🔵خیز فیسبوک و توئیتر در سنای آمریکا علیه قانون شایستگی در ارتباطات
♦️مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک و جک دورسی مدیرعامل توئیتر با شهادت در کمیته بازرگانی مجلس سنای آمریکا در مورد ماده ۲۳۰ از قانونی موسوم به شایستگی در ارتباطات به بحث خواهند نشست.
♦️بر اساس ماده ۲۳۰ قانون شایستگی در ارتباطات مصوب سال ۱۹۹۶، پلتفرمهای آنلاینی مانند فیسبوک، توئیتر و یوتیوب در برابر پستها و مطالب ارسالی کاربران خود مسئولیت ندارند و نباید به این علت مواخذه شوند. اما در سالهای اخیر این بخش از قانون یادشده به ابزاری برای شرکتهای فناوری برای عدم پذیرش مسئولیت در برابر محتوای نفرت پراکنی و زننده و مروج خشونت و غیره مبدل شده است.
♦️با توجه به تشدید سوءاستفاده برخی کاربران و نیز دولتها از شبکههای اجتماعی برای انتشار اخبار و مطالب دروغ و شایعات متنوع سیاسی، اجتماعی و بهداشتی برخی دولتهای جهان به این نتیجه رسیده اند که باید در قانون یادشده بازنگری شود و ماده ۲۳۰ قانون یادشده حتماً تغییر کند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
18.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴فاجعه ای به نام لایکی!
🎙امروزه مراقبت از فرزندان در فضای وب از ضروریات محسوب می شود که در صورت کمتوجهی و اهمالکاری، آسیبهای غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت.
👈دکتر معصومه نصیری - کارشناس و مدرس سوادرسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ ترویج خیانت آنهم به سادگی!! پخش سریالهای ماهوارهای در تلویزیونهای اینترنتی ایران!
🔴 در حالی که پخش سریالهای ترکیه ای به دلیل محتوای نامناسب و پرخیانت در برخی کشورها ممنوع شده؛ اما vodهای ایرانی به تازگیها شروع به خرید و دوبله این سریالها کرده اند.
📌 کارشناسان ترکیهای، این سریالها رو عامل افزایش ۴۰ درصدی طلاق در کشورشون میدانند. این سریال ها مشروبات الکلی و خون در دست بازیگران را تار میکنند تا اطمینان بیننده را جلب کنند که صحنه های بدآموزی را حذف میکنند ولی خیانت زن و مرد متاهل را حتی خوشایند و نجات دهنده به تصویر میکشند
#پویش_سواد_رسانه ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
10.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ نماهنگی با تکنیک دیپ فیک
🔴 در این ویدیو افرادی را میبینید که به وسیله تکنیک دیپ فیک (جعل عمیق) با آهنگ همخوانی میکنند ...
💢 این تکنیک میتواند به قدری خطرناک شود که واقعیات را تحریف کند اگر از آن درست استفاده نشود ...
📌 فریب هر کلیپی را نخوریم
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💢دومینوی تصاویر فتوشاپی برای فریب افکار عمومی ایران!
✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانهای
⬅️موضوع نوید افکاری که بهعنوان یکی از آخرین تلاشهای رسانهها و گروههای معاند برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و ناامیدسازی و مخالفتراشی در دستور کار قرار گرفته بود، بهعنوان نمونهای مناسب برای به چالش کشیدن امپراطوریهای ترویج دروغ و فریب قابل تحلیل و بررسی است.
⬅️در جریان رسانهای نوید افکاری علاوه بر کلمات و هشتگهایی که با هدف درگیرسازی احساسات مخاطبان طراحی و مورد استفاده قرار گرفته بود، بهرهگیری از تصاویر برای تشدید احساسات، نمایش ساختگی "همراهی جماعت"، ایجاد پروپاگاندا برای اقناع مخاطب جهت همنوایی با این جریان رسانهای و ... را شاهد بودیم.
⬅️همانگونه که هشتگهای خاص این موضوع با تلاش «رسانهها و سیاستمداران خارجی»، «برخی سیاسیون داخلی» و «برخی سلبریتیها» و البته مردمی که فریب این جو رسانهای را خوردند، مورد استفاده قرار گرفت، #تصاویر_ساختگی و استفاده ناشیانه از #فتوشاپ به مثابه قمار رسانههایی که ادعای حرفهایگری داشتند بر سر حیثیتشان بود.
⬅️این #تصاویر_فتوشاپی که بعد از قصاص نوید افکاری بهصورت دومینویی، در رسانههای فارسی زبان خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفته است، با نوشتههایی همچون «راه نوید ادامه دارد»، «انتقام نوید را میگیریم» و «نوید تنها نیست» ضمن تلاش برای دعوت مردم برای مشارکت در شعارنویسی، سعی در ایجاد موج اجتماعی داشتند. روشی که به مخاطب القا میکند جریانی توسط بخشی از جامعه در حال پیگیری است و سکوت و بی تفاوتی در برابر آن جایز نیست. این را از جنس جملات و کلمات استخدام شده در تصاویر فتوشاپی میتوان دریافت.
⬅️روندکاویها نشان میدهد این تصاویر ساختگی که مصداق #تولید_دیس_اینفورمیشن برای #فریب_افکار_عمومی هستند، ابتدا توسط صفحات مجازی رادیو فردا منتشر و سپس صدای آمریکا آن را بازنشر داده است و این فرایند در ادامه توسط شبکه من و تو، شبکه وهابی کلمه و حتی ارگان رسانهای منافقین و همچنین فعالان سلطنتطلب و عوامل این رسانهها بازنشر شدهاند.
⬅️این پاسکاری و همافزایی رسانهای آنهم پاسکاری یک محتوای ساختگی و عدم بررسی و راستیآزمایی تصاویر توسط کاربران شبکههای اجتماعی، موجب افتادن مخاطبان در دام فریب و باور محتوای نشر یافته، شده است. محتوایی که در کنار هشتگهای استفاده شده در خدمت جا به جا کردن «قصاص» و «اعدام»، «مجرم» و «قربانی»، «عدالت» و «ظلم» و در نهایت تشدید فشارها بر ایران و تشدید تحریم ها و ایجاد تنگنا برای مردم ایران بوده است.
⬅️پیش از باور تصاویر آنها را راستی آزمایی کنیم. خط سیر یا زنجیره انتشار محتواهای رسانهای را مورد بررسی قرار دهیم و به اهداف قبل، حین و بعد طراحان یک هشتگ واقف شویم. پس از طی این مراحل محتوایی را باور و بازنشر کنیم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
نسرا گیلان
✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢دومینوی تصاویر فتوشاپی برای فریب افکار عمومی ایران!
✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانهای
⬅️موضوع نوید افکاری که بهعنوان یکی از آخرین تلاشهای رسانهها و گروههای معاند برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و ناامیدسازی و مخالفتراشی در دستور کار قرار گرفته بود، بهعنوان نمونهای مناسب برای به چالش کشیدن امپراطوریهای ترویج دروغ و فریب قابل تحلیل و بررسی است.
⬅️در جریان رسانهای نوید افکاری علاوه بر کلمات و هشتگهایی که با هدف درگیرسازی احساسات مخاطبان طراحی و مورد استفاده قرار گرفته بود، بهرهگیری از تصاویر برای تشدید احساسات، نمایش ساختگی "همراهی جماعت"، ایجاد پروپاگاندا برای اقناع مخاطب جهت همنوایی با این جریان رسانهای و ... را شاهد بودیم.
⬅️همانگونه که هشتگهای خاص این موضوع با تلاش «رسانهها و سیاستمداران خارجی»، «برخی سیاسیون داخلی» و «برخی سلبریتیها» و البته مردمی که فریب این جو رسانهای را خوردند، مورد استفاده قرار گرفت، #تصاویر_ساختگی و استفاده ناشیانه از #فتوشاپ به مثابه قمار رسانههایی که ادعای حرفهایگری داشتند بر سر حیثیتشان بود.
⬅️این #تصاویر_فتوشاپی که بعد از قصاص نوید افکاری بهصورت دومینویی، در رسانههای فارسی زبان خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفته است، با نوشتههایی همچون «راه نوید ادامه دارد»، «انتقام نوید را میگیریم» و «نوید تنها نیست» ضمن تلاش برای دعوت مردم برای مشارکت در شعارنویسی، سعی در ایجاد موج اجتماعی داشتند. روشی که به مخاطب القا میکند جریانی توسط بخشی از جامعه در حال پیگیری است و سکوت و بی تفاوتی در برابر آن جایز نیست. این را از جنس جملات و کلمات استخدام شده در تصاویر فتوشاپی میتوان دریافت.
⬅️روندکاویها نشان میدهد این تصاویر ساختگی که مصداق #تولید_دیس_اینفورمیشن برای #فریب_افکار_عمومی هستند، ابتدا توسط صفحات مجازی رادیو فردا منتشر و سپس صدای آمریکا آن را بازنشر داده است و این فرایند در ادامه توسط شبکه من و تو، شبکه وهابی کلمه و حتی ارگان رسانهای منافقین و همچنین فعالان سلطنتطلب و عوامل این رسانهها بازنشر شدهاند.
⬅️این پاسکاری و همافزایی رسانهای آنهم پاسکاری یک محتوای ساختگی و عدم بررسی و راستیآزمایی تصاویر توسط کاربران شبکههای اجتماعی، موجب افتادن مخاطبان در دام فریب و باور محتوای نشر یافته، شده است. محتوایی که در کنار هشتگهای استفاده شده در خدمت جا به جا کردن «قصاص» و «اعدام»، «مجرم» و «قربانی»، «عدالت» و «ظلم» و در نهایت تشدید فشارها بر ایران و تشدید تحریم ها و ایجاد تنگنا برای مردم ایران بوده است.
⬅️پیش از باور تصاویر آنها را راستی آزمایی کنیم. خط سیر یا زنجیره انتشار محتواهای رسانهای را مورد بررسی قرار دهیم و به اهداف قبل، حین و بعد طراحان یک هشتگ واقف شویم. پس از طی این مراحل محتوایی را باور و بازنشر کنیم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ کلاس هاي مجازي را تلخ و ناامن نکنيم
✍️ اسماعيل اميني | مدرس زبان و ادبيات فارسي دانشگاه
💠 تدريس #مجازي کار دشواري است و در اين گوشه آبادتر عالم البته دشواري مضاعف هم دارد که آن کساني که سرِ چشمه اينترنت را با بيلِ فيلتر و پيلِ کم کردن سرعت، مسدود کردهاند، کاري ندارند به اينکه کلاس مجازي معلم 10بار قطع و وصل بشود و شاگرد نوجوان براي دسترسي به فيلم تدريس معلم، کلافه بشود.
🔸در اين ميان، هستند کساني که فارغ از درک اين شرايط خاص و ناگزير، لحظات تدريس مجازي را دستمايه خبرچيني و تمسخر کردهاند. يعني همان بياخلاقي رايج در عالم قدرت و ثروت را به عرصه تعليم و تربيت کشاندهاند.
🔸ضبط کردن لحظاتي از خستگي، عصبانيت، خطاهاي زباني و رخدادهاي ديگري که براي معلمان و شاگردانشان پيش ميآيد و انتشار آنها در فضاي عمومي، نهايت بيادبي و بيانصافي است.
🔸بسيارند معلماني که به دلايل شخصي، در خانه فضاي مناسبي براي تدريس مجازي ندارند. فرزند خردسال دارند، از سالخورده يا بيماري بايد پرستاري کنند، در محيط خانه و همسايههاشان، سکوت لازم برقرار نيست، منزلشان کوچک است و اتاقهاي متعدد ندارد، لپتاپ و گوشي و اينترنت مناسب ندارند و... با اين حال، فراتر از حد وظيفه شغلي، با عشق و فداکاري، دار و ندارشان را و تمام توان و دانش و تجربه خود را به کار ميگيرند، تا آموزش و پرورش فرزندان ما متوقف نشود.
🔸اگر پول نداريم که دستمزد و پاداش مناسب به #معلم بدهيم، اگر بودجه نداريم که برايش تجهيزات آموزش مجازي فراهم کنيم، اگر آنقدر وسعت نظر را نداريم که از کمکردن سرعت اينترنت دست برداريم، دست کم اينقدر ادب و معرفت داشته باشيم که لحظات کلاس مجازي را با خبرچيني و تمسخر و اسکرينشات و شکار لحظهها، تلخ و ناامن نکنيم و اگر اينگونه تصاوير به دستمان رسيد آنها را بازنشر نکنيم و در گسترش بيادبي و بداخلاقي سهيم نباشيم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔹 در همه جا گوش کنید
دریابید که مخاطبان در مورد شما چه میگویند، نه فقط آنچه آنها با شما در میان می گذارند، این یعنی ایجاد شبکه گسترده برای برنامه گوش دادن اجتماعی شما، گفتگوهای مربوط به نام تجاری شما در شبکه های اجتماعی واجب است، دانستن جایی که آنها در مورد شما صحبت می کنند به همان اندازه مهم است که آنها در مورد شما صحبت می کنند. این یک استراتژی روشن برای پیوستن به گفتگو از طریق درگیری ارگانیک و تبلیغات پولی به شما می دهد.
🔸 از رقبای خود بیاموزید
همیشه می توانید چیزی را از رقبا یاد گرفت، به ویژه می توانید چیزی را که مردم در مورد آنها می گویند یاد بگیرید، ببینید آنها چه کاری درست انجام می دهند و مردم نسبت به آنها چه واکنشی دارن، اما از همه مهمتر ، ببینید که در آن آنها اشتباه می کنندیا نه، یادگیری یک درس سخت با تماشای رقبا بسیار کم هزینه تر از آن است که خودتان آن اشتباه را انجام دهید.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💢چرا سلبریتی صلاحیت اظهارنظر درباره هرچیزی را ندارد؟
♨️موضوع دخالت سلبریتی ها در همه امور را با معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانهای در میان گذاشتیم و او در این باره گفت: اینکه سلبریتیها به خود این اجازه را میدهند درباره هر موضوعی اظهارنظر کنند برمیگردد به اینکه متاسفانه ما وارد لایه دوم و پنهان و البته ناپسندتر سلبریتی یعنی «#سلبریتیسم» شدیم.
♨️این لایه و ورود به آن است که سبب میشود افراد چهره که اصطلاحا آنها را سلبریتی میشناسند پا را کمی فراتر گذاشته و درباره موضوعات مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی صحبت کنند و دردآورش اینجاست که اکثرا هم بعد از این اظهارنظرها، پاس حرفشان نمیمانند و مسوولیت تهییج و فراخوانی مخاطبان به کنشهای مختلف را برعهده نمیگیرند و جالبتر اینکه خودشان هم نقش مدعی و طلبکار را بازی میکنند.
♨️شما کمتر میبینید که در یک جامعه مبتنی بر خرد، افراد درباره همه چیز به خود اجازه اظهار نظر بدهند چراکه تخصص گرایی نقطه عطف این جوامع است. اما اینجا سلبریتی ما درباره قیمت پوشک بچه، آب معدنی، انتخابات ریاست جمهوری، هشتگسازیها و هشتگ بازیها و ... وارد میشود و چه بسا همین بی محابا اظهارنظر کردنها هزینههای جدی برای کشور و افکار عمومی ایجاد کند.
♨️این رفتار را اگر نخواهیم بدبینانه نگاه و بررسی کنیم به میل شدید این افراد به دیده شدن به هر قیمیت باز میگردد چراکه شاهد بودیم این افراد در پارهای از موارد از اصل و اساس یک موضوع نیز مطلع نبودند اما به جهت اینکه میدانستند موجی است که سبب دیده شدن و بقای انها میشود، به موضوع ورود پیدا کردند و هزینه تراشی رخ داده است.
♨️به هر حال این پدیده سلبریتیسم خطرناک است و همه باید بر این موضوع تاکید کنیم که هیچ کسی حق اظهارنظر معنادار و بی قاعده در حوزه ای که تخصصی در آن ندارد، را نداشته باشد. اگر قرار هست کنشی را حمایت یا تبلیغ کنند باید در آن زمینه از اندک تخصصی برخوردار باشند . صرف شهرت به معنای داشتن صلاحیت برای اظهارنظر های غیرکارشناسی نیست.
♨️سلبریتیها باید حواسشان باشد که مصداق #مشغولسازی و #غافلسازی نباشند که متاسفانه امروز شاهدیم برخی از اظهارات این قشر در همین راستاست.
⬅️در لینک زیر با تصاویر و مثالها درباره نوع کنشگری سلبریتیها توضیح داده شده است.
➡️http://fna.ir/f03dky
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⚠️نفوذ نرمافزارهای جاسوسی از طریق پیامرسانهای جعلی
محققان امنیتی با ردیابی یک نمونه بدافزار، نرمافزار جاسوسی اندرویدی جدیدی را ردیابی کردند که از طریق پیامرسانهای جعلی مانند Threema ، Telegram و WeMessage توزیع میشد.
بدافزارها و نرمافزارهای مخرب در هر یک از فروشگاههای آنلاین یافت میشوند؛ بسیاری از برنامههایی که تحت عناوین مختلف برای سیستم عامل اندروید منتشر میشوند، از روی برنامههای منبع باز ساخته شدهاند. بسیاری از این برنامهها صرفاً با تغییر نام و آیکون بهعنوان برنامههای گوناگون و با هدف استفاده از سرویسهای تبلیغاتی داخل این برنامهها و درآمدزایی برای منتشرکننده برنامه، تولید میشوند.
این، بدافزار میتواند اعلانهای برنامههای پیامرسانهای تلگرام، اینستاگرام، اسکایپ، فیسبوک، واتساپ، مسنجر و وایبر را بخواند و به طور موثر پیامهای دریافتی را به سرقت ببرد. بدافزار جاسوسی APT-C-23 میتواند صفحه نمایش (فیلم و تصویر) و همچنین تماسهای ورودی و خروجی را از طریق واتساپ ضبط کند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan