eitaa logo
نسرا گیلان
434 دنبال‌کننده
882 عکس
239 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
❌کلاس درس حمله تروریستی وین برای رسانه‌‌های ایرانی! ❌پوشش رسانه ای بحران حمله تروریستی وین توسط مقامات اتریشی چگونه بود؟ ✅به غیر از پلیس، تنها وزیر کشور بود که در این رابطه اقدام به اطلاع رسانی می‌کرد و شما از هیچ مقام دیگری خبری دریافت نمی‌کردید. همه مقامات در اظهارنظر از هم سبقت نمی گرفتند. ✅در دقایق ابتدایی حادثه، رسانه ها و حساب های کاربری در حال انتشار انواع اخبار و تصاویر مربوط به حادثه بودند، بلافاصله پلیس وین در توییتر فعال شد و به اطلاع رسانی پرداخت. ✅پلیس وین دائما هشدارهای لازم به شهروندان در رابطه با این حادثه را منتشر میکرد و از مردم میخواست در خانه هایشان بمانند و به هیچ عنوان تصاویر و فیلم های مربوط به حادثه را منتشر نکنند. ✅لینکی در اختیار قرار گرفت داد تا شهروندان بتوانند تصاویر و فیلم های خود را در آن بارگذاری کنند و به جای وحشت پراکنی، به نیروهای امنیتی برای کنترل اوضاع کمک کنند. ✅مقامات این کشور با کنترل کامل رسانه‌ای حادثه، توانستند اوضاع را در اختیارخود قرار دهند و به جای تمرکز روی حاشیه‌ها، به اصل موضوع و مقابله مهاجمان پرداختند. ❌نکته مهم: ایران از خلأ فرماندهی رسانه ای در زمان بحران بشدت رنج می‌برد. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💥 پرنفوذترین رسانه‌های معاند در شبکه‌های اجتماعی شناسایی موثرترین رسانه‌های معاند می‌تواند به ما در درک بهتر بازی رسانه‌ای دشمن کمک کند. از این رو دیتاک با تحلیل داده‌های سه بستر توئیتر، تلگرام و اینستاگرام به عنوان مهم‌ترین رسانه های اجتماعی جامعه ایران، پرنفوذترین بنگاه‌های رسانه‌ای را شناسایی کرده است. در بستر تلگرام به عنوان پرکاربردترین رسانه خبری مردم ایران، به ترتیب بی بی سی، سپهر آزادی، مملکته، وحید آنلاین و ایران اینترنشنال در رده‌های اول تا پنجم قرار گرفته‌اند. در اینستاگرام با بیش از ۲۰ میلیون کاربر فعال ایرانی، بی بی سی، ایران اینترنشنال، رادیو فردا، منوتو و شیر و خورشید پرنفوذترین رسانه‌ها هستند.در توئیتر، اگرچه رسانه‌ها به اندازه اشخاص مورد توجه نیستند اما رسانه‌هایی همچون حافظه تاریخی، ایران اینترنشنال، بی بی سی، رادیو فردا و منوتو نیوز توانسته‌اند مخاطبان زیادی را جذب کنند. نکته حائز اهمیت، تفاوت عملکرد و شهرت رسانه‌ها در بسترهای گوناگون است. #کارگروه_پایش_محتوایی_رسانه_ها_و_فضای_مجازی_با_رویکرد_سواد_رسانه_ای ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
11.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢چگونه دیس‌اینفورمیشن را در شبکه‌های اجتماعی شناسایی کنیم 🔹در این ویدیو با چند ترفند برای بررسی و تشخیص دیس‌اینفورمیشن و اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌شویم. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️ چرا تلویزیون نام سریال "نفوذ" را تغییر داد؟/ داستانی که به تسخیر لانه جاسوسی می‌رسد ♨️ گمانه‌ها و رایزنی‌ها برای پخشِ سریال "نفوذ" یا نام جدیدش "روزهای ابدی" کماکان ادامه دارد حتی تیزرهای مربوط به این سریال از شبکه یک سیما پخش می‌شود. محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده این سریال که با گروه پساتولید درگیرِ آماده کردن این مجموعه تلویزیونی‌اند گفت: 🔻صحبتی که با شبکه داشته‌ایم اوایل دی‌ماه ان‌شاءالله سریال به آنتن خواهد رسید. احتمالاً جایگزین سریال "خانه امن" خواهیم شد و تا هفته دوم اسفندماه پخشِ سریال ادامه خواهد داشت. 🔴 وی در پاسخ به این سؤال که چرا نام سریال "نفوذ" را تغییر دادید، تأکید کرد: پیشنهاد خود جواد شمقدری کارگردان بود که نام "روزهای ابدی"، انتخاب شود و جایش با "نفوذ" تغییر دهد. این پیشنهاد پذیرفته شد؛ دلیلی نداشت به جز اینکه احساس کردیم این نامِ پرمسماتر و گویاتری برای سِیر داستانی سریال است. 💢 علی‌اکبری افزود: این مجموعه تلویزیونی 44 قسمتی با اتفاقات اواخر دی‌ماه 1357 شروع می‌شود و در نقطه 13 آبان‌ماه 1358 به پایان می‌رسد. ما در سریال می‌بینیم که سایت‌های مختلف جاسوسی در اقصی نقاط کشور، مثل سایت کپکان کارش جاسوسی است و گزارش‌هایش را به طور کامل تحویل سفارت آمریکا می‌داده است و از آنجا به وی آی ای منتقل می‌کردند. ♦️ وی در خصوص کار بعدی که تهیه‌کنندگی می‌کند، گفت: منتظریم سریال "روزهای ابدی" روی آنتن برود، چون این روزها درگیرِ مراحل فنی این مجموعه تلویزیونی‌ایم. من تمام سعی‌ و تلاشم این است که با توجه به تجربه‌های گذشته مثل سریال‌های مریم مقدس، اصحاب کهف و خیلی از کارهای دیگر، سریال تاریخی کار کنم نه تاریخ معاصر. فعلاً کاری به من اعلام نشده اما در دستِ برررسی قرار دارند. ♦️ «نفوذ» در سه فصل پیش‌بینی شده، فصل یک از پیش از انقلاب شروع می‌شود و تا تسخیر لانه جاسوسی را روایت می‌کند. فصل‌های بعدی هم به حوادث حین گروگانگیری تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی که با حمایت آمریکا صورت گرفت، می‌پردازد. تصاویر مربوط به فصل یک در تهران، فصل دو در روستای قرق‌آباد، فصل سه در خجیر، فصل چهار در گنبد و مشهد و همچنین فصل پنج در تهران ضبط شده است. فصل دو این سریال از تسخیر لانه جاسوسی آغاز شده و تا پایان جنگ تحمیلی ادامه دارد. 💢 در این سریال از حضور بازیگران ایرانی و خارجی استفاده شده است. بازیگران خارجی این سریال از بازیگران آلمانی، بلغاری و فرانسوی انتخاب شدند که به زبان انگلیسی و با لهجه آمریکایی صحبت می‌کنند و این بخش‌ها با زیرنویس فارسی پخش خواهد شد. ایران آنلاین ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
📣 یک بام و دو هوای شبکه‌های اجتماعی: مقایسه سیاست‌های توئیتر در انتخابات آمریکا و ایران 🔹 توئیتر این روزها و ساعت‌ها به شدت مشغول مبارزه با «اطلاعات غلط»، «اخبار جعلی»، «ادعاهای بی‌اساس» و اقدامات دیگری از این دست است؛ یا حداقل خودش این‌طور می‌گوید. این شبکه اجتماعی آمریکایی به خاطر هشدارهایی که درباره پیام‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، می‌دهد سرِ زبان‌ها افتاده است. بسیاری این رفتار توئیتر را مسئولیت‌پذیرانه می‌دانند و معتقدند این شبکه اجتماعی دارد به وظیفه مدنی و اجتماعی خود عمل می‌کند. 🔹 این شبکه اجتماعی کنار بسیاری از توئیت‌های ترامپ هشدارهایی داده مانند این‌که «این توئیت حاوی محتوای گمراه‌کننده است» و همچنین حتی خواننده‌ی توئیت را به منابعی ارجاع داده که از نظر توئیتر معتبر هستند و می‌توان «واقعیت‌ها» درباره محتوای توئیت ترامپ را از آن‌جا خواند. توئیتر، مانند برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی آمریکایی، مجازات‌هایی نیز برای توئیت‌هایی در نظر گرفته که «تشویق به خشونت» یا «تهدید علیه دیگران» به حساب بیایند. 🔹 توئیتر پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا، تمهیدات خاصی هم برای جلوگیری از بروز هرج‌ومرج در این کشور اندیشید؛ حتی اگر قرار بود عامل هرج‌ومرج، رئیس‌جمهور آمریکا باشد. این شبکه اجتماعی از همان ابتدا اعلام کرد اجازه نخواهد داد هیچ‌کدام از نامزدها (بخوانید: دونالد ترامپ) پیش از شمارش آرای کافی، اعلام پیروزی زودهنگام کند. و تأکید کرد تنها در صورتی نتایج شمارش آرا یا نتیجه انتخابات را رسمی تلقی خواهد کرد که یا توسط مقامات ایالتی اعلام شده باشد، و یا توسط دو رسانه از هفت رسانه‌ای تأیید شده باشد که «گروه‌های تصمیم‌گیری مخصوص و مستقل درباره انتخابات» دارد: ای‌بی‌سی، آسوشیتدپرس، سی‌بی‌اس‌نیوز، سی‌ان‌ان، دیسیژن‌دسک اچ‌کیو (DecisionDeskHQ)، فاکس‌نیوز، و ان‌بی‌سی‌نیوز . همه این‌ها خوب است، اما ماجرا وقتی جالب می‌شود که رفتار توئیتر درباره فضای داخلی آمریکا را با رفتار این شبکه اجتماعی درباره اعتراضات سال ۱۳۸۸ در ایران مقایسه کنیم. 🔹هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا، در کتاب خاطرات خود «انتخاب‌های سخت» ، به نکته جالبی درباره سیاست توئیتر در قبال اعتراضات مشابه در ایران اشاره می‌کند. وی در بخشی از کتابش (گزارش مشرق را از این‌جا بخوانید) این‌گونه می‌نویسد: ***ژوئن همان سال [۲۰۰۹ میلادی، ۱۳۸۸ شمسی]، جوانان ایرانی از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به منظور ارسال پیام‌های خود در جریان اعتراضات پس از انتخابات استفاده کردند. درست در همان زمان بود که صحنه تیراندازی به خانم ۲۶ ساله‌ای به نام «ندا آقاسلطان» توسط نیروهای شبه‌نظامی طرفدار دولت با استفاده از دوربین تلفن‌های همراه ضبط شده و در توئیتر و فیس‌بوک منتشر شد. 🔹بدین ترتیب، در کم‌تر از چند ساعت میلیون‌ها نفر از مردم جهان مشاهده کردند که چه‌طور در یکی از خیابان‌های تهران دختر جوانی در خون خود غلتید. به گفته مجله تایم: «در طول تاریخ حیات بشری، هیچ صحنه قتلی با این حجم از بیننده مواجه نبوده است.» همین ویدیو خشم جهانیان نسبت به ظلمی که به معترضان می‌رفت را برانگیخت. 🔹 درست پنج روز پیش از این حادثه، مقامات وزارت خارجه [آمریکا] که پیگیر تلاش‌های مخالفانِ دولت ایران در فضای مجازی بودند، متوجه بروز یک مشکل شدند. توئیتر قصد داشت به منظور انجام تعمیرات دوره‌ای، برای مدت زمان کوتاهی، خدمات جهانی خود را محدود کند که دقیقاً نیمه‌ی روز در تهران بود. 🔹برای حل این مسئله یکی از اعضای واحد برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه به نام «کوهن» که جوانی ۲۷ ساله بود، انتخاب شد. کوهن آوریل همان سال طی سفری به بغداد با «جک دورسی» یکی از بنیانگذاران و مدیران توئیتر، ملاقات کرده بود. به همین دلیل، بلافاصله تلاش کرد تا ضمن ارتباط با دورسی به او هشدار دهد که محدود ساختن خدمات توئیتر در آن بازه زمانی چه ضربه‌ای به فعالان اجتماعی در ایران وارد می‌کند. 🔹 در نتیجه همین گفت‌وگوها، توئیتر برنامه تعمیرات خود را تا نیمه‌شب بعد به تعویق انداخت. این شرکت در توضیح علت این کار در یادداشتی که در وبلاگ خود منتشر کرد، نوشت: «به نظر می‌رسد در حال حاضر توئیتر نقش ارتباطی مهمی در ایران ایفا می‌کند.» ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
"اگر برای کالایی پول نمیدهید، این یعنی شما خودِ کالایید" برای ما خبر خوبی‌ست که تمام اپلیکیشن‌های "ضروری" روی موبایل‌هایمان مجانی‌‌اند. اما روی دیگرِ احساسِ خوشبختی از داشتن چیزی مجانی، چندان نمی‌ارزد. اپلیکیشن‌ها، دیتاهای ما را در اختیار ابرکامپیوترهای هوشمند قرار میدهند و این سیستم عامل‌ها سایکولوژی مغز ما را در جهت سیستم میل خودشان، هک و عوض میکنند، فریب میدهند، اخبار جعلی میسازند، هویت دزدی میکنند و ... ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔹فتوژورنالیسم 🔻گفته میشود هر عکس به اندازه یک خبر هزار کاراکتری دارای ارزش است. تصویر آسوشیتدپرس یکی از همین عکس هاست. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔵 دم خروستان را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟! 🔹 هیچگاه در طول 40 سال گذشته انتخابات امریکا اینقدر تا پایین‌ترین سطوح جامعه ما مورد توجه نبوده است؛ چرا؟ 🔹 مسئولان می‌گویند فرقی نمی‌کند چه کسی در امریکا بر سر کار بیاید؛ ساختارها در هر دو نظام ثابت است. 🔹 رسانه‌ها یکپارچه در لحظه از انتخابات امریکا گزارش می‌دهند. از ساده‌ترین اظهارنظرهایی که شاید برای مردم امریکا هم هیچ اهمیتی نداشته باشد. 🔹 این نوع مواجهه غلط رسانه‌ها که ناشی از فضای ولنگار رسانه‌ای و نبود قوه عاقله در مدیریت پیام در سطح کلان کشور است، تنور حساسیت مردم به انتخابات امریکا را اینقدر به اشتباه داغ کرده است. 🔹 این کار رسانه‌ها نتیجه طبیعی آن، شرطی شدن افکار عمومی به حوادث داخلی امریکاست و این خسارتی جبران‌ناپذیر در مدیریت افکار عمومی داخلی است. 🔹 این حجم ولنگاری در مدیریت پیام در سطح کلان غیر از آن است که دولت هم چشم به انتخابات امریکا دوخته و به قول فردی نکته‌سنج، ناشی از آن است که برخی ختمِ "اَمَّنْ یُجیب" برای پیروزی بایدن گرفته‌اند؟! ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
✅ علل گرایش جوانان به شبکه های اجتماعی 🔸تازگی، جذابیت و همچنین قابلیت های شبکه های اجتماعی باعث شده تا امروره مخاطب از آن حالت منفعل بودن خارج و خود را موجودی فعال در بین میلیون ها فرد فعال دیگر ببیند. 🔻افراد به دلایل زیر به سمت استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی گرایش پیدا می‌کنند؛ 1⃣ نوجویی و هیجان‌خواهی؛ شبکه‌های اجتماعی مجازی پدیده‌ای نوظهور هستند که قابلیت‌های پرهیجانی را به کاربران خود می‌دهد مانند آشنایی با برنامه‌های جدید، طرح موضوع‌های شگفت‌انگیز و پرتحرک، خلق صحنه‌های اعجاب‌آور، ارائه‌ی اطلاعات جدید و… در نتیجه افرادی که از هیجان‌خواهی بالایی برخوردارند، برای ارضای این نیاز خود به سمت شبکه‌های اجتماعی می‌روند. 2⃣ میل به محبوبیت و خودشیفتگی؛ پژوهش‌ها نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی بهشت افرادی است که دچار اختلال شخصیت ‌خودشیفتگی هستند یا حداقل میل زیاد به محبوبیت دارند؛ زیرا آنها می‌توانند بدون داشتن روابط دوستانه‌ واقعی، تعداد زیادی و تخیلی برای خود دست‌وپا کنند؛ بنابراین شبکه‌های اجتماعی مجازی را صرفاً براساس کمیت تعداد دوستان برای فرد به وجود می‌آورد. 3⃣ حفظ ارتباط با دیگران در عین تنهایی؛ برخی افراد به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و تغییرات سبک زندگی، ترجیح می‌دهند در عین تنهایی و داشتن زندگی خصوصی، با جهان پیرامون خود ارتباطات گسترده‌ای نیز برقرار کنند. شبکه‌های اجتماعی مجازی به بهترین حالت ممکن این نیاز را برآورده می‌کنند. 4⃣ میل برای فرار از محرک‌های تنش‌آور؛ برخی کاربران شبکه‌ اجتماعی برای رهایی از تنش روزمره و ایجاد فراغت، به سمت این فضا می‌روند. شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز می‌توانند اوقات خوشی را برای آنان فراهم کنند تا فرد بتواند نگرانی‌ و تنش‌های خود را با دوستان خود مطرح و در نهایت به‌گونه‌ای از طرف آنان حمایت اجتماعی دریافت کنند. 5⃣ باورهای غیرمنطقی و غیرسازشی: باورها و افکار غیرمنطقی و نادرست می‌تواند زمینه‌ استفاده‌ مفرط از شبکه‌های اجتماعی را ایجاد کند؛ از جمله این باورها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «فقط فرد در شبکه‌های اجتماعی برای خود کسی است و در آنجا قابل احترام است»؛ «هیچ‌کس در بیرون از این شبکه‌های اجتماعی مجازی از من خوشش نمی‌آید»؛ «شبکه‌های اجتماعی تنها جایی است که واقعاً می‌شود مردم را شناخت»؛ «هر کسی به نوعی عضو این شبکه‌هاست.» 6⃣ ارضای نیازهای روانی؛ افراد از آن رو شیفته‌ یک فرد یا فعالیتی خاص می‌شوند که نیازی را در آنها ارضا کند. طبق این نظریه افراد با گرایش به شبکه‌های اجتماعی تا حدی نیازهای خود را برآورده می‌کنند. مثلاً افراد با کاوش در ابعاد فنی شبکه‌های اجتماعی مجازی، توانایی بالقوه‌ی ذهنی خود را ابراز می‌کنند، یا با ابعاد مختلف شخصیت خود که پیش از این پنهان بود، آشنا می‌شوند، عقاید و نیازهای هنری خود را بیان و به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند و… از سویی شبکه‌های اجتماعی محملی برای گریز از واقعیت و وسیله‌ای برای ارضای نیازهای روانی است. 7⃣ ایجاد حس پیشرفت و غرور؛ حضور در شبکه‌های اجتماعی مجازی و کار با اینترنت، هر روز تجربه‌ی جدیدی را در اختیار کاربران قرار داده که در درجه‌ی اول احساس فعال بودن و در درجه‌ی دوم حس غرور و عزت نفس را در افراد تقویت که در ادامه فرد به مرور احساس می‌کند حضوردر این فضا به او قدرت می‌دهد. 8⃣ اضطراب اجتماعی؛ در بسیاری از تحقیقات روان‌شناسی بر ارتباط بین اضطراب اجتماعی، هراس اجتماعی و کمرویی با گرایش به استفاده از اینترنت رابطه‌ی مثبت یافته‌اند. در واقع مطالعات حاکی از آن است که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی در هنگام ارتباط آنلاین احساس راحتی و خودافشایی بیشتری می‌کنند. این افراد تعامل آنلاین را برای حفظ گمنامی و دوری از شرکت در تعاملاتی که ترس از ارزیابی دیگران به وسیله‌ مشاهده وجود دارد، راحت‌تر یافته‌اند. 9⃣ اعتیاد اینترنتی؛ استفاده مکرر و زیاد از اینترنت دچار اعتیاد اینترنتی می‌شود، که در ادامه، اعتیاد اینترنتی و حالات روان‌شناختی محتمل بر آن نیز، به نوبه‌ی خود، باعث گرایش بیشتر افراد به سمت شبکه‌های اجتماعی می‌شود. درواقع، قطع بودن یا عدم دسترسی به اینترنت باعث ایجاد حالات افسردگی و اضطراب می‌شود و این افراد برای رهایی از این حالات ناخوشایند دوباره به سمت استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌روند. منبع: "ژئوپلیتیک رسانه" ای @art8pr
✅ علل گرایش جوانان به شبکه های اجتماعی 🔸تازگی، جذابیت و همچنین قابلیت های شبکه های اجتماعی باعث شده تا امروره مخاطب از آن حالت منفعل بودن خارج و خود را موجودی فعال در بین میلیون ها فرد فعال دیگر ببیند. 🔻افراد به دلایل زیر به سمت استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی گرایش پیدا می‌کنند؛ 1⃣ نوجویی و هیجان‌خواهی؛ شبکه‌های اجتماعی مجازی پدیده‌ای نوظهور هستند که قابلیت‌های پرهیجانی را به کاربران خود می‌دهد مانند آشنایی با برنامه‌های جدید، طرح موضوع‌های شگفت‌انگیز و پرتحرک، خلق صحنه‌های اعجاب‌آور، ارائه‌ی اطلاعات جدید و… در نتیجه افرادی که از هیجان‌خواهی بالایی برخوردارند، برای ارضای این نیاز خود به سمت شبکه‌های اجتماعی می‌روند. 2⃣ میل به محبوبیت و خودشیفتگی؛ پژوهش‌ها نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی بهشت افرادی است که دچار اختلال شخصیت ‌خودشیفتگی هستند یا حداقل میل زیاد به محبوبیت دارند؛ زیرا آنها می‌توانند بدون داشتن روابط دوستانه‌ واقعی، تعداد زیادی و تخیلی برای خود دست‌وپا کنند؛ بنابراین شبکه‌های اجتماعی مجازی را صرفاً براساس کمیت تعداد دوستان برای فرد به وجود می‌آورد. 3⃣ حفظ ارتباط با دیگران در عین تنهایی؛ برخی افراد به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و تغییرات سبک زندگی، ترجیح می‌دهند در عین تنهایی و داشتن زندگی خصوصی، با جهان پیرامون خود ارتباطات گسترده‌ای نیز برقرار کنند. شبکه‌های اجتماعی مجازی به بهترین حالت ممکن این نیاز را برآورده می‌کنند. 4⃣ میل برای فرار از محرک‌های تنش‌آور؛ برخی کاربران شبکه‌ اجتماعی برای رهایی از تنش روزمره و ایجاد فراغت، به سمت این فضا می‌روند. شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز می‌توانند اوقات خوشی را برای آنان فراهم کنند تا فرد بتواند نگرانی‌ و تنش‌های خود را با دوستان خود مطرح و در نهایت به‌گونه‌ای از طرف آنان حمایت اجتماعی دریافت کنند. 5⃣ باورهای غیرمنطقی و غیرسازشی: باورها و افکار غیرمنطقی و نادرست می‌تواند زمینه‌ استفاده‌ مفرط از شبکه‌های اجتماعی را ایجاد کند؛ از جمله این باورها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «فقط فرد در شبکه‌های اجتماعی برای خود کسی است و در آنجا قابل احترام است»؛ «هیچ‌کس در بیرون از این شبکه‌های اجتماعی مجازی از من خوشش نمی‌آید»؛ «شبکه‌های اجتماعی تنها جایی است که واقعاً می‌شود مردم را شناخت»؛ «هر کسی به نوعی عضو این شبکه‌هاست.» 6⃣ ارضای نیازهای روانی؛ افراد از آن رو شیفته‌ یک فرد یا فعالیتی خاص می‌شوند که نیازی را در آنها ارضا کند. طبق این نظریه افراد با گرایش به شبکه‌های اجتماعی تا حدی نیازهای خود را برآورده می‌کنند. مثلاً افراد با کاوش در ابعاد فنی شبکه‌های اجتماعی مجازی، توانایی بالقوه‌ی ذهنی خود را ابراز می‌کنند، یا با ابعاد مختلف شخصیت خود که پیش از این پنهان بود، آشنا می‌شوند، عقاید و نیازهای هنری خود را بیان و به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند و… از سویی شبکه‌های اجتماعی محملی برای گریز از واقعیت و وسیله‌ای برای ارضای نیازهای روانی است. 7⃣ ایجاد حس پیشرفت و غرور؛ حضور در شبکه‌های اجتماعی مجازی و کار با اینترنت، هر روز تجربه‌ی جدیدی را در اختیار کاربران قرار داده که در درجه‌ی اول احساس فعال بودن و در درجه‌ی دوم حس غرور و عزت نفس را در افراد تقویت که در ادامه فرد به مرور احساس می‌کند حضوردر این فضا به او قدرت می‌دهد. 8⃣ اضطراب اجتماعی؛ در بسیاری از تحقیقات روان‌شناسی بر ارتباط بین اضطراب اجتماعی، هراس اجتماعی و کمرویی با گرایش به استفاده از اینترنت رابطه‌ی مثبت یافته‌اند. در واقع مطالعات حاکی از آن است که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی در هنگام ارتباط آنلاین احساس راحتی و خودافشایی بیشتری می‌کنند. این افراد تعامل آنلاین را برای حفظ گمنامی و دوری از شرکت در تعاملاتی که ترس از ارزیابی دیگران به وسیله‌ مشاهده وجود دارد، راحت‌تر یافته‌اند. 9⃣ اعتیاد اینترنتی؛ استفاده مکرر و زیاد از اینترنت دچار اعتیاد اینترنتی می‌شود، که در ادامه، اعتیاد اینترنتی و حالات روان‌شناختی محتمل بر آن نیز، به نوبه‌ی خود، باعث گرایش بیشتر افراد به سمت شبکه‌های اجتماعی می‌شود. درواقع، قطع بودن یا عدم دسترسی به اینترنت باعث ایجاد حالات افسردگی و اضطراب می‌شود و این افراد برای رهایی از این حالات ناخوشایند دوباره به سمت استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌روند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢حاکمیت سایبری در خارج از کشور ❇️قوانین انگلیس برای محافظت از کودکان در فضای مجازی 🔸انگلیس سعی دارد با تنظیم قوانینی از کودکان در فضای آنلاین محافظت کند که یکی از آنها طراحی سنی مناسب است که تمام تهیه کنندگان سرویس های آنلاین باید آن را رعایت کنند. 🔸دفتر کمیساری اطلاعات انگلیس(ICO) از سال ۲۰۱۸ مشغول تنظیم قانون «طراحی سن مناسب» است. این بخشی از تلاش دولت این کشور برای ایجاد استانداردهای جهانی برای کودکان در فضای آنلاین است. 🔸این قانون شامل ۱۵ استاندارد است که به ترتیب عبارتند از: در نظر گرفتن منافع کودک، ارزیابی تاثیرات حفاظت از اطلاعات، طراحی سن مناسب دسترسی، شفافیت، استفاده نهایی از اطلاعات، سیاست ها و استانداردهای اجتماعی، تنظیمات پیش فرض، حداقل استفاده از اطلاعات، اطلاعات مکانی، قابلیت نظارتی والدین، پروفایل بندی، اسباب بازی های متصل به اینترنت، ابزارهای آنلاین. همچنین اشاره شده نقض این قانون عواقبی از جمله هشدار و جریمه را در پی دارد. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔹دوره آموزشی تدوین مقدماتی برگزار می شود ⏰ آخرین مهلت ثبت نام : ۲۵ آبان 📣 راه های ارتباطی جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر : 🆔️ @Gil_cyber ☎️ 09116604699 🔹️تخفیف ویژه برای اعضای شمسا ، طلاب و دانشجویان🔹️ ✳سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان✳