Dr.farahani9910292.mp3
19.83M
🔍 #آموزش_مداحی
🎙 #دکتر_محمد_فراهانی
📅 دوشنبه ۲۹ دی ماه ۹۹
۱- اشعاری که اجرا میشوند باید با توجه به مستمعین هر جلسه انتخاب شوند یعنی برای مخاطبینی که با ادبیات شعری آشنایی ندارند نمیشود از کلماتی مانند خدای مهربانی برای ائمه اطهار علیهم السلام استفاده کرد.
۲- برخی از اشعار و نوحه های قدیمی در زمان خود تنوع داشته اند ولی در زمان حال متنوع محسوب نمی شوند برای استفاده از اینگونه اشعار میتوان آن سبک را با سبکهای امروزی تلفیق کرد و سپس اجرا نمود .
۳- استفاده از جملات " داد بی داد " "امان ای امان " "ای وای ای وای" و .... در بین اشعار مدحی و عاطفی مناسب نیست و برای هر نوع از اجراء باید از جملات تشویق یا ترغیب متناسب با محتوای آن استفاده نمائیم.
۴- در ابتدای خواندن نباید از جمله منثور استفاده کنیم بلکه باید ابتدا یک مصرع یا یک بیت از شعر را بخوانیم و سپس جمله غیر شعری (نثر) را بگوئیم.
۵- برای تقویت طنین سر، باید سعی کنیم راه خروجی بینی را باز بگذاریم و صدا را از سر عبور دهیم البته خواندن از عمق وجود و برگرفته از احساسات درونی نیز تاثیر زیادی در افزایش طنین سر دارد .
۶- در خواندن روضه، پرده بالاتر را برای باز کردن گره مرثیه می گذاریم البته منظور این نیست که بالاترین پرده صوتی خودمان را استفاده نمائیم بلکه باید بالاترین پرده صوتی که در آن خواندن داریم اجرا کنیم .
۷- چهار چوب مکمل خوانی: چند بیت شعر مدحی و عاطفی بسیار قوی + مقدمه روضه + زمزمه + روضه و گریزِ تک جمله ای
۸- ترغیب و تشویق مستمع باید برای رضای خدا باشد واز ته قلب و با دل و جان بخوانیم.
یاس کبود