یکی از ویژگیهای زندگی عادی انسان وجود جسم او در زندگی است که ما از آن به "با جسمی" تعبیر میکنیم.
با جسمی هم ابزاری برای شناخت است و انسان به خوبی میتواند به وسیلهی جسم هر فرد ویژگیهای او را بشناسد و هم ابزاری برای تنظیم دوری یا نزدیکی به مکانهای پرخطر است. به عنوان مثال انسان هنگامی که محل استقرار خود را تعیین میکند به اینکه کنار رودخانه نباشد، در محل سیلاب یا در جایی خطرات دیگر باشد توجه میکند و خود را از خطرات احتمالی محفوظ نگه میدارد.
اما در فضای مجازی این ویژگی نیست، یعنی ما با بیجسمی مواجه هستیم. پس به نظر شما چه خطراتی به خاطر بیجسمی در کمین ماست؟!
#بی_جسمی
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
#معرفی_کتاب
📚بی بی سی فارسی و منافع انگلیس در ایران
🖊مولف: آنابل سربرنی و معصومه طرفه/ ترجمه: فاطمه عظیمی فرد و محمدرضا رضایی بایندر
ناشر: انتشارات لوگوس
سال چاپ ۱۴۰۲
تعداد صفحات: ۲۶۰
🔹سالهاست که بسیاری در ایران بر این باورند که در هر تحول سیاسی، انگلیس و بهتبع آن «بنگاه سخنپراکنی» بیبیسی نقش اساسی دارد. ازاینرو، بیبیسی به عنصری قابلتوجه در روایت پیچیدۀ روابط ایران و انگلیس تبدیل شده است. بخش فارسی بیبیسی، ابتدا در سال ۱۹۴۰ با هدف تهیه و پخش تبلیغات بریتانیایی در زمان جنگ راهاندازی شد.
🔸از آن زمان به بعد بسیاری معتقدند بیبیسی بخشی جداییناپذیر از سیاستگذاری انگلیس در ایران و منطقۀ خاورمیانه است. در کتاب حاضر، نویسندگان باتکیهبر اسناد و مدارک و مصاحبه با مدیران و کارکنان، چگونگی ایفای نقش و درگیر شدن بخش فارسی بیبیسی در پنج برهۀ تاریخی از روابط ایران و انگلیس را در چهارچوب منافع بریتانیا، تحلیل کردهاند.
🔹 آنان کوشیدهاند این فرضیه را که بیبیسی دارای استانداردهایی برای گزارشهای عینی است، بررسی کنند و همچنین بازنماییهای این بنگاه خبری را بهعنوان ابزاری ساده برای تحقق منافع غرب واکاوی نمایند.
🔸رسانههای جمعی و فرایند ارتباطات، تحولات گستردهای را در قرن بیست و یکم شاهد بوده و هژمونی سنتی رسانههای غربی بهویژه در خاورمیانه با چالشهای شدیدی مواجه شده است. امروزه مطالعات و پژوهشهایی که بهطورجدی رسانهها را بهویژه در سطح جهانی بررسی میکنند، باید موضوعاتی مثل نقش دولتها، پروپاگاندا و تبلیغات و شکلهای جدید دیپلماسی را در بروز تعارضات، در کانون توجه خود قرار دهند.
🔹این کتاب بهروشنی نشان میدهد که سرویس جهانی بیبیسی و بخش فارسی آن، در تدوین سیاستهای خبری و تحلیلی خود همواره با وزارت خارجه بریتانیا هماهنگ بوده است. یک فصل از این کتاب نیز به نقشآفرینی بخش فارسی بیبیسی در تحولات افغانستان اختصاص دارد.
تصویر
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
⚠️ مراقب ویژگی بیجسمی فضای مجازی باشید!!!
توی رفاقت و دوستی باید به سه نکته کلیدی دقت داشته باشیم: سن و سال، جنسیت و فضای تربیتی هر فرد و خانوادهاش. با توجه به این سه نکته رفاقتها دو نوع هستند:
☑️ همتراز
🔘 ناهمتراز
فضای مجازی یک ویژگی خاص به نام بیجسمی داره و این یعنی هر فرد میتونه با گذاشتن یک نمایه و توضیحاتِ مختصرِ واقعی یا غیر واقعی توی این فضا حضور پیدا کنه...
👈 پس مواظب باشیم در دام بیجسمی فضای مجازی نیفتیم و رفاقتامون ناهمتراز نشه
#بی_جسمی
#رفاقت_مجازی
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
💢 تشخیص چرندیات آنلاین
#اینفوگرافیک
#چرند_بافی
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
💢عواقب تب بازی همستر کامبت
🔻سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی:
شیوه جدید ماین کردن ارزدیجیتال با استفاده از بازیها، به بستر مناسبی برای هکرها و سارقان تبدیل شده است. افرادی که در این بازیها شرکت میکنند، مراقب اطلاعات و حسابهایشان باشند.
#اینفوگرافیک
#ارز_دیجیتال
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
⭕️چند روش برای رسیدن به انتخاب درست در انتخابات
1️⃣ تفاوت شعار و برنامه را تشخیص دهید
#برنامه مبتنی بر مسائل اصلی کشور و مردم است، راهکار دارد و جزئیتر مطرح میشود. اما #شعار اکثرا کلی، پر ابهام و با استفاده از واژگان فریبنده مطرح میشود.
2️⃣ آیا وعدههای کاندیدا در حیطه اختیارات رئیسجمهور است
گاهی کاندیداها قولهایی میدهند که طبق قانون اساسی در حیطه اختیارات رئیسجمهور نیست. مثلا در حیطه اختیارات مجلس یا ستاد کل نیروهای مسلح یا سایر بخشهاست. مهم است بدانیم فرد قانونا توانایی اجرای وعدهاش را دارد یا فقط بنا دارد با ذکر برخی مسائل، از این مرحله عبور کند.
3️⃣ به کلیدواژهها دقت کنید
واژگان بیعلت انتخاب نشدهاند و به شما کمک خواهند کرد میزان دغدغه فرد در قبال مسائل کشور را ارزیابی کنید. کلیدواژههای پرتکرار یک کاندیدا اگر ناظر بر مسائل اصلی کشور نبوده و مربوط به حواشی باشد، یکی از روشهای است که به شما در انتخاب بهتر کمک کند.
4️⃣ فقط تیتر اخبار را نخوانید
در بازه زمانی انتخابات بهوفور اخباری را مشاهده خواهیم کرد که تیترشان به نکتهای جنجالی اشاره دارد که اساسا آن جملات و کلمات به شکلی دیگر در متن اظهارات فرد بوده است. دقت کنید تیترها میتوانند شما را گمراه کنند.
5️⃣برچسب است یا واقعیت؟
در انتخابات رقبا برای بیاثر کردن تبلیغات یکدیگر اقدام به برچسبزنی و انگ زدن میکنند. لزوما برچسبها با واقعیت یکی نیستند و گاهی حتی در تضاد با واقعیت هستند اما در زرورق واژگان جذاب پیچیده میشوند و شما را از مسیر اصلی دور میکنند.
✍️معصومه نصیری_مدرس سواد رسانهای
#سواد_انتخاباتی
#انتخابات_۱۴۰۳
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
📋 دست بالای انتخابات ریاست جمهوری نزد کدام شبکههای اجتماعی است؟
🔹بررسی محتوای مربوط به انتخابات از زمان شهادت سیدابراهیم رئیسی تا قبل از اعلام نامزدهای احراز صلاحیت شده (دوره ۲۰ روزه) نشان میدهد رقابت اصلی در شکلدهی افکار عمومی و جریانسازی میان دو پلتفرم خارجی یعنی توئیتر و تلگرام و یک پیامرسان داخلی یعنی ایتا است؛ توئیتر با جذب بیشترین تعداد کاربر درگیر در انتخابات، تلگرام با گرفتن بیشترین تعداد بازدید از کاربران خود و ایتا با انتشار بیشترین میزان محتوا.
🔹رکود و رخوت در اینستاگرام با حدود ۳۱ میلیون کاربر فعال و پرطرفدارترین پلتفرم در ایران میگوید تحرکات انتخاباتی در میان توده مردم هنوز شکل نگرفته است.
🔹در اکثر بسترهای خبری بررسی شده در بازه زمانی ۳۰ اردیبهشتماه تا ۱۸ خردادماه بیشترین میزان تولیدمحتوا در روز ۱۴ خردادماه و در پی بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات صورت گرفته است. همچنین فعالترین کاربران در میان همه این بسترها به کاربر ایتا با بیش از هزار مطلب مرتبط با انتخابات مربوط بوده است.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🥪 یک لقمه تربیترسانهای
💎 از توصیههایی که به کسانی که به فضای دیجیتال وابسته شدهاند میکنند این است که مثلا با خود وعده کنند که نیم ساعت بعد از بیدار شدن، نیم ساعت تا سهربع قبل از خوابیدن سراغ این فضا نروند. همچنین برای استفاده از این فضا در طول روز زمانهای مشخصی قرار بدهند و با خود قرار بگذارند که مثلا در این چهار زمان به فضای سایبری رجوع کنند.
👈 این تعیین زمان باعث میشود تا فرد اصطلاحا برای خود یک انضباط دیجیتالی پیاده کند و از وابستگی به فضای دیجیتال نجات پیدا کند.
#انضباط_دیجیتالی
#مراقبت_های_فناورانه
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
✌️ کلام حرف حساب
در آیندهٔ نزدیک برای اینکه مشغول به کاری بشوید دیگر لازم نیست تا در برگهای بیوگرافی خود را بنویسید! بلکه یک برداشت روانشناسانه از فضای مجازیِ شما به راحتی در اختیار خیلیها قرار میگیرد.
مجموع رفتارهایی که ما انجام میدهیم اعم از دانلودها، آپلودها، پینوشتهایی که برای دیگران می نویسیم و...همه و همه یک هویت یکپارچه از ما در فضای سایبر به نمایش میگذارد که در آینده میتواند در اختیار شرکتهایی قرار بگیرد که از آن در حوزهی استخدام و به کارگیری ما، ازدواج، اخذ ویزا و یا حتی جاسوسی از ما مورد استفاده قرار گیرد.
🔚 پس از الآن به فکر آن آیندهی نه چندان دور خود باشیم؛ و برای خود سپری به نام مدیریت ردپای در فضای سایبر و مديريت اثر انگشت دیجیتال قرار بدهیم.
#هوشدیجیتال
#رد_پای_دیجیتال
#اثر_انگشت_دیجیتال
#دو_کلام_حرف_حساب
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
📌۱۰ نکته پیرامون #مناظره نخست
۱. فضای مناظره تا حدّ قابل قبولی مؤدّبانه و محترمانه بود.
جدل و جنجال و طعنه و تهاجم بر فضا غلبه نکرد تا موجب آبروریزی و خجالت ملّی شود.
الحمدلله همه طرفین تا حدودی(جز موارد معدود) عقلانیت به خرج دادند و از این جهت که نگرانی رهبر عزیزمان در مورد احتمال لجنپراکنی مورد توجّه قرار گرفت، ان شاء الله برای ملّت و نظام و کاندیداها موجب برکت خواهد بود..
۲. از حیث شیوه اجرا، افراد فرصت کافی نداشتند و بریده بریده و عجولانه نکاتی میگفتند که در اغلب موارد بحث ناظر به نظرات یکدیگر هم پیش نمیرفت و لذا تشویش و آشفتگی معنایی بر فضای مناظره حاکم شد. مشخّص نیست مردم چقدر توانسته باشند از طریق این مناظره به انتخاب عالمانه و شناخت عمیق از افراد نزدیک شوند.
۳. از حیث محتوایی، در دو جهت سلبی و ایجابی، انسجام و عمق لازم وجود نداشت و مجموعا بار معنایی و راهبردی مناظره بالا نبود و این اصلا چیز خوبی نیست و حتما باید ستادها در مناظرات بعدی تدارک کنند.
یادمان باشد دوست و دشمن در سراسر جهان این مناظرات را زیر نظر دارند و مبتنی بر آن ما را قضاوت میکنند!
۴. در بخش زیادی از پاسخ به سئوالات، علی الخصوص بخش اوّل پاسخ به سئوالات داده نشد، (حدّاقل یکی) که البته این مربوط به نوع مدیریت سئوالات زیاد و وقت کم و شرائط هم هست که اون حجم سئوال ، گرچه انتخابی است و می توانند به یکی یا همه پاسخگو باشند، امّا تعداد سئوال زیاد سبب از هم گسیختگی افکار و عدم تمرکز روی یک تا چند سئوال است. (به نظر شیوه ی مناسبی نیست.)
۵. نشانههایی از تلاش نافرجام برای احیای گفتمان سازش و #سیاستورزی برجامی بروز کرد، امّا ره به جایی نبرد.. البته ماجرای نقد کردن چک برجام هم پاس گل کاندیدای جبهه انقلاب به بانیان گفتمان سازش و جهانیسازی بود که باید بیش از اینها دقّت کنند!
۶. ستایشنامهخوانیهای قجری از #ترکیه بحرانزده هم نوبر بود واقعا!
ترک ها چه از نوع نوعثمانی اردوغانی باشند یا از ایالت قفقاز جنوبی، حسرت #تبریز را میخورند.. از هر جهت..
‼️آنوقت کعبه آمال نماینده مردم عزیز تبریز شده ترکیه مفلوک؟؟!!!
۷. #تاریخندانی هم یکی از مهمترین چالشهای مناظره و البته ریاستجمهوری آتی است!
تاریخ به تحلیل گذشته و توصیف وضع موجود عمق میدهد و راهگشای آینده است. برخی کاندیداهای محترم از این دانش بنیادین بهره چندانی نبردند! خوب است اطرافیانشان از جایگاه تاریخ در علوم استراتژیک برایشان بگویند.
۸. واکنشهای مختلف به مناظره امشب را دقیق باید رصد کرد؛ افراد و جریانهای سیاسی و رسانهای، در فرایند انتخابات و خصوصآ در حال و هوای مناظرات، معمولا نظرات نهفته سیاسی شان را رو میکنند و این اتّفاق در جهت جريانشناسی بسیار قابل استفاده است!
۹. هم جای شهید رئیسی خالی بود..هم قابش..دلمان گرفت..
🌷در دایره ی انصاف تلاش صدا و سیما در این مدّت درخور ستایش است.
نسبت به دوره های قبل، میزگردها و برنامه های متنوّع انتخاباتی، تکرار برنامه ها و اختصاص شبکه ی اختصاصی به هر یک از کاندیداها در تلوبیون و.. انصافآ عالی است..
۱۰. مناظره امشب به نظر نتوانست به نحو قابل قبولی در انبعاث عمومی مردم و اقناع نخبگانی موفّق از کار در بیاید. تکثّر برنامههای تبلیغاتی تلویزیونی از یک طرف(که نقطه ی قوّت است.) و رشد فزاینده اطّلاعات عمومی و انتظارات مردم از دیگر سو، موجب شده بسیجکنندگی اجتماعی به چالشی بزرگ برای نامزدهای ریاستجمهوری تبدیل شود و حال آنکه از اصلی ترین شاخصهای رئیسجمهور توانمند، قدرت موج آفرینی و انبعاث اجتماعی و اقناع نخبگانی است؛ در این جهت نیز نامزدهای جبهه انقلاب باید فکری عاجل و اساسی کنند وگرنه شعبدهبازی و #شایعهپردازی در #شام_آخر، نتیجه تلخی ممکن است برای کشور و نظام رقم بزند.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🔘 شگردهای رسانهای در ایام انتخابات
«اسارت مسلح»
▪️در ایام تحولات سیاسی و برگزاری انتخابات، شرکت در انتخابات موضوع اول جامعه ایران است.
همزمان شرکت نکردن در انتخابات نیز موضوع اول رسانه های خارجی است.
▪️ آنها انبوهی از خبر تحلیل و گزارش تهیه کرده اند که بگویند انتخابات در ایران بی فایده است.
این نوع خبر رسانی همیشه همراه با شگردهایی است که مخاطب را قانع کند که رای ندهد...
▪️یکی از این شگردها ”اسارت مسلح“ است، در این شگرد ابزارهای مردم برای تغییر و بهتر کردن جامعه که همان رأی دادن است را از او می گیرند.
▪️در شگرد ”اسارت مسلح“
ذهن مخاطب باید به این نتیجه برسد که زندانی شرایطی است که به او تحمیل شده و سلاح او که حق رأی است دیگر نمی تواند برای او کاری بکند...
▪️ تکنیک ”اسارت مسلح“ جامعه را ضعیف می کند و روحیه امید را از او می گیرد.
▪️هیچ چیز مانند اسارت
نمی تواند حرکت و پویایی جامعه را
از بین ببرد...
▪️ دکتر علیرضا داوودی کارشناس ارشد رسانه توضیح می دهد...
https://eitaa.com/sawaad/202
#سواد_رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
💢نگاهی به یک روش تاثیرگذار رسانهای و اندکی تامل
موج انتشار افکارسنجی ها و هشتگ ها در انتخابات چه کاربردی دارد؟
🔻فارغ از برخی فرآیندهای علمی و منطقی حوزه افکارسنجی و داده کاوی، در سایر تصاویری که در قالب نظرسنجی منتشر و سعی در القای یک اکثریت به مخاطبان دارد، با مقوله اثرگذاری #اکثریت_نمایی در فرآیندهای مختلف مواجه هستیم.
🔻ایناکثریت نمایی بیشتر گروه مردد چه در رای دادن و چه بین انتخاب دو یا چند کاندیدا را #مهندسی_رفتار کرده و تصور اعتقاد اکثریت به یک فرد را پررنگ میکند.
🔻فرضیه اصلی این روش این است که اگر اکثریت مردم کاری را انجام می دهند یا به چیزی اعتقاد دارند و این موضوع به گونهای بازنمایی می شود که آن کار یا عقیده حتما درست است. نکته اینجاست به دلیل اینکه انسان میل به قرار گرفتن در میان گروه اکثریت را دارد، اغلب بطور ناخودآگاه تحت تاثیر این موضوع قرار میگیرد. این رویه موجب تحقق #واگیری_هیجانی نیز میشود.
🔻گاهی #هشتگ_ها و تلاش برای ترندسازی آنها نیز در همین راستا انجام میشود. سازندگان پیام های رسانه ای می خواهند نشان دهند که اکثر مردم نظر خاصی را دنبال می کنند، پس شما هم چنین باشید.
🔻اکثریت بازنمایی شده لزوما اکثریت حقیقی جامعه نیست. بر مبنای تحلیل و بررسی خود و با نگاه ۳۶۰ درجه به افراد و موضوعات توجه کنیم.
✍معصومه نصیری_مدرس سواد رسانهای
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan