای متنوع رسانه اجتماعی، دید کاملتری از میدان عمل در آن به دست میآورد.
#معرفی_کتاب
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ردپای دیجیتالیتان چقدر میارزد؟
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
🔸تغییر «عصر اطلاعات» به «عصر اعتبار»به این معناست که انسان باید در برابر اخبار دروغین، اطلاعات غلط و روشهای مختلف نشر اکاذیب توانمند شود یعنی بسنجد و بعد بپذیرد.
🔸پس هرگاه خواستیم اطلاعات و اخباری را باور کنیم یا مردود بشماریم، باید از خود بپرسیم:
🔹منبع این اطلاعات چیست؟
🔹آیا این منبع معتبر است؟
🔹منبع معتبر چیست؟
🔹چه مراجعی به این محتوا اعتماد دارند؟
🔹به چه دلیل باید به این مراجع اعتماد کنم؟
🔹مشخصه یک محتوای معتبر چیست؟
شهروند عصر دیجیتال باید بتواند با پیگیری منابع اخبار و اطلاعات، #اعتبارشان را ارزیابی کند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
8.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#تصویری #کلیپ
🔷 کلید نبرد های رسانه ای
#جنگ_شناختی
#جنگ_رسانه
#جنگ_نرم
#جهاد_تبیین
#رسانه
#تناقض
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
💠دام #بلاگرها برای #تنیجرها
🔸یکی از #بلاگرهای اینستاگرام رو میبینید که ۳ سال پیش لایو میذاره و یه #تینیجر رو میاره بالا و باهاش صحبت میکنه
توی این لایو، این نوجوان چیزهایی میگه که هوش از سر بلاگر میپره
🔹بخش آخر اعداد ۱۳ تا ۱۹ به انگلیسی «تیین» (teen) داره. (age) هم به معنای سن و سال هست. تین ایجر اصطلاحی در فضای مجازی هست که به نوجونهاین ۱۳ تا ۱۹ ساله در فضای مجازی گفته میشه.
🔸غفلت والدین از فضای مجازی, نبود قوانین سفت و محکم در این فضا, حکمرانی بیگانگان و زرق و برق بلاگرها با انبوهی از چالشها و هیجانات باعث شده تینیجرها در فضای پر آسیب سایبری _بدون دفاع و پشتیبان_ گرفتار دامهای اخلاقی, اجتماعی، امنیتی و حتی اقتصادی گردند.
🔹حضور فرزندان در این فضا را جدی بگیرید. اقتدار لازم برای کنترل فرزندان در فضای مجازی را نشان دهید. بدون اطلاع شما با افراد و گروههای مختلف ارتباط نداشته باشند. از قوانین خانگی و محدودیت های مشخص برای محافظت از فرزندان خود استفاده کنید.
🔸 و در آخر سطح سواد رسانه ای خود و فرزندتان را افزایش دهید.
🔴 ۳ سال پیش خیلی فریاد زدیم که تینجیر ها بی دفاع در اینستاگرام و فضای مجازی ول هستند و در جنگ ترکیبی اخیر همه دیدیم سقوط برخی از این تینجیرها را که حتی قتل انجام دادند.
🚨بیدار شویم
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
جنگ آمیخته یا جنگ ترکیبی (به انگلیسی: Hybrid warfare) به یک راهبرد نظامی گفته میشود که آمیختهای از جنگ سیاسی، جنگ کلاسیک، جنگ نامنظم، جنگ مجازی، خبررسانی جعلی، دیپلماسی، جنگ دادگاهی، مداخله در انتخابات کشورهای خارجی، برهم زدن بافت جمعیتی، مهاجرپذیری، یورش فرهنگی، ایجاد تضاد دینی و اینگونه موارد ساخته شده باشد. سازندهٔ این راهبرد تلاش میکند با آمیختن روشهای گوناگون، بیشترین آسیب را به کشور میزبان آسیب وارد نماید.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسانه ها بازیگران عرصه فرهنگ سازی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
زهرا زِ هر آنچه گفته آمد سر بود
ما حرف دگر گفته و او دیگر بود
پیوند گل محمدی با سیب است
او سیب گلاب باغ پیغمبر بود
🌺✨میلاد با سعادت ام ابیها، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مبارک✨🌺
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
نسرا گیلان
جنگ آمیخته یا جنگ ترکیبی (به انگلیسی: Hybrid warfare) به یک راهبرد نظامی گفته میشود که آمیختهای از
هفت اصل جنگ ترکیبی
جنگ هیبریدی را میتوان بهطورکلی بر اساس این هفت اصل تشریح کرد: اولین اصل: ترکیب ظرفیتها و اثرات جنگ هیبریدی در بستر زمانی و مقطع خاص مربوط به آن نیرو، منحصربهفرد است. این بسترها شامل مقطع زمانی، جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است که در آن مقطع جنگ رخ میدهد.
اصل دوم: یک ایدئولوژی در جنگ هیبریدی وجود دارد که باعث تشکیل یک گفتمان درون سازمانی میشود. این ایدئولوژی بهطور معمول، به زمینه استراتژیک مرتبط است و ریشه در هویت اجتماعی، فرهنگی و دینی نیروی هیبریدی دارد. گفتمان حاصل به نیروی هیبریدی کمک میکند تا قوانین موجود در آن زمینه استراتژیک را بهطور مجدد تعریف کند.
اصل سوم: نیروی هیبریدی، معتقد است رقبای بالقوه در پی از بین بردن آن هستند. این احساس خطر باعث میشود نیروی هیبریدی از دانش نظامی متداول دست کشیده، تا بتواند هر چه بیشتر به بقای خود ادامه دهد.
اصل چهارم: همیشه یک اختلاف ظرفیت بین نیروی هیبریدی و دشمنان بالقوه آن وجود دارد. نیروی هیبریدی ظرفیت نظامی متداول کمتری در مقایسه با دشمن خود داشته و در نتیجه باید به دنبال راهی باشد که بتواند امتیازات رقیب را جبران کند.
اصل پنجم: نیروی هیبریدی هم دارای اجزای متداول و هم غیرمتداول است. این اجزا بهطور معمول شامل فناوریهای نظامی و فناوری پارتیزانی غیرنظامی است. همچنین ممکن است تاکتیکهای مجرمانه یا تروریستی در اجزای آن وجود داشته باشد. این ظرفیتهای ترکیبی یک امتیاز غیرمتقارن را برای نیروی هیبریدی ایجاد میکنند.
اصل ششم: سازمانهای هیبریدی وابسته به عملیاتهایی هستند که ماهیت دفاعی دارند. نیروی هیبریدی تلاش میکند که از موجودیت خود دفاع کند و استراتژی کلی مبتنی بر عملیاتهای دفاعی دارد. این عملیاتها چندین جزء هجومی نیز دارند اما گرایش اصلی آن دفاعی است.
اصل هفتم: سازمانهای هیبریدی از تاکتیکهایی استفاده میکنند که فرسودگی دشمن را بهدنبال داشته باشد. این تاکتیکها هم بهصورت فیزیکی و هم بهصورت شناختی خود را نشان میدهد تا تمایل رقیب را در استفاده از نیروهایش کاهش دهد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
🔎سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی
🔹شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تغییرات اجتماعی چگونه اتفاق میافتد. چگونه ذهنیت مردم جامعه عوض میشود و با تغییر نسلی، یک نگاه و #شناخت_وارونه و از واقعیت ها و تاریخ و جغرافیا پیدا میکنند. باید اذعان نمود که در ساحت های مختلف به عوامل مختلف بستگی دارد و به اصطلاح، چندعاملی و(multifactorial) است.
اما اگر از زاویه دید #علوم_شناختی و جنگ های سایبری بخواهیم نگاهی به تغییرات نرم اجتماعی داشته باشیم، چنین فرایند سه گانهای را می توان متصور بود:
1️⃣ لایه اطلاعات(information): این سطح از جنگ شناختی با تکیه بر بمباران خبری، شایعات و فضاسازی و با هدف #تسخیر_افکارعمومی(public opinion) شکل میگیرد. در واقع دامنه و پهنای داده ها افزایش پیدا میکند و عمق دادهها در سطح پایینی قرار میگیرد و با تلاش در #فضاسازی، وضعیت شناختی جامعه هدف را مختل یا وارونه می کند و در حالت ناپایدار و هیجانی قرار میدهد.(نفوذ در جریان مطبوعات و شبکه های اجتماعی و خبری)
2️⃣ لایه ذهنیتها(common sense): این سطح از جنگ شناختی، مربوط به اطلاعات سطحی جامعه نیست. بلکه متوجه اطلاعات پایدار و به اصطلاح #ارتکازات و عقل عرفی جامعه میشود. در جامعه شناسی از این سطح با عنوان شعور مشترک(common sense) یاد میشود. در روانشناسی نیز مفهوم #طرحواره با این واژه قرابت دارد که به دادهها و اطلاعات درونیسازی شده و رسوبیافته در ذهن اطلاق میشود. جنگ شناختی در این سطح با هدف فرهنگ سازی و #تغییر_عادتها و الگوی های شناختی جامعه هدف سر و کار دارد.(نفوذ در جریان فرهنگ و هویت و فیلم سازی و سبک زندگی)
3️⃣ لایه معرفتها(knowledge): ایستگاه مبنایی جنگ شناختی، الگوهای بنیادین و معرفتشناسی جامعه هدف است. مثلا #اتاقهای_فکر و اندیشکده ها و دانشگاههای یک جامعه را بلخاظ پارادایمی، از عقلگرایی به تجربه گرایی و از هستیشناسی به زبانشناسی تنزل میدهند. یا از طریق تکنولوژی و تلویزیون و رسانه و با غلبه تصویر به تعبیر مارشال مک لوهان، #معرفتشناسی_عقلگریز را بر جامعه مسلط میکنند.(نفوذ در جریان تولید باور و علم و دانش)
🔸اهداف لایههای شناختی
▫️در لایه اول، مامور جنگ شناختی به دنبال #فضاسازی است و در لایه دوم جنگ شناختی در پی #فرهنگسازی است و لایه سوم نیز با هدف #معرفتسازی یا #ایدئولوژی_سازی و خلق واقعیت طراحی و تدوین و راهبری میشود.
🔸ابزار لایههای شناختی
▫️لایه اول، #خبرپایه است و با مطبوعات و شبکه های اجتماعی، دستکاری و مهندسی میشود. لایه دوم #فرهنگپایه بوده و بتدریج از طریق فیلم و سریال و سبک زندگی، ذهنیت جامعه هدف و ناخودآگاه اجتماعی و به تعبیری دیگر (common sense)، تغییر پیدا میکند.
▫️لایه سوم نیز #معرفتپایه بوده و بتدریج در ساحت تخصصی، از عقل گرایی و محوریت وحی به سمت تجربه گرایی و شبه علمها و نامعرفتها تغییر وضعیت میدهد. در سطح عمومی نیز معرفت شبکهای و دادهبنیاد و #اطلاعاتسرگردان و پرتکرار و تعمیم یافته مجازی، اعتبار پیدا می کند و جایگزین معرفت و باورهای مستدل و معقول(باور صادق موجه) میشود.
✍️علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
#جنگ_شناختی
#سوادرسانه
#علوم_شناختی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan