🔳⭕️باکلاس های بی شخصیت
ما در جامعه مان یک مشکل جدید پیدا کرده ایم. افرادی هستند که ظاهرشان کاملا امروزی، مدرن و کار درست است اما بی شخصیت هستند. این افراد دست کم شش ويژگی دارند:
1- این افراد ساعت لاکچری دارند اما ....
این افراد ساعت های لاکچری و گران قیمت می بندند مانند برموند، شوپارد، امگا، پیاژه، رولکس. اما تفاوت بین 8 تا 8:15 را نمی دانند. ساعت را نه برای آن تایم (سروقت) بودن و مدیریت بهینه وقت خودشان و دیگران، بلکه برای زینت می بنندند. بدقول اند. در هر جلسه ای دیر می رسند. به قول شان وفا نمی کنند. تفاوت 60 دقیقه و 61 دقیقه را درک نمی کنند و بابت تاخیر خجالت نمی کشند.
2- مدرک دانشگاهی عالی دارند اما ....
این افراد مدرک دانشگاهی دارند، اما سطح تحلیل شان، سطح نگاه شان، با یک فرد فاقد تحصیلات دانشگاهی هیچ تفاوتی نمی کند. این افراد عاجزند از اینکه بر اساس یک مدل، یک تئوری، یک چهارچوب فکری روشن صحبت و تحلیل کنند. از آن بدتر دارای ثبات فکری نیستند و چون چارچوب فکری منسجم ندارند به تناسب شرایط، حس و حال و مخاطب، افکار و مواضع خود را تغییر می دهند. در یک گفتگوی یک ساعته سه موضع متفاوت راجع به یک موضوع می گیرند چرخش های 180 درجه ای در کمتر از 15 دقیقه!
3- این افراد ماشین های گران قیمت سوار می شوند اما ....
این افراد ماشین های گران قیمت عمدتا خارجی دارند. اما توجه ندارند که صدای ضبط شان را در محدوده خودروی خود نگاه دارند. آن قدر با شخصیت نیستند که برای خانمی که کودکش را بغل کرده ماشین را کاملا متوقف کنند تا با خیال راحت از خیابان رد شود. خیابان را سطل آشغال خود فرض می کنند و ته سیگارشان را به راحتی در سطل آشغال شخصی شان (همان خیابان عمومی شهر) می اندازند و علایم و خطوط راهنمایی و رانندگی را چیزهای زایدی می دانند.
4- این افراد خوش صحبت هستند و خوش محضر اما ...
این افراد از واژه های امروزی استفاده می کنند. علاوه بر اینکه خوب و سلیس صحبت می کنند، زبان خارجی هم بلدند و از برخی اصطلاحات زبان خارجی هم استفاده می کنند، اما دایره واژگان ان ها شامل برخی واژه ها نمی شود، آنها بلد نیستند بگویند اشتباه کردم، نمی توانند بگویند من این موضوع را بلد نیستم و نمی دانم. بلد نیستند بگویند فعلا حرفی ندارم باید مطالعه کنم و یا باید فکر کنم.
5- این افراد سفر خارجی می روند اما ...
این ها درآمدشان و سبک زندگی و کارشان به گونه ای است که سفر خارج می روند. اما بلد نیستند که آداب خوب، افکار خوب، رفتارهای پسندیده را با خود به هدیه بیاورند. آن ها فقط سرکوفت، حسرت، مرغ همسایه غاز است را برای ما تکرار می کنند.
6- این افراد گوشی های به روز دارند اما ....
این ها گوشی های گران قیمت دارند، همچنین شماره گوشی هایشان نیز رُند است اما سواد رسانه ای ندارند، هر مطلبی را می خوانند. هر مطلبی را فوروارد می کنند. تفاوت یک رخداد واقعی و یک رخداد رسانه ای را نمی دانند. متوجه نیستند که رسانه ها چگونه اطلاعات را به صورت نامحسوس دستکاری می کنند. از آن مهم تر در زمینه رعایت مالکیت معنوی از هفت دولت آزاد هستند و دزدی محتوا و مطلب می کنند.
☑️⭕️تجویز راهبردی:
آنچه گفتم را همه ما کمابیش داریم. حالا یکی هست که همه این ويژگی ها را دارد و دیگری ممکن است دو تا را داشته باشد.ما برای آنکه توسعه یافته شویم، نیازمند انسان هایی هستیم که روی شخصیت شان کار کرده اند به عبارتی دیگر توسعه یافته اند. ما زمانی توسعه خواهیم یافت که؛
• فرق هشت و هشت و ربع را بفهمیم.
• قاعده مند فکر و گفتگو (دیالوگ) کنیم.
• در زندگی جمعی، انضباط رفتاری نشان دهیم (نمونه اش انضباط ترافیکی)
• همانگونه که پول و وسایل و دوچرخه کسی را نمی دزدیم، مطلب و نوشته و ایده و نقاشی دیگران را ندزدیم.
• بیاموزیم که خجالت نکشیم و بگوییم «بلد نیستم، باید کمی فکر کنم، دانش من در این زمینه ناقص است و نمی دانم!»
• کشورهای پیشرفته را نقد کنیم، حسرت و سرکوفت و ناامیدی را پشت سر بگذاریم و آنچه خوب است را برای کشور خود برداریم.
ساعت باکلاس، سفر خارجی، مدرک دانشگاهی، گوشی های آخرین مدل و ماشین گران قیمت، توسعه نمی آفریند. برای حرکت باثبات و پایدار به سمت توسعه یافتگی، به ذهنیت توسعه یافته و شخصبت توسعه یافته نیازمندیم. /مجتبی لشکربلوکی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
چهار فرمان #تفکر_انتقادی
1- #بی_تفاوت نباشید
درون هر کانالی نروید. در هر گروهی عضو نشوید. هر صفحه ای را باز نکنید. برای استفاده از شبکه های اجتماعی هدف داشته باشید. هدف داشتن مهم ترین گام بهره وری از رسانه هاست. اگرچه مواجهه گزینشی سخت هست اما گزینشگرانه کانالها، گروه ها، و صفحات خود را انتخاب کنید.
2- #بپرسید
پرسیدن عیب نیست. حجم انبوهی از اطلاعات از طریق رسانه ها بر سر انسان هوار می شود. مطالبی که درستی و نادرستی آن را نمی دانیم. گاهی شبهاتی درون این شبکه ها رد و بدل می شود که نیازمند بررسی دقیق هستند. در این مواقع حتما بدنبال کارشناس آن باشید و پاسخ درست را پیدا کنید.
3- #منبع بخواهید
از راه های بررسی افکار و عقاید این است که فرد از خود یا دیگران سوال کند که چرا به آنها اعتقاد دارد؟ همیشه در مقابل عقاید دیگران بله گو یا خیرگو نباشید. اول منابع و توجیهاتشان را بررسی کنید، بعد نظرتان را بگویید.
معمولا افکار و عقاید از چهار منبع سرچشمه می گیرند: الف: مراجع قدرت (والدین معلمان، رهبران سیاسی یا مذهبی) ب: کتاب ها و مطبوعات؛ ج: شواهد واقعی؛ د: تجربیات شخصی
با این سوالها اعتبار این منابع را بسنجیم: آیا مراجع قدرت خودشان در این زمینه اطلاعات دارند؟ آیا اطلاعات آنها آنقدر هست که در آن مورد صاحب نظر باشند؟ آیا اطلاعات آنها قابل اعتماد است؟ آیا تا به حال اطلاعات غلط دادند؟ آیا دیگران با آنها موافق هستند؟
4- نظر دیگران را هم #بشنوید
گوش کردن به نظر دیگران و ارزیابی آنها، یکی از بهترین راه های رسیدن به تفکر انتقادی است. همه چیز را همگان دانند. پاسخ یک سوال در انحصار یک نفر نیست. پس در زمینه سوالاتتان با آدم های خبره صحبت کنید. کتابهای مرتبط بخوانیدو...
#محمدحسین_نژادی
پژوهشگر سواد رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#یادداشت_رسانه
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از #ردپاهای_ذهنی_شناختی_رسانه در افراد را باهم مرور می کنیم.
۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی #بیش_فعالی_ذهنی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت.
۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به #خام_خوری_اطلاعات می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است.
۳.خستگی و #فرسودگی_ذهنی و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد.
۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن #ضریب_هوشی بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد.
۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه #ایستایی_رشد_و_بلوغ فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ...
۶.تنبلی ذهنی و #فقدان_خلاقیت و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای
۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و #مطالعات_مکتوب
۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل #انگاره_سازی_های_اجاره_ای و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن
۹.لاغرشدن #تفکرانتقادی و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی
۱۰. #چالش_خودآگاهی و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند.
#مدیریت_ذهن_یک_ضرورت_اجتناب_ناپذیر_در_عصر_رسانه
🖌 #علیرضامحمدلو پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
سیدبشیر حسینی:
آموزش سواد رسانه ای نباید یک مسأله فرعی و فانتزی قلمداد شود
◻️رئیس شورای سیاستگذاری المپیاد سواد رسانه ای گفت: ما نیازمند برخورد ارگانیک و جامع با سواد رسانه ای هستیم و باید براساس نیازها و فرهنگ خود در این زمینه اقدام کنیم و وام گیری از رویکردهای دیگران بدون توجه به فرهنگ و اعتقادات خودمان اشتباهی بزرگ است.
◻️وی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل رویکرد انتقادی کانادایی ها در برابر هژمونی فرهنگ آمریکایی، که این جهت گیری انتقادی به یک رویکرد جنجالی در حوزه هویت ملی تبدیل شد و بسیاری از کتاب های ترجمه شده در ایران نیز کتاب های کانادایی است، تصور شد #رویکردانتقادی مهمترین یا تنها رویکرد مهم سواد رسانه ای است.
◻️حسینی گفت: برخی رسانه را ذیل فضای مجازی دانسته یا سواد فضای مجازی را مطرح می کنند، در حالی که مفهوم رسانه شامل همه موارد از جمله فضای مجازی است، لذا اصطلاح سواد رسانه ای یک اصطلاح و مفهوم جامع است که در همه مجامع عملی جهان مورد تایید است اما بعضی نیز واژه های دیگری را به دلیل برخی منافع به جای سواد رسانه ای مطرح می کنند که نه درست است و نه علمی و نه قابل فهم. اینگونه برخورد کردن به معنای ایجاد ابهام بیشتر در رابطه با این حوزه مهم علمی است.
◻️وی با ابزار تاسف از اینکه سواد رسانه ای در کشور ما یک مساله فرعی و #فانتزی بوده و هنوز به یکی از مسائل مهم و اصلی تبدیل نشده است، خواستار توجه به این مهم شد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
3 #میم را جدی بگیرید
اگر کودک شما #تلفن_همراه دارد یا در #شبکه_های_اجتماعی عضو است حتما سه #میم را فراموش نکنید:
1- مخاطب 2- مزاحمت 3- محتوا
میم اول؛ #مخاطب : آیا کودک شما مخاطب خود را در دنیای مجازی می شناسد. آیا می تواند او را به شما معرفی کند؟ آیا شما می توانید با او و یا خانواده اش در هنگام لزوم ارتباط بگیرید؟ یا همه شناخت او محدود به دنیای مجازی است؟ به یاد داشته باشید هویت های مجازی در بسیاری از مواقع کاملا مخالف با هویت های حقیقی است و ریشه بسیاری از خطرها در فضای مجازی نیز همین است.
میم دوم؛ #مزاحمت : آیا فرزندتان مورد مزاحمت اینترنتی قرار می گیرد یا کسی را مورد آزار اینترنتی قرار می دهد؟ مزاحمت گونه ای از رفتار مقدماتی بر ضد امنیت ، جان، آبرو و دارایی دیگری است ولی به طور واقعی نسبت به آنها آسیبی نمی رساند اما چون مزاحمت برای تهدید و به دردسر انداختن دیگری است می تواند زمینه بیشتر بزهکاری شود. رفتارهایی مانند دیده بانی اطلاعات دیگران، تهدید ، افترا، نشر اطلاعات نادرستدرباره دیگری، پخش اطلاعات محرمانه دیگران، گردآوری اطلاعات از دیگران، اراسال پیام های ناخواسته و رفتارهایی ازین دست آزار اینترنتی دانسته می شود.
میم سوم؛ #محتوا : آیا محتوایی که تماشا می کند متناسب با سن اوست؟ به یاد داشته باشید هر محتوایی مناسب سن کودک شما نیست. محتوای بسیاری از پیام ها حامل خشونت، مسائل جنسی و روابط غیر متعارف می باشد که به روان کودک شما آسیب می رساند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#اخلاق_رسانه
مخترع وب غولهای فناوری را ادب می کند / از تدوین #قانون_حریم_خصوصی تا کنترل سلطه #فیسبوک و #گوگل
به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، بسیاری از ما تیم #برنرزلی را به عنوان خالق یکی از جذاب ترین دستاوردهای بشر یعنی دنیای وب می شناسیم. اکنون او در پیامی از غولهای فناوری درخواست کرده که هرچه سریعتر اقدام به تغییر و تحول فضای کاری خود و البته رعایت #قوانین_اخلاقی #وب کنند.
"درواقع برنرزلی معتقد است این شرکت ها باید به نوعی قرارداد پایبند باشند که این شرکت ها را ملزم به رعایت حقوق و حریم شخصی کاربران می کند.
برنرزلی از مدت ها پیش به شرکت های سیلیکون ولی معترض شده است که چرا قوانین حریم خصوصی کاربران را زیر پا می گذارند.
او در سال جاری با مارک #زاکربرگ، مدیر عامل #فیس_بوک، ملاقات کرد تا درباره اینکه چگونه این شرکت می تواند بهتر عمل کند، سخن بگویند. برنرز لی و بنیاد جهانی وب در تلاشند، با استفاده از یک قرارداد جدید( مجموعه ای از اصول اساسی) به دولت ها، شرکت ها و شهروندان برای رعایت #حریم_خصوصی_کاربران، فشار بیاورند.
برنرزلی در جریان سخنرانی در لیسبون گفت: "ما با حفظ حریم خصوصی و پیشگیری از سوءاستفاده از اطلاعات شخصی، افراد را متقاعد می کنیم که دنیای #پلتفرم های خود را به گونه ای طراحی کنند که امکان سوء استفاده از اطلاعات افراد به صفر برسد."
#اصول پیشنهادی برنرز لی عبارتند از:
_ایجاد وب رایگان و برای همه
_احترام به اطلاعات و حریم شخصی افراد
_توسعه فناوری هایی که از انسان ها حمایت می کنند
_اصول اضافی برای دولتها و شرکت هایی که از داده های شهروندان حفاظت می کنند
_ارائه وب همگانی و رایگان به مردم
_احترام به حقوق اساسی شهروندان
جالب است که این توافقنامه از سوی گوگل، فیسبوک، بنیاد جهانی وب، دولت فرانسه و البته برخی چهره های سیاسی مثل گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا و همسرش سارا براون امضا شده است.
یکی دیگر از پروژه های برنرز لی، عدم سلطه برخی غول های فناوری بر فضای وب است. چیزی که به طور طبیعی شامل حذف غولهایی مثل فیسبوک و گوگل می شود که نفوذ زیادی بر اینترنت دارند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴 #سواد رسانهای و #حریم خصوصی
#دکترناصراسدی
👈 از مشکلات موجود در فضای مجازی ضعف در مدیریت حریم خصوصی است.
بسیاری از افراد آگاهانه یا نا آگاهانه اطلاعات خصوصی خود را به راحتی منتشر می کنند در مواردی که آگاهانه این اتفاق می افتد اغلب با هدف کسب درآمد، برقراری ارتباط، معرفی خود، حرفه و تخصص یا هنر شخصی یا در نهایت استفاده از این ابزار به عنوان مکانیزم دفاعی برای مدیریت بعضی از ناکامی های روانی است.
اما هنگامی که ناآگاهانه چنین اتفاقی از سوی کاربران میافتد معمولاً مخاطرات جدی تری در پی دارد. نوع جهان بینی، ایدئولوژی، نگرش به مسائل و ابعاد گوناگون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره، ویژگی های شخصیتی و روانی، سلیقه ها، تمایلات رفتاری، نوع دوستان، شاخصهای عشق و نفرت و دوستیابی و بسیاری از ویژگی های شخصیتی دیگر که مربوط به حریم خصوصی افراد است به طور ناآگاهانه در این افشاگری در اختیار بی شمار افراد گمنام قرار می گیرد، که این خود علاوه بر استفاده اطلاعاتی از سوی مالکان اپلیکیشنهای فعال در شبکههای مجازی است.
☑️ کاربران فضای مجازی پیش از ورود و فعالیت در این فضا باید قدری در خصوص حد و مرز حریم خصوصی و مولفه هایی که قابل افشا هستند نگاه دقیق تری داشته باشند و تعریفی روشن از آنها برای خود ارائه کنند به طوری که گویی قرار است در فضای واقعی جامعه آنها را فریاد بزنند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ #درک_رسانه ای و مواجهه هوشمندانه با رسانه ها
🔸رشد تکنولوژی های نوین ارتباطی، معنای با سواد بودن را در دنیای امروز تغییر داده است و در قرن جدید تنها به فردی که خواندن و نوشتن می داند، با سواد اطلاق نمی شود. بلکه #توانایی_تعبیر_و_تفسیر پیام های رسانه ای، به همان اندازه سواد محسوب میشود که خواندن و نوشتن ضروری و مهم است.
🔹 ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که آشنایی هر چه بیشتر با مفهوم سواد رسانه ای موجب می شود که رسانه در خدمت افراد جامعه باشد نه اینکه آن ها در خدمت رسانه باشند.
🔸 اصولا سواد رسانه ای را برخورداری از مهارت های کافی برای دریافت سودمند اطلاعات و پیام های رسانه ای تعریف می کنند و مفهوم گسترده تر آن، به معنای دریافت، تجزیه و تحلیل، ارزشیابی و پردازش اطلاعات رسانه ای است .
🔹سطح سواد رسانه ای یک جامعه مهم ترین عاملی است که افراد را در مواجهه با رسانه ها در حالت #انتخاب یا #انفعال قرار می دهد.
🔺درک سواد رسانه ای موجب می شود که مخاطبان رسانه ها با توانایی درک پیام های رسانه ای، به تعبیر و تفسیر آن ها پرداخته و از وضعیت مصرف کننده #منفعل به مصرف کننده #هوشیار و #انتقادی رسانه ها تبدیل شوند و این همان مواجهه هوشمندانه با دنیای رسانه ای است.
🔻🔻 از همین منظر باید گفت که سواد رسانه ای، #نهضتی_علیه_رسانه_ها_نیست بلکه این پدیده عادات رسانه ای افراد را تغییر داده و با هوشیار کردن مخاطب به او می آموزد که چطور از رسانه ها استفاده کند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan