eitaa logo
نوای قران(ربانی)
163 دنبال‌کننده
17.6هزار عکس
19.2هزار ویدیو
471 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا « تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» (سوره مبارکه القدر آيه ۴) ☑️ قسمت دوم ✍️شامل عناوین ذیل: ▫️بإِذْنِ رَبِّهِمْ تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ ▫️فيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكيم ▫️بإِذْنِ رَبِّهِمْ صارَت کَلِمَةُ النّور و کَلِمَةُ الرّوح ▫️ألْفِ شَهْر، هُم الْأَبْرارَ 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️مرا مستفیض دُعای سَحَر کن... عزیزِ من... مهدی جان ♡ 🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌جملاتی تکان‌دهنده از صاحب کتاب مکیال‌المکارم، به مناسبت سالروز شهادت آن بزرگوار (۲۵ و ۲۶ ماه رمضان) 👈 کتاب مکیال‌المکارم کتابی است پیرامون فواید دعا برای فرج. امام زمان علیه السلام در عالم رویا به آیت الله موسوی اصفهانی امر کردند تا این کتاب را تألیف کند. حتی نام کتاب را هم خود حضرت، انتخاب فرمودند. مطالعه این کتاب فوق‌العاده ارزشمند، به همه دوستداران امام عصر علیه‌السلام توصیه می‌شود. 💢 عضویت در کانال یامهدی ادرکنی ۱ ) https://eitaa.com/joinchat/2826567888C88a0f25bff 💢 عضویت در کانال یامهدی ادرکنی ۲ ) https://eitaa.com/joinchat/2909602099C19bcd53940
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️مردی که با یک اشاره حافظ قرآن شد! 🕊 مرحوم کربلایی کاظم این حکایت جذاب را اینجا بشنوید👇👇
⚫️ بإِذْنِ رَبِّهِمْ صارَت کَلِمَةُ النّور و کَلِمَةُ الرّوح ☑️ در نزول لیلةالقدر که «أَلْفِ شَهْرٍ» است، امرِ واحد، از قطب وحدت به کوثر الکثرة که « مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» است تنزّل می یابد. یعنی تنزّل از نقطه وحدت که قرآن، علم بسیط، ذاتِ علم، و ذاتِ امر می باشد، در «أَلْفِ شَهْرٍ» به تکثّر می رسد و می شود «الْمَلائِكَة الَّذِينَ يَمْلِكُونَ عِلْمَ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام وَ الرُّوحُ رُوحُ الْقُدُسِ» (۱) و این همان « إذا أراد الله بِالخَلق تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَصَارَتْ نُوراً » (۲) است که می شود «المَلائِکَة» ؛ و « ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ أُخری فَصَارَتْ رُوحاً» (۳) که می شود « الرّوح». یعنی «كُلِّ أَمْرٍ»، کَلِمَةُ النّور و کَلِمَةُ الرّوح است. ✔️ به بیانی دیگر، کَلِمَة النّور همان « الَّذِينَ يَمْلِكُونَ عِلْمَ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام» است که در« أَلْفِ شَهْرٍ» به تنزّل و تکثّر می رسد و می شود «الْمَلائِكَة». کلمة الروح نیز همان «الرّوح» است. کَلِمَةُ النّور و کَلِمَةُ الرّوح هر دو در اجماع می شود «كُلِّ أَمْرٍ» که این کلّ‌ امر «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ» تنزّل می یابد؛ همان که فرمودند « إذا أراد الله». ☑️ این أرادَ، قائمیّتش «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ» است. ➖ إذا أراد الله بِالخَلق، ... صَارَتْ نُوراً ، صَارَتْ رُوحاً. این إذْنِ رَبِّهِمْ، همان اراده خلق است. یعنی اراده خلق ربّ است که خلق را متکثّر می کند. آن چیزی که خلق را از احد متکثّر می کند، إذْنِ رَبِّهِمی است که در إذا أراد الله بِالخَلق، بیان شده، می شود ، «الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها». «فیها» اشاره دارد به « أَلْفِ شَهْرٍ» و لیلةالقدر. «مِنْ كُلِّ أَمْرٍ»، کوثَر الکِثرَة و جامعیّت کثرت است. ✔️ به عبارت دیگر، «ه» در «إِنَّا أَنْزَلْناهُ»، قطب هستی می باشد که قطب واحد و ذات امر است که همان اصل قرآن کریم می باشد؛ همان که می فرماید: « وَ إِنَّهُ في‏ أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكيم‏ » (۴) و یا می فرماید: « بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجيدٌ ، في‏ لَوْحٍ مَحْفُوظ » (۵)؛ «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَريم ، في‏ كِتابٍ مَكْنُون‏ ‏» (۶)؛ این اصل و ذات قرآن و ذات امر است که «ه» «إِنَّا أَنْزَلْناهُ» و قطب وحدت می باشد. ✔️ اما در این آیه یعنی آیه مبارکه چهارم که بیان می نماید «مِنْ كُلِّ أَمْرٍ»، می شود قطب کثرت و کوثر الکثره ، یعنی همه امر؛ و این «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ» که به «كُلِّ أَمْرٍ» است «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ» می باشد. یعنی اذن کوثر و کثرت و تکثّر خلق، قائمیّتش به کوثر و کثرت و ربّ می باشد. 📜 ا=┅═✧منابع✧═┅=ا (۱). عَنْ حُمْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) ... وَ قَوْلُهُ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها وَ الْمَلَائِکَهًْ فِی هَذَا الْمَوْضِعِ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ یَمْلِکُونَ عِلْمَ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) َ الرُّوحُ رُوحُ الْقُدُسِ وَ هُوَ [فِی‌] فَاطِمَهًْ (سلام الله علیها) حمران گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی این آیه پرسیدم: تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها؛ فرمود: «ملائکه در اینجا مؤمنین هستند که دارای علم آل محمّدند» روح عبارت از روح القدس است که او فاطمه (سلام الله علیها) است البرهان في تفسير القرآن، ج۵ ص ۷۱۴ /تفسیر فرات الکوفی، ص۵۸۱/ بحارالأنوار ج ۲۵ ص ۹۷ (۲).ٍ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحَدٌ وَاحِدٌ تَفَرَّدَ فِي وَحْدَانِيَّتِهِ ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَصَارَتْ نُوراً .. ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَصَارَتْ رُوحاً ..» امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: به راستى خداوند تبارك و تعالى يگانه است و در يگانگى خود تنها بود سپس كلمه‌اى برآورد و آن نور گرديد.. سپس كلمه‌اى گفت و روحى شد تأويل الآيات ج۱ ص۱۱۶/ التفسير الصافي ج۱ ص۳۵۱/ البرهان في تفسير القرآن ج ۴ ص۹۵ عن النبی (صلی الله علیه و اله): «..لَمَّا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَخْلُقَنَا تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ خَلَقَ مِنْهَا نُوراً ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ أُخْرَى فَخَلَقَ مِنْهَا رُوحا» هنگامی که خداوند اراده کرد ما را بیافریند، تکلّم به کلمه ای نمود و از آن «نور» را آفرید سپس تکلّم به کلمه ای دیگر نمود و از آن «روح» را آفرید بحارالانوار ج۱۵ ص۱۰/ تفسیر کنز الدقائق و بحرالغرائب ج۳ ص۴۶۴ (۳).همان (۴).سوره مبارکه الزخرف‏ آيه ۴ (۵). سوره مبارکه البروج‏ آیات ۲۱ و ۲۲ (۶). سوره مبارکه الواقعة آیات ۷۷ و ۷۸ 🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ ألْفِ شَهْر، هُم الْأَبْرارَ ☑️ در علم حروف، کلمات «ربّ، برّ ، بارّ و ابرار» با هم نظیر می باشند. حضرت قرآن در خصوص ابرار می فرماید: «إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُورا؛ عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجيرا » (۱) ؛ این چشمه ای که ابرار از آن می نوشند، یعنی «عین»، همان چشمه ی وجود است؛ این چشمه، عین هستی است؛ همچنین در آيه دیگری در خصوص ابرار می فرماید: «وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً » (۲) ، ربّ‌شان به ایشان می نوشاند؛ یعنی « الَّذِينَ يَمْلِكُونَ عِلْمَ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام» از شراب هستی، مستی و وجود نوشانده می شوند و لذا ابرار آئینه ی تکثّر ربّ می شوند. ☑️ ابرار، همان « أَلْفِ شَهْر»، ألف مؤمن و همان نزول لیلةالقدر هستند. این ابرار، همان جلوه ی ربّ هستند. یعنی ربوبیّتِ ربّ در وجود ابرار است که تجلّی کرده و شناخته می شود. وجود لیلةالقدر همان ربّی است که در نزولش، ابرار و «أَلْفِ شَهْر» است. یعنی مؤمنون، جلوه گاه ربّند و از آن جاست که همان علمِ واحد، متکثّر می شود. چون مؤمن، حمَله ی امر و علم می شود، آن نقطه ی علمِ بسیط در وجود مؤمن است که به علم متکثّر می رسد؛ پس خود، جلوه ربّ است. 📌ادامه داره... 📜 🔳📜 ا=┅═✧منابع✧═┅=ا (۱). سوره مبارکه الإنسان‏ آیات ۵ و ۶ (۲).سوره مبارکه الإنسان‏ آیه ۲۱ 🌸🌸🍃🌸🌸