جهان تشنه.mp3
1.09M
#حر
#زمزمه
#شب_چهارم_محرم
حُرِّ حسین
شب روسیاهان رسیده، بیا
بیا، دل ز دنیا بریده بیا
اگر بیپناهی اگر روسیاه
بریز اشک غم از دو دیده، بیا
بیا که حبیبت، انیس و طبیبت
نگاه حسین است، بیا ای دل
بیا مرهم تو، دوای غم تو
نگاه حسین است، بیا ای دل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بیا، دلپریشان و خسته بیا
دل از اهل دنیا گسسته بیا
اگر که شکستی دلی را بیا
ولی سر به زیر و شکسته بیا
دلت غرق غوغاست، بهشت تو اینجاست
تو حُرِّ حسینی، بیا ای حُرّ
دگر تو رهایی، شدی کربلایی
تو حُرِّ حسینی، بیا ای حُرّ
🏴
✨💫✨💫✨💫✨
📿حکم نرسیدن به رکوع پس از اقتدا📿
💢سوال :
اگر شخصی موقعی که امام در رکوع است، اقتدا کند و به اندازه رکوع خم شود، ولی به رکوع نرسد، نمازش صحیح است یا باطل؟
✅ پاسخ: 👇👇
✅اگر موقعی که امام در رکوع است، اقتدا کند و به رکوع امام برسد، اگر چه ذکر امام تمام شده باشد، نمازش صحیح است و یک رکعت حساب می شود؛ اما اگر به مقدار رکوع خم شود و به رکوع امام نرسد🔻
✍🏽امام و آیت الله خامنه ای: نمازش به طور فرادا صحیح است و باید آن را تمام نماید. [1]
✍🏽آیات عظام: سبحانی و مکارم: نمازش را به طور فرادا تمام کند و بنابر احتیاط واجب اعاده نماید. [2]
✍🏽آیت الله سیستانی: می تواند نمازش را به نیت فرادا تمام کند یا برای رسیدن به رکعت بعد، نماز را قطع کند. [3]
✍🏽آیت الله صافی: نمازش به جماعت باطل است، ولی ادامه دادن آن به صورت فرادا صحیح است؛ به این صورت که سر از رکوع بردارد و آن را یک رکعت حساب نموده و نماز را فرادا تمام کند؛ ولی احتیاط مستحب است که نماز را دوباره بخواند. [4]
✍🏽آیت الله بهجت: می تواند نیت فرادا کند و نماز را ادامه دهد یا صبر کند تا در رکعت بعد به امام ملحق شود و در صورت ملحق شدن، تکبیر دیگری لازم نیست. [5]
#نمازجماعت
#نرسیدن_به_رکوع_پس_از_اقتدا
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
[1]. امام، توضیح المسائل، م 1427.
[2]. سبحانی، توضیح المسائل، م 1361؛ مکارم، توضیح المسائل، م 1251.
[3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1408.
[4]. صافی، توضیح المسائل، م 1436.
[5]. بهجت، توضیح المسائل، م 1148.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1.
☀️☀️☀️☀️☀️☀️
▪️ عزاداری حسینی برپا شود
👤 تولیت آستان قدس رضوی:
🔺 هیچ منافات میان سلامت و برپایی عزای حسینی وجود ندارد.
🔺 ایجاد دوگانگی میان «عزاداری و سلامت» خطاست.
🔺 موضع رئیسجمهور در خصوص برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکلهای بهداشتی، بسیار خوب بود.
🔺 همانگونه که بین کسبوکار، فعالیت اقتصادی و اجتماعی و رعایت پروتکلهای بهداشتی دوگانگی وجود ندارد، در برگزاری مجلس عزا و رعایت بهداشت دوگانگی وجود ندارد.
🔺 بهتر است امسال نذریها منطبق با نیاز روز جامعه اجرا شود، مردم نذرهای خود را بهجای طبخ غذای گرم، بهصورت نقدی یا مواد غذایی خشک یا بستههای بهداشتی، صرف خانوارهایی کنند که به دلیل شرایط کرونا دچار تنگدستی و مشکلات اقتصادی شدهاند.
🔺 انشالله در صحنهای حرم رضوی ضمن رعایت کامل دستورالعملها، نکات بهداشتی و فاصلهگذاری، عزاداری برگزار میشود.
✅✅✅✅
فلسفه قربانی کردن در عید قربان
از جمله آموزه های اسلام برای تکامل و رشد انسان ها، ایثار از جان و مال در راه خداوند یگانه می باشد؛ به این معنا که انسان، همه دارایی ها و امکاناتش را امانتی الهی بداند که باید در طریق بندگی هزینه کند. قربانی کردن نیز نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی ها و جلوه ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی و رضای خداوند متعال می باشد. البته آنچه که از قربانی کردن و رسیدن به مقام قرب الهی به وسیله ذبح گوسفند، لحاظ شده است قطع علقه های روحی و مالی است که باعث تقوای قلب و طهارت نفس می گردد.
خداوند متعال اصل قربانی کردن را از شعائر الله دانسته و آن را نشانه ی بزرگداشت و سپاس گزاری مؤمنان بر نعمت هدایت معرفی کرده و قربانی کننده را در گروه و خیل محسنین و نیکوکاران داخل کرده است.
پنجشنبه روز عرفه س روز بخشش دیگران و استجابت دعاها
پیامبر اکرم(ص): هر كس از خطاها درگذرد، خدايش از او درگذرد و هر كس گذشت كند خدا نيز از او گذشت كند.
هر کی ازم ناراحته منو ببخشه🙏🏻تو روز عرفه چون رسول خدا(ص ) گفته: روز عرفه همه اعمال ب سمت خدا میبردند جز اعمال اونایی که باهم دشمنی دارند
من از همه معذرت خواهی میکنم☺شاید بر تو عمدی یا غیر عمدی خطا کردم پس خدا من و شما راببخشه پس هم دیگر را حلال کنیم ❤حلالم کن
روز عرفه پیشاپیش مبارک باد🙏🏼🙏🏼🙏🏼
التماس دعا🌺❤️
✅ پیام مهم امام خامنه ای به مناسبت موسم حج
بسم الله الرّحمن الرّحیم
والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.
🔹موسم حج که همواره موسم احساس عزّت و عظمت و شکفتگی جهان اسلام بود، امسال دستخوش اندوه و حسرت مؤمنان و مبتلا به احساس فراق و ناکامی مشتاقان است. دلها از غربت کعبه احساس غربت میکند و لبّیکِ جداماندگان با اشک و آه در هم میآمیزد. این محرومیّت، کوتهمدّت است و بحول و قوّهی الهی دیر نخواهد پایید، لکن درس آن، که قدردانستن نعمت بزرگ حج است، باید ماندگار شود و ما را از غفلت برهاند. رمز عظمت و قدرت امّت اسلام در جمع فراگیر و متنوّع مؤمنان در حریم کعبه و حرم پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و ائمّهی بقیع (علیهمالسّلام) را امسال باید بیش از همیشه حس کنیم و در آن بیندیشیم.
🔸حج، فریضهای بیمانند است؛ گل صد برگ در میان فرائض اسلامی است؛ گویی همهی جوانب مهمّ فردی و اجتماعی، و زمینی و آسمانی، و تاریخی و جهانیِ دین، قرار است در آن مرور شود. معنویّت در آن هست، ولی بدون انزوا و گوشهنشینی و خلوتگزینی. اجتماع در آن هست، ولی به دور از درگیری و بدگویی و بدخواهی. از سویی حظّ روحی از مناجات و ابتهال و ذکر الهی، و از سویِ دیگر پیوند اُنس و ارتباط مردمی. حاجی با یک چشم، پیوند دیرین خود با تاریخ ــ با ابراهیم و اسماعیل و هاجر، با رسول خدا در هنگام ورود پیروزمندانه به مسجدالحرام، و با خیل مؤمنان صدر اوّل ــ را مینگرد و با چشمی دیگر، انبوه مؤمنان همروزگار خود را که هر کدام میتوانند دستی برای همیاری و اعتصام جمعی به حبلالله باشند.
🔹تدبّر و اندیشیدن در پدیدهی حج، حجگزار را به این باور قطعی میرساند که بسیاری از آرمانها و آرزوهای دین برای بشریّت، بدون همافزایی و همدلی و همکاری مجموعهی دینداران، به بار نمینشیند، و با پیدایش این همدلی و همکاری، کید معاندان و دشمنان، مشکل مهمّی بر سر این راه پدید نمیآورد.
🔸حج، رزمایش قدرت در برابر مستکبرانی است که کانون فساد و ظلم و ضعیفکُشی و غارتگریاند و امروز جسم و جان امّت اسلامی از ستمگری و خباثت آنان آزرده و خونآلود است. حج، نمایش تواناییهای سخت و نرم امّت است. این، طبیعت حج و روح حج و بخشی از مهمترین هدفهای حج است؛ این همان است که امام راحل خمینی کبیر، آن را حجّ ابراهیمی نامید؛ و این همان است که اگر متولّیان امر حج که خود را خادم حرمین مینامند، صادقانه به آن گردن نهند و به جای خشنودی دولت آمریکا، رضای الهی را برگزینند، میتواند مشکلات بزرگی از جهان اسلام را حل کند.
🔹امروز مانند همیشه و بیش از همیشه، مصلحتِ الزامی امّت اسلامی، در وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنیها پدید آوَرَد و بر سر شیطان مجسّم، آمریکای متجاوز و غدّار و سگ زنجیریاش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگوییها، شجاعانه سینه سپر کند. این معنی فرمان الهی است که فرمود: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا.[1] قرآن حکیم، امّت اسلامی را در چهارچوب «اَشِدّاّْءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماّْءُ بَینَهُم»[2] معرّفی میکند، و از او وظیفهی «وَلا تَرکَنوِّا اِلَی الَّذینَ ظَلَموا»،[3] «وَلَنـ یَجعَلَ اللهُ لِلکـّْفِرینَ عَلَی المُـؤمِنینَ سَبیلًا»،[4] «فَقاتِلوِّا اَئِمَّةَ الکُفر»[5] و «لا تَتَّـخِذوا عَـدُوّی وَ عَدُوَّکُم اَولِیاّْء»[6] را میطلبد، و برای اینکه دشمن را مشخّص کند، حکمِ «لا یَنهىّْکُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَم یُقاتِلوکُم فِی الدّینِ وَلَم یُخرِجوکُم مِن دِیارِکُم »[7] صادر میفرماید. این فرمانهای مهم و سرنوشتساز، هرگز نباید از منظومهی فکری و ارزشی ما مسلمانان جدامانده و بهدست فراموشی سپرده شود.
🔸امروز بیش از همیشه زمینهی این تحوّل اساسی در دسترس امّت و نخبگان دلسوز و صلاحاندیش آن است. امروز بیداری اسلامی به معنی توجّه نخبگان و جوانان مسلمان به داراییهای معرفتی و معنوی خود، یک حقیقت انکار نشدنی است. امروز لیبرالیسم و کمونیسم که در صد سال پیش و پنجاه سال پیش برجستهترین ارمغانهای تمدّن غرب شمرده میشد، بکلّی از جلوه افتاده و عیوب درمانناپذیر آنها آشکار شده است؛ نظام مبتنی بر آن یک، فروپاشید، و نظام مبتنی بر این دیگری هم درگیر بحرانهای عمیق و در شُرُف فروپاشی است.
🔹امروز نه فقط الگوی فرهنگی غرب ــ که از آغاز هم با وقاحت و رسوایی پا به میدان گذاشت ــ بلکه حتّی الگوی سیاسی و اقتصادی آن یعنی دموکراسی پولمحور و سرمایهداری طبقاتی و تبعیضآمیز هم ناکارآمدی و فسادانگیزی خود را نشان داده است.