✍نگاهی به روشهای رایج عملیات روانی
🔻ارائه پيشگويي هاي فاجعه آميز
🌀در اين تاكتيك با استفاده از آمارهاي ساختگي و ساير شيوه هاي جنگ رواني (از جمله كلي گويي، پاره حقيقت گويي، اهريمن سازي و...) به ارائه پيشگويي هاي مصيبت بار مي پردازند كه بتوانند حساسيت مخاطب را نسبت به آن افزايش داده و بر اساس ميل و هدف خويش افكار وي را هدايت کنند.
🌀از اين تاكتيك در تبليغات انتخاباتي بشدت استفاده مي شود كه نمونه هاي بسياري از آن را مي توان در انتخابات های اخير بر شمرد.
🌀ارائه اخبار و آمارهاي آلوده به دروغ از وضعيت سياسي، اقتصادي كشور و فاجعه آميز بودن آينده كشور در صورت تداوم وضع موجود، ذيل اين تاكتيك تعريف مي شود.
🌀سایه جنگ، قطع تعامل با دنیا، کشیدن دیوار در پیادهروها، محدودیت آزادی ها و... نمونه های اخیر توسل به پیش گویی های فاجعه آمیز است.
🌀در نطق های انتخاباتی توسل به این شیوه و ترسیم آیندهای ترسناک با روی کار آمدن یک فرد بشدت مورد استفاده است.
💢سواد رسانهای:
🔅نسبت به اظهارات کاندیداها با نگاه انتقادی نگریسته و براساس اطلاعات دارای #منبع_معتبر تصمیم بگیریم.
🔅هر اظهارنظر کلی و بدون #سند و مدرک را از سوی کاندیداها نپذیریم.
🔅به عقلانی بود آنچه گفته می شود دقت کنیم چراکه اساسا روش پیشگوییهای فاجعه آمیز #کلی هستند، بازگویی سخنانی هستند که #قطره_ای_از_واقعیت را در دل اطلاعات #ساختگی قرار دادهاند، تصویری #ترسناک از رقبا می سازد و ایجاد آینده ترسناک و #مبهم میکند.
🔅در این روش تمرکز بر #تحریک_احساسات مخاطب مخصوصا ایجاد ترس است.
#معصومه_نصیری
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🎮 بازیهای ویدیوئی تعاملی هستند:
📌 رسانههای قدیمیتر مثل کتاب، نشریات، رادیو و موسیقی برای ارائۀ محتوای خود از جریان یکطرفۀ انتقال پیام استفاده میکنند. این جریان یکطرفه که از سَمتِ تولیدکنندۀ پیام به سمت مخاطب در جریان است نمیتواند در لحظه، واکنش مخاطب را در نظر بگیرد و بر مبنای آن نوع و جهت پیام را تغییر دهد.
برای مثال زمانی که مخاطبان مطلبی از یک نوشته یا کتاب را میخوانند و از بخشهایی از آن نوشته انتقاد دارند نمیتوانند این نقد را به نویسنده منتقل کنند. از طرفی نویسنده نیز بهزودی متوجه انتقاد خواننده نمیشود تا بتواند فرصتی برای توضیح و یا تصحیح متن خود پیدا کند و در بهترین حالتِ ممکن در چاپ بعدی این تغییرات را اعمال خواهد کرد.
📌 در #بازی_های_ویدیوئی مخاطب مستقیماً با فرایند تولید و انتقال پیام درگیر است و نقشی فعال دارد. خاصیت تعاملی بازیهای ویدیوئی باعث میشود پیام در کوتاهترین زمان و با تأثیرگذاری بیشتری منتقل شود و در ذهن بازیکن جای بگیرد.
فصل بازی های ویدئویی / کتاب 150هشتگ #نهضت_سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴سرزمینی در فضای مجازی بالغ بر یک میلیارد جمعیت!
🔺آمارها از "اینستاگرام" چه می گویند؟
☑️ بالغ بر ۱ میلیارد نفر کاربر هر ماه از اینستاگرام استفاده می کنند
در واقع اینستاگرام بعد از فیس بوک دومین شبکه اجتماعی بزرگ و پرطرفدار از لحاظ تعداد کاربران فعال در ماه به شمار می رود.
☑️ بالغ بر ۵۰۰ میلیون کاربر هر روزه از قابلیت" استوری" اینستاگرام استفاده می کنند
این قابلیت که حدوداً سه سال پیش به این شبکه اجتماعی افزوده شد، از همان ابتدا مورد استقبال بی نظیر کاربران قرار گرفت به گونهای که هم اکنون تبدیل به یکی از ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ شده و به عنوان یک کانالارتباطی اصلی میان شرکت ها و برندهای مختلف با مشتریان به شمار می رود.
☑️. ۲۰۰ میلیون کاربر اینستاگرام به طور روزانه حداقل یک بار پروفایل های تجاری را بازدید می کند
از آنجاییکه اینستاگرام در سالهای اخیر تبدیل به یکی از ابزارهای قدرتمند و تاثیر گذار در دیجیتال مارکتینگ شده است، بسیاری از کاربران نیز خواسته یا ناخواسته به هنگام ورود به این پلتفرم بسیاری از صفحات کاربری تجاری را نیز بازدید میکنند.
☑️ ۸۹درصد از کاربران اینستاگرام به خارج از ایالات متحده آمریکا تعلق دارند
شاید بسیاری از افراد تصور کنند از آنجایی که اینستاگرام یکی از زیرمجموعههای شرکت آمریکایی فیسبوک محسوب می شود، تعداد کاربران آمریکایی آن نیز باید بسیار بیشتر از کاربران سایر نقاط جهان باشد. اما جالب است بدانید از حدود یک میلیارد کاربر فعال ترین شبکه اجتماعی تنها حدود ۱۱۰ میلیون نفر از آنها به ایالات متحده آمریکا تعلق دارند. کاربران کشورهای برزیل، هند، اندونزی و روسیه از جمله بزرگترین مخاطبان و طرفداران اینستاگرام به شمار می روند.
☑️ رشد اینستاگرام در کانادا به شدت سرعت گرفته است
☑️ کاربران زن بیشتر از مردان به اینستاگرام علاقه دارند
بر اساس آمار و گزارش های منتشر شده ۵۲ درصد از کاربران اینستاگرام زن هستند این در حالی است که ۴۸ درصد از آنها مرد بوده اند. این بدان معناست که کاربران زن علاقه بیشتری به گشت و گذار در این شبکه اجتماعی داشته و زمان بیشتری را به آن اختصاص میدهند.
☑️ به طور متوسط کاربران ۲۸ دقیقه در روز را به اینستاگرام اختصاص میدهند
تازهترین برآوردهای صورت گرفته حاکی از آن است که کاربران فضای مجازی در سال جاری میلادی به طور میانگین حدود ۲۸ دقیقه در روز را به گشت و گذار این شبکه اجتماعی اختصاص میدهند.
☑️ حدود ۷۵ درصد از کسب و کارهای آمریکایی در سال ۲۰۲۰ از اینستاگرام استفاده می کنند
آمار و گزارش های جدید منتشر شده نشان می دهد که ۷۵.۳ درصد شرکت ها و برند ها و کسب و کارهای تجاری در ایالات متحده آمریکا از شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال جاری میلادی استفاده خواهند کرد./ ایسنا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💰با توجه به نقش تجاریِ این شبکه اجتماعی؛ حضور و کاربری خود را در اینستاگرام هدفمند کنید !
#سواد_رسانهای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#شخصیت_شناسی_در_فضای_مجازی
#اینستاگرام
✅ افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در اینستاگرام پست میگذارند!
🔴اینکه هر چند وقت یک بار در #اینستاگرام پست ارسال میکنید میتواند نشان دهندهٔ سلامت روان شما باشد و محققین دانشگاه هاروارد و ورمونت با استفاده از یک برنامهی کامپیوتری بیش از ۴۳ هزار پست از ۱۶۶ کاربر را آنالیز کردند تا ببینند که افرادی که به افسردگی مبتلا هستند از این برنامه چطور استفاده میکنند. نتیجه این بود کسانی که از افسردگی رنج میبرند بیشتر از کسانی که هیچ مشکل ذهنیای نداشتند پست میگذاشتند. آنها همچنین فیلترهای کمتری را هم برای عکسهایشان استفاده میکردند.
منبع: اینفومدیا
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
5 ویژگی #مخاطب_فعال که او را از مخاطب منفعل جدا میکند
✅گزینش گر است: یعنی خود مخاطب، پیام موردنظر را از بین مجموعه پیام هایی که از طریق رسانهها فرستاده میشود، انتخاب میکند.
✅فایده گرا است: یعنی پیامهایی را انتخاب میکند که برایش سود داشته باشد، یا نیازی را از او برطرف کند.
✅هدفمند است: یعنی بطور آگاهانه و ارادی و براساس طرح ذهنی خود، رسانهای را برای استفاده و دریافت پیام انتخاب میکند.
✅خود را با رویدادها درگیر میکند: یعنی فکر میکند و دنبال تکمیل یا توقف اطلاعات است. در واقع بعد از فکر کردن و درگیری با خبر، بهره لازم را از آن میبرد.
✅در برابر نفوذ رسانهها مقاومت میکند: یعنی نفوذ رسانه در او بسیار کم است، مقاومت میکند، انتخاب میکند و متفاوت عمل میکند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💠مقایسه کارکرد شبکه های اجتماعی:
🌐توئیتر:
✅به آن شبکه اجتماعی تولید گفته می شود.
توئیتر یک شبکه اجتماعی متن محور است و مهم ترین و تاثیرگذارترین عنصر آن متن هایی هستند که توئیت می شود و عکس ها و ویدئوها و سایر موارد صرفا نقش مکمل را دارند.
قدرت در توئیتر دست افرادی است که نخبه و صاحب نظر هستند.
در توئیتر جنگ،جنگ روایت هاست و افرادی میتوانند موفق شوند که روایت های جذاب تری از اتفاقات مختلف ارائه کنند.
توئیتر شبکه اجتماعی مبتنی بر هشتگ است و طبق الگوریتم آن،در توئیت ها نباید بیش از دو هشتگ استفاده کرد(در روزمره نویسی ها نیازی به استفاده از هشتگ نیست).
🌐اینستاگرام:
✅به آن شبکه اجتماعی سبک زندگی گفته می شود.
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی عکس و فیلم محور است و برگ برنده در آن دست افرادی است که بتوانند محتواهای باکیفیت و جذاب تری را در اختیار مخاطب قرار دهند.
قدرت در اینستاگرام در دست سلبریتی ها و افراد مشهور است چراکه سبک زندگی آن ها جذابیت زیادی برای مخاطب دارد.
در اینستاگرام داشتن خلاقیت و تولیدمحتوای باکیفیت تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد.
اینستاگرام شبکه اجتماعی مبتنی بر هشتگ است و براساس مستندات و تجربیات تعداد استاندارد هشتگ برای بیشتر دیده شدن پست، ۹ الی ۱۱ هشتگ می باشد.
🌐تلگرام:
✅به آن شبکه اجتماعی توزیع گفته می شود
تلگرام یک پیام رسان است و کانال محور هست.
کانال ها به عنوان مرجع های انتشاری نقش و اهمیت زیادی در تلگرام دارند.
در تلگرام شبکه سازی و ایجاد بسترهای انتشاری(گروه ها و سوپر گروه ها) اهمیت ویژه ای در رشد کانال ها دارند.
هشتگ در تلگرام صرفا جنبه طبقه بندی مطالب را دارد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️اینگونه از رسانه "کتاب" استفاده کنیم
1.جای کتاب را هیچ چیز پر نمی کند.
2. بعضی کتابها سالمند و بعضی کتابها مسموم
3.بعضی کتابها غذایند و بعضی تنقلات
4.از وقت های مرده استفاده کنید
5.لازم نیست حتما کتاب بخرید
6.کتاب خوب بخوانید
7.خوب کتاب بخوانید
8.پس از خواندن جا بگذارید
9.کتاب هدیه بدهید
10.همین حالا شروع کنید
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ دوره آموزش مجازی فتوشاپ مقدماتی
💠 با اعطای مدرک معتبر
💢 آخرین مهلت ثبت نام: 25 خردادماه
🔵 شروع دوره: 26 خرداد ماه
🔶 هزینه دوره: 30 هزار تومان (50درصد تخفیف ویژه اعضای شمسا)
💎 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
yun.ir/nasragil
09215830475
@Gilshamsa
♦️ معاونت تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان ♦️
💢اعتیاد مدرن
چگونه به گوشی های هوشمند دچار شده ایم؟
وقتی در تلفن هوشمند خود غرق میشویم و حواسمان از دنیای اطراف پرت میشود فکر میکنیم این فقط یک اتفاق یا مسوولیت ماست. اما اینگونه نیست. دلیل دیگر آن است که تلفنهای هوشمند و اَپها جهتگیریهای روانی و نقاط آسیبپذیر ما را سرقت میکنند. من هنگامی که شعبدهباز بودم درباره نقاط آسیبپذیر ذهن مطالب زیادی آموختم. شعبدهبازان کار خود را با جستوجو برای نقاط کور، آسیبپذیر و متعصب در ذهن مردم آغاز میکنند. بنابراین میتوانند بدون اینکه مردم بفهمند بر آنها تاثیر بگذارند. وقتی فهمیدید کدام دکمههای افراد را فشار دهید آنگاه میتوانید آنها را همانند یک پیانو بنوازید. و این دقیقاً همان کاری است که فناوری با ذهن شما انجام میدهد. طراحان اَپ کلیدهای آسیبپذیری روانی شما را مینوازند تا بتوانند توجه شما را جلب کنند.
هر فرد بهطور متوسط 150 بار در روز تلفن خود را بررسی میکند، اما چرا؟ آیا ما 150 انتخاب آگاهانه انجام میدهیم؟ دلیل اصلی وجود مولفه روانی شماره یک در دستگاههاست: پاداشهای متغیر و پراکنده.
طراحان فناوری برای افزایش درجه وابستگی فقط لازم است اقدامات کاربر (مانند کشیدن یک دسته) را به یک پاداش متغیر ربط دهند. شما یک اهرم را میکشید و بلافاصله یک پاداش هیجانآور (یک مسابقه و جایزه) دریافت میکنید یا هیچ چیز نمیگیرید. هرگاه درجه متغیر بودن پاداش بالاتر رود اعتیاد به حداکثر میرسد.
آیا این تاثیر واقعاً کار میکند؟ بله. دستگاههای سکهای در ایالات متحده بیش از مجموع درآمد بیسبال، فیلمها و شهربازیها درآمدزایی میکنند. طبق گفته پروفسور ناتاشا داوشول از دانشگاه نیویورک و مولف کتاب «اعتیاد با طراحی» در مقایسه با انواع مختلف قماربازی، مردم سه یا چهار برابر سریعتر درگیر دستگاههای سکهای میشوند.
اما واقعیت تلخ اینجاست: چندین میلیارد نفر یک دستگاه سکهای در جیب خود دارند. هرگاه ما تلفن را از جیب خود بیرون میآوریم با یک دستگاه سکهای بازی میکنیم تا ببینیم چه پیامهایی دریافت کردهایم. وقتی انگشت خود را روی صفحه اینستاگرام میکشیم با یک دستگاه سکهای بازی میکنیم تا ببینیم عکس بعدی چیست. وقتی صفحه را میکشیم تا ایمیل خود را تازه کنیم با یک دستگاه بازی میکنیم تا ببینیم ایمیل بعدی چیست و وقتی صفحه دوستیابی را لمس میکنیم با دستگاه بازی میکنیم تا ببینیم دوستی پیدا میکنیم یا خیر.
گاهی اوقات این کار عمدی است: اَپها و وبسایتها پاداشهای متغیر و پراکندهای را برای تمام محصولاتشان در نظر میگیرند چرا که این کار برای تجارت و کسبوکار مفید است.
گاهی اوقات نیز (همانند ایمیل) این کار فقط یک اتفاق است.
روش دیگری که فناوری برای دزدیدن اذهان به کار میبرد آن است که به ما القا میکند یک درصد احتمال وجود دارد که ما موضوعی مهم را از دست بدهیم. علاوه بر این، اَپها از نیاز فرد به تایید اجتماعی سوءاستفاده میکنند. وقتی ما این پیام را دریافت میکنیم «دوست شما شما را در یک عکس تگ کرده است»، بلافاصله حس تایید اجتماعی و تعلق به ما دست میدهد. اما همه این کارها در کنترل شرکتهای فناوری است.
فیسبوک و اینستاگرام بهطور خودکار پیشنهاد میکنند چه عکسهایی را باید تگ کنیم و به این ترتیب آنها باعث میشوند افراد در عکسها بیایند. بنابراین وقتی دوستم مرا تگ میکند او در واقع به پیشنهاد فیسبوک پاسخ میدهد و خود انتخاب مستقلی ندارد. اما فیسبوک با این روش تعداد دفعاتی را که میلیونها نفر احساس تایید اجتماعی دارند دستکاری میکند.
همین امر هنگامی اتفاق میافتد که ما عکس پروفایل خود را عوض میکنیم. فیسبوک میداند که آن همان زمانی است که ما در مقابل تایید اجتماعی آسیبپذیر هستیم: «دوستان من در مورد عکس جدیدم چه نظری دارند؟». فیسبوک رتبه این عکس را بالاتر میبرد و بنابراین عکس زمان طولانیتری در صفحه اخبار میماند و دوستان بیشتری آن را لایک میکنند یا در مورد آن نظر (کامنت) میدهند. هر لایک یا نظر یک بار دیگر ما را به فیسبوک میکشاند. همه افراد به طور ذاتی به تایید اجتماعی پاسخ میدهند اما برخی گروههای سنی به ویژه نوجوانان در مقابل آن آسیبپذیری بیشتری دارند. به همین دلیل میتوان میزان قدرت طراحان را هنگام سوءاستفاده از این آسیبپذیری درک کرد. / هفته نامه تجارت فردا
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️سانسور
🔺در گذشته، سانسور از طریق مسدود کردن جریان اطلاعات به اجرا در میآمد. در قرن بیستویکم، از طریق غوطهور کردن انسانهاچیزی سیلاب اطلاعات بیاهمیت و نامربوط عملی میشود.
💢انسانها واقعا نمیدانند به چه چیزی توجه نشان دهند و اغلب وقت خود را صرف بحث و بررسی درباره موضوعات فرعی میکنند. در زمانهای دور، قدرت داشتن به معنی دسترسی به اطلاعات بود. اکنون قدرت یعنی آگاهی بر اینکه ازچه چیز باید چشم پوشید.
💢شیوه معیار سانسور برای دههها چنین بود: گلوگاههای اصلیِ انتشار خبر را شناسایی و مسدود کن. حالا این شیوه بیشتر خندهدار است تا ترسناک. دیگر گلوگاهِ اصلیای وجود ندارد، و خبرها در شبکهای عظیم از ارتباطات فردیِ مجازی دست به دست میشود.
#سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔻سندروم اردک
✅هرگز زندگی واقعی خود را با زندگی مجازی دیگران مقایسه نکنید.
🌀این اصطلاح توسطِ پژوهشگرانِ دانشگاهِ استنفورد، بعد از بررسی پستهایِ مجازیِ چند دانشجو که خودکشی کرده بودند، ابداع شد.
🌀اگر به شنا کردنِ اردک در آب توجه کنیم، ما تنها قسمتی از بدنِ او را می بینیم که به آرامی بر روی آب در حال حرکت است؛ در حالی که متوجه تقلایِ این اردک که با تلاش پاهای خود را تکان می دهد تا حرکت کند، نمی شویم.
🌀دانشجویانی هم که خودکشی کرده بودند، تصاویری شاد یا نقل قولهایی امیدبخش از خود منتشر کرده بودند که به ظاهر نشان میداد آنان بسیار شاد و خوشبخت هستند؛ در صورتی که خارج از شبکههای مجازی و در دنیای واقعی، با مشکلاتِ روحیِ زیادی دست و پنجه نرم می کردند.
🌀در واقع مبتلایان به " #سندروم_اردک " کسانی هستند که تلاش میکنند همواره تصویری شاد و خوشبخت از خود در #فضای_مجازی نشان دهند؛ در صورتی که در دنیای واقعی با مشکلات زیادی مواجه هستند.
🌀به دلیل غیر رسمی بودنِ این بیماری، روش تشخیص رسمی برای سندروم اردک وجود ندارد. نشانههای این بیماری نیز خیلی واضح نیستند. همانطور که قبل از این هم گفته شد فرد مبتلا به سندروم اردک سعی می کند خود را کاملا شاد نشان دهد، بیرون فرد کاملا آرام و شاد است، اما درون فرد آرامشی ندارد.
🌀نمونههای این افراد جوانانی هستند که دائماً از لحظات شاد خود تصاویری در دنیای مجازی به اشتراک می گذارند، در حالیکه شاید در واقعیّت آنطور که به نظر میرسد، شاد نباشند.
🌀با توجه به این سندرم هرگز #زندگی_واقعی خود را با #زندگی_مجازی دیگران مقایسه نکنید.
#محمدحسین_نژادی
پژوهشگر سواد رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan