🔹 استعمار نو و تعطیلی فکر
🔺استعمار یعنی تعطیلی فکر. نه به آن معنا که اجازه ندهد شما فکر کنید، بلکه به آن معنا که فرصت ندهد شما فکر کنید؛ آنهم نه به این صورت که اگر فکر کردید شما را بزند؛ نه، بلکه اجازه ندهد نیازها، شما را به فکر وادارد.
میخواهد به مجرد اینکه نیازی پیدا کنید، از شما رفع نیاز کند؛ این یعنی تعطیلی فکر.
🔻استعمار میخواهد بهجای شما فکر کند، شما را آمادهخور خودش قرار بدهد. بجای شما در قضیه فکر کند و محصولات فکرش را بهصورت سیصدچهارصد کتاب در اختیار شما بگذارد و بعد هم هرکسی این مطالب را قبول و باور داشته باشد و بهکار ببندد، به او لقب کارشناس، توانمند، مدیر، مدبّر و فرهیخته بدهد.
🔵 "استعمار یک امر ضد ارزشی را ارزش جلوه میدهد."
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
6.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️#بحران_مارپیچ_سکوت
دقت کردهاید که بعضی وقتها با موجی در شبکههای اجتماعی مخالف هستیم اما جسارت ابراز نظر خودمان را نداریم؟
🔹اینجور وقتها فکر میکنیم که در اقلیت هستیم و اکثریت مقابل، به سرعت ما را متهم خواهند کرد. یعنی حتی ممکن است که ما و همفکرانمان در موضوعی خاص، تعدادمان از بقیه بیشتر باشد، اما چون همه سکوت کردهایم، هیچکس جسارت ابراز نظر را ندارد. در این شرایط گرفتار «مارپیچ سکوت» شدهایم.
🔹مارپیچ سکوت، یکی از نظریههای حوزه رسانه است که این روزها خیلیها آگاهانه از آن علیه «#آگاهی» ما استفاده میکنند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴 اهداف جریان تحریف از رها ماندن فضای مجازی در داخل
✍ #سیدعلیرضا_آل_داود
🔻اهداف جریان تحریف داخلی و خارجی از راه اندازی جنبش های اجتماعی با استفاده از پیام رسان ها، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی رها شده در کشور چیست؟
1⃣ پروژه بی ثبات سازی: شبکه سازی گسترده در فضای مجازی با اهدافی چون جمع آوری Bigdata، جریان سازی برای جنگ شناختی، جنگ روایت ها و جنگ اراده ها
2⃣ بهره گیری از ابزار مکمل جنبش های اجتماعی( پیام رسان هایی نظیر تلگرام و شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام) برای انتقال سریع اخبار و پیام های جعلی، شایعات، دوقطبی سازی، فریب و جریان سازی رسانه ای
3⃣ هدایت افکار عمومی: ایجاد موج های رسانه ای ساختار شکن، منفی و سازمان یافته بمنظور ایجاد ناامنی و سردرگمی در مخاطب با این هدف که رهبران سیاسی و نظام به نظرات و خواسته های اجتماعی مردم بی توجه هستند.
4⃣ ایجاد جنبش اجتماعی توسط فضای مجازی و تبدیل آن به جنبش عمل گرا، حقیقی، براندازانه، زنانه در کف جامعه مانند #فتنه۸۸ که فیس بوک و توئیتر این نقش را بر عهده داشتند، در فتنه های 96 و 98 پیام رسان تلگرام و واتس اپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام آتش بیار معرکه بودند
5⃣ جنگ نرم، جنگ شناختی و جنگ روایت های اعتقادی-اجتماعی با استفاده از استراتژی ایجاد نت ترول ها مانند جنبش های زنانه مانندچهارشنبه های سفید، دختران خیابان انقلاب و نه به حجاب اجباری، اجرای سند ۲۰۳۰، روایت سازی با هشتگ اعدام نکنید، دختر آبادانی، نوید افکاری که مقدمه ایجاد جنبش های اجتماعی براندازانه در کشور است که با محوریت فضای مجازی و سرویس های آن دنبال می شود
6⃣ فروپاشی از درون: با توجه به اظهارات صریح سران آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر حمایت از رسانه های مختلف نظیر شبکه های ماهواره ای، شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها و... برای از بین بردن مشروعیت و مقبولیت داخلی نظام، ایجاد جنبش های اجتماعی چند ماه اخیر را باید در این راستا ارزیابی کرد.
7⃣ توجه به اصل کاهش ضریب شکست:با توجه به ترس و استیصال آمریکا و رژیم صهیونیستی از رويارويي مستقیم با ایران به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن هزینه های این جنگ و پاسخ کوبنده و واقعی ایران اسلامی نظیر بمباران عین الاسد و هدف گرفتن پهپاد های آنان، آنها ترجیح داده اند از ضعف ها و کم کاری های موجود اقتصادی و طمع #جریان_نفوذ و جریان تحریف استفاده کرده و پیام رسان ها و شبكههاي اجتماعي غربی را در ایران تقویت کنند.
گفتنی است در این میان نباید از موضوع #نفوذ_جریانی در کشور غفلت نمود، چراکه این نوع نفوذ با شبکه سازی داخل ملت به دنبال تصمیم سازی برای مسئولان، نخبگان و افراد تاثیر گذار در سطح کشور است.
#سید_علیرضا_آل_داود
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
8.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠خودپنداره
🔸پاسخ مردم به شایعات- ۱۰۰۰ سال پیش امریکا وجود داشت؟
🔹رسانه ها از طریق روش قطره چکانی ؛ تصویر افراد را نسبت به خود شکل می دهند
#خود#دیگری
🔸یکی از معضلات جامعه امروز ما تصویر ذهنی هست که از طریق القائات رسانه ای در بلند مدت درذهن مخاطب شکل می گیرد
🔹ادواردسعید در مباحث شرق شناسی از مفهوم #خود و #دیگری نام میبرد واشاره می کند تفکر غالبی که از طریق رسانه ها به مخاطب القاء میشود اینست که هر آنچه متعلق به غرب میباشد، اعم از نوع پوشش و خوراک و سبک زندگی ، ستودنی وارزشمند است (خود سازندگان پیام ) همیشه در تولیدات رسانه ای اعم از انیمیشن ها و فیلم و بازی و....شخصیت های اصلی غربی ذیحق هستند و صاحب تمدن و اندیشه برتر ، ودرمقابل شخصیت مقابل #دیگری فاقد تمامی شئونات و ... معرفی میشود.
🔸این زاویه دید در دراز مدت احساس خود کمتر بینی( دربین جهان عرب و مردمان شرق) و برتر بینی جهان غرب را درون مخاطب شرقی درونی می کند ؛ تا جایی که گام در مسیر سرتا پا غربی شدن را می نهد تا متمدن شود
✍سیده سارا میرقاسمی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
شفقنا رسانه_اینستاگرام تغییراتی را برای افزایش جذابیت این شبکه اجتماعی انجام داده که از جمله آن ها می توان به افزایش زمان پخش زنده به چهار ساعت اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از انگجت، از جمله دیگر تغییرات مهم اینستاگرام می توان به امکان آرشیو کردن فایل های پخش زنده برای حداکثر سی روز اشاره کرد.
تا پیش از این پخش زنده اینستاگرام تنها برای یک ساعت ممکن بود و حالا سه ساعت دیگر به این زمان افزوده شده است. به نظر می رسد این تغییر برگزاری جلسات پرسش و پاسخ طولانی تر و نشست های چالشی بیشتر را تسهیل کند.
* هشدار اینستاگرام و سایر تغییرات
البته اینستاگرام هشدار داده اگر از این قابلیت برای پخش زنده فیلم و تئاتر و غیره استفاده شود حتما برخورد لازم با مالک حساب کاربری متخلف صورت می گیرد. همچنین کاربران می توانند برای ذخیره سازی ۳۰ روزه فایل های پخش زنده بر روی سرویس آی جی تی وی اقدام کنند.
همچنین قرار است بخش پخش زنده فعلی در آی جی تی وی به روز شود تا مشاهده آنها تسهیل شود و کاربران بتوانند موارد مد نظر خود را شناسایی کرده و مشاهده کنند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⛔️کاربرام بیشتر در مورد چه چیز هایی در شبکه های اجتماعی #دورغ میگویند‼️
❌ عکس پروفایل فیک
❌ درباره داراییهایشان
❌ درباره عشقشون
❌ درباره شغل و موقعیت اجتماعی
❌ درباره مریضی و مرگ
❌ درباره ملاقات هاشون
❌ درباره نژادشون
❌ درباره وزن و قد و تناسب اندامشون
❌ درباره سنشون
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
❌چطور در فضای مجازی شایعه را از واقعیت تشخیص دهیم؟
شایعه در فضای مجازی همه خصوصیات فضای واقعی را دارد با این ویژگی که سرعت و تعداد انتشار آن بیشتر است. مخاطب و فرستنده نیز یکدیگر را نمی بینند و این به تقویت شایعه کمک می کند.
🔹پرسیدن این سوالات به تشخیص شایعه کمک می کند:
*منبع اصلی این پیام کجاست؟ *واقعا چه کسی این حرف را زده؟ *آیا فرد اعتبار کافی دارد؟ *ذینفعان دخیل در این شایعه چه کسانی هستند و از این آب گل آلوده چه ماهی قرار است، گرفته شود؟ *چرا الان؟ *چرا این موضوع؟ و...
شایعه، معمولا یک تلاش جمعی برای تفسیر یک موقعیت مبهم، ولی جذاب است. مخاطب نیز به علت عدم دسترسی به اطلاعات دقیق به آن پناه می برند و آن را دهان به دهان نقل می کنند و گاه بر آن می افزایند. دو شرط «اهمیت» و «ابهام» قانون اصلی شایعه هستند.
🔸قانون درباره شایعه پراکنی در فضای مجازی حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات را برای محکومان را در نظر گرفته است، پس شایعه پراکندی قابل تعقیب کیفری است.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
◽️روز جهانی اینترنت
▫️اینترنت بزرگترین سیستم مهندسی شده به دست انسان تا امروز است و امروز هم 29 اکتبر روز جهانی همین پدیده است.
▫️29 اکتبر سال 1969، برای نخستین بار ارتباط اینترنتی میان چهار کامپیوتر در دانشگاه UCLA و اسنتفورد برقرار شد و امروز پنجاه و یکمین سالروز این کشف بزرگ بشری است.
▫️اینترنت دنیای ارتباطات را متحول کرد؛ شکل و شمایلی جدید به اقتصاد و سیاست و اجتماع و فرهنگ و روابط انسانی داد؛ و جامعه جهانی را به یکدیگر نزدیکتر و وابستهتر کرد.
▫️از ۱۳ سال پیش روز ۲۹ اکتبر به عنوان روز جهانی اینترنت ثبت شده است. پدیدهای که هر چقدر جلوتر میرویم تصور زیستن بدون آن دشوارتر میشود و تاثیرش بر زندگی انسانها بالاتر.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📊«کمبود نان» از قحطی نمایی تا قیام؛ به روایت بیگ دیتا
💠کافی است به خط خبری و روایی رسانههای فارسی زبان خارج از کشور نگاهی بیندازید؛ #بحران کلیدواژه پرتکرار هفتههای اخیر آنهاست. التهاب آفرینی و دامن زدن به ناامنی غذایی درجامعه به بهانه کمبود آرد و نان و القاء احتمال جیرهبندی نان در ایران، بحران بین مسئولان و سردرگمی در کنترل کرونا، بحران او سقوط اقتصاد ایران و ... تنها چند نمونه کوچک از انبوه محتواهای تولیدی با هدف پمپاژ ترس و اضطراب عمومی با هدف کاهش تابآوری عمومی است.
💠اما با نگاهی به بیگ دیتا تولید شده با هدف قطحی نمایی نان و نمایش ناتوانی ایران در تامین نان شب مردم، خط روایت پنهان ذیل این گزاره را درخواهیم یافت.
📊رصد دیتاک درباره این موضوع طی یک ماه اخیر در بستر توئیتر نشان میدهد موضوع نان با بیش از ۱۰۳ هزار توئیت، ۷۶ هزار ریتوئیت و ۴۱۷ هزار لایک مورد توجه قرار گرفته و در دو بازه زمانی ۱۴ مهر ماه و پنجم آبان ماه پیگیری شده است.
💠هشتگ #Bread_Not_Bullets با ۱۵۶۱۴ بار تکرار، #ارومیه_نان_ندارد با ۶۲۴۵ بار استفاده و #نان با ۲۰۸۳ مورد هشتگهای بهکاربرده شده در فضای توئیتر بودند.
💠اما نکته جالب توجه این است که این هشتگها اکثرا توسط اکانتهای سلطنتطلب و معاندین و اساسا جبهه معارض با ایران در این پلتفرم مورد استفاده قرار گرفتهاند.
❌این هشتگها که با هدف ناتوان نمایی ایران در تامین نیاز غذایی حداقلی شهروندانش پیگیری شده، آنجا معنادارتر میشود که در کنار هشتگهایی همچون اعتراضات سراسری، آبان خونین، قحطی، خیزش محله محور، قیام تا پیروزی، فریاد و سال سرنگونی پیگیری شده است. هشتگهایی که با همافزایی رسانههای فارسی زبان با هدف #مهندسی_اجتماعی برای نیل به #بحران_اجتماعی پیگیری میشود.
✅«بحران»، «پنهان کاری»، «ناتوانی»، «کشته سازی»، «قهرمان سازی» و «شکاف بین مسئولان» و... روایتهایی است که طی روزها و ماههای آینده توسط رسانههای غیر همسو با ایران جهت القای ناکارآمدی و برانگیختن احساسات مردم پیگیری و برجسته سازی خواهد شد. طراحان این موضوعات زمانی موفق خواهند بود که هم افزایی یا تعلل تعمدی داخلی نیز با آنها همسو شده باشد.
✍️معصومه نصیری ـ کارشناس رسانه
#دیتاریپورت
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
◽️سلیقه در شبکههای اجتماعی
▫️این روزها میتوان آنچه را در شبکههای اجتماعی نشر یا بازنشر میشود بهعنوان معیاری برای شناخت سلیقۀ آدمها مطالعه کرد. اینکه کسی در شبکههای اجتماعی چه کسانی و چه اکانتهایی را دنبال میکند، کدام چهرههای معروف را میبیند، چه مطالبی را لایک میکند یا بازنشر و برای دیگران ارسال میکند، سلیقۀ او و طبقۀ فرهنگیاش را نشان میدهد.
▫️سلیقۀ بخش عمدهای از اکانتهای «پرکاربر» مصداقهای شهری بسیاری دارد. این سلیقه، در واقع سلیقۀ طبقۀ مشخصی از جامعۀ ایران امروز است؛ طبقهای که ترجیح میدهد معماری خانه، دکوراسیون مغازهها و پارکها شلوغ و پررنگ و «شاد» باشد. این طبقه شبکههای اجتماعیای هم که میپسندد همین قواعد را دارد.
▫️آنچه در طبقات سلیقۀ شبکههای اجتماعی میگذرد، ادامۀ همان طبقات سلیقه در زندگی روزمرۀ خارج از شبکههای اجتماعی است.
▫️شبکههای اجتماعی تابع سلیقۀ کاربرانشان هستند، نه اینکه کاربران تحتتأثیر شبکههای اجتماعی باشند. شبکههای اجتماعی در حوزۀ سلیقه، بستر و پلتفرمی خنثی و خالی هستند و کاربران محتوایش را تولید میکنند. این تفاوت ماهوی شبکههای اجتماعی و شبکههای تلویزیونی و مطبوعات است.
▫️از آنجایی که محتوا در شبکههای اجتماعی بدون سرمایههای اقتصادی تولید میشود و از آنجایی که فرایند تولید تا نشر میتواند بهسادگی و سرعت تولید شود، امکانی برای حضور کاربلدانی در تولید محتوا و مدیریت هنری ایجاد نمیکند.
▫️در واقع، بهواسطۀ شبکههای مجازی با نوعی آزادی سلیقهای مواجه هستیم که بهراحتی امکان تولید، عرضه و مصرف هر نوع سلیقهای را میدهد.
🗞منبع: گزیدهای از یادداشتی با تیتر «دموکراتیزاسیون سلیقه»، منتشر شده در شماره 96 #ماهنامه_مدیریت_ارتباطات، اردیبهشت 1397
#شبکههای_اجتماعی
#سلیقه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴 قابلیتهای کاربردی تلگرام در نسخه 7.2
🔸تلگرام بهروزرسانی جدید خود (نسخه 7.2 ) را با تغییرات جذاب و کاربردی برای کاربران عرضه کرده است.
🔸تلگرام در نسخه جدید خود پین کردن پیامها را عرضه کرده که بالاخره کاربران میتوانند در چتهای شخصی پیامهای مختلف را پین کنند.
🔸تلگرام همچنین قابلیت پین کردن چندین پیام به طور همزمان را اضافه کرده و کاربران میتوانند هم در چتهای شخصی و هم در گروهها و کانال با پین کردن چندین پیام با کلیک کردن روی پیام پینشده آنها را ببینند یا با کلیک کردن روی ایکون کنار پیام پینشده، لیست همه پیامهای پینشده را مشاهده کنند.
🔸تلگرام همچنین در کانالها، علاوه بر آمار کلی کانال، آمار هر پست به طور مجزا را هم ارائه میدهد که این بخش یک قسمت جذاب هم دارد که لیست کانالهای پابلیکی که پست خاصی از شما را فوروارد کردهاند به شما نشان میدهد.
🔸کاربران از حالا میتوانند موزیک و فایلها را هم به صورت البوم ارسال کنند. موزیکهایی که به صورت آلبوم ارسال میشوند به عنوان پلی لیست هم کاربردی هستند.
🔸تلگرام همچنین نسخه جدید لایو لوکیشن یا سرویس اشتراک گذاری همزمان موقعیت را عرضه کرده که کاربران میتوانند مشخص کنند اگر دوستشان به فاصله مشخصی از آنها رسید، به آنها اطلاع بدهد.
🔸کاربران همچنین میتوانند عکس ها را بدون نیاز به ذخیره و اپلود دوباره، در تلگرام ادیت کنند و دوباره ارسال کنند.
🔸گفتنی است؛ این بهروزرسانی برای اندروید عرضه شده و به زودی برای iOS هم منتشر خواهد شد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan