eitaa logo
نسرا گیلان
435 دنبال‌کننده
909 عکس
240 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺️آسیب تلفن همراه بر کودکان تلفن‌های همراه و دستگاه‌های دیجیتال به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده‌اند و کودکان زیر ۵ سال نیز به طور فزاینده‌ای در معرض این فناوری‌ها قرار دارند. استفاده مکرر و نامناسب از تلفن‌های همراه می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت جسمی و روانی کودکان وارد کند. تأثیر بر توسعه زبانی و اجتماعی ، که استفاده بیش از حد از تلفن همراه می‌تواند باعث کاهش تعاملات اجتماعی و گفت‌وگوهای رو در رو شود که برای توسعه مهارت‌های زبانی و اجتماعی کودکان ضروری است. نگاه کردن طولانی‌مدت به صفحه نمایش می‌تواند منجر به خستگی چشم، خشکی چشم و حتی مشکلات بینایی شود. در اختلالات خواب نیز، نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش می‌تواند خواب کودکان را مختل کرده و منجر به بی‌خوابی یا کیفیت پایین خواب شود. همچنین زمان صرف شده در استفاده از تلفن همراه می‌تواند به کاهش فعالیت‌های بدنی و بازی‌های خارج از خانه منجر شود که برای رشد فیزیکی و سلامت عمومی کودکان حیاتی است. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده مکرر از دستگاه‌های دیجیتال می‌تواند به افزایش احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی در کودکان منجر شود و دسترسی آسان به اینترنت و محتوای غیرمناسب می‌تواند تأثیرات منفی بر ذهنیت و رفتار کودکان داشته باشد. برای محافظت از کودکان زیر ۵ سال، توصیه می‌شود که زمان استفاده از تلفن همراه محدود شود و والدین بر محتوای مصرفی نظارت داشته باشند. همچنین، تشویق به بازی‌های فعال و تعاملات اجتماعی می‌تواند به رشد سالم آن‌ها کمک کند. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔴 شبکه‌های اجتماعی سلاحی برای جذب و اعتیاد! 🔺در واقع می‌توان گفت برخی ابزارها و محتواها در دنیای امروز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مخاطب را مجذوب و حتی معتاد کنند. این نوع اعتیاد که اغلب به اعتیاد دیجیتال یا اعتیاد رفتاری معروف است، بیشتر از همه در دنیای اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدیویی و اپلیکیشن‌ها دیده می‌شود. ❗️طراحی این ابزارها به‌گونه‌ای است که حس رضایت و لذت آنی ایجاد می‌کنند و افراد را به تعاملِ مداوم و بازگشتِ دوباره تشویق می‌کنند. 🔺برای این کار، اغلب از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود: ۱. پاداش‌های متناوب: که باعث می‌شود فرد منتظر پاداش بعدی بماند و تعامل خود را افزایش دهد. ۲. ایجاد احساس فوریت: مانند اعلان‌ها و هشدارها که حس نیاز به پاسخ سریع را در کاربر برانگیخته و او را به استفاده مداوم ترغیب می‌کند. ۳. شخصی‌سازی محتوا: در شبکه‌های اجتماعی، اغلب محتوای مورد علاقه هر فرد به او نمایش داده می‌شود و به همین دلیل، فرد کمتر می‌تواند از آن دل بکند. ۴. مکانیسم‌های رقابتی: مانند امتیازدهی یا رده‌بندی که حس رقابت را در کاربران زنده نگه می‌دارد و باعث می‌شود بارها بازگردند. 🔺این روش‌ها با الهام از روانشناسی و شناخت رفتارهای انسانی طراحی شده‌اند و در برخی موارد شباهت زیادی با مکانیسم‌های اعتیادآور داروها دارند. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎯 ممکن است فایدۀ کتابی که امروز می‌خوانید، سی سال دیگر معلوم شود — یک متخصص هوش مصنوعی می‌گوید فرق انسان‌ها با هوش مصنوعی در نحوۀ آموختن آن‌هاست 📍«فایدۀ خواندن این‌ کتاب‌ها چیست؟» این یکی از رایج‌ترین پرسش‌هایی است که دانشجویان از خودشان می‌پرسند؛ مخصوصاً اگر دانشجوی علوم انسانی باشند. لزلی والینت، دانشمند سرشناسی که در دانشگاه هاروارد تدریس می‌کند، معتقد است اگر نگاه درستی به سازوکار مغز در استفاده از اطلاعات نداشته باشیم، نمی‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم. والینت می‌گوید انسان‌ها در مواجهه با مسائل جدید، با رفت‌و‌برگشت بین انبوهی از چیزها که در طول زمان آموخته‌اند، دست به شناخت و ابتکار عمل می‌زنند، بنابراین محتمل است آنچه امروز می‌آموزید، به دردتان نخورد، اما این به معنی بی‌فایده بودنش نیست. 🔖 ۱۵۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۰ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/m60211 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
تربیت_رسانه زندگی اسلایسی ❗️ 👈یک نفر عکسی از پاهای تُپل نوزادی را در رسانه به اشتراک گذاشته و زیرش نوشته: اگر می خوایید گاز بگیرید برید ته صف! 🧐صدها نفر برای این پاهای بامزه غش و ضعف رفته‌اند. چند نفر نوشته‌اند همین فردا میرم «شوور»! می‌کنم دو_سه نفر نوشته‌اند اصلاً من به عشق همین پاها می‌خوام بچه‌دار شم و ... 👌مردی روی نوک کوهی ایستاده و دست‌هایش را باز کرده و نوشته: زندگی یعنی فتح قله‌ها! 👌زنی در اینستاگرام عکسی از قورمه‌سبزی که پخته منتشر کرده و نوشته: هرکی هرچی دلش می‌خواد بگه. من عاشق اینم برای همسرم قورمه‌سبزی بپزم، اونم بیاد بشینه موهامو ببافه. دهها نفر نوشته‌اند: آره خوشبختی یعنی همین! خوشبختید شما...حسودیم شد.... خوش به حال جفت‌تون... دلم برای خودم سوخت و ... 👌مردی عکسی از سوئیچ ماشینی که خریده را منتشر کرده و نوشته «بالاخره خریدمش». جماعتی لایک کرده‌اند که خوش به حالت و مبارکه و ... 👇👇👇 مهم 👇👇👇 🔻اینها همه بُرش هایی از زندگی هستند نه تمام آن. زندگی اسلایسی! آن بخش از زندگی که دست چین می‌کنیم و به واسطه شبکه‌های مجازی به دیگران اجازه می‌دهیم آن را ببینید و بسیاری بر اساس همین «اسلایس» ما را قضاوت می‌کنند.. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
| 🔘 یکی از عوامل کاهنده ارتباط در خانواده 🔳«اعتیاد اینترنتی» ▫️اینترنت و فضای مجازی میتواند هم زمان اثرات متعددی را در جنبه های مختلف زندگی افراد حوزه روانی تربیتی و اخلاقی بر جای بگذارد. اینترنت نیز مانند هر وسیله دیگری بسته به نوع استفاده کاربران میتواند جنبه های مثبت و منفی داشته باشد. این پدیده علیرغم اینکه فرصتهای مناسبی از قبیل دستیابی به اطلاعات فراوان و توسعه و تولید دانش را برای ما فراهم می آورد تهدیدهایی را نیز متوجه ما میکند. ▫️اعتیاد به اینترنت نوعی اختلال روان شناختی است که از نشانه های آن کناره گیری عاطفی و از هم گسیختگی روابط اجتماعی است. اعتیاد به اینترنت انسانها را به افرادی رها شده تبدیل میکند و بر روابط اجتماعی آنها تأثیر منفی گذاشته و سطح مسئولیت پذیریشان را کاهش میدهد. ▫️از علائم اختلال اعتیاد اینترنتی این است که شخص در کار یا مطالعه و مسئولیتهای خود در رابطه با خانواده و دوستان دچار مشکل میشود فضای مجازی و دوستی های اینترنتی خیلی سریع اهمیت و جایگاه روابط خانوادگی و دوستان قدیمی را میگیرد که این اعتیاد در اکثر موارد منجر به بی ثباتی در روابط خانوادگی و شکست در ازدواج ها میشود آمار اعلامی از سوی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد نشان میدهد که ایرانی ها حدود ۵ تا ۹ ساعت وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند؛ این در حالی است که میانگین حضور روزانه کاربران در شبکه های اجتماعی جهان ۱۰۹ دقیقه کمتر از ۲ ساعت است. ۶۲/۷ درصد کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی متأهل و ۳۷/۳ درصد مجرد هستند. ▫️این آمار نشان دهنده استفاده بی رویه و بدون برنامه ریزی کاربران ایرانی خصوصاً متأهلان از شبکه های اجتماعی است. برای دوری از آسیبهای اینترنتی میتوان کارهای زیر را انجام داد: 1️⃣ استفاده از فضای مجازی در زمانهای محدود و مشخص 2️⃣ استفاده هدفمند از اینترنت و پرهیز از وبگردی های بی مورد 3️⃣تمرکز بر روی مطلب مورد نظر و عدم توجه به مطالب دیگر؛ 4️⃣عضویت در گروههایی که محتوای غنی و ارزشمند دارند. 📚کتاب کاهش ارتباط در خانواده و راهکارها صفحه ۱۵ ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎥 نشست زنده: «روایت بسیج مردم» بازخوانی و تحلیلی بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با بسیجیان 🔹باحضور: 🎙 حجت‌الاسلام علی رضایی نماینده ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین 📆 دوشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۳ 🕗 ساعت: ۲۰ 📲 پخش زنده از کانال بصیرت در پیام رسان روبیکا 👇👇👇 https://rubika.ir/baseeratt 🚩نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی(نسرا) 🆔 @nasraa_ir
🔆تاثیرات عمیق و گسترده فضای مجازی بر رفتار کودکان دبستانی 🔷️ دسترسی به اطلاعات: فضای مجازی به کودکان این امکان را می‌دهد که به منابع و اطلاعات متنوعی دسترسی پیدا کنند. این امر می‌تواند به تقویت یادگیری و افزایش دانش آن‌ها کمک کند. 🔷️آموزش سواد رسانه: کودکان باید یاد بگیرند که چگونه اطلاعات را از منابع مختلف ارزیابی کنند. سواد رسانه شامل توانایی تحلیل و انتقاد از محتواهای آنلاین است، که برای تشخیص اطلاعات صحیح از نادرست ضروری است. 🔷️ تأثیر بر رفتار اجتماعی: تعاملات آنلاین می‌تواند بر رفتار اجتماعی کودکان تأثیر بگذارد. آن‌ها ممکن است مهارت‌های ارتباطی را از طریق بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی یاد بگیرند، اما همچنین ممکن است با چالش‌هایی مانند قلدری سایبری مواجه شوند. 🔷️مدیریت زمان: استفاده بیش از حد از فضای مجازی می‌تواند منجر به کاهش فعالیت‌های فیزیکی و زمان کم‌تری برای بازی‌های خارج از خانه شود. این مسأله می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی آن‌ها تأثیر بگذارد. 🔷️ توسعه مهارت‌های فنی: آشنایی با فناوری و ابزارهای دیجیتال می‌تواند به توسعه مهارت‌های فنی کودکان کمک کند، اما نیاز به نظارت و راهنمایی والدین و معلمان دارد تا استفاده صحیح و ایمن از این ابزارها را یاد بگیرند. 🔷️ تأثیرات احساسی: محتواهای موجود در فضای مجازی می‌تواند بر احساسات و رفتار کودکان تأثیر بگذارد. آن‌ها ممکن است تحت تأثیر تبلیغات، فیلم‌ها و بازی‌ها قرار بگیرند که می‌تواند باعث ایجاد انتظارات غیرواقعی یا احساسات منفی شود. 🔷️ آموزش انتقادی: کودکان باید تشویق شوند تا به محتوای آنلاین به صورت انتقادی نگاه کنند و توانایی پرسشگری را در خود پرورش دهند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا از اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده دوری کنند. 🔷️در نهایت، اهمیت آموزش سواد رسانه به کودکان دبستانی بسیار زیاد است. والدین و معلمان باید در این زمینه فعال باشند و به کودکان کمک کنند تا از فضای مجازی به شیوه‌ای مثبت و سازنده استفاده کنند. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
👀 لطفا پلک بزنید! ⚠️ بازیکنانی که غرق فضای بازی به ویژه بازی‌های هیجانی می‌شوند، پلک زدن را فراموش می‌کنند؛ چراکه پلک زدن ممکن است آن‌ها را از فضای بازی عقب بیندازد. ✅ بازیکنان می‌توانند گاهی اوقات چشمان خود را از صفحه گوشی همراه یا رایانه برداشته و به نقطه دورتری نگاه کنند و این کار را بدون تکان دادن گردن انجام داده و چشمان خود را به جهات مختلف بچرخانند. بازیکنان باید این حرکت را در هر جهت به مدت ۱۰ ثانیه انجام دهند تا خستگی چشمانشان از بین برود. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔸سن قانونی برای حضور کودکان در شبکه‌های اجتماعی در کشورهای مختلف جهان چقدر است؟ ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔴 شبکه‌های اجتماعی سلاحی برای جذب و اعتیاد! 🔺در واقع می‌توان گفت برخی ابزارها و محتواها در دنیای امروز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مخاطب را مجذوب و حتی معتاد کنند. این نوع اعتیاد که اغلب به اعتیاد دیجیتال یا اعتیاد رفتاری معروف است، بیشتر از همه در دنیای اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدیویی و اپلیکیشن‌ها دیده می‌شود. ❗️طراحی این ابزارها به‌گونه‌ای است که حس رضایت و لذت آنی ایجاد می‌کنند و افراد را به تعاملِ مداوم و بازگشتِ دوباره تشویق می‌کنند. 🔺برای این کار، اغلب از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود: ۱. پاداش‌های متناوب: که باعث می‌شود فرد منتظر پاداش بعدی بماند و تعامل خود را افزایش دهد. ۲. ایجاد احساس فوریت: مانند اعلان‌ها و هشدارها که حس نیاز به پاسخ سریع را در کاربر برانگیخته و او را به استفاده مداوم ترغیب می‌کند. ۳. شخصی‌سازی محتوا: در شبکه‌های اجتماعی، اغلب محتوای مورد علاقه هر فرد به او نمایش داده می‌شود و به همین دلیل، فرد کمتر می‌تواند از آن دل بکند. ۴. مکانیسم‌های رقابتی: مانند امتیازدهی یا رده‌بندی که حس رقابت را در کاربران زنده نگه می‌دارد و باعث می‌شود بارها بازگردند. 🔺این روش‌ها با الهام از روانشناسی و شناخت رفتارهای انسانی طراحی شده‌اند و در برخی موارد شباهت زیادی با مکانیسم‌های اعتیادآور داروها دارند. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🛑 چگونه هوش مصنوعی پیش‌بینی‌های آینده ما را در مطالعات آینده‌نگاری شکل می‌دهد؟ 🖌سهیل عنایت الله به همراه سکینه المجیدی در این پادکست، در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی و توسعه دیجیتال به پیش‌بینی‌های دقیق‌تر و سناریوسازی در طول مطالعات آینده‌نگاری کمک می‌کنند، بحث می‌کنند. پیش بینی آینده الزاما با قطعیت همراه نیست، بلکه هدف از ان شناخت و ایجاد روایت های آگاهانه و قابل قبول در مورد مسیرهای بالقوه آینده است. مطالعات آینده‌نگاری و هوش مصنوعی رابطه هم افزایی دارند، زیرا فناوری‌های هوش مصنوعی به طور قابل‌توجهی به افزایش اثربخشی و کارایی شیوه‌های آینده‌ پژوهی کمک می‌کنند. 🔸دعوت می کنم شنونده این پادکست جذاب باشید ... 📍https://t.me/parkfs https://soundcloud.com/user-695845260/ai-futures-how-artificial-intelligence-shapes-our-future-predictions-in-foresight-studies ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
7.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌برای رفع استرس در کارها چیکار کنیم؟ 👤سخنران: دکتر سعید عزیزی 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی(نسرا) استان گیلان      🆔 @nasra_guilan