eitaa logo
مکتب شهدا_ناصرکاوه
887 دنبال‌کننده
20.7هزار عکس
15هزار ویدیو
509 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂 🔻 در دفاع مقدس 0⃣4⃣ 🔅 مصاحبه با مهندس محمدرضا خامنه‌ای (پژوهشگر مهندسی جنگ) پیدایش مهندسی جنگ با توجه به وضعیت خاص مهندسی در ابتداء امر و ضعف مهندسی ارتش و نیز ساختار نظری و فیزیکی و روحیات و انگیزه نیروهای ارتشی که از هم پاشیده شده بود و به نوعی بی انگیزه بودند . فلذا ظهور و بروز مهندسی اساسا خلاقانه و ابتکاری بود و زمان و موقعیت‌هایی که دشمن برای ما بوجود می آورد خلاقیت‌ها شکل می گرفت. وقتی دشمن از ناحیه ها و محور های مختلفی مثل اهواز، سوسنگرد، چزابه و ... به قصد گرفتن شهر اهواز به ما هجوم آورد و وارد جنگ شد، برادران ارتشی درگیر مناطق مختلف ترکمنستان و درگیری با خلق کرد و مواجهه با گروهکهای ضد انقلاب بود و اولین عملیات ابتکارانه با ماهیت مهندسی، عملیات جنگ آب بود که می بایست تصمیم بزرگ و خطیری گرفته می شد و مناطق وسیعی را تحت پوشش آب قرار می دادیم و زمین می دادیم و در عوض زمان می گرفتیم. در واقع با رها نمودن آب شاخه ای از رودخانه کرخه نور در محور منطقه عمومی سوسنگرد-حمیدیه جلو پیشروی دشمن قرار می‌دادیم و نفرات و تانک‌های آنها را در گل فرو می نشاندیم و همین روش بنام عملیات جنگ آب با آیین نامه و اصول جدید در جنگ‌های آتی پیاده گردید. اقدامات خلاقانه رزمندگان پدیده خاکریز و دژ زدن بود و این روش در ابتداء از دشمن فرا گرفته شد و در واقع دشمن از رها کردن آب بر روی خودشان اقدام به ایجاد خاکریز نموده بودند. •┈┈• ❀ ● ❀ •┈┈• اولین خاکریز در منطقه، پایین دارخوین بود که خاکریزی به طول 400 متر در اوائل سال 60 زده شد •┈┈• ❀ ● ❀ •┈┈• و فرماندهی محور دارخوین افرادی بنام شهید خرازی و زاهدی و رحیم صفوی بودند و بعد ها در دل خاکریز حفره روباه جهت سنگرهای انفرادی استفاده شد و خاکریز ها یک‌نوع اقدام خلاقانه رزمندگان اسلام بود. در منطقه با یکسری موانع از قبیل بریدگی ها و آب‌ها مواجهه می شدیم و برای عبور از آنها اقدام به ساخت و طراحی پل‌های شناور و بشکه ای نمودیم و در عملیات خیبر طولانی ترین پل شناور به طول 13 کیلومتر را بنام پل خیبر که شناور بود و قدرت بار متحرک با طبقه پل کمتر را طراحی کردیم و در فاصله 13 کیلومتر بدون اتکاء به خشکی، ساحل جفیر را به جزیره مجنون وصل کردیم. سیر مراحل طراحی و حمل و نقل و نصب آن در شرایط جنگ توسط نیرو های خودی انجام گرفت و تست‌های آن در دریچه ورزشگاه آزادی انجام می گرفت و ساخت قطعات عمدتا توسط کارگاههای داخلی که حتی خودشان مطلع نبودند چه می سازند ساخته می شد و در اختیار مناطق عملیاتی قرار می گرفت و بلافاصله در فاصله کوتاهی نوع دیگر پل بنام خیبر 2 و 3 طراحی و در عملیات والفجر 8 پل فجر را روی رودخانه اروند در دهانه 600 تا 700 متری نصب کردیم. رودخانه اروند دارای جریان معکوس و جزر و مد حاصل از آن دارای سه بعد طولی و عرضی و ارتفاعی بود و عبور از آن و زدن پل روی آن باشرایطی که عنوان شد چقدر سخت بود، طول پل لوله ای بعثت 900 متر با لوله هایی با قطر 142 سانتی متر و با ضخامت 16 سانتی متر از جنس فولاد اس تی 600 با عرض معبر 12 متری بر روی رودخانه وحشی و چموش اروند و در عمق 12 متر و در مدت 6 ماه احداث کردن بسیار سخت بود، در حدود 5000 شاخه در آنجا بکارگیری شد که با توجه به شرایط تحریم و چگونگی حمل آنها در راستای دید و ماهواره های دشمن انجام گرفت و این خود خلاقیت‌ها و ابتکارات و انعطاف پذیری سازمان، تجهیزات رزمندگان اسلام بود که در طول جنگ بروز و ظهور می نمود و اصطلاحی در مهندسی داریم که می گوییم کار نشدنی نداریم و قائل بر این بود که می توانیم و می بایست ابزار و لوازم آنرا تهیه و سخت ترین شرایط را مهندس کنیم. آزمون و خطا می کردیم و موفقیت نیز بدنبال آن بود. از ابتکارات دیگر احداث جاده ارتفاع ملخو به دشت خرما با بستر سنگ تیشه ای بود و وصول ما به دشت خرما و حلبچه در عملیات والفجر 10 را مهیا می نمود. هر چه از سال‌های اولیه جنگ می گذشتیم روش‌های ما نیز تغییر و پیشرفت می کرد و در والفجر 8 کاملا دشمن از نیرو های رزمنده اسلام فریب خورد. و پدافند غیر عامل و پوشش و فریب و استتار را رعایت نمودیم و کلیه اقدامات پدافند غیر عامل ممزوج و در دل کلیه اقدامات مهندسی رزمی و دفاعی بود و دامنه اش وسيع و از خود گرفته تا تجهیزات، ارتباطات، فضای مجازی و سایر شئونات سازمان را شامل می شد. ━•··‏​‏​​‏•✦❁🧿❁✦•‏​‏··•​​‏━ همراه باشید مطالب بیشتر در کانال حماسه جنوب- ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2045509634Cf4f57c2edf 🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 ارسال‌های ویژه 🚩 خاطرات شروع جنگ 🚩 زیرخاکی‌های مداحان جبهه آهنگران ، فخری ، کویتی پور 🚩 تصاویر و نماهنگ‌های ویژه 🚩 و.... در کانال حماسه جنوب - ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2045509634Cf4f57c2edf 🍂
🔴 توافق فوری ترامپ با ایران! ✍️ 🔹 سخنان جدید و‌ هیجانی ترامپ درباره توافق فوری با ایران پس از انتخابات نوامبر، مانند همه سخنان مشابه دیگری که او در این مدت گفته، ۳ ریشه اصلی دارد: 1️⃣ ترامپ سخت نگران است ایران یا برخی طرف های دیگر، اقداماتی بکنند که معادله را به نحو بازگشت ناپذیر به ضرر او تغییر بدهد. هدف اول این اظهارات، کنترل رفتار ایران و برخی طرف های دیگر است. 2️⃣ راهبرد اصلی دولت ترامپ از زمانی که از برجام خارج شد افزایش فشار بر ایران بود تا جایی که یا نظام ایران مجبور به پذیرش یک برجام توسعه یافته شود یا فرو بپاشد. 🔸 گرچه تیم ترامپ هرگز این دو هدف را از هم جدا نمی دانسته و اعتقاد داشته پذیرش برجام توسعه یافته، در واقع گام بلندی در جهت فروپاشی ایران هم هست. ✅ اکنون ترامپ می خواهد بگوید سیاستش بی نتیجه نبوده و ایران آماده توافق است اما بیشتر ترجیح می دهد با بایدن توافق کند تا او. پس، هدف دوم نتیجه بخش نشان دادن سیاست فشار حداکثری است. 3️⃣ گرچه سخن گفتن متهورانه و البته ساده دلانه جزو‌ ویژگی های ترامپ است اما لحن مطمئن او این گمان را ایجاد می کند که شاید سیگنال های اشتباهی هم دریافت کرده باشد.
شورای شهر، خسته نباشی! همه منتظرند که شورای شهر و شهرداری تهران در فرصت اندک باقیمانده به وعده‌های انتخاباتی خود در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و ترافیک شهری جامه عمل بپوشاند؛ اما شورای شهر مسیر دیگری را در پیش گرفته است و به دنبال اسم و فامیل بازی در خیابان‌های تهران است. در ادامه این هنر تغییر نام خیابان‌ها، حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران گفت: «پیشنهاد من این است که شورای شهر خیابانی را به نام مرحوم آیت‌الله یوسف صانعی نام‌گذاری کند.» او در خصوص مخالفت فرمانداری تهران با نام‌گذاری سه خیابان به نام مرحوم بازرگان، اعظم طالقانی و سهیل گوهری نیز گفت: «نام‌گذاری معابر مصوبه شورا نیست، بلکه تصمیم شورا است و هیئت تطبیق مصوبات فرمانداری فقط در مورد مصوبات می‌تواند ورود کند و حق ورود به تصمیمات را ندارد.» خلیل‌آبادی افزود: در دوره‌های قبل شورای شهر هم نام‌گذاری‌ها به فرمانداری ارسال نمی‌شد و ما هم موضوع نام‌گذاری‌ها را ارسال نکرده‌ایم، چون تصمیم شورا است». هرچند نام‌گذاری یا تغییر نام معابر شهری امری مرسوم در کشور ما و در دنیا است ولی تغییر نام معابر نباید به نام افراد معلوم‌الحال و با اهداف سیاسی و منافع جریانی دنبال شود، بلکه حق آن است که اسامی چهره‌هایی که جزو مفاخر و بزرگان کشور محسوب می‌شوند در این نام‌گذاری‌ها استفاده شود. مضاف بر این، قطعاً وظیفه نام‌گذاری معابر شهری، اولین و مهم‌ترین وظیفه شورای شهر نمی‌تواند باشد ولی علی‌الظاهر مهم‌ترین وظیفه شورای شهر تهران همین مورد است و این شورا وظیفه دیگری ندارد!؟
AUD-20200917-WA0069.
7.24M
🚩یا قاسم ابن الحسن(ع) نوحه بی نظیر کاری از حاج محمود کریمی👌
🍂 🔻 در دفاع مقدس 1⃣4⃣ 🔅 مصاحبه با مهندس محمدرضا خامنه‌ای (پژوهشگر مهندسی جنگ) از جمله ابتکارات که با رصد رفتار آب رودخانه به دست آمد و در برنامه ریزی ساعت عملیات کسب شد، این بود که در در این ساعت بسیاری از موانع در زمان مد کامل زیر آب قرار می گرفت و موانع آنها شامل نخل‌ها و سیم خاردار و میادین مین و فوگازها بود عبور می کردیم.( موانع ضد هاورگراف و شناور در اندازه های مختلف برای مقابله با شناور های رزمندگان اسلام و نیز دژ ها و میادین مین انجام می گرفت ) برای عبور از شبکه های سیم خاردار از فرش‌های برزنتی بمنظور عبور استفاده می کردیم. -برای مثال دشمن از شیوه جنگ آب رزمندگان اسلام استفاده کرد و بعنوان یک روش بر علیه ما بکار گرفت و ما برای مقابله بوسیله پمپاژ، آبها را تخلیه و بسمت دژ دشمن هدایت می کردیم و ایجاد سیل بند های دشمن را بوسیله موشک‌های صاعقه و رعد و شناور جهت نفوذ به دژهای آنان با خرج تاخیری، در دژها شکاف ایجاد، و آب را به سمت دژ آنها نفوذ می‌دادیم که این یک‌نوع خلاقیت رزمندگان بحساب می آمد. در منطقه هور این کار را وسعت دادیم و ایستگاههای پمپاژ آب قوی ایجاد و آب را از سمت دشمن روانه می کردیم و دشمن را مجبور به عقب نشینی و یا حداقل هزینه های آنرا بیشتر می کردیم. یکی دیگر از روش‌های ابتکاری ما برای سنگرهای مثلثی، خاکریز زدن دور تا دور فرماندهی قرارگاه سپاه-11 آنها توسط شهید کاظمی و نیروهایش انجام گرفت. تاریخ آن چیزی است که در گذشته اتفاق افتاده و در حال جریان دارد و آینده ما را می سازد و •┈┈• ❀ ● ❀ •┈┈• ابتکارات دوران جنگ ما، یک‌نوع دستاورد بشری بود و بعنوان دکترین و مبانی فکری ما بیان می شد. •┈┈• ❀ ● ❀ •┈┈• ( همانطوری که می دانید دژهای مثلثی، یک طرح اسرائیلی و بر گرفته از مواضع نیروهای اسرائیلی در خط بارلو در جنگ اعراب و اسرائیل ( 1973م) بود. هر کدام از این دژ ها بعنوان یک نقطه اتکا محسوب شده و نیروهای داخل آن می توانستند، بدون اتکا به جناحین، مقاومت نمایند. در داخل مثلث بزرگ، 3 مثلث کوچکتر تعبیه گردیده بود که مرکز مثلث را به منطقه کشتار تبدیل می کرد. دژهای مثلثی، یکی از مهمترین طرح‌های مهندسی بود که ارتش عراق به کمک مستشاران اسرائیلی احداث کرد. این مواضع در عمق 4 الى 5 کیلومتری نوار مرزی در دو ردیف، از محل تلاقی کانال سوئیت در جهت شرق شروع و تا پیچ کوشک و از پیچ کوشک تا پاسگاه کوت سواری امتداد پیدا می کرد و در جلوی هر ردیف از مثلثی ها یک کانال احداث گردیده بود. طول هر ضلع مثلث 2 کیلومتر و فاصله مثلثی ها از یکدیگر نیز حدود 2 کیلومتر بود. ) ━•··‏​‏​​‏•✦❁🧿❁✦•‏​‏··•​​‏━ همراه باشید مطالب بیشتر در کانال حماسه جنوب- ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2045509634Cf4f57c2edf 🍂