eitaa logo
نسرا گیلان
433 دنبال‌کننده
860 عکس
236 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 روزی روزگاری! 🔰 یک زمانی لازم بوده به مخاطب یاد داده شود که گوشی تلفن را چطور سرجای خود قرار دهد! 🔸 هر رسانه نیازمند دفترچه راهنمایی برای استفاده است. 🔹 خانواده ها اغلب از آموزش دفترچه راهنمای هر رسانه قبل از استفاده از آن غفلت می کنند. ▫️ اینگونه است که جامعه ما درگیر انبوهی از معضلات رسانه‌ای شده است. #سواد_دیجیتال #رسانه_شناسی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️ به سواد رسانه ای مجهز شوید! 🔺"سواد رسانه‌ای" (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. 🔹این درک به چه کاری می‌آید؟ به زبان ساده، سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا این‌که میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. 🔸سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفره‌ی رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شویم. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️لطفا چند لحظه به این سوالات فکر کنید 💠چند درصد از احساس یاس و ناامیدی که بر شما غلبه دارد ناشی از واقعیت و چند درصد را پیام‌های رسانه‌ای برایتان درونی کرده‌اند؟ چقدر مطالب فضای مجازی که ما ایرانی‌ها عصبانی هستیم، بدبخت هستیم، خوشحال نیستیم، به یکدیگر رحم نمی‌کنیم، بی‌نظم هستیم، صادق نیستیم و... در ذهن شما متاثر از پیام‌هایی با این محتواست؟ 💠 به عنوان یکی از روش‌های رسانه‌ای می‌تواند در شما باور عزت‌مندی ملی ایجاد کرده یا برعکس، آن را از بین ببرد. 💠برخی جریانات رسانه‌ای در خارج و داخل با برچسب زدن به خصلت‌های ایرانی می‌خواهند ما ایرانی‌ها باور کنیم بی‌خاصیتیم، دزدیم، بی‌رحمیم و... امروزه در برنامه‌های رسانه‌ای که درباره ایران ساخته می‌شود به بعضی از کلمات، طوری جهت‌دهی می‌کنند تا دارای بار شوند. به مرور کلماتی به عنوان کلمات جایگزین معرفی می‌شوند که در خود جامعه نیز مورد اقبال قرار گرفته و تکرار می‌شوند. 💠کلماتی مثل مردان سنتی به‌جای مردان غیرتمند، افراد افراطی به‌جای پایبند به اصول و از این‌دست عبارات. آنها تصویر ذهنی مخاطب را دستکاری می‌کنند. مردان باغیرت را افرادی گرفتار در تفکرات متحجرانه و سنتی نشان می‌دهند، پایبند بودن به آرمان‌ها را افراطی‌گری می‌پندارند؛ به‌طور خلاصه، آنها از هر چیز متضاد با مبانی فلسفی و اعتقادی غرب، با عنوان تحجر، سنت‌گرایی و ازکارافتادگی یاد می‌کنند. 💠شاید بد نباشد بررسی کنیم که چند درصد از تصاویر ذهنی ما مخصوصا آن بخش که مربوط به ملیت، مذهب، خانواده و سبک زندگیمان است را بر اساس همین تغییرات واژگان و تکرار آنها تغییر داده‌ایم. آیا ایرانی‌ها واقعا مردم بدی هستند؟ آیا مذهبی‌ها واقعا بی‌سواد یا متحجر هستند؟ آیا زندگی مدرن یعنی زندگی بدون قواعد و چارچوب؟ 💠همه این‌طور لباس می‌پوشند، همه این‌طور حرف می‌زنند، همه این‌طور رفتار می‌کنند، همه دزد هستند، همه خیانت می‌کنند و... "همه این‌طور هستند" ها را همیشه باور نکنید. گاهی همه این‌طور هستندها می‌شوند برای اینکه ما باور کنیم در اقلیت قرار گرفته‌ایم و مجبور به تبعیت شویم. برای اینکه ما باور کنیم مردمی ناتوان هستیم و پر از ناهنجاری. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️مهمترین درگیری در عصر حاضر، جنگ بر سر #تفکر_انسان خواهد بود 🔺 نبردی که در آن رسانه ها به‌عنوان سلاحی برای در اختیار گرفتن افکار، ایفای نقش می کنند. 🔹جنگ جهانی سوم جنگی است که در آن به جای استفاده از ابزارآلات و تسلیحات نظامی، از #رسانه_ها استفاده می شود. 🔸این جنگ در حال حاضر در جریان است. به همین دلیل ما باید هنگام دیدن، شنیدن و خواندن اخبار بتوانیم مخاطبی فعال و‌ هوشمند باشیم. تنها در این صورت خواهیم توانست از این معرکه جان سالم به در ببریم. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
📚استفاده ی حقیقی از کتاب ✍کتاب ، به جریان درمی آورد زندگی را .... 🔺حق ماست که بدانیم و بهتر زندگی کنیم، 🔺حق وقت و عمر ماست که با بهترین ها سپری شود، این حق را ازخود سلب نکنیم، ثانیه هایمان حساب کتاب دارد ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
↙️«جنگ رسانه‌ای» از منظر رهبر معظم انقلاب ِ «جنگ رسانه‌ای از دیدگاه رهبر معظم انقلاب»، می‌توان یک الگوی مفهومی ساده‌شده برای «جنگ رسانه‌ای» ترسیم کرد. این الگو با تمرکز بر نکات اصلی این مفهوم، تقابل رسانه‌ای دو جبهه‌ی کلان جهان را نشان می‌دهد که هرگونه تحلیلی از آن باید در این قالب کلی تبیین شود ۱- تحلیل جایگاه رسانه با توجه به جبهه‌بندی کلان دنیا ۲- اعتقاد به اصل وجود جنگ رسانه‌ای و دو جبهه‌ی جنگ ۳- جنگ رسانه‌ای، جنگی اجتناب‌ناپذیر ۴- جنگ رسانه‌ای، جنگ ارائه‌ی تصویر خود و دیگری ۵- سلاح رسانه: مؤثرترین سلاح بین‌المللی ۶- جنگ رسانه‌ای، قادر به تغییر معادلات صحنه‌ی واقعی ۷- تأثیر جنگ رسانه‌ای در ابعاد گوناگون سیاسی، تجاری، بین‌المللی و… ۸- قابلیت رسانه‌ها برای حضور در هر دو جبهه ۹- شاخص کلی تحلیل رسانه‌ها: منفعت ملت‌ها یا منفعت کمپانی‌ها و قدرت‌های تمامیت‌خواه ۱۰- الگوی مفهومی جنگ رسانه‌ای ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢 از مهمترین جاذبه های خبرها در فضای 🔹 زمانی محققینی چون گالتونگ و روگ معتقد بودند که منفی گرایی از مهمترین ارزشهای فرهنگی در گوشه شمال غرب دنیاست و اصطلاح است از همین جا آمده است. 🔸 دلایل جذابیت منفی گرایی از دید ایشان: 🔴غیر منتظره بودن 🔴بی ابهام بودن 🔴رخداد سریع 🔴همخوانی و هماهنگی 🔹 امروزه با نگاهی به و مطالب می توانیم فراگیر شدن کاربرد منفی گرایی و استفاده از خبرهای بد را به طور گسترده در جامعه خودمان هم ببینیم و دلایل استقبال عامه مردم از اخبار حوادث و درگیریها و بروز ناهنجاریها و بازنشر فراگیر آنها را گرچه با غلو و اکاذیب آمیخته باشند بر همین اساس می توان درک کرد. 🔸 شهروندان آگاه و مسئولیت پذیر با اتکا به سواد رسانه ای و فهم چنین مکانیزمهایی در تولید خبر بر محور کشمکش و ناهنجاری می توانند با کند و کاو در اهداف و صحت و سقم اخبار اینچنینی گامهایی موثر در ایجاد آرامش و آگاهی جامعه بردارند. ✏️ با بهره گیری از مقاله "سواد رسانه ای انتقادی; بایسته های صلح و روزنامه نگاری شهروندی"(امیر یزدیان و علی شاکر) ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️شکاف بین نسلی رسانه ای ✍ انقلاب فناوری اطلاعات همچون طوفانی، شکاف ژرفایی در دنیای رسانه ها ایجاد کرد. فاصله زمانی ظهور نسل های رسانه ای را به طور میانگین از 100 سال به 10 سال رساند و "شکاف بین نسلی رسانه ای" معناداری در حال تجربه است. ✍ سه نسل رسانه های سنتی یعنی رسانه های مکتوب، صوتی و تصویری بترتيب اوایل قرن شانزدهم، دهه اول قرن بیستم و دهه سوم قرن بیستم پا به عرصه وجود گذاشتند. مطبوعات، رادیو و تلویزیون حاصل تغییرات اجتماعی ناشی از دو انقلاب چاپ و انقلاب الکترونیک در فاصله زمانی حدود 300 سال هستند. ✍ در دهه هفتاد قرن بیستم به فاصله حدود 40 سال بعد از اختراع تلویزیون، انقلاب فناوری اطلاعات با سرعت خیره کننده، دگرگونی عظیمی ایجاد کرد و بر اثر وقوع آن در سه دهه اخیر سه نسل رسانه در قامت وب یک، وب2 و وب 3 ظهور کرده اند و جهان در آستانه ظهور نسل 4 رسانه های دیجیتال است. ✍ این "شکاف نسلی رسانه ای" درست مانند انسان های متعلق به نسل های متفاوت با نگرش ها، دیدگاهها، سبک زندگی، سقف آرزوها و تفاوت ها و تمایزهای معنادار می ماند. مانند تفاوت دیدگاههای یک فرد 60 ساله و 20 ساله. تفاوت نگرش انسان قرن بیستمی و قرن بیست و یکمی! ✍ همچنان که "شکاف بین نسلی انسانی" بسیار عمیق و تنش های زیادی بپا کرده و حتی ساحت خانواده ها را بی نصیب نگذاشته و همه اذعان دارند زمانه عوض شده است. در دنیای رسانه ها نیز همه چیز در حال عوض شدن است. ✍ در آوردگاه رسانه، ستیز "انقلاب الکترونیک" و "انقلاب دیجیتال" همچنان پرفشار ادامه دارد و هیچ کدام حاضر به پاپس گذاشتن نیستند و البته دست بالا را رسانه های دیجیتال دارند و توانسته اند شکست سنگینی را بر رسانه های سنتی همچون مطبوعات کاغذی و رادیو تحمیل کنند و حتی دودمان آنها را تا آستانه براندازی مشایعت کنند. ✍ در این آوردگاه رسانه ای، مطبوعات کاغذی نفس های آخر را می کشند و رادیو هم در وادی سرگردان بی مخاطبی دست و پا می زند.! و فعلن در دنیا هر دو از جیب می خورند و در ایران از طریق جیب مردم پز می دهند تا شکست خود را پنهان کنند. البته رسانه تلویزیون هر چند با کاهش مخاطب دست به گریبان است و فرسایش قدرت را تجربه می کند ولی هنوز حرف های زیادی برای گفتن دارد. ✍ انقلاب فناورانه جدید، روی محدودیت های رسانه سنتی دست گذاشته و درهای بسته را گشوده و شیوه دمکراتیک و شهروند محوری را جایگزین کرده است. نسل جدید رسانه ها به انحصار مالکیت وسایل تولید محتوی در دست گروهها و افراد محدود پایان داده و خودمختاری در تجهیزات و ابزارهای تولید را به شهروندان اعطا کرده است. ✍ در فضای جدید رسانه ای "دروازه بانی" و یا به عبارت دیگر کنترل جریان اطلاعات توسط قدرتمندان منسوخ شده، دروازه ها برچیده و برای دسترسی به رسانه به همه خوشامد گفته شده است. رسانه های جدید مرزهای زبانی، زمانی، مکانی، نژادی، طبقه ای، قومی و دینی را در هم نوردیده اند. ✍ هر چند رسانه های سنتی که به دنیای دیجیتال ورود نکرده اند هنوز فرصت هایی برای روایت زندگی دارند با این حال این نسل جدید رسانه هاست که جریان بازی را به زمین حریف کشانده و رسانه های سنتی را به دنبال می کشند. ✍ در این تعقیب و گریز، هر رسانه ای خود را با آهنگ حرکت انقلاب دیجیتال هماهنگ نکند بتدریج با دنیای رسانه ها وداع خواهد کرد و البته که این فرایند دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره. در غیر این صورت باید پشت دیوار بلند ناشی از "شکاف دیجیتال" اردو زده و بی قراری کنند. ✍ برخلاف مالکان رسانه های سنتی که تعلق خاطر زیادی به کنترل رسانه ها دارند و دو دستی به آن چسبیده اند، تعلق خاطر مالکان رسانه های جدید به اشتراک گذاشتن دستاوردهای خود با شهروندان است، به گونه ای که هیچ شهروندی پشت دیوار بلند بی رسانه ای گرفتار نشود. ✍ همانگونه که بدون شناخت شکاف بین نسلی انسانی و بدون شناخت تمایزها و تفاوت ها، ایجاد همگرایی در جامعه و خانواده دشوار است در "شکاف بین نسلی رسانه ای" نیز رسانه های سنتی ناچارند داوطلبانه با بازمهندسی نقش ها و کارکردها به فناوری دیجیتال خوشامد بگویند یا جایگاه مستحکمی در صف حذف شدگان برای خود جستجو کنند! ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️ دروازه بانی خبر در رسانه های الکترونیک ◾️ سواد رسانه ای مخاطب رسانه‌های الکترونیکی به هیچ وجه قابل مقایسه با مخاطبان رسانه های چاپی نیست. "شهروندان روزنامه نگار" یعنی همین شهروندانی که موبایل دارند و به اینترنت دسترسی دارند، امروزه خود منبع تولید خبر شدند و گاه سوژه‌های رسانه‌های بزرگی مانند رادیو و تلویزیون هم از روزنوشته های همین ژورنالیست ها اخذ می شود. ◾️ بر این اساس شاید بتوان گفت که در دوران رونق رسانه‌های ، ما وارد عصر "مرگ مفهوم سنتی مخاطب" شده ایم؛ چرا که مخاطب یعنی "طرف خطاب" و "کسی که حرف، سخن، مطلب، خبر، گزارش و مقاله برای دریافت او منتشر می‌شود." ◾️ در مفهوم سنتی، حداکثر نقشی که برای مخاطب در نظر گرفته می شود، فیدبک یا بازخورد است اما در فضای ، مخاطب از جایگاه "گیرنده" به جایگاه "تولیدکننده" و حتی "فرستنده" حرکت می کند. حمید ضیایی پرور ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
یک‌ مار شجاع یک ماهی را از غرق شدن نجات داد! این چیزی است که رسانه امروز میتواند به شما القا کند... ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
📵 اعتیاد کودکان به صفحات فضای مجازی 📣 ۹ علامت هشداردهندهٔ اعتیاد کودکان به فضای مجازی: 5⃣ مشکلات جدی ناشی از استفاده: استفادهٔ فرزند من از صفحهٔ مجازی مشکلاتی برای خانواده ایجاد می‌کند. 6⃣صرف‌نظر کردن: زمانی که فرزندم نمی‌تواند از صفحات مجازی استفاده کند ناامید می‌شود. 7⃣ تحمل: مقدار زمانی که کودکم می‌خواهد از محیط مجازی استفاده کند، همچنان افزایش می‌یابد. 8⃣ فریب: کودک من به‌صورت پنهانی از صفحهٔ مجازی استفاده می‌کند. 9⃣ فرار: هنگامی که کودک من روز بدی داشته باشد، صفحهٔ مجازی تنها چیزی است که احساسش را بهتر می‌کند منبع: کانال سرسره ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
بی سوادی ده هاگونه است: که بطور کلی بر دو نوع تقسیم بندی میشود. بی سوادی سیاه : شکلی از بی سوادی است که در نخستین نگاه، دیده می شود اینکه چه کسی نمی‌تواند اسم خود را روی برگه‌ی کاغذ بنویسد یا تابلوی یک خیابان را بخواند ارزان‌ترین نوع بی سوادی است، که می‌توان با آن مبارزه کرد اما موضوع هراسناک بی سوادی سفید است : کسانی که در ظاهر توانایی خواندن و نوشتن دارند هر روز در فضای حقیقی و مجازی، می‌نویسند و حرف می‌زنند کسانی که انبوهی از مدارک آموزشی و درجات و گواهینامه‌هارا در کیف خود جابجا می کنند اما، هنوز در ساده‌ترین تعامل ها و ارتباط‌ هاو خوانش ونگارش کلمات دچار چالش‌های جدی هستند وچنته اشان از موهومات و شبه علم پراست این شکل از بی سوادی بی سوادی سفید است چرا که در نگاه اول، دیده نمی‌شود این بی سوادی به سادگی قابل سنجش نیست و در آمارها ثبت نمی‌شود این نوع بی سوادی ، وقتی با انواع مدارک رنگارنگ دانشگاهی ، تایید و تقویت شود ندانستن مرکب را باعث می‌شود حالا فرد به ابزارهایی جدید برای تقویت بی سوادی خود و دفاع از باورهای نادرست خود مجهز گشته است و متاسفانه درد امروز جامعه ما از نوع بیسوادی سفید است. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
📚 🔵 کسی که فقط چکُش در اختیار دارد، همه ی دنیا را میخ می‌بیند. تماشای مداومِ یک رسانه یا شبکه ی خبری خاص، مطالعه ی پیوسته ی کتاب‌ها یا نشریات خاص، گوش کردنِ مداومِ یک سخنرانیِ خاص، شرکت کردنِ مداوم در یک گروه سیاسی یا فکری یا مذهبیِ خاص، و به تعبیر بهتر، مسدود کردن ورودی‌های مغز به روی تنوعات فکریِ عالَم، و فقط یک مَجرا را برای طرز فکر خاصی باز گذاشتن، به تدریج و چه‌بسا ناخواسته و نادانسته، فرد را به یک رُباتِ برنامه‌ریزی شده توسط دیگران (به ویژه صاحبان زَر و زور) تبدیل می‌کند. زندگیِ انسانی، یعنی باز کردنِ مجراهای مختلف در ذهن، و مواجه ی آگاهانه و فعالانه و نقادانه با طرز تفکرات مختلف ... ✍آبراهام‌مزلو ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️اعتیاد مدرن؛ چگونه به گوشی های هوشمند دچار شده ایم؟ 🔹وقتی در تلفن هوشمند خود غرق می‌شویم و حواسمان از دنیای اطراف پرت می‌شود فکر می‌کنیم این فقط یک اتفاق یا مسوولیت ماست. 🔸اما این‌گونه نیست. دلیل دیگر آن است که تلفن‌های هوشمند و اَپ‌ها جهت‌گیری‌های روانی و نقاط آسیب‌پذیر ما را سرقت می‌کنند. 🔹شعبده‌بازان کار خود را با جست‌وجو برای نقاط کور، آسیب‌پذیر و متعصب در ذهن مردم آغاز می‌کنند. 🔸بنابراین می‌توانند بدون اینکه مردم بفهمند بر آ‌نها تاثیر بگذارند. وقتی فهمیدید کدام دکمه‌های افراد را فشار دهید آنگاه می‌توانید آنها را همانند یک پیانو بنوازید. 🔹و این دقیقاً همان کاری است که فناوری با ذهن شما انجام می‌دهد. طراحان اَپ کلیدهای آسیب‌پذیری روانی شما را می‌نوازند تا بتوانند توجه شما را جلب کنند. 🔸هر فرد به‌طور متوسط 150 بار در روز تلفن خود را بررسی می‌کند، اما چرا؟ آیا ما 150 انتخاب آگاهانه انجام می‌دهیم؟ دلیل اصلی وجود مولفه روانی شماره یک در دستگاه‌هاست: پاداش‌های متغیر و پراکنده. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️در فضای مجازی چقدر دروغ می‌شنویم؟ 🔹یک شرکت فناورانه که در زمینه امنیت شبکه کار می‌کند، در پیمایشی با موضوع حساسیت کاربران به اطلاعات رایج در اپلیکیشین‌ها و شبکه‌های اجتماعی، از مصاحبه‌شوندگان در مورد اطلاعات غلط آنان در فضای مجازی پرسیده است. 🔹مطابق نتایج این پیمایش، حدود یک چهارم مصاحبه‌شوندگان (۲۶ درصد) حداقل یک اکانت فیک در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند. 🔹۲۲ درصد آنان در اپ‌ها یا وب‌سایت‌های جمع‌آوری اطلاعات شغلی، ۲۳ درصد آنها در اپلیکیشن‌های دوستیابی و حدود ۱۸ درصد از آنها در اپلیکیشن‌های مربوط به اسکان و اجاره دروغ گفته‌اند./ پایشگر ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️رهبرمعظم انقلاب: در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند، [ولی] روحها پرواز میکنند و میروند به بهشت؛ [امّا] در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم میمانند، [ولی] روحها میروند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناک‌تر است. ۱۳۹۵/۰۹/۰۳ بیانات در دیدار بسیجیان #جنگ_نرم #عملیات_روانی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔳 سلطه گوگل بر زندگی ما به زبان طنز 🔹 مکالمه‌ای بین گوگل و یک فرد که قصد سفارش پیتزا را دارد: 👤 کاربر: سلام، اونجا گوردان پیتزا هست؟ 🌐 گوگل: نه آقا، اینجا پیتزا گوگل هست. 👤 کاربر: یعنی شماره اشتباهی رو گرفتم؟ 🌐 گوگل: نه، این پیتزا فروشی رو گوگل خریده. 👤 کاربر: آها، می‌خوام یه پیتزا سفارش بدم. 🌐 گوگل: از همیشگی می‌خواید؟ 👤 کاربر: همیشگی؟ شما می‌دونید من همیشه چی سفارش می‌دم؟ 🌐 گوگل: با توجه به شمارتون، شما در 15 سفارش قبلیتون پیتزای بزرگ با پنیر دوبل سفارش دادید. 👤 کاربر: بله، درسته! این بار هم مثل همیشه باشه. 🌐 گوگل: بهتر نیست این دفعه یک پیتزای متوسط سبزیجات سفارش بدید؟ 👤 کاربر: نه من از سبزیجات متنفرم. 🌐 گوگل: اما وضعیت کلسترول شما اصلاً خوب نیست! 👤 کاربر: از کجا می‌دونید؟ 🌐 گوگل: ما نتیجه آزمایش خون شما برای 7 سال گذشته رو داریم. 👤 کاربر: شاید اینطور باشه اما من اون پیتزایی که پیشنهاد دادید رو نمی‌خوام. من برای کلسترول بالا دارو استفاده کردم. 🌐 گوگل: اما شما داروهاتون رو منظم مصرف نمی‌کنید. توی چهار ماه گذشته تنها یه بار یک بسته قرص 30 تایی از داروخانه ... برای تنظیم کلسترول خریدید. 👤 کاربر: بقیه قرص‌ها رو از یه داروخانه دیگه خریدم. 🌐 گوگل: اما از تراکنش‌های کارت اعتباری شما همچین چیزی دیده نمی‌شه. 👤 کاربر: نقدی حساب کردم. 🌐 گوگل: اما با توجه به حساب بانکی‌تون، همچین پولی رو هزینه نکردید. 👤 کاربر: یه حساب بانکی دیگه دارم!!! 🌐 گوگل: توی لیست مالیات شما چیزی درباره حساب دیگه ذکر نشده. 👤 کاربر: برو به جهنم با پیتزات... من از گوگل، فیسبوک، توییتر و واتس آپ و... متنفرم. می‌خوام برم به یه جزیره بدون اینترنت، جایی که هیچ اینترنت و خط موبایلی نباشه که جاسوسی منو بکنه... 🌐 گوگل: فهمیدم، اما باید پاسپورتتون رو تمدید کنید چون 5 هفته پیش منقضی شده 😊 // ژئوپلتیک رسانه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
مجسمه ای در ژاپن! مردی چاق که موبایل در دست دارد و بر روی الاکلنگ نشسته، از دخترکی کوچک که با خود کتاب دارد، سبک تر است! ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🚩نتیجه یک نظرسنجی که در دانشگاه استنفورد انجام شد، نشان داد که بیش از سه‌چهارم دانشجویان این دانشگاه، تلفن همراه خود را به رختخواب می برند. 🚨این احتمالا خبر خوبی برای رئیس دانشگاه نیست، زیرا بر اساس نتیجه تحقیقی که در نشریه Nature منتشر شد، می توان گفت نور صفحه گوش های هوشمند منجر به تاخیر در روند تولید ملاتونین شده و خوابیدن را به تأخیر می اندازد. همانطور که می دانید ملاتونین را هورمون خواب می نامند و در تاریکی بیشتر ترشح می شود و باعث خواب آلودگی می شود. نتیجه خواب ناکافی در شب هم احساس خستگی و بی حالی در طی روز است. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️سلبریتی‌های ما و اونا! ⭕️فرهنگ های غلط به لطف برخی خیلی سریع می توانند بخشی از رفتار یک جامعه بشوند اما بعضا خیلی دیر آثار مخربشان را نشان می دهند. ⭕️وقتی سلبریتی ما در مصاحبه‌ اعلام کرد فرزندی ندارد و به جای آن گربه بزرگ می‌کند و یا سلبریتی دیگری پس از مرگ گربه اش با انتشار عکس گربه اش در اینستاگرام نوشت: «بخواب مامان جان. و ...فقط منتظرم که زودتر بیام پیشت»، درواقع خواسته و ناخواسته به ترویج رفتاری دست زده که آسیب زننده به جامعه است. ⭕️ از آنجایی که فرهنگ های غلط جا افتاده در جوامع را به سختی می توان تغییر داد و شاید زمان زیادی طول بکشد که تا مردم بفهمند که "حیوان خانگی به جای بچه" از اول باوردرستی نبوده است، بهتر است سلبریتی های ما نیم نگاهی به همصنفان خود در کشورهای دیگر بیندازند! ⭕️در حالی که سلبریتی‌های ما با حیوانات خانگی‌شان را فرزند خود می خوانند، سلبریتی‌های خارجی همچون مل گیبسون، مدونا و رونالدو مشوق فرزندآوری هستند. ⭕️سبک زندگی درست یا غلط سلبریتی ها به حریم شخصی آن‌ها باز می‌گردد، اما تبلیغ این نوع زندگی آیا بر خلاف مصالح ملی و آسیب زننده به سلامت جامعه نیست؟ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔹حساب اینستاگرام تتلو، خواننده مشهور ایرانی، که بیش از چهار میلیون دنبال‌کننده در این شبکه اجتماعی داشت، پس از دعوت او از دختران زیر ۱۸ سال به ورود به "حرمسرا" بسته شد. 🔸امیرحسین مقصودلو، معروف به تتلو، با همرسانی و بازنشر مطالبی از ایجاد "حرمسرا" برای خود گفت و دختران "۱۵ تا ۲۰ سال" را برای ورود به آن فراخواند. این پیام او به دعوت برای رابطه جنسی تعبیر شده است و شامل دختران زیر سن قانونی نیز می‌شد. 🔹خود تتلو پس از بسته شدن حسابش در تلگرام گفته می‌خواهد آهنگی با این نام منتشر کند. 🔸یک سخنگوی شرکت فیسبوک که اینستاگرام زیرمجموعه آن است نوشت: "ایمنی اعضا اولویت اصلی ماست و ما محتوایی که از کودکان بهره برداری می کند یا آنها را به خطر می اندازد را تحمل نمی کنیم. ما حساب امیر تتلو را به دلیل نقض سیاست های خود از کار انداختیم و او دیگر اجازه حضور در اینستاگرام را نخواهد داشت." 🔹فرا‌خوان تتلو با موجی از انتقادها روبرو شد و از جمله "هیچکس"، دیگر خواننده پرطرفدار ایرانی از اینستاگرام خواست حساب تتلو را ببندد. پیج جدید تتلو با اسم فیک در مدت زمان ۱۷ ساعت به یک میلیون فالور رسید. تحلیل تتلو صرفا با این گزاره‌ که او مبتذل و‌ پرحاشیه‌ست و برای همین مورد توجه است، ساده‌انگارانه‌ست. تتلو با یک سبک زندگی و شیوه رفتاری متفاوت در طول سالها اینطور شده، نه یک‌شبه. سالیانه میلیارد‌ها تومن هزینه کار‌های فرهنگی در این کشور میشود ولی هیچکدام ذره‌ای از تاثیر تتلو را در بین جوانان ندارند، صفحه اینستاگرامش بسته می شود و با هویتی غیر از خودش در یک روز یک میلیون مخاطب جذب می‌کند! میلیارد‌ها تومن دقیقاً صرف چه چیزی می‌شود؟ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔵 سلبریتی‌ها در خدمت «مصرف» 🔻 در روزگار ما حیات سلبریتی‌ بیش از آنکه از هنر درونی‌اش باشد، از خدمتی است که به صنعت‌های پول‌ساز می‌کند. 🔻 لوازم آرایشی در ایران، صنعتی بسیار سودآور و بسیار پرمشتری است. 🔻 سلبریتی‌ها در این صنعت، آتش بیار معرکه‌اند؛ پول‌های بادآورد می‌گیرند و هر محصولی را تبلیغ می‌کنند. 🔻 نه کیفیت محصول و نه مصلحت مصرف کننده برای سلبریتی مهم نیست؛ مهم آورده مالی است؛ هزینه شب‌نشینی‌ها و تفریحات لاکچری باید به گونه‌ای تامین شود. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔔🔔🔔 چیست؟ سایبر سایکولوژی Cyberpsychology (روانشناسی اینترنت یا روانشناسی شبکه) شاخه ای از روانشناسی است که در حال رشد بوده و تمامی پدیده های روانشناختی که همراه و یا تحت تأثیر تکنولوژی قرار دارند را شامل می شود. سایبر از کلمه سایبراسپیس (Cyberspace) یا فضای مجازی گرفته شده است. سایبرسایکولوژی به مطالعه ذهن انسان و رفتار او در زمینه ارتباط بین انسان و ماشین ها فعالیت دارد که مرزهایش را تا بررسی فرهنگ کامپیوتر و که در اینترنت اتفاق می افتد گسترش داده است. هر چند، تمرکز اکثر تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته بر تأثیر و در روانشناسی و شناخت افراد و گروه ها بوده است. می توان از موضوعاتی مانند ، ، در فضای مجازی، ، و اینترنت، رفتارهای عود کننده در فضای مجازی، تغییر جنسیت آنلاین و … به عنوان بیشترین موضوعات تحقیقی نام برد. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔴چگونه در ای به خودمان شلیک می کنیم؟! ✍️رها_عبداللهی 🔺خبرگزاری ها را که مرور کنیم، با خبرهای شده متعدد مواجه می شویم. خبرهای تکذیب شده، ماهیت، اهمیت و اهداف مختلف دارند؛ اما در چند ویژگی مشترکند؛ 1️⃣هیجان مخاطب را برمی انگیزند. 2️⃣منبع نامشخص، نامعتبر یا جعلی دارند. 3️⃣به خاطر خاصیت تحریک کنندگی به سرعت توسط رسانه های غیر حرفه ای و گاها حرفه ای و در میان افراد منتشر می شود. 🔹اساسا خاصیت محرک بودن و آنان برای مخاطب است که توجه صاحبان رسانه را برای انتشار و جذب مخاطب جلب می کند و گاها رسانه های معتبر را در دام خود می اندازد. یعنی اصحاب رسانه با وجودی که از صحت خبر و اعتبار منبع مطمئن نیستند، ریسک کرده و مزیت را در مواجهه با نامعتبر بودن ترجیح می دهند و حتی شده با اما و اگر آن را منتشر می کنند. درحالیکه روانشناسی مخاطب رسانه به ما می گوید مخاطب معمولی در مواجهه با خبرهای حساسیت برانگیز تنها جملات اصلی را به ذهن می سپارد و نقل می کند، نه حواشی و اما و اگرها را! این تقدم دادن به است. 🔹چه بسا در بسیاری مواقع، خبرهای کذب با هدف در دام انداختن رسانه های جبهه مقابل در طراحی شوند. اینگونه است که رسانه ها به راحتی اعتبار خود را در این بازی رسانه ای از دست می دهند و به اصطلاح پازل دشمن را تکمیل می کنند. بعد از ساعتی هم که دروغ بودن آشکار می شود، موج تکذیب ها به راه می افتد. درحالی که رسانه معتبر اصلا نباید در دام خبر جعلی می افتاد که مجبور به تکذیب شود. 🔹خصوصیت تکذیب چیست؟ 1️⃣معمولا به صورت رفع تکلیف و برداشتن بار مسوولیت حقوقی صورت می گیرد. 2️⃣به دلیل بار منفی اعتباری برای رسانه ها تلاش زیادی برای بازتاب دادنش صورت نمی گیرد. 3️⃣به دلیل پایین بودن ارزش سرگرم کنندگی و تحریک هیجانی توجه مخاطبین کمتری را جلب می کند. 🔻خبر، امروز گلوله ایست در خشاب سلاح جنگ رسانه ای. وقتی اخبار کذب را منتشر می کنیم، به خاطر بار هیجانی متوجه تاثیر روانی آن روی مخاطب نیستیم. گویی اسلحه را سمت جبهه خودی گرفته ایم؛ وقتی گلوله شلیک شد، هزینه تاثیر تثبیت شده آن روی مخاطب هرگز با مرهم کم خاصیت تکذیب خبر، جبران نمی شود. هزینه هایی چون یاس، ناامیدی، ترس، پذیرش قدرتمندی دشمن... ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
سپاسگزار #معلمی هستم که #اندیشیدن را به من آموخت نه اندیشه‌ها را ...!❤️ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
فاتحه‌خوانی مجازی، دقیقه‌ای ۲۰ هزار تومان! 🔹فاتحه‌خوان‌ها کم‌کم دارند به تبلت و فناوری‌های تماس تصویری مجهز می‌شوند! ✅ برای هر ۵ تا ۱۰ دقیقه قرآن و فاتحه‌خوانی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به کارتشان واریز می‌شود. 🔹علی یک فاتحه خوان مجازی است، او بعد از یک تماس تلفنی به سراغ مزار میرود. با گلاب قبر را می‌شوید و با گل می آراید، تبلتش را روشن می‌کند و با شماره تلفن فردی خارج از بهشت زهرا تماس می‌گیرد؛ البته تماس تصویری اینترنتی! 🔹چند دقیقه فیلم آنلاین و زنده از سنگ قبر شسته شده را نشان می‌دهد و در همان حالت قرآن نیز تلاوت می‌کند؛ صاحب متوفی که پشت تلفن هست گویا از آنجا هم تلاوت قرآن و فاتحه علی را می‌بیند. 🔹تنها برای فاتحه و قرآن خوانی آن هم برای همین چند دقیقه بعضی افراد تا ۲۵۰ هزار تومان به کارتش واریز می‌کنند؛ البته هزینه گلاب و گل جداست. 🔹شیوع کرونا تغییرات جدی در زیست مجازی مردم به وجود آورده و مدت حضور در فضای سایبری را افزایش داده است #زیست_مجازی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🎮چه بازی های کامپیوتری برای فرزندمان مفید است؟ ✳️ اصرار برای حذف کامل بازی های کامپیوتری از دایره سرگرمی های کودک، صحیح نیست. ✳️برخلاف تصور عموم والدین، این نفس بازی های کامپیوتری و ویدئویی به شکل کلی نیست که برای بچه ها مضر و مخرب است، بلکه نوع بازی انتخاب شده است که می تواند همراستا یا در تضاد با تربیت و خلاقیت کودک باشد. ✳️بازی های زیادی وجود دارند که نه تنها زیانبار نیستند، بلکه می توان از آنها برای آموزش و توسعه خلاقیت در کودک استفاده کرد. ✳️بازی هایی که در آنها کودک برای رفتن به مرحله بعد مساله ای را حل کند، یا برای خروج از آن مرحله نیازمند چیدمان یا ترتیب خاصی است، به مهارت حل مساله کودک کمک می کنند. ✳️بعضی دیگر از بازی ها در واقع نسخه نرم افزاری همان بازی هایی هستند که کودک در وسایل کمک آموزشی خود دارد، مانند پازل ها، مازها و بازی با کلمات. ✳️همچنین این بازی ها در واقع زاییده تخیل سازندگان آن هستند و همین که با تخیل و به کمک تکنولوژی می توان دنیایی کاملا نو "خلق کرد" ، بسیار برای کودک الهام بخش است. ✳️بازي هايي را انتخاب كنيد كه بازي بيش از يك بازيكن در آنها تشويق شده و باعث مي شود كه دو يا سه نفر با هم بازي كنند. ✳️ به توصيه مركز ملي رسانه ها و خانواده ها، بهتر است خانواده ها كامپيوتر را به يك وسيله اجتماعي تبديل كنند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
یا ♨️آنچه که به عنوان می شناسیم بیشتر از آنکه دیتا و اطلاعات باشد است. مهارتهای ، و . ♨️مهارتهای نظیر: نوشتن پیام کوتاه، وبلاگ نویسی، ویرایش تصاویر و صداها، گردش فایل ها از طریق گوشی همراه ، بازی و .... ♨️مهارتهای : حفظ هویت وکرامت شخصی در مواجهه با رسانه، حفظ حریم شخصی در فضای سایبر و کاربری فعال و هوشمند بودن مهارتهای : در نظر گرفتن دیدگاه دیگران، آگاهی فرد از نقش و مسئولیت هایش در گروه های آنلاینی که در آنها مشارکت دارد و تأمل در مورد منافع و مضرات اقدامات فرد در جوامع سایبری..... ♨️مهارت های فنی با ، مهارت های فردی با و مهارتهای اجتماعی با ساخته می شود. بنابراین یا در پی تربیت انسانی است که در فضای جدید رسانه مدام بیاموزد، خلق کند، برنامه ریزی کند، فرابگیرد، مطابقت دهد و با هر کس و هرچه که می بیند به ترتیبی که مطلوب و مشروع است ارتباط مؤثر برقرار کند. تربیت چنین انسانی تنها با توسعه و رشد این سه تفکر ممکن است. 💡به نظر نگارنده این سطور آنچه که ما به عنوان سواد رسانه می شناسیم از حوزه این سه تفکر خارج نیست و عنوان ای شایسته مهارت مواجهه با رسانه است. این متن به تامل بیشتری نیاز دارد... محمدحسین نژادی / پژوشگر سواد رسانه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️قلدری رسانه ای ✍ بعید است که شهروندی با مفهوم «قلدری» (bulling) آشنا نباشد و در عصر اطلاعات و ارتباطات کمتر فردی زیست می کند که نوعی قلدری را در طول زندگی تجربه نکرده باشد. ✍ در جهان کنونی پدیده اجتماعی قلدری، سیطره خود را از خانواده تا جامعه گسترانده است و سایه به سایه ساختارهای اجتماعی واقعی و مجازی را تعقیب کرده و شکل فرا مدرن بخود گرفته است. ✍"قلدری در محیط کار"(bulling in workplace) موجب سو مدیریت، زایل شدن عدالت اجتماعی، ایجاد نابرابری، کاهش انگیزه شغلی، ناامنی شغلی و به حاشیه راندن شایسته سالاری می شود و تبعات ناخوشایند آن گریبان جامعه را می گیرد. ✍در دنیای رسانه ای شده امروز و وابستگی مفرط شهروندان به اطلاعات رسانه ها، سواستفاده از قدرت ارتباطات و رسانه ها بسیار افزون شده است و قلدری رسانه های اصلی و رسانه های اجتماعی به سرفصل مطالعات رسانه ای ارتقا یافته است. ✍ قلدری رسانه ای(bulling in media) گونه های مختلفی را تجربه می کند و می توان از قلدری مطبو عاتی، قلدری رادیویی، قلدری تلویزیونی، «سایبر قلدری» و«رایاقلدری»، قلدری اینترنتی، قلدری فیس بوکی، توئیتری و قلدری اینستاگرامی و.... سخن به میان آورد. ✍ "قلدری رسانه ای" نوعی رفتار پرخاشگرانه با هدف آزار و زیان رساندن به دیگران از طریق تولید و انتشار اطلاعات و اخبار فراواقعی و جعلی در رسانه های جمعی و اجتماعی با هدف تغییر اذهان عمومی است. مصادیق "قلدری رسانه ای" توهین، تهمت، افتراء، تحقیر، آبروریزی، زورگویی، انتقام گیری، دروغ پردازی با هدف زیاده خواهی، باج گیری و تضعیف موقعیت دیگران و تامین منافع فردی و گروهی است. ✍قلدری رسانه ای با سوء استفاده از مسئولیت و با هدف ترور شخصیت، آزار روحی، سرکوب و کنترل افراد و گروههای اجتماعی انجام می شود. ✍فرد یا گروه قلدر از طریق رسانه ها، بدون درگیری فیزیکی، قدرت خویش را با دستکاری در افکار عمومی افزایش داده و با تقلیل قدرت رقبا آنها را به زیرسلطه کشیده و منافع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود را به پیش می برد. ✍در قاموس مفاهیم سازمانی «اختیار» و «مسئولیت» به صورت توام تعریف می شوند و هر نوع اختیار سازمانی متضمن مسئولیت و پاسخ گویی است. در "قلدری رسانه ای" قلدران و دنباله های آنان به صورت سازمان یافته در صدد استفاده حداکثری از اختیارات خود بدون قبول مسئولیت و پاسخ گویی هستند. از اینرو بزرگترین خسارات را از طریق رسانه ها به دیگران تحمیل می کنند و کوچکترین انتقاد را نیز بر نمی تابند. ✍رسانه ها جمعی و بویژه رسانه های عمومی در فرایند ارتباطات جمعی، نقش میانجی و واسطه دارند و به همین جهت به آنها مدیا اطلاق می شود. ارتباط سازان جمعی در بیان اخبار و اطلاعات باید از جهت گیری غیر واقعی و از یک سویه نگری در روایت رخدادها و پدیده های اجتماعی پرهیز کنند. ✍آنچه می تواند قطار قلدری رسانه ای را تا حدی متوقف کند، نهادینه کردن دمکراسی، جریان آزاد اطلاعات، آزادی رسانه ها، آزادی بیان و تغییر سیاستگذاری رسانه ای بر مدار قانون و خواست، نیاز و آمال های شهروندان است. دکتر حجت‌اله عباسی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔵مراحل کاربرد و بهره گیری از سواد رسانه ای🔴 ✅ شخصی که دارای سواد بهره گیری از رسانه هاست، در نحوه ی استفاده از رسانه ها به برنامه ریزی شخصی می پردازد و به اهمیت این برنامه ریزی واقف است. بدین معنا که توجه بیشتری به انتخاب و تماشای انواع مختلف برنامه ها داشته، به صورت مشخصی به استفاده از تلویزیون، رایانه، بازی های الکترونیکی، فیلم ها و دیگر رسانه ها پرداخته و میزان مصرف را کاهش می دهد. به عبارت دیگر، خود را ملزم می کند در استفاده از رسانه، جیره ی مصرف داشته باشد. 🔶 چنین فردی در گام بعد به جنبه های نامحسوس تر رسانه ها توجه می کند و به پرسش ها و موضوعات عمیقی مانند چه کسی پیام های رسانه ای را می سازد؟ با چه اهدافی فرستادن پیام دنبال می شود؟ چه کسی از ارسال پیام سود می برد و چه کسی ضرر می کند؟ و. .. می پردازد. به بیان دیگر، در این مرحله با توجه به ویژگی های پیام دهنده، به گزینش پیام ها پرداخته و برخی از پیام های مطلوب را برگزیده و بقیه ی پیام ها را نادیده می گیرد. سپس با کمک برخی مهارت های لازم برای تماشای انتقادی به تجزیه و تحلیل و پرسش درباره ی چارچوب ساخت پیام و جنبه های جا افتاده در آن می پردازد. آن چه در این مرحله اهمیت دارد، شناخت حقایق و جنبه هایی از پیام است که حذف شده است. در این مرحله همچنین به نقد پیام های رسانه ای پرداخته می شود. 🔶 در نهایت می توان گفت مخاطب با داشتن سواد رسانه ای در مواجهه با پیام های مختلف از رسانه ها و برای دریافت معنای حقیقی آن ها، دو مرحله ی گزینش گری و پردازش گری را باید پشت سر بگذارد. بدین ترتیب، سواد رسانه ای همانند فیلتری عمل خواهد کرد تا جهان متراکم از پیام، از لایه های فیلتر سواد رسانه ای عبور کرده و شکل مواجهه با پیام معنادار شود. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan