-1128915198_-868802234.pdf
6.22M
⭕️ کتاب رهیافتی بر منظومه فکری امام خامنه ای در فضای مجازی
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🔶#هوش_مصنوعی چیست و چگونه کار میکند؟/ همه چیز درباره هوش مصنوعی؛ از تاریخچه تا کاربرد
📍هوش مصنوعی در واقع #تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی میشناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد.
▶️هوش مصنوعی چیست؟
🔸خیلی از افراد هنوز هم با شنیدن واژه هوش مصنوعی به #ربات ها فکر میکنند و تصور میکنند که منظور از هوش مصنوعی همان ربات های بی احساسی هستند که برای انجام راحت تر کارها طراحی شدهاند و قرار است در آینده جای انسان ها را بگیرند. مسئول این نوع تفکر به احتمال زیاد فیلم های علمی و تخیلی است اما واقعیت با آنچه که تصور می شود تفاوت دارد.
🔖هوش مصنوعی به انگلیسی #Artificial
#intelligence که به طور مخفف آن را #AI نیز مینامند، در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی میشناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند.
📌مشاهده کامل در لینک زیر
🌐http://amir-sadeghi.com/post/16
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
⁉️فیلترینگ حبابی چیست؟
🔰یکی از تکنیکهای شبکههای اجتماعی مجازی، فیلترینگ حبابی است. یعنی آنکه شما و همفکرانتان در حبابی قرار میگیرید که پیامهای همدیگر را میبینید و مخالفان شما نیز در حبابی دیگر هستند. بنابراین حباب شما را بیاثر میکنند و حباب رقیب را پراثر میکنند.
♻️برای مثال، به پیادهروی عظیم اربعین حسینی توجه نمایید. طبق آمار حدود ۲۰ میلیون نفر در این مراسم باشکوه شرکت میکنند. اگر هر فرد فقط ۲ تصویر یا ویدئو را در شبکههای اجتماعی مجازی به اشتراک بگذارد، #کل_جهان باید با امام حسین (ع) و واقعهی عاشورا آشنا شوند. اما نمیشوند. چرا⁉️⁉️
⬅️و یا اینکه در اینستاگرام، هوش مصنوعی بواسطهی شناختی که از شما بوسیلهی راههای چهارگانه کسب کرده است، پیجها یا اشخاص همفکر یا همجهت با شما را پیشنهاد (suggestion) میکند.
#سواد_رسانهای
#جنگ_شناختی
#جنگ_نرم
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
9.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 تصمیم گیری بر اساس خبرها
🔸در طول روز چقدر اخبار مطالعه می کنیم؟ چه تعداد از این اخبار را باور می کنیم؟ و چه تعداد تصمیم را متناسب با این اخبار میگیریم؟
🔺یکی از مهارت های موجود در سواد رسانه، مهارت تشخیص اخبار جعلی از اخبار واقعی است.
قطعا این توانایی برای همه افراد حاضر در فضای مجازی مهم و حیاتی است، زیرا که امروزه دیگر فقط اخبار نیستند که اخبار جعلی را متنشر می کنند بلکه شبکه های اجتماعی نیز با انتشار یک طنز می توانند اخبار نادرستی را در قالب طنز به مخاطبین برسانند.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
📛 شگردهای رسانهای در علوم شناختی
🔺 «تكنیك گنجشک در دست»
🔹گنجشک پرنده ظریفی است اگر او را دست گرفته باشید می دانید قلبش چطور تند تند می زند بنا بر این باید او را به گونه ای بگیرید که نه خفه شود نه فرار کند. این حالت در رسانه به شگردی معروف شده است به همین نام ”گنجشک در دست» رسانه ها می دانند که مخاطب این روزها خیلی حساس و دقیق است بنابراین سعی می کنند در ظاهر هم که شده یک طرفه به قاضی نروند.
🔸رسانه هایی مانند بی بی سی فارسی برای سال ها با این شیوه مخاطب را همراه خود نگه داشته است، ظاهرا مخالف و موافق در استودیو با هم حضور دارند، اینگونه مخاطب فرار نمی کند و پای برنامه می ماند و در ضمن در فضای روانی و تحلیل اصلی رسانه درگیر می شود...
⚠️ شگردهای رسانه های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانهای مورد نیاز امروز ماست...
#سواد_رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
📸 این حجم از انعکاس مطالب بیارزش و مشکوک جناب ظریف در مقطع زمانی فعلی (رونمایی از شاهکار موشکی #فتّاح و همزمان، آزادسازی مطالبات ارزی ایران)، عادی نیست و فقط در راستای #جنگ_ترکیبی دشمن ارزیابی میشود
#جریان_تحریف
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🔴گولزدن در اینستاگرام ممنوع!
💭یورونیوز:
پارلمان فرانسه لایحهای را برای تنظیم فعالیت اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی تصویب کرد.
🔺طبق این مصوبه، ترویج برخی کارها ممنوع شده و درصورت رعایتنکردن میتواند تا ۲ سال زندان و ۳۰۰ هزار یورو جریمه درپی داشته باشد.
🔺عمل زیبایی و تبلیغ برخی دستگاههای پزشکی ممنوع است.
🔺تبلیغ محصولات نیکوتیندار ممنوع است.
🔺شرطبندی و قمار ورزشی ممنوع است.
🔺نشاندادن صحنههای نمایشی با حیواناتی که نباید در مالکیت انسان باشند ممنوع است.
🔺در تصاویر تبلیغاتی باید مشخص کنند که آیا تصویر روتوش شده یا برای جذابترشدن از فیلتر استفاده میکنند یا نه.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
💢 دیپ فیک یا جعل عمیق چیست؟
🔴 دیپ فیک (Deep Fake) فناوری جدیدی بر مبنای هوش مصنوعی است که بهواسطه آن تصاویر و ویدیوهای دروغین اما واقع گرایانه درست میشود و میتواند هر بینندهای را تحت تاثیر خود قرار دهد. امروزه ویدیوهای دیپ فیک بسیاری از هنرمندان و افراد مشهور ساخته میشود و بیننده بدون آنکه متوجه عدم صحت و واقعیت آنها شود، محتوای آنها را باور کرده و به انتشار آنها در فضای مجازی دست میزند. در نتیجه با توجه به پیشروی بدون محدودیت این فناوری، باید گفت که به زودی تشخیص بین مرز حقیقت و دروغ کاملا غیرممکن میشود.
🛑 دیپ فیک از ترکیب دو واژه دیپ (Deep) به معنای عمیق و فیک (Fake) به معنای جعلی و دروغین تشکیل شده است و براساس هوش مصنوعی قادر است تصاویر انسان را به صورت واقع گرایانه تولید و سنتز کند. در فناوری Deep Fake یا همان جعل عمیق، از دسته خاصی از الگوریتم یادگیری ماشین با نام «شبکههای مولد تخاصمی» یا «Generative Adversarial Networks» استفاده میشود تا تصاویر یا ویدیوهای موجود روی مجموعهای از تصاویر و ویدیوهای منبع، ترکیب و برهمنهی شود.
❗️تکنولوژی جعل عمیق مبتنی بر روش یادگیری عمیق است و از شبکههای مولد تخاصمی که به اختصار به آنها شبکههای GAN گفته میشود، استفاده میکند. الگوریتمهای GAN از دو مدل هوش مصنوعی تشکیل میشوند. در این سیستم وظیفه یکی از مدلها تولید محتوا (تولید تصاویر افراد) و وظیفه مدل رقیب، تشخیص واقعی بودن و یا جعلی بودن عکس تولید شده است. گفتنی است در ابتدای کار مدل هوش مصنوعی رقیب قادر است به راحتی عکس جعلی را از عکس واقعی تشخیص دهد اما با گذشت زمان دقت و عملکرد مدل هوش مصنوعی تولید کننده به قدری افزایش مییابد که تشخیص جعلی بودن محتوای تولید شده برای مدل رقیب بسیار سخت میشود.
#پدافند_سایبری
#هوش_مصنوعی
#جعل_عمیق
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
نسرا گیلان
توسط انتشارات سیمای شرق
🔹 کتاب «آینده پژوهی رسانه» منتشر شد
کتاب «آیندهپژوهی رسانه» نوشته امید جهانشاهی به اصول و مبانی آیندهپژوهی میپردازد و با طرح موضوعاتی به این پرسش اشاره دارد که چه باید بکنیم تا وضعیت بهتری داشته باشیم، توسط انتشارات سیمای شرق روانه بازار نشر شد.
به گزارش روابط عمومی انتشارات سیمای شرق، کتاب «آیندهپژوهی رسانه»، جدیدترین کتاب این انتشارات در 120 صفحه و قطع رقعی تلاش دارد تا با نگاهی ویژه به موضوع آیندهپژوهی بپردازد.
میتوان گفت اگر به آینده میاندیشید و نسبت به شناخت آینده و نحوه شکلگیری آن کنجکاو و علاقهمند هستید، این کتاب نکات ارزشمندی برای آموختن دارد زیرا به روشهای شناخت آینده و اصول سناریونویسی میپردازد. درواقع کتاب «آیندهپژوهی رسانه» خلاصهای از مهمترین کتابهای آینده پژوهی است تا به گونهای روشن و جامع، اصول و مبانی آیندهپژوهی را ارائه دهد تا چهارچوبمند و اصولی به آینده بیندیشید.
یکی از فراموششدهترین امور در جامعۀ امروز ما مسئلۀ آینده و آیندهپژوهی است و پرسش اساسی در این باب که چه باید بکنیم که وضعیت بهتری داشته باشیم؟ چه میکنیم و این اقداماتِ امروزمان ما را به کجا رهنمون خواهد شد؟ جهان فردا چگونه جهانی است؟ چه ویژگیها و شرایطی دارد و ایران ما چه وضعیتی در آن خواهد داشت؟ این سؤالاتی است که نویسنده در این کتاب تلاش خواهد کرد تا با پرداختن به آینده پژوهی پاسخی مناسب برای آنها ارائه دهد.
همانطور که اشاره شد، جهانشاهی در مقدمه به تفصیل درباره این اثر و علت نگارش آن توضیح داده است و این طور شروع میکند که: اندیشیدن به آینده همیشه با حسوحالی هم هوسناک و هم هولناک همراه بوده است. بیجهت نیست که دوراندیشی را از دیرباز یکی از چهار فضیلت اصلی دانستهاند در کنار شجاعت، میانهروی و عدالت، و باز از این میان، دوراندیشی است که سه فضیلت دیگر را هدایت میکند.
او در توضیح هدف از نگارش این کتاب آورده است: هدف از این کتاب آشنایی مدیران و دستاندرکاران رسانهها، روزنامهنگاران، پژوهشگران حوزۀ مدیریت رسانه و ارتباطات و دانشجویان این حوزه است تا با آیندهنگری و ادبیات و روشهای آیندهپژوهی آشنا شوند. از این رو، در موارد متعدد کوشیدهام اگر نکتهای را از کتابی نقل میکنم عنوان کتاب را هم معرفی کنم تا برای کسانی که قصد مطالعۀ بیشتر دارند مفید باشد.
این کتاب در دو فصل با عناوین آیندهپژوهی (مفاهیم و اصول) با سرفصلهای: آینده شناختنی است، اهداف آیندهپژوهی، انواع آینده، ستونهای آینده، هوش آیندهپژوهی، مثلث آیندهها و رسانهها، روششناسی آیندهپژوهی، تحلیل لایهای علتها و فصل دوم با عنوان سناریونویسی و سرفصلهای: تاریخچه سناریونویسی، فهم موضوع پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر آینده، پویش محیطی، مدلهای دستهبندی عوامل مؤثر بر آینده، نوشتن سناریوها منتشر شده است.
امید جهانشاهی نویسنده این کتاب، دارای دکترای مدیریت رسانه و پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه، تاکنون مقالات، یادداشتها و آثار متعددی را در در این حوزه منتشر کرده است. این نویسنده، مدیریت گروه آیندهپژوهی رسانه مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما را در سابقه کاری خود دارد.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اختلالگران مجازی
🔸 مدتیه که صحبت از انواع و اقسام سندرمها و اختلالهایی که مربوط به روان هستن، توی شبکههای اجتماعی و جمعهای دوستانه بالا کرفته و آدمها جوری ازشون صحبت میکنن که انگار یه چیز باکلاس دارن!
🔸 ماجرا از این قراره که این اصطلاحها شاید در ظاهر جذاب و با کلاس باشن اما افرادی که واقعا بهش دچارن مثل هر بیماری دیگه رنج میکشن.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🎯 آيا فرهنگ کافهنشينی میتواند راهحل بحران شبکههای اجتماعی باشد؟
— کافه از بسیاری جهات نخستین شبکۀ اجتماعی بود
📍اوضاع رسانههای اجتماعی چندان خوب نیست و همهچیز دربارۀ شیوۀ فعالیت آنها ناگهان مورد بحث و تردید قرار گرفته است. منتقدان مدام از این میگویند که رسانههای اجتماعی حریم خصوصی کاربران را نقض میکنند و اطلاعاتشان را به شرکتهای دیگر میفروشند. یا اینکه با ترفندهای الگوریتمی اخبار را دستکاری میکنند و بین مردم تفرقه میاندازند و دموکراسی را تضعیف میکنند. اگر این رفتارهای رسانههای اجتماعی نادرست هستند پس آنها باید چه کنند؟ چه خبرهایی را باید منتشر کنند؟ الگوی کسبوکارشان باید چگونه باشد؟ اصلاً نقش اجتماعیشان باید چه باشد؟ پاسخ این پرسشها را باید در مفهوم «حوزۀ عمومیِ» یورگن هابرماس، فیلسوف آلمانی، یافت؛ آنجا که میگوید تاریخ حوزۀ عمومیِ جهان غرب ریشه در یک سنت خاص دارد: کافههای قدیم اروپا.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/f89212
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan